Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

109

  1. Ritariperhosesta+kirjoitti+Eliaana.+Samanlainen+perhonen+lennähti+avonaisesta+pation+ovestani+sisään+eilen.+Kovasti+koetin+huiskimalla+ohjata+sitä+ulkoilmaan,+avasin+kaikki+tuuletusikkunatkin,+mutta+ulos+en+sitä+saanut.+Lenteli+aikansa+siinä+olohuoneessa,+kunnes+ilmeisesti+väsyi+ja+pysähtyi+katonrajaan+siivet+supussa.++Menin+sitten+pation+ovelle+ja+siellä+ulkopuolella+lenteli+toinen+samanlainen+perhonen,+joka+oli+jo+aikeissa+lennähtää+ovesta+sisälle+myöskin.+Sain+kuitenkin+ohuen+valoverhon++vedettyä+oviaukon+eteen,+joten+sisälle+se+ei+päässyt.+Se+jäi+kuitenkin+lentelemään+piha-alueelleni.Siitä+tuli+mieleeni,+että+pariaanko+etsii,+ihan+surku+mielessä+kävi.+Siispä+hain+läpinäkyvän+juomalasin+ja+palan+talouspaperia+ja+kiipesin+tikkailla+kohti+katonrajaa++jossa+perhonen+vielä+oli.+Sain+kuin+sainkin+sen+ujutettua+lasiin+ja+kiireen+vilkkaa+kannoin+sen+ulos+ja+päästin+vapauteen.+Sitä+toista+perhosta+en+kyllä+nähnyt+enää,+mutta+tämä+pelastamani+perho+lähti+nopsaan+lentoon.+Tälläinen+pelastusoperaatio+tällä+mummolla+eilen,+mutta+hyvä+mieli+siitä+jäi,+ja+toivottavasti+perhoset+löysivät+toisensa!
  2. No+niin,+se+on+sitten+virallisestikin+kesä!Tuossa+kello+kymmenen++tienoilla,+kun++lähdin+koiralenkille,+niin+lokit+kaartelivat+ja+kirkuivat,+pääskyt+tekivät+huimia+syöksyjä+taivaalla,+muittenkin+lintujen+sirkutus+ja+liverrys+täytti+ilman,+ja+kaikkein+kovin+kirkuna+ja+ilonhuudot+kuuluivat+läheisen+koulun+pihalta,+josta+suuri+lauma+oppilaita+ryntäsi+ovesta+ulos+onnesta+huutaen+riemurinnoin.Ai,+että+tuli+mieleen+oman+aikani+koulun+päätös.+Vaikka+oli+perheessä+köyhyyttä,+niin+kaunis+koulunpäätösmekko+oli+hankittu+,+iso+valkoinen+rusetti+päässä+ja+kiitettävin+arvosanoin+saatu+todistus+kädessä+juostiin+kotiin+näyttämään+äidille+todistusta.+Ja+sen+jälkeen+pihalle+kavereitten+kanssa+nauttimaan+vapaudesta.Sama+ilo+ja+riemu+tämän+päivän+koululaisilla,+mutta+hiukan+oudolta+tuntui,+kun+pääsin+lenkilläni+keskuspuistoon,+niin+siellä+pari+tummaihoista+koulupoikaa+huutelivat+perääni+ja+kun+kysyin+mitä+sanoivat,+niin+rahaa+pyytelivät.+Koskaan+ennen+en+tällä+tielläni+ole+törmännyt+moiseen,+hieman+ankeaksi+tuli+oloni,+kun+sanoin,ettei+minulla+ole+kolikkoakaan+mukana,+niin+sadattelivat+perääni+ja+pyörien+kanssa+lähtivät+samaan+suuntaan+kuin+minäkin.+Huomasin,+että+pysäyttelivät+useampia+vastaantulijoita,+ehkä+samoin+pyynnöin.+No,+kesäloma+kuitenkin+heilläkin,+toivon,+ettei+ikäviä+kokemuksia+elämänpolku+heille+anna,+helposti+moni+nuori+sortuu+väärälle+polulle+elämässään.No,+tämmöinen+tapaus,+mutta+nautinnollista+kesää+toivottelen+kaikille!
  3. Huomenta+taas!Olen+ollut+muutaman+päivän+alavireinen,+vaikkei+mitään+varsinaista+syytä+ole+ollutkaan.+Kaikenlaisia+turhia+ajatuksia+tulee+mieleen,+toivonkipinää+elämänmenoon+odotan+tapahtuvaksi,+mutta+vaikealta+tuntuu+löytää+toisinaan,+kun+lööpit+ja+uutiset+suoltavat+yhtenään+ikäviä+uutisia+tuutin+täydeltä.+Olenkohan+vain+tympääntynyt+yksinoloon,+yhtenään+on+mielessä,+että+seurankipeä+olen.Eihän+ne+minun+jälkeläisetkään+ehdi+tätä+mummoa+paapomaan,+omissaan+on+ihan+tarpeeksi+työn+ja+velvollisuuksien+ohella.Itsekseni+pohdin+näitä+olojani,+mutta+taitaa+olla+vain+turhanpäiväisiä+ajatuksia,+hennon+luonnon+vihreyden+keskellä...No,+onneksi+minulla+on+tuo+karvaturri+olemassa,+joka+vaatii+joka+päivä+sen+ulkoiluannoksen,+ja+luonnossa+liikkuminen+tuntuukin+parhaalta+lääkkeltä+lievään+masennukseen,+eli+ilmeisesti+tämä+on+vain+kevätmasennusta?Täältä+palstalta+luen+päivän+kirjoitukset,+onneksi+hyvät+kirjoittajat+antavat+mieleistä+luettavaa+ja+samalla+tuntuu+kuin+ystävän+viestejä+lukisi.+Joten+tarpeellinen+on+tällainen+vanhusten+oma+nojatuoli,+kiitos+siitä+kuuluu+ehdottomasti+Skillanille,+joka+jaksaa+vetää+tätä+ketjua.Tällaista+vähän+alavireistä+päivää+tällä+mummolla+tänään,+mutta+eiköhän+se+siitä+käynnisty+parempaan+kun+taas+ulos+lenkille+koiran+kanssa+lähden.+Mukavaa+oloa+kaikille+toivon.
  4. Johan+sitä+toivoisi,+että+jo+suven+suloisuus+näyttäisi+ihanuutensa,+mutta+niin+vain+pilvipeite+taivaan+peittää,+hetken+vain+se+auringon+lämpö+suo+niukasti+paistettaan.+Jospa+sitten+viimeistään+helluntaina+kesän+lämpöä+näyttäisi,+toivossa+on+hyvä+elää.Joku+tuolla+edellisessä+nojatuolissa+kyseli,+olenko+se+entinen+km.+Samahan+se+mummo+täällä,+alkuperältään+kissamummo,+mutta+tuo+laiskuus+pisti+lyhentämään+km:ksi.+Nyt+vaan+tuo+kirjautuminen+monesti+unohtuu,+tällä+kertaa+muistin!Pakkaa+tuo+muisti+välillä+muutenkin+kenkkuilemaan,+monta+kertaa+käy+niin,+ettei+muista+mitähän+sitä+lähti+toisesta+huoneesta+hakemaan,+joten+uusiksi+taas+takaisin,+ja+taas+muistaa....+Noinhan+sitä+saa+niitä+tarpeellisia+askelia+lisättyä+huomaamatta,+tärkeitä+ovat+kunnon+ylläpitämiseksi,+joten+ei+niin+huonoa+ettei+jotain+hyvääkin.Asiasta+toiseen,+toin+sieltä+maalta+muutamia+kasveja+tänne+kotini+pikkupihan+puutarhaan,+toiveissa+on+,+että+hyvin+lähtevät+kasvuun,+ovat+niitä+vanhanajan+kunnon+perennoja,+joita+vanhoissa+puutarhoissa+jo+ammoisina+aikoina+kasvatettiin+silmien+iloksi.Mukava+tässä+sitten+seurata,+miten+täällä+viihtyvät,+aurinkoinen+on+tämä+pihapiirini+kasvupaikka+täälläkin,+joten+uskon+hyvin+käyvän,+ellei+hallayöt+turmele+herkkiä+kasveja.No,+tulihan+tässä+jo+juttua+kaikenlaista,+täytyypi+lähteä+karvaturrini+kanssa+iltapäivä+paseerulle+koiria+sekä+niitten+omistajia+tapailemaan.+Hyvää+päivän+jatkoa+kaikille!
  5. Iltaa+nojatuoliin!Niin+näyttävät+täällä+monet+olevan+samoissa+hommissa+kuin+minäkin+,+elikkä+pihan+ja+puutarhan+kunnostustöissä.+Minä+olen+ollut+niin+maalla+kuin+täällä+kaupunkipihoilla+,+mukavaa+hommaa+taas+pitkästä+aikaa,+ihan+on+sormet+syyhynneet,+että+talven+jäkeen+saa+kätensä+multaan+laittaa.+Ilma+vaan+saisi+olla+vähän+lämpöisempää,+välillä+kohmeisin+käsin+täytyy+multaa+myllertää.+Mutta+eipäs+kannata+valittaa,+ihanaa+nähdä+miten+maasta+uusia+versoja+työntyy+ja+puihin+ja+pensaisiin+lehteä+pukkaa.Olen+nyt+parin+viikon+ajan+ollut+maalla+kotimiehenä,+kun+pikkuhiljaa+on+sukulaisperheiden+koirat+ja+muutama+kissakin+totutettu+taas+maallaoloon.+Nopsasti+ne+vanhat+paikat+taas+kodikseen+ottivat,+minä+komenteeraamassa,+jotta+taas+tavoille+oppivat+ja+toisiansa+sietävät.Meillä+on+perheiden+kanssa+sovittu+jo+ajat+kesäksi+kullekin,+miten+lomansa+ja+muut+vapaansa+maalla+viettävät,+aina+on+joku+täällä,+joka+elukat+ruokkii+ja+huolehtii,+ettei+harmeja+tule.Minullehan+siis+tuo+aloituspesti+vanhimpana+osui,+on+vaan+sen+verran+holotnaa,+että+joka+päivä+on+tupa+puilla+lämmitettevä,+että+tarkenee,+sähköpatterit+eivät+riitä+vanhaan+1800-luvun+taloon+tarpeeksi+lämpöä+tuomaan.+Ja+turhan+kalliiksi+se+tulisi+ainoastaan+sähköllä+lämmittää,+kun+tilalla+on+puita+riittävästi+pilkottuna++ja+lämpöä+suomaan+paleleville.Välillä+pistäydyn+täällä+kotona+käymässä+ja+tarkistamassa+postin+sun+muut+tarpeelliset,+ensi+viikko+vielä+maallaoloa+minulla,+sitten+seuraavan+vuoro.+Hyvää+kevään+jatkoa+kaikille!
  6. Onnittelut+minunkin+puolesta,+Skillan!+Mikäpä+sen+ihanampaa+on,+kuin+uuden+vauvan+tulo+sukuun.+Sinulla+sitä+suvun+jatkumoa+on+vielä+enemmän+kuin+minulla,+myös+tänne+sukuun+odotellaan+uutta+tulokasta.+Vanhimman+tyttären+nuorin+poika+pääsee+eka+kertaa+isäksi.+Kuudes+lapsenlapsen+lapsi+minulle+on,+laskettu+aika+heinäkuussa.+Kovasti+odotettu+on+uusi+tulokas,+tyttövauva+tulossa.Niin+paljon+minullakin+tätä+jälkipolvea+on,+ettei+näin+korona-aikaan+ole+kaikkia+päässyt+näkemäänkään,+kovin+nopsasti+ne+pienokaiset+kasvavat,+mutta+toivottavasti+kesällä+nähdään+kasvun+tahti!Asiasta+toiseen,+tänä+aamuna+tuli+minulle+puhelu+vieraan+tuntuisesta+numerosta+mutta+vastasin+kuitenkin.+Onneksi,+sillä+siellä+oli+langan+päässä+entinen+työkaveri,++miespuolinen+vielä,+noin+neljänkymmenen+vuoden+takaa.+Oli+jostain+kaivanut+ylös+puhelinnumeroni+ja+päätti+ottaa+yhteyttä.+Miltei+parin+tunnin+puhelu+siitä+kytkeytyi,+niin+paljon+asiaa+ja+kerrottavaa+oli,+leskeksi+oli+jäänyt+kolmisen+vuotta+sitten.+Puheltiin+ja+muisteltiin+vanhoja+työkavereita+ja+sen+ajan+tapahtumia+,+paljon+oli+hänellä+kerrottavaa,+ja+olisi+varmaan+kauemminkin+puhellut,+mutta+minun+oli+toppuutettava+puhetulvaa,+koska+korvaa+alkoi+jo+liikaa+kuumottaa+pitkä+puhelu.+Päätettiin+kuitenkin+kesän+aikana+tavatakin,+kunhan+koronakurimuksesta+päästäisiin.+Tällaista+ihmettä+ei+aikaisemmin+olekaan+minulle+käynyt,+että+menneisyydestä+noin+monen+vuoden+takaa+joku+ottaisi+yhteyttä.+Mielenkiintoinen+tapahtuma,+ja+mielellään+sitten+joskus+olisi+mukava+kasvokkain+jopa+nähdä,+eipä+varmaan+kumpikaan+toistansa+tuntisi.+On+tämä+elämä+jännää,+koskaan+ei+tiedä+mitä+uusi+päivä+tuo+tullessaan!