Paavalin puhdas mieli - sinullakin?

greeeeen

Palstalla käytetään Roomalaiskirjettä perustelemaan Kristuksen omien heikkoutta ja syntisyyttä. Roomalaiskirjeessähän Paavali selitti oppinsa alusta alkaen, seurakunnalle jossa ei ollut koskaan käynyt. Paavalin väitetään siinä olevan opetuksen perusteella olleen loppuun saakka itsekin heikko ja syntinen, mutta...

...näin Paavali todellisuudessa kertoo itsestään ja työtovereistaan:

3 Me emme anna kenellekään missään asiassa loukkaantumisen aihetta, jotta palveluvirkaamme ei moitittaisi.

4 Kaikessa me osoitamme olevamme Jumalan palvelijoita. Me kestämme sitkeästi vaikeudet, vaivat ja ahdingot,

5 ruoskimiset, vankeudet, mellakat, raadannan, valvomisen ja paastoamisen.

6 Mielemme on puhdas, meillä on tietoa, kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä, meillä on Pyhä Henki, vilpitön rakkaus,

7 totuuden sana ja Jumalan voima. Aseinamme ovat vanhurskauden miekka ja kilpi.

(2. Kor. 6:3-7)
_______

Paavali siis sanoo tuossa mm. että "MIELEMME ON PUHDAS", ja kertoo siitä, mitä kaikkea hän ja kanssaan Jumalan palveluvirkaa suorittavat SITKEÄSTI kestävät. Että se siitä syntiä täynnä olevasta mielestä ja heikkoudesta. :)

Missä on tällä palstalla uskovan syntisyyttä ja omaa syntistä mieltään korostavien 'paavalilainen' l. puhdas mieli?!

33

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • greeeeen

Paavalihan ei tavannut puhua vanhan luontonsa vallassa oleville niin kuin hengellisille ihmisille, vaan 'antoi heille ravinnoksi pelkkää maitoa, koska nämä eivät olisi vielä kestäneet vahvaa ruokaa':

1 Minä en voinut puhua teille, veljet, niin kuin hengellisille ihmisille puhutaan, vaan niin kuin puhutaan vanhan luontonsa vallassa oleville, niille jotka ovat Kristuksen tuntemisessa vielä pikkulapsia.

2 Annoin teille ravinnoksi maitoa, en vahvaa ruokaa, sillä sitä te ette olisi vielä kestäneet. Ette kestä sitä vielä nytkään,

3 sillä olette yhä vanhan luontonne vallassa. Kun teillä kerran on keskinäistä kateutta ja riitaa, silloinhan vanha luontonne vallitsee teitä ja te elätte niin kuin ihmiset elävät.

(1. Kor. 3:1-3)

• greeeeen

Semper korostaa jälleen kerran tuolla toisaalla uskovan 'hengellistä köyhyyttä' ja irvailee 'ei nimmarille' tämän opetuksen mukaisen hengellisen ihmisen ohittavan apostolitkin...

>>Sinä ei-nimmari väität ohittaneesi apostolit ja myös Jeesuksen ja päässeesi epämääräisen 'ahtaan portin' läpi johonkin yliluonnolliseen "supernatural-tilaan", jossa et enää elä lihassa, vaan hengessä

• Tautofoniaa !
        greeeeen kirjoitti:

Semper korostaa jälleen kerran tuolla toisaalla uskovan 'hengellistä köyhyyttä' ja irvailee 'ei nimmarille' tämän opetuksen mukaisen hengellisen ihmisen ohittavan apostolitkin...

>>Sinä ei-nimmari väität ohittaneesi apostolit ja myös Jeesuksen ja päässeesi epämääräisen 'ahtaan portin' läpi johonkin yliluonnolliseen "supernatural-tilaan", jossa et enää elä lihassa, vaan hengessä

Semper, Sember, Sember...

Oletko katkera, kun jatkuvasti aiheesi on Sember?

• Kummastelen,

"Missä on tällä palstalla uskovan syntisyyttä ja omaa syntistä mieltään korostavien 'paavalilainen' l. puhdas mieli?! "

Tuota samaa minäkin kummastelen ja ihmettelen. Eikö usko muutakkaan ihmistä puhtaaksi? Onko pesu jäänyt kesken ja ihmiset syntisiksi?

• kavu vauhtiin

1 Minä en voinut puhua teille, veljet, niin kuin hengellisille ihmisille puhutaan, vaan niin kuin puhutaan vanhan luontonsa vallassa oleville, niille jotka ovat Kristuksen tuntemisessa vielä pikkulapsia.

Krsituksen tuntemisessa pikkulapsen asteella oleva ei olekkaan vielä hengellinen. Tuo asia saa varmasti murhemieltä aikaiseksi monissa. Toivottavasti se antaa ihmiselle innon tutustua uskon kohteeseen. Pikkulapsen asteella oleva on siis lihan vallassa. Moni uson käsitys joutuu muuttumaan, kun alkaa tuntemaan raamattua. Monet jäävät kiistelemään loppu elämäksi noista asiosta, eivät koskaan pääse kasvamaan. Tästä asiasta voisi tehdä aloituksen. Saisi nähdä mitä kiistaa se saa aikaiseksi:) Eiköhän monet kiistä tuon tiedon ja anna omia selityksiä tilalle.

• Jeesus on tie

Kuinka ihminen voi olla niin pimeä farisealaisuudessaan, ettei hän näe syntisyyttään?

• Kysyt: "Onko pesu jäänyt kesken ja ihmiset syntisiksi"?

Eikö syntisten turva ole Jeesus Kristus?
        Mihin synnitön ARMOA tarvitsee?

• Pidä tuo usko

Jumala on voimallinen rakentamaan maahan revityn uudeksi. Siihen minä uskon. Uusi rakennus on aivan uusi, eikä siinä ole vanhan häpeätahroja.

• body

Sanoilla kikkailua, sanoilla fantasioimista ja kuvitteellista elämää, illuusioita, ja tavallisessa arkielämässä kuin unissakävelyä.

Kuka noita opetti ellei Paavali, sillä hänellä ei ollut kosketusta tavallisen ihmisen arkielämään.

• Pysytään totuudessa.

Paavalilla jos kellään oli kosketusta tavallisen ihmisen arkielämään. Lue nyt hyvänen aika Apostolien tekoja ja Paavalin kirjeitä.

Paavali kertoi kokemuksistaan 2.korintolaiskirjeen 11 luvussa. Ollaanko me saatu ruoskaa monta kertaa, ajehlehduttu meressä, oltu valheveljien keskellä, koettu vilius ja nälkää?

Paavali julisti koko evankeliumin.

• greeeeen

No niin... palstalta häipyi tuhkana tuulen aloitus, jossa esitin Semperille kysymyksiä uudestisyntymisestä ja siihen liittyvistä asioista. Ilmeisesti se 'asiaton' kohta oli sitten siinä, että sanoin Semperille, että toivon, että voimme keskustella aiheesta niin ettei tämä käy taas minuun kiinni henkilönä. Kysymyksistäni nyt ei kukaan vääntämälläkään saanut asiattomia. :)

Mutta tämän ketjun asiaan sitten. Näin sanoo Semper taas toisaalla:

>>Semper.Fidelis 7.7.2011 15:55

"Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
      Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin." Psalmi 51:8-9

Palstalle on viime aikoina tuotu yllättävän suurella innolla sellaista harhautunutta oppia, jonka mukaan uskova tulee "lunta valkeammaksi" kilvoiteltuaan "ahtaan portin" läpi avaralle paikalle - kuten joku kirjoittaja kilvoituksensa päätepisteen ja puhtautensa tyyssijan määrittelee.

Raamattu toki mainitsee avaran paikan. Mutta niiden harhautuneiden, jotka yhdistävät 'ahtaan portin takana häämöttävän avaran paikan' omaan ns. synnittömyyteensä, sopisi muistaa Jeesuksen varoitukset synnin avarasta portista ("se portti on avara ja tie lavea"), joka vie kadotukseen.

Katsoessaan uskovien sisäistä ja salaista ihmistä, Jumala näkee ERITTÄIN paljon sellaista, mikä EI SUINKAAN ole lumivalkoista. Joka sen kieltää ei ole käynyt edes peilin edessä, saati että olisi nöyrtynyt jumalallisen läpivalaisun alle.

Nuo kieltäjät ja uneksijat ovat menneet valheportista sisään. Tosiasiassa heidän paikkansa petollinen avaruus perustuu sokeuteen ja heidän syntiensä sakeaan sumuun.>6 Mielemme on puhdas, meillä on tietoa, kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä, meillä on Pyhä Henki, vilpitön rakkaus,

• ei nimmaria

2.Kor.6
      6 Mielemme on puhdas, meillä on tietoa, kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä, meillä on Pyhä Henki, vilpitön rakkaus,

7 totuuden sana ja Jumalan voima. Aseinamme ovat vanhurskauden miekka ja kilpi.

Paavali oli tuossa vaihessa kasvanut täydeksi mieheksi hengelliseltä ihmiseltään.
      Hänkin oli joutunut kasvamaan lain kautta laista vapaaksi ja joutunut näkemään alaikäisenä ollessaan oman syntinsä.
      Nyt hän sai todistaa puhtaasta mielestä, tiedosta, kärsivällisyydestä, ystävällisyydestä, Jumalan voimasta, vilpittömästä rakkaudesta, Pyhästä Hengestä ja totuuden Sanasta, sillä hän oli saanut kasvaa lain kautta vapaaksi laista. Paavalin aseena oli vanhurskauden miekka ja kilpi.
      Paavali ei jäänyt lain alle ja lihantahdon ristille naulaajaksi, vaan pääsi vapauteen.

Paavali opetti etsiviä, lain alla vielä kamppailevia ja vapaita. Hän kertookin olleensa lain alla oleville kuin olisi itsekkin lain alla. Helppohan hänen on siitä kertoa, kun oli käynyt itse sen kamppailun läpi. Paavali kertoo Jumalan armosta. Siitä miten Jumala ottaa huomaansa ihmisen ja kasvattaa tämän uudeksi luomukseksi. Siitä miten uuden luomuksen ei tarvitse jäädä synnin orjuuteen. Ei tarvitse kärsiä pahoista tunteista, katkeruudesta, kateudesta tai misään, joka tuhoaa ihmisen toivon. Paavali kertoi Kristuksen vapauttaneen hänet synnin ja kuoleman orjuudesta. Hän ei kerro omasta voimastaan ja omasta kyvystä vapauttaa itseään, vaan kertoo Kristuksen vapauttaneen hänet.

• Tapio522eikirj

ei nimmaria: "Hänkin (Paavali) oli joutunut kasvamaan lain kautta laista vapaaksi ja joutunut näkemään alaikäisenä ollessaan oman syntinsä".
        >>>

Saavuttiko Paavali lopulta, syntisistä suurin, "miehuutensa päivinä" täydellisen synnittömyyden?

• ei nimmaria
        Tapio522eikirj kirjoitti:

ei nimmaria: "Hänkin (Paavali) oli joutunut kasvamaan lain kautta laista vapaaksi ja joutunut näkemään alaikäisenä ollessaan oman syntinsä".
        >>>

Saavuttiko Paavali lopulta, syntisistä suurin, "miehuutensa päivinä" täydellisen synnittömyyden?

Tapio522, Paavali, joka kuului farisealaisten kiivaimpaan lain julistaja lahkoon entisessä elämässä, kertoo vasta Jeesuksen tavattuaan päässeensä irti laista.
        Hän joutui vastatusten käskysanojen kanssa ja kertoo niiden olevan hyviä, koska ne NÄYTTIVÄT hänelle synnin. Hän ei olisi tiennyt mikä on syntiä, jos käskyt eivät olisi niitä hänelle näyttäneet. Käskyjen perusteella hän tiesi mitä hänen oli hyljättävä, jos aikoi uskon päämäärän saavutta. Hän luki ja kuuli käskyistä, että hänen tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Sen lukemansa ja kuulemansa perusteella hän kasvoi Jeesuksen tuntemisessa ja sai voiman naulata ristille kaiken sen, mikä rikkoo rakkauskäskyjä. Kaksi suurta käskyä nousi hänessä pidetyksi, uskon kautta Jeesuksen. Paavali joutui kulkemaan Jeesus Tien ja tekemään parannuksen synneistä, kuten kuka tahansa Jumalan valitsema joutuu. Joka on tehynyt parannuksen uskon kautta Jeesukseen, ei ole enää syntinen, vaan on vapaa synnin orjuudesta.

Galatalaiskirje 2
        17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

• ei nimmaria
        ei nimmaria kirjoitti:

Tapio522, Paavali, joka kuului farisealaisten kiivaimpaan lain julistaja lahkoon entisessä elämässä, kertoo vasta Jeesuksen tavattuaan päässeensä irti laista.
        Hän joutui vastatusten käskysanojen kanssa ja kertoo niiden olevan hyviä, koska ne NÄYTTIVÄT hänelle synnin. Hän ei olisi tiennyt mikä on syntiä, jos käskyt eivät olisi niitä hänelle näyttäneet. Käskyjen perusteella hän tiesi mitä hänen oli hyljättävä, jos aikoi uskon päämäärän saavutta. Hän luki ja kuuli käskyistä, että hänen tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Sen lukemansa ja kuulemansa perusteella hän kasvoi Jeesuksen tuntemisessa ja sai voiman naulata ristille kaiken sen, mikä rikkoo rakkauskäskyjä. Kaksi suurta käskyä nousi hänessä pidetyksi, uskon kautta Jeesuksen. Paavali joutui kulkemaan Jeesus Tien ja tekemään parannuksen synneistä, kuten kuka tahansa Jumalan valitsema joutuu. Joka on tehynyt parannuksen uskon kautta Jeesukseen, ei ole enää syntinen, vaan on vapaa synnin orjuudesta.

Galatalaiskirje 2
        17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

Paavali oppi Jeesukselta, joka on tie, totuus ja elämä ja sen tien kautta hän sai kasvaa vapauteen.

Markus 12
        28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
        29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
        30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
        31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
        32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
        33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
        34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.
        35 Ja opettaessaan pyhäkössä Jeesus puhui edelleen ja sanoi: "Kuinka kirjanoppineet sanovat, että Kristus on Daavidin poika?
        36 Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.
        37 Daavid itse sanoo häntä Herraksi; kuinka hän sitten on hänen poikansa?" Ja suuri kansanjoukko kuunteli häntä mielellään.
        38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla

• greeeeen
        ei nimmaria kirjoitti:

Galatalaiskirje 2

Totta kirjoitat 'ei nimmaria'.

Ihminen ei jää Raamatun mukaan loputtomiin naulitsemaan lihaansa ristille, niinkuin Semper väittää, vaan Kristuksen omat OVAT tehneet sen jo! Vanha minä ei vasta väisty heissä pikkuhiljaa uuden luomuksen tieltä, niinkuin Semper väittää, vaan sekin on tapahtunut jo.

24 Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen.

(Gal. 5:24)

9 Älkää valehdelko toisillenne. Olettehan riisuneet yltänne vanhan minänne kaikkine tekoineen

10 ja pukeutuneet uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen.

(Kol. 3:9-10)

• Tapio522ei kirj
        ei nimmaria kirjoitti:

Paavali oppi Jeesukselta, joka on tie, totuus ja elämä ja sen tien kautta hän sai kasvaa vapauteen.

Markus 12
        28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
        29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
        30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
        31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
        32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
        33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
        34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.
        35 Ja opettaessaan pyhäkössä Jeesus puhui edelleen ja sanoi: "Kuinka kirjanoppineet sanovat, että Kristus on Daavidin poika?
        36 Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.
        37 Daavid itse sanoo häntä Herraksi; kuinka hän sitten on hänen poikansa?" Ja suuri kansanjoukko kuunteli häntä mielellään.
        38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla

38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla.
        <
        --Pitkiä viittoja käyttivät ylhäiset. Niin ulkoiselta käytökseltään kuin mielenlaadultaankin kirjanoppineet asettuivat muiden yläpuolelle.
        --
        Lk 12:1 "Ennen kaikkea kavahtakaa fariseusten hapatusta, se on: ulkokultaisuutta”.

Matt 23:27 ”Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa”!

Kerran olin hyvän ystäväni syntymäpäiväjuhlilla. Päivänsankari tarjosi kakkukahvit. Kakku oli päällisin puolin nähtynä herkullisen näköinen kermakuorrutuksineen. Pettymys oli suuri, kun osoittautuikin, että kakku oli sisältä päin homehtunut.

• body
        ei nimmaria kirjoitti:

Markus 12

" Paavali oppi Jeesukselta.." on väärin lausuttu, sillä Paavali ei tavannut Jeesusta koskaan ja se mitä hän kirjoitti on hänen omaa tuotantoa.

Paavali ei oikeastaan puhu Jeesuksesta juuri lainkaan, hän pohtii evankeliumia ihmisen raadollisuuden näkökulmasta. Ja siinä ilmenee ihmisen masokistinen uskonkäsite.

• Tapio522eikirj

Kenelle Jumala on ARMOLLINEN?

Jeesus paransi syntymästään sokean miehen (Joh.9:1-41)
      Jeesus ei jättänyt ihmettä erilliseksi tapahtumaksi, vaan aloittaa jatkokeskustelun hengellisestä sokeudesta ja näkökyvystä.

Sokeana syntyneen parantamisella oli aivan vastakkainen vaikutus fariseuksiin kuin parannettuun.
      Samalla kun Jeesus teki sokeana syntyneen ruumiillisesti ja hengellisesti näkeväksi, teki ihmetyö fariseukset, jotka sanoivat ”me tiedämme” (Joh.9:24,29) ja ”me näemme” (41), entistä enemmän sokeiksi. Ulkokultaisuudessaan fariseukset eivät nähneet omaa syntisyyttään. Heidän ei tarvinnut etsiä pelastusta synnistä, josta ei kukaan ole vapaa.

--Kenen joukoissa me seisomme?
      --Synnittömien fariseusten(jotka "näkevät"), vai
      --syntisten (Jotka ovat "sokeita" ja joille Jeesus sanoo, ettei teillä ole syntiä)?

Synnitön ("näkevä") pitää halpana Jumalan ARMOA.Ylpeä ihminen ei tunnusta syntisyyttään ("sokeuttaan") Jumalan edessä eikä näin ollen tarvitse Jumalan armoa.
      "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon" (Jaak. 4:6).
      ----
      Rukous: "Jumalani, ole minulle SYNTISELLE ARMOLLINEN".
      (Vain syntiselle Jumala on ARMOLLINEN, ei itse mielestään synnittömälle.)

• Mitä pelastumiseen tulee, niin lienemme kaikki yhtä mieltä siitä, että meille kaikille ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista. Pelastuminen edellyttää siis Jumalan tekemää ihmettä. Kun kuulemme evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta, niin on mahdollista, että tuo sovituksen sana pääsee uppoamaan sydämeemme. Ja silloin tuo julistettu Sana puhdistaa sydämemme. Jumala vanhurskauttaa jumalattoman. Olemme puhdassydämisiä
      ja saamme nähdä Jumalan.

Me emme voi mitenkään todistaa tuon ihmeen tapahtuneen. Mutta Jumala todistaa sen meille. Antamalla meille Pyhän Hengen. Ja kyllähän sen ulkopuolinenkin voi havaita, että meitä ei enää kuljetakaan maailman henki, vaan Jumalan Henki.

• greeeeen

Enpä nyt tiedä kaikkien yksimielisyydestä, mutta minä ainakin voin allekirjoittaa sanomasi. Jos/kun ihminen taivuttaa mielensä kuulemaan Häntä, peseytyy, puhdistautuu ja tekee lopun pahoista töistään, tapahtuu ihme. :)

16 Peseytykää, puhdistautukaa, tehkää loppu pahoista töistänne, ne ovat aina silmissäni. Lakatkaa tekemästä pahaa.

17 Opetelkaa tekemään hyvää, tavoitelkaa oikeudenmukaisuutta, puolustakaa sorrettua, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.

18 -- Tulkaa, selvittäkäämme miten asia on, sanoo Herra. -- Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.

19 Jos te taivutatte mielenne kuulemaan minua, te saatte syödä maan hyvyyttä

(Jes. 1:16-19)

• ml213.

Tätä aluetta on näköjään pohdittu jo kauan, niin tulkoon kaikille tiedoksi. Kun uudestisyntynyt ihminen joutuu elämään tässä lihallisessa ruumiissaan ja erikoisesti lihan mielen kanssa elämänsä lopuun saakka, niin tästä johtuen lankeamme syntiin ja siten elämme armossa.

Mutta, ihmettelen tässä kinastelussa sitä, miten monen ihmisen käyttäytymisestä ja viestien sisällöstä ilmenee, miten synnintekeminen/lankeaminen olisi kuin itsestään selvyys tai luvallista. Siis jatkaa samaa käyttäytymistä vuodesta toiseen,- ilman kasvamista.

Todellisuudessa itsensä terve valvominen ja armon huomioiminen mahdollistaa juuri Hengellisen ihmisen kasvamisen. Jos ihmiseltä puuttuu tuo tila, niin lopputulos on kuin Laudekian seurakunnalla eli sokeus itseään ja opetustaan kohtaan.

Niin, ihmisen mieli on todella puhdas, jos ihmisen sydämellä ei ole syntiä. Mutta,- tätä puhtautta tulee valvoa. Niin, ensiksikinpuhdas mieli ei tunne vilpillisyyttä,- vaan avoimuutta ja ei ole laskelmoiva. Tavallaan kuvaa lapsen mielen olemusta (eri asia kuin lapsellinen).

• greeeeen

Totta ihmeessä on valvottava itseään loppuun saakka, mutta Raamattu kertoo, ettei Jumalan käskyjen pitäminen ole enää vaikeaa, ja että Hän itse vahvistaa omansa niin, että tämä on puhdas, nuhteeton ja vailla moitteen sijaa.

Paavali sanoo: "MIELEMME ON PUHDAS, meillä on tietoa, kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä, meillä on Pyhä Henki, vilpitön rakkaus. Mm. Semper taas korostaa uskovan syntiä täynnä olevaa mieltä ja opettaa vastoin Raamatun sanaa.

• greeeeen

Laitetaanpa vielä nuo lainausmerkit paikoilleen:

Paavali sanoo: "MIELEMME ON PUHDAS, meillä on tietoa, kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä, meillä on Pyhä Henki, vilpitön rakkaus". Mm. Semper taas korostaa uskovan syntiä täynnä olevaa mieltä ja opettaa vastoin Raamatun sanaa.

• Johanneksen evankeliumi 13
        10 'Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki." '

Johanneksen evankeliumi 15
        3 'Te olette jo puhtaat sen - s a n a n - t ä h d e n, - jonka minä olen teille puhunut.'

• ml213.

"Mm. Semper taas korostaa uskovan syntiä täynnä olevaa mieltä ja opettaa vastoin Raamatun sanaa. "

No, Semperilä on omat vaikuttimensä painottaa ihmisen synnillisyyttä. Jokainen Raamattua lukeva ja sitä ymmärtävä tietää,- jos uskoo, miten ihmisen on tehtävä parannus havaittuaan syntikäyttäytymisen itsessään. No, kasvamisenkautta ja armo huomioiden.

Niin, ymmmärrän, miten ihmisellä on jo puhdas mieli,- jos hän vilpittömästi pyrkii parannuksen tekemiseen armossa kasvaen. Siis painotus on armossa kasvaen,- ei lupa olla syntinen.
      Niin, itsensä valvomisesta ei ole mitään hyötyä,- armosta puhumattakaan,- jos ihmisellä sydämentila ei ole kasvamiseen/synnin hylkäämiseen aktivoitunut.

Ihmisessä siis näkyy tämä kasvu vuosien saatossa.

"Vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydän päivään saakka".

• Osoitappa ml213 tarkalleen joku kohta, jossa toimin kuten sanoit:
        >>korostaa uskovan syntiä täynnä olevaa mieltä ja opettaa vastoin Raamatun sanaa.>uskovan syntiä täynnä olevaa mieltä

• ml213.
        Semper.Fidelis kirjoitti:

Osoitappa ml213 tarkalleen joku kohta, jossa toimin kuten sanoit:
        >>korostaa uskovan syntiä täynnä olevaa mieltä ja opettaa vastoin Raamatun sanaa.>uskovan syntiä täynnä olevaa mieltä

Tämäpä hauska sattuma. Avasin äsken sivuston ja huomasin viestisi. Niin, jos tarkistat aiemman viestini, niin tämä;

"Mm. Semper taas korostaa uskovan syntiä täynnä olevaa mieltä ja opettaa vastoin Raamatun sanaa. "

niin, tuo on sitaateissa eli lainasin toisen ihmisen ajatuksen asian aloitukseksi.Tuohan ei ole minun ajatukseni,- vaan muistaakseni greenin (?) Eli lainauksella haluan painottaa/tuoda esiin, miten sinä korostat ihmisen syntisyyttä.Muistaakseni käsittelin tätä asiaa viestissä ja ei siitä sen enempää.

PS.
        Ymmärrän ja uskon ja havainnoin, miten uudestisyntynyt ihminenkin omaa syntikäyttäytymistä,- mutta itse en painota tätä,- vaan kasvamista siitä pois armo huomioiden.

• ml213. kirjoitti:

Tämäpä hauska sattuma. Avasin äsken sivuston ja huomasin viestisi. Niin, jos tarkistat aiemman viestini, niin tämä;

niin, tuo on sitaateissa eli lainasin toisen ihmisen ajatuksen asian aloitukseksi.Tuohan ei ole minun ajatukseni,- vaan muistaakseni greenin (?) Eli lainauksella haluan painottaa/tuoda esiin, miten sinä korostat ihmisen syntisyyttä.Muistaakseni käsittelin tätä asiaa viestissä ja ei siitä sen enempää.

PS.
        Ymmärrän ja uskon ja havainnoin, miten uudestisyntynyt ihminenkin omaa syntikäyttäytymistä,- mutta itse en painota tätä,- vaan kasvamista siitä pois armo huomioiden.

Lainauksesi oli tosiaan alunperin toisen kirjoittajan tekemä väite.

Tässä kuitenkin sinun oma suora viittauksesi tuohon väitteeseen:
        >>No, Semperilä on omat vaikuttimensä painottaa ihmisen synnillisyyttä.>Semper taas korostaa uskovan syntiä täynnä olevaa mieltä ja opettaa vastoin Raamatun sanaa.

• ml213.
        Semper.Fidelis kirjoitti:

Lainauksesi oli tosiaan alunperin toisen kirjoittajan tekemä väite.

Tässä kuitenkin sinun oma suora viittauksesi tuohon väitteeseen:
        >>No, Semperilä on omat vaikuttimensä painottaa ihmisen synnillisyyttä.>Semper taas korostaa uskovan syntiä täynnä olevaa mieltä ja opettaa vastoin Raamatun sanaa.

"""""Minä painotan VOITTOA synnistä, TODELLISTA ja konkreettista voittoa synnistä, armon avulla ja uskon kuuiaisuudessa. Avaimena voitolle on risti, joka meidän on Jeesuksen seuraajina otettava kantaaksemme.

"joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias."
        Matt.10:38

"Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä -" 1.Piet.4:1 """""""""""

Ymmärtänet, ettei ihmisen sanomisella tai kirjoittamisella tai omasta milestän uskomisella Jeesukseen ole mitään katetta/todellisuutta,- jos ihmisessä ei näy tämä mitä hän viestittää sanoina. Jaakob opetti erikoisen hyvin tämän alueen uskonteoista.
        Juuri tuohon liittyy,- ja erittäin läheisesti se terve itsensä valvominen. Eihän koko valvomisesta ole mitään merkitystä,- jos ihminen ei tunne/tiedosta itselleen omaa käyttäytymistä.

Itsensä valvominenhan on juuri sitä, että elää ja käytäytyy siten, mitä opettaa tai tuo esille. Lihassa kärsiminen näivettää toisen ihmisen halventamisen.Siis käyttäytymisen asteella,- koska sydämentila on Jumalan tahdon mukainen.

Niin, ei tämän enempää,- koska aihe on sinuun/henkilöity liittyvä.Mutta, kerroin näkemykseni, koska pyysit.

• ml213. kirjoitti:

"""""Minä painotan VOITTOA synnistä, TODELLISTA ja konkreettista voittoa synnistä, armon avulla ja uskon kuuiaisuudessa. Avaimena voitolle on risti, joka meidän on Jeesuksen seuraajina otettava kantaaksemme.

"joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias."
        Matt.10:38

"Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä -" 1.Piet.4:1 """""""""""

Ymmärtänet, ettei ihmisen sanomisella tai kirjoittamisella tai omasta milestän uskomisella Jeesukseen ole mitään katetta/todellisuutta,- jos ihmisessä ei näy tämä mitä hän viestittää sanoina. Jaakob opetti erikoisen hyvin tämän alueen uskonteoista.
        Juuri tuohon liittyy,- ja erittäin läheisesti se terve itsensä valvominen. Eihän koko valvomisesta ole mitään merkitystä,- jos ihminen ei tunne/tiedosta itselleen omaa käyttäytymistä.

Itsensä valvominenhan on juuri sitä, että elää ja käytäytyy siten, mitä opettaa tai tuo esille. Lihassa kärsiminen näivettää toisen ihmisen halventamisen.Siis käyttäytymisen asteella,- koska sydämentila on Jumalan tahdon mukainen.

Niin, ei tämän enempää,- koska aihe on sinuun/henkilöity liittyvä.Mutta, kerroin näkemykseni, koska pyysit.

Toistan, minun missioni keskustelussa ei ole toisten mielistely.
        Asia on pikemminkin päinvastoin, aivan samoin kuin Paavalilla:

"Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija." Gal.1:10

>>Lihassa kärsiminen näivettää toisen ihmisen halventamisen.

• ml213.

>>No, Semperilä on omat vaikuttimensä painottaa ihmisen synnillisyyttä.

• Minun missioni keskustelussa ei ole kenenkään mielistely.
        Asia on pikemminkin päinvastoin, aivan samoin kuin Paavalilla:

"Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija." Gal.1:10

Käytit muuten taas kerran tuota tuttua jaetta, jota itse toin pari päivää sitten esille omassa aloituksessani "Totuutta, salatuimpaan saakka."
        "Vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydän päivä'än saakka".

Tarkistapa asia täältä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9976687#comment-50198412-view
        Lue tuosta ketjusta viestini heti aloitukseni jälkeen 7.7.2011 16:25.

Sinä taidat poimia toisten viesteissä olevia sananpaikkoja ja sitten kääntää ne 'nurinpäin' toiselle kirjoittajalle muka häpeää tuottamaan?!

Opettelehan ml213 jokin 'viksumpi' tapa rynnistää toista vastaan.
        Yritän itsekin kaiken aikaa saada lisää viisautta totuuden esille tuomiseen. Olemme siis samaa taitoa opiskelemassa, joohan?

PS.
        Minun uskoni ja todistukseni keskipisteessä on ollut ja tulee olemaan NIMENOMAAN se totuus, että meidän tulee päivittäin KASVAA pyhityksessä sekä Jeesuksen ja Isän tahdon tuntemisessa.

Etkö sinä ole sitä vielä huomannut?

"KASVAKAA meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" 2.Piet.3:18. SIINÄ se on!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      88
      1896
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      405
      1892
    3. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      99
      1816
    4. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      380
      1775
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      59
      1408
    6. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      51
      1394
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      298
      1222
    8. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1096
    9. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      51
      1040
    10. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      173
      1025
    Aihe