Vapaa kuvaus

Aloituksia

64

Kommenttia

530

1. 10+Sillä+kaikkien+meidän+pitää+ilmestymän+Kristuksen+tuomioistuimen+eteen,+että+kukin+saisi+sen+mukaan,+kuin+hän+ruumiissa+ollessaan+on+tehnyt,+joko+hyvää+tai+pahaa.11+Kun+siis+tiedämme,+mitä+Herran+pelko+on,+niin+me+koetamme+saada+ihmisiä+uskomaan,+mutta+Jumala+kyllä+meidät+tuntee;+ja+minä+toivon,+että+tekin+omissatunnoissanne+meidät+tunnette.12+Emme+nyt+taas+suosittele+itseämme+teille,+vaan+tahdomme+antaa+teille+aihetta+kerskata+meistä,+että+teillä+olisi+mitä+vastata+niille,+jotka+kerskaavat+siitä,+mikä+silmään+näkyy,+eikä+siitä,+mikä+sydämessä+on.13+Sillä+jos+me+olemme+olleet+suunniltamme,+niin+olemme+olleet+Jumalan+tähden;+jos+taas+maltamme+mielemme,+teemme+sen+teidän+tähtenne.14+Sillä+Kristuksen+rakkaus+vaatii+meitä,+jotka+olemme+tulleet+tähän+päätökseen:+yksi+on+kuollut+kaikkien+edestä,+siis+myös+kaikki+ovat+kuolleet;15+ja+hän+on+kuollut+kaikkien+edestä,+että+ne,+jotka+elävät,+eivät+enää+eläisi+itselleen,+vaan+hänelle,+joka+heidän+edestään+on+kuollut+ja+ylösnoussut.16+Sentähden+me+emme+tästä+lähtien+tunne+ketään+lihan+mukaan;+jos+olemmekin+tunteneet+Kristuksen+lihan+mukaan,+emme+kuitenkaan+nyt+enää+tunne.17+Siis,+jos+joku+on+Kristuksessa,+niin+hän+on+uusi+luomus;+se,+mikä+on+vanhaa,+on+kadonnut,+katso,+uusi+on+sijaan+tullut.18+Mutta+kaikki+on+Jumalasta,+joka+on+sovittanut+meidät+itsensä+kanssa+Kristuksen+kautta+ja+antanut+meille+sovituksen+viran.19+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.(+2+Kor.+5)+Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.(+2+Kor.+6:1-2)
  2. 1+Mutta+Saulus+puuskui+yhä+uhkaa+ja+murhaa+Herran+opetuslapsia+vastaan+ja+meni+ylimmäisen+papin+luo2+ja+pyysi+häneltä+kirjeitä+Damaskon+synagoogille,+että+keitä+hän+vain+löytäisi+sen+tien+vaeltajia,+miehiä+tai+naisia,+ne+hän+saisi+tuoda+sidottuina+Jerusalemiin.3+Ja+kun+hän+oli+matkalla,+tapahtui+hänen+lähestyessään+Damaskoa,+että+yhtäkkiä+valo+taivaasta+leimahti+hänen+ympärillänsä;4+ja+hän+kaatui+maahan+ja+kuuli+äänen,+joka+sanoi+hänelle:+"Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?"5+Hän+sanoi:+"Kuka+olet,+herra?"+Hän+vastasi:+"Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.6+Mutta+nouse+ja+mene+kaupunkiin,+niin+sinulle+sanotaan,+mitä+sinun+pitää+tekemän."7+Ja+miehet,+jotka+matkustivat+hänen+kanssansa,+seisoivat+mykistyneinä:+he+kuulivat+kyllä+äänen,+mutta+eivät+ketään+nähneet.8+Niin+Saulus+nousi+maasta;+mutta+kun+hän+avasi+silmänsä,+ei+hän+nähnyt+mitään,+vaan+he+taluttivat+häntä+kädestä+ja+veivät+hänet+Damaskoon.9+Ja+hän+oli+kolme+päivää+näkemätönnä,+ei+syönyt+eikä+juonut.10+Ja+Damaskossa+oli+eräs+opetuslapsi,+nimeltä+Ananias.+Hänelle+Herra+sanoi+näyssä:+"Ananias!"+Hän+vastasi:+"Katso,+tässä+olen,+Herra."11+Niin+Herra+sanoi+hänelle:+"Nouse+ja+mene+sille+kadulle,+jota+sanotaan+Suoraksi+kaduksi,+ja+kysy+Juudaan+talosta+Saulus+nimistä+tarsolaista+miestä.+Sillä+katso,+hän+rukoilee;12+ja+hän+on+nähnyt+näyssä+miehen,+Ananias+nimisen,+tulevan+sisälle+ja+panevan+kätensä+hänen+päällensä,+että+hän+saisi+näkönsä+jälleen."13+Mutta+Ananias+vastasi:+"Herra,+minä+olen+monelta+kuullut+siitä+miehestä,+kuinka+paljon+pahaa+hän+on+tehnyt+sinun+pyhillesi+Jerusalemissa;14+ja+täälläkin+hänellä+on+ylipapeilta+valtuus+vangita+kaikki,+jotka+sinun+nimeäsi+avuksi+huutavat."15+Mutta+Herra+sanoi+hänelle:+"Mene;+sillä+hän+on+minulle+valittu+ase,+kantamaan+minun+nimeäni+pakanain+ja+kuningasten+ja+Israelin+lasten+eteen.16+Sillä+minä+tahdon+näyttää+hänelle,+kuinka+paljon+hänen+pitää+kärsimän+minun+nimeni+tähden."17+Niin+Ananias+meni+ja+astui+huoneeseen,+pani+molemmat+kätensä+hänen+päälleen+ja+sanoi:+"Veljeni+Saul,+Herra+lähetti+minut+-+Jeesus,+joka+ilmestyi+sinulle+tiellä,+jota+tulit+-+että+saisit+näkösi+jälleen+ja+tulisit+täytetyksi+Pyhällä+Hengellä."18+Ja+heti+putosivat+hänen+silmistään+ikäänkuin+suomukset,+ja+hän+sai+näkönsä+ja+nousi+ja+otti+kasteen.(+Ap.t.+9)9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'(+Ap.t.+26)
  3. 1+Jos+te+siis+olette+herätetyt+Kristuksen+kanssa,+niin+etsikää+sitä,+mikä+on+ylhäällä,+jossa+Kristus+on,+istuen+Jumalan+oikealla+puolella.2+Olkoon+mielenne+siihen,+mikä+ylhäällä+on,+älköön+siihen,+mikä+on+maan+päällä.3+Sillä+te+olette+kuolleet,+ja+teidän+elämänne+on+kätkettynä+Kristuksen+kanssa+Jumalassa;4+kun+Kristus,+meidän+elämämme,+ilmestyy,+silloin+tekin+hänen+kanssaan+ilmestytte+kirkkaudessa.5+Kuolettakaa+siis+maalliset+jäsenenne:+haureus,+saastaisuus,+kiihko,+paha+himo+ja+ahneus,+joka+on+epäjumalanpalvelusta,6+sillä+niiden+tähden+tulee+Jumalan+viha,7+ja+niissä+tekin+ennen+vaelsitte,+kun+niissä+elitte.8+Mutta+nyt+pankaa+tekin+pois+ne+kaikki:+viha,+kiivastus,+pahuus,+herjaus+ja+häpeällinen+puhe+suustanne.9+Älkää+puhuko+valhetta+toisistanne,+te,+jotka+olette+riisuneet+pois+vanhan+ihmisen+tekoinensa10+ja+pukeutuneet+uuteen,+joka+uudistuu+tietoon,+Luojansa+kuvan+mukaan.11+Ja+tässä+ei+ole+kreikkalaista+eikä+juutalaista,+ei+ympärileikkausta+eikä+ympärileikkaamattomuutta,+ei+barbaaria,+ei+skyyttalaista,+ei+orjaa,+ei+vapaata,+vaan+kaikki+ja+kaikissa+on+Kristus.12+Pukeutukaa+siis+te,+jotka+olette+Jumalan+valituita,+pyhiä+ja+rakkaita,+sydämelliseen+armahtavaisuuteen,+ystävällisyyteen,+nöyryyteen,+sävyisyyteen,+pitkämielisyyteen,13+kärsikää+toinen+toistanne+ja+antakaa+toisillenne+anteeksi,+jos+kenellä+on+moitetta+toista+vastaan.+Niinkuin+Herrakin+on+antanut+teille+anteeksi,+niin+myös+te+antakaa.14+Mutta+kaiken+tämän+lisäksi+pukeutukaa+rakkauteen,+mikä+on+täydellisyyden+side.15+Ja+vallitkoon+teidän+sydämissänne+Kristuksen+rauha,+johon+te+olette+kutsututkin+yhdessä+ruumiissa,+ja+olkaa+kiitolliset.16+Runsaasti+asukoon+teissä+Kristuksen+sana;+opettakaa+ja+neuvokaa+toinen+toistanne+kaikessa+viisaudessa,+psalmeilla,+kiitosvirsillä+ja+hengellisillä+lauluilla,+veisaten+kiitollisesti+Jumalalle+sydämissänne.17+Ja+kaikki,+minkä+teette+sanalla+tai+työllä,+kaikki+tehkää+Herran+Jeesuksen+nimessä,+kiittäen+Isää+Jumalaa+hänen+kauttansa.(+Kol.+3)
  4. "Minä+olen+tie+ja+totuus+ja+elämä;+ei+kukaan+tule+Isän+tykö+muutoin+kuin+minun+kauttani"+1+"Älköön+teidän+sydämenne+olko+murheellinen.+Uskokaa+Jumalaan,+ja+uskokaa+minuun.2+Minun+Isäni+kodissa+on+monta+asuinsijaa.+Jos+ei+niin+olisi,+sanoisinko+minä+teille,+että+minä+menen+valmistamaan+teille+sijaa?3+Ja+vaikka+minä+menen+valmistamaan+teille+sijaa,+tulen+minä+takaisin+ja+otan+teidät+tyköni,+että+tekin+olisitte+siellä,+missä+minä+olen.4+Ja+mihin+minä+menen+-+tien+sinne+te+tiedätte."5+Tuomas+sanoi+hänelle:+"Herra,+me+emme+tiedä,+mihin+sinä+menet;+kuinka+sitten+tietäisimme+tien?"6+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Minä+olen+tie+ja+totuus+ja+elämä;+ei+kukaan+tule+Isän+tykö+muutoin+kuin+minun+kauttani.7+Jos+te+olisitte+tunteneet+minut,+niin+te+tuntisitte+myös+minun+Isäni;+tästälähin+te+tunnette+hänet,+ja+te+olette+nähneet+hänet."8+Filippus+sanoi+hänelle:+"Herra,+näytä+meille+Isä,+niin+me+tyydymme."9+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Niin+kauan+aikaa+minä+olen+ollut+teidän+kanssanne,+etkä+sinä+tunne+minua,+Filippus!+Joka+on+nähnyt+minut,+on+nähnyt+Isän;+kuinka+sinä+sitten+sanot:+'Näytä+meille+Isä'?10+Etkö+usko,+että+minä+olen+Isässä,+ja+että+Isä+on+minussa?+Niitä+sanoja,+jotka+minä+teille+puhun,+minä+en+puhu+itsestäni;+ja+Isä,+joka+minussa+asuu,+tekee+teot,+jotka+ovat+hänen.11+Uskokaa+minua,+että+minä+olen+Isässä,+ja+että+Isä+on+minussa;+mutta+jos+ette,+niin+uskokaa+itse+tekojen+tähden.12+Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+joka+uskoo+minuun,+myös+hän+on+tekevä+niitä+tekoja,+joita+minä+teen,+ja+suurempiakin,+kuin+ne+ovat,+hän+on+tekevä;+sillä+minä+menen+Isän+tykö,13+ja+mitä+hyvänsä+te+anotte+minun+nimessäni,+sen+minä+teen,+että+Isä+kirkastettaisiin+Pojassa.14+Jos+te+anotte+minulta+jotakin+minun+nimessäni,+niin+minä+sen+teen.15+Jos+te+minua+rakastatte,+niin+te+pidätte+minun+käskyni.16+Ja+minä+olen+rukoileva+Isää,+ja+hän+antaa+teille+toisen+Puolustajan+olemaan+teidän+kanssanne+iankaikkisesti,17+totuuden+Hengen,+jota+maailma+ei+voi+ottaa+vastaan,+koska+se+ei+näe+häntä+eikä+tunne+häntä;+mutta+te+tunnette+hänet,+sillä+hän+pysyy+teidän+tykönänne+ja+on+teissä+oleva.(+Joh.+14)
  5. 24+Sillä+toivossa+me+olemme+pelastetut,+mutta+toivo,+jonka+näkee+täyttyneen,+ei+ole+mikään+toivo;+kuinka+kukaan+sitä+toivoo,+minkä+näkee?25+Mutta+jos+toivomme,+mitä+emme+näe,+niin+me+odotamme+sitä+kärsivällisyydellä.26+Samoin+myös+Henki+auttaa+meidän+heikkouttamme.+Sillä+me+emme+tiedä,+mitä+meidän+pitää+rukoileman,+niinkuin+rukoilla+tulisi,+mutta+Henki+itse+rukoilee+meidän+puolestamme+sanomattomilla+huokauksilla.27+Mutta+sydänten+tutkija+tietää,+mikä+Hengen+mieli+on,+sillä+Henki+rukoilee+Jumalan+tahdon+mukaan+pyhien+edestä.28+Mutta+me+tiedämme,+että+kaikki+yhdessä+vaikuttaa+niiden+parhaaksi,+jotka+Jumalaa+rakastavat,+niiden,+jotka+hänen+aivoituksensa+mukaan+ovat+kutsutut.29+Sillä+ne,+jotka+hän+on+edeltätuntenut,+hän+on+myös+edeltämäärännyt+Poikansa+kuvan+kaltaisiksi,+että+hän+olisi+esikoinen+monien+veljien+joukossa;30+mutta+jotka+hän+on+edeltämäärännyt,+ne+hän+on+myös+kutsunut;+ja+jotka+hän+on+kutsunut,+ne+hän+on+myös+vanhurskauttanut;+mutta+jotka+hän+on+vanhurskauttanut,+ne+hän+on+myös+kirkastanut.31+Mitä+me+siis+tähän+sanomme?+Jos+Jumala+on+meidän+puolellamme,+kuka+voi+olla+meitä+vastaan?32+Hän,+joka+ei+säästänyt+omaa+Poikaansakaan,+vaan+antoi+hänet+alttiiksi+kaikkien+meidän+edestämme,+kuinka+hän+ei+lahjoittaisi+meille+kaikkea+muutakin+hänen+kanssansa?33+Kuka+voi+syyttää+Jumalan+valittuja?+Jumala+on+se,+joka+vanhurskauttaa.34+Kuka+voi+tuomita+kadotukseen?+Kristus+Jeesus+on+se,+joka+on+kuollut,+onpa+vielä+herätettykin,+ja+hän+on+Jumalan+oikealla+puolella,+ja+hän+myös+rukoilee+meidän+edestämme.35+Kuka+voi+meidät+erottaa+Kristuksen+rakkaudesta?+Tuskako,+vai+ahdistus,+vai+vaino,+vai+nälkä,+vai+alastomuus,+vai+vaara,+vai+miekka?36+Niinkuin+kirjoitettu+on:+"Sinun+tähtesi+meitä+surmataan+kaiken+päivää;+meitä+pidetään+teuraslampaina."37+Mutta+näissä+kaikissa+me+saamme+jalon+voiton+hänen+kauttansa,+joka+meitä+on+rakastanut.38+Sillä+minä+olen+varma+siitä,+ettei+kuolema+eikä+elämä,+ei+enkelit+eikä+henkivallat,+ei+nykyiset+eikä+tulevaiset,+ei+voimat,39+ei+korkeus+eikä+syvyys,+eikä+mikään+muu+luotu+voi+meitä+erottaa+Jumalan+rakkaudesta,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme.(+Room.+8)
  6. Sillä+hänessä+luotiin+kaikki,+mikä+taivaissa+ja+mikä+maan+päällä+on,+näkyväiset+ja+näkymättömät,+olkoot+ne+valtaistuimia+tai+herrauksia,+hallituksia+tai+valtoja,+kaikki+on+luotu+hänen+kauttansa+ja+häneen,ja+hän+on+ennen+kaikkia,+ja+hänessä+pysyy+kaikki+voimassa.(+Kol.+1:16-17)Tuossa+ei+puhuta+siitä,+että+kaikki+ihmiset+ovat+Kristuksessa.+Tuossa+puhutaan+Jumalan+luomistyöstä+Pojassaan+Jeesuksessa+Kristuksessa.+"kaikki+on+luotu+hänen+kauttansa+ja+häneen,+ja+hän+on+ennen+kaikkia,+ja+hänessä+pysyy+kaikki+voimassa."+Ja+tässä:Alussa+oli+Sana,+ja+Sana+oli+Jumalan+tykönä,+ja+Sana+oli+Jumala.Hän+oli+alussa+Jumalan+tykönä.Kaikki+on+saanut+syntynsä+hänen+kauttaan,+ja+ilman+häntä+ei+ole+syntynyt+mitään,+mikä+syntynyt+on.(+Joh.+1:1-3)+Tässä+sen+sijaan+puhutaan+siitä+ketkä+ovat+Kristuksessa:26+Sillä+te+olette+kaikki+uskon+kautta+Jumalan+lapsia+Kristuksessa+Jeesuksessa.27+Sillä+kaikki+te,+jotka+olette+Kristukseen+kastetut,+olette+Kristuksen+päällenne+pukeneet.28+Ei+ole+tässä+juutalaista+eikä+kreikkalaista,+ei+ole+orjaa+eikä+vapaata,+ei+ole+miestä+eikä+naista;+sillä+kaikki+te+olette+yhtä+Kristuksessa+Jeesuksessa.29+Mutta+jos+te+olette+Kristuksen+omat,+niin+te+siis+olette+Aabrahamin+siementä,+perillisiä+lupauksen+mukaan.(+Gal.+3)+Ja+tässä:1+Niin+ei+nyt+siis+ole+mitään+kadotustuomiota+niille,+jotka+Kristuksessa+Jeesuksessa+ovat.2+Sillä+elämän+hengen+laki+Kristuksessa+Jeesuksessa+on+vapauttanut+sinut+synnin+ja+kuoleman+laista.3+Sillä+mikä+laille+oli+mahdotonta,+koska+se+oli+lihan+kautta+heikoksi+tullut,+sen+Jumala+teki,+lähettämällä+oman+Poikansa+syntisen+lihan+kaltaisuudessa+ja+synnin+tähden+ja+tuomitsemalla+synnin+lihassa,4+että+lain+vanhurskaus+täytettäisiin+meissä,+jotka+emme+vaella+lihan+mukaan,+vaan+Hengen.5+Sillä+niillä,+jotka+elävät+lihan+mukaan,+on+lihan+mieli,+mutta+niillä,+jotka+elävät+Hengen+mukaan,+on+Hengen+mieli.6+Sillä+lihan+mieli+on+kuolema,+mutta+hengen+mieli+on+elämä+ja+rauha;7+sentähden+että+lihan+mieli+on+vihollisuus+Jumalaa+vastaan,+sillä+se+ei+alistu+Jumalan+lain+alle,+eikä+se+voikaan.8+Jotka+lihan+vallassa+ovat,+ne+eivät+voi+olla+Jumalalle+otolliset.9+Mutta+te+ette+ole+lihan+vallassa,+vaan+Hengen,+jos+kerran+Jumalan+Henki+teissä+asuu.+Mutta+jolla+ei+ole+Kristuksen+Henkeä,+se+ei+ole+hänen+omansa.10+Mutta+jos+Kristus+on+teissä,+niin+ruumis+tosin+on+kuollut+synnin+tähden,+mutta+henki+on+elämä+vanhurskauden+tähden.11+Jos+nyt+hänen+Henkensä,+hänen,+joka+herätti+Jeesuksen+kuolleista,+asuu+teissä,+niin+hän,+joka+herätti+kuolleista+Kristuksen+Jeesuksen,+on+eläväksitekevä+myös+teidän+kuolevaiset+ruumiinne+Henkensä+kautta,+joka+teissä+asuu.(+Room.+8)
  7. 5+Katso,+sinä+olet+kutsuva+pakanoita,+joita+sinä+et+tunne,+ja+pakanat,+jotka+eivät+sinua+tunne,+rientävät+sinun+tykösi+Herran,+sinun+Jumalasi,+tähden,+Israelin+Pyhän+tähden,+sillä+hän+kirkastaa+sinut.6+Etsikää+Herraa+silloin,+kun+hänet+löytää+voidaan;+huutakaa+häntä+avuksi,+kun+hän+läsnä+on.7+Jumalaton+hyljätköön+tiensä+ja+väärintekijä+ajatuksensa+ja+palatkoon+Herran+tykö,+niin+hän+armahtaa+häntä,+ja+meidän+Jumalamme+tykö,+sillä+hänellä+on+paljon+anteeksiantamusta.8+Sillä+minun+ajatukseni+eivät+ole+teidän+ajatuksianne,+eivätkä+teidän+tienne+ole+minun+teitäni,+sanoo+Herra.9+Vaan+niin+paljon+korkeampi+kuin+taivas+on+maata,+ovat+minun+tieni+korkeammat+teidän+teitänne+ja+minun+ajatukseni+teidän+ajatuksianne.(+Jesaja+55)+Sentähden,+näin+sanoo+Herra,+Jumala+Sebaot,+Israelin+Jumala:+Katso,+minä+annan+tulla+Juudalle+ja+kaikille+Jerusalemin+asukkaille+kaiken+sen+onnettomuuden,+jolla+minä+olen+heitä+uhannut,+koska+he+eivät+kuulleet,+kun+minä+heille+puhuin,+eivätkä+vastanneet,+kun+minä+heitä+kutsuin.(+Jeremia+35:17)+Ja+jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu.+Sillä+Siionin+vuorella+ja+Jerusalemissa+ovat+pelastuneet,+niinkuin+Herra+on+sanonut;+ja+pakoonpäässeitten+joukossa+ovat+ne,+jotka+Herra+kutsuu.(+Jooel+2:32)+Mutta+sittenkuin+Johannes+oli+pantu+vankeuteen,+meni+Jeesus+Galileaan+ja+saarnasi+Jumalan+evankeliumiaja+sanoi:+"Aika+on+täyttynyt,+ja+Jumalan+valtakunta+on+tullut+lähelle;+tehkää+parannus+ja+uskokaa+evankeliumi."(+Mark.+1:14-15)+38+Niin+Pietari+sanoi+heille:+"Tehkää+parannus+ja+ottakoon+kukin+teistä+kasteen+Jeesuksen+Kristuksen+nimeen+syntienne+anteeksisaamiseksi,+niin+te+saatte+Pyhän+Hengen+lahjan.39+Sillä+teille+ja+teidän+lapsillenne+tämä+lupaus+on+annettu+ja+kaikille,+jotka+kaukana+ovat,+ketkä+ikinä+Herra,+meidän+Jumalamme,+kutsuu."40+Ja+monilla+muillakin+sanoilla+hän+vakaasti+todisti;+ja+hän+kehoitti+heitä+sanoen:+"Antakaa+pelastaa+itsenne+tästä+nurjasta+sukupolvesta."(+Ap.t.+2)+Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.(+2+Kor.+6:1-2)
  8. 9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'(+Ap.t.+26)
  9. Sinä+kirjoitat+oman+inhimillisen+järkesi,+järjenpäätelmiesi+mukaan.Se+on+valitettava+tosiasia.>>Valheesta+päästäkseen+on+kyettävä+olemaan+aidosti+avoin+totuudelle.+Totuudelle+ei+VOI+olla+avoin,+ennen+kuin+on+kyseenalaistanut+valheen.>>Minun+tulisi+siis+mielestäsi+kyseenalaistaa+Herramme+Jeesus+Kristus,+joka+on+Tie,+Totuus+ja+Elämä.+Paavali+julistaa+kautta+koko+Uuden+testamentin+-+niin+voi+sanoa,+vaikka+hän+ei+ole+koko+Uutta+testamenttia+kirjoittanutkaan+-,+että+ihminen+pelastuu+yksin+Jumalan+armosta+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen.+Se+tulee+kaikessa+hänen+kirjoittamassaan,+julistamassaan,+opettamassaan,+mitä+Uudesta+testamentista+löytyy+vankkumattomana+totuutena+ja+hänen+julistuksensa+johtotähtenä+esille.+Eikä+tästä+vankkumattomasta+totuudesta+poikkea+yksikään+Uuden+testamentin+kirjoittaja.+Ei+yksikään.+Joka+ei+tätä+näe+eikä+ymmärrä,+lukee+Uutta+testamenttia+peite+silmillään+-+eikä+yksin+Uutta+testamenttia,+vaan+koko+Raamattua+suomukset+silmillä.Toisin+sanoen+hengellisesti+sokeana,+uskosta+osattomana,+pään+-+eli+järkeisuskovana+omaan+lihalliseen+(inhimilliseen)+logiikkaansa+hurmaantuneena.+Ellei+ihminen+käänny+tämän+elämän+aikana+Jumalan+vetämänä,+kutsumana,+Jeesuksen+Kristuksen+puoleen,+se+on+ajan+rajan+tuolla+puolen+myöhäistä.+Katumukseen+ja+synnintuntoon,+jonka+vain+Pyhä+Henki+voi+ihmisessä+herättää+julistetun,+kuullun+ja+luetun+Jumalan+sanan+-+Evankeliumin+sanan,+kautta,+on+ihmisen+tultava+tässä+elämässä.+Jos+ihminen+kuolee+paatumuksen+tilassa,+katumattomana,+Jumalan+armoon+Hänen++Pojassaan+Jeesuksessa+Kristuksessa+turvaamattomana+-+Jumalalle+selkänsä+kääntäneenä,+hän+ei+voi+pelastua.+Tästä+totuudesta+Paavali+ei+tingi,+ei+vähän+vähääkään.+Mestaroi,+vääntää+ja+kääntää,+typistää+tahi+lisäilee+Paavalin+julistamaa+evankeliumia/evankeliumiin+millä+tavoin/mitä+tahansa,+on+tähän+osallinen,+syyllistyvä,+ihminen+Paavalin+mukaan+kirottu.+8+Mutta+vaikka+me,+tai+vaikka+enkeli+taivaasta+julistaisi+teille+evankeliumia,+joka+on+vastoin+sitä,+minkä+me+olemme+teille+julistaneet,+hän+olkoon+kirottu.9+Niinkuin+ennenkin+olemme+sanoneet,+niin+sanon+nytkin+taas:+jos+joku+julistaa+teille+evankeliumia,+joka+on+vastoin+sitä,+minkä+te+olette+saaneet,+hän+olkoon+kirottu.(+Gal.+1)
  10. Ja+tässä+Paavalin+Roomalaiskirjeen+10.luku+kokonaisuudessaan:1+Veljet,+minä+toivon+sydämestäni+ja+rukoilen+Jumalaa+heidän+edestänsä,+että+he+pelastuisivat.2+Sillä+minä+todistan+heistä,+että+heillä+on+kiivaus+Jumalan+puolesta,+mutta+ei+taidon+mukaan;3+sillä+kun+he+eivät+tunne+Jumalan+vanhurskautta,+vaan+koettavat+pystyttää+omaa+vanhurskauttaan,+eivät+he+ole+alistuneet+Jumalan+vanhurskauden+alle.4+Sillä+Kristus+on+lain+loppu,+vanhurskaudeksi+jokaiselle,+joka+uskoo.5+Kirjoittaahan+Mooses+siitä+vanhurskaudesta,+joka+laista+tulee,+että+ihminen,+joka+sen+täyttää,+on+siitä+elävä.6+Mutta+se+vanhurskaus,+joka+uskosta+tulee,+sanoo+näin:+"Älä+sano+sydämessäsi:+Kuka+nousee+taivaaseen?"+se+on:+tuomaan+Kristusta+alas,7+tahi:+"Kuka+astuu+alas+syvyyteen?"+se+on:+nostamaan+Kristusta+kuolleista.8+Mutta+mitä+se+sanoo?+"Sana+on+sinua+lähellä,+sinun+suussasi+ja+sinun+sydämessäsi";+se+on+se+uskon+sana,+jota+me+saarnaamme.9+Sillä+jos+sinä+tunnustat+suullasi+Jeesuksen+Herraksi+ja+uskot+sydämessäsi,+että+Jumala+on+hänet+kuolleista+herättänyt,+niin+sinä+pelastut;10+sillä+sydämen+uskolla+tullaan+vanhurskaaksi+ja+suun+tunnustuksella+pelastutaan.11+Sanoohan+Raamattu:+"Ei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+joudu+häpeään."12+Tässä+ei+ole+erotusta+juutalaisen+eikä+kreikkalaisen+välillä;+sillä+yksi+ja+sama+on+kaikkien+Herra,+rikas+antaja+kaikille,+jotka+häntä+avuksi+huutavat.13+Sillä+"jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu."14+Mutta+kuinka+he+huutavat+avuksensa+sitä,+johon+eivät+usko?+Ja+kuinka+he+voivat+uskoa+siihen,+josta+eivät+ole+kuulleet?+Ja+kuinka+he+voivat+kuulla,+ellei+ole+julistajaa?15+Ja+kuinka+kukaan+voi+julistaa,+ellei+ketään+lähetetä?+Niinkuin+kirjoitettu+on:+"Kuinka+suloiset+ovat+niiden+jalat,+jotka+hyvää+sanomaa+julistavat!"16+Mutta+eivät+kaikki+ole+olleet+kuuliaisia+evankeliumille.+Sillä+Esaias+sanoo:+"Herra,+kuka+uskoo+meidän+saarnamme?"17+Usko+tulee+siis+kuulemisesta,+mutta+kuuleminen+Kristuksen+sanan+kautta.18+Mutta+minä+kysyn:+eivätkö+he+ole+kuulleet?+Kyllä+ovat:+"Heidän+äänensä+on+kulkenut+kaikkiin+maihin,+ja+heidän+sanansa+maan+piirin+ääriin."19+Minä+kysyn:+eikö+Israelilla+ole+ollut+siitä+tietoa?+Ensiksi+jo+Mooses+sanoo:+"Minä+herätän+teidän+kiivautenne+kansan+kautta,+joka+ei+ole+kansa,+ymmärtämättömän+kansan+kautta+minä+teitä+kiihoitan."20+Ja+Esaias+on+rohkea+ja+sanoo:+"Minut+ovat+löytäneet+ne,+jotka+eivät+minua+etsineet;+minä+olen+ilmestynyt+niille,+jotka+eivät+minua+kysyneet."21+Mutta+Israelista+hän+sanoo:+"Koko+päivän+minä+olen+ojentanut+käsiäni+tottelematonta+ja+uppiniskaista+kansaa+kohden."(+Room.+10)
  11. >>Mitä+voi+sanoa+ihmiselle,+joka+julistaa+Paavalin+evankeliumin+päähänpinttymäksi?>>Lue+uudestaan+mitä+kirjoitin:>+-+GF-,sinä+alistat+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+totisen+ja+raittiin+evankeliumin+omaan+oppiisi+soveltuvaksi,+typistämällä+sen+yhteen+jakeeseen,+jopa+jakeen+osaan.Sinä+julistat+päähänpinttymääsi+"Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan..."+(+osa+2.Kor.5.+luvun+19.jaetta...)Eikä+tuossa+julistuksessa+ole+mitään+väärää,+totista+Jumalan+sanaa+jokaista+kirjainta+myöten+-mutta+se+ei+ole+kaikki,+mitä+Paavali+jakeessa+19+kirjoittaa+ja+siitä+eteenpäin+luvun+loppuun+saakka.Hänhän+kirjoittaa:"...+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan."+(+jakeen+19+loppuosa!)ja+jatkaa:+20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.>...
  12. Paavali+kirjoittaa:1+Niinpä,+kun+minä+tulin+teidän+tykönne,+veljet,+en+tullut+puheen+tai+viisauden+loistolla+teille+Jumalan+todistusta+julistamaan.2+Sillä+minä+olin+päättänyt+olla+teidän+tykönänne+tuntematta+mitään+muuta+paitsi+Jeesuksen+Kristuksen,+ja+hänet+ristiinnaulittuna.3+Ja+ollessani+teidän+tykönänne+minä+olin+heikkouden+vallassa+ja+pelossa+ja+suuressa+vavistuksessa,4+ja+minun+puheeni+ja+saarnani+ei+ollut+kiehtovia+viisauden+sanoja,+vaan+Hengen+ja+voiman+osoittamista,5+ettei+teidän+uskonne+perustuisi+ihmisten+viisauteen,+vaan+Jumalan+voimaan.6+Kuitenkin+me+puhumme+viisautta+täydellisten+seurassa,+mutta+emme+tämän+maailman+viisautta+emmekä+tämän+maailman+valtiasten,+jotka+kukistuvat,7+vaan+me+puhumme+salattua+Jumalan+viisautta,+sitä+kätkettyä,+jonka+Jumala+on+edeltämäärännyt+ennen+maailmanaikoja+meidän+kirkkaudeksemme,8+sitä,+jota+ei+kukaan+tämän+maailman+valtiaista+ole+tuntenut+-+sillä+jos+he+olisivat+sen+tunteneet,+eivät+he+olisi+kirkkauden+Herraa+ristiinnaulinneet+-9+vaan,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"mitä+silmä+ei+ole+nähnyt+eikä+korva+kuullut,+mikä+ei+ole+ihmisen+sydämeen+noussut+ja+minkä+Jumala+on+valmistanut+niille,+jotka+häntä+rakastavat."10+Mutta+meille+Jumala+on+sen+ilmoittanut+Henkensä+kautta,+sillä+Henki+tutkii+kaikki,+Jumalan+syvyydetkin.11+Sillä+kuka+ihminen+tietää,+mitä+ihmisessä+on,+paitsi+ihmisen+henki,+joka+hänessä+on?+Samoin+ei+myös+kukaan+tiedä,+mitä+Jumalassa+on,+paitsi+Jumalan+Henki.12+Mutta+me+emme+ole+saaneet+maailman+henkeä,+vaan+sen+Hengen,+joka+on+Jumalasta,+että+tietäisimme,+mitä+Jumala+on+meille+lahjoittanut;13+ja+siitä+me+myös+puhumme,+emme+inhimillisen+viisauden+opettamilla+sanoilla,+vaan+Hengen+opettamilla,+selittäen+hengelliset+hengellisesti.14+Mutta+luonnollinen+ihminen+ei+ota+vastaan+sitä,+mikä+Jumalan+Hengen+on;+sillä+se+on+hänelle+hullutus,+eikä+hän+voi+sitä+ymmärtää,+koska+se+on+tutkisteltava+hengellisesti.15+Hengellinen+ihminen+sitä+vastoin+tutkistelee+kaiken,+mutta+häntä+itseään+ei+kukaan+kykene+tutkistelemaan.16+Sillä:+"kuka+on+tullut+tuntemaan+Herran+mielen,+niin+että+voisi+neuvoa+häntä?"+Mutta+meillä+on+Kristuksen+mieli.(+1+Kor.+2)