ouro
Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia. <br /><br />Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta. <br /><br />Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi<br /><br />Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀
- Kekkonen ja Brežnev olivat peikkojuomaa nauttimassa. Vähän ajan kuluttua Iljitš lausui: "Kuule, Urkki, me ollaan niin hyviä kavereita, että saatte Karjalan takaisin."
Lisää peikkojuomaa. Iljitš: "Saatte myös Sallan ja Petsamon."
Vielä lisää peikkistä. Iljitš: "Kuu-uule Uu-urki, pa-annaa-aan ra-a-jat ko-o-konaa-an po-ois." 🌹👀 - Raamattu joskus sisältää niin vahvaa tekstiä, etteivät parkkiintuneimmatkaan oppikirja tekijät rohjenneet sitä sellaisenaan muuntelematta rohjennet esittää viattomille lapsille.
Muistan lapsuudestani koulukirjatoisinnon raamatunkertomuksesta 1. Samuelin kirja 24, jossa kerrottiin, että mielenvikainen kuningas, joka vainosi palvelijaansa Daavidia, oli luolassa nukkumassa. Daavid hiipi sinne ja leikkasi palan hänen viitastaan todistaakseen Saulille, että olisi voinut surmata tämän, jos olisi halunnut.
Raamatussa kuitenkin kerrotaan, että Saul kykki 'tarpeellaan'.
x x x x
Kun olin nuori, tanssiminen oli vielä mustaakin mustempi synti. Raamattu kuitenkin kertoo aivan hyväksytystä tanssimisesta. Jottei kukaan vain saisi päähänsä Raamatun varjolla sanoa syntiä sallituksi, raamatunkääntäjät keksivät oivan keinon: käänsivät tanssia tarkoittavan sanan sanalla karkelo. 🌹👀 - Näillä palstoin liikkuu muutamia, jotka yrittävät louhia iloa ilkeilemällä. Olen huomannut, että voi tekeytyä, kuin ei epäystävällisyyttä edes huomaisi, toisin sanoen antaa heidän kiehua omassa liemessään.
Näinhän Kristuksenkin kerrotaan opettaneen. Tosin käytti toista sanontaa: kokoaa hiiliä heidän päänsä päälle. 🌹👀 - Koska etsiminen saattaa tuoda liikaa vaivaa, kopioin kohdat tähän.
Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, cobre ja nykyinen ouro, mutta on ollut muitakin joita en muista.
Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan.
Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa.
Homoutta pidän - yhteisymmärryksessä eduskunnan säätämän lain kanssa - täysin hyväksyttävä, enkä näe hyvällä vähintäkään homojen halveksimista tai syrjimistä, vaikka en itse olekaan homo. Vakiintumattomat ja mieleltään kieroutuneet nimittävät tällaista asennetta homottamiseksi. Häväisevät itsensä. 🌹👀
x x x x
Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr).
https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi
Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saa suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. 🌹👀 - <<Mikäs sen entinen nikki oli<<
Ei ole pienintäkään mahdollisuutta muistaa kaikkia, mutta aloittamassani ketjussa Raamattu on homovastainen aikansa kulttuurin tuote https://keskustelu.suomi24.fi/t/18108667/raamattu-on-homovastainen-aikansa-kulttuurin-tuote-
kohdassa ouro 2023-11-17 12:45:42 on pieni selvitys, ja heti sen jälkeen myös kertomus ehkä kaikkein mieluisimmista nikeistäni al-Khwarismi ja al-jabr.
Käytin aikoinaan myös nikkia Dogmatikos (kr. Δογματικος=dogmaatiikko, opin tuntija), kuten joku ansiokkaasti on muistanutkin. Mutta eihän siinä vielä kaikki. 🌹👀 - Papiksi vihitään lain mukaan vain teologian maistereita. Tietoni, kuten muidenkin pappien perustietous on teologisesta tiedekunnasta kotoisin. 🌹👀
- Anonyymi-ap kysyy: <<Minkä himputin takia joku jemeniläinen saisi päähänsä hakea ”turvapaikkaa” Suomesta? 🤔<<
Emme tiedä, ja tuskinpa saamme tietää tulevaisuudessakaan, mutta sen tiedämme, että Jemenissä on sisällissota. Emme tiedä, liittyykö tämä jotenkin siihen. Viranomaiset selvittävät, mutta eivät kerro julkisesti. 🌹👀 - Kuka lienee mitäkin rakentanut, mutta ei ainakaan Salomo, koska hänkin oli taruolento. 🌹👀
- Ei Moosesta ollut olemassa. Raamattu kertoo tarinoita itseään vanhemmista asioista, mutta tarinoissa on myös suusanallisesti jääneitä muistumia menneistä ajoista.
Jeesuksen aikana elettiin jo uudempaa aikaa, josta on myös historiallisesti kelvollisia lähteitä. Ei ole tiedossa, että lasten uhraamista oli heprealaisten keskuudessa enää harjoitettu, mutta juutalaisten noudattamissa tavoissa ja rituaaleissa niitä oli, ja on edelleen.🌹👀 - Ei tietenkään, mutta kohta kertoo varhemmista ajoista, jolloin laajalti seemiläisten kansojen, myös heprealaisten, keskuudessa harrastettiin vielä lasten uhraamista. Ajateltiin, että esikoispoika oli uhrattava Jumalan suosion saavuttamiseksi.
Myöhemmin uhraamisvelvollisuutta merkittävästi helpotettiin lunastusmenettelyllä, aikaa myöten jo muodollisen keveällä.
Vaikka emme toki pidä Aabrahamia todellisena henkilönä, kertomus siitä, kuinka hän ryhtyi uhraamaan poikaansa, kertonee samoista menneistä karmeuksista. 🌹👀 - Ennustajan osa ei ole helppo. Varsinkin sosiologian piirissä oli jo omaksuttu varmana oppina, että itsemurhaisuuden pääaiheuttajana on työttömyys. Kun aikoinaan työttömyys oli rivakassa nousussa, sosiologit ennustuvat, että itsemurhaisuus kasvaa valtavasti.
Tapahtui juuri päinvastoin. Itsemurhaisuus väheni suorastaan romahdusmaisesti. 🌹👀 - Koko lainsäädännöstä vallitsee nykyisin eri käsitys kuin muinoin. Nykyisin ajatellaan, että laki kirjoitetaan NOUDATETTAVAKSI, muinoin ajateltiin, että PELOTTEEKSI.
Jos niin Hammurabin kuin Mooseksenkin lakia todella olisi noudatettu, jokainen tervejärkinen tajuaa, että kansahan olisi kuollut sukupuuttoon.
Muinoin oli Kirkkolaissakin toivomussäädöksiä. Tällainen oli myös vaatimus kummien kristillissiveellisestä tilasta. Eräs pappi ei tätä käsittänyt, eikä oikeus käsittänyt, että kummioikeuden poistoon oli laissa määrätty tietty proseduuri (jota muuten koskaan ei ollut toteutettu).
Kastepapilla ollut suinkaan oikeutta tehdä valintaa. Kirkko pikimmiten poisti koko toivomussäädöksen laista.
Kireäpipoinen pappi kuului Putinin ystävänä nykyisin tunnetun Kansanlähetykseen kannattajiin. Sitä ennen edes kansanlähetysläiset papit eivät voineet kuvitella toivomuspykälien olevan tosissaan otettavia. 🌹👀 - Mummomuori kirjoitti: <<Sitten paljastat olevasi antisemitisti. <<
Et malttanut olla vetämättä antisemitismikorttia? Ehdotan, että pysytään nyt kuitenkin tekemisissä ja tapahtumisissa. 🌹👀 - On esitetty hypoteesi, että avaruus olisi ääretön, mutta sitä ei ole todistettu. Pitäydymme edelleenkin vain siihen, mitä tiedämme. Se ei ole likikään niin paljon, kuin haluaisimme tietää.
Edes tunnetun avaruuden geometriasta ei vallitse yksimielistä käsitystä, teoriaa eli johtavien tutkijoiden konsensusta. 🌹👀 - Loukkaannu en, mutta pidän lujasti kiinni tiedosta, että alkoholismi on monigeenisen perimän synnyttämä sairaus, pakkokäyttäytymisen muoto, joka on samankaltainen, kuin mikä tahansa geneettinen mielisairaus. Sille alkoholisti voi yhtä vähän kuin muutkaan mielisairaat omalle sairaudelleen.
Ja tuon esiin selkeästi, että puheet vastuusta ovat mielisairauden yhteydessä silkkaa roskaa. 🌹👀 - <<Ei todellakaan. Missä muka noin sanotaan ?<<
Ei todellakaan sanota, että pupun puhuminen olisi jotenkin kiellettyä, mutta meillä on vain sellainen tapa, että sitä ei oikein pidetä arvossa. Itse asiassa ymmärrän hyvin, miksi olet kiivastunut. 🌹👀 - Pitää ottaa vahvistavaa RaMaVit-uutetta, jos ramasee, masentaa ja keljuttaa. 🌹👀
- <<Juuri noin. Ketjussa ei ollut kyse ouron alkoholismista ja mistä se sitten onkin tullut.<<
Jo aloituksessani kerroin omasta alkoholismistani, ja siihen ilmaantui heti kommentti, jonka mukaan alkoholismi johtuisi alkoholistin omasta päätöksestä olla alkoholisti, eikä asia kuuluisi lainkaan yhteiskunnalle. 👀🌹 - Aloitus oli minun, joten hyvin tunnen sen sisällön. Kohteliaisuussyistä tulee vastata myös joihinkin kommentteihin, jotka vain löysästi sopivat aloituksen raameihin.
Koska on kyse myös alkoholismista, voinen esittää alkoholistin omaa kokemusta, koska useimmat täällä kirjoittavat kyllä uskovat tietävänsä totuuden asiasta, vaikka noudattavatkin perinnetietoa ja -uskomuksia. 🌹 - Kuitenkin esitettyjen kantojen täytyisi olla totta ja perustua tietoon. 🌹👀