Valtiovallalle kysymys äänioikeudesta

Emme voi legitiimisti osoittaa henkilöllisyyttämme, koska emme enää iän ja sairauden vuoksi jaksa hankkia henkilöllisyystodistusta tai passia. Onko meiltä de facto evätty koko äänioikeus?

Kerrotaan, että jompi kumpi olisi äänestäessä välttämätön. Ennen ei henkilöllisyystodistuksia kysytty, vaan äänioikeus katsottiin olevan kaikilla maan kansalaisilla.

18

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et myöskään pysty hoitamaan tiettyjä pankkiasioita. Siksi minäkin raahauduin puolikuolleena uusimaan henkkaria.

    • Anonyymi

      Miten pystyt menemään äänestämään? Henkilökortin voi hakea netissä. Se tosin vaatii pankkitunnuksia tms. vahvaa tunnistautumista. Valokuvaamo lähettää kuvan sähköisesti poliisille ja antaa koodin, jolla kuva löytyy hakemukseen. Henkilökortti tulee valittuun hakupisteeseen. Jos henkilöpapereiden hakemisesta on liian pitkä aika, joutuu kyllä käymään poliisilla näyttäytymässä.

      • Anonyymi

        Jos ei ole henkilökorttia pitää antaa valtakirja sen hakuun


      • Minulla ei ole pankkitunnuksia, koska meillä on yhteinen tili vaimoni nimissä. Poikani hoitaa raha-asiat netitse yhteydellä, jonka avasimme pankissa ammoin, kun vaimollani oli henkilökortti.

        Kysymys on minun kohdallani teoreettinen, koska en ole useaan vuosikymmeneen äänestänyt. Luulen kuitenkin, että se on erittäin konkreettinen usean kohdalla, jotka eivät myöskään jaksa käydä valokuvassa, eivätkä osaa käyttää nettiä.

        Lainsäätäjät ja virkamiehet ovat nuoria hyvinvoipia kansalaisia, jotka eivät pysty arvioimaan jokaisen säädöksen kaikkia seurauksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole henkilökorttia pitää antaa valtakirja sen hakuun

        Jos ei jaksa mennä valokuvaan eikä pärjää digitaalisessa palvelunestobyrokratiassa, on siis de facto menettänyt äänioikeutensa. Ennen oikeus oli kaikilla, jotka oli merkitty äänestysluetteloon.


      • Anonyymi
        ouro kirjoitti:

        Minulla ei ole pankkitunnuksia, koska meillä on yhteinen tili vaimoni nimissä. Poikani hoitaa raha-asiat netitse yhteydellä, jonka avasimme pankissa ammoin, kun vaimollani oli henkilökortti.

        Kysymys on minun kohdallani teoreettinen, koska en ole useaan vuosikymmeneen äänestänyt. Luulen kuitenkin, että se on erittäin konkreettinen usean kohdalla, jotka eivät myöskään jaksa käydä valokuvassa, eivätkä osaa käyttää nettiä.

        Lainsäätäjät ja virkamiehet ovat nuoria hyvinvoipia kansalaisia, jotka eivät pysty arvioimaan jokaisen säädöksen kaikkia seurauksia.

        Henkilöllisyys on tietenkin todettava äänestäessä. Eiväthän vaalit olisi ilman sitä rehelliset ja länsimaisten standardien mukaiset. Eri asia sitten on, että suuri osa meistä pääty lopulta tilanteeseen, jossa fysiikka - tai aivot - estävät yhteiskuntaan osallistumisen. Kaikella on aikansa, jne.... Se on elämän laki.


      • Anonyymi
        ouro kirjoitti:

        Jos ei jaksa mennä valokuvaan eikä pärjää digitaalisessa palvelunestobyrokratiassa, on siis de facto menettänyt äänioikeutensa. Ennen oikeus oli kaikilla, jotka oli merkitty äänestysluetteloon.

        Toisaalta digitaaliset palvelut mahdollistavat niiden elämän, joiden jalat eivät syystä tai toisesta kanna. Yksin asuvan elämä olisi mahdotonta, jos ei voisi tilata ruokaa kaupasta kotiin, hoitaa virka-asioita jne.. Kaikki ei toki sovi kaikille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Henkilöllisyys on tietenkin todettava äänestäessä. Eiväthän vaalit olisi ilman sitä rehelliset ja länsimaisten standardien mukaiset. Eri asia sitten on, että suuri osa meistä pääty lopulta tilanteeseen, jossa fysiikka - tai aivot - estävät yhteiskuntaan osallistumisen. Kaikella on aikansa, jne.... Se on elämän laki.

        Eivätkö vaalit ennen olleetkaan rehelliset?


      • Anonyymi

        Ja ne ottavat sormenjäljet.


    • Anonyymi

      Lain mukaan äänioikeuden käytön ehtona on tunnistautuminen. Muutoinhan kuka vaan voisi äänestää puolestasi. Selvitys on mahdollista esittää eri tavoin: voimassa olevalla henkilökortilla, passilla, ajokortilla, mobiiliajokortilla tai kuvallisella Kela-kortilla. Asiakirjasta tulee näkyä täydellinen nimi, henkilötunnus ja valokuva. Vaalivirkailija viime kädessä päättää kelpaako todistus ja voiko äänestäjän esim. tunnistaa valokuvasta.

      Poliisilta voi hakea myös maksuttoman väliaikaisen henkilökortin äänestämistä varten. Sitä haettaessa tarvitaan kaksi passikuvaa, jotka ovat enintään kuusi kuukautta vanhoja. Väliaikaisen henkilökortin voi noutaa aukioloaikojen puitteissa miltä tahansa poliisiasemalta, joka tarjoaa lupapalveluita. Vanha passi tai henkilökortti on hyvä ottaa mukaan. Samalla vaivalla hakee oikean kortinkin, mutta sen saaminen kestää.

    • Anonyymi

      2 kuukautta sitten lähetimme passihakemukset ja valokuvat. Ei ole tullut ilmoitusta, että olisivat noudettavissa. Oli sen verran vanhentuneet passit, että pitää hakea poliisilaitokselta henk.kphtaisesti.

    • Siis nykylainsäädännön mukaan on viety niiltä, jotka eivät jaksa tai osaa byrokratiapyöritystä. Ennen äänioikeus oli kaikilla, jotka oli kirjattu äänestysluetteloon.

      • Anonyymi

        Laki on aina ollut sama. Äänestettäessä on todistettava henkilöllisyys. Äänioikeus on kaikilla edelleenkin. Sen käyttäminen on kuitenkin vapaaehtoista. Eikä sille voi mitään, jos joku ei jaksa hankkia henkilökorttia tai mennä äänestyspaikalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laki on aina ollut sama. Äänestettäessä on todistettava henkilöllisyys. Äänioikeus on kaikilla edelleenkin. Sen käyttäminen on kuitenkin vapaaehtoista. Eikä sille voi mitään, jos joku ei jaksa hankkia henkilökorttia tai mennä äänestyspaikalle.

        Siis huonokuntoisilla ei de facto ole äänioikeutta.


      • Anonyymi
        ouro kirjoitti:

        Siis huonokuntoisilla ei de facto ole äänioikeutta.

        Kaikilla on. On vain pystyttävä näyttämään olevansa se mikä on. Vänkäämisesi on lapsellista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla on. On vain pystyttävä näyttämään olevansa se mikä on. Vänkäämisesi on lapsellista.

        Olen sen verran vanha, että lapsuudessani ei ollut juuri kellään henkilöllisyystodistusta, ja vielä harvempia passejakin haettiin lääninhallituksesta. Kela-todistuksia tuli vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Nekin olivat kuvattomia. Suuresta osasta ihmisiä ei ollut ensimmäistäkään valokuvaa. Ne olivat huikean kalliita.

        JA SILLOIKIN ÄÄNESTETTIIN, vaikka käytännöllisesti katsoen kenelläkään ei ollut minkäänlaista todistetta henkilöllisyydestään.

        Taas toistuu, mikä on toistunut jo kauan. Historiaa elämätön nuoriväki luulee, että aina on ollut, kuin on nyt.


      • ouro kirjoitti:

        Olen sen verran vanha, että lapsuudessani ei ollut juuri kellään henkilöllisyystodistusta, ja vielä harvempia passejakin haettiin lääninhallituksesta. Kela-todistuksia tuli vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Nekin olivat kuvattomia. Suuresta osasta ihmisiä ei ollut ensimmäistäkään valokuvaa. Ne olivat huikean kalliita.

        JA SILLOIKIN ÄÄNESTETTIIN, vaikka käytännöllisesti katsoen kenelläkään ei ollut minkäänlaista todistetta henkilöllisyydestään.

        Taas toistuu, mikä on toistunut jo kauan. Historiaa elämätön nuoriväki luulee, että aina on ollut, kuin on nyt.

        Nuorena ollessani ja jo täysi-ikäiseksi tultuani minäkin kävin äänestämässä. Ei siellä kysytty todistetta henkilöllisyydestä, vaan tarkistettiin, oliko nimi äänioikeutettujen luettelossa.

        Vielä pari vuotta myöhemmin, kun hain poliisilaitokselta aseenkantolupaa, minua ei pyydetty osoittamaan henkilöllisyyttäni edes siellä. Useilla kun ei ollut, millä henkilöllisyytensä osoittaisivat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      295
      9606
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2173
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      41
      1970
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      31
      1817
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1808
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1746
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1308
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1262
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      48
      1175
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      48
      1164
    Aihe