Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Niinunana
profiilit
Niinunana
Niinunana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
5
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Täällä+nainen+45v,+ja+olen+saanut+kokoproteesit+29-vuotiaana.+Kyllä+meitä+nuorempiakin+proteesisuita+on,+mutta+kovin+harva+niistä+avoimesti+kertoo.+Itse+pitkän+kokemuksen+tekohampaista+ja+niiden+tunnusmerkeistä+ja+ongelmista+omaavana+joskus+huomaa+ihmisiä,+joilla+oman+arvioni+mukaan+satavarmasti+on+tekohampaat.+Eli+kyllä+niitä+on,+ja+ne+voittavat+aina+särkevät+hampaat+ja+jatkuvat+juurihoidot+yms!
09.07.2020 16:03
A)+Minä+olen+tänne+aiemminkin+kokemuksistani+kirjoitellut,+eli+olen+45v+nainen+ja+sain+kokoproteesit+jo+29-vuotiaana.
B)+Suunnattoman+määrän+kommentteja+olen+"tekareistani"+saanut+vuosien+varrella,+ja+ihan+alkuun+heti+ne+olivat+niin+hankalat+ja+näkyvät+ja+kuuluvat,+että+eipä+tarvinnut+koittaa+salailla+että+tekohampaat+suussani+on.+Enemmän+tai+vähemmän+kokoajan+ne+ässän+suhinoista+yms+on+huomannut,+joten+myös+sen+vuoksi+varmaan+kommentteja+on+tullut.+Kaikkea+tietysti+väliltä+"miten+noin+nuorella+voi+olla+tekarit"+ja+"et+varmana+ole+hampaitasi+hoitanut"+siihen+toiseen+ääreen+että+"oletpa+rohkea+kun+olet+uskaltanut,+minunkin+pitäisi"+ja+"varmaan+ihanaa+kun+ei+ole+jatkuvia+hammassärkyjä+enää".+Yllättävän+moni+on+avautunut+omista+huonoista+hampaistaan+kun+on+tälläinen+hampaaton+keskustelukumppanina.+Sitten+valitettavan+monille+miehille+on+sen+muutaman+kaljan+jälkeen+ihan+mahdoton+olla+ehdottelematta+tiettyjä+juttuja,+kun+fiksumpia+ei+haittaa+ollenkaan+ja+pitävät+niitä+kuin+silmälaseja+vastaavina.+Tietysti+mitä+enemmän+ikää+tulee,+niin+sitä+enemmän+niitä+ymmärretään.+Mutta+onhan+se+monille+mahdoton+paikka,+jos+nainen+illalla+sänkyyn+mennessä+ottaa+hampaat+kypyhuoneessa+pois+suusta.+Ei+sitä+kannata+liikaa+miettiä+jos+proteesien+laitto+suunnitelmissa+on.+Kyllä+järkevät+ihmiset+ymmärtävät,+ja+jos+jollekin+tekohampaat+ovat+kynnyskysymys,+niin+silloin+ei+voi+olla+oikea+ihminen+kyseessä.
09.07.2020 15:57
Etpä+todellakaan+ole+ensimmäinen+tai+viimeinen...
Itse+olen+45v+ja+kokoproteesit+olleet+ylhäällä+ja+alhaalla+jo+16v+eli+29v+poistettiin+kaikki.+Sain+silloin+proteesini+niin,+että+en+joutunut+olemaan+yhtään+ilman+hampaita.+Eli+ensin+poistettiin+muutamalla+kerralla+taka-+ja+sivuhampaat+niin+että+eteen+jäi+ylös+ja+alas+etuhampaat+kulmahampaasta+kulmahampaaseen.+Ja+sitten+siinä+välissä+otettiin+kaikki+muotit+ja+purennat+yms,++ja+tehtiin+ns.+immediaattiproteesit+valmiiksi.+Sitten+viimeisellä+kerralla+otettiin+kerralla+kaikki+etuhampaat+ja+laitettiin+samantien+samassa+istunnossa+proteesit+suuhun.+Oli+kyllä+aikamoinen+kokemus...
Vaihtoehto+olisi+ollut+otattaa+kaikki+pois+ja+parannella+2-3+kk+ikeniä,+ja+sitten+ottaa+parantuneista+ikenistä+muotit+ja+tehdä+proteesit.+Hammaslääkärini+sitä+silloin+suositteli,+mutta+en+todellakaan+halunnut+29v+olla+kuukausikaupalla+täysin+hampaattomana.+Mutta+ehkä+nyt+jos+vielä++tulisi+toinen+kerta,+niin+valitsisin+sittenkin+sen.+Nuo+immediaattiproteesit+oli+aika+huonosti+istuvat+ja+varsin+hankalat+alusta+lähtien.+Aika+pian++ne+löystyivät+kun+ikenistä+hävisi+turvotus+ja+sitten+alkoi+putoilu+ja+louskuminen+yms+kivat+sivuoireet.+Niitä+sitten+pohjattiin+useamman+kerran,+ja+koitin+kaikkia+kiinnitysvoiteita+yms,+mutta+hankalat+ne+oli+silti.+Ja+todella+ison+tuntuiset,+kun+ne+oli+tehty+turvonneiden+ikenien+päälle.+Eipä+sitten+tarvinnut+salailla+että+on+"tekohampaat"+kun+sen+kyllä+kaikki+huomasi+heti...
Sitten+parin+vuoden+taistelun+jälkeen+tehtiin+uudet+proteesit+kokonaan+ja+kylläpä+oli+paremmat!+Eli+varmaan+sellaiset+olisi+tullut+heti+jos+olisin+malttanut+olla+ilman+hampaita+alkuun.+Kuitenkin+muutamassa+vuodessa+pohjauksista+huolimatta+minulla+on+proteesit+menneet+hankaliksi,+kun+leukaluu+on+tuntunut+häviävän+todella+nopeasti.+Se+on+siis+ongelma+varsinkin+alhaalla+kokoproteesien+kanssa.+Uudet+proteesit+on+jouduttu+siis+tekemään+noin+5v+välein+jo,+eli+minulla+on+nyt+suussa+jo+neljännet+alusta+laskien,+ja+nämä+ovat+reilun+vuoden+vanhat.+
Itselläni+tuo+leukojen+madaltuminen+on+vaikuttanut+aika+ikävästi+jo+ihan+ulkonäköön,+vaikka+se+vähän+korjaantui+uusimmilla+proteeseilla,+joista+tehtiin+vähän+korkeammat.+Vähän+tulevaisuus+tässä+hirvittääkin,+kun+vaikka+leukaluun+häviäminen+on+sentään+vähän+hidastunut,+niin+en+tiedä+mitä+on++jäljellä+10v+tai+20v+kuluttua?+Ja+korkeammat+proteesit+taas+tuntuvat+aika+vähän+hankalammilta+suussa,+vaikka+pitkä+kokemusta+proteeseista+minullakin+jo+on.+Tuntuu+että+näillä+on+puheessakin+ollut+entistä+pahemmat+suhinat+alusta+lähtien,+mutta+niihin+kokoproteesien+kanssa+kannattaa+varautua+aina.
Joka+tapauksessa+suosittelen+kokoproteesia+tai+kokoproteeseja,+koska+kyllä+ne+aina+huonot+ja+kivuliaat+hampaat+voittaa!+Itselläni+ainakin+se+oli+lopulta+helpotus,+kun+vuositolkulla+oli+harva+se+päivä+melkein+istunut+hammaslääkärintuolissa+porattavana+ja+kivuliaissa+juurihoidoissa+jne+jne.+
Kysy+vaan+lisää+jos+haluat+vielä+kokemuksia.+Ja+tsemppiä!
24.01.2020 13:31
Kiitos+vinkistä!+Varasin+nyt+ajan+toiselle+erikoishammasteknikolle,+joka+ainakin+puhelimessa+ymmärsi+ongelmani+ja+halusi+katsoa+suuni+ja+proteesieni+tilanteen.+Katsotaan+mitä+siellä+ehdotetaan?
08.11.2017 12:09
Kiitokset+vastauksistanne!+
Tämä+on+sen+suuntaista+mitä+olen+pelännytkin.+Ja+tiedän+että+implantit+olisivat+ratkaisu,+mutta+valitettavasti+ne+eivät+taloudellisesti+ole+mahdollisia.+Täytyy+toivoa+että+jonain+päivänä+niihin+saisi+vielä+tukea,+mutta+nyt+se+on+vain+jatkettava+näin+ja+kestettävä.+Täytyy+toivoa+että+tuo+luun+häviäminen+edes+vähän+hidastuisi,+koska+muuten+ei+parinkymmenen+vuoden+päästä+ole+kyllä+mitään+jäljellä.
23.10.2017 11:09
1 / 1