Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

70

1. "Tiede+ei+ole+läpäissyt+kuin+käytännön+kokeet+ja+ennustukset.+Sinun+lätinöillä+on+vain+huumoriarvo."Mikään+käytännön+koe+tai+ennustuksen+vahvistaminen/kumoaminen+ei+koskaan+kata+teorian,+hypoteesin+tai+mallin+kaikkia+väitteitä+ja+kokonaisuutta+vaan+ainoastaan+hyvin+pienen+osan+siitä.+Siinä+mielessä+mikään+mahdollinen+testi/koe/ennuste+ei+koskaan+kykene+falsifioimaan+eikä+verifioimaan+mitään+laajaa+teoriaa+vaan+ainoastaan+hyvin+pienen+osa+siitä+mikä+liittyy+luonnossa+havaittavisa+oleviin+säännönmukaisuuksiin+joiden+pohjalta+kaikki+tieteen+matemaattiset+kaavat+on+kehitettty.Eli+ts.+ennuste+ja+koe++voi+testata+vain+sitä+säännönmukaisuutta+eikä+mitään+muuta+ja+esim.+kvanttifysiikan+matematiikkaa+voidaan+tulkita+useamman+erilaisen+tulkinnan+kautta+joista+jokaisesta+seuraa+toisiinsa+nähden+hyvin+erilainen+todellisuus.+https://en.wikipedia.org/wiki/Interpretations_of_quantum_mechanics+Sama+koskee+jokaikistä+tieteellistä+teoriaa+eli+kunhan+keskitytään+vain+ja+ainoastaan+niihin+luonnossa+mitattavissa+oleviin+säännönmukaisuuksiin+niin+hyvinkin+toisiinsa+nähden+erilaiset+tulkinnat+voivat+olla+yhteensopivia+niiden+kanssa+eli++ns.+tieteellistä+maailmankuvaa+eikä+hyvin+laajoja+teorioita+kuten+esim.++alkuräjähdysmalli,+evoluutioteoria,+hiukkasfysiikan+ja+kosmologian+standardimallit+ei+voi+koskaan+falsifioida+kokonaisuudessaan+eikä+tietenkään+myöskään+verifioida+koska+tieteen+metodi+ei+voi+todistaa+metafyysisiä+väitteitä+kuten+teorioihin+liitettyä+"taustatarinaa+"+oikeaksi+eikä+vääräksi+koska+nämä+laajat+teoriat+eivät+ole+tarkkaan+ottaen+tieteellisiä+eikä+empiirisiä+vaan+metafyysisiä+ja/tai+ideologisia+konstruktioita.+Ns.+instrumentalismi+tai++systeemiteoreettinen+hahmotus+saattaa++olla++metafysiikan+ja+ideologioiden+kannalta+neutraali+mutta+sen+pohjalta+ei+voi+ymmärtää+todellisuutta+kokonaisuutena.Niitä+matemaattisia+malleja+joissa+ihanteellisesti+jokaisella+muuttujalla+ja+vakiolla+on+jokin+selkeä+empiirinen+vastine+ei+voi+koskaan+yleistää+luonnonlaiksi+koska+kaikki+mahdolliset+kokeeet+ja+ennusteet+tehdään+ja+on+tehty+aina+hyvin+ajallis-paikallisesti+maan+pinnalla+eikä+muutenkaan+matemaattisten+kaavojen+avulla+voi+extrapoloida+mielivaltaisen+kauas+menneisyyteen+tai+tulevaisuuteen+koska+todellisuus+on+pohjimmiltaan+kaoottinen+ja+epälineaarinen+järjestelmä+jossa+mikään+ei+koskaan+toistu+täysin+samanlaisena+paitsi+hyvin+pienessä+ajallis-paikallisessa+mittakaavassa.+Tässä+vain+muutamia+poimintoja+niistä+virheistä+ja+väärinkäsityksistä++joita+minä+ja+monet+tieteen+filosofiaa+ja+historiaa+tutkineet+ovat+löytäneet+ja+joita+suurin+osa+tutkijoista+ja+maallikoista+ei+vieläkään+kykene+kunnolla+ymmärtämään.+Olet+ts.+hahmottanut+tieteen+hyvin+naiivisti+kuten+useammat+muutkin+kaltaisesi+:D
  2. Muutin+mieleni+luettuani+tämän+kommentin:"!Kiitos+ja+tervemenoa.+Muistutamme+sitten+ensi+kerrallakin+kun+alkaa+mopo+taas+karata+käsistä."Antaa+täysin+väärän+signaalin+ja+hyväksynnän+palstan+häiriköille+jos+antaa+tuollaisen+uhkailun+ja+omalla+häiriköinnillään+retostelun+vaikuttaa+omaan+palstakirjotteluunsa.Täällä+on+muutamia+anonyyminä+esiintyviä+tyyppejä+selkeitä+valheita+ja+disinformaatiota+levittämässä+(ilmeisesti+Agnoskepo+kavereineen+viestien+sisällöstä+päätellen)+jotka+vuodesta+toiseen+yrittävät+mustamaalata+minua+perättömillä+(viittaus+johonkin+kreationismikeskusteluun+johon+en+ole+koskaan+osallistunut)+tai+naurettavilla+(Schrödingerin+yhtälön+kaavan+tunnistaminen+joka+oli+vain+linkkinä+kommentissa)+väiteillä+lukemattomia+kertoja+ikäänkuin+valtavirtatiede+oikeasti+kaipaisi+moisia+puolustajia+jotka+kuvittelevat+itse+olevansa+jonkinlaisia+"tieteen+ristiretkiläisiä"+vaikka+oikeasti+ovat+tieteen+todellisia+vihollisia.+Moderoinnin+tehtävä+on+poistaa+asiaton+kommentointi+eikä+tukea+sitä+esim.+pakottamalla+minut+rekisteröitymään+koska+muuten+en+voinut++komentoida+edes++itse+aloittamaani+keskusteluun+kun+minua+vastaan+hyökätään.+Aikaisemmin+myös+poistettiin+aloituksia+jotka+eivät+modena+toimivan+"tieteellisen"+skeptikon+mielestä+olleet+miellyttäviä.+Onko+tässä+cancel-kulttuurissa+jo+edetty+jo+niin+pitkälle+että+se+käytännössä+tuhoaa+sananvapauden+joka+on+kuitenkin+kaiken+aidon+demokratian+perusta?+Varmuuden+vuoksi+laitan+tämän+jos+joku+ei+tiedä+mitä+ko.+termi+tarkoittaa"Cancel-kulttuuri+(engl.+cancel+culture)+on+termi,+jolla+tarkoitetaan+sellaista+internet-aktivismia,+missä+tavoitteena+on+eristää+vääriä+mielipiteitä+esittävä+ihminen,+asettaa+hänet+boikottiin+ja+saada+hänet+menettämään+työpaikkansa.+Tämä+tehdään+nostamalla+henkilö+negatiivisen+huomion+kohteeksi+puheistaan+tai+eleistään,+jotka+määritellään+äärimmäisen+sopimattomiksi,+vaikka+kyse+ei+ole+rikoksista.+Teot+voivat+myös+olla+vuosikymmeniä+vanhoja."https://fi.wikipedia.org/wiki/Cancel-kulttuuri
  3. "Tuossa+keskustelussa+esiintyy+siis+nimimerkillä+"normisontaa".+Hieman+kun+raapii+pintaa+niin+tuollaista+sieltä+löytyy."En+ole+koskaan+kirjoittanut+muualle+kuin+tälle+tiedepalstalle+vaikka+tuohon+aikaan+minua+ja+erästä+toistakin+melko+samanmielistä+kirjoittajaa+yritettiin+väkisin+yhdistää+samaksi+henkilöksi+eikä+se++sekoilu+loppunut+edes+silloin+kun+me+molemmat+julkaisimme+samaan+ketjuun+omat+kommenttimme+toisistamme+riippumatta+täsmälleen+samaan+aikaan+mikä+johtunee+siitä+että+minulla+on+muutenkin+aika+usein++taipumus+synkronisoitua+akausaalisesti.+Kirjoitan+aika+usein+ilman+ns.+"sokerikuorrotusta"+eli+kerron+juuri+niin+kuin+oikeasti+ajattelen+enkä+jaksa+jokaisen+herkkähipiäisen+mahdollisista+loukkaantumisista+piitata.+Yleensä+ihmiset+loukkaantuvat+vain+jos+väitteessä+koetaan+olevan+jotain+perää.+Jos+haukkuu+minua+jostain+sellaisesta+mikä+ei+pidä+paikkaansa+niin+en+siitä+loukkaannu+vaan+pikemminkin+huvitun+ja+naureskelen:DTäällä+veetuillaan+täysin+avoimesti+esim.+Ollille,+Ilkka+Luomalle+ja+Savoriselle+vaikka+ei+olisi+aihettakaan+ja+ne+mitätöivät+kommentit+ovat+yleensä+täysin+tyhjiä+asiasisällöstä+ja+kuvastavat+jonkinlaista+tyypillistä+koulukiusaajan+mentaliteettia.+Itseäni+ei+koskaan+jostain+kumman+syystä++kiusattu+koulussa+vaikka+olen+aina+poikennut+ns.+normilaumasta+vaan+päinvastoin+seuraani+hakeuduttiin++omasta+mielestäni+turhankin+innokkaasti++vaikka+itse+en+edes+erityisemmin+välitä+seurasta+koska+olen+aina+viihtynyt+parhaiten+omissa+oloissani++omien+juttujeni+parissa.++Pidän+ns.+valtavirtatiedettä+varsin+tylsänä+koska+se+on+hyvin+kaavamaista,+algoritmista++ja+muodollista+ja+ikäänkuin+tekoäly+mielessä+kehitettyä+viimeiset+sata+vuotta+keskittyen+vain+muodolliseen+logiikkaan+ja+matematiikkaan+pyrkien+unohtamaan+kokonaan+metafysiikan+eli+ne+perusoletukset+ja+tulkinnat+jotka+ovat+kaiken+tieteellisen+teorianmuodostuksen,+havaintojen+ja+mittausten+taustalla.+Tiede+voi+kehittyä+ainoastana+kyseenalaistamalla+ne+vallitsevan+tutkimuksen+taustalla+olevat+oletukset.+Muussa+tapauksessa+ikäänkuin+kaivetaan+vain+samaa+kuoppaa+samasta+kohdasta+aina+vain+syvemmälle+koska+se+on+helpointa.++Vertauskuvana+voi+käyttää+juoppoa+joka+etsii+hukkuneita+avaimiaan+vain++katulampun+alta+koska+siellä+on+valoisinta.+Nykyinen+tiede+on+todellakin+paikoilleen+jämähtänyt+uskomusjärjestelmä+eikä+sen+kiihkomielisten+ja+aivopestyjen+kannattajien+käyttäytyminen+juurikaan+poikkeaa+jostain+kiihkouskovaisten+talebanien+käytöksestä+muutamia+harvoja+poikkeuksia+lukuunottamatta+ja+pääsääntöisesti+aina+ne+kaikkein+vähiten+tietävät+ja+ymmärtävät+tyypit+pitävät+kovinta+meteliä+koska+ovat+kuin+rokkibändiä+seuraavia+bändäreitä+henkilöpalvontansa+kanssa+(tyyliin+se+ja+se+sanoi+sitä+ja+sitä+ja+sen+täytyy+olla+totuus+koska+kyseessä+on+auktoriteetti+eli+tämän+sekulaarin+tiedeuskonnon+ylipappi).+Tieteen+sosiologiassa+olisi+vielä+paljon+tutkittavaa+puhumattakaan+siitä+että+tieteen+sosiaalipsykiatrialle+ja+tiedeterapiallekin+tuntuu+olevan+ilmeistä+tarvetta.Jätän+nyt+teidät+toistaiseksi+omaan+rauhaanne.+Tämä+oli+oikeastaan+vain+testausta+ja+demoilua+omalta+kannaltani+ja+siirryn+nyt+toistaiseksi+oikeasti+kiinnostavien+askareiden+pariin.+Oli+kyllä+aika+hauskaa+ja+tavallaan+myös+mielenkiintoista+koska+olen+näköjään+aina+jotenkin+onnistunut+yliarvioimaan+keskustelukumppaneitani.+:D
  4. "Tässä+viestissä+ei+ole+mitään+tarkoituksellisesti+negatiivista+sinuakohtaan,+ota+tämä+kehityskeskusteluna."Kehityskeskustelua+käydään+yleensä+alaisten+kanssa+enkä+minä+ole+kenenkään+alainen+eikä+minulla+ole+koskaan+ollut+sellaista+pomoa+jota+kohtelin++pomona+siinä+mielessä+.+:D"Sinut+tunnistaa+jo+kirjoitustavasta,..."Entä+sitten.+On++minua+haukuttu+multinikkeilystäkin+vaikka+anonyyminä+kirjoittaminen+se+vasta+multinikkeilyäkin+onkin+vaikka+itse+tunnistankin+varmaan+kaikki+vakiotyypit+täällä+ilman+nikkiäkin.+Suurimmalla+osalla+täällä+on+fysikalistinen+jargon+ja+itse+koen+olevani+lähinnä+ontologisesti+sitoutumaton+ja+käytän+idealistista+jargonia+kun+asia+liittyy+jollain+tavalla+tietoisuuteen+ja+fysikalistista+jargonia+kun+kyse+on+lokaalin+tason+3d+maailmasta+eli+aineen+tason+todellisuudesta.+Tietoisuuden+taso+on++taas+aina++epälokaalia+aina+kuten+esim.+matematiikka+ja+logiikkakin+joita+ei+voi+palauttaa+kenenkään+aivotoimintaan+eikä+edes+geeneihin.+Ylläpito+esti+minua+kirjoittamasta+ilman+rekisteröitymistä+vaikka+sellaista+ei+vaadittu+tietääkseni+keneltäkään+muulta+ja+ehkä+minut+koetaan+niin+suureksi+vaaraksi+tai+häiriöksi+että+se+koettiin+tarpeelliseksi+tai+se+oli+yritys+karkoittaa+minut+palstalta+koska+rekisteröityminen+vaatii+aina+puhelinnumeron+ja+vanha+puhelin+löytyi+jota+käytän+vain+harvoin.+"Uskot+myös+Goebbelsin+mottoon+asioiden+toistettavuudesta,+tarpeeksi+kuntoistaa+vaikka+valheita,+niin+lopuksi+perille+menee."Heh.+Aika+vähän+minä+toistelen+enkä+valehtele+vaan+kerron+juuri+niin+kuin+itse+asiat+näen+ja+koen+mikä+voi+olla+yhtä+epätotta+kuin+kenen+tahansa+muunkin+kirjoittelu+koska+kukaan+ei+tunne+täydellistä+ja+lopullista+totuutta+mistään.Onko+sinut+erikseen+palkattu+minun+vahtimiseen+kun+et+juurikaan+näytä+kommentoivan+muiden+kirjoituksia?"Joskus+50-60+luvulla+Russell+ja+johtava+englantilainen+teologi+väittelivätradiossa+jumalan+olemassaolontodistuksista,+kuuma+aihe,+Russell+oli+jotunnustautunut+agnostikoksi."Minä+en+ole+teisti+enkä+ateisti++vaikka+minusta+todellisuuden+voi+tulkita+yhtä+hyvin+teistisesti+kuin+materialistisestikin+koska+kaikki+sellainen+on+aineellista+mikä+koetaaan+aistien+ja+mittausten+kautta+ja+sellainen+taas+"henkistä"+tai+tietoisuuteen+liittyvää+mikä+on+omaa+kokemuksellisuutta+eikä+konsensusta+mikä+voi+olla+vain+fysikaalista.+Kollektiivista+alitajuntaa+joku+voi+kutsua+Jumalaksi+mutta+koska+me+kaikki+olemme+sen+kollektiivisen+alitajunnan+osia+niin+kyse+ei+ole+kaikkivaltiudesta+eikä+mistään+muustakaan+jumaluuteen+liittyvästä+asiasta+vaan+se+kokonaisuus+saattaa+olla+ameeban+tasoinen+jos+enemmistö+olioista+on+ameeban+tasolla.+:DSinulla+ei+tunnu+olevan+alkeellistakaan+ymmärrystä+siitä+mitä+olen+tänne+kirjoitellut+vaan+pelkkää+ennakkoluuloa+ja+mutua.+Itse+uskon+siihen+että+kaikilla+olioilla+tässä+3d+maailmassa+on+epälokaali+muotti+tai+templaatti+tai+morfinen+kenttä+joka+määrittelee+ko.+olion+mahdollisuudet+ja+mahdottomuudet+ja+sen+templaatin+ja+niiden+konkreettisten+olioiden+välillä+vallitsee+jatkuva+takaisinkytkentä+joka+toimii+hermoston+ja+dna:n+välityksellä+joten+se+templaatti+muokkaantuu+niiden+olioiden+kehittyessä+joka+näkyy+mutaationa+geeneissä+fysikaalisella+tasolla.+"Tämä+on+tyypillistä+sinulle,+heittelet+tälläisiä+kommentteja+jotka+vaativattäsmennystä,+et+kuitenkaan+täsmennä+sitä+esitettäessä.Sitten+pyydetään+tarkennusta+asiaan,+alat+puhumaan+lillukanvarsista+taivänkäämisestä."Aina+voi+kysyä+mutta+jos+kysymys+liittyy+erilaisiin+paradigmoihin+ja+viitekehyksiin+niin+vastaaminen+voi+olla+mahdotonta+koska+viitekehys+on+liian+erilainen.+Se+on+ihan+sama+kuin+jos++1800-luvun+fyysikko+alkaisi+väittelemään+kvanttifysiikasta+eli+sen+kvanttifysiikan+kieltä+ei+voi+ainakaan+helposti+kääntää+1800-luvun+fysiikan+jargonin+puitteissa.+Jos+esim.+esittää+alkuräjähdysmallille+vaihtoehdon+niin+ei+sen+vaihtoehtoisen+mallin+tavitse+selittää+punasiirtymään+tai+taustasäteilyyn+liittyviä+asioita+jotka+ovat+olennaisia+vain+siinä+alkuräjähdysmallissa+eikä+siinä+toisessa+mallissa+joka+selittää+ne+asiat+eri+tavalla.+"Hieman+Russellista,+en+ole+russellisti,+Russell+oli+oman+aikansa+tuote,+minäolen+oman+aikani."Kyllä+minä+aikoinaan+luin+useammankin+Russellin+teoksen+mutta+itse+kiinnostuin+siihen+aikaan+40+vuotta+sitten+A.N.+Whiteheadistä+jolla+oli+hyvin+mielenkiintoisia+ja+omaperäisiä+näkemyksiä+vaikka+kirjoittikin+yhdessä+Russellin+kanssa+"Principia+Mathematican".Kuten+varmaan+huomasit+niin+päätin+keskittyä+nyt+vähän+enemmän+tähän+foorumikeskusteluun+vaihteeksi+joten+nyt+tällä+hetkellä+koe+että+se+aika+ja+vaiva+on+pois+jostain+tärkeämmästä+kuten+aikaisemmin+kun+rästissä+oli+lukematta+paljon+kirjoja+ja+videita+katsomatta.+Itse+asiassa+tämä+keskustelu+täällä+motivoi+myös+tutkimaan+asioita+ja+on+muutenkin+hyvää+harjoittelua+ainakin+nyt+jonkin+aikaa+varsinkaan+kun+en+enää+jaksa+nagualismia+vatvoa.
  5. jatkoa:"Tuskin+mitään+on+testattu+niin+paljon+kuin+tuota+teoriaa.+Maailmassa+on+tuhansia+yliopistoja,+joissa+tutkitaan+ja+voidaan+tutkia+näitä+teorioita+ja+ihan+jokainen+virhe+kyllä+julkaistaan.+Suhteellisuusteoriallahan+on+puutteensa,+mutta+ei+niitä+mitenkään+peitellä+eikä+mikään+illuminaatti+pyri+salaamaan+ongelmia."Pelkkään+matematiikkaan+keskittyminen+lienee+nykyisten+luonnontieteiden+suurin+ongelma+koska+se+olennaisin+piilee++niissä+perusoletuksissa+joiden+päälle+on+rakennettu+se+matemaattinen+malli.+Se+malli+voi+olla+liian+suppea+kuten+esim.+Maxwellin+yhtälöissä+joista+poistettiin+alkup.+sähkömagneettinen+potentiaali+eli+toistensa+kumoavat+vektorit+jotka+eivät+vaikuta+muunnosvektoriin+eli+havaittavissa+oleviin+muutoksiiin+sm-kentässä+mutta+vaikuttavat+kuitenkin+siihen+kokonaisenergian+määrään+mikä+on+sidottu+niihin+nollasummavektoreihin+jotka+voivat+olla+hyvinkin+monimutkaisia+rakenteeltaan+ja+tietyssä+mielessä+juuri+se+mitä+gravitaatioksi+kutsutaan+eli+avaruuden+informaatiota+seisovan+aallon+muodossa+joka+antaa+fysikaalisille+objekteille+muodon+ja+rakenteen+ja+määrittelee+avaruuden+massakeskittymien+paikat+ja+vaikutukset+toisiinsa.Olemassaoleva+malli+voi+olla+myös+pelkkä+erikoistapaus+joka+pätee+vain+Maan+pinnalla.Kyseessä+ei+välttämättä+ole+salaliitto+vaan+pelkästään+se+että+ns.+auktoriteetit+ovat+alkaneet+itsekin+uskoa+omaan+erehtymättömyyteensä+eli+pohjimmiltaan+umpimielisyys+sekä+älyn+ja+luovuuden+puute.+Jos+jossain+yrityksen+projektissa+huomataan+selkeä+virhe+matemaattisessa+kaavassa+niin+sitä+ei+välttämättä+kerrota+suurelle+yleisölle+ja+kilpailijoille.+Nykyään+suurin+osa+esim.+sotateknisen+kaluston++ja+avaruustekniikan+suunnitelusta+ja+valmistuksessa+tehdään+yrityksissä+eikä+yrityksillä+ole+samanlaista+velvollisuutta+julkistaa+tietoa+kuin+valtion+rahoittamissa+ylipistoissa.++Gps-tekniikkakin+lienee+salaista+satelliittien+osalta+koska+se+liittyy+myös+puolustukseen.+"Nimeä+se+taho,+joka+pystyy+estämään+vaikka+Helsingin+yliopiston+tutkijaa+julkaisemasta+tuloksia."+Kyllähän+niitä+papereita+voi+julkaista+loputtomasti+kunhan+ne+ovat+yhteensopivia+sen+vallitsevan+paradigman+kanssa+mutta+suuren+yleisön+tietoisuuteen+ne+harvoin+päätyvät+ja+muutenkin+suurin+osa++niistä+lienee++aika+merkityksettömiä+ja+itsetarkoituksellisia.+Media+ja+sen+omistajat+sitten++päättävät+mitä+aletaan+voimallisesti+hypettämään+ja+siinä+on+Nobel-komiteat+yms.+mukana+sähläämässä.Kiitos+kommentistasi.+Siihen+oli+ihan+hauskaa+vastata.+:D
  6. "Tuo+valon+nopeuden+vaihtelu+tyhjiössä+olisi+niin+iso+asia+tieteen+kannalta,+että+sitä+ei+oikein+voi+edes+ylikorostaa."Kyse+on+siitä+että+se+valonnopeus+ei+vaihtele+tyhjiössä+kuin+sen+suhteellisen+pienen+fluktuaation+verran+kun+mittaukset+suoritetaan+Maassa.+En+tiedä+onko+sellaisia+kokeita+tehty+avaruudessa+mutta+epäilen+ettei+ole+koska+suurin+osa+tutkijoista++kuvittelee+että+sen+täytyy+olla+matemaattinen+vakio+koska+sen+vakion+päälle+on+kehitetty+niin+paljon+toimivaa+matematiikkaa+ja+tekniikkaa++joka+kiistatta+toimii+täällä+koska+se+gravitaation+voimakkuus+pysyy+suurinpiirtein+samana.+Ne+anomaliat+alkavat+ilmaantua+vasta+sitten+selkeästi+kun+sitä+valonnopeuden+vakioisuuteen+perustuvaa+matematiikkaa+ja+tekniikkaa+aletaan+soveltaa+siellä+missä+se+vakio+ei+olekaan+enää+sama+kuin+Maan+pinnalla+vaikka+toisaalta+metrin+ja+valonnopeuden+linkittäminen+toisiinsa+saattaa+korjata+ne+ongelmat+eli+ne+siirtyvät+siihen+metrin+lyhenemiseen+tai+venymiseen.++"Joku+Einsteinin+idea+menneisyydestä+ei+vielä+tarkoita+yhtään+mitään.+Hän+olisi+ideansa+julkaissut,+jos+siinä+olisi+ollut+mitään+perää.+Einstein,+toisin+kuin+sinä+ja+sinun+huru-ukkotutkijasi,+ei+ollut+idiootti."Heh.+Minusta+Minkowski+ja+muut+matemaatikot+onnistuivat+sotkemaan+Einsteinin+alkup.+ideat+geomerisella+lähestymistavallaan+jolloin+se+valonnopeuden+vaihtelu+korvattiin+avaruuden+kaareutumisena+mikä+on+minusta+harhaanjohtavaa+koska+jos+kerran+eetterin+olemassaoloa+ei+sallita+niin+avaruudessa+ei+ole+mitään+mikä+voisi+kaareutua+vaan+kyse+on+puhtaasti+matemaattisesta+fiktiosta+ja+metafysiikasta+kuten+suurimmassa+osassa+matemaattisia+tieteitä+muutenkin+koska+matematiikka+ei+sinänsä+kykene+tuottamaan+uutta+tietoa+vaan+ainoastaan+on+apuväline+sen+purkamiseen+mitä+oletuksissa/premisseissä/aksioomissa/postulaateissa++on+jo++implisiittisesti+mukana+samoin+kuin+logiikassakin+ja+se+julkilausuttujen+ja+julkilausumattomien+oletusten+kokoelma+on+se+mitä+kutsutaan+tieteenalan+paradigmaksi.+Saman+paradigman+puitteissa+on+mahdotonta+osoittaa+sellaista+teoriaa+vääräksi+mikä+on+yhteensopiva+sen+paradigman+oletusten+ja+tulkintojen+kanssa+vaan+se+vaatii+erilaisen+paradigman+ja+erilaisen+näkökulman."Ymmärrätkö+yhtään+miten+tyhmä+tämä+lause+on+"Vaikea+kuvitella+että+esim.+Einstein,+Wolfgang+Pauli,+Heisenberg+ja+muut+suuret+tieteen+tutkijat+oli+aikoinaan+alistettu+vertaisarvioinnille.+"?+Kertoo+miten+onnettoman+vähän+tajuat+asiasta,+jossa+kuvittelet+olevan+jonkin+salaliiton.+Luulet+todella+paljon,+tiedät+ja+ymmärrät+todella+vähän."Minusta+se+pitää+paikkansa+koska+uutta+ja+erilaisiin+oletuksiin+perustuvaa+paradigmaa+ei+voi+arvoida+sen+olemassaolevan+vanhan+paradigman+puitteissa+ja+sille+uudelle+paradigmalle+ei+ole+vielä+olemassa+sellaisia+jotka+kykenisivät+ylipäätänsä+siihen+vertaisarvointiin.+Jos+ei+ole+vertaisia+niin+ei+voi+olla+vertaisarviointiakaan.+"Olet+ihan+oikeassa+Dunning-Krugerista+tässä,+mutta+se+koskee+sinua.+Sinun+kannattaisi+edes+tutkia+mistä+siinä+on+kyse.+Minulla+on+enemmän+koulutusta+ja+ymmärrystä+aiheesta+kuin+sinulla+ja+en+missään+nimessä+lähde+keulimaan+tiedemaailman+huipulle+väittäen,+että+juuri+minä+tajuan+jonkin+asian+paremmin+kuin+tuhannet+huippututkijat.+Kieltämättä+olen+akateemisesti+koulutettu,+mutta+en+fysiikan+alalta.+Minä+tiedän+mitä+osaan+ja+tiedän+enkä+lähde+korjaamaan+itseäni+osaavampia.+Sinä+luulet+tietäväsi+ja+olevasi+parempi+kuin+kaikki+tutkijat."+Sinä+ja+monet+muutkin+pitkälle+koulutetut/ehdollistetut+kärsivät+ns.+"tietämisen+illuusiosta"+eli+ovat+niin+tiukasti+sitoutuneet+siihen+olemassaolevaan+paradigmaan+ja+sen+oletuksiin+että+heille+toisella+tavalla+ajatteleminen+on+mahdotonta+koska+se+edellyttää+se+koulutuksen+tuottaman+ehdollistumisen+poisoppimista+mikä+on+yksi+syy+siihen+miksi+Max+Planck+aikoinaan+sanoi+että+tiede+kehittyy+vain+hautajaisten+kautta.+Toinen+syy+on+se+että+on+unohdettu+kokonaan+ideoilla+leikkiminen+ja+ajatuskokeet+joita+esim.++Einstein+itse+harrasti+ahkerasti.+Kun+tieteen+ottaa+liian+vakavasti+niin+se+ideoilla+leikkiminen+ja+kaikki+luovuus+helposti++unohtuu+ja+kuihtuu+pois+ja+kaikki+energia+tuhlataan+sen+olemassaolevan+dogmikokoelman+pönkittämiseen+ja+olemassaolevan+paradigman+auktoriteettien+palvomiseen+eli+tiede+muuttuu+fundamentaalisen+uskonnon+kaltaiseksi+jolloin+kaikki+dogmit+koetaan+ikuisina+ja+muuttumattomina.+Esimerkki+luovasta+tieteestä:+Mel+Acheson:+Playing+w/Key+Thinking+|+Thunderboltshttps://www.youtube.com/watch?v=3xB-7cVmm7s+"Kaikkea+mitä+herrat+tekivät+on+testattu+ja+tutkittu+aivan+perhanasti+eikä+suhteellisuusteoria+ollut+yhtään+hyväksytty+heti+alkuunsa.+Viimeiset+sata+vuotta+suhteellisuusteoriaa+on+testattu+todella+raa'asti+ja+se+vain+on+selvinnyt+joka+testistä."On+testattu+samanlaisissa+olosuhteissa+mutta+ei+erilaisissa+joten+on+aivan+mahdollista+että+se+olemassaoleva+tietämys+on+vain+hyvin+lokaalia+eikä+mikään++universaali+luonnonlaki.+jatkuu...
  7. "21+minuuttia+mitäänsanomatonta+hölynpölyä.+Itse+voin+selittää+asian+neljällä+sanalla:+koska+se+ei+toimi.+Siksi+ne+ei+voita+lotossa."Kaukonäkemisen+toimivuudesta+on+useampiakin+linkkejä+mainittu+tässä+ketjussa+ja+asian+harrastajia+lienee+maailmanlaajuisesti+jo+kymmeniä+tuhansia+ja+alunperin+ko.+metodia+käytetiin+vakoilutarkoituksiin+kylmän+sodan+aikana+sekä+USA:n+että+Neuvostoliiton+puolella.+Kuka+tahansa+voi+periaatteessa+opetella+ko.+taidon+mutta+sen+protokolla+vaatii+sen+sokkovaatimuksen+takia+aina+useamman+osallistujan+eli+sitä+ei+voi+tehdä+yksin.+Tuossa+videossa+ei+käsitelty+lainkaan+itse+loton+ennustamisprosessia+joka+on+hankala+koska+kaukonäkemisellä+ei+voi+suoraan+saada+alfanumeerista+tietoa+eli+lottonumeroita+vaan+täytyy+käyttää+edsim.++epäsuoraa+menetelmää+jossa+numeroille+annetaan+esim.+jokin+väri+tai+muu+vastaava+symboli+ja+silloinkin+se+on+työlästä+ja+vaatii+useamman+kokeneet+kaukonäkijän+taitoja+melko+pitkäkestoisessa+projektissa+onnistuakseen+kunnolla.Sen+sijaan+esim.+kryptovaluuttojen+kehitystä+voi+seurata+kaukonäkemisen+avulla++on+onnistuttu+hankkimaan+melko+suuriakin+summia.Jos+katsoit+tuon+videon+ajatuksella+ja+tarkkaan+niin+tunnistettiin+lottokoneen+elektroniikka+ja+kun+ottaa+huomioon+että+kaukonäkö+suoritetaan+aina+sokkona+ja+ainoa+viite+siihen+kysymykseen+on+jokin+satunnainen+numerosarja+niin+se+kyllä+toimii+ja+usein+hämmästyttävän+hyvin.Voit+tietysti+olla+ihan+niin+skeptinen+kuin+haluat+mutta+kannattaisi+aina+ensin+vähän+perehtyä+aiheeseen+ennen+kuin+alkaa+esittämään+pseudokritiikkiä+joka+sinänsä+ei+vaadi+mitään+taitoja,+tietoa+eikä+kykyjä+älystä+puhumattakaan+ja+sellaisiahan+kaikki+ns.+skeptikot+pohjimmiltaan+ovat+eli+täynnä+asenteita+ja+ennakkoluuloja+mutta+halu+itse+perehtyä+uupuu+kokonaan.+Muistaakseni+olet+aikaisemminkin+vängännyt+samasta+asiasta+joten+vaivaudu+sinulle+enempää+vastaamaan.
  8. Daz+Smithillä+oli+mielenkiintoinen+kaukonäköprojekti+aiheesta+"Miksi+kaukonäkijät+eivät+voita+suuria+summia+lotossa?"+jossa+tuli+bonuksena+ja+odottamatta+myös+hyvin+syvällistä+informaatiota+kaukonäkemisen+toiminnasta+ja+periaatteista+sekä+lopuksi+myös+universumin+rakenteesta+jonka+alkulähde+vaikuttaa+olevan+jonkinlainen+massiivinen+"musta+aukko"+joka+on+yhteydessä+jonkinlaisten+säikeiden+tai+dendriittien+kautta+kaikkeen+muuhun+olemassaolevaan+ja+myös+kaukonäkijän+aivoihin+ja+koko+kehoon+jolloin+keho+tai+hermosto+yhdessä+aivojen+kanssa+muodostaa+ikäänkuin+antennijoukon+joka+kykenee+vastaanottamaan+informaatiota+viiveettä+mistä+tahansa+ajasta+riippumatta.Daz+Smith+kertoo+myös+kokonaisuuden+vaikuttavan+hyvin+fraktaaliselta+äärimmäisen+pienelle+kvanttitasoilla+asti+kattaen+kaiken+olemassaolevan+ikäänkuin+informaatiota+tuottavana+fraktaalisena+kokonaisuutena.+Is+there+anything+preventing+Remote+Viewers+from+winning+the+Lottery?https://www.youtube.com/watch?v=T6xG6H3eGJs+Muistutan+vielä+että+kaikki+kaukonäkeminen+tehdään+aina+sokkona+suhteessa+kohteeseen+ja+tässä+mainittua+projektia+iteroitiin+yhteensä+4+kertaa+ja+ensimmäisellä+kerralla+vastineeksi+tuli+tietoa+erilaisten+elektronisten+lottokoneiden+rakenteesta+ja+mikropiireistä.Ko.+kaukonäköprojekti+tuntuu+vahvistavan+aika+hyvin+sen+oman+näkemykseni+että+todellisuus+koostuu+monista+tasoista+jotka+ovat+kuitenkin+heijastuksia+toisistaan+vanhan+hermeettisen+esoterian+mukaisesti+"Niin+ylhäällä+kuin+alhaalla"+ja+myös+sen+että+todellisuus+on+jollain+tavalla+fraktaalinen+ja+jatkuvasti+lisää+informaatiota+tuottavaa+ja+ainoastaan+kaikkein+karkeimmalla+todellisuuden+tasolla+on+aikaa+ja+osittain+näennäistä+kausaliteettia+sillä+tavalla+kuin+pelkän+aistihavainnon+tasolla+sen+kykenee+hahmottamaan.+Se+aistitason+kausaliteetti+on+näennäistä+koska+todellisuus+purkautuu+hienommilta+epälokaaleilta+tasoilta++karkeammille+lokaaleille++tasoille+resonanssin+ja+tietyssä+mielessä+ajan+kautta+eikä+ajallisesti+peräkkäisten+fysikaalisten+tapahtumien+kautta+kuten+hahmotamme+tieteessä+yleensä.Daz+Smith+teki+useita+kaukonäkösessioita+Farsight+Instituutille+joista+mieleenpainuvimmat+olivat+Hitleriä+ja+J.F.+Kennedyä+koskevat+koska+niissä+kyetiin+havaitsemaan+heidän+fyysisen+kehon+kuoleman+jälkeinen+olotilansa.+Kaukonäkemisestä+voi+tietysti+olla+montaa+mieltä+ja+monet+torjuvat+sen+täysin+vaivautumatta+perehtymään+siihen+laisinkaan.+Minusta+kaukonäkeminen+voisi+olla+erinomainen+heuristinen+väline+tieteessä+ja+monessa+muussakin+asiassa+mutta+sellaisenaan+sen+tulokset+eivät+tietenkään+riitä+miksikään+todisteeksi+vaan+kyseessä+voisi+olla+tieteellisen+arvailun+ja+intuition+apuväline.
  9. "Tiedeyhteisön+avoimuus+ja+tutkimustuloksien+jakaminen+on+aivan+olennainen+osa+yhteisöä.+Kaikki+vertaisarvioidaan,+myös+ne+sinun+epäilemät+painovoima-aallot."Vertaisarviointi+on+käytännössä+myös+ennakkosensuuria+vaikka+siinä+tietysti+pyritään+myös+eliminoimaan+mahdolliset+metodologiset+virheet.Se+salaliittopuoli+tulee+ilmi+lähinnä+vain+siinä+kuinka+tuo+Einsteinin+idea+vaihtuvasta+valonnopeudesta+ylipäätänsä+pysyi+pimennossa+suurimmalta+osalta+tiedeyhteisöä+ja+samalla+myös+suurelta+yleisöltä+vaikka+sen+todellisuus+on+kiistaton+Einsteinin+omien+kirjoitusten+valossa+joita+Unzicker+esittelee+videoillaan+ja+Unzicker+ei+todellakaan+ole+mikään+salaliittoteoreetikko+vaan+Saksassa+hyvin+tunnettu+tieteen+historian+tutkija+ja+fyysikko.+Sekin+on+kiistatonta+että+valonnnopeuden+mittauksissa+oli+vaihteluita+ennen+kuin+se+sidottiin+metrin+mitan+määritelmään+jolloin+ne+vaihtelut+saatiin+eliminoitua+hyvin+kyseenalaisella+keinolla+antamalla+metrin+mitan+muuttua+valonnopeuden+muuttumisen+sijasta.+Mitä+tulee+itse+Pioneer+anomaliaan+niin+sille+on+yritetty+keksiä+lukuisia+selityksiä+joista+yhtäkään+ei+ole+onnistuttu+vahvistamaan+ja+tuota+valonnopeuden+vaihtelua+ei+edes+mainittu+vaikka+se+sopii+minusta+varsin+hyvin+siihen+kuten+jo+edellä+kuvasin.+Sinä+taas+sorrut+psykologisoimaan++minua++netin+kautta+koska+mieleesi+ei+mahdu+sellaista++vaihtoehtoa+että+voisin+olla+jopa+ainakin+joiltain+osin+oikeassa+.+Minusta+oma+kantani+on+varsin+hyvin+perusteltu+eikä+mitään+mutua+ja+paljon+vähemmän+spekulatiivinen+kuin+monet+muut+asiat+joista+täällä+olen+kirjoitellut.+Taidat+kärsiä+ns.+Dunning-Kruger+ylivertaisuusharhasta+joka+tuntuu+olevan++hyvin+yleistä+akateemisesti+koulutetuilla+koska+pitävät+itseään+eliittinä+suhteessa+vähemmän+koulutettuihin+vaikka+koulutus+sinänsä+ei+ole+edes++ainoa+keino+hankkia+tietoa+vaan+itseopiskelulla+voi+päästä+vähintään+yhtä+hyviin+tai+jopa+paljon+parempiin+tuloksiin+koska+se+on+vähemmän+ehdollistavaa.+Koulutus+sinänsä+tuottaa+helposti++ryhmäajattelua+ja+lauman+mukana+kulkemista+koska+muuten+ei+voi+edistyä+opinnoissa+joissa+sitä+"edistymistä"++mitataan+suhteessa+tiedekonsensukseen+ja+kaikista+valmistuneista+tulee+helposti+opettajiensa+klooneja+ja+muutenkin++hyvin+samanlaisia+suhteessa+toisiinsa.+https://en.wikipedia.org/wiki/Groupthink+Paradigman+(Kuhn)++muutokset+taas+edellyttävät+toisenlaisen+vaihtoehtoisen+näkökulman+huomaamista+kuten+Einsteinin+ja+kvanttifysiikan+pioneerien+tapauksissa+eikä+heidän+teorioitaan+vieläkään+suuri+yleisö+ja+suurin+osa+tutkijoista+kunnolla+ymmärrä+koska+lähinnä+vain+keskittyvät+muiden+tekemien+matemaattisten+kaavojen+soveltamiseen.+https://en.wikipedia.org/wiki/ParadigmSuomalainen+wiki++on+aika+surkea+näistä+aiheista+koska+täällä+ryhmäajattelu+tuntuu+olevan+paljon+voimakkaampaa+kuin+eng.+kielisessä+maailmassa.+Vaikea+kuvitella+että+esim.+Einstein,+Wolfgang+Pauli,+Heisenberg+ja+muut+suuret+tieteen+tutkijat+oli+aikoinaan+alistettu+vertaisarvioinnille.+Nobeleitakaan+ei+myönnetä+siitä+että+osoittaa+jonkin+tieteen+dogman+olevan+virheellinen+vaikka+minusta+Unzicker+ansaitsisi+jonkun+palkinnon+hyvästä+tutkimuksestaan.+Itse+olen+tietysti+vain+harrastelija+ja+vain++asiasta+kiinnostunut+enkä+itse++edes++kaipaa+hyväksyntää+mutta+pseudokritiikkiin+kyllä+tartun+koska+se+on+hyvää+harjoittelua+argumentoinnissa+eli+se+on++tavallaan+harrastamani+urheilulaji+:D
  10. "En+tunne+tuota+sinun+väitettä+valon+nopeuden+heittelyistä,"Tuossa+kerroit+jo+kaiken+olennaisen.+:DTutustu+ensin+annettuun+aineistoon+ja+tule+sitten+vasta+kritisoimaan.+"sen+täytyy+olla+virheellinen+koe,+mittavirhe+tai+kokeen+tulokset+on+tulkittu+väärin.+"Niinhän+sitä+voisi+mutupohjalta+luulla.+"Yksittäinen+koe+ei+koskaan+missään+olosuhteissa+tarkoita+vielä+mitään+vaan+koe+toistetaan+uudestaan+ja+uudestaan."Kyse++valonnopeuden+mittausten+selkeästä+fluktuaatioista+ei+ollut+mikään+yksittäinen+koe+vaan+suuri+joukko+mittauksia+jotka+tehtiin+kymmenien++vuosien+aikana+ennen+kuin+valonnopeuden+vakio+sidottiin+metrin+mittaan+1972.+"Mikään+muutos+valon+nopeudesta+tyhjiössä+olisi+valtava+asia+fysiikalle+ja+tätä+tutkittaisiin+täysin+varmasti,+jos+väitteessä+edes+voisi+olla+perää.+Tiedossa+olisi+löytäjälle+suurta+kunniaa+ja+palkintoja."Niinhän+sitä++voisi+kuvitella+mutta+kaikki+sellainen+tieto+jolla+on+esim.++suurta+sotilaallista,+taloudellista++tai+geopoliittista+merkistä+on+aina+käytännössä+salaista.+Tieteen+avoimuus+on+näennäistä.+Oletko+koskaan+kuullut+yrityssalaisuuksista?+Kilpailijoille+ei+haluta+luovuttaa+kilpailuetua.+"Väitteet+komiteoista+ja+korruptiosta+ovat+vain+paskaa.+Sinun+lempiteorian+hylkääminen+ei+tarkoita+salaliittoa.+"Heh.+Ei+se+ole+edes+minun+lempiteoriani+vaan+törmäsin+tuohon+vähän+aikaa+sitten+kuunnellessani+erästä+vanhaa+fysiikkaa+koskevaa+keskustelua+ja+yhdistin+sen+Unzickeriin.+Salaliitot+ovat+harvainaisen+yleisiä+vaikka+salaliittiteorioiden++kitkemiseksi+on+jopa+perustettu+tutkijanvirkoja+yliopistoihin.+On+olemassa+sekä+laadukkaita+hyvin+perusteltuja+salaliittoteorioita+sekä+myös+suurelle+yleisölle+hämäykseksi+tarkoitettuja+hömppäsalaliittoteorioita+eikä+maallikko+niitä+osaa+yleensä+erottaa+toisistaan.+(vrt+litteä+maa,+nuoren+maan+kreationismi+joiden+avulla+voidaan+pönkittää+valtavirtaa+koska+suurin+osa+ajattelee+joko-tai+logiikalla+eikä+tajua+että+vaihtoehtoja+voi+olla+enemmän+kuin+kaksi+ja+ne+molemmat+julkisuudessa+esitetyt+voivat+olla+vääriä).+Muistatko+vielä+wikileaksin+ja+Assagnen?+Hänen+kaltaistensa+takia+salaliittoja+on+alettu+voimaperäisesti+kitkeä+koska+eihän+se+ole+päättäjien+kannalta+suotavaa+että+heidän+salaisuutensa+vuotavat+julkisuuteen.+Tietysti+jos+ajattelee+aina+hyvin+luottavaisesti+ja+naiivisti++ja+uskoo+tieteen+ihanteiden+olevan+konkreettista+totuutta+niin+tämän+uskominen+voi+olla+vaikeaa+ja+vastenmielistä.+Suurin+osa+tutkijoista+ja+ns.+tiedeuskovaisista+tuntuu+olevan+jonkinlaisen+terapian+tarpeessa+:D
  11. "Niin+ikävää,+kun+hienojen+teorioden+tiellä+on+vain+puuttuvat+todisteet.+Ei+yhtään+löydettyä+todistetta+valon+nopeuden+vaihteluista,+mutta+ei+anneta+sen+hidastaa."Kun+valonnopeutta+mitataan+maan+pinnalla+niin+se+antaa+aina+saman+tuloksen+koska+gravitaation+voimakkuus+pysyy+enimmäkseen+samana+pieniä+fluktuaatioita+lukuunottamatta.+Kun+valonnopeuden+vakio+ja+metrin+mitan+vakio+linkitettiin+toisiinsa+1970+luvulla+niin+se+vakio+pysyy+myös+samana+koska+pituuskontraktio+eli+metri+venyy+koska+valonnopeus+pysyy+samana.+Rupert+Sheldrake+Constants+(ote+bannatystä+TEd-talk+videosta)+https://www.youtube.com/watch?v=bXnluU8UQRY+Ennen+tuota+metrin+ja+valonnppeuden+linkitystä+löytyi+selkeitä+tilastollisia+todisteita+siitä+että+valonnopeus+vaihteli+koko+sinä+aikana+kun+sitä+kyettiin+mittaaman+eikä+kyse+ollut+pelkästään+mittauslaitteiden+kehittymisestä.+Tuo+Pioneer+anomalia+ja+sen+tyyppiset+kokeet+mahdollistaisivat+tuon+valonnopeuden+vaihtelun+selkeän+verifikaation+ja+se+on+ehkä+jo+todellisuudessa+tehtykin+aika+kauan+sitten+mutta+ei+julkistettua+tietoa.+Siinä+voi+joku+haistaa+salaliittoa+mikä+lienee+paikkansapitävää+koska+kaikkialla+missä+valta+ja+tieto+linkittyvät+toisiinsa+on+aina+mukana+aimo+annos+salailua+ja+muita+epäilytäviä++intressejä.++"Totuus+löytyy+aina+sieltä+missä+todisteita+ei+ole.+Todisteet+tekevät+asioista+valtavirtaa+ja+se+ei+voi+olla+totta.+Aidoimmasta+totuudesta+ei+ole+yhtään+todistetta+eikä+siihen+sen+takia+kukaan+edes+usko.+Silloin+ollaan+absoluuttisen+totuuden+äärellä."Nykyään+ns.+"tieteelliset"+totuudet+määritellään+komiteatasolla+;DJos+taas+tutkitaan+kaikkia+mahdollisia+teoreettisen+fysiikan+teorioita+niin+ne+ovat+usein+vakiintuneet+valtavirtatieteeksi+ilman+minkäänlaisia+konkreettisia+todisteita+kuten+esim.+alkuräjähdykseen+liittyvä+inflaatio,+pimeä+aine,+pimeä+energia,+hiukkasfysiikan+standardimalli+ja+kvanttielektrodynamiikka+yms.+joista+monia+Unzicker+on+käsitellyt+videoillaan.+Myös+Sabine+Hossenfelder+on+suhtautunut+kriittisesti++esim.++gravitaatioaaltojen+"löytämiseen"+joten+en+minä+ainoa+ole+joka+näitä+kritisoi+ja+pohtii+myös+mahdollisia+vaihtoehtoja+valtavirtamalleille.+Tiede+ei+ole+enää+tiedettä+vaan+monessa+tapauksessa++fundamentalista+sekulaaria+uskontoa+eli+alkup.+tieteen+ihanteet+ovat+vähitellen+muuttuneet+vastakohdikseen+mikä+tapahtuu+väistämättä+aina+valtaan+pääsyn+jälkeen+kuten+institutionaalisten+uskontojen+tapauksessa+aikoinaan.Valta+vetää+puoleensa+helposti+korruptoituvia+yksílöitä+ja+heidän+hännystelijöitään.
  12. "Vaatii+erityisen+suurta+älyä+uskoa+perusteettomiin+ja+todistamattomiin+ideoihin+vain+jotta+saa+tuntea+olevansa+osa+jotain+salaseuraa,+jolla+on+salaista+tietoa+mitä+muut+eivät+tiedä+tai+ymmärrä."Ei++se+vaadi+mitään+suurta+älyä+vaan+pelkästään+kiinnostusta+ja+periksiantamattomuutta+sekä+jonkin+verran+halua+&+kykyä+"salapoliisityöhön"+ja+vihjeiden+seuraamiseen+sekä+niiden+vihjeiden+yhdistelemiseen+ja+se+on+tietysti+aina+jossain+määrin+spekulatiivista+kuten+kaikki+tiedekin+pohjimmiltaan.+++Suurin+osa+ns.+esoteerisesta+tiedosta+ei+oikeasti+ole+varsinkaan+nykyään+enää+salaista+vaan+aika+helposti+löydettävissä+netin+ansiosta+vaikka+sitä+ei+tietenkään+mainosteta+valtamediassa+eikä+esitellä+yliopistojen+opetussuunnitelmissa.+Koulutuksessa+omaksutun+"tiedon"+poisoppimista+se+kyllä+edellyttää+mikä+voi+olla+ylitsepääsemätön+kynnys+monille+puhumattakaan+siitä+että+varsinkin+uraan+ja+vaurauteen+liittyvät+haaveet+kannattaa+myös+unohtaa.+Itselläni+ei+ole+koskaan+ollut+ns.+maallisia+haaveita+eikä+päämääriä+enkä+myöskään+ole+koskaan+halunnut+liittyä+mihinkään+"salaseuraan"+enkä+muuhunkaan++kuppikuntaan.+Itse+aloitin+tutkimisen+70-luvun+lopulla+kauan+ennen+nettiä+ja+silloin+se+perehtyminen+oli+aika+hidasta+ja+vaivalloista+ja+edellytti+suurta+motivaatiota+jota+vain++harvoilla++ilmenee.+Todisteita+ja+perusteita+kyllä+löytyy+kunhan+vaan+viitsii+etsiä+ja+kaivaa+ne+esille.+Niitä+harvemmin+mainostetaan+eli+pitää+syventyä+vähän+enemmän+kuin+wikipedian+ja+oppikirjojen+tasolla.+Täällä+niitä+todisteita+on+hankalaa+ja+työlästä+esitellä+riittävän+yksityiskohtaisesti+ja+tarkasti+tilan+&+ajanpuutteen+takia+ja+muutenkin+sellaisen+tiedon+omaksuminen+vaatii+laajenpaa+näkökulman+muutosta+kuin+useimmat+kykenevät+ja+haluavat+sitoutua+koska+se+vaatii+ponnisteluja+ja+nimenomaan++poisoppimista.Tuo+valonnopeuden+vakiosuus+suhteessa+gravitaation+voimakkuuteen+todennäköisesti+liittyy+myös+siihen+että+ensimmäiset+Kuuhun+lähetyt+satelliit+1950-60+luvuilla+menivät+ensin+reilusti+maalin+ohitse+koska+kaavoissa+ei+osattu+ottaa+huomioon+tuota+gravitaation+vaikutusta+kaikkiin+nopeuksiin+eli+ts.+kaikki+sellaiset+tähtieteen+ja+kosmologian+kaavat+joissa+on+mukana+valonnopeuden+"vakio"+ovat+virheellisiä+koska+niissä+ei+ole+otettu+huomioon+vaihtelevaa+valonnopeutta.+Niiden+kaavojen+korjaaminen+ei+onnistu+pelkästään+matematiikan+ja+laskennan++keinoin+vain+edellyttää+empiiristä+tutkimusta+siitä+kuinka+suuri+se+poikkeama+on+kussakin+tilanteessa+eli+gravitaation+voimakkuudelle+ja+valonnopeuden+vaihtelulle+pitää+löytää+toimiva+kaava.
  13. Et+ilmeisesti+viitsinyt/jaksanut/halunnut+katsoa+tuota+lyhyttä+Unzickrin+videota+jonka+linkitin.https://youtu.be/3JkbZWUdZG4?t=283Ks+Unzickrin+videosta+aloittaen+4+min+alusta+jossa+hän+käy+läpi+tuota+listaa+eli++siinä+linkissä++esim.+16:53,+29+March+2021‎+"eference+to+Einstein+is+also+probably+nonsense,+but+leaving+that+for+now"....Huom.+Kun+valitsee+"kopioi+videon+osoite+nykyisestä+kohdasta"+niin+nettiosoitteeksi+tulee+youtu.be+kun+taas+osoitepalkista+kopioimalla+videon+osoite+on+https://www.youtube.com/watch?v=3JkbZWUdZG4jos+joku+kuvittelee+että+tuo+youtu.be+osoite+on+feikki++ja+siksi+epäilyttävä.+Olen+jo+kyllä+vähitellen++oppinut+olemaan+yliarvioimatta+teikäläisiä+"puupäitä"+ja+"lampaita"+++;-)Wikipedian+epäluotettavuus+ei+muuten+ole+mikään+uusi+juttu+vaan+todennäköisesti+johtuu+siitä+että+sitä+tekemässä+on+joukko+skeptikkotyyppejä+jotka+haluavat+vaalia+wikin+100%+oikeaoppisuutta+silläkin+uhalla+että+tieteen+kehitys+käytönnössä+pysähtyy+jos+vastaavaa+harrastetaan+myös+perustutkimuksessa+kuten+olen+vahvasti+aina+epäillyt.+ks.+myöshttps://www.skepticalaboutskeptics.org/wikipedia-captured-by-skeptics/Tämä+älynlahjoiltaan+korkeintaan+keskinkertainen+skepoporukka+lukee+vain+oman+vertaisryhmänsä++julkaisuja+(esim.+Jerry+Coyne,+Richard+Dawkins,+Shermer+yms)+ja+yrittää+leikkiä+jonkinlaista+modernia+inkvisitiota+kaiken+sen++suhteen+mikä+ei+ole+yhteensopivaa+vallitsevan+metafysiikan+ja+ideologian+kanssa.++Kyse+ei+todellakaan+ole+mistään+"tieteellisestä"skepsismistä+vaan+umpimielisestä+ja+sokeasta+uskomisesta+ns.+"auktoriteetteihin"+jotka+media+ja+etenkin+valtaapitävät+ovat+nostaneet+jalustalle.+Harari+on+heidän+mannekiininsa+filosofian+puolella.
  14. jatkoa:"Tuosta+Essentia+sivusta+vielä+sen+verran,+kun+tämä+essentia+viittaaolemukseen,+"essence",+siinä+on+idealistien+lempitermi,+kun+"olemus"+termivilahtaa+kaikkien+tervejärkisten+on+syytä+terävöityä.+Ihmisellä+tai+muillakaanei+ole+olemusta."Tabula-rasa+oletus+on+täysin+hölmö.+Tottakai+ihmisellä+on+perusolemus+vaikka+sitä+kaiken+mahdollisen+ehdollistamisen+ja+"koulutuksen"+kautta+voimaperäisesti+on+yritetty+eliminoida+viimeisen+150+v+aikana.++Todellisuus+on+pohjimmiltaan+henkinen+vaikka+ns.+ahrimaaniset+vaikutukset+kuten+transhumanismi+yrittävät+sitä+henkisyyttä+kaikin+kuviteltavissa+olevin+keinoin+kitkeä+pois+ihmisistä.+"Kertomasi+mukaan+vastustit+auktoriteetteja,+tälläinen+ainakin+lapsilla+on+käsitettykäytöshäiriöksi.Toisaalta+se+kyllä+selittäisi+aika+paljon+siitä+miten+esiinnyt+palstalla."Heh.+Minulle+ei+ole+koskaan+olllut+mitään++käyttöä+auktoriteeteille+koska+sellaisia+ei+oikeasti+ole+eikä+edes+voi+olla+olemassa.+Auktoriteettien+seuraaminen+johtaa+orjuuteen+ja+riippuvuuteen+ja+estää+yksilöllisen+kehityksen.+Kyse+on+vallasta+ja+vallanhalusta+kaikkien+niiden+osalta+jotka+kuvittelevat+olevansa+auktoriteetteja.+"Tällä+samalla+palstalla+on+keskustelu+"Käsitteiden+rakentaminen",+vaikkase+on+ilmeisesti+lähtenyt+ohjelmointipuolelta,+siinä+on+kuitenkin+käsitteisiinliittyvää+perustietoa,+joka+on+lähinnä+puoliteknistä.Etenkin+viimeisessä+"Froth"+nimimerkin+kirjoituksessa,+missä+puhutaan+sanojentaakse+katsomisesta,+onkin+hyvä+oivallus."Tuon+tyyppisellä+käsiteanalyysillä+voi+olla+käytännön+sovelluksia+esim.+tekoälyn+kehityksessä+mutta+käsitteillä+ei+oikeasti+voi+ajatella+koska+ne+ovat+liian+pelkistettyjä,+kaavamaisia+ja+mielikuviin+palautuvia+ja+tavallaan+suljetun+systeemin+taskubiljardia.:DAjattelu+ei+ole+mikään+mekaaninen+prosessi+jossa+orjallisesti+päätellään+premisseistä+kuten+matematiikassa+vaan+sellainen+prosessointi+kertoo+vain+sen+mitä+oletuksista+tietyssä+viitekehyksessä+eli+tulkintojen+joukossa+seuraa+deterministisesti.+Looginen+ajattelu+ja+matemaattinen+johtaminen+ei+tuota+uutta+tietoa+vaan+purkaa+vain+seuraukset+niistä+oletuksista+joihin+uskotaan+ja+usein+pidetään+itsestäänselvinä+ja+se+on+aina+mielikuvakuplan+sisällä+ei+voi+kertoa+mitään+sen+mielikuvakuplan+ulkopuolisesta+todellisuudesta.+Ajattelu+ei+ole+edes+prosessi+vaan+analogista+vuorovaikutusta+todellisuuden+kanssa+resonssien+kautta+eli+epälokaalista+ja+myös+alitajuista+koska+se+ei+perustu+käsitteiden+määritelmiin+eikä+määritelmien+manipulointiin+kuten+tekoälyssä+ja+tietotekniikassa.+Koska+koko+tiede+ja+filosofia+perustuu+nykyään+käsitteiden+kanssa+leikkimiseen+niin+sellainen+tiede+ja+filosofia+on+hyvin+alkeellista+ja+avutonta+eikä+kerro+juuri+mitään+todellisuudesta+vaan+lähinnä+vain+asianomaisten+uskomuksista,+asenteista+ja+ennakkoluuloista.+Empiirinen+komponenttikin+on+tieteessä+aika+olematonta+koska+se+on+tiukasti+siihen+käsitteelliseen+puoleen."Toisaalta+kun+kirjoittelee+kanssasi+tunnut+olevan+herkkä+sanoille+jotkatunnistat+mielestäsi+kritiikiksi+itseäsi+kohtaan+ja+otat+sitten+pultit+siitä."En+minä+sinun+enkä+kenenkään+muun+kirjoittelusta+ota+pultteja+vaan+lähinnä+siitä+ilmiömäisestä+kyvystä+ymmärtää+väärin+ja+hyvin+tarkoitushakuisesti+ja+kuten+olen+kai+ennenkin+kertonut+niin+en+ole+kiinnostunut+ihmisistä+ja+suurin+osa+ihmisistä+varsinkin+nettipalstoilla+ei+osaa+edes+alkeellisella+tasolla+käyttäytyä+eikä+varsinkaan+ajatella+mitä+kirjoittavat.+Usein+huomaan+aika+rankasti+yliarvioivani+ihmisten+tekstinymmärryskykyä+ja+se+on+toisinaan+jopa+lähes+mykistävää+vähän+toimivaa++intuitiota+ihmisillä+on.Myönnän+että+tahallani+provosoin+aika+usein+koska+tiedän+että+tietynlaiset+kommentit+tuottavat+deterministisesti+tietynlaisia+tahallisen+koomisia+reaktioita+kun+mainitsee+jonkun+avainsanan+kuten+"vapaa+tahto"++jolloin+palautteen+seuraaminen+on+aika+hauskaa+varsinkin+kun+se+älypuolen+stimulointi+näissä+nettikeskusteluissa+jää+aika+olemattomaksi.++Vaikka+provosoinkin+niin+se+ei+tarkoita+että+oma+kantani+poikkeaisi+siitä+provoilusta.+"Joskus+olen+ajatellut+olisitko+Belisario-botti,+tehty+vain+filosofiaprovoksi,sillä+on+bottien+ominaisuuksia,+reagoi+sanoihin,+mutta+sanojen+takana+olevatkäsitteelliset+yhteydet+jäävät+hämäräksi."Veetuilu+on+jalo+taito+ja+harva+osaa+sen+kunnolla.+Sinä+et+osaa:D"Ihmiset+ovat+joutuneet+auktoriteettien+kanssa+tekemisiin,+monet+ilmanmitään+traumoja."Se+onkin+huolestuttavaa+tässä+yhteiskunnassa+jossa+liian+helposti+lähdetään+seuraamaan+sokeasti+"johtajia"++ja+luovutaan+samalla+omasta+vastuusta.+"Ainakin+minä+olen+omalähtöisesti+katsonut+auktoriteettisuhteiden+"taakse""Olen+aina+vältellyt+wanna-be+auktoriteetteja+enkä+itsekään+haluaisi+olla+mikään+auktoriteetti+vaan+kuljen+aina+omaa+polkuani+niin+kuin+parhaaksi+näen+enkä+suostu+huonoihin+kompromisseihin.+Vastailen+näihin+viesteihin+vain+jos+löytyy+sellaista+aikaa+ja+inspiraatiota+jota+en+jaksa+hyödyntää+mihinkään+muuhun+mielenkiintoisempaan.
  15. "Katselin+tuota+Essentiafoundation+sivuja,+kuten+aikaisemminkin+olenvilkaissut,+näyttää+olevan+oikea+idealistipesä,+ja+vielä+saksalaisenidealismin,+joka+on+osaltaan+erittäin+pahamaineinen,+sovelletuksiensajohdosta."Niin+se+on+Bernardo+Kastrupin+muiden+samanmielisten+tutkijoiden+kanssa+perustama+sivusto+joka+on+mielestäni+varsin+laadukas+varsinkin+jos+ei+jo+oletusarvoisesti+asennoidu+siihen+kielteisesti+ja+ennakkoluuloisen+asenteellisesti++kuten+sinä+ilmeisesti+teet.+Olet+ennenkin+vihjaillut+idealismin+pahamaineisuudesta+eikä++ainakaan+minulle+ole+oikein+selvinnyt+mitä+tarkoitat+ja+mihin+viittaat.+Muutenkin+argumentointisi+on+pääosin+vihjalevaa+mikä+lienee+tahallista+tai+sitten+et+vain+osaa+ilmaista+itseäsi+selkeästi.+Minulle+Kastrup+oli+ensimmäinen+idealisti+joka+ns.+kolahti+johtuen+ehkä+siitä+että+K+esittää+asiansa+hyvin+selkeästi+ja+loogisesti+ja+hänen+taustansa+liittyy+tietotekniikkaan+kuten+itsellänikin.++Minulle+ns.+realismi+tai+oikeammin+perinteinen+materialismi+ei+ole+koskaan+avautunut+koska+minusta+sen+selitysvoima+ja+perusta+on+aika+olematon+eivätkä++reduktionistiset+haaveilun+tasolla+olevat+selitysyritykset+ole+koskaan+vakuuttaneet+vaan+pikemminkin+vaikuttavat+hyvin+tarkoitushakuisilta+ja+väkisin+väännetyiltä.Itse+pidin+Reijo+Wileniusta+ja+jossain+määrin+myös+K.V.+Laurikaista+sekä+Matti+Bergströmiä+aika+mielenkiintoisina+tutkijoina+ja+heidät+kaikki+on+nykyään+käytännössä+unohdettu+ja+jalustalle+on+nostettu+lähinnä+sellaisia+tyyppejä+joille+kaavamaiset++tutkimusmenetelmät+ja+valtavirran+seuraaminen+ovat+olleet+kaikkein+tärkeämpiä+asioita.+Minkäänlaista+luovuutta+ei+tiedeyhteisöstä+tunnu+enää+löytyvän+ja+ne+parhaat+ja+omaperäisimmät+tutkijat+ovat+jo+jättäneet+uppoavan+laivan.+Omaperäisyyttä+ei+enää+juurikaan+löydy+nykyisestä+tieteestä+mistään+vaan+kaikki+on+tiimitutkimusta+ja+ryhmäajattelua+eikä+kukaan+enää+uskalla+ajatella+ja+toimia+itsenäisesti.+Tieteen+ja+filosofian+alkuperäiset+ihanteet+jos+niitä+koskaan+on+ollutkaan+muualla+kuin+juhlapuheissa++ovat+käytännössä+surkastuneet+olemattomiin+ja+jäljelle+on+itsetarkoituksellinen+keskinäisen+kehumisen+kerhoja+jotka+elävät+omassa+joukkopsykoosissaan+hyvin+kaukana+kaikesta+aidosta+ja+todellisesta.+"Heitä+näyttää+erityisesti+kyrsivän+Russellin+kritiikki+Hegeliä+vastaan,näyttävät+toivovan+vielä+Hegelin+nousua.+Otetaan+argumentit+teknisenäasiana,+jos+Russell+osuu+vähänkään+oikeaan,+Hegel+onkin+syytä+pitäähaudattuna,+ettei+sen+dialektiikkatauti+pääse+leviämään."Tuolla+Essentia-sivustolla+taisi+olla+yksi+artikkeli+jossa+viitattiin+Hegelin+idealismiin+jota+voi+tietysti+kritisoida+sen+kommunismiin+liittyvien+johdannaisten+kuten+Marxin+kautta+mutta+minusta+se+on+jo+turhan+kaukaahaettua+kritiikkiä.+Itse+en+ole+perehtynyt+Hegeliin+ja+Kastrup+on+ainoa+idealisti+johon+olen+kunnolla+tutustunut.+Russelia+en+koskaan+pitänyt+erityisen+kiinnostavana+kuten+en+Niiniluotoakaan+eikä+muitakaan+ns.+realisteja+joita+pidetään++arvostettuina+filosofian+edustajina+koska+he+hyvin+ahkerasti+kaikessa+pyrkivät+myötäilemään+luonnontieteiden+valtavirtaa+joka+taas+anglo-amerikkalaisvetoisena+siirtyi+yhä+lähemmäksi+kaavamaisia+ja+mekaanisia+rutiineja+keskittyen+lähinnä+huippukalliisiin+laitteistoihin+ja+pelkkään++matematiikkaan+ja++unohtaen+kokonaan+sen+että+tieteen+alkuperäinen+tehtävä+on+myös+edistää++todellisuuden+ymmärtämistä+eikä+pelkästään+vain+luonnon+manipulointimetodeja."Dialektiikasta+hauska+toteamus,+jatkosodan+kesän+-44+taistelutNeuvosto-liittoa+"Tuo+ei+taas+liity+mihinkään+vaikka+ilmeisesti+jotenkin+assosioit+idealismin++Venäjään+ja+siten+osoitat+taas+olevasi+russofoobikko+mikä+lienee+nykyään+muotia+koska+kaikki+mahdollinen+kuviteltavissa+oleva+negatiivinen+asia++laitetaan+mieluiten+aina++Putinin+ja+venäläisten+syyksi.+Pidät+minua+varmaan+jonkinlaisena+venäjätrollina+kun+kehtasin+vähän+aikaa+sitten++puolustaa+Putinia+ja+venäläisiä+koska+minusta+USA+ja+Bideen+hallinto+ovat+tahallaan+provosoneet+sodan+Venäjää+vastaan+rakentamalla+Ukrainaan+biolabroja+sotatarkoitukseen+ja+tukemalla+ukrainalaisia+natseja+jotka+esiintyvät+avoimesti+natsitunnuksin.++Venäjä+on+käytännössä+ihmiskunnan+toivo+ja+ainoa+maa+jossa+vielä+järkeäkin+osataan+käyttää+eikä+alistuta+länsimaiseen+anglo-amerikkalaiseen+korruptioon.+Itse+asiassa++ihan+piruuttani+voisin+myös+heittää+sellaisen+provon++että+Suomella+oli+paljon+parempi+tilanne+aikoinaan+tsaarinvallan+alaisuudessa+kuin+Ruotsin+siirtomaavallan+ikeessä+ja+kaikki+ruotsinkieliset+voisivat+muuttaa+Ahvenanmaalle+ja+myydä+sitten+se+koko+saaristo+Ruotsille+hyvään+hintaan+(kuten+eräs+kollegaani+aikoinana+sanoi+joka+kuullosti+aika+hauskalta+varsinkin+kun+ruotsinkielinen+vähemmistö+vieläkin+kokee+olevansa+eliittiä+ja+pakottaa+enemmistön+puhumaan+ruotsia)+jatkuu,,.,