Vapaa kuvaus

Aloituksia

64

Kommenttia

530

1. 6+Niinkuin+te+siis+olette+omaksenne+ottaneet+Kristuksen+Jeesuksen,+Herran,+niin+vaeltakaa+hänessä,7+juurtuneina+häneen+ja+hänessä+rakentuen+ja+uskossa+vahvistuen,+niinkuin+teille+on+opetettu;+ja+olkoon+teidän+kiitoksenne+ylitsevuotavainen.8+Katsokaa,+ettei+kukaan+saa+teitä+saaliikseen+järkeisopilla+ja+tyhjällä+petoksella,+pitäytyen+ihmisten+perinnäissääntöihin+ja+maailman+alkeisvoimiin+eikä+Kristukseen.(+Kol.+2)12+Katsokaa,+veljet,+ettei+vain+kenelläkään+teistä+ole+paha,+epäuskoinen+sydän,+niin+että+hän+luopuu+elävästä+Jumalasta,13+vaan+kehoittakaa+toisianne+joka+päivä,+niin+kauan+kuin+sanotaan:+"tänä+päivänä",+ettei+teistä+kukaan+synnin+pettämänä+paatuisi;14+sillä+me+olemme+tulleet+osallisiksi+Kristuksesta,+kunhan+vain+pysymme+luottamuksessa,+joka+meillä+alussa+oli,+vahvoina+loppuun+asti.15+Kun+sanotaan:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne,+niinkuin+teitte+katkeroituksessa",16+ketkä+sitten,+vaikka+kuulivat,+katkeroittivat+hänet?+Eivätkö+kaikki,+jotka+olivat+Mooseksen+johdolla+lähteneet+Egyptistä?17+Mutta+keihin+hän+oli+vihastunut+neljäkymmentä+vuotta?+Eikö+niihin,+jotka+olivat+syntiä+tehneet,+joiden+ruumiit+kaatuivat+erämaahan?18+Ja+keille+hän+vannoi,+etteivät+he+pääse+hänen+lepoonsa?+Eikö+tottelemattomille?19+Ja+niin+me+näemme,+että+he+epäuskon+tähden+eivät+voineet+siihen+päästä.(+Hebr.+3)11+Ja+monta+väärää+profeettaa+nousee,+ja+he+eksyttävät+monta.12+Ja+sentähden,+että+laittomuus+pääsee+valtaan,+kylmenee+useimpien+rakkaus.13+Mutta+joka+vahvana+pysyy+loppuun+asti,+se+pelastuu.14+Ja+tämä+valtakunnan+evankeliumi+pitää+saarnattaman+kaikessa+maailmassa,+todistukseksi+kaikille+kansoille;+ja+sitten+tulee+loppu.(+Matt.+24)
  2. "Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu."...+synti,+joka+minussa+ASUU!+Mikä+synti+Paavalissa,+hänen+kirjoittaessaan,+asuu?Siis+-+EI+ASUNUT,+vaan+EDELLEEN+ASUU!!+PERISYNTI/SYNNIN+JUURI!Niin+kuin+asuu+kaikissa+muissakin+uskovissa+ihmisissä.Synti+pysyy+lihassamme+loppuun+asti.++Se+ei+meistä+poistu+tämän+maallisen+vaelluksemme+aikana.Voi+sanoa,+että+uskova+ihminen+on+luopunut+synnistä,+mutta+synti+ei+ole+luopunut+hänestä.+Kun+Paavali+tämän+tilan+itsessään+tunnustaa,+kuinka+ylipäätään+kukaan+voi+kuvitella+saavuttavansa+täydellisen+synnittömyyden+tässä+ajassa!?14+Sillä+me+tiedämme,+että+laki+on+hengellinen,+mutta+minä+olen+lihallinen,+myyty+synnin+alaisuuteen.15+Sillä+minä+en+tunne+omakseni+sitä,+mitä+teen;+sillä+minä+en+toteuta+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+mitä+minä+vihaan,+sitä+minä+teen.16+Mutta+jos+minä+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+minä+myönnän,+että+laki+on+hyvä.17+Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.18+Sillä+minä+tiedän,+ettei+minussa,+se+on+minun+lihassani,+asu+mitään+hyvää.+Tahto+minulla+kyllä+on,+mutta+voimaa+hyvän+toteuttamiseen+ei;19+sillä+sitä+hyvää,+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo,+minä+teen.20+Jos+minä+siis+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+sen+tekijä+en+enää+ole+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.21+Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;22+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,23+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.24+Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?25+Kiitos+Jumalalle+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta!+Niin+minä+siis+tämmöisenäni+palvelen+mielellä+Jumalan+lakia,+mutta+lihalla+synnin+lakia.(+Room.+7)P.+S.+Paavali+kirjoittaa+Roomalaiskirjeen+7.luvussa+PREESENSISSÄ+-+EI+IMPERFEKTISSÄ!Ja+ITSESTÄÄN,+ei+yleisellä+tasolla.
  3. 1+Mutta+oli+mies,+fariseusten+joukosta,+nimeltä+Nikodeemus,+juutalaisten+hallitusmiehiä.2+Hän+tuli+Jeesuksen+tykö+yöllä+ja+sanoi+hänelle:+"Rabbi,+me+tiedämme,+että+sinun+opettajaksi+tulemisesi+on+Jumalasta,+sillä+ei+kukaan+voi+tehdä+niitä+tunnustekoja,+joita+sinä+teet,+ellei+Jumala+ole+hänen+kanssansa."3+Jeesus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+sinulle:+joka+ei+synny+uudesti,+ylhäältä,+se+ei+voi+nähdä+Jumalan+valtakuntaa."4+Nikodeemus+sanoi+hänelle:+"Kuinka+voi+ihminen+vanhana+syntyä?+Eihän+hän+voi+jälleen+mennä+äitinsä+kohtuun+ja+syntyä?"5+Jeesus+vastasi:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+sinulle:+jos+joku+ei+synny+vedestä+ja+Hengestä,+ei+hän+voi+päästä+sisälle+Jumalan+valtakuntaan.6+Mikä+lihasta+on+syntynyt,+on+liha;+ja+mikä+Hengestä+on+syntynyt,+on+henki.7+Älä+ihmettele,+että+minä+sanoin+sinulle:+teidän+täytyy+syntyä+uudesti,+ylhäältä.8+Tuuli+puhaltaa,+missä+tahtoo,+ja+sinä+kuulet+sen+huminan,+mutta+et+tiedä,+mistä+se+tulee+ja+minne+se+menee;+niin+on+jokaisen,+joka+on+Hengestä+syntynyt."9+Nikodeemus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Kuinka+tämä+voi+tapahtua?"10+Jeesus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Sinä+olet+Israelin+opettaja+etkä+tätä+tiedä!11+Totisesti,+totisesti+minä+sanon+sinulle:+me+puhumme,+mitä+tiedämme,+ja+todistamme,+mitä+olemme+nähneet,+ettekä+te+ota+vastaan+meidän+todistustamme.12+Jos+ette+usko,+kun+minä+puhun+teille+maallisista,+kuinka+te+uskoisitte,+jos+minä+puhun+teille+taivaallisista?13+Ei+kukaan+ole+noussut+ylös+taivaaseen,+paitsi+hän,+joka+taivaasta+tuli+alas,+Ihmisen+Poika,+joka+on+taivaassa.14+Ja+niinkuin+Mooses+ylensi+käärmeen+erämaassa,+niin+pitää+Ihmisen+Poika+ylennettämän,15+että+jokaisella,+joka+häneen+uskoo,+olisi+iankaikkinen+elämä.16+Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.17+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.18+Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen.19+Mutta+tämä+on+tuomio,+että+valkeus+on+tullut+maailmaan,+ja+ihmiset+rakastivat+pimeyttä+enemmän+kuin+valkeutta;+sillä+heidän+tekonsa+olivat+pahat.20+Sillä+jokainen,+joka+pahaa+tekee,+vihaa+valkeutta+eikä+tule+valkeuteen,+ettei+hänen+tekojansa+nuhdeltaisi.21+Mutta+joka+totuuden+tekee,+se+tulee+valkeuteen,+että+hänen+tekonsa+tulisivat+julki,+sillä+ne+ovat+Jumalassa+tehdyt."(+Joh.+3)+"Joka+uskoo+Poikaan,+sillä+on+iankaikkinen+elämä;+mutta+joka+ei+ole+kuuliainen+Pojalle,+se+ei+ole+elämää+näkevä,+vaan+Jumalan+viha+pysyy+hänen+päällänsä."+(+3:36)
  4. Sinä+olet+typistänyt+ns.+Paavalin+evankeliumin+(+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+evankeliumi,+jonka+Hän+itse+antoi+Paavalille+ilmestyessään+tälle+Damaskon++tiellä)+yhteen+jakeeseen+2+Kor.+5.luvussa:"Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan"+(+19)Totisesti+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+mutta+luku+jatkuu+ja+asiayhteys+vielä+seuraavan+luvun+puolelle:...+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.+(+jakeen+19+loppuosa)+20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.+(+2.Kor.5)+1+Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.2+Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.+(+6.luku)+Ja+tässä+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+Paavalille+Damaskon+tiellä+antaman+evankeliumin+ydin+ja+pääsanoma,+jota+Paavalin+tuli+julistaa:16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'"että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa."+!!!
  5. Apostoli+Paavali+Timoteukselle:1+Mutta+tiedä+se,+että+viimeisinä+päivinä+on+tuleva+vaikeita+aikoja.2+Sillä+ihmiset+ovat+silloin+itserakkaita,+rahanahneita,+kerskailijoita,+ylpeitä,+herjaajia,+vanhemmilleen+tottelemattomia,+kiittämättömiä,+epähurskaita,3+rakkaudettomia,+epäsopuisia,+panettelijoita,+hillittömiä,+raakoja,+hyvän+vihamiehiä,4+pettureita,+väkivaltaisia,+pöyhkeitä,+hekumaa+enemmän+kuin+Jumalaa+rakastavia;5+heissä+on+jumalisuuden+ulkokuori,+mutta+he+kieltävät+sen+voiman.+Senkaltaisia+karta.6+Sillä+niitä+ovat+ne,+jotka+tungettelevat+taloihin+ja+pauloihinsa+kietovat+syntien+rasittamia+ja+monenlaisten+himojen+heiteltäviä+naisparkoja,7+jotka+aina+ovat+opetusta+ottamassa,+eivätkä+koskaan+voi+päästä+totuuden+tuntemiseen.8+Ja+niinkuin+Jannes+ja+Jambres+vastustivat+Moosesta,+niin+nuokin+vastustavat+totuutta,+nuo+mieleltään+turmeltuneet+ihmiset,+jotka+eivät+uskonkoetuksissa+kestä.9+Mutta+he+eivät+pitemmälle+edisty,+sillä+heidän+mielettömyytensä+on+käyvä+ilmeiseksi+kaikille,+niinkuin+noidenkin+mielettömyys+kävi+ilmi.10+Mutta+sinä+olet+seurannut+minun+opetustani,+vaellustani,+aivoitustani,+uskoani,+pitkämielisyyttäni,+rakkauttani,+kärsivällisyyttäni,11+vainoissa+ja+kärsimyksissä,+samanlaisissa+kuin+minun+osakseni+tuli+Antiokiassa,+Ikonionissa+ja+Lystrassa.+Mimmoisia+vainoja+olenkaan+kärsinyt,+ja+kaikista+Herra+on+minut+pelastanut!12+Ja+kaikki,+jotka+tahtovat+elää+jumalisesti+Kristuksessa+Jeesuksessa,+joutuvat+vainottaviksi.13+Mutta+pahat+ihmiset+ja+petturit+menevät+yhä+pitemmälle+pahuudessa,+eksyttäen+ja+eksyen.14+Mutta+pysy+sinä+siinä,+minkä+olet+oppinut+ja+mistä+olet+varma,+koska+tiedät,+keiltä+olet+sen+oppinut,15+ja+koska+jo+lapsuudestasi+saakka+tunnet+pyhät+kirjoitukset,+jotka+voivat+tehdä+sinut+viisaaksi,+niin+että+pelastut+uskon+kautta,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa.16+Jokainen+kirjoitus,+joka+on+syntynyt+Jumalan+Hengen+vaikutuksesta,+on+myös+hyödyllinen+opetukseksi,+nuhteeksi,+ojennukseksi,+kasvatukseksi+vanhurskaudessa,17+että+Jumalan+ihminen+olisi+täydellinen,+kaikkiin+hyviin+tekoihin+valmistunut.(+2+Tim.+3)
  6. Apostoli+Paavali+Timoteukselle:1+Vahvistu+siis,+poikani,+siinä+armossa,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa.2+Ja+minkä+olet+kuullut+minulta+ja+minkä+monet+ovat+todistaneet,+usko+se+luotettaville+miehille,+jotka+sitten+ovat+soveliaita+muitakin+opettamaan.3+Kärsi+vaivaa+niinkuin+ainakin+jalo+Kristuksen+Jeesuksen+sotamies.4+Ei+kukaan,+joka+sodassa+palvelee,+sekaannu+elatuksen+toimiin,+sillä+hän+tahtoo+olla+mieliksi+sille,+joka+on+hänet+palkannut.5+Eihän+sitäkään,+joka+kilpailee,+seppelöidä,+ellei+hän+kilpaile+sääntöjen+mukaisesti.6+Peltomiehen,+joka+vaivan+näkee,+tulee+ennen+muita+päästä+osalliseksi+hedelmistä.7+Tarkkaa,+mitä+sanon;+Herra+on+antava+sinulle+ymmärrystä+kaikkeen.8+Muista+Jeesusta+Kristusta,+joka+on+kuolleista+herätetty+ja+on+Daavidin+siementä+minun+evankeliumini+mukaan,9+jonka+julistamisessa+minä+kärsin+vaivaa,+kahleisiin+asti,+niinkuin+pahantekijä;+mutta+Jumalan+sana+ei+ole+kahlehdittu.10+Siitä+syystä+minä+kärsin+kaikki+valittujen+tähden,+että+hekin+saavuttaisivat+pelastuksen,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa,+ynnä+iankaikkisen+kirkkauden.11+Varma+on+tämä+sana;+sillä:+jos+olemme+kuolleet+yhdessä+hänen+kanssaan,+saamme+myös+hänen+kanssaan+elää;12+jos+kärsimme+yhdessä,+saamme+hänen+kanssaan+myös+hallita;+jos+kiellämme+hänet,+on+hänkin+kieltävä+meidät;13+jos+me+olemme+uskottomat,+pysyy+kuitenkin+hän+uskollisena;+sillä+itseänsä+kieltää+hän+ei+saata.14+Muistuta+tästä,+ja+teroita+heille+Jumalan+edessä,+etteivät+kiistelisi+sanoista,+mikä+ei+ole+miksikään+hyödyksi,+vaan+niiden+turmioksi,+jotka+kuulevat.15+Pyri+osoittautumaan+Jumalalle+semmoiseksi,+joka+koetukset+kestää,+työntekijäksi,+joka+ei+työtään+häpeä,+joka+oikein+jakelee+totuuden+sanaa.16+Mutta+pysy+erilläsi+epäpyhistä+ja+tyhjistä+puheista,+sillä+niiden+puhujat+menevät+yhä+pitemmälle+jumalattomuudessa,17+ja+heidän+puheensa+jäytää+ympäristöään+niinkuin+syöpä.+Niitä+ovat+Hymeneus+ja+Filetus,18+jotka+ovat+totuudesta+eksyneet,+kun+sanovat,+että+ylösnousemus+jo+on+tapahtunut,+ja+he+turmelevat+useiden+uskon.19+Kuitenkin+Jumalan+vahva+perustus+pysyy+lujana,+ja+siinä+on+tämä+sinetti:+"Herra+tuntee+omansa",+ja:+"Luopukoon+vääryydestä+jokainen,+joka+Herran+nimeä+mainitsee."20+Mutta+suuressa+talossa+ei+ole+ainoastaan+kulta-+ja+hopea-astioita,+vaan+myös+puu-+ja+saviastioita,+ja+toiset+ovat+jaloa,+toiset+halpaa+käyttöä+varten.21+Jos+nyt+joku+puhdistaa+itsensä+tämänkaltaisista,+tulee+hänestä+astia+jaloa+käyttöä+varten,+pyhitetty,+isännälleen+hyödyllinen,+kaikkiin+hyviin+tekoihin+valmis.22+Pakene+nuoruuden+himoja,+harrasta+vanhurskautta,+uskoa,+rakkautta,+rauhaa+niiden+kanssa,+jotka+huutavat+avuksensa+Herraa+puhtaasta+sydämestä.23+Mutta+vältä+tyhmiä+ja+taitamattomia+väittelyjä,+sillä+tiedäthän,+että+ne+synnyttävät+riitoja.24+Mutta+Herran+palvelijan+ei+sovi+riidellä,+vaan+hänen+tulee+olla+lempeä+kaikkia+kohtaan,+kyetä+opettamaan+ja+pahaa+kärsimään;25+hänen+tulee+sävyisästi+ojentaa+vastustelijoita;+ehkäpä+Jumala+antaa+heille+mielenmuutoksen,+niin+että+tulevat+tuntemaan+totuuden26+ja+selviävät+perkeleen+pauloista,+joka+on+heidät+vanginnut+tahtoansa+tekemään.(+2+Tim.+2)
  7. Herra+Jeesus+Kristus+opetuslapsilleen:36+Mutta+siitä+päivästä+ja+hetkestä+ei+tiedä+kukaan,+eivät+taivasten+enkelit,+eikä+myöskään+Poika,+vaan+Isä+yksin.37+Sillä+niinkuin+oli+Nooan+päivinä,+niin+on+Ihmisen+Pojan+tulemus+oleva.38+Sillä+niinkuin+ihmiset+olivat+niinä+päivinä+ennen+vedenpaisumusta:+söivät+ja+joivat,+naivat+ja+naittivat,+aina+siihen+päivään+asti,+jona+Nooa+meni+arkkiin,39+eivätkä+tienneet,+ennenkuin+vedenpaisumus+tuli+ja+vei+heidät+kaikki;+niin+on+myös+Ihmisen+Pojan+tulemus+oleva.40+Silloin+on+kaksi+miestä+pellolla;+toinen+korjataan+talteen,+ja+toinen+jätetään.41+Kaksi+naista+on+jauhamassa+käsikivillä;+toinen+korjataan+talteen,+ja+toinen+jätetään.42+Valvokaa+siis,+sillä+ette+tiedä,+minä+päivänä+teidän+Herranne+tulee.43+Mutta+se+tietäkää:+jos+perheenisäntä+tietäisi,+millä+yövartiolla+varas+tulee,+totta+hän+valvoisi,+eikä+sallisi+taloonsa+murtauduttavan.44+Sentähden+olkaa+tekin+valmiit,+sillä+sinä+hetkenä,+jona+ette+luule,+Ihmisen+Poika+tulee.45+Kuka+siis+on+se+uskollinen+ja+ymmärtäväinen+palvelija,+jonka+hänen+herransa+on+asettanut+pitämään+huolta+palvelusväestään,+antamaan+heille+ruokaa+ajallansa?46+Autuas+se+palvelija,+jonka+hänen+herransa+tullessaan+havaitsee+näin+tekevän!47+Totisesti+minä+sanon+teille:+hän+asettaa+hänet+kaiken+omaisuutensa+hoitajaksi.48+Mutta+jos+paha+palvelija+sanoo+sydämessään:+'Minun+herrani+viipyy',49+ja+rupeaa+lyömään+kanssapalvelijoitaan+ja+syö+ja+juo+juopuneiden+kanssa,50+niin+sen+palvelijan+herra+tulee+päivänä,+jona+hän+ei+odota,+ja+hetkenä,+jota+hän+ei+arvaa,51+ja+hakkaa+hänet+kappaleiksi+ja+määrää+hänelle+saman+osan+kuin+ulkokullatuille.+Siellä+on+oleva+itku+ja+hammasten+kiristys."(+Matt.+24)
  8. Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.(+2+Kor.+6:1+-+2)+7+Sentähden,+niinkuin+Pyhä+Henki+sanoo:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,8+älkää+paaduttako+sydämiänne,+niinkuin+teitte+katkeroituksessa,+kiusauksen+päivänä+erämaassa,9+jossa+teidän+isänne+minua+kiusasivat+ja+koettelivat,+vaikka+olivat+nähneet+minun+tekojani+neljäkymmentä+vuotta;10+sentähden+minä+vihastuin+tähän+sukupolveen+ja+sanoin:+'Aina+he+eksyvät+sydämessään';+mutta+he+eivät+oppineet+tuntemaan+minun+teitäni;11+ja+niin+minä+vihassani+vannoin:+'He+eivät+pääse+minun+lepooni.'"12+Katsokaa,+veljet,+ettei+vain+kenelläkään+teistä+ole+paha,+epäuskoinen+sydän,+niin+että+hän+luopuu+elävästä+Jumalasta,13+vaan+kehoittakaa+toisianne+joka+päivä,+niin+kauan+kuin+sanotaan:+"tänä+päivänä",+ettei+teistä+kukaan+synnin+pettämänä+paatuisi;14+sillä+me+olemme+tulleet+osallisiksi+Kristuksesta,+kunhan+vain+pysymme+luottamuksessa,+joka+meillä+alussa+oli,+vahvoina+loppuun+asti.15+Kun+sanotaan:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne,+niinkuin+teitte+katkeroituksessa",16+ketkä+sitten,+vaikka+kuulivat,+katkeroittivat+hänet?+Eivätkö+kaikki,+jotka+olivat+Mooseksen+johdolla+lähteneet+Egyptistä?17+Mutta+keihin+hän+oli+vihastunut+neljäkymmentä+vuotta?+Eikö+niihin,+jotka+olivat+syntiä+tehneet,+joiden+ruumiit+kaatuivat+erämaahan?18+Ja+keille+hän+vannoi,+etteivät+he+pääse+hänen+lepoonsa?+Eikö+tottelemattomille?19+Ja+niin+me+näemme,+että+he+epäuskon+tähden+eivät+voineet+siihen+päästä.(+Hebr.+3)
  9. Siihen+aikaan+Jeesus+johtui+puhumaan+sanoen:+"Minä+ylistän+sinua,+Isä,+taivaan+ja+maan+Herra,+että+olet+salannut+nämä+viisailta+ja+ymmärtäväisiltä+ja+ilmoittanut+ne+lapsenmielisille.(+Matt.+11:25)17+Sillä+Kristus+ei+lähettänyt+minua+kastamaan,+vaan+evankeliumia+julistamaan+-+ei+puheen+viisaudella,+ettei+Kristuksen+risti+menisi+mitättömäksi.18+Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima.19+Onhan+kirjoitettu:+"Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi."20+Missä+ovat+viisaat?+Missä+kirjanoppineet?+Missä+tämän+maailman+älyniekat?+Eikö+Jumala+ole+tehnyt+maailman+viisautta+hullutukseksi?21+Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat,22+koskapa+juutalaiset+vaativat+tunnustekoja+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta,23+me+taas+saarnaamme+ristiinnaulittua+Kristusta,+joka+on+juutalaisille+pahennus+ja+pakanoille+hullutus,24+mutta+joka+niille,+jotka+ovat+kutsutut,+olkootpa+juutalaisia+tai+kreikkalaisia,+on+Kristus,+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus.25+Sillä+Jumalan+hulluus+on+viisaampi+kuin+ihmiset,+ja+Jumalan+heikkous+on+väkevämpi+kuin+ihmiset.26+Sillä+katsokaa,+veljet,+omaa+kutsumistanne:+ei+ole+monta+inhimillisesti+viisasta,+ei+monta+mahtavaa,+ei+monta+jalosukuista,27+vaan+sen,+mikä+on+hulluutta+maailmalle,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+viisaat+häpeään,+ja+sen,+mikä+on+heikkoa+maailmassa,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+sen,+mikä+väkevää+on,+häpeään,28+ja+sen,+mikä+maailmassa+on+halpasukuista+ja+halveksittua,+sen+Jumala+valitsi,+sen,+joka+ei+mitään+ole,+tehdäksensä+mitättömäksi+sen,+joka+jotakin+on,29+ettei+mikään+liha+voisi+kerskata+Jumalan+edessä.30+Mutta+hänestä+on+teidän+olemisenne+Kristuksessa+Jeesuksessa,+joka+on+tullut+meille+viisaudeksi+Jumalalta+ja+vanhurskaudeksi+ja+pyhitykseksi+ja+lunastukseksi,31+että+kävisi,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Joka+kerskaa,+sen+kerskauksena+olkoon+Herra."(+1+Kor.+1)
  10. Pysykää+minussa,+niin+minä+pysyn+teissä.Joka+vahvana+pysyy+loppuun+asti+se+pelastuu.+(+Joh.+15:4,+Matt.+24:13)+1+Minä+olen+totinen+viinipuu,+ja+minun+Isäni+on+viinitarhuri.2+Jokaisen+oksan+minussa,+joka+ei+kanna+hedelmää,+hän+karsii+pois;+ja+jokaisen,+joka+kantaa+hedelmää,+hän+puhdistaa,+että+se+kantaisi+runsaamman+hedelmän.3+Te+olette+jo+puhtaat+sen+sanan+tähden,+jonka+minä+olen+teille+puhunut.4+Pysykää+minussa,+niin+minä+pysyn+teissä.+Niinkuin+oksa+ei+voi+kantaa+hedelmää+itsestään,+ellei+se+pysy+viinipuussa,+niin+ette+tekään,+ellette+pysy+minussa.5+Minä+olen+viinipuu,+te+olette+oksat.+Joka+pysyy+minussa+ja+jossa+minä+pysyn,+se+kantaa+paljon+hedelmää;+sillä+ilman+minua+te+ette+voi+mitään+tehdä.(+Joh.+15)6+Niinkuin+te+siis+olette+omaksenne+ottaneet+Kristuksen+Jeesuksen,+Herran,+niin+vaeltakaa+hänessä,7+juurtuneina+häneen+ja+hänessä+rakentuen+ja+uskossa+vahvistuen,+niinkuin+teille+on+opetettu;+ja+olkoon+teidän+kiitoksenne+ylitsevuotavainen.8+Katsokaa,+ettei+kukaan+saa+teitä+saaliikseen+järkeisopilla+ja+tyhjällä+petoksella,+pitäytyen+ihmisten+perinnäissääntöihin+ja+maailman+alkeisvoimiin+eikä+Kristukseen.(+Kol.+2)12+Katsokaa,+veljet,+ettei+vain+kenelläkään+teistä+ole+paha,+epäuskoinen+sydän,+niin+että+hän+luopuu+elävästä+Jumalasta,13+vaan+kehoittakaa+toisianne+joka+päivä,+niin+kauan+kuin+sanotaan:+"tänä+päivänä",+ettei+teistä+kukaan+synnin+pettämänä+paatuisi;14+sillä+me+olemme+tulleet+osallisiksi+Kristuksesta,+kunhan+vain+pysymme+luottamuksessa,+joka+meillä+alussa+oli,+vahvoina+loppuun+asti.15+Kun+sanotaan:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne,+niinkuin+teitte+katkeroituksessa",16+ketkä+sitten,+vaikka+kuulivat,+katkeroittivat+hänet?+Eivätkö+kaikki,+jotka+olivat+Mooseksen+johdolla+lähteneet+Egyptistä?17+Mutta+keihin+hän+oli+vihastunut+neljäkymmentä+vuotta?+Eikö+niihin,+jotka+olivat+syntiä+tehneet,+joiden+ruumiit+kaatuivat+erämaahan?18+Ja+keille+hän+vannoi,+etteivät+he+pääse+hänen+lepoonsa?+Eikö+tottelemattomille?19+Ja+niin+me+näemme,+että+he+epäuskon+tähden+eivät+voineet+siihen+päästä.(+Hebr.+3)11+Ja+monta+väärää+profeettaa+nousee,+ja+he+eksyttävät+monta.12+Ja+sentähden,+että+laittomuus+pääsee+valtaan,+kylmenee+useimpien+rakkaus.13+Mutta+joka+vahvana+pysyy+loppuun+asti,+se+pelastuu.14+Ja+tämä+valtakunnan+evankeliumi+pitää+saarnattaman+kaikessa+maailmassa,+todistukseksi+kaikille+kansoille;+ja+sitten+tulee+loppu.(+Matt.+24)
  11. Kiitos+Usko+Toivonen+hyvästä+kommentistasi.Kyllä+Paavalin+Herralta+Jeesukselta+Kristukselta+itseltään+saaman+evankeliumin+sanoma+tulee+johdonmukaisesti+esille+kaikessa+mitä+hän+on+kirjoittanut+tahi+suusanallisesti+julistanut.+9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'(+Ap.t.+26)+...+Hänessä+on+teihinkin,+sittenkuin+olitte+kuulleet+totuuden+sanan,+pelastuksenne+evankeliumin,+uskoviksi+tultuanne+pantu+luvatun+Pyhän+Hengen+sinetti,sen,+joka+on+meidän+perintömme+vakuutena,+hänen+omaisuutensa+lunastamiseksi+-+hänen+kirkkautensa+kiitokseksi.(+Ef.+1:13-14)