Vapaa kuvaus

You don’t need no teeth to eat my beef.

Aloituksia

53

Kommenttia

882

1. "Olen periaatteessa pääosin kasviksia syövä, pescovegetaristi. Eli en vain syä lihaa. Kalaa, maitotuotteita ja munia kyllä."

Itse voisin helposti olla tällainen kun muutenkin pyrin tekemään mahdollisimman paljon kasvisruokia ja kalaruokia. Pescovegetaristi saa valmistettua todella herkullisia ruokalajeja, jotka seisovat omilla jaloillaan ja ohittavat mennen tullen nakkien ja makkaroiden syömisen.

Mielestäni ruokalajin pitää tuoda raaka-aineen olemus ja parhaat puolet esiin ja kyetä seisomaan omin jaloin. Vegemakkaran olemus on liharuoka ja makkara kun samalla on sivuseikka mikä sen pääraaka-aine on ja pääraaka-aineen maku ja olemus on pyritty häivyttämään.

Itse teen usein falafelia, joka seisoo omin jaloin eikä piilottele olemustaan kasvisruokana. Hyvin tehtynä ja hyvillä lisukkeilla se ohittaa nakit ja makkarat. Lähi-idän meze, esimerkiksi hummus, tahinikastikkeet, baba ganoush, muhammara, tzatziki ja pitaleipä mukaan ja valmiina on nakkeja ja makkaroita parempi kattaus.
  2. "Mistä tietää, onko liha ns. prosessoitua?"

Ei helvetti näitä kädettömien kysymyksiä 😂

Periaatteessa kaikki liha on prosessoitua, jos et syä sitä suoraan raakana elävästä eläimestä. Käytännössä prosessoitu liha alkaa jauhelihasta. Perustelen vastaukseni siihen, että jauhamisen jälkeen kuvioihin tulee hygieniaan vaikuttavia merkittäviä seikkoja (jauheliha pitää kypsentää täysin kypsäksi koska pinnan patogeenit menevät lihan keskelle). Jauhelihasta hienompi/jalostetumpi liha on tietysti prosessoitua. Tästä hyvä esimerkki on makkara, jossa liha, rasva ja muut täytteet muodostavat yhtenäisen emulsion.