Vapaa kuvaus

Rauhaa kaikille! Tulkoon meidän kaikkien osaksemme Jumalan Isän rakkaus, Jeesuksen Kristuksen armo ja Pyhän Hengen täyteys! Sähköpostia vastaanotan osoitteessa :[email protected]. Koulutus: --- Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

136

Kommenttia

3979

1. Yhden asian vielä tässä haluan käsitellä, joka on ilkuisuuskysymys ja se on: Miehen ja naisen välinen suhde lestadiolaisuudessa varsinkin seratilanteessa.

Joku väittää, että mies on rakennettu niin, ettei lainkaan pysty katsomaan naista kiimoittumatta.
    Joku väittää, että se on naisten syytä, miksi ovat naisia?
    Joku väittää, ettei paljastavaakaan asua pueta miesten huomion kalastelun takia.

Mikä on totuus kysyn Pilaatuksen kanssa? Olen vanheneva mies, joka on kokenut elämän kevään kasvukivut. Kesän kukkien kauneuden ja elinvoiman. Jonka elämä kääntyy syyspuolelle pääosa jo lakastuu, mutta muutama kukka vielä uhmaa säätä niinkuin joku puska talomme pihassa kukkii täysillä vielä.

Tiedän siis asioista jotain pientä. Jeesus sanoi, joka katsoo himoiten. Onko himoiten katsominen ainoa vaihtoehto. Joku sanoo, että kyllä on. Mies on mies. Tiedän, olen mies enkä plkkä henkilö.

Tarkoittiko Jumala siis, että seuratilanteessa miehet ovat kiimoittuneessa tilassa eivätkä muista saarnasta mitään. Naiset paheksuvat näitä sovinistisikojaan, eivätkä muista kuunnella itselleen. Pois se meistä!

Jumala antoi Pyhän Hengen Puolustajaksi. Mitä se on? Joku sanoo, että Pyhä Henki puolustaa meitä Jumalan luona ja viimeisellä tuomiolla. Miksi meitä pitää puolustaa Jumalan edessä? Eikö Jumala tiedä mitä ihmisessä on? Tarvitaanko synnintekemiseen Pyhän Hengen puolustusta? Ei tarvita!

Puolustajan tehtävä on: Ristiinnaulita meidän lihamme himojen ja halujen kanssa,ettemme palvele syntiä ajatuksin, sanoin tai teoin.
    Puolustajaa tarvitsemme silloin erityisesti, kun synnin kiusaus meitä saavuttaa. Pyhä Henki voi uudistaa ihmisen niin, että puolisoonsa sitoutuneena ja Jumalan siunauksen siihen saaneena ihminen ei pidä mahdollisena toisten ihmisten katselua sillä silmällä. Tähän mahdollisuuteen Pyhä Henki tahtoo meitä johdattaa, että voimme katsoa toisiamme Jumalan kuvina ja taidokkaina Jumalan luomuksina säädyllisesti pukeutuneina Jumalan lapsina.
  2. Joh 16: 12. Minulla on vielä paljo sanomista, mutta ette voi nyt kantaa.
    13. Vaan kuin se tulee, totuuden Henki, hän johdattaa teitä kaikkeen totuuteen; sillä ei hän puhu itsestänsä, vaan mitä hän kuulee, sitä hän puhuu, ja tulevaisia hän teille ilmoittaa.

P. Paavalin Epistola Roomalaisille 8

1. Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka Jesuksessa Kristuksessa ovat, ja ei vaella lihan, vaan hengen jälkeen

12. Niin emme nyt ole, rakkaat veljet, velkapäät lihalle, lihan jälkeen elämään.
    13. Sillä jos te lihan jälkeen elätte, niin teidän pitää kuoleman; mutta jos te lihan työt hengen kautta kuoletatte, niin te saatte elää.

Gal 5: 16. Mutta minä sanon: vaeltakaat Hengessä, niin ette lihan himoa täytä;
    24. Mutta jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa, himoin ja haluin kanssa.

Room 6: 18. Ja että te olette vapahdetut synnistä, niin te olette vanhurskauden palvelioiksi tulleet.
    19. Minä puhun ihmisten tavalla, teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuutta ja vääryyttä palvelemaan vääryyteen, niin antakaat nyt jäsenenne vanhurskautta palvelemaan pyhitykseen.
    20. Sillä koska te olitte synnin palveliat, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
    21. Mitä hedelmää siis teidän silloin niistä oli, joita te nyt häpeätte? Sillä niiden loppu on kuolema.
    22. Mutte että te nyt olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelioiksi tulleet, niin teillä on teidän hedelmänne pyhyyteen, mutta lopuksi ijankaikkinen elämä.
    23. Sillä kuolema on synnin palkka, mutta ijankaikkinen elämä on Jumalan lahja Jesuksessa
  3. Olen kuullut lapsuudesta asti vainme-opetusta. Sitten olen kuullut jo lapsena, että joukossa on muutamia rakentumattomia, jotka uskoivat joidenkin muidenkin pelastuvan. Ajatus oli siis se, että uskossa kasvamisen myötä opitaan sulkemaan arkin ovet, vaikka se on Jumalan tehtävä.

Minulle kävi sitten ihan toisin päin. Joku tietysti ajattelee, että kasvoin pois polvihousuistani ja viisastuin liiaksi. Kuitenkin puolustan rohkeasti ajatusta, joka minulle annettiin Kelton parakkikirkossa, kun Uudenheräyksen pastori julisti Jumalan sanaa.

Silloin sain henkeeni sellaisen varmuuden, että täällä maailmassa on lukematon määrä Herran palvelijoita, jotka kylvävät itävää siementä tahoillaan. Se oli valtavan riemun aihe, että maailman joka kolkalla on mahdollisuus pelastua, vaikka ei saisi koskaan tietää missä kaitaistentie ta tapparakatu on.
  4. Sitten otetaan palanen perimätietoa, kun Tuureporinkadun rukoushuoneen valmistumisesta olisi 90 vuotta.Siihen aikaan oli tapana purkaa hiorsitaloja ja siirtää niitä toisaalle. Perimätiedon mukaan Terijoelta oli purettu hirsihuvila, joka tuotiin tietenkin osina Turkuun ja pystytettiin silloiseen paikkaansa. Tiedonkulku oli ollut huono ja kellarikserros oli tullut noin kolme metriä liian pitkä niin, että pummassakin päässä ikäänkuin perustus oli puoplitoistametriä pitempi puuosia.

Rakentajat jännittivät lopputarkastusta, että meneekö läpi. Jumala järjestiu ankaran sateen, joten virkamiehen ulkoinen tarkastus jäi nopeaan juoksemiseen rakennuksen siätiloihin. Näin tuli sekin virhe kuitatuksi.

Sitä ennen oli kokoustoimintaa ollut Brahenkadun ja Ratapihankadun kulmatalossa. Siinä on vieläkin kaksi puutaloa pystyssä ja niistä toinen olisi ollut kokoushuoneena yhden asunnon osalta.Siinä pihassa toimi Turun Nuorten Apu ry, jonka tiloissa pidimme vankilalähetyksen tilaisuuksia useita vuosia, kunnes sen käyttö loppui vanhuuden vaivoihin ja talvet olivat siinä rasittavia.

Lestadiolaisuuden ensimmäinen yhteinen rakennus on ollut Luostarinkatu 12. Se oli jäänyt uudenheräyksen haltuun ja talon purkamisen jälkeen siihen on rakennettu kerrostaloja ja siinä yhteydessä on kokoustila, jossa Uudenheräyksen toiminta loppui noin pari vuotta sitten. Vuoden verran pidimme Rauhan Sanan porukan kanssa vuorotellen kokouksia, kunnes talokompleksissa alkoi putkiremontti ja se toiminta siellä loppui siihen ja siinä tuli myös omistajanvaihdos. Uusiheräys kutistui siis pienehköksi raamattupiiriksi Turun alueella, siisn käytännössä toiminta loppui.