Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

4

  1. "Kanteluksi+asiani+on+liian+vanha+eli+vuodelta+2016+toukokuu:("+Joo,+paha+juttu.+Avi+lisäksi+hylkää+puolet+kanteluista,+yksi+syy+on+jos+kantelu+ei+ole+riittävän+tärkeä+"yleisen+edun+kannalta".+Tämä+heikentää+kansalaisen+oikeusturvaa.+Huomautusta+tai+muutakaan+seuraamusta+avista+tulee+vain+pienelle+osalle+käsittelyyn++hyväksytyistä+kanteluista.+Et+siis+menetä+mitään+siinä+suhteessa.+Vaikka+olisihan+se+ollut+hyvä+jos+olisi+voinut+lisätä+avin+tilastoihin+yhden+muistutuksen+psykiatrisesta+hoidosta.+Ne+numerot+kuitenkin+heijastavat+todellisuutta+-+jäävuoren+huippua...
  2. "He+nyt+vaan+unohtivat+kysyä+miksi+juuri+se+lääkitys+on+sopinut+minulle+jo+16+vuoden+ajan.Nauravat,että+ei+tuo+lääkitys+auta.Siis+kyllä+auttaa,mutta+ymmärrän+,että+he+eivät+ymmärrä.Kysyivätkö+edes+miten+ja+milloin+otan+lääkkeeni+ja+miten+se+toimii?Ei+,eivät+kysyneet.Nauroivat+vaan,että+ei+tuo+lääkitys+auta."Tämän+kohdan+voisi+kirjoittaa+jotenkin+niin,+että+sinua+ei+kuultu+riittävästi+lääkityksestä+sovittaessa.++Voit+lisätä,+että+tilanteessa,+jossa+lääkitysasiaa+käsiteltiin,+(nimeltä+mainitut)+hoitohenkilökunnan+edustajat+kohtelivat+sinua+töykeästi.++Googlaa+"laki+potilaan+asemasta+ja+oikeuksista".Laki+potilaan+asemasta+ja+oikeuksista"Potilaalla+on+oikeus+laadultaan+hyvään+terveyden-+ja+sairaanhoitoon.+Hänen+hoitonsa+on+järjestettävä+ja+häntä+on+kohdeltava+siten,+ettei+hänen+ihmisarvoaan+loukata+sekä+että+hänen+vakaumustaan+ja+hänen+yksityisyyttään+kunnioitetaan."5+§Potilaan++tiedonsaantioikeusPotilaalle+on+annettava+selvitys+hänen+terveydentilastaan,+hoidon+merkityksestä,+eri+hoitovaihtoehdoista+ja+niiden+vaikutuksista+sekä+muista+hänen+hoitoonsa+liittyvistä+seikoista,+joilla+on+merkitystä+päätettäessä+hänen+hoitamisestaan.+6+§Potilaan+itsemääräämisoikeusPotilasta+on+hoidettava+yhteisymmärryksessä+hänen+kanssaan.+Jos+potilas+kieltäytyy+tietystä+hoidosta+tai+hoitotoimenpiteestä,+häntä+on+mahdollisuuksien+mukaan+hoidettava+yhteisymmärryksessä+hänen+kanssaan+muulla+lääketieteellisesti+hyväksyttävällä+tavalla."Minulla+tämä+Ketipinor+200+mg+ja+opamox+30+mg+on+kuitenkin+toiminut+jo+16+vuotta.Niin+hänen+mielestään+se+on+vitsi.Minulla+menee+vain+tämä+Ketipinor+200+mg+neuroleptinä+illalla+ja+koen,että+kun+Ketipnoria+menee+vain+200+mg+niin+pysyn+hyvin+järjissäni.Isompi+määrä+ei+sovi+minulle+vaan+tulee+väsymystä+ja+sekavuutta."Kirjoita+juuri+noin,+ja+esim,+että+kokemuksesi+mukaan+lääkärin+määräämä+isompi+annostus+ei+sovi+sinulle,+vaan+sinulle+tulee+siitä+väsymystä+ja+sekavuutta.+Ja+että+(nimeltä+mainittu)+lääkäri+ei+vastaanottotilanteessa+kuunnellut+sinua+eikä+halunnut+keskustella+kanssasi+riittävästi+lääkkeen+vaikutuksista,+joista+sinulla+siis+jo+kyseisenä+ajankohtana+oli+kokemusta.Yllä+mainitut+lainkohdat+potilaan+oikeuksista+eivät+varmaankaan+toteutuneet+riittävällä+tavalla+hoidossasi.+Voit+siteerata++potilaslain+tekstiä+muistutuksessa.
  3. "Minä+siis+tavallaan+tarvin+diagnoosin+suojakseni""Tarkoitan+vaan,että+diagnoosi+on+heille+ikään+kuin+oikeus+kohdella+minua+miten+haluavat."Tarvitset+siis+vakavan+diagnoosin,+jotta+voit+saada+työkyvyttömyyseläkkeen.+Kuitenkin+se+on+diagnoosi,+jota+myös+voidaan+käyttää+sinua+vastaan.+Ei+pitäisi+kuitenkaan+voida.+Sillä+se+että+henkilöllä+on+tai+on+joskus+ollut+psykoosidiagnoosi+EI+tarkoita,+etteivät+hänen+havaintonsa+tai+päätelmänsä+voisi+olla+oikeita.++Psykoosidiagnoosia+(ja+muitakin+diagnooseja)+käytetään+usein+potilaan+näkemysten+mitätöintiin.+Siihen+ei+kuitenkaan+ole+sen+enempää+moraalista+oikeutusta+kuin+lääketieteellisiä+perusteitakaan.+Psykoosi+tarkoittaa+muuttunutta+tietoisuudentilaa+ja+epätavallisia+kokemuksia+ja+aistimuksia.+Se+EI+tarkoita,+että+henkilön+havainnot+ympäristöstään+olisivat+virheellisiä++tai+ettei+hänellä+olisi+kykyä+ottaa+kantaa+hoitoonsa+liittyviin+asioihin.+"Miten+täällä+voi+olla+tollaisia+ihmisiä,olen+kuullut+ihmisten+sanovan+minusta."Jos+joku+on+sanonut+noin,+se+on+ilman+muuta+epäasiallista+ja+loukkaavaa.+Siinä+yksi+muistutuksen+paikka.+Kirjoita+lyhyesti+ja+selkeästi,+mitä+on+sanottu+ja+kuka+sanoi+ja+milloin,+missä+yhteydessä.+Ja+totea+että+se+on+epäasiallista+ja+loukkaavaa,+ja+että+vaadit+sen+johdosta+ko.+henkilölle+huomautusta.+Mainitse+myös+kelle+hän+sen+sanoi+tai+kuka+oli+kuulemassa.+Todennäköisesti+he+kiistävät+sanoneensa+koskaan+niin,+mutta+sehän+on+odotettavissa+joka+tapauksessa."Koen,että+minun+pitäisi+pystyä+puolustautumaan+silloin,kun+asiat+tapahtuvat,mutta+en+pysty.Olen+se+tyhmän+näköinen+tyttö,joka+katsoo+silmät+avoimena,että+miten+tällaista+voi+tapahtua"+Et+ole+tyhmä+etkä+tyhmän+näköinen.+Ihminen+on+loukkauksen+kokiessaan+pelästynyt+ja+järkyttynyt.+Silloin+harva+pystyy+heti+puolustautumaan,+vaan+pikemminkin+lamaantuu.+Ja+kun+se+tapahtui+olit+hoidossa.+Heidän+hoidossaan.+Et+ollut+voimissasi+siis.+Olit+riippuvaisessa+asemassa+heihin++ja+se+miten+he+käyttäytyivät++on+sen+vuoksi+erityisen+tuomittavaa.+"Tavallaan+näen+miksi+kantelu+olisi+aiheellinen,mutta+näen+mun+väärinymmärrysten+ketjun,jossa+osallisena+oli+sekä+hyviä+tarkoittavia+että+inhottavia+ihmisiä.+Osa+purki+pahaa+oloaan+minuun+ja+osa+vaan+ymmärsi+väärin.Ne+kerrat,kun+minut+ymmärrettiin+oikein+jäivät+ikään+kuin+pimentoon,kaiken+sen+väärinymmärryksen+alle."Näinhän+se+varmaan+on.+On+hienoa+ja+harvinaista+kypsyyttä+osoittavaa+sinulta,+että+jäsentelet+noin+asioita,+tarkastelet+niitä+ja+voit+ottaa+etäisyyttä.+Se,+että+jotkut+hoitavista+henkilöistä+ovat+kokemuksesi+mukaan+tarkoittaneet+hyvää+ja+kohdelleet++sinua+hyvin,+ei+poista+sitä+että+on+tapahtunut+myös+sellaisia+asioita+joita+ei+saisi+tapahtua.
  4. "Potilasasiamies+antoi+seuraavan+ajan+,jolloin+olisimme+voineet+tarkistella+tekstiäni,mutta+päädyin+perumaan+sen+ajan."Varaa+ihmeessä+uudelleen+se+aika.+Mitä+tahansa+päätätkin+tehdä,+keskustelu+potilasasiamiehen+kanssa+tekee+varmasti+hyvää,+ainakin+jos+hän+on+niinkin+ymmärtäväinen+kuin+miltä+kuulostaa.+Minulle+tapaamiset+potilasasiamiehen+kanssa+olivat+melkein+terapiaa.+Sattui+niin+hyvä+henkilö.+"Voin+toki+soittaa+ja+varata+uuden+ajan+potilasasiamiehelle,mutta+hänellä+tuntui+olevan+aika+suuri+luottamus,että+osaan+aivan+itse+tehdä+huomautuksen."+Varmaan+hänellä+onkin+luottamus+siihen+että+osaat.+Mutta+ainakin+omalla+kohdallani+koin+tarvitsevani+henkistä+tukea.+Muistutuksen+tekeminen+on+iso+ja+raskas+asia,+kuten+kirjoititkin.+Lisäksi+tekstin+onnistumiseksi+on+tärkeää,+että+joku+ulkopuolinen,+asioita+ymmärtävä+lukee+sen+ja+kommentoi.+Itse+tulee+muuten+aina+vähän+sokeaksi+kirjoittamalleen.+Ulkopuolinen+voi+huomata,+jos+joku+kohta+on+epäselvä+tms.+Kysy+ihmeessä+hänen+kommenttiaan!Muistutukset+ja+kantelut+johtavat+aniharvoin+konkreettisiin+seuraamuksiin+niille+joista+kannellaan.+Lääkärit+ovat+kollegiaalisia+ja+tekevät+mitä+vain,+valehtelevatkin,+voidakseen+olla+antamatta+alaisilleen+huomautusta+tai+todistamasta+jonkun+potilaan+puolesta,+että++kollega+on+tehnyt+hoitovirheen.+Näitä+tapauksia+on+somaattisen+terveydenhuollon+osalta+paljon,+ja+aika+ajoin+uutisissakin.+Psykiatriassa+tilanne+on+vielä+hankalampi,+kun+niin+moni+asia+voidaan+kääntää+potilaan+"hulluudesta"+eli+"sairaudesta"+johtuvaksi.+Varaudu+tähän.+Itse+näen+asian+kuitenkin+niin,+että+jos+emme+puhu+mitään,+emmekä+kirjoita,+emmekä+vie+asiaa+julkisuuteen+(esim.+keskustelupalstalle+näin+alkuun...)+niin+mitään+ei+koskaan+tapahdu.+Mikään+ei+koskaan+tule+päivänvaloon.+Autat+kaikkia+muitakin+potilaan+asemassa+olevia+kertomalla+mitä+sinulle+on+tehty.+Ja+se,+että+tilastoihin+tulee+merkintä+muistutuksesta,+on+jo+yksi+saavutus.+Joku+tutkija+tai+toimittaja+voi+myöhemmin+tarkastella+niitä+kriittisen+selvityksensä+pohjaksi.+Jos+näitä+tilastolukuja+ei+ole,+ei+ole+mitään+mihin+voi+vedota+se+joka+joskus+haluaa+-+ja+ehkä+asemanssa+puolesta+voikin+-+asioihin+vaikuttaa.