Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. Vuorisaarna antaa ohjeita, miten meidän-sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaan.
    Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
    Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.

Omalta kohdaltasi meidän tulee pitkämielisesti kärsiä vääryyttä, mutta onko rakkaudenlain mukaan meillä oikeus vain katsella sivusta, kun läheisillemme tehdään vääryyttä?

Jos annat ihmisten tehdä vääryyttä itseäsi kohtaan, se voi olla rakkautta.
    Jos taas ummistat silmäsi sille vääryydelle, jota lähimmäistäsi kohtaan tehdään, se on syntiä.

Mooseksen laissa määrättiin kuolemanrangaistus ihmisen kuoliaaksi lyömisestä.
    2. Moos. 20:13 sanoo: "Älä tapa."
    Tämän käskyn Jumala antoi Siinailla.
    Heti seuraavassa luvussa sanotaan kuolemanrangaistuksesta: "Joka lyö ihmistä, niin että tämä kuolee, se rangaistakoon kuolemalla (2. Moos. 21:12).

Jumala siis asetti molemmat säädökset: Tappamisen kiellon ja kuolemanrangaistuksen tappamalla.
    Eikö tässä ole joku ristiriita?
    Kuka taitaisi tämän selittää?
  2. Betsy: "Ef.1:15-19 On hyvä rukous.
    Rukoilen sitä omalle kohdalleni ja myös yleisesti uskoville.
    Saanko rukoilla sitä sinullekin Tapio"?
    --
    Sopiihan se!
    Myös minä muistan sinua rukouksin.

Ef.1:15-23
    --
    Paavali oli saanut Efeson uskovista hyvän todistuksen (j.15).
    Paavali osoittaa (16), kuinka tärkeätä on, että muistamme esirukouksin toinen toisiamme.
    Tarvisisimme kipeästi Paavalin tapaisia esirukoilijoita, jotka ihan nimeltä mainiten jatkuvasti muistaisivat lähellä ja kaukana olevia Jumalan pyhiä. Rukous yhdistää.
    Alkukristyistä sanotaan:
    "Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivänmurtamisessa ja rukouksissa." (Apt. 2:42)
    Jospa mekin muistaisimme toinen toisiamme rukouksin, että Jumalan hyvä tahto tapahtuisi meidän itse kunkin kohdalla ja kerran näkisisimme toinen toisemme, jos ei täällä maanpäällä, niin ainakin taivaassa.
    --
    Emme kuitenkaan saa tuudittautua väärään turvallisuuden tunteeseen.
    Mitä suurempi on siunaus, sitä suurempi on vaara menettää se. Näkökykymme voi hämärtyä, emmekä enää muista, mikä on se TOIVO, mihin meidät on kutsuttu (18).
    Meihin on kasteessa painettu Jumalan omistajanmerkki (Ef.1:13), jota ei voi tehdä tyhjäksi ja tekemättömäksi. Me tarvitsemme jatkuvasti ”silmävoidetta” (Ilm. 3:19), jotta muistaisimme tilamme ja asemamme; olemme Jumalan omaisuutta.

Uskontunnustuksessamme lausumme: ”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen,joka .... kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella,...”
    Paavalin esirukouksen aiheena on juuri tämä; Kristuksen ylösnousemus ja taivaaseenastumisen kirkastuminen (20).
    Uskova elää tässä ajassa. On vaara nähdä Kristus vain tämän ajan näkökulmasta: ”Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat” (1.Kor. 15:19).

Uskomattomalta tuntuu Paavalin väite: ”Kristus on hallitsijana myös tässä maailmassa” (21).
    Tämä kuitenkin perustuu Jeesuksen omiin sanoihin: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maanpäällä.” (Matt. 28:18).
    Näin on, vaikka järkemme sanoo toisin. Jeesuksen herruuden tunnustaminen avautuukin vain uskon kautta.
  3. Betsy67: ” En yritä olla viisas, koska olen yksinkertainen ihminen ja ainoastaan
    Jumalan Sanan ja Hengen opettama, kun olen lukenut Sanaa niinkuin se on kirjoitettu,
    sulkematta pois toista totuutta jos en ole sitä heti ymmärtänyt”.
    --
    Luet siis Sanaa ”niin kuin se on kirjoitettu”.
    Hyvä niin!
    --
    Mitä Raamattu opettaa kasteesta?
    Kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.

- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16) Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi
    (Mark. 1:4, Luuk. 3:3, Apt 2:38).Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr. 10:22).

- Kaste uudestisynnyttää (Joh. 3:5, Tiit 3:5).

- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room. 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnousemuksesta (Room. 6:5).

- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .

- kaste pelastaa (1.Piet. 3:21, Mark. 16:16) .

- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol. 2:12).

- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room. 6:4-5, Kol. 2:12-13).
    Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol. 2:11).

- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).

- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kor. 6:11) .

- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal. 3:27)

- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef. 5:26- 27).
    ------
    Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt. 3:11, Luuk. 3:16, Joh. 1:33).
    Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina).
    Jumala itse(subjekti) toimii kasteessamme .
  4. Kiitos kysymästä!
    --
    KRISTUKSEN KANSSA ELÄVIKSI TEHDYT
    Kol.2:9-15
    --
    2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
    2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
    --
    Paavali toteaa, että Kolossan kristityt on jo ympärileikattu, ei ” käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella” (11).
    Hän tarkoittaa tällä kastetta, jossa heidät oli liitetty Kristukseen.
    Kasteessa vanha ihminen tuomittiin ensin kuolemaan (12). Sitten heidät herätettiin Kristuksen kanssa USKON KAUTTA (12) ja he saivat uuden elämän (13) Hänen yhteydessään (Vrt. Room. 6:1-14).

Kaste on kristillinen vastine ympärileikkaukselle.
    Ympärileikkaus oli Vanhan Liiton merkki, ”uskonvanhurskauden sinetti” (Room. 4:11).
    Kaste taas on Uuden Liiton merkki.

Alkukirkko piti lapsikastetta itsestään selvänä asiana.
    Israelilaisten poikalapset ympärileikattiin jo kahdeksan päivän vanhana. Näin heidät liitettiin Jumalan kansaan.
    Siksi oli luonnollista kristityille vanhemmille kastattaa lapsensa, jotta heistäkin tulisi Jumalan kansan jäseniä.

Apostolien Teoissa kerrotaan useista perhekuntakasteista.
    Kaikki perheen jäsenet- ikään katsomatta- kastettiin perheen pään tullessa uskoon. Ketään ei haluttu jättää ulkopuolelle Kristus-ruumiin (1. Kor. 12:13).
    --
    Me olemme osallisia siitä voitosta, minkä Kristus saavutti ristillä. Hän ”riisui aseet hallituksilta ja valloilta” (15).
    Ristillä tapahtui sellaista, mikä vaikutti koko maailmankaikkeuteen, aina taivaallisiin maailmaan saakka. Jumalaa vastaan nousseet henkivallat joutuivat häpeään ja menettivät pohjansa ja oikeutuksensa, kun Kristus kuoli meidän syntiemme tähden.
    --
    ”Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle,
    olen armoliitossa!
    Minut kalliisti hän osti,
    minut nosti
    kadotuksen kuopasta”.

(Virsi 307:1).
  5. ...jatko...

--Toista prepositiota käytetään Pietarin helluntaisaarnassa.
    Apt 2:38 on teksti “epì tô onómati”. Tässä nimi –sana “onómati” on datiivissa joten epi –sanalla on useita vaihtoehtoisia merkityksiä. Sanan yleisistä vastineista -lla,-llä, -lle, - ssa, -ssä, päällä, kanssa, kohti, jkn tähden, jtkn varten, soveltuu monikin tähän yhteyteen.
    Kun ajatellaan että näitä vastineita on myös heprean Be –prepositiolla niin asia tulee ymmärretyksi. Edellä esitettyjen lisäksi tulevat sellaiset vastineet kuin –h-n, -iin, -sta, -stä, jne. Sanatarkan käännöksen mukaan kaste tehdään tässä Herran Jeesuksen nimessä, mutta sanonta tarkoittaa kastetta Herran Jeesuksen nimeen.

Apt 2:38-39 vuoden 1992 käännös:
    38. Pietari vastasi: “Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

Jumala on yksi ja niin ollen myös sana Nimi on Matteuksen mukaisessa tekstissämme yksikössä. Tämä yksi nimi on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi.
    Kolmiyhteisen Jumalan nimi esiintyy myös suunnilleen Matteuksen evankeliumin aikalaisessa, Didakhessa, joka on maailman vanhin säilynyt kirkkokäsikirja. Siinä ovat sanat
    baptísate eis tò ónoma kastakaa sisään nimeen
    toû patròs kaì toû hyioû kaì toû hagíou pneúmatos, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
    Tässä kastaa verbi on selvästi imperatiivissa eli käskymuodossa, kastakaa. Ensimmäisen aoristin imperatiivi antaa merkityksen, pitäkää huoli siitä, että tulee kastetuksi. Tässä siis annetaan velvoite, että saatetaan kastettuna olemisen tilaan.

Tuo kastettuna olemisen tila ei puolestaan ole mitään sellaista jonka piirteet johdettaisiin kastetun ominaisuuksista, vaan sen tuntomerkkinä on itse Jumalan todellinen läsnäolo ihmisten keskellä, Jumalan nimi. Myös tässä Nimi on yksikössä ja myös tässä on Pyhän Kolmiyhteisen olemus selkeästi ilmaistu.
    Nimi on yksi, Jumala on yksi, hän on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
    Kastettuna olemisen tuntomerkkinä on se, että kastettu on otettu Jumalan nimen yhteyteen, Jumalan yhteyteen.
  6. Tapio522
    ”Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään. Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti "isyytensä". Aivan samoin tapahtuu kristittyjen kasteessa”.

Johon Betsy67 vastasi:
    ”Tapio, kyllä nyt olet joutunut jonkun harhaopin eksyttämäksi jos väität että Jumalasta tulee isämme vasta kun meidät kastetaan”.
    --
    Ilmeisesti et ymmärrä, mitä Jeesus tarkoitti, kun Hän sanoi:
    ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetusLAPSIKSENI, kastamalla heitä ISÄN ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt. 28:19).

Mitä Jeesus tarkoitti ”ISÄN”-nimeen kastamisella?
    --
    Asia selviää, jos vaivaudut lukemaan seuraavan linkin:
    http://www.roto.nu/doku.php/text004
    --
    Lainaus siitä.
    6. Kaste vie meidät Jumalan nimen sisälle.

Vanhassa testamentissa Jumalan nimi oli Jumalan läsnäolon vakuus.
    Siellä missä nimi esiintyi, siellä oli myös Jumala itse läsnä. Koska Jumala on näkymätön, niin hänen läsnäolonsa ihmisten keskuudessa on nimen läsnäoloa ihmisten keskuudessa.
    Tämän mukaisesti Jeesus myös sanoo, että kun hänen nimeensä kokoonnutaan, niin silloin hän on
    tilanteessa läsnä.

Vanhaa testamenttia luettaessa oli tapana lukea Pyhän Nimen kohdalla joko ’Adonai’ eli ’Herra’ tai ’Shema’ eli ’Pyhä Nimi’.
    Pyhän Nimen esilläpito on Jumalan itsensä läsnäolo.
    Niinpä Jumalan nimeen kastaminen merkitsee Jumalan yhteyteen kastamista. Näemme että ’tó ónoma’ eli tekstimme ’Nimi’ tässä kertoo koko Jumaluuden läsnäolosta. Propositio ’eis’ tarkoittaa johonkin tilaan sisälle tuloa, silloin kun se liittyy akkusatiiviin niin kuin tekstissämme on asia.
    Kun siis kaste siirtää meidät Jumalan nimen sisään, niin tulemme Jumalan ympäröimäksi.
    Meidät siirretään Jumaluuteen. Tässä yhteydessä me elämme, olemme ja liikumme Jumalassa.

Voimme verrata ilmausta kahteen raamatunkohtaan.
    --1 Kor 12:13 puhutaan Kirkosta Kristuksen ruumiina. Niinpä kaste on kirkon yhteyteen eli Kristuksen ruumiiseen liittämistä.
    Tekstissä sanotaan “eis èn sôma” eli tässä kastetaan sisälle “yhteen ruumiiseen”.
    1 Kor 12:12-13 vuoden 1992 käännös: “12. Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. 13. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”

...jatkuu,,,
  7. Pietari oli veljensä Andreaksen kanssa ensimmäisiä, joita Jeesus kutsui opetuslapsekseen.

ENSIMMÄISET OPETUSLAPSET
    Mark. 1:16-20
    --
    1:16 Ja kulkiessaan Galilean järven rantaa hän näki Simonin ja Andreaan, Simonin veljen, heittävän verkkoa järveen; sillä he olivat kalastajia.
    1:17 Ja Jeesus sanoi heille: "Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia".
    1:18 Kohta he jättivät verkot ja seurasivat häntä.
    1:19 Ja käytyään siitä vähän eteenpäin hän näki Jaakobin, Sebedeuksen pojan, ja Johanneksen, hänen veljensä, heidätkin venheessä, laittamassa verkkojaan kuntoon.
    1:20 Ja kohta hän kutsui heidät; ja he jättivät isänsä, Sebedeuksen, palkkalaisineen venheeseen ja lähtivät seuraamaan häntä.
    --
    Jeesus kutsui ensimmäiset opetuslapsensa kulkiessaan Galilean (Gennesaretin) järven rantaa. Heidän joukossaan oli Simon (Pietari), hänen veljensä Andreas sekä Sebedeuksen pojat Jaakob ja Johannes.
    He kaikki olivat kalastajia ja tavallisia kansanmiehiä.
    He olivat heti valmiina jättämään työnsä ja seuraamaan Jeesusta. Verkot saivat jäädä siihen paikkaan. (vrt. Matt 13:47-50).

Juuri samaiset apostolit Pietari, Jaakob ja Johannes olivat mm. todistamassa Jeesuksen kirkastumisen (Matt. 17:1) ja monia muita tapahtumia Jeesuksen toiminnasta. Paavali kertoo, että heitä pidettiin alkuseurakunnan ”pylväinä” (Gal. 2:6).

Jeesus saarnasi evankeliumia. Tämän tehtävän Hän antoi myös seuraajilleen.
    Ennen ylösnousemistaan taivaaseen Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
    ” Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt. 28:19,20).