Kysymys tekohampaisille?

Anonyymi

A) Jos sinulla on hammasproteesit suussa niin minkä ikäinen olet nyt ja missä iässä sait tekarit ja mikä on sukupuolesi?
B) Onko tekohampaat vaikuttaneet sosiaalisiin suhteisiisi - onko esim. potentiaalinen seurustelukumppani antanut tekohampaiden takia pakit sinulle?

8

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hoidin huonosti hampaitani. Niitä jouduttiin poistamaan niin paljon, että suositeltiin osaproteesien käyttöönottoa.
      Olen jo eläkeikäinenmies. Ne alkuperäiset muovirakenteiset menivät rikki. Ne tehtiin ainakin yli 10v. sitten.
      Nykyisetkin metallipohjaiset aiheuttavat ikenien turpoamista. Nyt ne pitäisi taas pohjata. Yläproteesi on käynyt väljäksi.

      Vanhempamme eivät osanneet innostaa hampaidenhoidon tärkeyttä. Muillakin sisaruksillani on hammasongelmia. Hampaiden hoitamattomuusongelmaani kadun syvästi.

    • Anonyymi

      Olen 71 vuotta ja on ollut 3 vuotta osaproteesit sekä ylhäällä että alhaalla. Proteesit ovat helpottaneet sosiaalista kanssakäymistä. Ne ovat siistit ja ulkonäön kannalta hyvät verrattuna huonoihin hampaisiin. Eivät juurikaan erotu omista hampaista. Puhuminen on luontevaa.

    • Anonyymi

      A) Minä olen tänne aiemminkin kokemuksistani kirjoitellut, eli olen 45v nainen ja sain kokoproteesit jo 29-vuotiaana.

      B) Suunnattoman määrän kommentteja olen "tekareistani" saanut vuosien varrella, ja ihan alkuun heti ne olivat niin hankalat ja näkyvät ja kuuluvat, että eipä tarvinnut koittaa salailla että tekohampaat suussani on. Enemmän tai vähemmän kokoajan ne ässän suhinoista yms on huomannut, joten myös sen vuoksi varmaan kommentteja on tullut. Kaikkea tietysti väliltä "miten noin nuorella voi olla tekarit" ja "et varmana ole hampaitasi hoitanut" siihen toiseen ääreen että "oletpa rohkea kun olet uskaltanut, minunkin pitäisi" ja "varmaan ihanaa kun ei ole jatkuvia hammassärkyjä enää". Yllättävän moni on avautunut omista huonoista hampaistaan kun on tälläinen hampaaton keskustelukumppanina. Sitten valitettavan monille miehille on sen muutaman kaljan jälkeen ihan mahdoton olla ehdottelematta tiettyjä juttuja, kun fiksumpia ei haittaa ollenkaan ja pitävät niitä kuin silmälaseja vastaavina. Tietysti mitä enemmän ikää tulee, niin sitä enemmän niitä ymmärretään. Mutta onhan se monille mahdoton paikka, jos nainen illalla sänkyyn mennessä ottaa hampaat kypyhuoneessa pois suusta. Ei sitä kannata liikaa miettiä jos proteesien laitto suunnitelmissa on. Kyllä järkevät ihmiset ymmärtävät, ja jos jollekin tekohampaat ovat kynnyskysymys, niin silloin ei voi olla oikea ihminen kyseessä.

      • Anonyymi

        Tekohampaitakaan ei ihan helposti saa. On hirvittävä häpeä kärsiä huonoista hampaista ja koettaa muistaa koko ajan hymyillä suu kiinni. Ihminen arvotetaan hampaiden mukaan. Eli toimiva proteesi on esteettisempi kuin risat legot. Itselläni ei ole mahdollisuutta päästä hammaslääkäriin, yksityiseen ei varaa ja julkisella ollaan asenteellisia. Eli kärsin elinkautista huonoilla hampailla. Kaiken lisäksi hoitamattomat hampaat ovat este monelle syöpähoidolle ja tekonivelleikkaukselle. Eli siinäkin mielessä proteesi on parempi vaihtoehto kuin rikkonaiset hampaat. Nykyään vaan hammaslääkärien asenne on toinen. Ei ole väliä, jos kruunut ovat lähes loppuun kuluneet, kunhan juuret ovat hyvät.

        Alaproteesin voi kiinnittää muutamalla mini-implantilla. Sekin maksaa, mutta moni varmasti saa säästettyä sitä varten rahat muutamassa vuodessa. Voi helpottaa elämää tulevaisuutta ajatellen. Iäkkäämpänä alaproteesi voi käydä entistä huonommin istuvaksi.


    • A) Minä olen tänne aiemminkin kokemuksistani kirjoitellut, eli olen 45v nainen ja sain kokoproteesit jo 29-vuotiaana.

      B) Suunnattoman määrän kommentteja olen "tekareistani" saanut vuosien varrella, ja ihan alkuun heti ne olivat niin hankalat ja näkyvät ja kuuluvat, että eipä tarvinnut koittaa salailla että tekohampaat suussani on. Enemmän tai vähemmän kokoajan ne ässän suhinoista yms on huomannut, joten myös sen vuoksi varmaan kommentteja on tullut. Kaikkea tietysti väliltä "miten noin nuorella voi olla tekarit" ja "et varmana ole hampaitasi hoitanut" siihen toiseen ääreen että "oletpa rohkea kun olet uskaltanut, minunkin pitäisi" ja "varmaan ihanaa kun ei ole jatkuvia hammassärkyjä enää". Yllättävän moni on avautunut omista huonoista hampaistaan kun on tälläinen hampaaton keskustelukumppanina. Sitten valitettavan monille miehille on sen muutaman kaljan jälkeen ihan mahdoton olla ehdottelematta tiettyjä juttuja, kun fiksumpia ei haittaa ollenkaan ja pitävät niitä kuin silmälaseja vastaavina. Tietysti mitä enemmän ikää tulee, niin sitä enemmän niitä ymmärretään. Mutta onhan se monille mahdoton paikka, jos nainen illalla sänkyyn mennessä ottaa hampaat kypyhuoneessa pois suusta. Ei sitä kannata liikaa miettiä jos proteesien laitto suunnitelmissa on. Kyllä järkevät ihmiset ymmärtävät, ja jos jollekin tekohampaat ovat kynnyskysymys, niin silloin ei voi olla oikea ihminen kyseessä.

    • Anonyymi

      vajaan vuoden vanhat kokoproteesit suussa, olen 38v, sain 37v ja olen nainen.
      ei ole vaikuttaneet, mies on ne hyväksynyt.

    • Anonyymi

      Minä jouduin hammaslääkäriaikoja siirtelemään ja perumaan kun suuren perheen asioita hoitelin, niin aikataulut eivät käyneet yksiin. Hammaslääkäri sanoi kun vihdoin sain aikatauluni sopimaan, että ei kunnalla ole varaa tehdä mitään juurihoitoja minulle. Hammaslääkäri kirjoitti lapun että haluan mennä yksityiselle. Enhän minä kunnalliselle olisi mennyt jos olisin halunnut mennä yksityiselle, joka oli ihan täysin eri suunnassa ja yli 100 kilometrin päässä. Sairastuin diabetekseen ja minulta jouduttiin poistamaan hampaat. Hammasteknikko tiesi että olen vaikea-asteisen aivovamman saanut henkilö ja päätti pilailla kanssani. Teki ihan paskat hampaat, jotka sattuivat ihan helvetisti. Oli aluksi jättänyt huulien ja hampaiden väliselle poimulle kuuluvan aukonkin pois.. Aukot tehtiin, mutta hampaat sattuivat silti kokoajan. hammasteknikko kertoi että niiden kuuluukin aluksi sattua ja joskus se kipu lakkaa. Lähetin hampaat kirjekuoressa takaisin ja sanoin etten voi pitää niitä kun ne sattuu. Jouduin kuitenkin ottamaan ne paskat hampaat takaisin, kun hammasteknikko ei suostunut perumaan kauppoja. Hammasteknikon vähä-älyisempi veli sanoi etten voi valittaa, kun en itse osaisi tehdä hampaita. Kuulin sitten että kyseessä oli joku rangaistus, minkä erikoishammasteknikko oli minulle langettanut siitä, koska minulla on vaikea-asteinen aivovamma (yli12 astetta.) . Näin sen ravintolassa kännissä ja se selitti että minulle pitää tehdä uudet tekarit. Ajattelin etten maksa toisista arvottomista paskoista yhtään mittään, niin kerroin että ne sen tekemät on ihan tarpeeksi hyvät. Yksi etuhammas on laitettu keskelle, missä pitäisi olla väli ja yhteistä puremiseen käytettävää pintaa on noin neliösenttimetrin verran, eli niillä on hemmetin vaikea syödä ja ovat kaiken päälle vinossa. Karjalanpiirakkaa kun haukkasin niin ne katkesivat ja katkenneina ne eivät sattuneet, mutta ei niillä syödä pystynyt. Hiton rumat hampaat, mutta onneksi on korona, ja joutuu käyttämään hengityssuojaa. Voi olla että minun kivunsietokykyäni halusi kokeilla tms. Täytyy pyytää jotakin tutkimaan oliko kyseessä joku ihmiskoe missä hammasteknikko haliusi määrittää minun aivovammani paremmin, kuin kymmenien vuosien aikana useat lääkärit ovat tehneet, koska joidenkin mielestä minä näytän ihan terveeltä ja minun ei kuuluisi saada heidän mukaansa eläkettä. Täytyy selvittää. Useita vbuosia olen kuitenkin näiden hampaiden tähden kärsinyt.

    • Anonyymi

      Suussa ne toimii paremmin kuin kumpparissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe