Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. Kysyt:
    "Mitkä ovat hätäkasteen edellytykset ja mikä ero sikiöllä ja vauvalla suhteessa kasteeseen" ?

"Mikä iankaikkisuuskohtalo on kastamattomana kuolleella sikiöllä tai vauvalla" ?
    ---
    Kastamattomat lapset voimme jättää luottavaisin mielin Jumalan käsiin. Meille ei ole annettu tuomiovaltaa.

Toinen asia on, kun kristityt vanhemmat eväävät epäuskossaan lapsiltaan kasteen ja näin estävät lapsiaan tulemasta Jeesuksen omiksi.
    Apostolinen seurakunta kastoi perhekunnittain, kun perheen pää oli tullut Jeesukseen uskovaksi.

Miksi jättäisimme lapsemme Jumalan valtakunnan ja seurakunnan ulkopuolelle (Joh. 3:5)!
  2. Kiitos kysymyksestäsi:"Ja koska kummien osuus näyttelee merkittävää osaa lapsikasteessa, niin pyydän esittämään sellaiset Raamatun kohdat, joissa tuo kummienkin osuus tulee näkyviin".
    ---
    Edellä olevaan kysymykseen en pysty hyvin vastaamaan.
    Kykeneiskö joku toinen?
    Kristillinen opetus on tärkeätä, joten kyllä kait kummeillakin on siihen hyvät mahdollisuudet, jos vain sitä käytettäisiin hyväksi.
    ---
    Löysin oiheisen linkin, jossa lopussa on puhetta myös kummeista:
    http://lbl.jesusanswers.com/saarisalo/mk2.htm
    ----
    Linkistä poimittua (Lainaus on pitkä):

Lopuksi on hyödyllistä rinnastaa yhteen ne eri kohdat, joissa alkuseurakunnan kristillinen kaste liittyy juutalaiseen proselyyttikasteeseen, jotta sitä selvemmin tulisi näkyviin, miten apostolien rakentama kirkko on perinyt kasteen eri menoinensa juutalaisten kasteen jatkona, kuten se on perinyt Herran Ehtoollisenkin juutalaisten pääsiäisaterian jatkona.

1. Sen puhdistuskasteen edellä, millä Israelin kansa pyhitettiin Siinain vuoren juurella, oli ensin' tehty kysymys ja vastaus liitosta Israelin ja Herran välillä (2 Moos. 19:5, 6, 8, 10). Tämän pohjalla juutalaiset kysyivät kaikilta proselyyteiltä lupausta luopumaan epäjumalista ja yhtymään Herran liittoon. Samoin kristitytkin ovat kysyneet kasteoppilaalta: »Tahdotko luopua epäjumalista» 1. »perkeleestä ja kaikista hänen menoistaan» (vrt. 1 Kor. 10:20). Suomessakin nykyajan keski-ikäisille ja vanhuksille on viimeksimainittu kysymys lausuttu vanhan käsikirjan mukaisesti, kun heidät lapsina on kastettu. Kaste on »hyvän omantunnon p y y t ä m i s t ä Jumalalta» (1 Piet. 3:21). Alkukielen sana, eperotema, merkitsee tarkemmin kysymistä ja viitannee juuri kastetta edeltävään lupauskyselyyn.

2. Sekä juutalaiset että alkuseurakunnan kristityt kysyivät kastettavalta tunnustusta sekä ennen kastetta seurakunnan edessä että vielä hänen jo seisoessaan kastevedessä.

3. Juutalaiset nimittivät porttiproselyyteiksi niitä Jumalaa pelkääviä pakanoita, joilla oli jotakin yleistä harrastusta oppia tuntemaan heidän uskontoansa. Näiden joukosta ne, jotka pyrkivät oikeiksi seurakunnan jäseniksi, eristettiin ensin opetettaviksi, ennen kuin heidät liiton proselyytteinä ympärileikkaukseea ja kasteella otettiin seurakuntaan. Niin kristitytkin erottivat eri asteita seurakunnan ympärillä, »kuuntelevia», »katekumeeneja», joita opetettiin kastekoulussa, ynnä »kompetentteja», jotka olivat valmiita kasteelle. Sekä juutalaisilla että kristityillä mainitut eri asteet oikeuttivat eri tavalla jumalanpalvelusmenoihin Jerusalemin temppelissä, synagogassa ja kirkossa. Kertomukset Etiopian hoviherrasta (Ap. t. 8:36) ja Filipin vanginvartiasta (Ap. t. 16:33), jotka erikoisen nopeasti kastettiin, ovat vain poikkeuksia yleisestä säännöstä.

4. Juutalaisilla oli sääntönä, että alaikäisen proselyytin puolesta hänen isänsä, neuvosto tai kaksi aikuista henkilöä toimi kummin virassa kastettaessa ja ympärileikkauksessa. Samoin kristityilläkin vanhemmat ja myöhemmin erikoiset kummit vastasivat lapsen puolesta uskontunnustuksen ja lupauksen perkeleestä luopumisesta.

5. Alkukirkossa käytettiin kasteen yhteydessä lisäksi monta tapaa, joista Uusi Testamentti ei puhu mitään. Esim. kastettavan, joka seisoi vedessä, piti k o l m e s t i upottaa päänsä ja koko ruumiinsa veteen ja vedestä noustuaan hän sai maistaa maitoa ja hunajaa sekä sai voitelun. Yksinkertaisessa alkukirkossa ei ollut vielä sellaista paavillista seremoniahenkeä, että se olisi itse tahtonut lisätä juhlatapoja. Jo toisella vuosisadalla näistä puhutaan tapoina, jotka olivat ikivanhoja ja kaikkien lahkolaistenkin käyttämiä. Täten ne ovat luonnollisimmin tulleet käytäntöön samalla kertaa kuin itse kastekin perintönä synagogalta.

Huomattakoon, että juutalaisilla kaikki lainmukaiset kulttipesot, astiainkin pesemiset, piti tapahtua kolmesti kastamalla silloin kuten yhä vieläkin. Kolmesti valamallahan meilläkin vielä toimitetaan kristillinen kaste. Maito ja hunaja oli juutalaisilla Luvatun maan vertauskuvana. Kristityt sillä kuvasivat luvatun Kristuksen valtakunnan omistusta. Voitelu ei myöskään ollut juutalaisille mikään outo tapa, sillä kastettu joutui näkemään ainakin oman uhrieläimensä veren pirskoituksia.

6. Sekä juutalaisilla että kristityillä vastakastettua nimitetään uudestisyntyneeksi (vrt. Joh. 3:3, 5; Tiit. 3:5).

7. Juutalaisten mukaan pakana oli saastainen, mutta kastettu oli puhdistettu pyhyyteen. Samoin Uusi Testamentti sanoo kastettuja kristittyjä »Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyiksi» (1 Kor. 1:2) ja seurakunnasta: »Jotta hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen vesipesossa sanan kautta» (Ef. 5:26). Samoin alkukirkon kirjoittajat tarkoittavat aivan yleisesti pyhitys-sanalla kastetta, pyhitetty- ja pyhä-sanalla kastettua, sekä sanalla saastainen kastamatonta.

8. Sekä juutalaisilla että kristityillä pääsiäisjuhlan aattoaika oli erikoisesti omistettu kasteajaksi, jotta edellisillä kastettavat täten pääsisivät pääsiäisaterialle ja uhreihin kelvollisiksi ja jälkimmäisillä Herran Ehtoolliselle.

9. Juutalaiset kastoivat myös pienet lapset samaan liittoon kuin heidän proselyyttivanhempansakin. Samoin tiedämme kirkkoisien teoksista, että apostolien ajan jälkeisessä kirkossa lapsikaste oli yleinen perimätapa.
    ---
    Mitä mieltä olette tekstistä?
  3. Joitakin vuosia sitten Juhannuspäivänä olin tuttavani kanssa Iisalmen kirkossa.
    Kirkkoherra ARNO TOIVANEN piti hyvän saarnan, jossa käsiteltiin tätä nimiasiaa.
    Laitanpa "referoinnin" tännekin, koska se liittyy hyvin keskusteluaiheeseemme; nimenanto ja Kaste .
    ----
    Vanhan Testamentin tekstinä oli Jes. 43:1
    ”Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut Israel:
    Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut,
    minä olen sinut nimeltä kutsunut;
    sinä olet minun.”

Evankeliumitekstinä oli Lk. 1:57-66. Siinä kerrotaan Johannes Kastajan syntymästä.
    Johannes Kastaja ympärileikattiin juutalaisten tavan mukaan 8 pv:n vanhana.
    Saarnassa käsiteltiin niitä yhtäläisyyksiä, mitä on lasten ympärileikkauksella ja ristiäisillä.

--Kummassakin tilanteessa joudutaan miettimään: Mikähän nimi lapselle annetaan.

--Ympärileikkaus oli paljon muutakin, kuin nimenantotilaisuus. Siinä lapsi otettiin Jumalan valtakunnan jäseneksi (Vanhan Liitto =lakiliitto).
    Kasteen kautta Jumala ottaa lapsen armoliittoonsa (Uusi Liitto =armoliitto). Jumala lähestyy siinä sinua. Sinut tunnetaan nimeltä (vrt. Jes. 43:1) ja nimeltä sinua kutsutaan henkilökohtaisesti Jumalan valtakuntaan.
    Nimi on siis tärkeä.
    Herra sanoo: ”Sinä olet minun. Minä olen sinun armahtajasi ja Lunastajasi.”

--Lapsen kohdalla mietitään usein: ”Mitähän tästä lapsesta tulee?” (jae. 66).
    Johannes Kastajasta tuli tien raivaaja Jeesukselle. Hänen sanomansa oli: ” Tule Jumalan luo, pyydä syntejäsi anteeksi ja ota kaste”. Sen jälkeen tuli tehdä parannuksen soveliaita hedelmiä (Lk.3:8).
    Näin meidänkin tulee tehdä: Ensin suhde Jumalaan kuntoon ja sitten elämän vaelluksen (suhde lähimmäisiin) parantaminen.

(Tähän sopinee Iisalmen kirkon Jumalanpalvelusvihkosessa oleva teksti:
    ”Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni,
    koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
    Ja katso; jos minun tieni on vaivaan vievä,
    niin johdata minut iankaikkiselle tielle.” Ps. 139:23-24)