Vapaa kuvaus

Aloituksia

64

Kommenttia

530

1. 1+Varokaamme+siis,+koska+lupaus+päästä+hänen+lepoonsa+vielä+pysyy+varmana,+ettei+vain+havaittaisi+kenenkään+teistä+jääneen+taipaleelle.2+Sillä+hyvä+sanoma+on+julistettu+meille+niinkuin+heillekin;+mutta+heidän+kuulemansa+sana+ei+heitä+hyödyttänyt,+koska+se+ei+uskossa+sulautunut+niihin,+jotka+sen+kuulivat.3+Sillä+me+pääsemme+lepoon,+me,+jotka+tulimme+uskoon,+niinkuin+hän+on+sanonut:+"Ja+niin+minä+vihassani+vannoin:+'He+eivät+pääse+minun+lepooni'",+vaikka+hänen+tekonsa+olivat+valmiina+maailman+perustamisesta+asti.4+Sillä+hän+on+jossakin+sanonut+seitsemännestä+päivästä+näin:+"Ja+Jumala+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikista+teoistansa";5+ja+tässä+taas:+"He+eivät+pääse+minun+lepooni."6+Koska+siis+varmana+pysyy,+että+muutamat+pääsevät+siihen,+ja+ne,+joille+hyvä+sanoma+ensin+julistettiin,+eivät+päässeet+siihen+tottelemattomuuden+tähden,7+niin+hän+taas+määrää+päivän,+"tämän+päivän",+sanomalla+Daavidin+kautta+niin+pitkän+ajan+jälkeen,+niinkuin+ennen+on+sanottu:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne."8+Sillä+jos+Joosua+olisi+saattanut+heidät+lepoon,+niin+hän+ei+puhuisi+toisesta,+senjälkeisestä+päivästä.9+Niin+on+Jumalan+kansalle+sapatinlepo+varmasti+tuleva.10+Sillä+joka+on+päässyt+hänen+lepoonsa,+on+saanut+levon+teoistaan,+hänkin,+niinkuin+Jumala+omista+teoistansa.11+Ahkeroikaamme+siis+päästä+siihen+lepoon,+ettei+kukaan+lankeaisi+seuraamaan+samaa+tottelemattomuuden+esimerkkiä.12+Sillä+Jumalan+sana+on+elävä+ja+voimallinen+ja+terävämpi+kuin+mikään+kaksiteräinen+miekka+ja+tunkee+lävitse,+kunnes+se+erottaa+sielun+ja+hengen,+nivelet+sekä+ytimet,+ja+on+sydämen+ajatusten+ja+aivoitusten+tuomitsija;13+eikä+mikään+luotu+ole+hänelle+näkymätön,+vaan+kaikki+on+alastonta+ja+paljastettua+hänen+silmäinsä+edessä,+jolle+meidän+on+tehtävä+tili.14+Kun+meillä+siis+on+suuri+ylimmäinen+pappi,+läpi+taivasten+kulkenut,+Jeesus,+Jumalan+Poika,+niin+pitäkäämme+kiinni+tunnustuksesta.15+Sillä+ei+meillä+ole+sellainen+ylimmäinen+pappi,+joka+ei+voi+sääliä+meidän+heikkouksiamme,+vaan+joka+on+ollut+kaikessa+kiusattu+samalla+lailla+kuin+mekin,+kuitenkin+ilman+syntiä.16+Käykäämme+sentähden+uskalluksella+armon+istuimen+eteen,+että+saisimme+laupeuden+ja+löytäisimme+armon,+avuksemme+oikeaan+aikaan.(+Hebr.+4++KR+33/38)
  2. 6+Mutta+se+vanhurskaus,+joka+uskosta+tulee,+sanoo+näin:+"Älä+sano+sydämessäsi:+Kuka+nousee+taivaaseen?"+se+on:+tuomaan+Kristusta+alas,7+tahi:+"Kuka+astuu+alas+syvyyteen?"+se+on:+nostamaan+Kristusta+kuolleista.8+Mutta+mitä+se+sanoo?+"Sana+on+sinua+lähellä,+sinun+suussasi+ja+sinun+sydämessäsi";+se+on+se+uskon+sana,+jota+me+saarnaamme.9+Sillä+jos+sinä+tunnustat+suullasi+Jeesuksen+Herraksi+ja+uskot+sydämessäsi,+että+Jumala+on+hänet+kuolleista+herättänyt,+niin+sinä+pelastut;10+sillä+sydämen+uskolla+tullaan+vanhurskaaksi+ja+suun+tunnustuksella+pelastutaan.11+Sanoohan+Raamattu:+"Ei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+joudu+häpeään."12+Tässä+ei+ole+erotusta+juutalaisen+eikä+kreikkalaisen+välillä;+sillä+yksi+ja+sama+on+kaikkien+Herra,+rikas+antaja+kaikille,+jotka+häntä+avuksi+huutavat.13+Sillä+"jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu."(+Room.+10.+KR+33/38)+1+Mutta+usko+on+luja+luottamus+siihen,+mitä+toivotaan,+ojentautuminen+sen+mukaan,+mikä+ei+näy.2+Sillä+sen+kautta+saivat+vanhat+todistuksen.3+Uskon+kautta+me+ymmärrämme,+että+maailma+on+rakennettu+Jumalan+sanalla,+niin+että+se,+mikä+nähdään,+ei+ole+syntynyt+näkyväisestä.4+Uskon+kautta+uhrasi+Aabel+Jumalalle+paremman+uhrin+kuin+Kain,+ja+uskon+kautta+hän+sai+todistuksen,+että+hän+oli+vanhurskas,+kun+Jumala+antoi+todistuksen+hänen+uhrilahjoistaan;+ja+uskonsa+kautta+hän+vielä+kuoltuaankin+puhuu.5+Uskon+kautta+otettiin+Eenok+pois,+näkemättä+kuolemaa,+"eikä+häntä+enää+ollut,+koska+Jumala+oli+ottanut+hänet+pois."+Sillä+ennen+poisottamistaan+hän+oli+saanut+todistuksen,+että+hän+oli+otollinen+Jumalalle.6+Mutta+ilman+uskoa+on+mahdoton+olla+otollinen;+sillä+sen,+joka+Jumalan+tykö+tulee,+täytyy+uskoa,+että+Jumala+on+ja+että+hän+palkitsee+ne,+jotka+häntä+etsivät.(+Hebr.1++KR+33/38+)
  3. 19+Mutta+me+tiedämme,+että+kaiken,+minkä+laki+sanoo,+sen+se+puhuu+lain+alaisille,+että+jokainen+suu+tukittaisiin+ja+koko+maailma+tulisi+syylliseksi+Jumalan+edessä;20+sentähden,+ettei+mikään+liha+tule+hänen+edessään+vanhurskaaksi+lain+teoista;+sillä+lain+kautta+tulee+synnin+tunto.21+Mutta+nyt+Jumalan+vanhurskaus,+josta+laki+ja+profeetat+todistavat,+on+ilmoitettu+ilman+lakia,22+se+Jumalan+vanhurskaus,+joka+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen+tulee+kaikkiin+ja+kaikille,+jotka+uskovat;+sillä+ei+ole+yhtään+erotusta.23+Sillä+kaikki+ovat+syntiä+tehneet+ja+ovat+Jumalan+kirkkautta+vailla24+ja+saavat+lahjaksi+vanhurskauden+hänen+armostaan+sen+lunastuksen+kautta,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa,25+jonka+Jumala+on+asettanut+armoistuimeksi+uskon+kautta+hänen+vereensä,+osoittaaksensa+vanhurskauttaan,+koska+hän+oli+jättänyt+rankaisematta+ennen+tehdyt+synnit26+jumalallisessa+kärsivällisyydessään,+osoittaaksensa+vanhurskauttaan+nykyajassa,+sitä,+että+hän+itse+on+vanhurskas+ja+vanhurskauttaa+sen,+jolla+on+usko+Jeesukseen.27+Missä+siis+on+kerskaaminen?+Se+on+suljettu+pois.+Minkä+lain+kautta?+Tekojenko+lain?+Ei,+vaan+uskon+lain+kautta.28+Niin+päätämme+siis,+että+ihminen+vanhurskautetaan+uskon+kautta,+ilman+lain+tekoja.29+Vai+onko+Jumala+yksistään+juutalaisten+Jumala?+Eikö+pakanainkin?+On+pakanainkin,30+koskapa+Jumala+on+yksi,+joka+vanhurskauttaa+ympärileikatut+uskosta+ja+ympärileikkaamattomat+uskon+kautta.31+Teemmekö+siis+lain+mitättömäksi+uskon+kautta?+Pois+se!+Vaan+me+vahvistamme+lain.(+Room.+3)
  4. 11+Sillä+Jumalan+armo+on+ilmestynyt+pelastukseksi+kaikille+ihmisille12+ja+kasvattaa+meitä,+että+me,+hyljäten+jumalattomuuden+ja+maailmalliset+himot,+eläisimme+siveästi+ja+vanhurskaasti+ja+jumalisesti+nykyisessä+maailmanajassa,13+odottaessamme+autuaallisen+toivon+täyttymistä+ja+suuren+Jumalan+ja+Vapahtajamme+Kristuksen+Jeesuksen+kirkkauden+ilmestymistä,14+hänen,+joka+antoi+itsensä+meidän+edestämme+lunastaakseen+meidät+kaikesta+laittomuudesta+ja+puhdistaakseen+itselleen+omaisuudeksi+kansan,+joka+hyviä+tekoja+ahkeroitsee.15+Puhu+tätä+ja+kehoita+ja+nuhtele+kaikella+käskyvallalla.+Älköön+kukaan+sinua+halveksiko.(+Tiit.+2)+1+Ja+Jumala+on+eläviksi+tehnyt+teidät,+jotka+olitte+kuolleet+rikoksiinne+ja+synteihinne,2+joissa+te+ennen+vaelsitte+tämän+maailman+menon+mukaan,+ilmavallan+hallitsijan,+sen+hengen+hallitsijan,+mukaan,+joka+nyt+tekee+työtään+tottelemattomuuden+lapsissa,3+joiden+joukossa+mekin+kaikki+ennen+vaelsimme+lihamme+himoissa,+noudattaen+lihan+ja+ajatusten+mielitekoja,+ja+olimme+luonnostamme+vihan+lapsia+niinkuin+muutkin;4+mutta+Jumala,+joka+on+laupeudesta+rikas,+suuren+rakkautensa+tähden,+jolla+hän+on+meitä+rakastanut,5+on+tehnyt+meidät,+jotka+olimme+kuolleet+rikoksiimme,+eläviksi+Kristuksen+kanssa+-+armosta+te+olette+pelastetut+-6+ja+yhdessä+hänen+kanssaan+herättänyt+ja+yhdessä+hänen+kanssaan+asettanut+meidät+taivaallisiin+Kristuksessa+Jeesuksessa,7+osoittaakseen+tulevina+maailmanaikoina+armonsa+ylenpalttista+runsautta,+hyvyydessään+meitä+kohtaan+Kristuksessa+Jeesuksessa.8+Sillä+armosta+te+olette+pelastetut+uskon+kautta,+ette+itsenne+kautta+-+se+on+Jumalan+lahja+-9+ette+tekojen+kautta,+ettei+kukaan+kerskaisi.10+Sillä+me+olemme+hänen+tekonsa,+luodut+Kristuksessa+Jeesuksessa+hyviä+töitä+varten,+jotka+Jumala+on+edeltäpäin+valmistanut,+että+me+niissä+vaeltaisimme.11+Muistakaa+sentähden,+että+te+ennen,+te+lihanne+puolesta+pakanat,+jotka+olette+saaneet+ympärileikkaamattomien+nimen+niiltä,+joita,+lihaan+käsillä+tehdyn+ympärileikkauksen+mukaisesti,+sanotaan+ympärileikatuiksi+-12+että+te+siihen+aikaan+olitte+ilman+Kristusta,+olitte+vailla+Israelin+kansalaisoikeutta+ja+vieraat+lupauksen+liitoille,+ilman+toivoa+ja+ilman+Jumalaa+maailmassa;13+mutta+nyt,+kun+olette+Kristuksessa+Jeesuksessa,+olette+te,+jotka+ennen+olitte+kaukana,+päässeet+lähelle+Kristuksen+veressä.14+Sillä+hän+on+meidän+rauhamme,+hän,+joka+teki+molemmat+yhdeksi+ja+purki+erottavan+väliseinän,+nimittäin+vihollisuuden,15+kun+hän+omassa+lihassaan+teki+tehottomaksi+käskyjen+lain+säädöksinensä,+luodakseen+itsessänsä+nuo+kaksi+yhdeksi+uudeksi+ihmiseksi,+tehden+rauhan,16+ja+yhdessä+ruumiissa+sovittaakseen+molemmat+Jumalan+kanssa+ristin+kautta,+kuolettaen+itsensä+kautta+vihollisuuden.17+Ja+hän+tuli+ja+julisti+rauhaa+teille,+jotka+kaukana+olitte,+ja+rauhaa+niille,+jotka+lähellä+olivat;18+sillä+hänen+kauttansa+on+meillä+molemmilla+pääsy+yhdessä+Hengessä+Isän+tykö.19+Niin+ette+siis+enää+ole+vieraita+ettekä+muukalaisia,+vaan+te+olette+pyhien+kansalaisia+ja+Jumalan+perhettä,20+apostolien+ja+profeettain+perustukselle+rakennettuja,+kulmakivenä+itse+Kristus+Jeesus,21+jossa+koko+rakennus+liittyy+yhteen+ja+kasvaa+pyhäksi+temppeliksi+Herrassa;22+ja+hänessä+tekin+yhdessä+muitten+kanssa+rakennutte+Jumalan+asumukseksi+Hengessä.(+Ef.+2)
  5. 1+Sen+takia+minä,+Paavali,+teidän,+pakanain,+tähden+Kristuksen+Jeesuksen+vanki,+notkistan+polveni+-2+olette+kaiketi+kuulleet+siitä+Jumalan+armon+taloudenhoidosta,+mikä+on+minulle+teitä+varten+annettu,3+että+näet+tämä+salaisuus+on+ilmestyksen+kautta+tehty+minulle+tiettäväksi,+niinkuin+olen+siitä+edellä+lyhyesti+kirjoittanut;4+josta+te+sitä+lukiessanne+voitte+huomata,+kuinka+perehtynyt+minä+olen+Kristuksen+salaisuuteen,5+jota+menneiden+sukupolvien+aikana+ei+ole+ihmisten+lapsille+tiettäväksi+tehty,+niinkuin+se+nyt+Hengessä+on+ilmoitettu+hänen+pyhille+apostoleilleen+ja+profeetoille:6+että+näet+pakanatkin+ovat+kanssaperillisiä+ja+yhtä+ruumista+ja+osallisia+lupaukseen+Kristuksessa+Jeesuksessa+evankeliumin+kautta,7+jonka+palvelijaksi+minä+olen+tullut+Jumalan+armon+lahjan+kautta,+joka+minulle+on+annettu+hänen+voimansa+vaikutuksesta.8+Minulle,+kaikista+pyhistä+halvimmalle,+on+annettu+tämä+armo:+julistaa+pakanoille+evankeliumia+Kristuksen+tutkimattomasta+rikkaudesta9+ja+saattaa+kaikille+ilmeiseksi,+mitä+on+sen+salaisuuden+taloudenhoito,+joka+ikuisista+ajoista+asti+on+ollut+kätkettynä+Jumalassa,+kaiken+Luojassa,10+että+Jumalan+moninainen+viisaus+seurakunnan+kautta+nyt+tulisi+taivaallisten+hallitusten+ja+valtojen+tietoon11+sen+iankaikkisen+aivoituksen+mukaisesti,+jonka+hän+oli+säätänyt+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme,12+jossa+meillä,+uskon+kautta+häneen,+on+uskallus+ja+luottavainen+pääsy+Jumalan+tykö.13+Siksi+minä+pyydän,+ettette+lannistuisi+niiden+ahdistusten+vuoksi,+joita+minä+teidän+tähtenne+kärsin,+sillä+ne+ovat+teidän+kunnianne.14+Sentähden+minä+notkistan+polveni+Isän+edessä,15+josta+kaikki,+millä+isä+on,+taivaissa+ja+maan+päällä,+saa+nimensä,16+että+hän+kirkkautensa+runsauden+mukaisesti+antaisi+teidän,+sisällisen+ihmisenne+puolesta,+voimassa+vahvistua+hänen+Henkensä+kautta17+ja+Kristuksen+asua+uskon+kautta+teidän+sydämissänne,18+niin+että+te,+rakkauteen+juurtuneina+ja+perustuneina,+voisitte+kaikkien+pyhien+kanssa+käsittää,+mikä+leveys+ja+pituus+ja+korkeus+ja+syvyys+on,19+ja+oppia+tuntemaan+Kristuksen+rakkauden,+joka+on+kaikkea+tietoa+ylempänä;+että+tulisitte+täyteen+Jumalan+kaikkea+täyteyttä.20+Mutta+hänelle,+joka+voi+tehdä+enemmän,+monin+verroin+enemmän+kuin+kaikki,+mitä+me+anomme+tai+ymmärrämme,+sen+voiman+mukaan,+joka+meissä+vaikuttaa,21+hänelle+kunnia+seurakunnassa+ja+Kristuksessa+Jeesuksessa+kautta+kaikkien+sukupolvien,+aina+ja+iankaikkisesti!+Amen.(+Ef.+3)
  6. 10+Sillä+kaikkien+meidän+pitää+ilmestymän+Kristuksen+tuomioistuimen+eteen,+että+kukin+saisi+sen+mukaan,+kuin+hän+ruumiissa+ollessaan+on+tehnyt,+joko+hyvää+tai+pahaa.11+Kun+siis+tiedämme,+mitä+Herran+pelko+on,+niin+me+koetamme+saada+ihmisiä+uskomaan,+mutta+Jumala+kyllä+meidät+tuntee;+ja+minä+toivon,+että+tekin+omissatunnoissanne+meidät+tunnette.12+Emme+nyt+taas+suosittele+itseämme+teille,+vaan+tahdomme+antaa+teille+aihetta+kerskata+meistä,+että+teillä+olisi+mitä+vastata+niille,+jotka+kerskaavat+siitä,+mikä+silmään+näkyy,+eikä+siitä,+mikä+sydämessä+on.13+Sillä+jos+me+olemme+olleet+suunniltamme,+niin+olemme+olleet+Jumalan+tähden;+jos+taas+maltamme+mielemme,+teemme+sen+teidän+tähtenne.14+Sillä+Kristuksen+rakkaus+vaatii+meitä,+jotka+olemme+tulleet+tähän+päätökseen:+yksi+on+kuollut+kaikkien+edestä,+siis+myös+kaikki+ovat+kuolleet;15+ja+hän+on+kuollut+kaikkien+edestä,+että+ne,+jotka+elävät,+eivät+enää+eläisi+itselleen,+vaan+hänelle,+joka+heidän+edestään+on+kuollut+ja+ylösnoussut.16+Sentähden+me+emme+tästä+lähtien+tunne+ketään+lihan+mukaan;+jos+olemmekin+tunteneet+Kristuksen+lihan+mukaan,+emme+kuitenkaan+nyt+enää+tunne.17+Siis,+jos+joku+on+Kristuksessa,+niin+hän+on+uusi+luomus;+se,+mikä+on+vanhaa,+on+kadonnut,+katso,+uusi+on+sijaan+tullut.18+Mutta+kaikki+on+Jumalasta,+joka+on+sovittanut+meidät+itsensä+kanssa+Kristuksen+kautta+ja+antanut+meille+sovituksen+viran.19+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.(+2+Kor.+5)+1+Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.2+Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.-14+Älkää+antautuko+kantamaan+vierasta+iestä+yhdessä+uskottomien+kanssa;+sillä+mitä+yhteistä+on+vanhurskaudella+ja+vääryydellä?+Tai+mitä+yhteyttä+on+valkeudella+ja+pimeydellä?15+Ja+miten+sopivat+yhteen+Kristus+ja+Beliar?+Tai+mitä+yhteistä+osaa+uskovaisella+on+uskottoman+kanssa?16+Ja+miten+soveltuvat+yhteen+Jumalan+temppeli+ja+epäjumalat?+Sillä+me+olemme+elävän+Jumalan+temppeli,+niinkuin+Jumala+on+sanonut:+"Minä+olen+heissä+asuva+ja+vaeltava+heidän+keskellään+ja+oleva+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani."17+Sentähden:+"Lähtekää+pois+heidän+keskeltänsä+ja+erotkaa+heistä,+sanoo+Herra,+älkääkä+saastaiseen+koskeko;+niin+minä+otan+teidät+huostaani18+ja+olen+teidän+Isänne,+ja+te+tulette+minun+pojikseni+ja+tyttärikseni,+sanoo+Herra,+Kaikkivaltias."(+2+Kor.+6)
  7. Kaikki+synnit+on+sovitettu.+Kaikki+on+Jumalan+puolelta+täytetty+ja+valmiina+vastaanotettavaksi.+Lahjana+vastaanotettavaksi!+Kaikille+ei+tämä+Jumalan+lahja+kuitenkaan+kelpaa.+He+kääntävät+selkänsä+Jumalalle.+He+torjuvat,+he+ylenkatsovat,+pelastuksen+evankeliumin.+He+torjuvat+Jeesuksen+Kristuksen.+He+viittaavat+kintaalla+koko+evankeliumille+-+sen+sijaan,+että+olisivat+kiitollisia+Jumalalle++ja+kuuliaisia+evankeliumille.+Lainaan+Jouko+Niemistä:”Sillä+aika+on+tuomion+alkaa+Jumalan+huoneesta;+mutta+jos+se+alkaa+ensiksi+meistä,+niin+mikä+on+niiden+loppu,+jotka+eivät+ole+Jumalan+evankeliumille+kuuliaiset?+Ja+”jos+vanhurskas+vaivoin+pelastuu,+niin+mihinkä+joutuukaan+jumalaton+ja+syntinen?”(+1Piet.+4:17)+Kun+armon+aika+loppuu,+silloin+pyhä+Jumala+käy+tuomiolle+koko+maailman+kanssa.+Mutta+oman+kansansa+–+seurakunnan+–+kanssa+Jumala+käy+tuomiolle+vielä+tässä+ajassa.+Toiset+hän+armahtaa,+toiset+hän+paaduttaa.Myös+Paavali+sanoo+armon+ajan+lopusta+2.Tess.1;7-9:+”+kun+Herra+Jeesus+ilmestyy+taivaasta+voimansa+enkelien+kanssa+tulen+liekissä+ja+kostaa+niille,+jotka+eivät+tunne+Jumalaa+eivätkä+ole+kuuliaisia+meidän+Herramme+Jeesuksen+evankeliumille.+Heitä+kohtaa+silloin+rangaistukseksi+iankaikkinen+kadotus+Herran+kasvoista+ja+hänen+voimansa+kirkkaudesta”.Näissä+vakavissa+Raamatun+paikoissa+puhutaan+molemmissa+sama+keskeinen+asia,+mikä+jää+helposti+huomaamatta.+Puhutaan+siitä,+että+meidän+on+oltava+kuuliaisia+–+evankeliumille!Sanotaan+siis,+että+tämä+pyhä+tuomio+ei+tule+synnin+tähden.+Muutoinhan+meidän+tulisi+olla+kuuliaisia+laille.+Ei,+syntihän+on+sovitettu,+siksi+tuomio+on+evankeliumin+tähden+–+evankeliumin+hylkäämisen+tähden!+Kun+evankeliumi+itse+hylätään,+ei+ole+enää+mitään+muuta+sovitusta.Sanan+kuuliaisuus+kantasana+ei+viittaa+tottelemiseen.+Vaan+se+on+kuuleminen.Jeesus+sanoo:+”Minun+lampaani+kuulevat+minun+ääneni,+ja+minä+tunnen+ne,+ja+ne+seuraavat+minua”.+Seuraavat,+koska+kuulevat,+ja+koska+kuulevat,+he+seuraavat…(+Jouko+Nieminen)
  8. >>Koko+Raamattu+on+Jumalan+tahdon+ilmaus+siitä,+miten+meidän+ihmisten+pitää+elää+periäksemme+ikuisen+elämän.Joh.+3:16-18. Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.+ 17.+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.+ 18.+Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen.Näissä+Johanneksen+evankeliumin+sanoissa+onkin+jo+kiteytetty+se+perustotuus,+joka+johtaa+ihmisen+joko+pelastukseen+tai+kadotustuomioon.Jumala+ei+ole+lähettänyt+poikaansa+Jeesusta+tähän+maailmaan+tuomitsemaan+ja+kadottamaan+ihmisiä,+vaan+päin+vastoin+pelastamaan.Usko+tähän+Jumalan+hyväntahtoiseen+tekoon+johtaa+pelastuksen+tielle.+Epäusko+ja+armon+hylkääminen+johtaa+kadotukseen.+Kadotukseen+siksi,+että+ihminen+ei+ole+uskossa+hyväksynyt+ ja+vastaanottanut+Jumalan+hyväntahtoista+tarjousta+pelastukseen.Matt.+12:30-32.+Joka+ei+ole+minun+kanssani,+se+on+minua+vastaan;+ja+joka+ei+minun+kanssani+kokoa,+se+hajottaa.+ 31.+Sentähden+minä+sanon+teille:+jokainen+synti+ja+pilkka+annetaan+ihmisille+anteeksi,+mutta+Hengen+pilkkaamista+ei+anteeksi+anneta.+ 32.+Ja+jos+joku+sanoo+sanan+Ihmisen+Poikaa+vastaan,+niin+hänelle+annetaan+anteeksi;+mutta+jos+joku+sanoo+jotakin+Pyhää+Henkeä+vastaan,+niin+hänelle+ei+anteeksi+anneta,+ei+tässä+maailmassa+eikä+tulevassa.Jumalan+armotarjouksen+hylkääminen,+eli+Kristuksen+veren+evankeliumin+hylkääminen+johtaa+siihen+ainoaan+syntiin,+jota+ei+anneta+anteeksi.On+synti+Pyhää+Henkeä+vastaan+jos+hylkäämme+Pyhän+Hengen+kutsun+hyväksyä+Kristuksen+sijaiskuolema+meidän+syntiemme+sovitukseksi.>>(+Lähde:+Ilkka+Kuikka/Saviastia+sivusto)
  9. 1+Tämä+on+jo+toinen+kirje,+jonka+minä+kirjoitan+teille,+rakkaani,+ja+näissä+molemmissa+minä+muistuttamalla+herätän+teidän+puhdasta+mieltänne,2+että+muistaisitte+niitä+sanoja,+joita+pyhät+profeetat+ennen+ovat+puhuneet,+ja+Herran+ja+Vapahtajan+käskyä,+jonka+te+apostoleiltanne+olette+saaneet.3+Ja+ennen+kaikkea+tietäkää+se,+että+viimeisinä+päivinä+tulee+pilkkapuheinensa+pilkkaajia,+jotka+vaeltavat+omien+himojensa+mukaan4+ja+sanovat:+"Missä+on+lupaus+hänen+tulemuksestansa?+Sillä+onhan+siitä+asti,+kuin+isät+nukkuivat+pois,+kaikki+pysynyt,+niinkuin+se+on+ollut+luomakunnan+alusta."5+Sillä+tietensä+he+eivät+ole+tietävinään,+että+taivaat+ja+samoin+maa,+vedestä+ja+veden+kautta+rakennettu,+olivat+ikivanhastaan+olemassa+Jumalan+sanan+voimasta6+ja+että+niiden+kautta+silloinen+maailma+hukkui+vedenpaisumukseen.7+Mutta+nykyiset+taivaat+ja+maa+ovat+samalla+sanalla+talletetut+tulelle,+säästetyt+jumalattomain+ihmisten+tuomion+ja+kadotuksen+päivään.8+Mutta+tämä+yksi+älköön+olko+teiltä,+rakkaani,+salassa,+että+"yksi+päivä+on+Herran+edessä+niinkuin+tuhat+vuotta+ja+tuhat+vuotta+niinkuin+yksi+päivä."9+Ei+Herra+viivytä+lupauksensa+täyttämistä,+niinkuin+muutamat+pitävät+sitä+viivyttelemisenä,+vaan+hän+on+pitkämielinen+teitä+kohtaan,+sillä+hän+ei+tahdo,+että+kukaan+hukkuu,+vaan+että+kaikki+tulevat+parannukseen.10+Mutta+Herran+päivä+on+tuleva+niinkuin+varas,+ja+silloin+taivaat+katoavat+pauhinalla,+ja+alkuaineet+kuumuudesta+hajoavat,+ja+maa+ja+kaikki,+mitä+siihen+on+tehty,+palavat.11+Kun+siis+nämä+kaikki+näin+hajoavat,+millaisia+tuleekaan+teidän+olla+pyhässä+vaelluksessa+ja+jumalisuudessa,12+teidän,+jotka+odotatte+ja+joudutatte+Jumalan+päivän+tulemista,+jonka+voimasta+taivaat+hehkuen+hajoavat+ja+alkuaineet+kuumuudesta+sulavat!13+Mutta+hänen+lupauksensa+mukaan+me+odotamme+uusia+taivaita+ja+uutta+maata,+joissa+vanhurskaus+asuu.14+Sentähden,+rakkaani,+pyrkikää+tätä+odottaessanne+siihen,+että+teidät+havaittaisiin+tahrattomiksi+ja+nuhteettomiksi,+rauhassa,+hänen+edessänsä;15+ja+lukekaa+meidän+Herramme+pitkämielisyys+pelastukseksi,+josta+myös+meidän+rakas+veljemme+Paavali+hänelle+annetun+viisauden+mukaan+teille+on+kirjoittanut;16+niinkuin+hän+tekee+kaikissa+kirjeissään,+kun+hän+niissä+puhuu+näistä+asioista,+vaikka+niissä+tosin+on+yhtä+ja+toista+vaikeatajuista,+jota+tietämättömät+ja+vakaantumattomat+vääntävät+kieroon+niinkuin+muitakin+kirjoituksia,+omaksi+kadotuksekseen.17+Koska+te+siis,+rakkaani,+tämän+jo+edeltäpäin+tiedätte,+niin+olkaa+varuillanne,+ettette+rietasten+eksymyksen+mukaansa+tempaamina+lankeaisi+pois+omalta+lujalta+pohjaltanne,18+ja+kasvakaa+meidän+Herramme+ja+Vapahtajamme+Jeesuksen+Kristuksen+armossa+ja+tuntemisessa.+Hänen+olkoon+kunnia+sekä+nyt+että+hamaan+iankaikkisuuden+päivään.(+2+Piet.+3)
  10. Maailman+suurin+valheMikä+mahtaa+olla+maailman+tärkein+totuus?+Eikö+se,+että+Jeesus+kuoli+puolestamme+ja+sovitti+kaikki+syntimme+Golgatalla?+Että+Jeesuksen+ristinkuoleman+ansiosta+kaikki+on+anteeksi+annettu?Mikä+sitten+olisi+kaikkein+suurin+valhe?+Varmaankin+se,+että+Jeesus+ei+sovittanut+syntejä+Golgatalla.+Että+syntejä+ei+vielä+olekaan+annettu+anteeksi.Vaikka+voikin+kuulostaa+uskomattomalta,+niin+juuri+tällä+tavoin+kristittyjä+on+opetettu+aina+400-luvun+alusta+lähtien.+Tuohon+aikaan+kirkkoisä+Augustinus+nimittäin+kehitteli+aivan+uudenlaisen+tulkinnan+Jeesuksen+ristintyöstä.+Hänen+oppinsa+mukaan+Jeesus+kyllä+sovitti+koko+maailman+synnit,+mutta+kukaan+ei+silti+saanut+syntejään+anteeksi+–+ei+vielä+silloin.+Ihminen+saa+Jumalan+armon+ja+anteeksiantamuksen+vasta+joskus+myöhemmin+oman+katumuksensa,+uskonsa+ja+kirkon+jakamien+sakramenttien+välityksellä.Vaikka+syntien+anteeksi+saaminen+tulikin+näin+irrotetuksi+Jeesuksen+historiallisesta+ristinkuolemasta+Golgatalla,+ei+Augustinus+itse+eikä+kukaan+toinenkaan+teologi+näyttänyt+huomaavan+tätä+radikaalia+opinmuutosta.+Eikä+anteeksiantamuksen+siirtymistä+historiasta+nykyhetkeen+tunnistettu+myöskään+seuraavina+vuosisatoina,+vaan+se+löi+leimansa+koko+läntiseen+teologiaan:+niin+katoliseen,+luterilaiseen+kuin+reformoituunkin.Ei+niin,+että+meidän+tarvitsisi+lähteä+etsimään+syyllisiä+eri+kirkkokunnista,+sillä+kukapa+muukaan+kaiken+takana+olisi+kuin+itse+valheiden+isä.+Juuri+hän+hyötyy+eniten+siitä,+että+Jeesuksen+työn+todellinen+merkitys+peittyy.+Ja+hän+pääsee+niittämään+sadon,+kun+kristityt+uppoutuvat+omien+ja+toisten+syntien+perkaamiseen+sen+sijaan,+että+julistaisivat+maailmalle+ilosanomaa.En+oikein+usko,+että+pääsemme+näkemään+suurta+herätystä+länsimaissa+ennen+kuin+palaamme+alkuperäiseen+evankeliumiin.+Meidän+on+lakattava+valehtelemasta+ihmisille.+Meillä+ei+yksinkertaisesti+ole+oikeutta+antaa+kenellekään+sellaista+vaikutelmaa,+ettei+hänen+syntejään+olisi+Jeesuksen+kertakaikkisella+uhrilla+jo+annettu+anteeksi.+"Jumala+itse+teki+Kristuksessa+sovinnon+maailman+kanssa+eikä+lukenut+ihmisille+viaksi+heidän+rikkomuksiaan;+meille+hän+uskoi+sovituksen+sanan."+(2+Kor+5:19)Meidän+on+toisaalta+ymmärrettävä+myös,+ettei+syntien+täydellinen+anteeksiantamus+itsessään+vielä+pelasta+ketään.+Ristillä+täytetty+sovitustyö+on+vain+pohja+sille,+että+meille+annetaan+pelastus+nyt+uskon+perusteella.+Tuo+usko+tarkoittaa+sitä,+että+otamme+Jeesuksen+vastaan+elämäämme:+"Mutta+kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,+hän+antoi+oikeuden+tulla+Jumalan+lapsiksi,+kaikille,+jotka+uskovat+häneen."+(Joh+1:12)(+Lähde:+Markku+Sarento)
  11. 1+Tämä+on+jo+toinen+kirje,+jonka+minä+kirjoitan+teille,+rakkaani,+ja+näissä+molemmissa+minä+muistuttamalla+herätän+teidän+puhdasta+mieltänne,2+että+muistaisitte+niitä+sanoja,+joita+pyhät+profeetat+ennen+ovat+puhuneet,+ja+Herran+ja+Vapahtajan+käskyä,+jonka+te+apostoleiltanne+olette+saaneet.3+Ja+ennen+kaikkea+tietäkää+se,+että+viimeisinä+päivinä+tulee+pilkkapuheinensa+pilkkaajia,+jotka+vaeltavat+omien+himojensa+mukaan4+ja+sanovat:+"Missä+on+lupaus+hänen+tulemuksestansa?+Sillä+onhan+siitä+asti,+kuin+isät+nukkuivat+pois,+kaikki+pysynyt,+niinkuin+se+on+ollut+luomakunnan+alusta."5+Sillä+tietensä+he+eivät+ole+tietävinään,+että+taivaat+ja+samoin+maa,+vedestä+ja+veden+kautta+rakennettu,+olivat+ikivanhastaan+olemassa+Jumalan+sanan+voimasta6+ja+että+niiden+kautta+silloinen+maailma+hukkui+vedenpaisumukseen.7+Mutta+nykyiset+taivaat+ja+maa+ovat+samalla+sanalla+talletetut+tulelle,+säästetyt+jumalattomain+ihmisten+tuomion+ja+kadotuksen+päivään.8+Mutta+tämä+yksi+älköön+olko+teiltä,+rakkaani,+salassa,+että+"yksi+päivä+on+Herran+edessä+niinkuin+tuhat+vuotta+ja+tuhat+vuotta+niinkuin+yksi+päivä."9+Ei+Herra+viivytä+lupauksensa+täyttämistä,+niinkuin+muutamat+pitävät+sitä+viivyttelemisenä,+vaan+hän+on+pitkämielinen+teitä+kohtaan,+sillä+hän+ei+tahdo,+että+kukaan+hukkuu,+vaan+että+kaikki+tulevat+parannukseen.10+Mutta+Herran+päivä+on+tuleva+niinkuin+varas,+ja+silloin+taivaat+katoavat+pauhinalla,+ja+alkuaineet+kuumuudesta+hajoavat,+ja+maa+ja+kaikki,+mitä+siihen+on+tehty,+palavat.11+Kun+siis+nämä+kaikki+näin+hajoavat,+millaisia+tuleekaan+teidän+olla+pyhässä+vaelluksessa+ja+jumalisuudessa,12+teidän,+jotka+odotatte+ja+joudutatte+Jumalan+päivän+tulemista,+jonka+voimasta+taivaat+hehkuen+hajoavat+ja+alkuaineet+kuumuudesta+sulavat!13+Mutta+hänen+lupauksensa+mukaan+me+odotamme+uusia+taivaita+ja+uutta+maata,+joissa+vanhurskaus+asuu.14+Sentähden,+rakkaani,+pyrkikää+tätä+odottaessanne+siihen,+että+teidät+havaittaisiin+tahrattomiksi+ja+nuhteettomiksi,+rauhassa,+hänen+edessänsä;15+ja+lukekaa+meidän+Herramme+pitkämielisyys+pelastukseksi,+josta+myös+meidän+rakas+veljemme+Paavali+hänelle+annetun+viisauden+mukaan+teille+on+kirjoittanut;16+niinkuin+hän+tekee+kaikissa+kirjeissään,+kun+hän+niissä+puhuu+näistä+asioista,+vaikka+niissä+tosin+on+yhtä+ja+toista+vaikeatajuista,+jota+tietämättömät+ja+vakaantumattomat+vääntävät+kieroon+niinkuin+muitakin+kirjoituksia,+omaksi+kadotuksekseen.17+Koska+te+siis,+rakkaani,+tämän+jo+edeltäpäin+tiedätte,+niin+olkaa+varuillanne,+ettette+rietasten+eksymyksen+mukaansa+tempaamina+lankeaisi+pois+omalta+lujalta+pohjaltanne,18+ja+kasvakaa+meidän+Herramme+ja+Vapahtajamme+Jeesuksen+Kristuksen+armossa+ja+tuntemisessa.+Hänen+olkoon+kunnia+sekä+nyt+että+hamaan+iankaikkisuuden+päivään.(+2+Piet.+3)
  12. 1+Sitten+vielä,+veljeni,+iloitkaa+Herrassa!+Samoista+asioista+teille+kirjoittaminen+ei+minua+kyllästytä,+ja+teille+se+on+turvaksi.2+Kavahtakaa+noita+koiria,+kavahtakaa+noita+pahoja+työntekijöitä,+kavahtakaa+noita+pilalleleikattuja.3+Sillä+oikeita+ympärileikattuja+olemme+me,+jotka+Jumalan+Hengessä+palvelemme+Jumalaa+ja+kerskaamme+Kristuksessa+Jeesuksessa,+emmekä+luota+lihaan,4+vaikka+minulla+on,+mihin+luottaa+lihassakin.+Jos+kuka+muu+luulee+voivansa+luottaa+lihaan,+niin+voin+vielä+enemmän+minä,5+joka+olen+ympärileikattu+kahdeksanpäiväisenä+ja+olen+Israelin+kansaa,+Benjaminin+sukukuntaa,+hebrealainen+hebrealaisista+syntynyt,+ollut+lakiin+nähden+fariseus,6+intoon+nähden+seurakunnan+vainooja,+lain+vanhurskauteen+nähden+nuhteeton.7+Mutta+mikä+minulle+oli+voitto,+sen+minä+olen+Kristuksen+tähden+lukenut+tappioksi.8+Niinpä+minä+todella+luen+kaikki+tappioksi+tuon+ylen+kalliin,+Kristuksen+Jeesuksen,+minun+Herrani,+tuntemisen+rinnalla,+sillä+hänen+tähtensä+minä+olen+menettänyt+kaikki+ja+pidän+sen+roskana+-+että+voittaisin+omakseni+Kristuksen9+ja+minun+havaittaisiin+olevan+hänessä+ja+omistavan,+ei+omaa+vanhurskautta,+sitä,+joka+laista+tulee,+vaan+sen,+joka+tulee+Kristuksen+uskon+kautta,+sen+vanhurskauden,+joka+tulee+Jumalasta+uskon+perusteella;10+tunteakseni+hänet+ja+hänen+ylösnousemisensa+voiman+ja+hänen+kärsimyksiensä+osallisuuden,+tullessani+hänen+kaltaisekseen+samankaltaisen+kuoleman+kautta,11+jos+minä+ehkä+pääsen+ylösnousemiseen+kuolleista.12+Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut+tai+että+jo+olisin+tullut+täydelliseksi,+vaan+minä+riennän+sitä+kohti,+että+minä+sen+omakseni+voittaisin,+koskapa+Kristus+Jeesus+on+voittanut+minut.(+Fil.+3)
  13. Aloituksessani+ei+ole+kysymymys+helluntailaisuudesta+sen+paremmin+kuin+luterilaisuudesta,+vaan+tästä:"Vanhurskas+on+elävä+uskosta"+1+Paavali,+Jeesuksen+Kristuksen+palvelija,+kutsuttu+apostoli,+erotettu+julistamaan+Jumalan+evankeliumia,2+jonka+Jumala+on+edeltä+luvannut+profeettainsa+kautta+pyhissä+kirjoituksissa,3+hänen+Pojastansa+-+joka+lihan+puolesta+on+syntynyt+Daavidin+siemenestä4+ja+pyhyyden+hengen+puolesta+kuolleistanousemisen+kautta+asetettu+Jumalan+Pojaksi+voimassa+-+Jeesuksesta+Kristuksesta,+meidän+Herrastamme,5+jonka+kautta+me+olemme+saaneet+armon+ja+apostolinviran,+että+syntyisi+uskon+kuuliaisuus+hänen+nimeänsä+kohtaan+kaikissa+pakanakansoissa,6+joihin+tekin,+Jeesuksen+Kristuksen+kutsumat,+kuulutte:7+kaikille+Roomassa+oleville+Jumalan+rakkaille,+kutsutuille+pyhille.+Armo+teille+ja+rauha+Jumalalta,+meidän+Isältämme,+ja+Herralta+Jeesukselta+Kristukselta!8+Ensiksikin+minä+kiitän+Jumalaani+Jeesuksen+Kristuksen+kautta+teidän+kaikkien+tähden,+koska+teidän+uskoanne+mainitaan+kaikessa+maailmassa.9+Sillä+Jumala,+jota+minä+hengessäni+palvelen+julistaen+hänen+Poikansa+evankeliumia,+on+minun+todistajani,+kuinka+minä+teitä+lakkaamatta+muistan,10+aina+rukouksissani+anoen,+että+minä+jo+vihdoinkin,+jos+Jumala+tahtoo,+pääsisin+tulemaan+teidän+tykönne.11+Sillä+minä+ikävöitsen+teitä+nähdä,+voidakseni+antaa+teille+jonkun+hengellisen+lahjan,+että+te+vahvistuisitte,12+se+on,+että+me+yhdessä+ollessamme+virkistyisimme+yhteisestä+uskostamme,+teidän+ja+minun.13+Ja+minä+en+tahdo,+veljet,+teiltä+salata,+että+jo+monesti+olen+päättänyt+tulla+teidän+tykönne+saadakseni+jonkin+hedelmän+teidänkin+keskuudestanne,+niinkuin+muidenkin+pakanain,+mutta+olen+ollut+estetty+tähän+saakka.14+Kreikkalaisille+ja+barbaareille,+viisaille+ja+tyhmille+minä+olen+velassa;15+omasta+puolestani+minä+siis+olen+altis+teillekin,+Roomassa+asuvaisille,+julistamaan+evankeliumia.16+Sillä+minä+en+häpeä+evankeliumia;+sillä+se+on+Jumalan+voima,+itsekullekin+uskovalle+pelastukseksi,+juutalaiselle+ensin,+sitten+myös+kreikkalaiselle.17+Sillä+siinä+Jumalan+vanhurskaus+ilmestyy+uskosta+uskoon,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Vanhurskas+on+elävä+uskosta."(+Room.+1)