Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1176

1. Ei Jumala kamauta meitä paistinpannulla päähän ja käske meitä tulemaan Jeesuksen luo. Jumala kutsuu jokaista, mutta meillä jokaisella on vapaa tahto ottaa vastaan kutsu. Jumalan tahto, että kaikki tulisivat uskoon, mutta Jumala ei pakota ketään Jeesuksen luo.

Minä en olisi uskossa, jos Jumala ei olisi vetänyt minua Jeesuksen luo. Nuorena hän kutsui minua ja silloin kieltäydyin tulemasta Jeesuksen luo. Onneksi Hän kutsui uudelleen ja silloin olin viisaampi ja vastasin Hänen kutsuunsa myöntävästi.

Minä olen onnellinen siitä, että Jumala armossaan kutsui minua Jeesuksen luo ja annan kunnian Hänelle.
  2. En ole koskaan moista kuullut, vaikka olen kuulunut helluntaiseurakuntaan vuodesta 1981. Kyllä minä olen kristitty, koska olen ottanut Jeesuksen vastaan elämääni. Eikö sellainen ihminen ole kristitty.

Sinulle on tainnut joku kuiskutella valheita, tai sitten olet ymmärtänyt väärin.

Itse en ollut sitä mieltä, kun lapsemme kastettiin, että he olisivat tulleet uskoon kahden kuukauden ikäisinä. Olin silloin luterilainen, mutta en välittänyt Jeesuksesta yhtään. Olin silloin hyvin negatiivinen kirkkoa kohtaan. Näin aina luterilaisessa kirkossa vain pahaa. Mikko Aalto kastoi poikamme ja silloin ajattelin, että onhan hyviä pappiakin kirkossa. Näin negatiivinen olin silloin kirkkoa kohtaan. Kun tulin uskoon, olen alkanut nähdä kaikki uskovaiset sisarina ja veljinä. Se negatiivisuus, joka minulla oli nuorena, on lentänyt taivaan tuuliin.

Kun tulin uskoon, minulla oli erilaisia uskomuksia uskon elämästä. Raamattu lukemalla ne oikenivat. Voi olla vieläkin joitain, mitä on oikaistavaa, siksi kuuntelen monia erilaisia sananjulistajia, luterilaisia, baptisteja, helluntailaisia ja metodistien edustajia ja sen jälkeen tutkistelen kovasti, otanko kuulemani vastaan vai en. Vertaan aina sitä sanomaa Raamattuun. Raamattu on minulle se ankkuri, mihin vertaan sen, mitä olen kuullut.

Äitini oli Helsingissä syöpähoidoissa, siellä hänellä oli huonekaverina mormoni. Hän antoi äidilleni mormonien kirjan. Luin sitä vähäsen itsekin, mutta en löytänyt yhtäläisyyksiä mihinkään kristilliseen oppiin.
  3. Ostin viime vuonna hepreankielisen raamatun ja olen sitä nyt lukenut. Hepreankielisessä ja suomenkielisessä vuoden 1933 raamatussa on eroja. Raamattu kansalle on lähempänä alkutekstiä kuin vuoden 1933 käännös. Vuoden 1992 käännös on huonompi kuin vuoden 1933 käännös.

Ostin sen vuoksi hepreankielisen raamatun, koska halusin alkukielellä lukea raamattua. Aikaisemmin olen lukenut saksankielistä käännöstä ja mielestäni se on monissa paikoin parempi kuin suomenkielinen käännös. Johtuu ehkä saksan kielestä. Saksan kielen sanat ovat monivivahteisimpia kuin suomalaiset sanat. Tietysti King Jamesin käännös on hyvä. Sitäkin tankkaan välillä.

Kun olen lukenut Raamattu kansalle ry:n käännöstä, en ole huomannut siinä mitään epäjumalanpalvelukseen viittaavaa. Hyvin paljon samanlainen kuin vuoden 1933 käännös, jotkut asiat on tuotu selvemmin esiin.

Jos ajatellaan historiaa, niin täytyisikö meidän mennä apostoliseen aikaan ja kokoontua kodeissa. Voi olla, että olemme sellaiseen aikaan menossa. Minäkin kävin kotikokouksissa monet kerrat, siellä meitä oli luterilaisia, baptisteja ja helluntailaisia. Ne olivat siunauksellisia kokoontumisia. Siellä ei kukaan katsonut toistaan halveksivasti, vaikka ei kuulunutkaan samaan seurakuntaan kuin itse. Eikö Jeesuksen tahtokin olisi se, että me Jeesukseen uskovat olisimme yhtä. Jeesus toivoi sitä, että me Hänen omansa rakastaisimme toisiamme. Ei Jeesuksen tahto ole se, että me verissä päin riitelemme kaikista opin kappaleista.

Uskovillakin voi olla erilaisia mielipiteitä joistain asioista, mutta Jeesus on meille kaikille rakas. Kun lukee Danielin kirjaa, voi meille tulla erilaisia mielipiteitä. Lopun ajoistakin on meillä useita mielipiteitä. Jotkut odottavat, että Jeesus tulee ennen vihan ajan alkua, toiset ovat sitä mieltä, että vasta vihan ajan keskivälillä ja kolmas mielipide on, että vasta vihan ajan lopulla. Kuka meistä tietää varmasti, milloin Jeesus tulee hakemaan seurakuntansa ? Minä itse odotan ennen vaivan aikaa, mutta jos niin ei tapahdu, olin väärässä. Minä en todellakaan usko sitä, että minä olen oikeassa kaikissa asioissa ja toiset ovat väärässä. Pois se minusta sellainen harhaluulo.
  4. Minun mielestäni Suomessa oli parempi elää 1950- ja 1960-luvulla. Ei tarvinnut pelätä huumeiden käyttäjiä, uskalsi rauhassa kävellä kotiin.

Nyt ei uskalla illalla mennä ulos, ettei joku puukko kourassa tule kimppuun. En uskalla avata nykyään ovea vieraille, koska siellä voi olla joku, joka uhkaa henkeäni tai ryöstää minut. Päivälläkin joku voi hyökätä puukko kädessä kimppuun ja upottaa puukon kylkiluiden väliin.

Tämä aika on paha. Joka viikko saa lukea, että joku on tapettu. Nuoretkin aiheuttavat puukoilla kuolemia. Olen sitä mieltä, että tämä aika on paljon pahempi kuin 1960-luku. Pikkuserkkuni kanssa olen keskustellut. Hän on 87 vuotta vanha, hän muistaa sota-ajan ja sen ajan köyhyyden. Heillä oli pieni maalaistalo ja isä, äiti ja lapset joutuivat tekemään kovasti töitä leivän eteen. Kuitenkin hänkin sanoo, että silloin oli aika parempi, koska ei tarvinnut pelätä toisia ihmisiä niin kuin nyt.

Yritän miettiä, missä maassa olisi ollut asiat paremmin kuin nyt. Minä laitan mietintämyssyn päähäni ja alan miettiä.