Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Grillaava_rouva
profiilit
Grillaava_rouva
Grillaava_rouva
Vapaa kuvaus
You don’t need no teeth to eat my beef.
Aloituksia
38
Kommenttia
749
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kiitos tästäkin nerokkaasta kommentista. Laitan perunoihin leivinjauhetta niin air fryer on parempi kuin tavallinen uuni. Niinkö?
05.02.2024 16:56
Kiitos asiallisesta ja perusteellisesti mietitystä vastauksesta. Tämä ratkaisikin kaikki air fryeriin liittyvät kysymykseni.
05.02.2024 14:46
Mikä tuon air fryerin myyntivaltti on jos otetaan referenssiksi rapeat lohkoperunat. Itse teen ne pari minuuttia keitetyistä, pinnalta rikoituista, jauhotetuista ja hanhenrasvassa kieritetyistä perunalohkoista 210C uunissa grillivastuksen alla. Paistoaika on 45 minuuttia. Perunat pitää käännellä pari kertaa paiston aikana.
Tekeekö air fryer tällaiset lohkoperunat nopeammin? Voiko tehdä yhtä ison annoksen kuin uunissa? Tarvitseeko niitä käännellä? Uunissa pienenä riskinä on riittämätön kypsennys ja kumimainen pinta, tuleeko air fryerillä pinnasta varmemmin rapea? Uunissa riskinä on palaminen, jos paistat liian lähellä grillivastusta etkä kääntele perunoita riittävästi, estääkö air fryer varmemmin tämän? Mitä muita etuja air fryerissä on? Toinen referenssi voisi olla wingsit, jotka yleensä teen savugrillissä. Miten air fryer tekee helpommin, nopeammin, varmemmin ja jopa paremmat wingsit?
03.02.2024 08:57
Sairaalan valkoinen puuro on suolatonta mannavelliä.
02.02.2024 12:01
”Jos et paakkuja halua niin reilusti pannulle voita. Niin että jauhot uivat siinä.”
Juuri näin, yleinen ohje on 1:1 jauhoja ja rasvaa.
”Ja mun mielestä jauhot voi seosta saa paahtaa melko paljon. Vaikea kuvailla että kuinka paljon, mutta ehkä niin että seos on tumman ruskea.”
Viidessä minuutissa raa’an jauhon maku häviää, mutta tosi tumman värin paahtaminen ottaa jopa 30-45 minuuttia. Minä teen siksi aina kerralla enemmän ja pakastan valmiisiin käyttöannoksiin.
30.01.2024 12:02
”Ruskeasta kastikkeesta on ollut koko ajan kyse, ei mistään mustaksi poltetusta rasvamössöstä”
Linkkasit itse artikkelin, jossa kerrotaan ruskean kastikkeen suurustajaksi roux. Ei kyllä ole kovin uskottava tuollainen keskustelija, joka on ristiriidassa itsensä kanssa - suosittelee rouxin käyttöä ja seuraavassa kommentissa haukku sitä poltetuksi rasvamössöksi. Eiköhän sinun ole parasta pysyä niissä valmispussikastikkeissa ja antaa ammattilaisten keskustella kastikkeiden hienouksista kun et niistä mitään ymmärrä.
30.01.2024 09:18
Esimerkiksi linkkaamastasi Spruce Eatsin artikkelsita lainaus: ”they're both essentially stock-based sauces thickened with roux.”
Ja mitä minä olen koko ajan korostanut? Ruskean kastikkeen suurustaja on roux eli ruskeaksi kypsennetty jauhorasvaseos.
Olen ollut oikeassa koko ajan? Mikä ongelma tässä siis on? 😂
29.01.2024 22:40
Täällähän on kehkeytynyt iso riita enkä ole osallistunut keskusteluun lainkaan 😀
Nyt en enää pysy kärryillä kuka on mitäkin mieltä. Onko perskärpäseni voi-jauhoseoksen vai jauho-vesiseoksen kannalla? Itse olen sanonut kantani selvästi, se on roux.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Roux
28.01.2024 21:14
Suola lähtee vedessä liottamalla. Suolasienissä olen huomannut, että liotusaikaa merkittävämpi on se kuinka usein vaihdat veden liotuksen aikana.
Koska käytät kylmäsavulohta kiusaukseen niin liotus on ihan sopiva tapa, ei se siitä enempää mene pilalle kuin kiusaukseen sotkeminen.
28.01.2024 08:57
Makkara on tyypillisesti lihaa ja sisäelimiä, joita ei syödä sellaisenaan mutta sopivalla tekstuurilla jauhettuna ja pakattuna se on syötävää. Mietin ensin, ettei kalasta kannata makkaraa tehdä, mutta varsinkin aasiassa makkaraan verrattavat kalavalmisteet ovat yleisiä. Surimi on vanha japanilainen keksintö ylijäämäkalan säilömiseen. Kala on jauhettu makkaramaiseksi massaksi ja suolattu. Kamabocho on yhdenlaista suolattua surimia eli käytännössä kalamakkaraa. Naudan, sian ja lampaanmakkaroihin verrattuna kalamakkarassa on merkittävä ero, ne ovat vähärasvaisia. Surimiin ja kamabochoon käytetään usein alaskanseitiä, joka sellaisenaan saattaa tuntua mauttomalta ja vähäarvoiselta, mutta kun sen jauhaa, suolaa ja maustaa niin on hyvää kuten perinteinenkin makkara.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Surimi
26.01.2024 10:52
Suomalaisella ruskeakastikkeella ei ole mitään tekemistä espagnolen (=yksi äitikastike, se oikea ruskea kastike) kanssa. Tuo et-lehden linkin resepti on ihan karmea. Juuri tuon takia suomalaiset vihaavat koulu-, koti- ja laitosruokia. Pienellä lisävaivalla ja reseptin säätämisellä tuosta saisi herkullista.
26.01.2024 08:12
”Ruskeakastike on yksi niin sanotuista äitikastikkeista.:
– paahdetaan kuivalla pannulla jauhoja, kunnes haluttu väritaso on saavutettu”
Höpsistä pöppöö. Kolmen peruskastikkeen pohjana on roux, joka on haluttuun väriin kypsennetty rasvan ja jauhojen seos ja se ei todellakaan ole mitään kuivalla pannulla poltettuja jauhoja. Ruskean kastikkeen roux ottaa noin 30-45 min aikaa kypsentää. Rouxia kannattaa tehdä kerralla isompi annos ja säilytys valmiina annoksina jääkaapissa tai pakasteessa.
Roux is a mixture of flour and fat cooked together and used to thicken sauces.[1] Roux is typically made from equal parts of flour and fat by weight. The flour is added to the melted fat or oil on the stove top, blended until smooth, and cooked to the desired level of brownness.
Roux is used in three of the five mother sauces of classic French cooking: béchamel sauce, velouté sauce, and espagnole sauce.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Roux
26.01.2024 06:42
Jokainen lämmityskerta pastöroi keiton eli tappaa bakteerit kun lämmität vähintään 72C 15 sekunnin ajaksi. Toki jäähdyttäminen pitää tehdä nopeasti, jottei keiton lämpötila ole pitkään bakteerien optimilämpötilassa.
Ei ei ole mitään haittaa toistuvasta lämmittämisestä. Toisaalta, miksei keittoa voisi lämmittää annoksittain mikrossa? Silloin syötävä keitto olisi vain kerran lämmitetty.
24.01.2024 19:47
"Ihan oikeasti älä jaksa..."
Tuonkin heiton sinun suuntaan olisin jättänyt tekemättä, jos et olisi tullut perskärpästelemään taas kun nikkini mainittiin. Ilmeisesti joku kommenttini on mennyt todella syvälle ihon alle kun noin pitää stalkata.
23.01.2024 20:22
"Kakkostyypin diabetes voi myös olla perinnnöllinen eli vaikka olisit kuinka kuikelo tahansa voit sen saada."
Kyllä, perintötekijöillä on osuutensa, mutta sen puhkeamista voi ainakin viivyttää hyvillä elintavoilla.
"Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen on 40 prosenttia, jos toisella vanhemmista on tyypin 2 diabetes. Riski on 70 prosenttia, jos molemmilla vanhemmilla on."
https://www.diabetes.fi/diabetes/tyypin_2_diabetes
"Jos taas olet pyöreämpi ja sinulle on perinnolliset tekijät niin ei laihduttaminen auta mitään."
Kyllä ihminen laihtuu kun kulutetun ja suusta sisään laitetun energian ero tulee riittävän suureksi. Jos ilman syömistä lihoo niin siinähän ollaan jo aika lähellä ikiliikkujaa, joka tekee työtä enemmän kuin kuluttaa.
23.01.2024 16:48
Arvasin, että grillirouvan asiantuntevaa mielipidettä kaivataan. Minusta Stilton on hyvä ja koska pudät siitä niin uskallan suositella Roqueforttia, Societea tai Papillonia. Minusta Roquefort on voimakas, suolainen ja muihin sinihomejuustoihin verrattuna kostean mehevä. Nautiskelujuusto.
St Agur on myös hyvä, hieman miedompi.
Peltolan Blue on myös ihan hyvä kotimainen pientilan juusto. Se on Roquefort -tyyppinen, mutta noihin kahteen verrattuna mieto. Toimii porttijuustona sinihomejuustojen paheisiin 😀
Niin ja iskihän tähän kiinni kateellinen kyttääjäni. Onko kyttääjän kanapihvit riittävän kuivia ja ylikypsiä? 😆
23.01.2024 15:00
”Tosin vähän haastavaa saada leikattua se oikein.”
Ananas on aika helppo kuoria ja leikata jos on tukeva ja terävä veitsi. Molemmat päät pois, sen jälkeen tukevasti leikkuulaudalle istumaan ja veitsellä painellaan ylhäältä alas kuoret siivuina pois. Minä en erottele sisäosaa pois, jos en tee gourmethifistelyä vieraille. Sisäosa ei ole niin puisevaa, etteikö sitä voisi syödä ja melkein tuntuu piristävältä kun on vähän kovempaa osaa mukana 🙂
22.01.2024 13:29
”Mut onhan siinä mäntyomena raikkautta tuomassa?!”
Mutta ananas on myös hapanta ja siksi ei välttämättä kannata yhdistää happamaan tomaattikastikkeeseen. Toimisi hyvin ilman tomaattikastiketta.
”Ainenkin voimakkaampaa.”
Näin on ja jos todella voimakasts haluaa niin sitten Papillon Roqueforttia.
22.01.2024 13:26
Chef's Table: Pizza on kyllä hyvä sarja. Katsoin melkein putkeen kaikki jaksot.
Ananas kuuluu pizzaan, jos Che's Tablessa esiintynyt huippupizzaiolo Franco Pepelläkin on ananaspizza, AnaNascosta. Pizzassa on tuoretta ananasta, prosciuttoa, Gran Padanoa ja laktritsijauhetta. Franco Pepen mukaan perinteinen Havaijin pizza (=margherita kinkkulla ja ananaksella) menee pieleen kun siinä on tuplahappamuus tomaatista ja ananaksesta. Suomalainen versio aurajuustolla menee mielestäni metsään myös siinä, että on tuplana suolaiset raaka-aineet (kinkku ja aurajuusto).
https://www.lacucinaitaliana.com/trends/blend-and-taste/pineapple-pizza-franco-pepe-master-pizzamaker?refresh_ce=
21.01.2024 22:12
Mac MBK-85 Professional series gyuto on vielä hintahaarukassa kun inflaatiokorjaus huomioidaan. Verkkokaupassa on 187,99€. Kahva on muistaaksen micartaa eli kestää hyoletonta käyttöä. Kahva on länsimaisen ja japanilaisen hybridi eli pitäisi sopia laajalle käyttäjäryhmälle.
Terä on ruostumatonta molybdeeniterästä ja kovuus noin 58 HRC, mikä sallii huolettoman käytön ja virheet leikkuutekniikassa. Terä on aika paksuksi teroitettu eikä kovin terävä, mutta tämä sallii taas virheet tekniikassa eikä veitsi lohkea heti. Itse en pitänyt Macin kokkiveitsen terästä. Terä on teroitettu epäsymmetrisesti oikeakätistä silmällä pitäen.
Veitset ovat hintalaatusuhteeltaan hyviä, laadukkuudestaan tunnettuja ja laajasti käytettyjä. Jos haluaa vähän japanilaista veistä, mutta silti huoletonta länsimaistyylistä käyttöä niin Mac on hyvä valinta. Jos taas haluaa enemmän suorituskykyä niin sitten muutama kymppi lisää japanilaiseen. Itse ostaisin samalla rahalla Takamura migaki R2 gyuton, joka minulta löytyykin ja on hyvä veitsi.
https://www.cleancut.eu/butik/knifebrands/takamura-3-serie3/takamura-r2/kockkniv2015-04-21-15-16-31-detail
16.01.2024 11:08
20 / 38