Vapaa kuvaus

Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia.

Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta.

Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi

Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀

Aloituksia

61

Kommenttia

930

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. <<Alkoholisteilla on kummallinen tarve selitellä alkoholisoitumistaan aina noilla kummallisilla jutuilla kuinka muka heti olisi ollut koukussa ja tuossahan vaan pyritään häivyttämään sitä henkilökohtaista vastuuta.<<

    Eikö tuo juuri ole psykologismia, jolla pyrit selittämään päättelemällä ad hominem tieteellistä tietoa vastaan. Valitettavasti joudun käyttämään samaa arsenaalia kuin sinä, koska et näy tuntevan perinnöllisyyttä etkä muutakaan biologiaa, vaikka innokas oletkin esiintymään, kuin muka tietäisit.

    Tiedontasosi nimittäin paljastuu kirjoituksissasi. Siitä myös päättelen, että nikissäsi esiintuoma 'tolkku' on tietämättömyyttä eli 'maalaisjärkeä'.

    x x x x

    Aikoinaan annettiin radiossa aikamerkki, koska se meni läpi vähäisellä viipeellä, kun vielä ei ollut siirrytty digitaaliseen tiedonsiirtoon, joka välillä kerää tiedon muistiin, ennen kuin antaa sen eteenpäin. Koko Suomen matkalla virhe oli tuolloin vain nelisen tuhannesosa sekunnin verran, jonka vastaanottaja tiesi korjata sijainnin perusteella.

    Kellona käytettiin teeveen juovasignaalia, joka oli silloin tarkin käytettävissä oleva kello. Vaimoni isä oli käynyt aikoinaan kaksivuotisen kansakoulun ja täydentänyt tietojaan Egyptiläis-kaldealaisella unikirjalla ja paikallislehdellä.

    Hän kertoi havainneensa erittäin tarkan taskukellonsa avulla, että radion aikamerkki heittää pari sekuntia, milloin puoleen, milloin toiseen. En nähnyt syytä jatkaa keskustelua. Ja toivon, ettet sinäkään ryhdy keskustelemaan aiheesta, johon tietosi eivät riitä. 🌹👀
  2. Kansanomaisissa käsityksissä heikosti ymmärretään perinnöllisyyttä, eikä perinnöllisyyden lait ole ollenkaan tuttuja. Syntyy käsityksiä, jotka ovatkin heikosta tietotasosta johtuvia IDEOLOGISIA selityksiä.

    TIETEELLISET selitykset taas selitetään psykologistisesti alkoholistin mahoiksi puolusteluiksi, eikä tällöin huomata, että on käytetty tunnettua virhepäätelmää argumentum ad hominem, henkilöön kohdistuvaa väitettä.

    Alkoholia runsaasti kuluttavat henkilöt jakaantuvat kahteen TÄYSIN eri ryhmään, vaikka heitä ei kansanomaisesti osata erottaakaan, 1) geneettisesti determinoituneihin ALKOHOLISTEIHIN ja 2) SUURKULUTTAJIIN.

    Koska DIAGNOOSI tehdään useimmin vain kulutuksen määrän mukaan, soppa on valmis. Esimerkiksi sosiologistyyppisissä tutkimuksissa heitä pidetään yhtenäisenä joukkona, joten jo tutkimusryhmän otannassa on vahva vinouma. Vinouma seuraa tutkimuksen joka vaiheessa, ja lopputulokseksi saadaan, että alkoholismi olisi muka 50 %:esti perinnöllistä.

    Jos tutkimus tehdään GEENIEN mukaisesti, kuten esimerkiksi identtisillä kaksosilla, saadaan tulokseksi, että alkoholismi on 100 %:esti perinnöllistä. Samoin BIOLOGISTEN vanhempin mukaan laskettu oletusarvo toteutuu täsmällisesti.

    Esimerkiksi kuviteltiin, että oli löydetty identtiset kaksoset, siis samageeniset, joista opettajaparikki olisi normaali ja kauppamatkustajaparikki alkohoholisti. Kun kauppamatkustajaparikki vaihtoi ammattia, hänestä tuli ILMAN VIEROITUSOIREITA yhtä tavallinen kuin veljestään.

    Jo ennen alkoholistit ja suurkuluttajat olisi ollut mahdollista erottaa toisistaan sen perusteella, että alkoholistin vieroitusoireet olivat rajut ja suurkuluttajan vähäiset tai olemattomat, mutta näin ei ymmärretty tehdä. Kun nyt osataan geenejä sekvensoida, se olisi jo helppoa, mutta sekvensointi nykyiselläkin helppoudella on terveydenhoidolle liian kallista, joten diagnoosi edelleen tehdään liki poikkeuksetta kulutuksen määrän mukaan.

    Itse osallistuin aikoinaan tutkimukseen, jolloin geenien erotteleminen oli vielä hyvin kallista. Japanissa tutkittiin minusta vain kolme geeniä, joista yksi osoittautui merkityksettömäksi alkoholismin kannalta, mutta kaksi muuta osoittivat, että kummankin perusteella riskini tulla ILMIASUISEKSI alkoholistiksi verrattuna keskiväestöön oli kaksinkertainen, siis yhteensä 2 x 2 = nelinkertainen.

    Jos olisi tutkittu useampia geenejä, olisi tulos tietysti ollut, että olen ilmiasuni mukaisesti geneettinen alkoholisti, sillä siitä ei voinut olla epäilystäkään, että olen nimenomaan alkoholisti, enkä suurkuluttaja.

    Yleensä LUULLAAN, että alkoholisti on aina usein humalassa. Todellisuudessa alkoholisti yleensä juo vain saavuttaakseen NORMAALIIN VERRATTAVAN tilan. Hän tuksuu alkoholilta, mutta vaikka hän on juonut jopa valtavasti, TOLERANSSIN takia hän käyttäytyy liki normaalisti.

    Kansa tästä päättelee, että koska hän ei riehu, hän on juonut vain VÄHÄN eikä ole alkoholisti. Itse törmäsin tähän. Vaikka join keskimäärin 17 pulloa olutta päivässä eli maksimin, jonka maksa pystyy polttamaan, en koskaan riehunut, joten useimmat eivät edes uskoneet, että olen alkoholisti.

    Sen sijaan suurkuluttajasta, jonka ei ole PAKKO juoda, helposti luullaan että olisi alkoholisti, koska hän on usein humalassa, jopa riehuu.

    Kansa luulee, että kuivilla olevia alkoholisteja on runsaasti. Ei todellisuudessa ole. Valtaosa on suurkuluttajia, ei alkoholisteja. 🌹👀