Rakkaat

väitteliät

Pyydän teitä kaikkia lukemaan seuraavat 2 linkkiä KOKONAAN, niissä selvitetään perusteellisesti mitä Raamattu sanoo kasteesta, lue ne rukoillen.
Kirjoitukset ovat pitkiä, mutta perusteellisia ja näin ei enää pitäisi kenellekkään jäädä mitään epäselvää kaste asiasta.
Ole hyvä ja varaa aikaa lukemiselle riittävästi.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Vesikaste_Raamatun_opetuksen_valossa

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Vesikaste_upottamalla

Ja muutakin perusteellista Raamatun tutkimusta täältä:

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Raamatunopetuksiaold

Siunattuja lukuhetkiä kaikille ja lopettakaa väitteleminen, sillä se ei tuota yhtään uudesti syntyvää ihmistä.

25

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi selitys

      Lapsikasteensa viha voi johtua myös lapsena saadusta vakavasta traumasta, kuten insestistä tai lasisesta lapsuudesta ja siksi omiin vanhempiin kohdistuva viha projisoidaan lapsena saatuun kasteeseen, joka symboloi myös auktoriteetteja kuten kirkkoa?
      Vanhemmat saattavat olla jo kuolleita?

    • taappo

      Tunnen Petrin henkilökohtaisesti, joten voin suositella sivustoja lämpimästi.

      Siunauksin!

    • alkup.raimo

      jälkeen on pelastuksesta kaikki epäselvää, koska paavolan tekstit korottavat kastetta uudestisyntymisen jäleisenä ihmisen kuuliaisuuden tekona, mutta ei armoa...siis vain armosta uskon kuatta, Jeesuksen tähden voimme pelastua...saarnassa julistettu pelastus tarkotaan kasteen ja uskon kuatta...

      -kasteen armo löytyy Raamatusta: Lue
      Tiit 3:4-7

      • yks toinen

        Taidat olla huumori miehiä?

        Otetaan Tiitus 3:3:sta asti "OLIMMEHAN MEKIN ENNEN YMMÄRTÄMÄTTÖMIÄ, TOTTELEMATTOMIA, EKSYKSISSÄ, MONINAISTEN HIMOJEN JA HEKUMAIN ORJIA, ELIMME PAHUUDESSA JA KATEUDESSA, OLIMME INHOTTAVIA JA VIHASIMME TOISIAMME.
        4. Mutta kun Jumalan, meidän vapahtjamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti Hän meidät.."

        Taisi Paavola olla sittenkin oikeassa, ei tässä vauvoja kasteen armoon kasteta "moninaisten himojen orjia", niin vaan syntiset saivat Jeesuksen veren armon ja puhdistuksen.


      • Voisiko joku uskovien kasteen kannattaja nyt vihdoinkin sanoa, mitä kaste (Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen) antaa tai hyödyttää uskovaa ihmistä?
        Onko kaste mielestäsi vain pelkkää vettä ja ihmisen kuuliaisuuden teko, johon ei sisälly mitään Jumalan armoa tai tekoa?
        Muutamakin Raamatun paikka riittää perusteluksi!


        Minullekin jää Paavolan linkkejä lukiessani epäselväksi, mitä kaste loppujen lopuksi pitää sisällään.
        Paljon selitellään, mitä kaste ei ole, mutta hämärän peittoon jää, mitä se oikeasti ON!


      • yks toinen kirjoitti:

        Taidat olla huumori miehiä?

        Otetaan Tiitus 3:3:sta asti "OLIMMEHAN MEKIN ENNEN YMMÄRTÄMÄTTÖMIÄ, TOTTELEMATTOMIA, EKSYKSISSÄ, MONINAISTEN HIMOJEN JA HEKUMAIN ORJIA, ELIMME PAHUUDESSA JA KATEUDESSA, OLIMME INHOTTAVIA JA VIHASIMME TOISIAMME.
        4. Mutta kun Jumalan, meidän vapahtjamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti Hän meidät.."

        Taisi Paavola olla sittenkin oikeassa, ei tässä vauvoja kasteen armoon kasteta "moninaisten himojen orjia", niin vaan syntiset saivat Jeesuksen veren armon ja puhdistuksen.

        Raamattu sanoo, että me olemme luonnostamme lihan lapsia.
        Ovatko lapset tästä poikkeus?
        Eivätkö he synnykkään lihasta (Joh. 3:6)?


      • kysymässä
        Tapio522 kirjoitti:

        Voisiko joku uskovien kasteen kannattaja nyt vihdoinkin sanoa, mitä kaste (Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen) antaa tai hyödyttää uskovaa ihmistä?
        Onko kaste mielestäsi vain pelkkää vettä ja ihmisen kuuliaisuuden teko, johon ei sisälly mitään Jumalan armoa tai tekoa?
        Muutamakin Raamatun paikka riittää perusteluksi!


        Minullekin jää Paavolan linkkejä lukiessani epäselväksi, mitä kaste loppujen lopuksi pitää sisällään.
        Paljon selitellään, mitä kaste ei ole, mutta hämärän peittoon jää, mitä se oikeasti ON!

        siltä vauvalta, että mitä hän sai kasteessa ja
        oliko ihanaa???


      • taappo

        "Kasteen armoa" Raamatustani ei löydy!

        Tit.3:5. hän pelasti meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme töiden ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta.
        6. Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,

        Sen sijaan uudenliiton kaste Pyhällä Hengellä ja tulella, niinkuin Raamattu lupaa, löytyy.


      • joosua
        taappo kirjoitti:

        "Kasteen armoa" Raamatustani ei löydy!

        Tit.3:5. hän pelasti meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme töiden ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta.
        6. Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,

        Sen sijaan uudenliiton kaste Pyhällä Hengellä ja tulella, niinkuin Raamattu lupaa, löytyy.

        täällä näkee että nämä lapsikasteen puolustajat unohtavat kaikkein tärkeimmän Jeesuksen sovintoveren.

        ,"Koska meillä siis, veljet on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkein pyhimpään jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta.." Hebr 10:19-20


      • Tapio
        joosua kirjoitti:

        täällä näkee että nämä lapsikasteen puolustajat unohtavat kaikkein tärkeimmän Jeesuksen sovintoveren.

        ,"Koska meillä siis, veljet on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkein pyhimpään jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta.." Hebr 10:19-20

        Taitaa se vastaus jäädä taas saamatta.
        Mikä siinä on niin vaikeata, ettei voi kertoa uskovien kasteen sisällöstä.

        Toistampa kysymyksen;
        "Mitä uskovien kaste antaa tai hyödyttää uskovaa ihmistä"?

        Muutamakin Raamatun paikka riittää vastaukseksi!
        (Esim. Apt. 2:38 jne...)


      • itse,
        Tapio kirjoitti:

        Taitaa se vastaus jäädä taas saamatta.
        Mikä siinä on niin vaikeata, ettei voi kertoa uskovien kasteen sisällöstä.

        Toistampa kysymyksen;
        "Mitä uskovien kaste antaa tai hyödyttää uskovaa ihmistä"?

        Muutamakin Raamatun paikka riittää vastaukseksi!
        (Esim. Apt. 2:38 jne...)

        löydä vastausta??

        1. Piet. 3:21
           
        Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,


      • itse, kirjoitti:

        löydä vastausta??

        1. Piet. 3:21
           
        Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

        1.Piet. 3:21 on tärkeä ja paljon puhuva Raamatun paikka kasteen sisällöstä.
        Mitä Pietari tarkoittaakaan "lihan saastalla," jota kaste ei poista?
        Selittäisit(te)kö tarkemmin?
        ---
        Löytyykö muita Raamatun paikkoja, joissa kerrotaan uskovien kasteen sisällöstä; mitä siis kaste antaa ja hyödyttää uskovaa?


      • tämä,,,
        Tapio522 kirjoitti:

        1.Piet. 3:21 on tärkeä ja paljon puhuva Raamatun paikka kasteen sisällöstä.
        Mitä Pietari tarkoittaakaan "lihan saastalla," jota kaste ei poista?
        Selittäisit(te)kö tarkemmin?
        ---
        Löytyykö muita Raamatun paikkoja, joissa kerrotaan uskovien kasteen sisällöstä; mitä siis kaste antaa ja hyödyttää uskovaa?

        kirjoitus valoittaa sinulle jotain:

        http://www.icon.fi/~erkkik/kaste.html


      • yks toinen
        Tapio522 kirjoitti:

        Raamattu sanoo, että me olemme luonnostamme lihan lapsia.
        Ovatko lapset tästä poikkeus?
        Eivätkö he synnykkään lihasta (Joh. 3:6)?

        "lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat:haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit.... Gal.5:19-21

        EMME VOI TUOMITA VAUVOJA LIHANTEOISTA, KOSKA HE EIVÄT OLE VIELÄ LIHANVALLASSA EIVÄTKÄ LAIN ALAISUUDESSA (Room. 3:19), HEISSÄ OLEVAN TIETÄMÄTTÖMYYDEN JA YMMRRYSTÄ VAILLA OLEVAN TILAN TÄHDEN.

        Jumala on antanut meille myös järjen, että käyttäisimme sitä.


      • yks toinen
        Tapio522 kirjoitti:

        Voisiko joku uskovien kasteen kannattaja nyt vihdoinkin sanoa, mitä kaste (Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen) antaa tai hyödyttää uskovaa ihmistä?
        Onko kaste mielestäsi vain pelkkää vettä ja ihmisen kuuliaisuuden teko, johon ei sisälly mitään Jumalan armoa tai tekoa?
        Muutamakin Raamatun paikka riittää perusteluksi!


        Minullekin jää Paavolan linkkejä lukiessani epäselväksi, mitä kaste loppujen lopuksi pitää sisällään.
        Paljon selitellään, mitä kaste ei ole, mutta hämärän peittoon jää, mitä se oikeasti ON!

        Miksi, et itse lue Raamatusta, kaikki asiat tulee silloin ihmiselle, joka "antaa" kastaa itsensä, MITÄ SIELLÄ LUKEE!

        1. "Ilo" Ap.t.8:39 "hän jatkoi matkaansa iloiten"

        (Tietysti sinusta tulle silloin virallisesti oikea opetuslapsi "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Mark. 16:16, Ap.t.2:41)

        2. Lupaus Pyhän Hengen lahjasta. Ap.t.2:38 "tämä lupaus on teille annettu, ja kaikille, jotka kaukana olivat, keitä Herra meidän Jumalamme kutsuu."

        3. Hyvä omatunto. 1.Piet.3:21 "kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalata" (saa tämän lisäksi myös hyvän omantunnon ja rauhan kaste asista).

        4. Kaste eroitaa opetuslapsen maailmasta. Hebr.11:29 "ekypiläiset hukkuivat" Paholainen ja syntinen maailma eivät hengitä enää niskaan.

        5. Oikean evankeliumiin, voit julistaa koko Raamattua, niinkuin on kirjoitettu. Matt.28:20, Ap.t.24:14

        6. Avaa mahdollisuuden liittyä Jumalan seurakuntaan, joka koostuu vain uskoontulleista ja kastetuista Raamatun ilmoituksen mukaan.

        7. Pääset osalliseksi pyhien yhteyteen ja Herran ehtoolliseen sekä opetukseen. Ap.t.2:42,

        8. Pääset seurakuntakuriin ja Jumalan suunitemaan ja Jumalan johdatuksen tielle. 1. Kor.5:9-13, Room.6

        9. Saat Paavalin tavoin "lahkolaisen" nimen. Ap.t. 24:14, 2.Tim. 3:12

        10. Sinun ei sitten enää tarvitse kysellä, mitä kaste antaa, vaan sinä tulet tuntemaan asian. Joh.7:17

        Anteeksi tuli jo liikaa, mutta älä koskaan lähde uskovienkasteelle, ettet sitä Raamatusta löydä ja ole uudestisyntynyt. Joh.3:1-23


      • Grown up
        tämä,,, kirjoitti:

        kirjoitus valoittaa sinulle jotain:

        http://www.icon.fi/~erkkik/kaste.html

        seuraavat sitaatit siis Erkki Kuisman internet-sivulta http://www.icon.fi/~erkkik/kaste.html
        Kommentit ja kysymykset minun.
        ---
        "Kaste ei kuulu henkilölle, joka tahtoo elää synnissä, koska kasteessa kuollaan pois siitä."

        En ymmärrä passiivin käyttöä "kuollaan" tässä lauseessa. Kuka ja mikä kuolee? Ehkäpä Kuisma ei tarkoita, että kaste kuolettaa synnin vaan että kasteen ottava itse kuolettaa synnin ottamalla kasteen. Ja kuolettaako kaste synnin ylipäätään?
        ---
        "Vesikaste on ruumista varten. Jeesuksen pelastama antaa kastaa itsensä, koska hän haluaa antaa ruumiinsa Jeesukselle."

        Oletettu sanapari vesikasteelle olisi ilmeisesti henkikaste. Tätä sanaa Raamattu ei kuitenkaan suoraan käytä.

        Esim.
        Ap.t.2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]

        Eli kaste ja Pyhä Hengen saaminen kuitenkin liittyvät toisiinsa. Miksi Kuisma erottaa nämä? Tässä raamatun kohdassa sanotaan, myös että "syntinne annettaisiin anteeksi." Kuisma sanoo, että kaste on ruumista varten. Kyllä, mutta pyhittääkö kaste lihan? Vai annetaanko lihan ominaisuus ja teot vain anteeksi?
        ---
        "Vesikasteessa vihkiydytään Hänen omakseen. Siinä minä annan itseni Hänelle. Raamatullinen kaste on pelastettujen kaste, koska kukaan ei voi antaa itseään Jeesukselle, jos hän ei ensin ole vastaanottanut pelastusta Hänessä."

        Tämä Kuisman teksti korostaa ihmisen omaa toimintaa: "Vesikasteessa vihkiydytään---". Eikö sulhanen kihlaa morsiamen? Jälleen huomioni kiinnittyy nominaalimuotoon "pelastettujen kaste". Jos tämä tarkoittaa "JO pelastettujen kaste", mitä kaste sitten enempää hyödyttää? Entä mitä Jeesus kasteessa tekee?
        ---
        "Kaste kuvaa meidän lunastamistamme synnin vallasta."

        Tämän ymmärrän vähän paremmin. Mutta Kuisman mukaan kaste VAIN kuvaa lunastamista synnin vallasta.

        Synnin vallasta pääsemme pois vain Kristuksen vanhurskauden tähden, niin että syntiä ei enää lueta tuomiolla syyksi. Minun mielestäni kasteessa SIELU vanhurskautetaan, mutta RUUMIIN on määrä muuttua maan tomuksi; ylösnousemuspäivään asti. Synnin vallasta emme mielestäni pääse sillä tavalla, että tulisimme kasteessa paremmiksi ihmisiksi. Ei, emme me tule. Synti kärkkyy kannoilla, ja haluaa ottaa meissä vallan. Synti kuolee vasta maailman lopussa.
        ---
        "Ne, jotka eivät tahdo kuolla yhdessä Jeesuksen kanssa, eivät voi kantaa Jumalan armon hedelmää. He tahtovat ottaa Jumalan armon vain syntiensä anteeksisaamiseksi, mutta kieltäytyvät siitä armosta, joka antaisi heille voiton heidän syntisestä elämästään. Tällä tavoin eksyneen on mahdotonta ymmärtää raamatullista kastetta."

        Tässä Kuisma tulee käyttäneeksi luterilaista armonväline-käsitettä sanoessaan, että kaste on kuolema yhdessä Jeesuksen kanssa, ja jossa on sellainen armo, että se antaa voiton syntisestä elämästä. Kuisman mukaan kaste sisältää Jumalan armon. Voin olla tästä samaa mieltä.

        Tosin voittoisaa maallista vaellusta kaste ei takaa. Synti riippuu lihassa. Myös aikuisena kastettu LANKEAA. Huomaa, etten kirjoita "voi langeta". Ja kun lankeaa, pitääkö ottaa jälleen uusi kaste? EI pidä. Se, että kasteessa synnit saadaan anteeksi, ei OIKEUTA kasteen saanutta synnin tekoon. Armon tajuaminen johtaa synnintuntoon ja kääntymiseen ja takaisin Jeesuksen puoleen ojentautumiseen. Jeesus on kasteessa, koska hän on kasteen asettaja.
        ---

        "Kastetoimitus itsessään ei muuta sinua---"

        Tämä oli minusta nyt Kuismalta ristiriitaista. Edellisessä hän oli juuri sitä mieltä, että kasteveteen sisältyy voima voittaa synti (lankeamatta).

        "Kaste pesee pois synnin, se on syntisen luontomme, koska osallisuus Jeesuksen kuolemaan antaa meille voiman olla syntiä tekemättä."

        Kuisma puhuu syntiluonnosta, perisynnistä. Samoin hän puhuu siitä, että osallisuus Jeesuksen kuolemaan ylösnousemukseen saadaan kasteessa (uskon kautta), ja tällä osallisuudella voitetaan tuo synti.
        Mutta kuka voittaa? Luterilainen kasteen sakramentti ei tarkoita sitä, että ihminen pyhittäisi lihansa ottamalla kasteen. Se tarkoittaa sitä, että Kristus puetaan päälle. Jeesus on maksanut synnit ja hän antaa armon käydä oikeudesta. Meidän ei tarvitse enää voittaa syntejä, sillä synti on voitettu. Mutta meidän tarvitsee VASTUSTAA syntiä ja rukoilla voimaa sen vastustamiseen.
        ---
        "Kasteessa pysyminen
        Monet kerskaavat siitä, että he ovat kastetut uskovien kasteella, mutta eivät kuitenkaan käytännössä vaella sen mukaan. Näin heidän kasteensa on tullut kastamattomuudeksi. Jos siis kastamaton elää kasteen mukaan, eikö hänen kastamattomuutensa ole luettava kasteeksi?"

        Mielestäni erilaisista kasteista ei pitäisi kerskata. Kerskatkaamme Jeesuksesta, joka tarjoaa itsensä pelastukseksi kasteen kautta. Tämän kasteen, uuden elämän alun perustana on Jeesuksen verinen kuolema ja ylösnousemus.
        ---

        Asiallisia kommentteja ja keskustelua saa jatkaa tästä.


      • on,
        Grown up kirjoitti:

        seuraavat sitaatit siis Erkki Kuisman internet-sivulta http://www.icon.fi/~erkkik/kaste.html
        Kommentit ja kysymykset minun.
        ---
        "Kaste ei kuulu henkilölle, joka tahtoo elää synnissä, koska kasteessa kuollaan pois siitä."

        En ymmärrä passiivin käyttöä "kuollaan" tässä lauseessa. Kuka ja mikä kuolee? Ehkäpä Kuisma ei tarkoita, että kaste kuolettaa synnin vaan että kasteen ottava itse kuolettaa synnin ottamalla kasteen. Ja kuolettaako kaste synnin ylipäätään?
        ---
        "Vesikaste on ruumista varten. Jeesuksen pelastama antaa kastaa itsensä, koska hän haluaa antaa ruumiinsa Jeesukselle."

        Oletettu sanapari vesikasteelle olisi ilmeisesti henkikaste. Tätä sanaa Raamattu ei kuitenkaan suoraan käytä.

        Esim.
        Ap.t.2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]

        Eli kaste ja Pyhä Hengen saaminen kuitenkin liittyvät toisiinsa. Miksi Kuisma erottaa nämä? Tässä raamatun kohdassa sanotaan, myös että "syntinne annettaisiin anteeksi." Kuisma sanoo, että kaste on ruumista varten. Kyllä, mutta pyhittääkö kaste lihan? Vai annetaanko lihan ominaisuus ja teot vain anteeksi?
        ---
        "Vesikasteessa vihkiydytään Hänen omakseen. Siinä minä annan itseni Hänelle. Raamatullinen kaste on pelastettujen kaste, koska kukaan ei voi antaa itseään Jeesukselle, jos hän ei ensin ole vastaanottanut pelastusta Hänessä."

        Tämä Kuisman teksti korostaa ihmisen omaa toimintaa: "Vesikasteessa vihkiydytään---". Eikö sulhanen kihlaa morsiamen? Jälleen huomioni kiinnittyy nominaalimuotoon "pelastettujen kaste". Jos tämä tarkoittaa "JO pelastettujen kaste", mitä kaste sitten enempää hyödyttää? Entä mitä Jeesus kasteessa tekee?
        ---
        "Kaste kuvaa meidän lunastamistamme synnin vallasta."

        Tämän ymmärrän vähän paremmin. Mutta Kuisman mukaan kaste VAIN kuvaa lunastamista synnin vallasta.

        Synnin vallasta pääsemme pois vain Kristuksen vanhurskauden tähden, niin että syntiä ei enää lueta tuomiolla syyksi. Minun mielestäni kasteessa SIELU vanhurskautetaan, mutta RUUMIIN on määrä muuttua maan tomuksi; ylösnousemuspäivään asti. Synnin vallasta emme mielestäni pääse sillä tavalla, että tulisimme kasteessa paremmiksi ihmisiksi. Ei, emme me tule. Synti kärkkyy kannoilla, ja haluaa ottaa meissä vallan. Synti kuolee vasta maailman lopussa.
        ---
        "Ne, jotka eivät tahdo kuolla yhdessä Jeesuksen kanssa, eivät voi kantaa Jumalan armon hedelmää. He tahtovat ottaa Jumalan armon vain syntiensä anteeksisaamiseksi, mutta kieltäytyvät siitä armosta, joka antaisi heille voiton heidän syntisestä elämästään. Tällä tavoin eksyneen on mahdotonta ymmärtää raamatullista kastetta."

        Tässä Kuisma tulee käyttäneeksi luterilaista armonväline-käsitettä sanoessaan, että kaste on kuolema yhdessä Jeesuksen kanssa, ja jossa on sellainen armo, että se antaa voiton syntisestä elämästä. Kuisman mukaan kaste sisältää Jumalan armon. Voin olla tästä samaa mieltä.

        Tosin voittoisaa maallista vaellusta kaste ei takaa. Synti riippuu lihassa. Myös aikuisena kastettu LANKEAA. Huomaa, etten kirjoita "voi langeta". Ja kun lankeaa, pitääkö ottaa jälleen uusi kaste? EI pidä. Se, että kasteessa synnit saadaan anteeksi, ei OIKEUTA kasteen saanutta synnin tekoon. Armon tajuaminen johtaa synnintuntoon ja kääntymiseen ja takaisin Jeesuksen puoleen ojentautumiseen. Jeesus on kasteessa, koska hän on kasteen asettaja.
        ---

        "Kastetoimitus itsessään ei muuta sinua---"

        Tämä oli minusta nyt Kuismalta ristiriitaista. Edellisessä hän oli juuri sitä mieltä, että kasteveteen sisältyy voima voittaa synti (lankeamatta).

        "Kaste pesee pois synnin, se on syntisen luontomme, koska osallisuus Jeesuksen kuolemaan antaa meille voiman olla syntiä tekemättä."

        Kuisma puhuu syntiluonnosta, perisynnistä. Samoin hän puhuu siitä, että osallisuus Jeesuksen kuolemaan ylösnousemukseen saadaan kasteessa (uskon kautta), ja tällä osallisuudella voitetaan tuo synti.
        Mutta kuka voittaa? Luterilainen kasteen sakramentti ei tarkoita sitä, että ihminen pyhittäisi lihansa ottamalla kasteen. Se tarkoittaa sitä, että Kristus puetaan päälle. Jeesus on maksanut synnit ja hän antaa armon käydä oikeudesta. Meidän ei tarvitse enää voittaa syntejä, sillä synti on voitettu. Mutta meidän tarvitsee VASTUSTAA syntiä ja rukoilla voimaa sen vastustamiseen.
        ---
        "Kasteessa pysyminen
        Monet kerskaavat siitä, että he ovat kastetut uskovien kasteella, mutta eivät kuitenkaan käytännössä vaella sen mukaan. Näin heidän kasteensa on tullut kastamattomuudeksi. Jos siis kastamaton elää kasteen mukaan, eikö hänen kastamattomuutensa ole luettava kasteeksi?"

        Mielestäni erilaisista kasteista ei pitäisi kerskata. Kerskatkaamme Jeesuksesta, joka tarjoaa itsensä pelastukseksi kasteen kautta. Tämän kasteen, uuden elämän alun perustana on Jeesuksen verinen kuolema ja ylösnousemus.
        ---

        Asiallisia kommentteja ja keskustelua saa jatkaa tästä.

        epäselvää vieläkin, niin katso tänne ja kysy kirjoittajalta itseltään:

        http://www.icon.fi/~erkkik/yhteys.htm


      • Grown up
        on, kirjoitti:

        epäselvää vieläkin, niin katso tänne ja kysy kirjoittajalta itseltään:

        http://www.icon.fi/~erkkik/yhteys.htm

        "Argumentointi

        (engl. argumentation). Argumentoinnilla tarkoitetaan omien väitteiden perustelua. Väitteiden esittäminen ja perusteleminen ovat erottamaton osa kielellistä keskustelua. Erilaisia keskustelun muotoja ovat esimerkiksi väittely, riita, neuvottelu sekä kriittinen ja tieteellinen keskustelu. Tieteellisissä keskusteluissa väitteillä tulee olla vahvat perustelut.

        Jokaisella keskustelulla on tavoite. Tavoitteita voivat olla toisen voittaminen, yhteisymmärrykseen pääseminen tai väitteiden todenmukaisuuden selvittäminen. Kaikilla keskusteluilla on myös yhtenäinen rakenne. Aloitusvaiheessa määritellään keskustelun tyyppi eli esimerkiksi onko kyseessä riita vai kriittinen keskustelu. Konfrontaatiovaiheessa määritellään keskustelun aihe. Aiheina voivat olla esimerkiksi ufojen tai telepatian olemassaolo. Argumentaatiovaiheessa pyritään pääsemään keskustelun tavoitteeseen esittämällä väitteitä, niiden perusteluja sekä kysymyksiä. Lopetusvaiheessa keskustelun tavoite on täytetty, tai sen saavuttaminen tulee mahdottomaksi ja kaikki osallistujat ovat keskustelun lopettamisen kannalla.

        Keskustelun tavoitteen saavuttaminen vaikeutuu, jos argumentaatio ei ole loogisesti pätevää tai se on asiaanliittymätöntä. Keskustelutyypistä ja sen tavoitteesta voi kuitenkin riippua, milloin asiaankuulumaton argumentti eli väite on hyväksyttävissä ja milloin ei. Esimerkiksi henkilökohtaisessa riidassa, jonka tavoitteena on ainoastaan toisen henkilön voittaminen, vastapuolen tekeminen naurunalaiseksi lienee tavoitteen mukaista. Tieteellisessä keskustelussa argumentointi tulee aina virheelliseksi, jos perustelut eivät tue esitettyjä väitteitä. Virheitä aiheuttavat ei-hyväksyttävät, asiaankuulumattomat ja riittämättömät perustelut."

        7) Auktoriteettiin vetoaminen ei tee väitteestä yhtään sen pätevämpää: asiantuntijan merkitys on vain yhtä suuri kuin hänen esittämänsä perustelut. ”Ufoja on olemassa, koska eräs tunnettu lääkäri on niin todennut.” Lääkärin esittämät väitteet eivät tule hänen asemastaan johtuen millään tavoin pätevämmiksi, sillä lääkärin koulutus ei takaa asiantuntijuutta ulkoavaruuden olentojen tutkimuksessa.

        12) Vetoaminen keskustelua seuraavien henkilöiden tunteisiin todistusaineiston sijaan ei tee väitteestä totta. ”Älykkäät lukijat kyllä tietävät, että Maa on pannukakun muotoinen.”

        "Vaikka yleispäteviä ohjeita argumentoinnin oikeellisuudesta ei voi antaa keskustelun eri muodoista johtuen, niin perusperiaatteena voidaan pitää, että keskustelun tulee olla loogisesti pätevää ja sisällöllisesti laadukasta. Laadukkuuden ylläpitämiseksi keskusteluun osallistuvien tulee 1) antaa tavoitteeseen nähden riittävästi informaatiota, 2) seistä omien väitteidensä takana ja kyetä perustelemaan ne, 3) pysyä asiassa, sekä 4) olla selkeä ja ymmärrettävä. Liian vähäisen tai liiallisen informaation esittäminen, luoviminen näkemysten välillä, aiheen vaihtaminen sekä epäselvät, monimerkitykselliset ja -sanaiset puheenvuorot vaarantavat keskustelun tavoitteen saavuttamisen."
        ---

        Koskapa itse olet ymmärtänyt kaiken Kuisman tekstistä (oikein) ja mitään epäselvää ei ole jäänyt, ehkä olisit suonut muillekin hieman viisauttasi ja osallistunut ruohonjuuritason keskusteluun!


      • Grown up
        on, kirjoitti:

        epäselvää vieläkin, niin katso tänne ja kysy kirjoittajalta itseltään:

        http://www.icon.fi/~erkkik/yhteys.htm

        Skepsis ry:n internet-sivulle, jotta en syyllistyisi nimettömään auktoriteettiin vetoamiseen.


      • Grown up


      • Tapio
        yks toinen kirjoitti:

        Miksi, et itse lue Raamatusta, kaikki asiat tulee silloin ihmiselle, joka "antaa" kastaa itsensä, MITÄ SIELLÄ LUKEE!

        1. "Ilo" Ap.t.8:39 "hän jatkoi matkaansa iloiten"

        (Tietysti sinusta tulle silloin virallisesti oikea opetuslapsi "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Mark. 16:16, Ap.t.2:41)

        2. Lupaus Pyhän Hengen lahjasta. Ap.t.2:38 "tämä lupaus on teille annettu, ja kaikille, jotka kaukana olivat, keitä Herra meidän Jumalamme kutsuu."

        3. Hyvä omatunto. 1.Piet.3:21 "kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalata" (saa tämän lisäksi myös hyvän omantunnon ja rauhan kaste asista).

        4. Kaste eroitaa opetuslapsen maailmasta. Hebr.11:29 "ekypiläiset hukkuivat" Paholainen ja syntinen maailma eivät hengitä enää niskaan.

        5. Oikean evankeliumiin, voit julistaa koko Raamattua, niinkuin on kirjoitettu. Matt.28:20, Ap.t.24:14

        6. Avaa mahdollisuuden liittyä Jumalan seurakuntaan, joka koostuu vain uskoontulleista ja kastetuista Raamatun ilmoituksen mukaan.

        7. Pääset osalliseksi pyhien yhteyteen ja Herran ehtoolliseen sekä opetukseen. Ap.t.2:42,

        8. Pääset seurakuntakuriin ja Jumalan suunitemaan ja Jumalan johdatuksen tielle. 1. Kor.5:9-13, Room.6

        9. Saat Paavalin tavoin "lahkolaisen" nimen. Ap.t. 24:14, 2.Tim. 3:12

        10. Sinun ei sitten enää tarvitse kysellä, mitä kaste antaa, vaan sinä tulet tuntemaan asian. Joh.7:17

        Anteeksi tuli jo liikaa, mutta älä koskaan lähde uskovienkasteelle, ettet sitä Raamatusta löydä ja ole uudestisyntynyt. Joh.3:1-23

        1. "Ilo" Ap.t.8:39
        yks toinen...kun ottaa uskovien kasteen, niin mistä se ilo silloin tulee ?
        Tuleeko se siitä, että minä teen jotain (=kaste on kuuliaisuuden askel)

        Vai voisko ajatella niin, että kaste onkin evankeliumia (=ilosanoma), ei minun tekoni Jumalalle (=lakia).


      • Grown up
        yks toinen kirjoitti:

        "lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat:haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit.... Gal.5:19-21

        EMME VOI TUOMITA VAUVOJA LIHANTEOISTA, KOSKA HE EIVÄT OLE VIELÄ LIHANVALLASSA EIVÄTKÄ LAIN ALAISUUDESSA (Room. 3:19), HEISSÄ OLEVAN TIETÄMÄTTÖMYYDEN JA YMMRRYSTÄ VAILLA OLEVAN TILAN TÄHDEN.

        Jumala on antanut meille myös järjen, että käyttäisimme sitä.

        lihan teoista, mutta lihan luonnosta. Vauvoilla ei ole vielä mitään tekoja, mutta lihan luonto on.


      • yks toinen kirjoitti:

        Miksi, et itse lue Raamatusta, kaikki asiat tulee silloin ihmiselle, joka "antaa" kastaa itsensä, MITÄ SIELLÄ LUKEE!

        1. "Ilo" Ap.t.8:39 "hän jatkoi matkaansa iloiten"

        (Tietysti sinusta tulle silloin virallisesti oikea opetuslapsi "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Mark. 16:16, Ap.t.2:41)

        2. Lupaus Pyhän Hengen lahjasta. Ap.t.2:38 "tämä lupaus on teille annettu, ja kaikille, jotka kaukana olivat, keitä Herra meidän Jumalamme kutsuu."

        3. Hyvä omatunto. 1.Piet.3:21 "kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalata" (saa tämän lisäksi myös hyvän omantunnon ja rauhan kaste asista).

        4. Kaste eroitaa opetuslapsen maailmasta. Hebr.11:29 "ekypiläiset hukkuivat" Paholainen ja syntinen maailma eivät hengitä enää niskaan.

        5. Oikean evankeliumiin, voit julistaa koko Raamattua, niinkuin on kirjoitettu. Matt.28:20, Ap.t.24:14

        6. Avaa mahdollisuuden liittyä Jumalan seurakuntaan, joka koostuu vain uskoontulleista ja kastetuista Raamatun ilmoituksen mukaan.

        7. Pääset osalliseksi pyhien yhteyteen ja Herran ehtoolliseen sekä opetukseen. Ap.t.2:42,

        8. Pääset seurakuntakuriin ja Jumalan suunitemaan ja Jumalan johdatuksen tielle. 1. Kor.5:9-13, Room.6

        9. Saat Paavalin tavoin "lahkolaisen" nimen. Ap.t. 24:14, 2.Tim. 3:12

        10. Sinun ei sitten enää tarvitse kysellä, mitä kaste antaa, vaan sinä tulet tuntemaan asian. Joh.7:17

        Anteeksi tuli jo liikaa, mutta älä koskaan lähde uskovienkasteelle, ettet sitä Raamatusta löydä ja ole uudestisyntynyt. Joh.3:1-23

        yks toinen:
        2. Lupaus Pyhän Hengen lahjasta. Ap.t.2:38 "tämä lupaus on teille annettu, ja kaikille, jotka kaukana olivat, keitä Herra meidän Jumalamme kutsuu."
        --
        OK!
        Mutta miksi et mainitse syntien anteeksisaamista, jonka kaste myös vaikuttaa?
        (Sen voi lukea samasta Apt. 2:38 jakeesta)
        Vai kiellätkö tämän?


      • yks toinen
        Grown up kirjoitti:

        lihan teoista, mutta lihan luonnosta. Vauvoilla ei ole vielä mitään tekoja, mutta lihan luonto on.

        Jumala on vanhuskas tuomari 2.Tim 8:4

        Mikään oikeus aste ei langeta tuomiota sillä perusteella, että hän voi tehdä "tämän" rikoksen ja vaikka jotakin tulee tekemään ei voida tietää mitä.

        Jumala on heidän Isänsä siihen asti, kunnes he valitsvat tietoisesti pahan. Matt.18:10

        Vauvakaste ei todollakaan muuta mitään, koska se on vain ihmisten käsky.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      176
      3348
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      501
      2715
    3. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      38
      1494
    4. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

      Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      101
      1369
    5. Ammuskelua Eliaksenkadulla

      Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      22
      1221
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      45
      1139
    7. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      311
      1056
    8. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

      Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      49
      1042
    9. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      120
      1018
    10. Olen pahoillani jos kärsit.

      Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      36
      926
    Aihe