Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. Vuorisaarnassaan Jeesus osoittaa meille, että
    meidän on inhimillisesti mahdotonta täyttää Jumalan lakia.

Vuorisaarnan lopussa Jeesus johtaa ihmiset iäisyyden eteen
    Ahtaasta portista sisään meneminen (Matt. 7:13-14) ei onnistu omin avuin; en voi itse itseäni pelastaa.
    Pelastus annetaan meille lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta.
    --
    "Varma on tämä sana ja kaikinpuolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan."
  2. Gal.5:13-26
  3. Gal.5:1-12
    <
    Paavali kirjoittaa asiasta, jonka hän on omakohtaisesti kokenut: Mitä on olla lain orja ja mitä on olla vapaa Kristuksessa.
    Paavali itse oli aikoinaan kulkenut loppuun lain ja tekojen tien. Niinpä hän nyt tekee kaikkensa varoittaakseen galatalaisiakin tuon tien mahdottomuudesta.

Vain Kristus voi vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta. Jumalan viha ei voi enää meitä kauhistaa. Saamme olla vapaita ja iloisia pelkäämättä tulevaa vihaa.

Elävä usko johtaa meidät rakkauden tekoihin (j.6). Uskonpuhdistajamme varoittaakin niitä, jotka laiminlyövät kymmenen käskyn harjoittamisen pitämästä itseään kristittyinä.

Pyhä Henki ei vaikuta ihmisen sydämessä vain uskoa vaan myös kristillistä elämää, kymmenen käskyn mukaisia tekoja. Oikeat kristityt vaeltavat uudessa elämässä, eivät "julkisissa synneissä".
    Väärät kristityt eivät usko; he ovat sisältä täynnä epäuskoa, kateutta ja vihaa. He elävät aviorikoksessa, ahneudessa ja pahansuopuudessa, juoppoudessa sekä kaikissa muissakin synneissä.

Apostoli ilmoittaa luottavansa galatalaisiin, vaikka onkin heihin suuresti pettynyt (j. 7-12).
    Jae 7 on nykykäännöksessämme: ”Te etenitte jo hyvää vauhtia. Kuka teidät on pysättänyt”.

Älä sinäkään anna minkään orjuuttaa itseäsi.
    Kristus Jeesus on sinut vapauttanut synnin ja perkeleen vallasta.

Paavalin tavoin älkäämme menettäkö toivoamme myöskään lähimmäistemme suhteen; Herra voi palauttaa heidätkin eksymyksen tieltä ja ”se, joka on hämmentänyt ajatuksemme, tulee saamaan rangaistuksensa” (j.10).
    --
    1. Jeesus armon soi, voiton meille toi,
    hän on valkeus, tie, totuus, elämä.
    Hän vanhurskaus, armo, laupeus,
    meille nyt on ilmestynyt ylhäältä.
    Hän koitto on, hän valaisee
    ja kuolon kahleet katkaisee,
    poistaa orjuuden, kuorman syntien.
    Nyt jo aavistaa me saamme autuuden.

2. Kirkas aamun koi päivän uuden loi,
    meitä ohjaa taivaan tietä kulkemaan.
    Riennä syntinen, luokse Jeesuksen,
    ota vastaan armo hänen armostaan.
    Hän kärsi ristinkuoleman,
    pois otti synnit maailman.
    Siihen luottaa saa, siihen turvatkaa.
    Ristin tiellä Kristuksessa riemuitkaa!

(Virsi 265:1,2)
  4. >>> ei nimmaria:
    1. Joh. 3:9
    " Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt".
    >>>>>

1.Joh. 3:8
    ”Joka syntiä tekee, se on perkeleestä,...”.
    --
    Rosenius selittää jakeen hyvin kirjassaan Elämän leipää.
    ”Huomaa tästä, mikä ero on siinä, että jokin ON SYNTIÄ ja että joku TEKEE SYNTIÄ.

Me luemme 1.Joh. 1:1:ssä:
    ”Jos sanomme, ettei meillä OLE SYNTIÄ, niin me eksytämme itsemme”.

Ja samassa kirjeessä:
    ”Joka syntiä tekee, se on perkeleestä. Ei yksikään Jumalasta syntynyt TEE SYNTIÄ”.

Mutta, kun jollakin ”ON SYNTIÄ” syntiä, merkitsee se, että synti asuu ja liikkuu kristityn lihassa.

Synti voi taistelussa voittaa hänet ja hän voi langeta. Mutta hän tuntee lankeemuksensa tähden tuskaa ja sen tähden taistelee.
    Hän siis pitää syntiä kärsimyksenä, vieläpä vaikeimpana kärsimyksenään, josta hän mielellään tahtoisi päästä eroon.

Sitä vastoin ”TEHDÄ SYNTIÄ” merkitsee sitä, että joku tekee syntiä tekemisekseen, tavakseen, eikä ajattelekkaan panna sitä pois. Hän pikemmin puolustelee ja suosii sitä.

Tosin tekopyhä voi tuomita puheissaan sen, mutta itse teoissa hän kuitenkin suosii sitä ja jatkaa synnin tekemistä.

Monet ihmiset voivat taitavasti valittaa syntiä ja puhua siitä, mutteivät todella ryhdy sitä pois panemaan. He haluavat salaa pitää sen, tai sitten he ovat päättäneet panna pois sen, mutteivät vielä.
    Tai he panevat pois monia syntejä saadakseen pitää yhden tai toisen, heille rakkaimman. Sitä he sentähden koettavatkin selitellen puolustella tai kätkeä.

Rehellinen sielu etsii aina neuvoa ja apua sanasta päästäkseen synnistä. Toinen etsii sanasta puolustusta synnilleen.
    Katso, tässä on ero sen, että jollakin ”ON SYNTIÄ” ja sen välillä, että joku ”TEKEE SYNTIÄ”.
    Tässä on ero rehellisen ja väärän hengen välillä.

Rehellinen sielu pyrkii aina kasvamaan hyvässä esim. saamaan enemmän nöyryyttä, enemmän uskoa ja rakkautta, enemmän alttiutta ja voimaa Jumalan mielen mukaiseen vaellukseen (vanhurskautta!)”.
    (C.O.Rosenius)
  5. ...jatkan Joh. 8. lukua.

Joh.8:48-59
    Jeesuksen ja juutalaisten välinen kiista jatkuu.
    Jeesusta vastaan heitetään herjaus:
    ” sinä olet samarialainen ja sinussa on riivaaja" (48).
    ”Samarialainen” oli siihen aikaan haukkumasana, jolla tarkoitettiin saastaista ja pahan hengen valtaamaa ihmistä.

Ihminen ei ole siitänsä muuttunut.
    Tälläkin palstalla kuulee usein samantapaista haukkumista ja herjaamista. Jeesus ei asetu tuomariksi:
    "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua.
    Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee (49,50).

Tässäkin kohden voimme ottaa esimerkkiä Jeesuksesta ” joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee” (1Piet.2: 23).

Uskova ei ainoastaan vapaudu synnin orjuudesta (Joh. 8:32,34), vaan saavuttaa kuolemattomuuden.
    Jeesuksen vastustajat ymmärsivät taas hänen sanansa ” jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa",-väärin. He ajattelivat Jeesuksen puhuvan ajallisesta kuolemasta.

Jeesuksen puhe siitä, että ”ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut”, saa juutalaiset raivoihinsa (58,59).
    Jos he olisivat olleet todellisia Jumalan lapsia, olisivat he rakkaudella kohdelleet Jeesusta, jonka Jumala oli taivaasta lähettänyt heidän pelastajakseen.
    Nyt he päinvastoin yrittävät etsiä sopivaa tilaisuutta surmataksensa hänet. Murhan aikeissa kulkeminen on taas yksi perkeleen lapsen tuntomerkeistä. Kun he eivät vastaanottaneet totuutta, jota Jeesus julisti, he mieluummin pysyivät valheessa, jonka isä on perkele (8:44,45).
    --
    Miten sinä toimit, kun koet tulleesi herjatuksi?
    --
    1.
    Oi Luoja, lohduttajamme,
    ja Henki, pyhittäjämme,
    opettajamme oikea,
    totuuteen meitä johdata
    ja armollasi kaunista.

2.
    Taas laumaan etsi eksyneet,
    turvaasi nosta harhailleet,
    katkaise kahleet syntien
    ja hoida haavat sielujen.
    Vie meidät joukkoon pyhien.
  6. Jatkan ei nimmarin esille tuomaa Joh. evankeliumin 8. lukua.

Joh.8:31-47
    Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen:
    "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi"(Joh.8:31,32).

Jeesuksen sanojen sisältönä on totuus, jonka valossa ihminen kykenee arvioimaan oikein Jumalaa, maailmaa ja itseänsä.
    Juuri valkeudessa eläminen paljastaa meidän syntisyytemme (1.Joh.1:8).

Kun ihminen pysyy tässä totuudessa ja pyrkii soveltamaan Jeesuksen antamia neuvoja jokapäiväisessä elämässään, saa hän siunauksen. Ihminen vapautuu synnin orjuudesta, johon hän on joutunut tottelemattomuutensa tähden (34,35).
    Hän vapautuu kuolemasta, mikä on synnin palkka.

Jeesus sanoo:
    ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa"(51).
    Juutalaiset käsittivät Jeesuksen sanat vapaudesta väärin. He luulivat
    Jeesuksen puhuneen yhteiskunnallisesta asemasta, vaikka kysymys oli vapaudesta synnistä (Joh.8:24), perkeleestä (24) sekä kuolemasta (24,51). Totuus, joka tulee ylhäältä (40), tekee vapaaksi (32).
    --
    Virsi 484
    --
    1.
    Totuuden Henki, johda sinä meitä
    etsiessämme valkeuden teitä.
    Työtämme ohjaa, meitä älä heitä,
    tietomme siunaa.

2.
    Kaikessa näytä käsiala Luojan,
    mahtavan, viisaan, kaiken hyvän suojan.
    Kristuksen luokse, rakkauden tuojan,