Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
S-Seutulainen
profiilit
S-Seutulainen
S-Seutulainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
64
Kommenttia
530
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Riittänee,+että+vastaan+tähänkin+osaan+viestistäsi:
>>Sillä+hänessä+luotiin+kaikki,+mikä+taivaissa+ja+mikä+maan+päällä+on,+näkyväiset+ja+näkymättömät,+olkoot+ne+valtaistuimia+tai+herrauksia,+hallituksia+tai+valtoja,+kaikki+on+luotu+hänen+kauttansa+ja+häneen,+17ja+hän+on+ennen+kaikkia,+ja+hänessä+pysyy+kaikki+voimassa.+18+Ja+hän+on+ruumiin,+se+on:+seurakunnan,+pää;+hän,+joka+on+alku,+esikoinen+kuolleista+nousseitten+joukossa,+että+hän+olisi+kaikessa+ensimmäinen.+19+Sillä+Jumala+näki+hyväksi,+että+kaikki+täyteys+hänessä+asuisi+20+ja+että+hän,+tehden+rauhan+hänen+ristinsä+veren+kautta,+hänen+kauttaan+sovittaisi+itsensä+kanssa+kaikki,+hänen+kauttaan+kaikki+sekä+maan+päällä+että+taivaissa.>>
16+Sillä+hänessä+luotiin+kaikki,+mikä+taivaissa+ja+mikä+maan+päällä+on,+näkyväiset+ja+näkymättömät,+olkoot+ne+valtaistuimia+tai+herrauksia,+hallituksia+tai+valtoja,+kaikki+on+luotu+hänen+kauttansa+ja+häneen,
17+ja+hän+on+ennen+kaikkia,+ja+hänessä+pysyy+kaikki+voimassa.
18+Ja+hän+on+ruumiin,+se+on:+seurakunnan,+pää;+hän,+joka+on+alku,+esikoinen+kuolleista+nousseitten+joukossa,+että+hän+olisi+kaikessa+ensimmäinen.
19+Sillä+Jumala+näki+hyväksi,+että+kaikki+täyteys+hänessä+asuisi
20+ja+että+hän,+tehden+rauhan+hänen+ristinsä+veren+kautta,+hänen+kauttaan+sovittaisi+itsensä+kanssa+kaikki,+hänen+kauttaan+kaikki+sekä+maan+päällä+että+taivaissa.
jatkuu:
21+Teidätkin,+jotka+ennen+olitte+vieraantuneet+ja+mieleltänne+hänen+vihamiehiänsä+pahoissa+teoissanne,+hän+nyt+on+sovittanut
22+Poikansa+lihan+ruumiissa+kuoleman+kautta,+asettaakseen+teidät+pyhinä+ja+nuhteettomina+ja+moitteettomina+eteensä,
23+jos+te+vain+pysytte+uskossa,+siihen+perustuneina+ja+siinä+lujina,+horjahtamatta+pois+sen+evankeliumin+toivosta,+jonka+olette+kuulleet,+jota+on+julistettu+kaikessa+luomakunnassa+taivaan+alla+ja+jonka+palvelijaksi+minä,+Paavali,+olen+tullut.
(+Kol.+1)
>>Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan.>>
+
19+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan...+
jatkuu:
...+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.
20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.
21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.
(+2+Kor.+5)
16.03.2022 21:27
"Ihmistenkö+suosiota+minä+nyt+etsin+vai+Jumalan?+Tai+ihmisillekö+pyydän+olla+mieliksi?+Jos+minä+vielä+tahtoisin+olla+ihmisille+mieliksi,+en+olisi+Kristuksen+palvelija."
1+Paavali,+apostoli,+virkansa+saanut,+ei+ihmisiltä+eikä+ihmisen+kautta,+vaan+Jeesuksen+Kristuksen+kautta+ja+Isän+Jumalan,+joka+on+hänet+kuolleista+herättänyt,
2+ja+kaikki+veljet,+jotka+ovat+minun+kanssani,+Galatian+seurakunnille.
3+Armo+teille+ja+rauha+Jumalalta,+meidän+Isältämme,+ja+Herralta+Jeesukselta+Kristukselta,
4+joka+antoi+itsensä+alttiiksi+meidän+syntiemme+tähden,+pelastaaksensa+meidät+nykyisestä+pahasta+maailmanajasta+meidän+Jumalamme+ja+Isämme+tahdon+mukaan!
5+Hänen+olkoon+kunnia+aina+ja+iankaikkisesti!+Amen.
6+Minua+kummastuttaa,+että+te+niin+äkkiä+käännytte+hänestä,+joka+on+kutsunut+teidät+Kristuksen+armossa,+pois+toisenlaiseen+evankeliumiin,
7+joka+kuitenkaan+ei+ole+mikään+toinen;+on+vain+eräitä,+jotka+hämmentävät+teitä+ja+tahtovat+vääristellä+Kristuksen+evankeliumin.
8+Mutta+vaikka+me,+tai+vaikka+enkeli+taivaasta+julistaisi+teille+evankeliumia,+joka+on+vastoin+sitä,+minkä+me+olemme+teille+julistaneet,+hän+olkoon+kirottu.
9+Niinkuin+ennenkin+olemme+sanoneet,+niin+sanon+nytkin+taas:+jos+joku+julistaa+teille+evankeliumia,+joka+on+vastoin+sitä,+minkä+te+olette+saaneet,+hän+olkoon+kirottu.
10+Ihmistenkö+suosiota+minä+nyt+etsin+vai+Jumalan?+Tai+ihmisillekö+pyydän+olla+mieliksi?+Jos+minä+vielä+tahtoisin+olla+ihmisille+mieliksi,+en+olisi+Kristuksen+palvelija.
11+Sillä+minä+teen+teille+tiettäväksi,+veljet,+että+minun+julistamani+evankeliumi+ei+ole+ihmisten+mukaista;
12+enkä+minä+olekaan+sitä+ihmisiltä+saanut,+eikä+sitä+ole+minulle+opetettu,+vaan+Jeesus+Kristus+on+sen+minulle+ilmoittanut.
(+Gal.+1)
"Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa."
9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,
10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.
11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)
16.03.2022 19:41
Paavali+kirjoittaa:
19+Mutta+lihan+teot+ovat+ilmeiset,+ja+ne+ovat:+haureus,+saastaisuus,+irstaus,
20+epäjumalanpalvelus,+noituus,+vihamielisyys,+riita,+kateellisuus,+vihat,+juonet,+eriseurat,+lahkot,
21+kateus,+juomingit,+mässäykset+ja+muut+senkaltaiset,+joista+teille+edeltäpäin+sanon,+niinkuin+jo+ennenkin+olen+sanonut,+että+ne,+jotka+semmoista+harjoittavat,+eivät+peri+Jumalan+valtakuntaa.
22+Mutta+Hengen+hedelmä+on+rakkaus,+ilo,+rauha,+pitkämielisyys,+ystävällisyys,+hyvyys,+uskollisuus,+sävyisyys,+itsensähillitseminen.
23+Sellaista+vastaan+ei+ole+laki.
24+Ja+ne,+jotka+ovat+Kristuksen+Jeesuksen+omat,+ovat+ristiinnaulinneet+lihansa+himoineen+ja+haluineen.
25+Jos+me+Hengessä+elämme,+niin+myös+Hengessä+vaeltakaamme.
26+Älkäämme+olko+turhan+kunnian+pyytäjiä,+niin+että+toisiamme+ärsyttelemme,+toisiamme+kadehdimme.
(+Gal.+5)
16.03.2022 16:22
6+Etsikää+Herraa+silloin,+kun+hänet+löytää+voidaan;+huutakaa+häntä+avuksi,+kun+hän+läsnä+on.
7+Jumalaton+hyljätköön+tiensä+ja+väärintekijä+ajatuksensa+ja+palatkoon+Herran+tykö,+niin+hän+armahtaa+häntä,+ja+meidän+Jumalamme+tykö,+sillä+hänellä+on+paljon+anteeksiantamusta.
8+Sillä+minun+ajatukseni+eivät+ole+teidän+ajatuksianne,+eivätkä+teidän+tienne+ole+minun+teitäni,+sanoo+Herra.
9+Vaan+niin+paljon+korkeampi+kuin+taivas+on+maata,+ovat+minun+tieni+korkeammat+teidän+teitänne+ja+minun+ajatukseni+teidän+ajatuksianne.
10+Sillä+niinkuin+sade+ja+lumi,+joka+taivaasta+tulee,+ei+sinne+palaja,+vaan+kostuttaa+maan,+tekee+sen+hedelmälliseksi+ja+kasvavaksi,+antaa+kylväjälle+siemenen+ja+syöjälle+leivän,
11+niin+on+myös+minun+sanani,+joka+minun+suustani+lähtee:+ei+se+minun+tyköni+tyhjänä+palaja,+vaan+tekee+sen,+mikä+minulle+otollista+on,+ja+saa+menestymään+sen,+mitä+varten+minä+sen+lähetin.
(+Jesaja+55)+
18+Niin+hän+siis+on+armollinen,+kenelle+tahtoo,+ja+paaduttaa,+kenen+tahtoo.
19+Sinä+kaiketi+sanot+minulle:+"Miksi+hän+sitten+vielä+soimaa?+Sillä+kuka+voi+vastustaa+hänen+tahtoansa?"
20+Niinpä+niin,+oi+ihminen,+mutta+mikä+sinä+olet+riitelemään+Jumalaa+vastaan?+Ei+kaiketi+tehty+sano+tekijälleen:+"Miksi+minusta+tällaisen+teit?"
21+Vai+eikö+savenvalajalla+ole+valta+tehdä+samasta+savensa+seoksesta+toinen+astia+jaloa,+toinen+halpaa+käyttöä+varten?
22+Entä+jos+Jumala,+vaikka+hän+tahtoo+näyttää+vihansa+ja+tehdä+voimansa+tiettäväksi,+on+suurella+pitkämielisyydellä+kärsinyt+vihan+astioita,+jotka+olivat+valmiit+häviöön,
23+ja+on+tehnyt+sen+saattaakseen+kirkkautensa+runsauden+ilmi+laupeuden+astioissa,+jotka+hän+on+edeltävalmistanut+kirkkauteen?
24+Ja+sellaisiksi+hän+myös+on+kutsunut+meidät,+ei+ainoastaan+juutalaisista,+vaan+myös+pakanoista,
25+niinkuin+hän+myös+Hoosean+kirjassa+sanoo:+"Minä+olen+kutsuva+kansakseni+sen,+joka+ei+ollut+minun+kansani,+ja+rakkaakseni+sen,+joka+ei+ollut+minun+rakkaani.
26+Ja+on+tapahtuva,+että+siinä+paikassa,+jossa+heille+on+sanottu:+'Te+ette+ole+minun+kansani',+siinä+heitä+kutsutaan+elävän+Jumalan+lapsiksi."
27+Mutta+Esaias+huudahtaa+Israelista:+"Vaikka+Israelin+lapset+olisivat+luvultaan+kuin+meren+hiekka,+niin+pelastuu+heistä+vain+jäännös.
28+Sillä+sanansa+on+Herra+toteuttava+maan+päällä+lopullisesti+ja+rutosti."
29+Niinkuin+Esaias+myös+on+ennustanut:+"Ellei+Herra+Sebaot+olisi+jättänyt+meille+siementä,+niin+meidän+olisi+käynyt+niinkuin+Sodoman,+ja+me+olisimme+tulleet+Gomorran+kaltaisiksi."
30+Mitä+me+siis+sanomme?+Että+pakanat,+jotka+eivät+tavoitelleet+vanhurskautta,+ovat+saavuttaneet+vanhurskauden,+mutta+sen+vanhurskauden,+joka+tulee+uskosta;
31+mutta+Israel,+joka+tavoitteli+vanhurskauden+lakia,+ei+ole+sitä+lakia+saavuttanut.
32+Minkätähden?+Sentähden,+ettei+se+tapahtunut+uskosta,+vaan+ikäänkuin+teoista;+sillä+he+loukkautuivat+loukkauskiveen,
33+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Katso,+minä+panen+Siioniin+loukkauskiven+ja+kompastuksen+kallion,+ja+joka+häneen+uskoo,+se+ei+häpeään+joudu."
(+Room.+9)
16.03.2022 14:37
Otapa+huomioon,+ettei+kyse+ole+"minun+uskonnostani"+-
itse+asiassa,+ei+ollenkaan+uskonnosta.
Mutta,+kirjoittaapa+sinulle+omin+sanoin,+tahi+kopioi+mitä+tahansa,+Raamatun+kirjoitusten+suorista+lainauksista,+kristinuskon+tunnetuihin+ja+vähemmän+tunnetuihin+evankelistoihin+ja+opettajiin+saakka,+käännät+kaiken+jotakuinkin+nurinniskoin,+omaan+oppiisi,+jonka+tunnustajia+on+kristukunnassa+häviävän+pieni+määrä,+soveltuvaksi.+
Ei+muuta+tällä+erää.+
(+Välillä+jääräpäiseen,++kahden,+kolmen,+jakeen+"evankeliumin"+jankuttamiseesi+työlääntyy+perinjuurin)
15.03.2022 18:03
>>Aivan.+Ja+Paavalin+mukaan+kerran+on+jokainen+polvi+notkistuva+ja+jokainen+kieli+riemumielin+tunnustava+Isän+Jumalan+kunniaksi,+että+Jeesus+on+Herra+(mitä+on+mahdotonta+tehdä+muuten+kuin+Pyhässä+Hengessä).+Tällöin+molemmat+em.+raamatunkohdat+pysyvät+voimassa.>>
Kirjoitat:+*...+ja+jokainen+kieli+riemumielin+(!)+tunnustava+Isän+Jumalan+kunniaksi,+että+Jeesus+on+Herra...+"
Näin+Jesajan+kirja:
22+Kääntykää+minun+tyköni+ja+antakaa+pelastaa+itsenne,+te+maan+ääret+kaikki,+sillä+minä+olen+Jumala,+eikä+toista+ole.
23+Minä+olen+vannonut+itse+kauttani,+minun+suustani+on+lähtenyt+totuus,+peruuttamaton+sana:+Minun+edessäni+pitää+kaikkien+polvien+notkistuman,+minulle+jokaisen+kielen+valansa+vannoman.
24+Ainoastaan+Herrassa+-+niin+pitää+minusta+sanottaman+-+on+vanhurskaus+ja+voima.+Hänen+tykönsä+tulevat+häveten+kaikki,+jotka+ovat+palaneet+vihasta+häntä+vastaan.
25+Herrassa+tulee+vanhurskaaksi+kaikki+Israelin+siemen,+ja+hän+on+heidän+kerskauksensa.
(+Jesaja+45)
Näin+Paavali:
9+Sentähden+onkin+Jumala+hänet+korkealle+korottanut+ja+antanut+hänelle+nimen,+kaikkia+muita+nimiä+korkeamman,
10+niin+että+kaikkien+polvien+pitää+Jeesuksen+nimeen+notkistuman,+sekä+niitten,+jotka+taivaissa+ovat,+että+niitten,+jotka+maan+päällä+ovat,+ja+niitten,+jotka+maan+alla+ovat,
11+ja+jokaisen+kielen+pitää+tunnustaman+Isän+Jumalan+kunniaksi,+että+Jeesus+Kristus+on+Herra.
(+Fil.+2)+
P.+S.+"ja+jokaisen+kielen+PITÄÄ+TUNNUSTAMAN+Isän+Jumalan+kunniaksi,+että+Jeesus+Kristus+on+Herra."
15.03.2022 10:58
Kirjoitettu+on:
1+Varokaamme siis,+koska+lupaus+päästä+hänen+lepoonsa+vielä+pysyy+varmana,+ettei+vain+havaittaisi+kenenkään+teistä+jääneen+taipaleelle.
2+Sillä+hyvä+sanoma+on+julistettu+meille+niinkuin+heillekin;+mutta+heidän+kuulemansa+sana+ei+heitä+hyödyttänyt,+koska+se+ei+uskossa+sulautunut+niihin,+jotka+sen+kuulivat.
3+Sillä+me+pääsemme+lepoon,+me,+jotka+tulimme+uskoon,+niinkuin+hän+on+sanonut:+"Ja+niin+minä+vihassani+vannoin:+'He+eivät+pääse+minun+lepooni'",+vaikka+hänen+tekonsa+olivat+valmiina+maailman+perustamisesta+asti.
4+Sillä+hän+on+jossakin+sanonut+seitsemännestä+päivästä+näin:+"Ja+Jumala+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikista+teoistansa";
5+ja+tässä+taas:+"He+eivät+pääse+minun+lepooni."
6+Koska+siis+varmana+pysyy,+että+muutamat+pääsevät+siihen,+ja+ne,+joille+hyvä+sanoma+ensin+julistettiin,+eivät+päässeet+siihen+tottelemattomuuden+tähden,
7+niin+hän+taas+määrää+päivän,+"tämän+päivän",+sanomalla+Daavidin+kautta+niin+pitkän+ajan+jälkeen,+niinkuin+ennen+on+sanottu:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne."
8+Sillä+jos+Joosua+olisi+saattanut+heidät+lepoon,+niin+hän+ei+puhuisi+toisesta,+senjälkeisestä+päivästä.
9+Niin+on+Jumalan+kansalle+sapatinlepo+varmasti+tuleva.
10+Sillä+joka+on+päässyt+hänen+lepoonsa,+on+saanut+levon+teoistaan,+hänkin,+niinkuin+Jumala+omista+teoistansa.
11+Ahkeroikaamme+siis+päästä+siihen+lepoon,+ettei+kukaan+lankeaisi+seuraamaan+samaa+tottelemattomuuden+esimerkkiä.
12+Sillä+Jumalan+sana+on+elävä+ja+voimallinen+ja+terävämpi+kuin+mikään+kaksiteräinen+miekka+ja+tunkee+lävitse,+kunnes+se+erottaa+sielun+ja+hengen,+nivelet+sekä+ytimet,+ja+on+sydämen+ajatusten+ja+aivoitusten+tuomitsija;
13+eikä+mikään+luotu+ole+hänelle+näkymätön,+vaan+kaikki+on+alastonta+ja+paljastettua+hänen+silmäinsä+edessä,+jolle+meidän+on+tehtävä+tili.
14+Kun+meillä+siis+on+suuri+ylimmäinen+pappi,+läpi+taivasten+kulkenut,+Jeesus,+Jumalan+Poika,+niin+pitäkäämme+kiinni+tunnustuksesta.
15+Sillä+ei+meillä+ole+sellainen+ylimmäinen+pappi,+joka+ei+voi+sääliä+meidän+heikkouksiamme,+vaan+joka+on+ollut+kaikessa+kiusattu+samalla+lailla+kuin+mekin,+kuitenkin+ilman+syntiä.
16+Käykäämme+sentähden+uskalluksella+armon+istuimen+eteen,+että+saisimme+laupeuden+ja+löytäisimme+armon,+avuksemme+oikeaan+aikaan.
(+Hebr.+4)
14.03.2022 21:58
9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,
10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.
11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)
Siis,+jos+joku+on+Kristuksessa,+niin+hän+on+uusi+luomus;+se,+mikä+on+vanhaa,+on+kadonnut,+katso,+uusi+on+sijaan+tullut.+Mutta+kaikki+on+Jumalasta,+joka+on+sovittanut+meidät+itsensä+kanssa+Kristuksen+kautta+ja+antanut+meille+sovituksen+viran.+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.
(+2+Kor.+5:17-20)+
Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.
Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.
(+2+Kor.+6:1-2)
14.03.2022 21:06
Paavali+kirjoittaa+Timoteukselle:
1+Minä+vannotan+sinua+Jumalan+ja+Kristuksen+Jeesuksen+edessä,+joka+on+tuomitseva+eläviä+ja+kuolleita,+sekä+hänen+ilmestymisensä+että+hänen+valtakuntansa+kautta:
2+saarnaa+sanaa,+astu+esiin+sopivalla+ja+sopimattomalla+ajalla,+nuhtele,+varoita,+kehoita,+kaikella+pitkämielisyydellä+ja+opetuksella.
3+Sillä+aika+tulee,+jolloin+he+eivät+kärsi+tervettä+oppia,+vaan+omien+himojensa+mukaan+korvasyyhyynsä+haalivat+itselleen+opettajia
4+ja+kääntävät+korvansa+pois+totuudesta+ja+kääntyvät+taruihin.
5+Mutta+ole+sinä+raitis+kaikessa,+kärsi+vaivaa,+tee+evankelistan+työ,+toimita+virkasi+täydellisesti.
6+Sillä+minut+jo+uhrataan,+ja+minun+lähtöni+aika+on+jo+tullut.
7+Minä+olen+hyvän+kilvoituksen+kilvoitellut,+juoksun+päättänyt,+uskon+säilyttänyt.
8+Tästedes+on+minulle+talletettuna+vanhurskauden+seppele,+jonka+Herra,+vanhurskas+tuomari,+on+antava+minulle+sinä+päivänä,+eikä+ainoastaan+minulle,+vaan+myös+kaikille,+jotka+hänen+ilmestymistään+rakastavat.
(+2+Tim.+4)
14.03.2022 20:28
Paavali+kirjoittaa:
10+Lopuksi,+vahvistukaa+Herrassa+ja+hänen+väkevyytensä+voimassa.
11+Pukekaa+yllenne+Jumalan+koko+sota-asu,+voidaksenne+kestää+perkeleen+kavalat+juonet.
12+Sillä+meillä+ei+ole+taistelu+verta+ja+lihaa+vastaan,+vaan+hallituksia+vastaan,+valtoja+vastaan,+tässä+pimeydessä+hallitsevia+maailmanvaltiaita+vastaan,+pahuuden+henkiolentoja+vastaan+taivaan+avaruuksissa.
13+Sentähden+ottakaa+päällenne+Jumalan+koko+sota-asu,+voidaksenne+pahana+päivänä+tehdä+vastarintaa+ja+kaikki+suoritettuanne+pysyä+pystyssä.
14+Seisokaa+siis+kupeet+totuuteen+vyötettyinä,+ja+olkoon+pukunanne+vanhurskauden+haarniska,
15+ja+kenkinä+jaloissanne+alttius+rauhan+evankeliumille.
16+Kaikessa+ottakaa+uskon+kilpi,+jolla+voitte+sammuttaa+kaikki+pahan+palavat+nuolet,
17+ja+ottakaa+vastaan+pelastuksen+kypäri+ja+Hengen+miekka,+joka+on+Jumalan+sana.
(+Ef.+6)
14.03.2022 18:49
-
Jumalan+viha+ilmestyy+(Room+1:18)
Jumalan+viha+ilmestyy+taivaasta+ja+kohdistuu+kaikkeen+jumalattomuuteen+ja+vääryyteen,+jota+ihmiset+tekevät+pitäessään+totuutta+vääryyden+vallassa+(18).
Jumala+on+ihmiselämässä+kaikkein+ehdottomin+ja+lopullisin+todellisuus.+Ihminen+on+Jumalan+luoma+olento+ja+hänen+ylläpitämänsä.+Emme+voi+paeta+kaikkinäkevää,+kaikkitietävää+ja+kaikkialla+läsnäolevaa+Jumalaa.+"Minne+minä+voisin+mennä,+kussa+ei+sinun+henkesi+olisi,+minne+paeta+sinun+kasvojesi+edestä"+(Ps+139:7).+Voimme+yrittää+paeta+tätä+elämää+ja+sen+tuskia+kuolemaan,+mutta+emme+voi+paeta+Jumalaa.
Tosin+ihminen+pystyy+omassa+tietoisuudessaan+kieltämään+ja+unohtamaan+Jumalan+filosofisin+sanakääntein+niinä+muutamina+vuosikymmeninä,+joina+hän+elää.+Ihminen+pystyy+poistamaan+Jumalan+nimen+kokonaisen+kansan+tietoisuudesta+tai+ainakin+sen+julkisuudesta+joiksikin+vuosikymmeniksi.+Mutta+irti+Jumalasta+emme+pääse:+"Ovatpa+teidän+päänne+hiuksetkin+kaikki+luetut"+(Matt+10:30).+"Etkö+hellitä+minusta+sen+vertaa,+että+saan+sylkeni+nielaistuksi?"+(Job+7:19).+
Viimeistään+tuomiopäivänä+meidän+on+pakko+kohdata+hänet+kasvoista+kasvoihin.+Raamattu+sanookin+tämän+ihmisenä+olemisen+syvimmän+totuuden+yksinkertaisesti:+”Ihmisille+on+määrätty,+että+heidän+kerran+on+kuoleminen,+mutta+senjälkeen+tulee+tuomio”+(Hepr+9:27,+KR+38).
Jollen+suostu+tänään+kohtaamaan+Jumalan+todellisuutta+evankeliumissa,+tulen+kohtaaman+hänet,+kun+hänen+vihansa+ilmestyy+(Room+1:18).+Moni+ihminen+on+jokaisena+elämänsä+päivänä+kartuttanut+vihaa+(Joh+3:36).+Mutta+hän+huomaa+sen+vasta+silloin,+kun+Jumalan+oikeudenmukainen+tuomio+tulee+julki+(Room+2:5).+
Paavali+julistaa:+”Herra+Jeesus+ilmestyy+taivaasta+voimansa+enkelien+kanssa+tulen+liekissä+ja+kostaa+niille,+jotka+eivät+tunne+Jumalaa+eivätkä+ole+kuuliaisia+meidän+Herramme+Jeesuksen+evankeliumille.+Heitä+kohtaa+silloin+rangaistukseksi+iankaikkinen+kadotus+Herran+kasvoista+ja+hänen+voimansa+kirkkaudesta+(2+Tess+1:7-9).+
Tuohon+hetkeen+asti+on+ollut+helppo+hävetä+ja+pilkata+evankeliumia.+Mutta+silloin+ihmisen+silmille+räjähtää+kauhistuttava+viha+(Room+2:8;+Hepr+10:31).+Tuska+ja+ahdistus+valtaa+hänet+hirvittävällä+voimalla+(Room+2:9).+Ihmisen+ainoa+turva+tuona+suurena+vihan+päivänä+on+Kristuksen+evankeliumi+ja+juuri+senhän+moni+ihminen+on+työntänyt+pois+luotaan..
Roomalaiskirje+puhuu+ihmiselle+tulevasta+kadotustuomiosta+(5:16,18:+8:1)+ja+hukkumisesta+(2:12).+Jeesus+kuvaa+tätä+tilannetta+järkyttävällä+tavalla+puhuessaan+viimeisestä+tuomiosta+(Matt+25:41,46).+Joka+kerta+kun+julistetaan+Jumalan+evankeliumia,+myös+tämä+totuus+Jumalasta+on+läsnä.+Se+antaa+vakavan+taustan+evankeliumille+ja+sen+julistamiselle,+mutta+samalla+myös+tiedon+siitä,+mistä+evankeliumin+vastaanottaminen+pelastaa+ihmisen+(Room+1:16).
-
(+Otelainaus:+Olavi+Peltola)
14.03.2022 13:23
19+Sillä+Jumala+näki+hyväksi,+että+kaikki+täyteys+hänessä+asuisi
20+ja+että+hän,+tehden+rauhan+hänen+ristinsä+veren+kautta,+hänen+kauttaan+sovittaisi+itsensä+kanssa+kaikki,+hänen+kauttaan+kaikki+sekä+maan+päällä+että+taivaissa.
21+Teidätkin,+jotka+ennen+olitte+vieraantuneet+ja+mieleltänne+hänen+vihamiehiänsä+pahoissa+teoissanne,+hän+nyt+on+sovittanut
22+Poikansa+lihan+ruumiissa+kuoleman+kautta,+asettaakseen+teidät+pyhinä+ja+nuhteettomina+ja+moitteettomina+eteensä,
23+jos+te+vain+pysytte+uskossa,+siihen+perustuneina+ja+siinä+lujina,+horjahtamatta+pois+sen+evankeliumin+toivosta,+jonka+olette+kuulleet,+jota+on+julistettu+kaikessa+luomakunnassa+taivaan+alla+ja+jonka+palvelijaksi+minä,+Paavali,+olen+tullut.
(+Kol.+1)
Siis,+jos+joku+on+Kristuksessa,+niin+hän+on+uusi+luomus;+se,+mikä+on+vanhaa,+on+kadonnut,+katso,+uusi+on+sijaan+tullut.+Mutta+kaikki+on+Jumalasta,+joka+on+sovittanut+meidät+itsensä+kanssa+Kristuksen+kautta+ja+antanut+meille+sovituksen+viran.+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.
(+2+Kor.+5:17-20)+
Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.
Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.
(+2+Kor.+6:1-2)+
-
Uskon+säilyttämisestä:
"Simon,+Simon,+katso,+saatana+on+tavoitellut+teitä+valtaansa,+seuloakseen+teitä+niinkuin+nisuja;+mutta+minä+olen+rukoillut+sinun+puolestasi,+ettei+sinun+uskosi+raukeaisi+tyhjään.+Ja+kun+sinä+kerran+palajat,+niin+vahvista+veljiäsi."
(+Luuk.+22:31-32)+
"Minä+olen+hyvän+kilvoituksen+kilvoitellut,+juoksun+päättänyt,+uskon+säilyttänyt.
Tästedes+on+minulle+talletettuna+vanhurskauden+seppele,+jonka+Herra,+vanhurskas+tuomari,+on+antava+minulle+sinä+päivänä,+eikä+ainoastaan+minulle,+vaan+myös+kaikille,+jotka+hänen+ilmestymistään+rakastavat."
(+2+Tim.+4:7-8)+
"+sillä+me+olemme+tulleet+osallisiksi+Kristuksesta,+kunhan+vain+pysymme+luottamuksessa,+joka+meillä+alussa+oli,+vahvoina+loppuun+asti."
(+Hebr.+3:14)+
Ja+te+joudutte+kaikkien+vihattaviksi+minun+nimeni+tähden; mutta+joka+vahvana+pysyy+loppuun+asti,+se+pelastuu.
(+Matt.+10:22)+
Ole+uskollinen+kuolemaan+asti,+niin+minä+annan+sinulle+elämän+kruunun.+
(+Ilm.+2:10)
11.03.2022 11:03
9+Totinen+valkeus,+joka+valistaa+jokaisen+ihmisen,+oli+tulossa+maailmaan.
10+Maailmassa+hän+oli,+ja+maailma+on+hänen+kauttaan+saanut+syntynsä,+ja+maailma+ei+häntä+tuntenut.
11+Hän+tuli+omiensa+tykö,+ja+hänen+omansa+eivät+ottaneet+häntä+vastaan.
12+Mutta+kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,+hän+antoi+voiman+tulla+Jumalan+lapsiksi,+niille,+jotka+uskovat+hänen+nimeensä,
13+jotka+eivät+ole+syntyneet+verestä+eikä+lihan+tahdosta+eikä+miehen+tahdosta,+vaan+Jumalasta.
14+Ja+Sana+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme,+ja+me+katselimme+hänen+kirkkauttansa,+senkaltaista+kirkkautta,+kuin+ainokaisella+Pojalla+on+Isältä;+ja+hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta.
(+Joh.+1)+
Minä+olen+tullut+valkeudeksi+maailmaan,+ettei+yksikään,+joka+minuun+uskoo,+jäisi+pimeyteen.
(+Joh.+12:46)
10.03.2022 21:12
"ETTÄ+HE+KÄÄNTYISIVÄT+PIMEYDESTÄ+VALKEUTEEN+JA+SAATANAN+VALLASTA+JUMALAN+TYKÖ+JA+SAISIVAT+USKOMALLA+MINUUN+SYNNIT+ANTEEKSI+JA+PERINTÖOSAN+PYHITETTYJEN+JOUKOSSA"+
(+Ap.t.+26)
10.03.2022 20:08
Sillä+minä+en+häpeä+evankeliumia;+sillä+se+on+Jumalan+voima,+itsekullekin+uskovalle+pelastukseksi,+juutalaiselle+ensin,+sitten+myös+kreikkalaiselle.
Sillä+siinä+Jumalan+vanhurskaus+ilmestyy+uskosta+uskoon,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Vanhurskas+on+elävä+uskosta."
(+Room.+1:16-17)
"ja+minä+elän,+en+enää+minä,+vaan+Kristus+elää+minussa;+ja+minkä+nyt+elän+lihassa,+sen+minä+elän+Jumalan+Pojan+uskossa,+hänen,+joka+on+rakastanut+minua+ja+antanut+itsensä+minun+edestäni."+
(+Gal.+2:20)+
Mutta+ilman+uskoa+on+mahdoton+olla+otollinen;+sillä+sen,+joka+Jumalan+tykö+tulee,+täytyy+uskoa,+että+Jumala+on+ja+että+hän+palkitsee+ne,+jotka+häntä+etsivät.
(+Hebr.+11:6)+
Vaan+etsikää+ensin+Jumalan+valtakuntaa+ja+hänen+vanhurskauttansa,+niin+myös+kaikki+tämä+teille+annetaan.
(+Matt.+6:33)
10.03.2022 16:11
1+Sen+takia+minä,+Paavali,+teidän,+pakanain,+tähden+Kristuksen+Jeesuksen+vanki,+notkistan+polveni+-
2+olette+kaiketi+kuulleet+siitä+Jumalan+armon+taloudenhoidosta,+mikä+on+minulle+teitä+varten+annettu,
3+että+näet+tämä+salaisuus+on+ilmestyksen+kautta+tehty+minulle+tiettäväksi,+niinkuin+olen+siitä+edellä+lyhyesti+kirjoittanut;
4+josta+te+sitä+lukiessanne+voitte+huomata,+kuinka+perehtynyt+minä+olen+Kristuksen+salaisuuteen,
5+jota+menneiden+sukupolvien+aikana+ei+ole+ihmisten+lapsille+tiettäväksi+tehty,+niinkuin+se+nyt+Hengessä+on+ilmoitettu+hänen+pyhille+apostoleilleen+ja+profeetoille:
6+että+näet+pakanatkin+ovat+kanssaperillisiä+ja+yhtä+ruumista+ja+osallisia+lupaukseen+Kristuksessa+Jeesuksessa+evankeliumin+kautta,
7+jonka+palvelijaksi+minä+olen+tullut+Jumalan+armon+lahjan+kautta,+joka+minulle+on+annettu+hänen+voimansa+vaikutuksesta.
8+Minulle,+kaikista+pyhistä+halvimmalle,+on+annettu+tämä+armo:+julistaa+pakanoille+evankeliumia+Kristuksen+tutkimattomasta+rikkaudesta
9+ja+saattaa+kaikille+ilmeiseksi,+mitä+on+sen+salaisuuden+taloudenhoito,+joka+ikuisista+ajoista+asti+on+ollut+kätkettynä+Jumalassa,+kaiken+Luojassa,
10+että+Jumalan+moninainen+viisaus+seurakunnan+kautta+nyt+tulisi+taivaallisten+hallitusten+ja+valtojen+tietoon
11+sen+iankaikkisen+aivoituksen+mukaisesti,+jonka+hän+oli+säätänyt+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme,
12+jossa+meillä,+uskon+kautta+häneen,+on+uskallus+ja+luottavainen+pääsy+Jumalan+tykö.
13+Siksi+minä+pyydän,+ettette+lannistuisi+niiden+ahdistusten+vuoksi,+joita+minä+teidän+tähtenne+kärsin,+sillä+ne+ovat+teidän+kunnianne.
14+Sentähden+minä+notkistan+polveni+Isän+edessä,
15+josta+kaikki,+millä+isä+on,+taivaissa+ja+maan+päällä,+saa+nimensä,
16+että+hän+kirkkautensa+runsauden+mukaisesti+antaisi+teidän,+sisällisen+ihmisenne+puolesta,+voimassa+vahvistua+hänen+Henkensä+kautta
17+ja+Kristuksen+asua+uskon+kautta+teidän+sydämissänne,
18+niin+että+te,+rakkauteen+juurtuneina+ja+perustuneina,+voisitte+kaikkien+pyhien+kanssa+käsittää,+mikä+leveys+ja+pituus+ja+korkeus+ja+syvyys+on,
19+ja+oppia+tuntemaan+Kristuksen+rakkauden,+joka+on+kaikkea+tietoa+ylempänä;+että+tulisitte+täyteen+Jumalan+kaikkea+täyteyttä.
20+Mutta+hänelle,+joka+voi+tehdä+enemmän,+monin+verroin+enemmän+kuin+kaikki,+mitä+me+anomme+tai+ymmärrämme,+sen+voiman+mukaan,+joka+meissä+vaikuttaa,
21+hänelle+kunnia+seurakunnassa+ja+Kristuksessa+Jeesuksessa+kautta+kaikkien+sukupolvien,+aina+ja+iankaikkisesti!+Amen.
(+Ef.+3)
10.03.2022 14:14
Armotalous/armotalouskausi.
Miten+määrittelisit+Jumalan+armotalouden+ja+armotalouskauden?
Jälkimmäistä+ei+taida+Raamatusta+tuossa,+kuitenkin+yleisesti+käytetyssä,+muodossa+löytyä.+Mutta+armotalous+löytyy.
Entä+armonaika.+Määritelläänkö+Raamatussa+ihmisen+armonajalle+kesto?+
Ristin+ryövärin+armo+ja+pelastuminen:
Jeesuksen+puoleen+kääntynyt+ryöväri+pyysi+Jeesusta+muistamaan+häntä,+"kun+tulet+valtakuntaasi."
Mitä+Jeesus+vastasi?+
Lupasi+armoa+anoneelle,+että+vielä+"tänä+päivänä+tulet+olemaan+kanssani+paratiisissa."+
Lausuiko+Herra+niin+myös+toisella+puolellaan+ristillä+riippuneelle,+häntä+pilkanneelle,+paatumuksen+tilassa+viimeisiä+hetkiään+eläneelle+ryövärille!?+
Niin,+Jeesus+ei+Raamatun+mukaan+sanonut,+kumpaakin+ryöväriä+tarkoittaen:"+Totisesti++sanon+teille,+että+tänä+päivänä+te+tulette+olemaan+minun+kanssani+paratiisissa"!+
Ei,+niin+hän+lausui+vain+katuvalle,+anteeksiantoa+ja+armoa+anoneelle+ryövärille,+jonka+armon+anominen+tosin+oli+lyhyt+"Jeesus,+muista+minua,+kun+tulet+valtakuntaasi"+-+
mutta+se+riitti.+
Hän+kääntyi+Jeesuksen+puoleen.+
Viimeisillä+hetkillään.+
Ihmisen+armonaika+on+hänen+elämänsä+aika...+
Mihin+muuten+armonaikaa+tarvitaan,+mihin+se+perustuu,+jos+kaikki+-+uskoivat+tahi++eivät+kuolinhetkellään+Kristukseen+-+pelastuvat!?+
Niin+Jumalan+armon+hyljänneet,+Jeesuksen+Kristuksen+torjuneet,+kuin+Jumalan+armoon+Jeesuksessa+Kristuksessa+turvanneet.+
Armotalous,+joka+Paavalin+mukaan+perustuu+uskoon+-+ei+siten+perustuisikaan+uskoon!+
No+niin,+tulin+viestin+alussa+kysyneeksi+miten+sinä+armotalouden,+"armotalouskauden"+käsität?
08.03.2022 23:58
"Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat"+
17++Sillä+Kristus+ei+lähettänyt+minua+kastamaan,+vaan+evankeliumia+julistamaan+-+ei+puheen+viisaudella,+ettei+Kristuksen+risti+menisi+mitättömäksi.
18+Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima.
19+Onhan+kirjoitettu:+"Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi."
20+Missä+ovat+viisaat?+Missä+kirjanoppineet?+Missä+tämän+maailman+älyniekat?+Eikö+Jumala+ole+tehnyt+maailman+viisautta+hullutukseksi?
21+Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat,
22+koskapa+juutalaiset+vaativat+tunnustekoja+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta,
23+me+taas+saarnaamme+ristiinnaulittua+Kristusta,+joka+on+juutalaisille+pahennus+ja+pakanoille+hullutus,
24+mutta+joka+niille,+jotka+ovat+kutsutut,+olkootpa+juutalaisia+tai+kreikkalaisia,+on+Kristus,+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus.
25+Sillä+Jumalan+hulluus+on+viisaampi+kuin+ihmiset,+ja+Jumalan+heikkous+on+väkevämpi+kuin+ihmiset.
26+Sillä+katsokaa,+veljet,+omaa+kutsumistanne:+ei+ole+monta+inhimillisesti+viisasta,+ei+monta+mahtavaa,+ei+monta+jalosukuista,
27+vaan+sen,+mikä+on+hulluutta+maailmalle,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+viisaat+häpeään,+ja+sen,+mikä+on+heikkoa+maailmassa,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+sen,+mikä+väkevää+on,+häpeään,
28+ja+sen,+mikä+maailmassa+on+halpasukuista+ja+halveksittua,+sen+Jumala+valitsi,+sen,+joka+ei+mitään+ole,+tehdäksensä+mitättömäksi+sen,+joka+jotakin+on,
29+ettei+mikään+liha+voisi+kerskata+Jumalan+edessä.
30+Mutta+hänestä+on+teidän+olemisenne+Kristuksessa+Jeesuksessa,+joka+on+tullut+meille+viisaudeksi+Jumalalta+ja+vanhurskaudeksi+ja+pyhitykseksi+ja+lunastukseksi,
31+että+kävisi,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Joka+kerskaa,+sen+kerskauksena+olkoon+Herra."
(+1+Kor.+1)
08.03.2022 19:56
1+Varokaamme+siis,+koska+lupaus+päästä+hänen+lepoonsa+vielä+pysyy+varmana,+ettei+vain+havaittaisi+kenenkään+teistä+jääneen+taipaleelle.
2+Sillä+hyvä+sanoma+on+julistettu+meille+niinkuin+heillekin;+mutta+heidän+kuulemansa+sana+ei+heitä+hyödyttänyt,+koska+se+ei+uskossa+sulautunut+niihin,+jotka+sen+kuulivat.
3+Sillä+me+pääsemme+lepoon,+me,+jotka+tulimme+uskoon,+niinkuin+hän+on+sanonut:+"Ja+niin+minä+vihassani+vannoin:+'He+eivät+pääse+minun+lepooni'",+vaikka+hänen+tekonsa+olivat+valmiina+maailman+perustamisesta+asti.
4+Sillä+hän+on+jossakin+sanonut+seitsemännestä+päivästä+näin:+"Ja+Jumala+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikista+teoistansa";
5+ja+tässä+taas:+"He+eivät+pääse+minun+lepooni."
6+Koska+siis+varmana+pysyy,+että+muutamat+pääsevät+siihen,+ja+ne,+joille+hyvä+sanoma+ensin+julistettiin,+eivät+päässeet+siihen+tottelemattomuuden+tähden,
7+niin+hän+taas+määrää+päivän,+"tämän+päivän",+sanomalla+Daavidin+kautta+niin+pitkän+ajan+jälkeen,+niinkuin+ennen+on+sanottu:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne."
8+Sillä+jos+Joosua+olisi+saattanut+heidät+lepoon,+niin+hän+ei+puhuisi+toisesta,+senjälkeisestä+päivästä.
9+Niin+on+Jumalan+kansalle+sapatinlepo+varmasti+tuleva.
10+Sillä+joka+on+päässyt+hänen+lepoonsa,+on+saanut+levon+teoistaan,+hänkin,+niinkuin+Jumala+omista+teoistansa.
11+Ahkeroikaamme+siis+päästä+siihen+lepoon,+ettei+kukaan+lankeaisi+seuraamaan+samaa+tottelemattomuuden+esimerkkiä.
12+Sillä+Jumalan+sana+on+elävä+ja+voimallinen+ja+terävämpi+kuin+mikään+kaksiteräinen+miekka+ja+tunkee+lävitse,+kunnes+se+erottaa+sielun+ja+hengen,+nivelet+sekä+ytimet,+ja+on+sydämen+ajatusten+ja+aivoitusten+tuomitsija;
13+eikä+mikään+luotu+ole+hänelle+näkymätön,+vaan+kaikki+on+alastonta+ja+paljastettua+hänen+silmäinsä+edessä,+jolle+meidän+on+tehtävä+tili.
14+Kun+meillä+siis+on+suuri+ylimmäinen+pappi,+läpi+taivasten+kulkenut,+Jeesus,+Jumalan+Poika,+niin+pitäkäämme+kiinni+tunnustuksesta.
15+Sillä+ei+meillä+ole+sellainen+ylimmäinen+pappi,+joka+ei+voi+sääliä+meidän+heikkouksiamme,+vaan+joka+on+ollut+kaikessa+kiusattu+samalla+lailla+kuin+mekin,+kuitenkin+ilman+syntiä.
16+Käykäämme+sentähden+uskalluksella+armon+istuimen+eteen,+että+saisimme+laupeuden+ja+löytäisimme+armon,+avuksemme+oikeaan+aikaan.
(+Hebr.+4)
08.03.2022 15:35
1+Pietari,+Jeesuksen+Kristuksen+apostoli,+valituille+muukalaisille,+jotka+asuvat+hajallaan+Pontossa,+Galatiassa,+Kappadokiassa,+Aasiassa+ja+Bityniassa,
2+ja+jotka+Isän+Jumalan+edeltätietämisen+mukaan+ovat+Hengen+pyhittämisen+kautta+valitut+Jeesuksen+Kristuksen+kuuliaisuuteen+ja+hänen+verellänsä+vihmottaviksi.+Lisääntyköön+teille+armo+ja+rauha.
3+Ylistetty+olkoon+meidän+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+Jumala+ja+Isä,+joka+suuren+laupeutensa+mukaan+on+uudestisynnyttänyt+meidät+elävään+toivoon+Jeesuksen+Kristuksen+kuolleistanousemisen+kautta,
4+turmeltumattomaan+ja+saastumattomaan+ja+katoamattomaan+perintöön,+joka+taivaissa+on+säilytettynä+teitä+varten,
5+jotka+Jumalan+voimasta+uskon+kautta+varjellutte+pelastukseen,+joka+on+valmis+ilmoitettavaksi+viimeisenä+aikana.
6+Sentähden+te+riemuitsette,+vaikka+te+nyt,+jos+se+on+tarpeellista,+vähän+aikaa+kärsittekin+murhetta+moninaisissa+kiusauksissa,
7+että+teidän+uskonne+kestäväisyys+koetuksissa+havaittaisiin+paljoa+kallisarvoisemmaksi+kuin+katoava+kulta,+joka+kuitenkin+tulessa+koetellaan,+ja+koituisi+kiitokseksi,+ylistykseksi+ja+kunniaksi+Jeesuksen+Kristuksen+ilmestyessä.
8+Häntä+te+rakastatte,+vaikka+ette+ole+häntä+nähneet,+häneen+te+uskotte,+vaikka+ette+nyt+häntä+näe,+ja+riemuitsette+sanomattomalla+ja+kirkastuneella+ilolla,
9+sillä+te+saavutatte+uskon+päämäärän,+sielujen+pelastuksen.
10+Sitä+pelastusta+ovat+etsineet+ja+tutkineet+profeetat,+jotka+ovat+ennustaneet+teidän+osaksenne+tulevasta+armosta,
11+ovat+tutkineet,+mihin+tai+millaiseen+aikaan+heissä+oleva+Kristuksen+Henki+viittasi,+edeltäpäin+todistaessaan+Kristusta+kohtaavista+kärsimyksistä+ja+niiden+jälkeen+tulevasta+kunniasta.
12+Ja+heille,+koska+he+eivät+palvelleet+itseänsä,+vaan+teitä,+ilmoitettiin+se,+mikä+nyt+on+teille+julistettu+niiden+kautta,+jotka+taivaasta+lähetetyssä+Pyhässä+Hengessä+ovat+teille+evankeliumia+julistaneet;+ja+siihen+enkelitkin+halajavat+katsahtaa.
13+Vyöttäkää+sentähden+mielenne+kupeet+ja+olkaa+raittiit;+ja+pankaa+täysi+toivonne+siihen+armoon,+joka+teille+tarjotaan+Jeesuksen+Kristuksen+ilmestymisessä.
14+Niinkuin+kuuliaisten+lasten+tulee,+älkää+mukautuko+niiden+himojen+mukaan,+joissa+te+ennen,+tietämättömyytenne+aikana,+elitte,
15+vaan+sen+Pyhän+mukaan,+joka+on+teidät+kutsunut,+tulkaa+tekin+kaikessa+vaelluksessanne+pyhiksi.
16+Sillä+kirjoitettu+on:+"Olkaa+pyhät,+sillä+minä+olen+pyhä."
17+Ja+jos+te+Isänänne+huudatte+avuksi+häntä,+joka+henkilöön+katsomatta+tuomitsee+kunkin+hänen+tekojensa+mukaan,+niin+vaeltakaa+pelossa+tämä+muukalaisuutenne+aika,
18+tietäen,+ettette+ole+millään+katoavaisella,+ette+hopealla+ettekä+kullalla,+lunastetut+turhasta,+isiltä+peritystä+vaelluksestanne,
19+vaan+Kristuksen+kalliilla+verellä,+niinkuin+virheettömän+ja+tahrattoman+karitsan,
20+hänen,+joka+tosin+oli+edeltätiedetty+jo+ennen+maailman+perustamista,+mutta+vasta+viimeisinä+aikoina+on+ilmoitettu+teitä+varten,
21+jotka+hänen+kauttansa+uskotte+Jumalaan,+joka+herätti+hänet+kuolleista+ja+antoi+hänelle+kirkkauden,+niin+että+teidän+uskonne+on+myös+toivo+Jumalaan.
22+Puhdistakaa+sielunne+totuuden+kuuliaisuudessa+vilpittömään+veljenrakkauteen+ja+rakastakaa+toisianne+hartaasti+puhtaasta+sydämestä,
23+te,+jotka+olette+uudestisyntyneet,+ette+katoavasta,+vaan+katoamattomasta+siemenestä,+Jumalan+elävän+ja+pysyvän+sanan+kautta.
24+Sillä:+"kaikki+liha+on+kuin+ruoho,+ja+kaikki+sen+kauneus+kuin+ruohon+kukkanen;+ruoho+kuivuu,+ja+kukkanen+varisee,
25+mutta+Herran+sana+pysyy+iankaikkisesti."+Ja+tämä+on+se+sana,+joka+on+teille+ilosanomana+julistettu.
(+1+Piet.+1)
08.03.2022 12:23
23 / 27