Johdanto:
Jeesus valitsi opetuslapsistaan 12 apostoleiksi.
Mark 3:13-19
13. Ja hän nousi vuorelle ja kutsui tykönsä ne, jotka hän itse tahtoi, ja he menivät hänen tykönsä.
14. Niin hän asetti kaksitoista olemaan kanssansa ja lähettääksensä heidät saarnaamaan,
15. ja heillä oli oleva valta ajaa ulos riivaajia.
16. Ja nämä kaksitoista hän asetti: Pietarin - tämän nimen hän antoi Simeonille -
17. ja Jaakobin, Sebedeuksen pojan, ja Johanneksen, Jaakobin veljen, joille hän antoi nimen Boanerges, se on: ukkosen jylinän pojat,
18. ja Andreaan ja Filippuksen ja Bartolomeuksen ja Matteuksen ja Tuomaan ja Jaakobin, Alfeuksen pojan, ja Taddeuksen ja Simon Kananeuksen
19. ja Juudas Iskariotin, saman, joka hänet kavalsi.
Varsinainen aloitus:
Pääsiäisaterialla Jeesus sanoo Pietarin kieltävän hänen kolmesti ennenkuin kukko laulaa.
Luuk. 22:33-34
33. Niin Simon sanoi hänelle: >>Herra, sinun kanssasi minä olen valmis menemään sekä vankeuteen että kuolemaan>>.
34. Mutta hän sanoin: >>Minä sanon sinulle, Pietari: ei laula tänään kukko ennenkuin sinä kolmesti kiellät tuntevasi minua.>>
Jeesus oli valinnut Pietarin (Simeonin/Simonin) apostolikseen, mutta silti Jeesus sanoi Pietarin tekevän hänelle tällä tavoin. Ja niin Pietari teki seurattuaan Jeesusta, kun Jeesus oli vangittu. Luuk. 22:54-62
54. Niin he ottivat hänet kiinni ja kuljettivat pois ja veivät hänet ylimmäisen papin taloon. Ja Pietari seurasi taampana.
55. Ja he virittivät valkean keskelle esipihaa ja asettuivat yhdessä istumaan, ja Pietari istui heidän joukkoonsa.
56. Niin eräs palvelijatar, nähdessään hänen istuvan tulen ääressä, katseli häntä kiinteästi ja sanoi: >>Tämäkin oli hänen kanssaan>>.
57. Mutta hän kielsi sanoen: >>Nainen, en tunne häntä>>.
58. Ja hetkisen perästä näki hänet toinen, eräs mies, ja sanoi: >>Sinäkin olet yksi niistä>>. Mutta Pietari sanoi: >>Mies, en ole>>.
59. Ja noin yhden hetken kuluttua vakuutti vielä toinen sanoen: >>Totisesti, tämä oli myös hänen kanssaan; sillä onhan hän galilealainenkin>>.
60. Mutta Pietari sanoi: >>En ymmärrä, mies, mitä sanot>>. Ja samassa, hänen vielä puhuessaan, lauloi kukko.
61. Ja Herra kääntyi ja katsoi Pietariin; ja Pietari muisti Herran sanat, kuinka hän oli hänelle sanonut: >>Ennenkuin kukko tänään laulaa, sinä kolmesti minut kiellät>>.
62. Ja hän meni ulos ja itki katkerasti.
Vaikka Jeesus oli valinnut Pietarin apostoliksi, hän myös tiesi Pietarin kieltävän hänet ja niin Pietari myös teki. Kun Jeesus nousi kuolleista, Hän ennen ylösnousemustaan tapasi Pietarin ja antoi Pietarille mahdollisuuden: Joh. 21:15-17
15. Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: >>Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?>> Hän vastasi hänelle: >>Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas>>. Hän sanoi hänelle: >>Ruoki minun karitsoitani>>.
16. Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: >>Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?>> Hän vastasi hänelle: >>Rakastan, Herra, sinä tiedät, että olet minulle rakas>>. Hän sanoi hänelle: >>Kaitse minun lampaitani>>.
17. Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: >>Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?>> Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: >>Olenko minä sinulle rakas?>> ja vastasi hänelle: >>Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas>>. Jeesus sanoi hänelle: >>Ruoki minun lampaitani>>.
Jeesus antoi Pietarille mahdollisuuden saada tekonsa anteeksi ja tehdä parannuksen, niin kuin hän antaa saman mahdollisuuden meille jokaiselle. Jeesus ei myöskään ottanut pois Pietarille antamaansa tehtävää, vaan vahvisti tuon tehtävän Pietarille kolmesti. Parannuksen tekemisen myötä ihminen voi muuttua, ja tämän mahdollisuuden Jeesus antoi Pietarille. Jeesus antoi meille hyvän esimerkin: Meidänkin tulee antaa toisillemme mahdollisuus muuttua (kaikille muutos ei tapahdu nopeasti). Jeesus ei myöskään ottanut pois antamaansa tehtävää, vaan vahvisti sen rikkomuksen tehneelle kun hän teki parannuksen. Herran antamaa tehtävää ei kukaan voi ottaa toiselta pois, ei edes itseltään, sen voi tehdä ainoastaan Herra.
Tilaisuus muuttua
12
263
Vastaukset
Pietari oli veljensä Andreaksen kanssa ensimmäisiä, joita Jeesus kutsui opetuslapsekseen.
ENSIMMÄISET OPETUSLAPSET
Mark. 1:16-20
--
1:16 Ja kulkiessaan Galilean järven rantaa hän näki Simonin ja Andreaan, Simonin veljen, heittävän verkkoa järveen; sillä he olivat kalastajia.
1:17 Ja Jeesus sanoi heille: "Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia".
1:18 Kohta he jättivät verkot ja seurasivat häntä.
1:19 Ja käytyään siitä vähän eteenpäin hän näki Jaakobin, Sebedeuksen pojan, ja Johanneksen, hänen veljensä, heidätkin venheessä, laittamassa verkkojaan kuntoon.
1:20 Ja kohta hän kutsui heidät; ja he jättivät isänsä, Sebedeuksen, palkkalaisineen venheeseen ja lähtivät seuraamaan häntä.
--
Jeesus kutsui ensimmäiset opetuslapsensa kulkiessaan Galilean (Gennesaretin) järven rantaa. Heidän joukossaan oli Simon (Pietari), hänen veljensä Andreas sekä Sebedeuksen pojat Jaakob ja Johannes.
He kaikki olivat kalastajia ja tavallisia kansanmiehiä.
He olivat heti valmiina jättämään työnsä ja seuraamaan Jeesusta. Verkot saivat jäädä siihen paikkaan. (vrt. Matt 13:47-50).
Juuri samaiset apostolit Pietari, Jaakob ja Johannes olivat mm. todistamassa Jeesuksen kirkastumisen (Matt. 17:1) ja monia muita tapahtumia Jeesuksen toiminnasta. Paavali kertoo, että heitä pidettiin alkuseurakunnan ”pylväinä” (Gal. 2:6).
Jeesus saarnasi evankeliumia. Tämän tehtävän Hän antoi myös seuraajilleen.
Ennen ylösnousemistaan taivaaseen Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
” Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt. 28:19,20).PIETARI
Pietari on Markuksen evankeliumissa selkeästi keskeisimmässä osassa opetuslapsijoukossa. Kaikkiaan Markus mainitsee hänet 25 kertaa. Jokaisessa opetuslapsiluettelossa hänet mainitaan ensimmäisenä (3:16-18, 5:37, 9:2, 13:3).
--
Kalastus on yksi mielipuuhaani. Joskus tulee saalista yllin kyllin, toisinaan taas saa palata kotiin tyhjin käsin.
Luuk.5:1-10
--
Jeesus kohtasi myös kalastajia Gennesaretin järven rannalla, nimittäin Simon Pietarin, (3-9) sekä Pietarin kalastuskumppanit, Jaakobin ja Johanneksen.
He olivat kalastaneet koko yön saamatta mitään(5). Paras pyyntiaika, yö, oli auttamatta ohi. Paikalle tulee Jeesus ja hän antaa tarkemmat ohjeet, minne verkot tuli laskea. Jeesuksen käskystä he heittävät verkot syvään veteen (4). Saalis oli niin muhkea, että verkot suorastaan repeilivät saaliin määrästä (7).
Pietari alkaa aavistamaan, kenen kanssa hän on tekemisissä. Hänet valtaa hämmästys ja pelko. Hän lankeaa Jeesuksen eteen ja tunnustaa Hänelle syntisyytensä.
Jeesus rohkaisee Pietaria; ”Älä pelkää”. Vain näin lyhyt synninpäästön sana. Nyt ei tarvitse pelätä, koska juuri syntisiä Jeesus on tullut pelastamaan (Joh. 3:16).
Samalla Pietari saa Jeesukselta kutsun ihmisten kalastajaksi (10). Tämän saman kutsun Jeesus uudistaa, kun hän ylösnousseena puhuttelee Pietaria, joka on Hänet kieltänyt kolme kertaa (Joh. 21:15-17).
Herramme on myös meidät kutsunut elopellolleen. Toimitaan mekin Hänen käskynsä mukaan, kun hän kutsuu meitä työhönsä. Tehtävää riittää kaikille.
Mekin tarvitsemme päivittäin anteeksiantamusta voimaksemme. Herra on luvannut olla kanssamme joka päivä (Matt. 28:20).
--
Virsi 434
--
1.
Kunnian Herraa palvelkaa
kaikille siunaukseksi
armoa vieden avaraa
ihmisten vapaudeksi.
Riemu on suuri taivaassa,
tuhlaajalasten kotona,
aina kun syntinen kääntyy.
2.
Eloa kypsyy korjuuseen,
lyhyt on toiminnan hetki.
Turmion suureen synkkyyteen
rientävi ihmisten retki.
Kristusta jos ei tunneta,
kuljetaan ilman toivoa
kolkkoa kuolemaa kohti.* Onko Tapio koko Suomen kansaasta n. 85 % Jeesuksen seuraajia ja myös antoi heille saman tehtävän, kuin Pietarille ja Paavalille? Kelle he sitten julsitavat evankeliumia? 85% saarnaa 15%:lle , näinköhän se menee. Jos vauvakasteessa uudestisynnytään? Noinkohan se siinä tapauksessa on? Loogisesti ajateltuna niinhän luulisi asioiden sujuvan?
* Vai pitääkö asiaa nyt sitten uudestisyntymisen osalta alkaa selittämään? Että pitää ja pitää, sitten ja sitten, tehdä sitä ja tähdä tätä, että sitten vasta aikojen takaa se todellinen uudestisyntyminen voisikin vasta tapahtua? Tekiköhän Jumala Jeesuksessa uudestisyntymisen noin vaikeaksi ja pitkävetoiseksi ja hankalaksi?
* Kun minä synnyin uudesti Ylhäältä, se tapahtui silmänräpäyksessä, koin sen siinä hetkessä, kuin salama taivaasta, painot putosi tunnolta, yliymmärryksen käyvä rauha ja vapaus valtasi koko olemukseni. Eikä siinä vielä kaikki, minut kastettiin Pyhällä Hengellä heti kun olin uudestisyntynyt ja sydämeni ouhdistettu Jeesuksen verellä, Pyhän Hengen peson ja uudistuksen kautta.
* Siihen puhtaaseen sydämeen Jumala antoi Pyhän Henkensä, kielillä puhumisen kautta sen ilmoitti myös "näkyvällä" tavalla kaikille siinä kokouksessa oleville, ja tuhansille sen jälkeen. Eikä tässä tapahtumassa ollut kastevedellä mitään osuutta. Tämä mitä minulle tapahtui, on täysin Raamatun opetuksen mukainen uudestisyntyminen. Kasteelle menin vasta kolmen kuukauden kuluttua uudestisyntymisen jälkeen, koska oli talvi, eikä ollut altaita meidän kylässä. Vasta kun Lapuan h-serk:ssa järjestettiin kastetilaisuus, 3kk päästä uudestisyntymisestäni, pääsin kasteelle!
* Minulle, ja miljoonille on tapahtunut juuri se, mistä Jeesus opetti Nikodemusta.
* Synnyin uudesti Ylhäältä, vedestä ja hengestä. Siitä vedestä josta Jeesus puhui Samarialaiselle naiselle, "Minä annan sitä vettä, ja kun sitä juo, ei koskaan enää tule jano, ja se vesi tulee yydestisyntymässä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään. Näin minulle tapahtui. Ja kaste vesi tuli kuvaan mkaan vasta edelleä kerrotun ajan jälkeen.
* Kun Jeesus opettaa, "..vedestä ja Hengestä", se vesi ei ole vauvakastevettä, enempää kuin uskovienkaan upotuskaste vettä, sitä ei tarvita, vaan uudestisyntyminen tapahtuu YLHÄÄLTÄ.
* Ja niin on JOKAISEN! Joh. 3:8. " Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee? Näin on JOKAISEN joka Hengestä syntyneen laita."
* Uudestisyntyminen ei siis voi olla ihmisen järjestettävissä. Pyhä Henki on tuo tuuli, ja Hän tulee ihan koska vaan ja missä vaan. Häntä ei voida siis "vangita2 vauvakastemaljaan? Eikä uposutus kaste altaaseen. Vaan kun sinä kuulet sen huminan, tunnet kutsn sydämessäsi, kotona ollessasi rukouksissa, kokuksiessa missä Sanaa julsuitetaan, "usko tulee kuulemisesta, kuuleminen Kristuksen sanan kautta", saat piston sydämeen, niinkuin sai Jerusalemissa ne 3 tuhatta sielua, ja kysyvät Pietarilta, mitä meidän pitää tekemän, "tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi, ja sitten kastelle, niin te pelastutte. Parannus ja uskominen Jeesukseen olivat ensimmäiset mitä heidän tuli tehdä, eli uudestisyntyä, silloin heille tapahtui juuri se, minkä minäkin sain kokea, aivan samalla tavalla se toimii tänäänkin. Vauvakaste vie ihmisen harhaan ja ehkä niin kausa tuosta " tuulesta", että se menee ohi vauvakasteeseen luottava ei kuule sen huminaa, koska on turrutettu valhe vauvakasteen armoon, josta ikävä kyllä Raamattukaan ei sano sanaakaan, ja kuitenkin usko tulee juuri Jumalan sanan kuulemisen kautta. Rukoilen Tapio522 puolestasi, että saisit armon ymmärtää tämä, et ole kaukana Jumalan valtakunnasta, niinkuin ei ollut Korneliuskaan, mutta Pietarin julistuksen kutta Korneliukselle tapahtui juuri sama minä minullekkin, ensin uudestisyntyminen, kullun Sanan kautta, sitten he saivat Pyhän Hengen, kaikki jotka KUULIVAT, eli uskoivat Pietarin saarnan, ja vasta sitten heidät kastettiin, ja juuri noin tapahtui minullekkin. Raamattua kun uskoo, niin kaikki on mahdollista!Mohikaani_27 kirjoitti:
* Onko Tapio koko Suomen kansaasta n. 85 % Jeesuksen seuraajia ja myös antoi heille saman tehtävän, kuin Pietarille ja Paavalille? Kelle he sitten julsitavat evankeliumia? 85% saarnaa 15%:lle , näinköhän se menee. Jos vauvakasteessa uudestisynnytään? Noinkohan se siinä tapauksessa on? Loogisesti ajateltuna niinhän luulisi asioiden sujuvan?
* Vai pitääkö asiaa nyt sitten uudestisyntymisen osalta alkaa selittämään? Että pitää ja pitää, sitten ja sitten, tehdä sitä ja tähdä tätä, että sitten vasta aikojen takaa se todellinen uudestisyntyminen voisikin vasta tapahtua? Tekiköhän Jumala Jeesuksessa uudestisyntymisen noin vaikeaksi ja pitkävetoiseksi ja hankalaksi?
* Kun minä synnyin uudesti Ylhäältä, se tapahtui silmänräpäyksessä, koin sen siinä hetkessä, kuin salama taivaasta, painot putosi tunnolta, yliymmärryksen käyvä rauha ja vapaus valtasi koko olemukseni. Eikä siinä vielä kaikki, minut kastettiin Pyhällä Hengellä heti kun olin uudestisyntynyt ja sydämeni ouhdistettu Jeesuksen verellä, Pyhän Hengen peson ja uudistuksen kautta.
* Siihen puhtaaseen sydämeen Jumala antoi Pyhän Henkensä, kielillä puhumisen kautta sen ilmoitti myös "näkyvällä" tavalla kaikille siinä kokouksessa oleville, ja tuhansille sen jälkeen. Eikä tässä tapahtumassa ollut kastevedellä mitään osuutta. Tämä mitä minulle tapahtui, on täysin Raamatun opetuksen mukainen uudestisyntyminen. Kasteelle menin vasta kolmen kuukauden kuluttua uudestisyntymisen jälkeen, koska oli talvi, eikä ollut altaita meidän kylässä. Vasta kun Lapuan h-serk:ssa järjestettiin kastetilaisuus, 3kk päästä uudestisyntymisestäni, pääsin kasteelle!
* Minulle, ja miljoonille on tapahtunut juuri se, mistä Jeesus opetti Nikodemusta.
* Synnyin uudesti Ylhäältä, vedestä ja hengestä. Siitä vedestä josta Jeesus puhui Samarialaiselle naiselle, "Minä annan sitä vettä, ja kun sitä juo, ei koskaan enää tule jano, ja se vesi tulee yydestisyntymässä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään. Näin minulle tapahtui. Ja kaste vesi tuli kuvaan mkaan vasta edelleä kerrotun ajan jälkeen.
* Kun Jeesus opettaa, "..vedestä ja Hengestä", se vesi ei ole vauvakastevettä, enempää kuin uskovienkaan upotuskaste vettä, sitä ei tarvita, vaan uudestisyntyminen tapahtuu YLHÄÄLTÄ.
* Ja niin on JOKAISEN! Joh. 3:8. " Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee? Näin on JOKAISEN joka Hengestä syntyneen laita."
* Uudestisyntyminen ei siis voi olla ihmisen järjestettävissä. Pyhä Henki on tuo tuuli, ja Hän tulee ihan koska vaan ja missä vaan. Häntä ei voida siis "vangita2 vauvakastemaljaan? Eikä uposutus kaste altaaseen. Vaan kun sinä kuulet sen huminan, tunnet kutsn sydämessäsi, kotona ollessasi rukouksissa, kokuksiessa missä Sanaa julsuitetaan, "usko tulee kuulemisesta, kuuleminen Kristuksen sanan kautta", saat piston sydämeen, niinkuin sai Jerusalemissa ne 3 tuhatta sielua, ja kysyvät Pietarilta, mitä meidän pitää tekemän, "tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi, ja sitten kastelle, niin te pelastutte. Parannus ja uskominen Jeesukseen olivat ensimmäiset mitä heidän tuli tehdä, eli uudestisyntyä, silloin heille tapahtui juuri se, minkä minäkin sain kokea, aivan samalla tavalla se toimii tänäänkin. Vauvakaste vie ihmisen harhaan ja ehkä niin kausa tuosta " tuulesta", että se menee ohi vauvakasteeseen luottava ei kuule sen huminaa, koska on turrutettu valhe vauvakasteen armoon, josta ikävä kyllä Raamattukaan ei sano sanaakaan, ja kuitenkin usko tulee juuri Jumalan sanan kuulemisen kautta. Rukoilen Tapio522 puolestasi, että saisit armon ymmärtää tämä, et ole kaukana Jumalan valtakunnasta, niinkuin ei ollut Korneliuskaan, mutta Pietarin julistuksen kutta Korneliukselle tapahtui juuri sama minä minullekkin, ensin uudestisyntyminen, kullun Sanan kautta, sitten he saivat Pyhän Hengen, kaikki jotka KUULIVAT, eli uskoivat Pietarin saarnan, ja vasta sitten heidät kastettiin, ja juuri noin tapahtui minullekkin. Raamattua kun uskoo, niin kaikki on mahdollista!Kaste ei ole pelkkää vettä.
Monet puhuvatkin pelkästä vesikasteesta, ikään kuin kasteeseen ei liittyisi ollenkaan Pyhä Henki.- X-hirvas
Tapio522 kirjoitti:
Kaste ei ole pelkkää vettä.
Monet puhuvatkin pelkästä vesikasteesta, ikään kuin kasteeseen ei liittyisi ollenkaan Pyhä Henki.uskoa ja parannusta on pelkkää vettä, kuten kirkon lapsikaste.
- hellari83
Saulus eli Paavali oli aluksi Jeesuksen vastustaja ja Hänen seuraajiensa vainoaja. Näin Saulus oppi kohtelemaan Jeesuksen seuraajia aluksi: Ap.t. 7:57-8:3
7:57 Niin he huusivat suurella äänellä ja tukkivat korvansa ja karkasivat kaikki yhdessä hänen päällensä
58 ja ajoivat hänet ulos kaupungista ja kivittivät. Ja todistajat riisuivat vaippansa Saulus nimisen nuorukaisen jalkojen juureen.
59 Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: >>Herra Jeesus, ota minun henkeni!>>
60 Ja hän laskeutui polvilleen ja huusi suurella äänellä: >>Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!>> Ja sen sanottuaan hän nukkui pois.
8:1 Myös Saulus hyväksyi Stefanuksen surmaamisen. Ja sinä päivänä nousi suuri vaino Jerusalemin seurakuntaa vastaan; ja kaikki hajaantuivat ympäri Juudean ja Samarian paikkakuntia, paitsi apostolit.
2 Ja muutamat jumalaapelkääväiset miehet hautasivat Stefanuksen ja pitivät hänelle suuret valittajaiset.
3 Mutta Saulus raateli seurakuntaa, kulki talosta taloon ja raastoi ulos miehiä ja naisia ja panetti heidät vankeuteen.
Saulus kohtaa Jeesuksen, Jumalan Pojan Damaskon tiellä: Ap.t. 9:3-6
3. Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
4. ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: >>Saul, Saul, miksi vainoat minua?>>
5. Hän sanoi: >>Kuka olet, herra?>> Hän vastasi: >>Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
6. Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän.>>
Tämän jälkeen Herra erotti Sauluksen Hänen palvelustyöhönsä. Saulus sai armon Herraltamme Jeesukselta ja sai palvella Häntä. Siis vaikka Saulus teki pahoin Herraamme Jeesusta kohtaan, Jeesus kuitenkin armahti häntä. Jeesus kuoli meidän kaikkien syntien tähden, antaen meille kaikille mahdollisuuden aloittaa puhtaalta pöydältä kun lähdemme seuraamaan Häntä. Voiko kukaan olla armollisempi meille vajavaisille ihmisille? Pietari näytelmän ensisiaisena sanomana on, että meidän oma uskomme ja oma tahtomme on riittämätön. Pietari uhosi lihansa voimassa Jeesukselle, että sinua me ei jätetä, eikä kielletä ja sinun kanssasi minä menen vaikka kuolemaan. Pietari oli vahva jollein vahvin tuosta porukasta ja sen vahvimman juuri piti kaatua. Kyllä se on niin, että tiukan paikan tullen se oma usko ja voima ei riitä. Se on huono asia, jos tunnen että olen vahva uskossani. Silloin en ole ollenkaan vahva. Mutta jos tunnen, että Jeesus on vahva minussa, niin silloin olen uskossa vahva. Ihmisen oma tahto ei riitä loppumetreillä. Siksi on hyvä aina sitoutua Jeesukseen. Avioliittoonkin mennessä on hyvä muistaa, että kun sanoo "tahdon", niin ettei sano sitä omassa voimassaan, vaan sitoutuu siinäkin Jeesukseen ja sanoo; Tahdon Jeesuksen kanssa.
jari-pek-ka:
"Pietari uhosi lihansa voimassa Jeesukselle, että sinua me ei jätetä, eikä kielletä ja sinun kanssasi minä menen vaikka kuolemaan. Pietari oli vahva jollein vahvin tuosta porukasta ja sen vahvimman juuri piti kaatua".
--
Totta!
JEESUS ENNUSTAA OPETUSLASTEN LUOPUMISEN
Mark.14:26-31 (Rinnakkaistekstit: Matt. 30-35)
--
14:27 Ja Jeesus sanoi heille: "Kaikki te loukkaannutte, sillä kirjoitettu on: 'Minä lyön paimenta, ja lampaat hajotetaan'.
14:28 Mutta ylösnoustuani minä menen teidän edellänne Galileaan."
14:29 Niin Pietari sanoi hänelle: "Vaikka kaikki loukkaantuisivat, en kuitenkaan minä".
14:30 Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät".
14:31 Mutta hän vakuutti vielä lujemmin: "Vaikka minun pitäisi kuolla sinun kanssasi, en sittenkään minä sinua kiellä". Ja samoin sanoivat kaikki muutkin.
--
Jeesus ennustaa opetuslapsien jättävän hänet (Joh. 16:32). Tämä on kirjoitettu Sak. 13:7.
Jeesus on paimen, opetuslapset lampaita.
Ennustus helpotti langenneiden nousemista jälkeenpäin. Ylösnoustuaan Jeesus tulee vielä kokoamaan heidät Galileassa (Mark. 16:7, Matt.28:7).
Pietari, kuten usein aikaisemminkin, tuo esiin yhteiset ajatukset. Hän yliarvioi omat voimansa ollen mielestään vahvin joukossa (30,31).
Jeesus sanoo hänelle:
"Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät" (30).
Sitä syvempi on lankeemus, kun se uudistuu. Pietari ei ollut vilpillinen, vaan heikko.
Mitä enemmän hän kerskui, sitä selvemmin hän osoitti lihan heikkoutta. Kaikki kerskuivat (31), mutta suurin kerskuja lankesi syvimmin.
Meidän on hyvä muistaa: ” ... joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea” (1.Kor. 10:12).
--
Virsi 438
1.
Oi armahda, Kristus, niin kaita on tie,
vaan kiusatun kulkijan kotiin se vie.
Kun tuntoa polttivat tuomiot lain,
niin armosta tiellesi astua sain.
2.
Vaan vielä on tahtoni talttumaton,
se helpoille teillensä lähdössä on.
Pois karkota uhma ja huolettomuus,
suo palvelumieli ja uskollisuus.- hellari83
Kiitos.
Tapio522 kirjoitti:
jari-pek-ka:
"Pietari uhosi lihansa voimassa Jeesukselle, että sinua me ei jätetä, eikä kielletä ja sinun kanssasi minä menen vaikka kuolemaan. Pietari oli vahva jollein vahvin tuosta porukasta ja sen vahvimman juuri piti kaatua".
--
Totta!
JEESUS ENNUSTAA OPETUSLASTEN LUOPUMISEN
Mark.14:26-31 (Rinnakkaistekstit: Matt. 30-35)
--
14:27 Ja Jeesus sanoi heille: "Kaikki te loukkaannutte, sillä kirjoitettu on: 'Minä lyön paimenta, ja lampaat hajotetaan'.
14:28 Mutta ylösnoustuani minä menen teidän edellänne Galileaan."
14:29 Niin Pietari sanoi hänelle: "Vaikka kaikki loukkaantuisivat, en kuitenkaan minä".
14:30 Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät".
14:31 Mutta hän vakuutti vielä lujemmin: "Vaikka minun pitäisi kuolla sinun kanssasi, en sittenkään minä sinua kiellä". Ja samoin sanoivat kaikki muutkin.
--
Jeesus ennustaa opetuslapsien jättävän hänet (Joh. 16:32). Tämä on kirjoitettu Sak. 13:7.
Jeesus on paimen, opetuslapset lampaita.
Ennustus helpotti langenneiden nousemista jälkeenpäin. Ylösnoustuaan Jeesus tulee vielä kokoamaan heidät Galileassa (Mark. 16:7, Matt.28:7).
Pietari, kuten usein aikaisemminkin, tuo esiin yhteiset ajatukset. Hän yliarvioi omat voimansa ollen mielestään vahvin joukossa (30,31).
Jeesus sanoo hänelle:
"Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät" (30).
Sitä syvempi on lankeemus, kun se uudistuu. Pietari ei ollut vilpillinen, vaan heikko.
Mitä enemmän hän kerskui, sitä selvemmin hän osoitti lihan heikkoutta. Kaikki kerskuivat (31), mutta suurin kerskuja lankesi syvimmin.
Meidän on hyvä muistaa: ” ... joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea” (1.Kor. 10:12).
--
Virsi 438
1.
Oi armahda, Kristus, niin kaita on tie,
vaan kiusatun kulkijan kotiin se vie.
Kun tuntoa polttivat tuomiot lain,
niin armosta tiellesi astua sain.
2.
Vaan vielä on tahtoni talttumaton,
se helpoille teillensä lähdössä on.
Pois karkota uhma ja huolettomuus,
suo palvelumieli ja uskollisuus.JEESUS RUKOILEE GETSEMANESSA
Mark.14:32-42 (Rinnakkaisteksti;Matt. 26:36-46)
--
14:32 Ja he tulivat maatilalle, jonka nimi on Getsemane; ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Istukaa tässä, sillä aikaa kuin minä rukoilen".
14:33 Ja hän otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen; ja hän alkoi kauhistua ja tulla tuskaan.
--
Jeesus menee opetuslapsineen Getsemane-nimiseen puutarhaan.
Hän ottaa erikseen Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ja menee heidän kanssaan rukoilemaan. Juuri samaiset opetuslapset olivat olleet Jeesuksen kirkastumisen todistajia.
Kirkastumisen kokeneille varataan usein myös Getsemanen kokemukset.
Jeesuksen tuska vähitellen kiihtyy (33). Jeesus on syvästi murheellinen. (34). Jeesus kaipasi yhteyttä ja osanottoa. Jeesus esiintyy tosi-ihmisenä. Mutta opetuslapset nukkuvat (37).
Herää kysymys, "nukummeko" me silloin, kun pitäisi asettua kärsivän lähimmäisen rinnalle.
Kolme kertaa toistuu sama: opetuslapset nukkuvat. He osoittivat hengellistä heikkoutta. Paitsi yön aika , niin rukouksen puute vaivutti heidät uneen. Luukas kertoo myös, että opetuslapset nukkuivat murheen tähden (Luuk. 22:45).
Herää taas kysymys, jatkammeko me "untamme" murehtien omia murheitamme ja apua tarvitseva lähimmäinen jää huomioimatta, vaikka Jeesus meitä kuinka usein herättelee.
Jeesus rukoilee kolme kertaa samoin sanoin: ” : "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!" (36).
Kärsimys kauhistaa Jeesusta. Jeesus pysyi kuitenkin Isän tahdon täyttäjänä, vaikka anomuksensa esittikin.
Isä Meidän-rukouksessa mekin anomme: ”Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa”.
--
Virsi 315
1.
Valvoa mun, Jeesus, anna
aina ristis juurella
ja niin joka päivä kuolla
synneistäni kaikista.
Suo myös kuolla maailmasta,
kuolla itsestänikin,
että kaiken elämäni
sinulle vain eläisin.
2.
Auta, että ristin tiellä
kuljen askeleissasi.
Eksymästä, horjumasta
estä, Jeesus, jalkani.
Uskoa ja rakkautta,
toivoani lisää myös.
Anna voimaa kilvoitukseen,
täytä alkamasi työs.
3.
Rauhan virran anna vuotaa
sydämeeni kaipaavaan.
Kasvojesi pyhä kuva
paina sieluun loistamaan.
Ääretöntä rakkautta
mihin voisin verrata?
Syvä on se niin kuin meri,
väkevä kuin kuolema.
4.
Ristissäsi, haavoissasi
armon löydän ikuisen.
Kaikki muu on turhaa aivan,
kun vain niitä katselen.
Rakas Jeesus, haavoihisi
minut kätke kokonaan,
kätke siksi, kunnes noudat
minut taivaan kunniaan.Tapio522 kirjoitti:
JEESUS RUKOILEE GETSEMANESSA
Mark.14:32-42 (Rinnakkaisteksti;Matt. 26:36-46)
--
14:32 Ja he tulivat maatilalle, jonka nimi on Getsemane; ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Istukaa tässä, sillä aikaa kuin minä rukoilen".
14:33 Ja hän otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen; ja hän alkoi kauhistua ja tulla tuskaan.
--
Jeesus menee opetuslapsineen Getsemane-nimiseen puutarhaan.
Hän ottaa erikseen Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ja menee heidän kanssaan rukoilemaan. Juuri samaiset opetuslapset olivat olleet Jeesuksen kirkastumisen todistajia.
Kirkastumisen kokeneille varataan usein myös Getsemanen kokemukset.
Jeesuksen tuska vähitellen kiihtyy (33). Jeesus on syvästi murheellinen. (34). Jeesus kaipasi yhteyttä ja osanottoa. Jeesus esiintyy tosi-ihmisenä. Mutta opetuslapset nukkuvat (37).
Herää kysymys, "nukummeko" me silloin, kun pitäisi asettua kärsivän lähimmäisen rinnalle.
Kolme kertaa toistuu sama: opetuslapset nukkuvat. He osoittivat hengellistä heikkoutta. Paitsi yön aika , niin rukouksen puute vaivutti heidät uneen. Luukas kertoo myös, että opetuslapset nukkuivat murheen tähden (Luuk. 22:45).
Herää taas kysymys, jatkammeko me "untamme" murehtien omia murheitamme ja apua tarvitseva lähimmäinen jää huomioimatta, vaikka Jeesus meitä kuinka usein herättelee.
Jeesus rukoilee kolme kertaa samoin sanoin: ” : "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!" (36).
Kärsimys kauhistaa Jeesusta. Jeesus pysyi kuitenkin Isän tahdon täyttäjänä, vaikka anomuksensa esittikin.
Isä Meidän-rukouksessa mekin anomme: ”Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa”.
--
Virsi 315
1.
Valvoa mun, Jeesus, anna
aina ristis juurella
ja niin joka päivä kuolla
synneistäni kaikista.
Suo myös kuolla maailmasta,
kuolla itsestänikin,
että kaiken elämäni
sinulle vain eläisin.
2.
Auta, että ristin tiellä
kuljen askeleissasi.
Eksymästä, horjumasta
estä, Jeesus, jalkani.
Uskoa ja rakkautta,
toivoani lisää myös.
Anna voimaa kilvoitukseen,
täytä alkamasi työs.
3.
Rauhan virran anna vuotaa
sydämeeni kaipaavaan.
Kasvojesi pyhä kuva
paina sieluun loistamaan.
Ääretöntä rakkautta
mihin voisin verrata?
Syvä on se niin kuin meri,
väkevä kuin kuolema.
4.
Ristissäsi, haavoissasi
armon löydän ikuisen.
Kaikki muu on turhaa aivan,
kun vain niitä katselen.
Rakas Jeesus, haavoihisi
minut kätke kokonaan,
kätke siksi, kunnes noudat
minut taivaan kunniaan.hellari83: "Jeesus antoi Pietarille mahdollisuuden saada tekonsa anteeksi ja tehdä parannuksen, niin kuin hän antaa saman mahdollisuuden meille jokaiselle. Jeesus ei myöskään ottanut pois Pietarille antamaansa tehtävää, vaan vahvisti tuon tehtävän Pietarille kolmesti".
--
Lankeemuksensa jälkeen Pietari lähti kalaan seitsemän muun opetuslapsen kanssa Tiberiaan järvelle (Joh. 21). Koko yön he kalastivat, mutta eivät saaneet mitään.
Ylösnoussut Jeesus ilmestyy heille rannalla. Opetuslapset eivät heti tunnistaneet häntä. Jeesus antaa ohjeita, mihin verkot pitää laskea. Kalansaalis onkin muhkea. Samalla Pietari tunnistaakin Jeesuksen.
Jeesus kysyi kolme kertaa Pietarilta: ”Rakastatko sinä minua”. Ja kolme kertaa Pietari myönsi rakastavansa.
Jeesus antaa Pietarille myös tehtävän: ”Ruoki minun karitsoitani.” (15), ”Kaitse minun lampaitani” (16), ”Ruoki minun lampaitani” (17).
Kaitsijan tehtävä on vastuullinen ja jalo virka, kuten lammaspaimen- vertauksesta voimme lukea (Joh. 10:1-16).
Niin kuin paimen huolehtii siitä, että lauma saa ruokansa ajallaan ja oikeasta paikasta, niin seurakunnan kaitsijankin tulee viedä laumansa ”Sanan laitumille”. Hänen tulee valvoa, ettei kukaan joudu harhapoluille.
Hyvä paimen saa myös vastarakkautta lampailtaan.
--
1. Kaitse, Jeesus, paimen hyvä, laumassasi minua.
Eksyvä ja erehtyvä olen ilman sinua.
Luonasi saan turvan parhaan, auta, etten koskaan harhaan
läheltäsi joutuisi, laumastasi luopuisi.
2. Hyvä paimen lampaitansa sydämestään rakastaa.
Paimen myöskin omiltansa rakkautta saa.
Hoida, Herra, laumassasi minuakin omanasi.
Minä tahdon sinua rakastaa ja kuunnella.
3. Lammas seuraa paimentansa, paimen kaitsee lammastaan.
Jeesus läsnäolollansa turvan antaa laumassaan.
Milloin peto uhkaa niellä, apuasi älä kiellä.
Paimensauva kohota vaara kauas karkota.Tapio522 kirjoitti:
hellari83: "Jeesus antoi Pietarille mahdollisuuden saada tekonsa anteeksi ja tehdä parannuksen, niin kuin hän antaa saman mahdollisuuden meille jokaiselle. Jeesus ei myöskään ottanut pois Pietarille antamaansa tehtävää, vaan vahvisti tuon tehtävän Pietarille kolmesti".
--
Lankeemuksensa jälkeen Pietari lähti kalaan seitsemän muun opetuslapsen kanssa Tiberiaan järvelle (Joh. 21). Koko yön he kalastivat, mutta eivät saaneet mitään.
Ylösnoussut Jeesus ilmestyy heille rannalla. Opetuslapset eivät heti tunnistaneet häntä. Jeesus antaa ohjeita, mihin verkot pitää laskea. Kalansaalis onkin muhkea. Samalla Pietari tunnistaakin Jeesuksen.
Jeesus kysyi kolme kertaa Pietarilta: ”Rakastatko sinä minua”. Ja kolme kertaa Pietari myönsi rakastavansa.
Jeesus antaa Pietarille myös tehtävän: ”Ruoki minun karitsoitani.” (15), ”Kaitse minun lampaitani” (16), ”Ruoki minun lampaitani” (17).
Kaitsijan tehtävä on vastuullinen ja jalo virka, kuten lammaspaimen- vertauksesta voimme lukea (Joh. 10:1-16).
Niin kuin paimen huolehtii siitä, että lauma saa ruokansa ajallaan ja oikeasta paikasta, niin seurakunnan kaitsijankin tulee viedä laumansa ”Sanan laitumille”. Hänen tulee valvoa, ettei kukaan joudu harhapoluille.
Hyvä paimen saa myös vastarakkautta lampailtaan.
--
1. Kaitse, Jeesus, paimen hyvä, laumassasi minua.
Eksyvä ja erehtyvä olen ilman sinua.
Luonasi saan turvan parhaan, auta, etten koskaan harhaan
läheltäsi joutuisi, laumastasi luopuisi.
2. Hyvä paimen lampaitansa sydämestään rakastaa.
Paimen myöskin omiltansa rakkautta saa.
Hoida, Herra, laumassasi minuakin omanasi.
Minä tahdon sinua rakastaa ja kuunnella.
3. Lammas seuraa paimentansa, paimen kaitsee lammastaan.
Jeesus läsnäolollansa turvan antaa laumassaan.
Milloin peto uhkaa niellä, apuasi älä kiellä.
Paimensauva kohota vaara kauas karkota.Minua puhuttelee kovin tämä rukous:
"Oi sinä kaikkein armollisin,
ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus.
Armahda minua, vaivaista syntistä,
ja katso puoleeni laupeutesi silmin,
niin kuin sinä katsoit Pietariin, kun hän oli kieltänyt sinut,
ja niin kuin sinä katsoit syntiseen naiseen fariseuksen kodissa
ja ryöväriin ristinpuulla.
Anna minulle pyhä armosi,
että minä niin kuin Pietari itkisin syntejäni,
niin kuin syntinen nainen sinua sydämestäni rakastaisin
ja ryövärin kanssa saisin katsella pyhiä kasvojasi
taivaassa iankaikkisesti".
--
"Jumalani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1407791Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.303027Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole3441977Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422761624Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih1361425- 1001209
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1371112Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com191046Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j211002Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.82961