Vapaa kuvaus

"Älä saata minua eikä ketään meikäläistä viinan kiroihin äläkä naisen pauloihin, sillä viina vie jätkältä järjen, rahat ja vapauden. Nainen taasen ottaa kerralla kaikki ja lisäksi jatkaa jätkän sukua, mikä ei ole tarpeen." - jätkän rukous Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2

Kommenttia

725

1. Voisi kuvitella että jos sopivasti säpsähtää hereille oman auton ollessa vaikkapa keskiviivan kohdilla ja siinä samassa säikähtää päin tulevaa autoa, tai ainakin noin suunnilleen kohti tulevaa autoa (eihän sitä varmaan hahmota heti että mikä se todellinen tilanne onkaan), niin joissakin tilanteissa tuloksena voi varmasti olla refleksinomainen väistö vasemmalle ajatusten ollessa tyyliin "tuohan tulee mun kaistalla vastaan". Nopeat ehtivät vielä kiroilla tuota ajatusta muodostaessaan "V*ttu! Tuo #*@tana tulee mun kaistalla vastaan!" :)
  2. "Siksi että minä ainakin haluan käydä vähintäin kerran vuodessa ajamassa saksassa ja monessa muussakin maassa LAILLISESTI yli 120km/h."

Niin niin, että kun sinä haluat niin kaikille on suotava sama mahdollisuus. Saksaan menijät voisivat käydä esim. jossain valtuutetussa paikassa, missä tämä Suomeen säädetty nopeusrajoitus otettaisiin pois käytöstä. Kun palataan takaisin, säädettäisin rajoitin taas toimimaan. Se on niin "simppeliä". Seuraa sarjassamme huonot esimerkit, osa IV:

Eli jos USA:ssa saa ajaa kuorma-autolla esim. 105-110km/h:ssa, niin se pitää mahdollistaa myös Suomessa säätämällä rajoittimet esim. 110km/h:ssa. Voihan joku ajaa niiku tosi pitkää linjaa...

"Kerro montako onnettomuutta suomessa tapahtuu yli 120km/h vaihdissa?"

En tiedä. Mutta mistäs tässä nyt olikaan kyse? Mikä on esimerkiksi korkein Suomessa sallittu nopeus? Aivan! 10 pistettä, se tuli kuin apteekin hyllyltä: 120km/h:ssa! Sata-kaksikymmentä-kilometriä tunnissa!
    Sehän on vain herran huomassa, että miten kovasti sitä oikeasti päästellään tuolla tiestöllä. Enkä yritä moralisoida, olen itsekin ajanut suhteellisen kovastikin. Onhan se jännää ja siistiä, mutta kun miettii ihan ajatuksen kanssa, niin ei autojen tarvitse kulkea järjettömästi yli sallittujen rajoitusten.
    Mitä tulee mainitsemiisi rajoituksiin ja niiden ihmeellisyyteen, niin ainahan on niitä jotka kiertävät näitä meille suotuja vapauksia, eikö.

Ja muuten, mainitsinhan jo edellisessä raapustuksessani, että tekniikan avulla vauhtia rajoittamalla saadaan hillittyä huippunopeuksia taajamien ulkopuolella. Oikein pitkälle kun kehittelee ufoajatuksia, niin voisihan olemassa olla sellainenkin tekniikka, että autoissa olisi jokin laite mikä tunnistaisi ajoneuvon olevan esim. taajaman sisäpuolella, ja rajoittaisi auton max. nopeuden esim. 60-70km/h:ssa. Tämmöinen tekniikka ei liene kovin ajankohtaista ja ihan vain ja ainoastaan ajatuksena kirjoitettu.

"Lisä kaneettina viittaan Juhannus kastajan tekstiin jossain ylempänä, että kaikki mikä elektroonisesti ajoneuvoihin laitetaan on todellakin helppo ohittaa. Ja kuka ne ohittaa? Juuri se jonka takia ne "rajoitukset" on ylipäätään tehty."

En voi olla puuttumatta tähän. Nimittäin helppoudesta ja helppoudesta voidaan olla montaakin mieltä. Mutta mainitsen nyt ainakin sen, että sanktiot näiden laitteiden ohittamisesta pitää olla tarpeeksi kovat. Ja toisekseen, jos puhutaan nopeudenrajoittimesta, niin kun auto kytketään tietokoneeseen, niin siinä kyllä näkee nämä ohituskerrat, käytetyt nopeudet sun muut. Ainakin kuorma-autojen kohdalla on näin. Joten miksi sama tekniikka ei olisi pienemmissäkin vehkeissä? Sanktiot tarpeeksi koviksi jos näitä ohitellaan.

Kilometrin-pari tienpäällä olleena voin sanoa, tätä on muuten sanonut jokainen samalla alalla oleva jonka kanssa olen asiasta keskustellut, että minua ei ihmetytä kolarimäärien suuruus / taajuus vaan se, että miten niitä sattuu noin vähän. Tätä voi jokainen miettiä. Ja ihan lämpimästi suosittelenkin miettimään ja ehkä jopa pitämään mielessään.
  3. asennemuutos / väärät asenteet on yksi vaikeimmin korjattavista "vioista". Muutokset ainakin ovat nähtävissä vasta pitkän ajan kuluttua - jos silloinkaan. Kun puhutaan liikenteestä, niin monen kohdalla kannustavana tekijänä on varmasti näyttämisenhalu, hyväksynnän hakeminen ja välinpitämättömyys, usko siihen ettei itselle voi sattua mitään.

Mutta miten nämä asennevammat saisi muuttumaan... siinäpä kysymys. Valitettavasti olen sitä mieltä, että niin kauan kuin näihin mainitsemiini kategorioihin sopivia ihmisiä on olemassa (ja niitähän on), myös liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Eihän tämä ole sen ihmeellisempi asia kuin vaikkapa se, että yhteiskunnassa on lait ja normit, joiden rajoissa pitäisi elää. Mutta eletäänkö sitä? Ei. Ainahan sitä löytyy meitä lainkiertäjiä.

Siksipä olisikin tehokkain, joskin kustannuksiltaan kalliskin, ehdotelmani se, että pyritään estämään tekniikan meille suomin keinoin näitä lieveilmiöitä. Miksi autotehtaat edes valmistavat esim. 200km/h:ssa kulkevia autoja? No okei, onhan esim. Saksassa autobahnit, mutta miksi suomalaisen auton pitäisi kulkea paljon yli 120:n? Jos nopeus olisi rajoitettu esim. 130km/h:ssa (pois lukien pelastusviranomaisten autot), niin tuon luulisi riittävän vallan mainiosti.
    Näin saisimme karsittua todellisia huippunopeuksia pois liikenteestä, ainakin taajamien ulkopuolelta.

Toinen on alkolukko. Toimiessaan laite varmasti vähentäisi humalassa ajoa. Mutta miten estää kiitettävissä määrin lisääntyvä huumeissa ajelu?

Mutta joo, jos keskitytään ihan pelkästään liikenteessä ajamiseen, niin ehdottomasti meidän kaikkien pitäisi ottaa paremmin huomioon muut tielläliikkujat. Pitäisi osata joustaa siitä minä ensin-asenteesta. Ruotsissa tämä osataan paremmin. Vaikka kyllä sielläkin sähelletään liikenteessä.

Voin kertoa omalta kohdaltani, että niinkin pieni asia kuin vilkun puutteellinen käyttö / käyttämättä jättäminen, aiheuttaa hermojen kiristymistä ja vittuuntumista. Päivästä toiseen, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen samoissa risteyksissä näkee sitä yhtä ja samaa "hölmöilyä" ja päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen palaa hermot samalla tavalla. Ja mikään muu ei ole syynä kuin se, ettei osata käyttää vilkkua. Siis vittu vilkkua! Joillakin on niin kiire ajaa näyttävästi, että sitä ei perhana osata, eikä haluta käyttää niin, että se mahdollistaisi liikenteen paremman sujuvuuden.
    Ne ei ole ihan lieviä ne jonot mitkä rekankin taakse muodostuu kun saa seisoksia minuutin tai parikin joissain risteyksissä. Ja taas on rekka eessä! Voi vittu kun nämä sais pois liikenteessä kun vittu aina vain ovat eessä ja keräävät jonoja kun mulla on vittu kiire!
  4. "Keski-Euroopassa ajaa kymmeniä tuhansia Ivecoja vetureina ja maan siirrossa."

Mistä asti noin suunnilleen Suomessa on ollut Keski-Euroopan sääolot?
  5. kerrottakoon, että yleisestikin lähtökohtana kursseilla lienee kuitenkin se, että sieltä saadaan perusteet kyseiselle alalle. Oikea työelämä arkineen - ja miksei pyhineenkin - on kuitenkin sen verran kirjavaa, että olisi sula mahdottomuus opettaa täysin valmiita heppuja, jotka olisivat suoraan valmiita ajoon kuin ajoon.

Ja siks toisekseen, sehän vasta metkaa olisikin kun kursseilla opetettaisiin rikkomaan lakia :)
    Tuossa olikin tuo "asiantuntija" maininnut, että on vain osattava imeä ne oikeat asiat oikealla hetkellä, ja olen kyllä samaa mieltä. Varsinkin autoalalla käytäntö on monesti aika erilaista kuin oppikirjojen teoria (vaikken oppikirjoja ole niin lukenutkaan) ja jos ennemmin luottaa ja tuijottaa pelkästään teoriaan kuin käytännössä testattuun maalaisjärkeen, niin on ihan varmasti nesteessä.

Henkilökohtaisena mielipiteenä voin vielä mainita, ketään nyt osoittelematta, että kaikista eniten naurattaa ne tyypit, jotka tulevat alalle ja luulevat olevansa jotain kun he osaavat ulkoa oppikirjasta luettuja asioita. Eihän siinä mitään, mutta kun parhaat alkavat vielä väitellä Todellisten Ammattilaisten kanssa, eivätkä varmasti jousta kannastaan. Ei tietenkään jousta, onhan se oppikirjaan painettu sana AINA totta ja kaikissa tilanteissa paikkansapitävää...

Ja mitä tulee ajo-opettajiin, niin ainakin yhden tiedän joka on ihan kokonaan väärällä alalla. Tai sitten käyttäytyy pärstäkertoimen miellyttävyyden mukaan :)

Olkoon nyt vielä loppukaneettina että kyllä kursseilta varmasti saa perusteet alalle, mutta ei kannata luulla osaavansa kaikkea vaikka paperit saisikin käteen. Tietyllä tavalla nöyränä kun tulee ja opettelee hommat rauhassa periaatteella työ tekijäänsä opettaa, niin siitä se sitten lähtee jos on lähteäkseen.