Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1505

1. En palvo ketään ihmistä, en Niiloa enkä Lutheria, enkä paavia.

Oletko käynyt kaikissa helluntaiseurakunnissa kuuntelemassa, että voit sanoa noin. Itse olen kuullut saarnoja, miten elää Jumalan sanan mukaan. Jos ei ole niin ollut, että olemme opetelleet kymmenen käskyä ulkoa, niin sydämessämme tiedämme, miten elää niiden mukaan. Mutta myös sen tiedän, että en pysty elämään niiden mukaan. Ensimmäinen käsky jo laittaa minut pienelle paikalle: Rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi. Miten minä, joka en osaa rakastaa, miten minä pystyisin rakastamaan Häntä. Sitä vain tahtoo rakastaa, mutta mistä sen puristaa itsestään, kun minussa ei ole rakkautta. Mutta tahdon rakastaa Häntä kaikesta sydämestäni ja tahdon rakastaa Jeesusta kaikesta sydämestäni.
  2. Miten olet päässyt minun pääni sisään ? Haluaisin tietää. Miten tiedät ajatukseni ?

1. Uskon pääkohde on minulla, että Jeesus Kristus on kuollut minun syntieni tähden ristillä. Kun otin hänet vastaan elämääni ja tunnustin syntini, sain tulla Jumalan lapseksi.

2. Minä uskon, että Jeesus hakee seurakunnan ennen vaivan aikaa. Mutta, jos näin ei tapahdu, olin väärässä. Silloin rukoilen, että me uskovaiset kestämme vaivan ajan. Se, että nyt uskon siihen, että Jeesus hakee omansa ennen vaivanaikaa, ei vie minulta pois pelastusvarmuutta. Olen Jeesuksen oma, tuli Jeesus hakemaan omansa ennen vaivan aikaa, sen keskivaiheilla tai myöhemmin. Usko, milloin ylös tempaaminen tapahtuu, ei vie minulta pelastusvarmuutta pois.

3. Kun tulin uskoon vuonna 1981, kävin helluntaiseurakunnassa kokouksissa. Kukaan ei tullut minulle sanomaan, että minun pitäisi mennä kasteelle. Ajatus kasteelle menosta tuli syksyllä minulle ja silloin ilmoittauduin kasteelle.

Minut oli kastettu kuukauden vanhana ja kun lähdin töihin, jouduin luterilaisen kirkon rahoittajaksi. Helluntaiseurakunnassa annan sen summan, minkä haluan, minua ei ole koskaan pakotettu antamaan ilman omaa tahtoani rahaa. Oli aika, kun mieheni kuoli ja minulla oli todella vaikea rahatilanne, en voinut antaa seurakunnalle paljon mitään. Kaksi poikaani opiskeli ja minulla oli velkaa ja jäin työttömäksi, silloin ei ollut paljon rahaa annettavana seurakunnalle, hyvä, kun sain maksettua velkoja, sain ostettua ruokaa. Mutta Jumala piti huolen, että selvisin siitä ajasta.

4. Jumala alkoi vetää minua Jeesuksen luo. Minua esti aluksi se, että mieheni oli erittäin uskonvastainen. Ajattelin, että meille tulee avioliittoon vaikeuksia, jos tulen uskoon. Mutta Jumalan kutsu muuttui aina vain kovemmaksi ja viimein tuli se päivä, jolloin halusin antaa elämäni Hänen käsiinsä, joka ristillä kantoi minunkin syntini ristillä.

5. Kun tulin uskoon, tiesin, että olen syntinen. En uskonut kuitenkaan, että olen syyllinen isäni ja äitini synteihin. Olin tehnyt itse ihan tarpeeksi syntiä, etten tarvinnut esi-isieni syntejä Nooaan asti miettiä.

En halua koskaan polkea kymmentä käskyä lokaan. Ne on Jumala antanut meille suojaksi, että niitä noudattamalla voisimme elää täällä maailmassa. Niissä käskyissä on perusta ihmisen elämälle, suhde Jumalaan ja suhde ihmisiin. Jos me pystyisimme niitä noudattamaan, kuinka ihana paikka tämä maailma olisikaan asua.
  3. Kun poikani kastettiin, oli heillä valkoinen ristiäismekko päällä. Olisiko sinulla joku mielipide siihen, millainen vaate olisi pitänyt olla, että se kelpaisi sinulle. Ei kai me voida alastikaan kasteelle mennä. Vai olisiko sinun mielestä hyvä mennä omat vaatteet päällä.

Raamatun mukaan yritän elää. Ihmisiltä en ota ohjeita, jos ne ovat Raamatun sanan vastaisia. Muutenkaan en tykkää siitä, että joku tulee ohjailemaan minun elämääni.

Minä olen kova lukemaan, mutta Parhamin kirja ei ole osunut silmieni eteen.

Sinä olet saanut päähäsi kaikenlaisia asioita vai onko sinut joku aivopessyt, kun näitä kirjoituksiasi kirjoittelet. Sinä liian paljon kirjoitat palturia. Sinä et tunne edes kaikkia helluntailaisia, et varmaankaan minuakaan, joten et voi yleistää asioita. Jos joku tekee jotain, ei se tarkoita, että kaikki tekevät. Minä virkkaan paljon, mutta ei se merkitse, että kaikki virkkaavat. Minä olen kova puhumaan, mutta ei se tarkoita, että kaikki ovat kovia puhumaan.