Mikonpäiväseurat

Hesassa

Tervetuloa joka iikka Sanan kuuloon tänne pääkaupunkiseudun vehreään maalaiskaupunginosaan! Saamme kuulla muutamia Kristusta kirkastavia saarnoja, jotka vahvistavat tiellä ja matkalla... ;-)

117

566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • su***

Muuten, onko Mikon päivässä kirkkohistoriassa mitään kirkollista etappia, kuten keväisessä Marian päivästä. Muuta merkillistä en muista, kuin että Isäni kertoi aina, tehdyn Mikonpäivärieskaa, nähtävästi uudesta syksyn sadosta. Mikon päivänhän on päivä ja yö yhtä pitkiä.

Kyllä joka iikalle olisi tarpeen oikein kunnon saarnat. Aloitetaan ensiksi vaikka hallituksesta ja eduskunnasta. Pressalle on turha saarnata, hän sen kuin matkustelee vaan.

• Pojan nimipäivä

sunnuntai, 30. syyskuu 2007

Mikon päivä talven portti?

Hyvää Mikkelinpäivää, hyvää lasten ja enkelien päivää! Päivä on saanut nimensä tietysti arkkienkeli Mikaelista. Jo eilen nimipäiväänsä viettävät kaikki muutkin Mikot, Mikat ja Miikat ynnä muut.

Nyt pitäisi sadon olla korjattu eli "mikkelistä ämmät pirttiin ja nauriit kuoppaan". Uutispuuroakin kai kuuluisi keittää näihin aikoihin uuden sadon viljasta. Siitä tuli mieleen mummi, joka keitti ainakin perunoista puuroa - poteetipuuroa, joka tarjottiin aina kylmän puolukkamehun kanssa. Sitä en kylläkään muista, liittyikö se juuri mikkelinpäivään tai ylipäätään.

"Mikon päivä talven portti, Vapun päivä kesän portti", sanottiin. Nyt ei sitten muuta kuin talvea odottelemaan!

Mikkelistä alkaa myös runtuviikko eli palveluskunnan vapaaviikko ja muutto uuteen palveluspaikkaan. Tämä on jo keskiajalta peräisin oleva lomaoikeus, joka muodostui sen jälkeen kun Maunu Eerikinpoika poisti Ruotsi-Suomesta orjuuden vuonna 1335 ja palvelusväen vuosisopimukset yleistyivät. Vuosipäivä ja vapaaviikko määrättiin asetuksella v. 1664. Runtu on muinaisruotsista (drunta) ja tarkoittaa rehvakkaasti vietettyä juhlien jälkiaikaa. Vasta 1816 muuttopäivä siirrrettiin marraskuun alkuun ja samalla loma venyi kaksiviikkoiseksi.

• 2+5

Ketä puhuvaisia sinne tulee?

• Varmaankin näin
        2+5 kirjoitti:

Ketä puhuvaisia sinne tulee?

Kaikki kynnelle kykenevät lähetysmiehet. Otaksun... ;-)

• teu,
        Varmaankin näin kirjoitti:

Kaikki kynnelle kykenevät lähetysmiehet. Otaksun... ;-)

"varmaankin näin ,"

Vuodessa on 3 Juhla pyhää joihin ei määritetä erikseen lähetys miestä .

Olemme niistä jo aiemmin puhuneet , ne on Loppiainen .Juhannus ja Mikkelin
        pä'ivä (mikon päivä ) jolloin saarnaajat valitaan läsnä olevistä ,Lähetysmiehistä.

Sekä Saarnaajain kokoukset ,näissä näissä pyhissa määrittelee , Loppiaisena
        talvi ja kevöät seurat .
        Juhannuksena ,kesäseurat .
        ja Mikonpäivänä ,syysseurat, .

• 9+17

kiitos kutsusta, mutta en pääse. Rukoilen kyllä, että saarnat todellakin kirkastaisi Kristusta.

• teu,

Se on hyvä että kehoitetaan joka ikkaa ,,onko nyt varmasti tilaa tä'ällä
        14'700 tulokasta .
        Tämä Avaajalle . siksi että jos todella kaikki rientää , sinne paikkanne on 5 krtaa tukossa eli 3000 rukous huoneette voisi tulla n.15.000. henkeä .. Mutta jos
        tarkoitit täält netti kirjoittajia /kuuntelijoita, net vain tullee kelle sopii ..

• Hop hop
        teu, kirjoitti:

Se on hyvä että kehoitetaan joka ikkaa ,,onko nyt varmasti tilaa tä'ällä
        14'700 tulokasta .
        Tämä Avaajalle . siksi että jos todella kaikki rientää , sinne paikkanne on 5 krtaa tukossa eli 3000 rukous huoneette voisi tulla n.15.000. henkeä .. Mutta jos
        tarkoitit täält netti kirjoittajia /kuuntelijoita, net vain tullee kelle sopii ..

Teutakin vaan paikalle. Olis kiva nähdä taas. Ollaan nähty yhden kerran kotipaikkasi seuroissa... ;-)

• teu,
        Hop hop kirjoitti:

Teutakin vaan paikalle. Olis kiva nähdä taas. Ollaan nähty yhden kerran kotipaikkasi seuroissa... ;-)

Eikö me nähty viime vunakin ?
        kopkkonen mantti.

• saattoipa olla
        teu, kirjoitti:

Eikö me nähty viime vunakin ?
        kopkkonen mantti.

muttet varmaan ole oikeassa henkilössä. Tulin yhden vanhemman Vantaalaismiehen kanssa kerran paikkakuntasi pyhäseuroihin. Juteltiin kahvipöydässä ja istuttiin seurat melkein vierekkäin. Tarjosit jopa mynthonia siinä... ;-)

• autoilia

Onks siel parkkipaikkoja ja? Autokin tarttis mahtua jonnekin.

• Virreski sanotaa

Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on. Jumalan kämmenellä ei kukaan ole turvaton... ;-)

• teu,
        Virreski sanotaa kirjoitti:

Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on. Jumalan kämmenellä ei kukaan ole turvaton... ;-)

Aivan niin , Tänään ne alkaa . kello 12.

sitä ennen on aamiainen ,kahvia on koko aika aamusta iltaan ,

Se on varattu jokaiselle . pv,seuain jäkeen n.14:30 alkaa Ruokailu ja
        luultammin loppuu 16.30 paikkeilla seura t alkaa 17:00 .

Sen jälkeen kun seurat on loppunut illalla alkaa NUORTENILTA

Huomenna on melko paljon sama ohjelma ,ei vain ole Nuorteniltaa.
        ja iltakokous alkaa 18:00- .-

• teu.,

"autoilija "

On siellä , nimittäin Laajennuksen aikana he osti koko tontin
        siitä vierestä , en tiedä paljonko mahtuu , mutta on niitä .

• TEU,

Päivä seroissa puhui E.Ruusula . Tarkasti Uskovan ihmisen vaelluksesta
      Ja se tulkattiin Ruotsiksi . eli meni kontrolliin , Eipä mitään Eino puhui juuri
      oikein ... Tekstin luki HP. ,meni ohi . Mutta se voi tarkoittaa ,että Heikki
      puhuu illalla , . Minä pidin Einon puheesta./SAARNASTA ..

• teu,

Nyt ilta seuroissa puhui : Heikki Purtanen , ja hyvin puhuikin , uskon että Geofilus
        itse olisi tyytyväinen , Mutta jokaisen pitää saada kuulla itse joskus elävää sanaa
        Tämä HP sanana oli ihanaa evankeliumia .. Jeesuksen mukaan USKOVAN tulee
        olla suolana ja valona E#sirukoustensa , vaelluksensa ja todistuksensa kautta.

He ovat sanassa ilmoitetun Jumalan ARMON JA TOTUUDEN esillä pitäjiä
        sillä vain he pitävät/pelastavat ihmisiä synnin turmeluksesta . Ja VARJELEVAT SIITÄ . Luuk. 24:46-48. --

Uskovat ja heidän muodostamat seurakunta ovat kuin VUORELLA OLEVA NÄKYVÄ KAUPUNKI .YMPÄRISTÖN IHMISET YLEENSÄ TIETÄVÄT , KETRKÄ OVAT USKOV IA ,SILLÄ SE EI PYSY SALASSA ..

LUTHER:.............................. ISO KATEKIMUS .

LUTHER: 10 KÄSKYN LAKI .... WA ,39,i, 479.
        ..................................................WA , 39,I, 413.
        ..................................................WA , 8 : 574.
        ...................................................WA, 8 : 581.
        VOIN JOSKUS KIRJOITTAA JOS ON TARVIS .

• teu,
        teu, kirjoitti:

Nyt ilta seuroissa puhui : Heikki Purtanen , ja hyvin puhuikin , uskon että Geofilus
        itse olisi tyytyväinen , Mutta jokaisen pitää saada kuulla itse joskus elävää sanaa
        Tämä HP sanana oli ihanaa evankeliumia .. Jeesuksen mukaan USKOVAN tulee
        olla suolana ja valona E#sirukoustensa , vaelluksensa ja todistuksensa kautta.

He ovat sanassa ilmoitetun Jumalan ARMON JA TOTUUDEN esillä pitäjiä
        sillä vain he pitävät/pelastavat ihmisiä synnin turmeluksesta . Ja VARJELEVAT SIITÄ . Luuk. 24:46-48. --

Uskovat ja heidän muodostamat seurakunta ovat kuin VUORELLA OLEVA NÄKYVÄ KAUPUNKI .YMPÄRISTÖN IHMISET YLEENSÄ TIETÄVÄT , KETRKÄ OVAT USKOV IA ,SILLÄ SE EI PYSY SALASSA ..

LUTHER:.............................. ISO KATEKIMUS .

LUTHER: 10 KÄSKYN LAKI .... WA ,39,i, 479.
        ..................................................WA , 39,I, 413.
        ..................................................WA , 8 : 574.
        ...................................................WA, 8 : 581.
        VOIN JOSKUS KIRJOITTAA JOS ON TARVIS .

"9 .9-2013 siis varsinainen Mikonpäivä" .

sunnuntai päiväseutat Saarnasi SP: Tampereelta , taas kerran sanottiin ,että
        Intternet on niin paljon saastaa täynnä , etten tiedä kuinka se asia yhtyi tuon
        sanan paikan mukaan , Tämä tuli niinkuin sen takia ettei ketän voi sanoa koneita
        synniksi eikä sitä ole myös Jumala määrittänyt.

Mutyta ne pahat jotka täällä on ne minäkin ymmärrän ja niitä pitää varoa .
        Elikkä selväti se paha on kuin meillä täällä muutamat kirjoittaja , en
        nyt nimitä ketään jokainen voi miettiä itse kusssakin ..

• Jeesus on tie
        teu, kirjoitti:

"9 .9-2013 siis varsinainen Mikonpäivä" .

sunnuntai päiväseutat Saarnasi SP: Tampereelta , taas kerran sanottiin ,että
        Intternet on niin paljon saastaa täynnä , etten tiedä kuinka se asia yhtyi tuon
        sanan paikan mukaan , Tämä tuli niinkuin sen takia ettei ketän voi sanoa koneita
        synniksi eikä sitä ole myös Jumala määrittänyt.

Mutyta ne pahat jotka täällä on ne minäkin ymmärrän ja niitä pitää varoa .
        Elikkä selväti se paha on kuin meillä täällä muutamat kirjoittaja , en
        nyt nimitä ketään jokainen voi miettiä itse kusssakin ..

Internet saastaa täynnä.

Ainahan näitä onnen etsijöitä on ollut, jotka siirtävät (projisoivat) itsessään olevan pahan milloin mihinkin. MIlloin paha on televisiossa milloin se on internetissä, milloin naisen seksikkäässä vartalossa ja sitä korostavissa asuissa. Onhan se viisaan miehen kateederilta hienoa esittää muille kuinka heidän tulisi elää.

Harmi vaan, että sillä tiellä ei kohtaa Jeesusta. Jeesus kyllä tietää ihmisten synnit, hän odottaa vain sitä päivää, että ihminen herää tuntemaan omat syntinsä ja kantamaan ne Jeesuksen ristin luokse. Jeesuksen veri puhdistaa syntiset synneistään USKON kautta. Jeesuksessa ihminen löytää levon sielulleen ja saa myös Kristuksen rakkaudesta voiman vaellukseensa elämän tiellä.

Monilla uskovillakin on sellainen käsitys että parannus on elämän fixaamista, ja mustien paikkojensa peittelemistä ihmisten silmiltä, niin pitkälle kun se vain suinkin onnistuu. Moni teppaa näytillä kuin sorsa näkyvässä pesässään "parannuksia" tekemässä. Kun sitten kuuntelee pienessä rehellisessä piirissä tällaisten vanhempien lapsia vaikka, niin käy ilmi hyvin ikäviä asioita, joita ei ole ikinä korjattu vahinkoa kärsineiden kanssa. Toistan saman edelleen, tekopyhä ihminen on inhottavin ihminen maailmassa. Ei vähiten siksi, koska hän on olevinaan aivan muuta kuin todellisuudessa on. Suruttomiksi kutsumamme ihmiset ovat nonesti rehellisesti sitä mitä he ovat. Heillä ei ole mitään tarvetta teeskennellä yhtään sen parempaa kuin ovat. Sellaisten seurassa on aina mukavampaa, he ovat sitä mitä ovat. Myös uskovissa on rehellisiä ihmisiä.
        Nämä uskovat ovat sen veraan pidemmällä, että he ovat tehneet parannuksen myös pyhyydestään. Kuviteltu pyhyys on juuri tuo inhottava tekopyhyys. Sellaisesta valheesta pitäisi jokaisen ihmisen tehdä parannus. Kyllä silloin Jumalan armo ja rakkausu tulevat kalliiksi lahjaksi ihmiselle.

Jumalaa ei kukaan voi pettää, me olemme hänen edessään alastomia
        ja paljaita, jokainen. Vain ne pelastuvat, jotka ovat uskon ja Kasteen kautta pukeutuneina Kristuksen täydelliseen vanhurskauteen.

• teu,
        Jeesus on tie kirjoitti:

Internet saastaa täynnä.

Ainahan näitä onnen etsijöitä on ollut, jotka siirtävät (projisoivat) itsessään olevan pahan milloin mihinkin. MIlloin paha on televisiossa milloin se on internetissä, milloin naisen seksikkäässä vartalossa ja sitä korostavissa asuissa. Onhan se viisaan miehen kateederilta hienoa esittää muille kuinka heidän tulisi elää.

Harmi vaan, että sillä tiellä ei kohtaa Jeesusta. Jeesus kyllä tietää ihmisten synnit, hän odottaa vain sitä päivää, että ihminen herää tuntemaan omat syntinsä ja kantamaan ne Jeesuksen ristin luokse. Jeesuksen veri puhdistaa syntiset synneistään USKON kautta. Jeesuksessa ihminen löytää levon sielulleen ja saa myös Kristuksen rakkaudesta voiman vaellukseensa elämän tiellä.

Monilla uskovillakin on sellainen käsitys että parannus on elämän fixaamista, ja mustien paikkojensa peittelemistä ihmisten silmiltä, niin pitkälle kun se vain suinkin onnistuu. Moni teppaa näytillä kuin sorsa näkyvässä pesässään "parannuksia" tekemässä. Kun sitten kuuntelee pienessä rehellisessä piirissä tällaisten vanhempien lapsia vaikka, niin käy ilmi hyvin ikäviä asioita, joita ei ole ikinä korjattu vahinkoa kärsineiden kanssa. Toistan saman edelleen, tekopyhä ihminen on inhottavin ihminen maailmassa. Ei vähiten siksi, koska hän on olevinaan aivan muuta kuin todellisuudessa on. Suruttomiksi kutsumamme ihmiset ovat nonesti rehellisesti sitä mitä he ovat. Heillä ei ole mitään tarvetta teeskennellä yhtään sen parempaa kuin ovat. Sellaisten seurassa on aina mukavampaa, he ovat sitä mitä ovat. Myös uskovissa on rehellisiä ihmisiä.
        Nämä uskovat ovat sen veraan pidemmällä, että he ovat tehneet parannuksen myös pyhyydestään. Kuviteltu pyhyys on juuri tuo inhottava tekopyhyys. Sellaisesta valheesta pitäisi jokaisen ihmisen tehdä parannus. Kyllä silloin Jumalan armo ja rakkausu tulevat kalliiksi lahjaksi ihmiselle.

Jumalaa ei kukaan voi pettää, me olemme hänen edessään alastomia
        ja paljaita, jokainen. Vain ne pelastuvat, jotka ovat uskon ja Kasteen kautta pukeutuneina Kristuksen täydelliseen vanhurskauteen.

Ehkäpä olet oikessa . Selvitä kuitenkin Ilm . 20:11-15. tekstiksi.

Selitys , 20.11-15. "Taivaan ja maan pakeneminen "Niin " ettei niille löydy sijaa "
        merkitsee niiden olemattomiin häviämistä , ks. 2Piet. 3:7-8. 10 -11.
        SURELLA VALKOISELLA VALTAISTUIMELLA istuu Tuomarina Kristus. Tämä
        Tuomio on sama kuin Mat, 25:341-46. .

Kuvattu Tumio tapahtuu sen nojalla , mitä taivaan kirjoihin on on kirjoitettu .
        ELÄM'ÄN KIRJA KS. Luuk.10. 20, jokaisella ihmisellä on myös OMANTUNNON
        KIRJA " JOHON ON TARKOIN" MERKITTY" HÄNEN ELÄÖMÄNSÄ' KAIKKI TEOT.
        JA TAPAHTUMAT ,Kunkin Omatunto todistaa taivaan kirjojen merkinnät oikeiksi .

Vain niillä joitten Omantunnon "kirjasta" Jeesukisen veri on anteeksianta-muksessa pyyhkinyt synnit pois , ei ole mitään ,mistä heitä syytettäisiin viimeisellä
        tuomiolla . Jeesuksen Mat. 25 luvussa mainitsemat Rakkauden teot tai niiden puuttuminen ovat ulkonaisia todisteita siitä. ketkä ovat olleet Jeesuksen todellisia
        Uskovia seuraajia ja ketkä eivät . Heidän varsinaisena Vanhurskautenaan on Jeesuksen lunastustyö ja kuuliaisuus , jotka JumalaArmosta lukee heidän hyväkseen,.Teot valaisevat periaatetta:" Hedelmistä puu tunnetaan ",Mat. 12:33.

• teu.
        teu, kirjoitti:

Ehkäpä olet oikessa . Selvitä kuitenkin Ilm . 20:11-15. tekstiksi.

Selitys , 20.11-15. "Taivaan ja maan pakeneminen "Niin " ettei niille löydy sijaa "
        merkitsee niiden olemattomiin häviämistä , ks. 2Piet. 3:7-8. 10 -11.
        SURELLA VALKOISELLA VALTAISTUIMELLA istuu Tuomarina Kristus. Tämä
        Tuomio on sama kuin Mat, 25:341-46. .

Kuvattu Tumio tapahtuu sen nojalla , mitä taivaan kirjoihin on on kirjoitettu .
        ELÄM'ÄN KIRJA KS. Luuk.10. 20, jokaisella ihmisellä on myös OMANTUNNON
        KIRJA " JOHON ON TARKOIN" MERKITTY" HÄNEN ELÄÖMÄNSÄ' KAIKKI TEOT.
        JA TAPAHTUMAT ,Kunkin Omatunto todistaa taivaan kirjojen merkinnät oikeiksi .

Vain niillä joitten Omantunnon "kirjasta" Jeesukisen veri on anteeksianta-muksessa pyyhkinyt synnit pois , ei ole mitään ,mistä heitä syytettäisiin viimeisellä
        tuomiolla . Jeesuksen Mat. 25 luvussa mainitsemat Rakkauden teot tai niiden puuttuminen ovat ulkonaisia todisteita siitä. ketkä ovat olleet Jeesuksen todellisia
        Uskovia seuraajia ja ketkä eivät . Heidän varsinaisena Vanhurskautenaan on Jeesuksen lunastustyö ja kuuliaisuus , jotka JumalaArmosta lukee heidän hyväkseen,.Teot valaisevat periaatetta:" Hedelmistä puu tunnetaan ",Mat. 12:33.

Iltaseurat mikkedlinpäivänä . Saarnaa . RH: Hän puhui oikein ,paljon ja
        sellaisen opetuksellisen saarnan. Olisi kannattanut kuunnella paikka meni
        ohi mutta kaipa joku tarkka korvainen täyttää .

• 5+7#
        teu. kirjoitti:

Iltaseurat mikkedlinpäivänä . Saarnaa . RH: Hän puhui oikein ,paljon ja
        sellaisen opetuksellisen saarnan. Olisi kannattanut kuunnella paikka meni
        ohi mutta kaipa joku tarkka korvainen täyttää .

Johanneksen Evankeliumi 15 luku, alusta seitsemänteentoista.

• teu,
        5+7# kirjoitti:

Johanneksen Evankeliumi 15 luku, alusta seitsemänteentoista.

Kiitos ,olin kovin mielissäni , muistin jotain muuta ,mutta kullä minäkin
        nuo 1-17 jaetta muistin , vainkin kun sinä muistutit, ja olen mielissäni
        että sinä olit tarkka , saa joku hiukan siipeensä ..

• Vahva sanan aihe
        teu, kirjoitti:

Kiitos ,olin kovin mielissäni , muistin jotain muuta ,mutta kullä minäkin
        nuo 1-17 jaetta muistin , vainkin kun sinä muistutit, ja olen mielissäni
        että sinä olit tarkka , saa joku hiukan siipeensä ..

R.H. puhujia on ainakin kaksi. Sukunimikin on kummallakin sama.

Mutta tuota noin pelkkä tekstin mainitseminen olisi kaivannut rinnalleen pääkohtien kertaamista.

Joh. 15:1-17

"Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
        Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.

Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.

Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
        Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.

Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.

***) Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.

Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä. Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.

Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.

• Vahva sanan aihe
        Vahva sanan aihe kirjoitti:

R.H. puhujia on ainakin kaksi. Sukunimikin on kummallakin sama.

Mutta tuota noin pelkkä tekstin mainitseminen olisi kaivannut rinnalleen pääkohtien kertaamista.

Joh. 15:1-17

"Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
        Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.

Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.

Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
        Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.

Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.

***) Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.

Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä. Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.

Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.

Muutamia huomionarvoisia seikkoja edellisestä.

- Karsija on aina Jumala.
        - Puhdistustyön tekee Jumala.
        - Jumalan lapsi on puhdas Kristuksen sanan tähden, uskoessaan sen.
        - Hedelmättömät oksat Jumala karsii pois ja polttaa.
        - Vain Kristuksessa Jeesuksessa pysyen oksa kantaa hedelmää Jumalle.
        - Jeesuksen käsky on Jumalan lasten rikkumaton rakkaus.
        - Agapee rakkaus on valmis kuolemaan pahimman vihollisensa pelastamisksi.
        - Valinnan tekee Jeesus kaikissa tapauksissa.
        - Hedelmän tuottaminen JUmalalle on uskon päämäärä.

• eipoikpuoleistasanaa

joukkohypnoosi oli käsinkosketeltavissa,
      joo, joo-tunnelma.
      armon saa jos kaikki temput tehdään..

• teu,

Oletko sitä mieltä ,että kaikki tyemput on avain sana , minä en mutta minä
        en kannatakkaan Lapin vanhimpia , sillä ne on myös ihmisiä ei yhtä'än
        kummenpia , kaikki tenput on vain sitä , että ne jotka kannattavat ovat
        menossa kovaa vauhtia menossa ihmis oppiin , ei nyt enempää. .

• Vaarana pysähtyminen

nimimerkki eipoikpuoleistasanaa kirjoitti vietin 30.9.2013 klo 01:09

Vaikkas sen suoraan sanoit etkä enempää perustellut, niin ikävä kyllä viestissäsi on aineksia totuudelle.

Kun on isiltä opittu ja vuosikymmeniä meille on vakuutettu vakuutettu kaiken hyvän ja seurakuntaa koossa pitävän viisauden tulevan tietystä maasta ja tietyllä paikkakunnalla asuvilta henkilöiltä, tämä on haitannut keskittymistä uskomaan yksin Kristyukseen ja hänen lahjavanhurskauteensa.

Tämä isiltä peritty trauma (usko eksymättömään ja erehtymättömään johtoryhmään), josta edellä kerroin, on peräisin raskailta hajaannuksen ajoilta 1800/1900 vuosilukujen taitteen tienoilta. Esikoislestadiolaisuus sai tuolloin tarvitsemansa tuen ja avun ruotsinlapista.

Tästä on kuitenkin sukupolvien aikana kehittynytr eräänlainen pronssikäärmeen kaltainen epäjumala Nehustan, jota palvotaan ja kumarretaan JUmalan sijasta.

Juutalaisetkin kantoivat pronssikäärmeen kotiinsa, siitä muodostui palvonnan kohde jota juutalaiset palvoivat sen jälkeen epäjumalanaan vuosisatoja. Mooses sai Negevin autuiomaavaelluksen aikanaan Jumalalta ohjeen valaa tällainen pronssikäärme ja ripustaa se kepin nokkaan. Jokainen joka katsoi tätä käärmettä, parani käärmeenmyrkyn tuhovaikutuksesta. Ja jäi henkiin

4. Moos. 21:6 Silloin Herra lähetti kansan sekaan myrkkykäärmeitä, jotka purivat kansaa, niin että paljon kansaa Israelista kuoli.
        4. Moos. 21:7 Niin kansa tuli Mooseksen luo, ja he sanoivat: "Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaa käärmeet meidän kimpustamme." Ja Mooses rukoili kansan puolesta.
        4. Moos. 21:8 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon."
        4. Moos. 21:9 Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.

Vasta kuningas Hiskia tuhosi tämän epäjumalaksi muuttuneen pronssikäärmeen, jota kutsuttiin Nehustaniksi.

2. Kun. 18:1 Israelin kuninkaan Hoosean, Eelan pojan, kolmantena hallitusvuotena tuli Hiskia, Juudan kuninkaan Aahaan poika, kuninkaaksi.
        2. Kun. 18:2 Hän oli kahdenkymmenen viiden vuoden vanha tullessansa kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa kaksikymmentä yhdeksän vuotta. Hänen äitinsä oli nimeltään Abi, Sakarjan tytär.

2. Kun. 18:3 Hän teki sitä, mikä on oikein Herran silmissä, aivan niinkuin hänen isänsä Daavid oli tehnyt.
        ***) 2. Kun. 18:4 Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan.

2. Kun. 18:5 Hän turvasi Herraan, Israelin Jumalaan, niin ettei kukaan ollut hänen kaltaisensa kaikista hänen jälkeisistään Juudan kuninkaista eikä niistä, jotka olivat olleet ennen häntä.
        2. Kun. 18:6 Hän riippui Herrassa kiinni eikä luopunut hänestä, vaan noudatti hänen käskyjänsä, jotka Herra oli antanut Moosekselle.

Jumalan kansa tie kulkee Jeesuksen jalanjäljissä koko ajan eteenpäin.
        Jos jostakin vaiheesta seurakunnan vaelluksen aikana tehdään patsas, ja pysähdytään sen ympärille kumartelemaan tätä patsasta, niin silloin kulku pysähtyy ja muuttuu suolapatsaaksi eli lakivanhurskaudeksi ja isiltä perityiksi tavoiksi ja säännöiksi. Jumalan tahto Jeesuksen seuraajana kulkemisesta ei enää toteudu.

• teu,

Maanantai pv. seurat :re.H.
      ..se toinen haimilahti . , piti oikean rätti sulkeisen n.40 minuttia
      ei kaikki varmaan ollut tarvetta. hänestä oli
      jos mies kerkii 4-5 jaetta tekstiä ,ja loppu meneerätei ja lumpui
      osastolle tälläinen sopisi Leeviläisyyteen ,muttei Esikoisiin

Tai lapin miestem kehumisiin . ja ylistyksiin
      asia ei ollut niin paha kun kunannan ymmärtää
      muttei hyvääkään mierttikää siitä , tiedän että on paljon
      saarnaajia jotka haluaa näistä puhua ja ei kehtaa nyt sitten
      kuulivat ,,mikä on oikein saatte itse määrittää toivon
      että kaikki osaisi ottaa seikkoja huomioon ..

• Olen joskus miettinyt tuota raamatun käyttöä julistuksen yhteydessä. Siinä on kaksi äärilaitaa. 1. Otetaan yksi jae jonka johdolla pidetään normaali saarna. Luther tosin muistaakseni jossain sanoo, että yhdessä jakeessa on saarnan ainekset. tai jotain sinne päin.

2. Luetaan pitkä luku, josta käsitellään korkeintaan viisi jaetta, jos hyvin käy.
      Sanan ääneen lukeminen on hyödyllistä, mutta kunnioittaako tämä tapa sanaa?

Sitten olisi kolmas käytäntö. kirkkovuoden tekstien malli. Luetaan joku kokonaisuus ehkä 5-15 jaetta ja käsitellään se kokonaan.

• teu.

Olet oikeassa , koskapa LLL:n teki yleensä 1-2 jakeesta saarnan lähes 80% sesti
        Mutta kerran kävi köpelösti hän otti 17 -7-8 eikä vieläkään käsittänyt tarvetta .

Voit luke vanhassa saanakirjassa 178 numeroisen , ymmärrät paremmin .
        Siinä olisi pitänyt luke 1-21 ( se oli Joh, 3 : 1-21 silloin hän olisi tiennyt
        kaiken sen mitä Nikodeemuksesta tuli tuietää tässä meni Rovasti
        halpaan . Eikä huomannut että , nikodeemuksen kohtaloa ei voinut
        laittaa ensimmäisen käyntikerran varaan ,

Siittäpä oli vielä 8. kertaa ,ennen sitä Kohtalokasta Pä'äsiäistä
        Jolloin Nikodeemus joutui Hautaamaan Arimatialaisen kanssa
        Jeesuksen , He suorittivat sen viimeisen palvelun . Nikodeemus oli
        ostanut 100 naulaa Kallista voidetta Ja Arimatrialainen LIINAISEN .
        joka oli 2-3kertaa isompi kuin tallinen ,ja HÄN antoi myös uuden
        Hautansa käyttöön , sen jota LLL:n nimitti kuolleenuskon haudaksi .

eilen Ra ,H otti saanan tekstiksi 1-17 , se taisi olla se 2eli Toinen
        vaihtoehto .se oli Joh. 15:1-17. ja kyllä hienosti meni USKOKAA; :

• teu,
        teu. kirjoitti:

Olet oikeassa , koskapa LLL:n teki yleensä 1-2 jakeesta saarnan lähes 80% sesti
        Mutta kerran kävi köpelösti hän otti 17 -7-8 eikä vieläkään käsittänyt tarvetta .

Voit luke vanhassa saanakirjassa 178 numeroisen , ymmärrät paremmin .
        Siinä olisi pitänyt luke 1-21 ( se oli Joh, 3 : 1-21 silloin hän olisi tiennyt
        kaiken sen mitä Nikodeemuksesta tuli tuietää tässä meni Rovasti
        halpaan . Eikä huomannut että , nikodeemuksen kohtaloa ei voinut
        laittaa ensimmäisen käyntikerran varaan ,

Siittäpä oli vielä 8. kertaa ,ennen sitä Kohtalokasta Pä'äsiäistä
        Jolloin Nikodeemus joutui Hautaamaan Arimatialaisen kanssa
        Jeesuksen , He suorittivat sen viimeisen palvelun . Nikodeemus oli
        ostanut 100 naulaa Kallista voidetta Ja Arimatrialainen LIINAISEN .
        joka oli 2-3kertaa isompi kuin tallinen ,ja HÄN antoi myös uuden
        Hautansa käyttöön , sen jota LLL:n nimitti kuolleenuskon haudaksi .

eilen Ra ,H otti saanan tekstiksi 1-17 , se taisi olla se 2eli Toinen
        vaihtoehto .se oli Joh. 15:1-17. ja kyllä hienosti meni USKOKAA; :

Maanantai ilta ,saarna :PL, ja tulkattiin jollekin vieraalle kielelle . jota ihmettelen
        miksi , koska 1902 vielä kaikkisaarnaajat oli Suomenkielen taitosia , tai ainakin
        MENKIeLTÄ joka oli tornion jokilaakson puhe kieli ,Aina Gälliä myten kuin
        kiirunaakin ,vieläpä pitkään jälkeenkin .

• teu,
        teu, kirjoitti:

Maanantai ilta ,saarna :PL, ja tulkattiin jollekin vieraalle kielelle . jota ihmettelen
        miksi , koska 1902 vielä kaikkisaarnaajat oli Suomenkielen taitosia , tai ainakin
        MENKIeLTÄ joka oli tornion jokilaakson puhe kieli ,Aina Gälliä myten kuin
        kiirunaakin ,vieläpä pitkään jälkeenkin .

PL. saarnasi iheen hyvin vielä,ikäisekseen , ja hän otti kysymyksen ..
        Jostakin kuolemasta , mikä on se kuolema ? ..
        Joku antoi täydellisen vastauksen , luulen että se oli se Satamalan ,
        nuorehko saarnaaja , eräs Kulju.

• kuuntelia
        teu, kirjoitti:

PL. saarnasi iheen hyvin vielä,ikäisekseen , ja hän otti kysymyksen ..
        Jostakin kuolemasta , mikä on se kuolema ? ..
        Joku antoi täydellisen vastauksen , luulen että se oli se Satamalan ,
        nuorehko saarnaaja , eräs Kulju.

vastauksen antoi ramo h

• tyhmelin
        kuuntelia kirjoitti:

vastauksen antoi ramo h

PL saarnasi eilen Kol 3 luvusta, ja kysyi yleisöltä mitä tarkoittaa tämä kohta:

Kol 3:3 Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;

Joku, ehkä juuri RH, vastasi jotain, en tosin kuullut yhtään mitään takapenkistä.

PL selitti sitten aivan oikein että kyseessä on kuolema synnistä.

En halua liikaa arvostella, mutta PL olisi kuitenkin mielestäni voinut mainita rinnakkaiskohdan, eli Roomalaiskirjeen 6. luvun.

2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
        3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Kasteen merkitys on jäänyt kovin vähälle herätysliikkeessämme.

• teu,
        tyhmelin kirjoitti:

PL saarnasi eilen Kol 3 luvusta, ja kysyi yleisöltä mitä tarkoittaa tämä kohta:

Kol 3:3 Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;

Joku, ehkä juuri RH, vastasi jotain, en tosin kuullut yhtään mitään takapenkistä.

PL selitti sitten aivan oikein että kyseessä on kuolema synnistä.

En halua liikaa arvostella, mutta PL olisi kuitenkin mielestäni voinut mainita rinnakkaiskohdan, eli Roomalaiskirjeen 6. luvun.

2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
        3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Kasteen merkitys on jäänyt kovin vähälle herätysliikkeessämme.

Kiitos Tyhmelin , tekstipaikasta Kol. 3 luku,

Ehkä PL. ei voinut mainita rinnakkaiskohtaa, koska muisti aLKAA PÄTKIMÄÄN JO
        TÄSS'ÄKIN IÄSSÄ 68.. PL . ON JO N.80 V. KYLLÄ MULLE TULIO TUO SANA
        MIELEEN , Eli me olemme hänen kuolemaansa kastetut .

Joka tapaukessa PL, sanoi sieltä tuili Täydellinen vastaus , jonka hän kyllä kuuli
        Minusta Hän kysyi , Minklälaista kuolluitta tässä tarkoitetaan . osaako joku vastata
        JA OSASIHAN JOKU ,JA SAI TÄYDET PISTEET . Koska PL. sanoi koko kuulija-kunnalle mitä sieltä kuuli ,tahi ainakin tunnusti sen.

Kasteen merkitys on jäänyt lapsen kenkiin kun eräs Vanhin mäjäytti 2009.
        että kaste on jokin ihmistyö , siitä he on saaneet takkinsa monasti sen jälkeen.
        (tämä oli Lahdessa saarnassa , tapahtunut ) ns, tiukkikset on tästä paljon puhuineet , ja yksikään heistä ei ole kuiullut sekin oli odotettavissa ..

Kaskun Rutsissä ei ole oikeita kastajia , heillä on vain itsetehtyjä siksipä
        tulkoon esille , siellä tapahtuva kirkosta eroaminen , ei ole todellista , miksei
        siksei kun kaikki maksaa edelleen kirkollisveronsa ja toimivat Ehtoollisen
        kanssa omin avuin ,,, Minusta pitäisi olla Jeesuksen avuin ..

• kuuntelia
        teu, kirjoitti:

Kiitos Tyhmelin , tekstipaikasta Kol. 3 luku,

Ehkä PL. ei voinut mainita rinnakkaiskohtaa, koska muisti aLKAA PÄTKIMÄÄN JO
        TÄSS'ÄKIN IÄSSÄ 68.. PL . ON JO N.80 V. KYLLÄ MULLE TULIO TUO SANA
        MIELEEN , Eli me olemme hänen kuolemaansa kastetut .

Joka tapaukessa PL, sanoi sieltä tuili Täydellinen vastaus , jonka hän kyllä kuuli
        Minusta Hän kysyi , Minklälaista kuolluitta tässä tarkoitetaan . osaako joku vastata
        JA OSASIHAN JOKU ,JA SAI TÄYDET PISTEET . Koska PL. sanoi koko kuulija-kunnalle mitä sieltä kuuli ,tahi ainakin tunnusti sen.

Kasteen merkitys on jäänyt lapsen kenkiin kun eräs Vanhin mäjäytti 2009.
        että kaste on jokin ihmistyö , siitä he on saaneet takkinsa monasti sen jälkeen.
        (tämä oli Lahdessa saarnassa , tapahtunut ) ns, tiukkikset on tästä paljon puhuineet , ja yksikään heistä ei ole kuiullut sekin oli odotettavissa ..

Kaskun Rutsissä ei ole oikeita kastajia , heillä on vain itsetehtyjä siksipä
        tulkoon esille , siellä tapahtuva kirkosta eroaminen , ei ole todellista , miksei
        siksei kun kaikki maksaa edelleen kirkollisveronsa ja toimivat Ehtoollisen
        kanssa omin avuin ,,, Minusta pitäisi olla Jeesuksen avuin ..

pekka L on 75v synt.-38

• teu,
        kuuntelia kirjoitti:

pekka L on 75v synt.-38

"kuuntelija "

ehkä minä tatrrkoitin omaa ikääni ..68 .
        koska tunnen jo mintavoin joutuvani muistamattomuuteen .
        Niin ehkäpä siinä , sanoin epähuomiossa PL, 80 v. se ei
        mennyt kuin viis vuotta hutiin , sekin paremmale puoplella .

Voit kyllä kysyä , tunteeko minut ?

• kuuntelia
        teu, kirjoitti:

"kuuntelija "

ehkä minä tatrrkoitin omaa ikääni ..68 .
        koska tunnen jo mintavoin joutuvani muistamattomuuteen .
        Niin ehkäpä siinä , sanoin epähuomiossa PL, 80 v. se ei
        mennyt kuin viis vuotta hutiin , sekin paremmale puoplella .

Voit kyllä kysyä , tunteeko minut ?

hei. teu en epäile ettetkö tunne rakasta veljeä ja saarnaajaa.

• teu.
        kuuntelia kirjoitti:

hei. teu en epäile ettetkö tunne rakasta veljeä ja saarnaajaa.

"kuuntelija "#

Joo . kummasti käänsit kysymykseni , Ei siitä ollut kyse , tunnenko minä
        hänet . Vaan siitä ,tunteekö Hän minut , huomaatko pienen eron ,.

• Ristiäiset

" ... ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

Juuri näin viisaslin. Kristuksessa Jeesuksessa me olemme kuolleet pois synnistä,
      KASTEEN KAUTTA USKOSSA.

Kristillistä Kastetta vain aniharva kristitty ymmärtää oikein.

Edesmennyt rakas veljemme ja Jeesuksen Kristuksen todistaja Olavi Simolin ei vaennut tästä totuudesta, jonka myös Pyhä Raamattu selkeästi todistaa sekä Pietarin että Paavalin kirjoituksissa. JOka uskoo ja Kastetaan se pelastuu.

ON täysin ymmärrettävää, että jos kastetta ei ymmärrä oikein, tämä johtaa usein siihen, että ymmärtämätön turhentaa halveksii ja pilkkaa Jeesuksen asettamaa kastetta monin eri tavoin.

Jos kasteen ymmärtää oikein silloin kiitoksen ja ylistyksen äänet kohoavat joka päivä Jeesukselta saamamme Kesteen lahjasta.

Kasteessa synnin keho tapetaan, naulitsemalla se ristiin yhdessä Jeesuksen kanssa. Kasteessa kuollaan pois synnistä, yhdessä Kristuksen kanssa. Kasteen lahjana saamme Pyhän Hengen oppaaksi, voimaksi ja viisaudeksi matkallemme. Kasteen lahjana saamme synnit anteeksi KRISTUKSEN UHRIN TÄHDEN. USKON kautta.

IHminen joka ei usko, hän on jo tuomittu.Koska hän ei uskonut Jeesuksen nimeen.

Kasteen opin harhat:

- Kaste on tilausuus, jossa henkilö saa nimen.
      - Kaste on tilaisuus jossa henkilö liitetään jonkun nimiseen ajalliseen seurakuntaan tai kirkkokuntaan.
      - Kaste on joki riitti tai tapa.
      - Kaste on täynnä tyhjää. (siis papin kösien liikkettä, papin muminaa, ja tilkkanen vettä.)

Kasteessa on Jumalan takuuvarma lupaus, - joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.

Kastetta halveksiva tai turhentava henkilö on epäuskoinen, pilkkaa Jumalaa ja hylkää Jeesuksen hänelle tarjoaman pelastuksen.

Joku sanoo, okei minut on kastettu , minut on nyt siunattu tekemään syntiä ja elämään synnissä, kuitenkin armon v irrassa, ilman kadotustuomiota.

Onko tämä henkilö kuollut synnille, yhdessä Kristuksen kanssa. Ei ole!
      Sen sijaan hänkin halveksii saamaansa Kastetta, ja hylkää Kristuksen.

Kiitos Jumalalle, minulla on taas tämän kuukauden aikana tilaisuus
      olla poikalapsen ristiäistilaisuudessa. Hän on lastenlapsemme.
      Meillä isovanhemmilla on tärkeä esirukoilijan tehtävä. Rakas Jeesus,
      johdata sinä heidät, sinun nimeesi Kastetut, luoksesi taivaan kotiin.
      Tämä jos mikä, tekee todella pieneksi.

• Aivan oikein selitit.

Kaste on Jumalan mahdollisuus pelastaa meidät, ei meidän mahdollisuutemme tunnustaa uskoamme ja pelastua.

Veteen yhdistynyttä Henkeä - eli Kastetta tarvitsemme, koska me ihmiset olemme ruumiillisia olentoja. Aivan kuin Kristus Jumalan Poika yhdistyi Ihmisen Poikaan, sekoittamatta ja erottamatta. Kaste tarvitaan juuri tällä tavalla materiaan yhdistyneenä, että myös ruumis pelastuisi.

Kasteessa saamme synnit anteeksi.

Kasteessa saamme Pyhän Hengen uudistuksen eli uudestisynnymme.

Kasteessa saamme Kristuksen ja Pyhän Hengen. Ei siis pelkkää Pyhää Henkeä.

Kasteessa Jumala tekee työn, ja meidät liitetään siinä viinipuuhun - Jumalan seurakuntaan - imemään uskon ja sovintoveren voimaa Kristus-rungosta. Ei ole todellakaan Jumalan vika, jos sitten oksa myöhemmin haluaa väkisin kuivettua ja kuolee.

• kuuntelia pk
        tyhmelin kirjoitti:

Aivan oikein selitit.

Kaste on Jumalan mahdollisuus pelastaa meidät, ei meidän mahdollisuutemme tunnustaa uskoamme ja pelastua.

Veteen yhdistynyttä Henkeä - eli Kastetta tarvitsemme, koska me ihmiset olemme ruumiillisia olentoja. Aivan kuin Kristus Jumalan Poika yhdistyi Ihmisen Poikaan, sekoittamatta ja erottamatta. Kaste tarvitaan juuri tällä tavalla materiaan yhdistyneenä, että myös ruumis pelastuisi.

Kasteessa Jumala tekee työn, ja meidät liitetään siinä viinipuuhun - Jumalan seurakuntaan - imemään uskon ja sovintoveren voimaa Kristus-rungosta. Ei ole todellakaan Jumalan vika, jos sitten oksa myöhemmin haluaa väkisin kuivettua ja kuolee.

tällä "foorumilla"käyty jo tarpeeksi taitelua kasteen opista joka ei lopu niin kauan kun syntisenmaan päällä asuu lankeemuksen alaisia ihmisiä vaikka armoitteujakin mutta tällä palstalla voi kuka tahansa työntää lusikkaa soppaan. joten turhaa haaskata aikaa ja voimavaroja. LOPPU.

• kuuntelia pk kirjoitti:

tällä "foorumilla"käyty jo tarpeeksi taitelua kasteen opista joka ei lopu niin kauan kun syntisenmaan päällä asuu lankeemuksen alaisia ihmisiä vaikka armoitteujakin mutta tällä palstalla voi kuka tahansa työntää lusikkaa soppaan. joten turhaa haaskata aikaa ja voimavaroja. LOPPU.

Arvoisa kuuntelia pk.

Kasteessa on kyse ihmisten iankaikkisesta autuudesta, ei yhtään sen vähemmästä.

Jos mielestäsi ei saa tuoda esiin oikea Raamatun oppia ja siitä keskustella, on se kumma !

Itse katson, että oikean ja aidon luterilaisen opin esittäminen on minun velvollisuuteni, sillä niin pimeässä ihmiset vaeltavat.

Melkein kaikki ovat pois poikenneet Raamatun ja Kristuksen opista. Tilalle on tuotu vaikka mitä eksytyksiä - Rooman kirkon oppeja, donatolaisuutta, hurmahenkisyyttä ja kaiken kukkuraksi omia höpöhöpötulkintoja jotka eivät perustu mihinkään muuhun kuin vanhan vihtahousun huijauksiin.

Kyse ei ole siis mistään mielipiteistä tai tulkinnan vapaudesta, saanen ystävällisesti huomauttaa.

Siunausta sinullekin - toivottavasti silmäsi joskus avautuvat.

• teu,
        kuuntelia pk kirjoitti:

Minä en ymmä'rrä miksi pitäisi lopettaa kaste asia , sellainen tulee
        parhaiten esille miokä' antaa eiten .
        Ei ihmisoppi anna mitään ,se vie vain millä tavalla , sillä tavalla että
        aletaan puhuman jokapäivä'istä siten että Kasteessa ei olisi kaikki
        Jumalan taholtga annettu ja tehty , niin kui kuitenkin on ..
        Nostan hattua tyhmeliinille ehdottomasti ..

• poistovaara
        tyhmelin kirjoitti:

Arvoisa kuuntelia pk.

Jos mielestäsi ei saa tuoda esiin oikea Raamatun oppia ja siitä keskustella, on se kumma !

Itse katson, että oikean ja aidon luterilaisen opin esittäminen on minun velvollisuuteni, sillä niin pimeässä ihmiset vaeltavat.

Melkein kaikki ovat pois poikenneet Raamatun ja Kristuksen opista. Tilalle on tuotu vaikka mitä eksytyksiä - Rooman kirkon oppeja, donatolaisuutta, hurmahenkisyyttä ja kaiken kukkuraksi omia höpöhöpötulkintoja jotka eivät perustu mihinkään muuhun kuin vanhan vihtahousun huijauksiin.

Kyse ei ole siis mistään mielipiteistä tai tulkinnan vapaudesta, saanen ystävällisesti huomauttaa.

Sille löytyy oma palstansa, ethän siirrätä tai poistata koko ketjua.

http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5087

• bee+cee
        tyhmelin kirjoitti:

Arvoisa kuuntelia pk.

Mitä virkaa on Luterilaiselal opilla ?

Eihän se ole mitään muuta kuin hiukan punaa katolisissa huulissa ja pakkelia poskessa.

Miksi te sellaiseen olette jumittuneet kuin täi tervaan sadoiksi vuosiksi !

Lutteri oli ihminen ja erittäin erehtyväinen ja keskentekoinen niin opissa kuin sen ymmärryksessäkin.

Jaakobin kirjeestä Lutteri ei ymmärtänyt mitään koska se soti hänen muuta harhaansa vastaan.

Juutalaisten olemuskesta ja semasta hän ei tajunnut sen enmpää.

Vai oniko täällä joku sitä mieltä että mm lutterin kirjoittama kirja "Juutalaisista ja heidän valheistaan " olisi opillisesti täydellä ymmärryksellä olevan tekstiä ?!

Sehän oli Hitlerin mielilukemista muun muassa.

Kirkkaanpana päivänä lutter kirjoitaa mm pikkulasten kastamisesta että sellainen pitäisi pikimmiten lopettaa ettei ihan pilkaksi mene Jumalan asia...

Ja näitä te täällä kiivailette ja puhutte puhtaasta Raamatun opista kun puhutte luterilaisuudesta !

Milloin mahdattte tulla tajuihinne !

• tai kaa
        tyhmelin kirjoitti:

Aivan oikein selitit.

Kyllä älä viitsi tyhmis noin paksua tuubaa lykätä ihmisten kiusaksi!

EI täällä kaikki holhouksen alla, osataan itsekkin lukea ja ymmärtää, eikä tuollainen mene läpi muuta kuin sokeille talutettaville.

Tämän pallon päällä ei ole ensimmäistkään ihmistä joka olisi vauvan kostuttamisessa saanut yhtään mitään ehkä pikku flunssan, ei enempää.

EI mitään pään yläpuolelta.

• kuuntelia pk
        tyhmelin kirjoitti:

Arvoisa kuuntelia pk.

arvoisa tyhmelin . en väitä ja tee kastetta tyhjäksi mutta tällä "tällä" taistelukentällä on asianhalventamista. toki vapaus sananvapuden lain mukaan on mahdollista. osalta lopetan ja toivon amon jumalta siunattua syksyä.

• Leiff.
        tai kaa kirjoitti:

Kyllä älä viitsi tyhmis noin paksua tuubaa lykätä ihmisten kiusaksi!

EI täällä kaikki holhouksen alla, osataan itsekkin lukea ja ymmärtää, eikä tuollainen mene läpi muuta kuin sokeille talutettaville.

Tämän pallon päällä ei ole ensimmäistkään ihmistä joka olisi vauvan kostuttamisessa saanut yhtään mitään ehkä pikku flunssan, ei enempää.

EI mitään pään yläpuolelta.

" TAI kaa "

Siellä tyaas noitga SIMON Nnostaa päätään , joka Samariaan ihmiset oli

vanginnut mieleltään , ei paljon puuttunut että olisiu onnistunut SIMON ..

Jos Pietari ja Johannes ei olisi huomannut totuutta asia olisi voinut
        mennä hankalaksi .

Täytyy sano että Tyhmis on paljon parempi ,kuin Taikaa ,

Tassa ei tarvitä sokeita taluttajia , taikaa voi sen itse todeta ( osta silmävoidetta)

Mitä taikaa on tullut tuohon tulokseen ,ettei Telluksen päällä taaperra yhtään
        ihmistä joka oli saanut vauavan kostuttamisella< mitään ? kysymys..

Olen 100 varma että kaikki tieto on JUMALAN TEKEMÄN RATKAISUN JÄLKI
        Elikkä Kaikki Kastetut n iin pienet kuion suuret ON JUMALAN TYÖTÄ..

Tai-kaa sinulla ei olekaan pään päällä mitään , minulla on ja monella muulla
        USKO on se joka pelastaa , katso asia niin että se on USKO JEESUKSEEN KRISTIKSEEN , KUN SEN TEET JA USKOT JEESUKSEEN ,SINÄ PELASTUT
        MIHIN ,,TAIVAASEEN ,

• omituinen joukko
        Leiff. kirjoitti:

" TAI kaa "

Siellä tyaas noitga SIMON Nnostaa päätään , joka Samariaan ihmiset oli

vanginnut mieleltään , ei paljon puuttunut että olisiu onnistunut SIMON ..

Jos Pietari ja Johannes ei olisi huomannut totuutta asia olisi voinut
        mennä hankalaksi .

Täytyy sano että Tyhmis on paljon parempi ,kuin Taikaa ,

Tassa ei tarvitä sokeita taluttajia , taikaa voi sen itse todeta ( osta silmävoidetta)

Mitä taikaa on tullut tuohon tulokseen ,ettei Telluksen päällä taaperra yhtään
        ihmistä joka oli saanut vauavan kostuttamisella< mitään ? kysymys..

Olen 100 varma että kaikki tieto on JUMALAN TEKEMÄN RATKAISUN JÄLKI
        Elikkä Kaikki Kastetut n iin pienet kuion suuret ON JUMALAN TYÖTÄ..

Tai-kaa sinulla ei olekaan pään päällä mitään , minulla on ja monella muulla
        USKO on se joka pelastaa , katso asia niin että se on USKO JEESUKSEEN KRISTIKSEEN , KUN SEN TEET JA USKOT JEESUKSEEN ,SINÄ PELASTUT
        MIHIN ,,TAIVAASEEN ,

Noin eli kiillotat taas rinnassani killuvaa Noita Simonprenikkaa jonka sain pian viiskymmentävuotta sitten kun kerroin uskoontuostani lestaatiokselle, eli mikään ei ole muuttunut siitä päivästä !

eikä taida muuttua.

te olette rakastuneet itseenne niin lujasti että siihen ei Sanan totuuksia tarvita.

• Uskovainen kastettu
        tyhmelin kirjoitti:

Arvoisa kuuntelia pk.

Mistäs tiedät tyhmeliini, että juuri sinun kantasi kastekysymyksessä on juuri se ainoa oikea ymmärrys asiasta? Onhan Raamattua tutkineet ja lukeneen tuhannet ja tuhannet meitä ennen eläneet saaneet siitä hyvinkin perusteltuja ja toisistaan eriäviä näkökantoja kasteesta ja sen merkityksestä; vertaa nyt esim. kirkkoisien Tertulliaanuksen, Krysostomoksen ja Augustiinuksen esittämiä kastekäsityksiä, niin näet, että jo silloin kristinuskon ensi vuosisatoina esiintyi eri käsityksiä ja ymmärryksiä kasteen olemuksesta ja sen merkityksestä. Juuri siitä syystähän Luther Leipzigin väittelyssä katolisen Johan Eckin kanssa sakramenteista, hylkäsi kaikki kirkkoisät, joihin katolinen jumaluusoppiu lujasti nojasi; Luther hyväksyi hengellisten taisteluiden ja oppikysymysten ratkaisuun tunnetun periaatteensa: "Takaisin Raamattuun"!
        Ja onhan kastekysynys aiheuttanut suurta skismaa myös lestadiolaisen herätysliikkeenkin piirissä ( vrt. 1960-luvun sakramenttiriidat esim. vanhoillislestadiolaisuuden keskuudessa ja siitä seuranneet hajaannukset ja irtiotot ).
        Oma kokemukseni on, että mitä enemmän tutkii kasteesta esitettyjä teorioita ja kirjoitettuja mielipiteitä, sen sekavammaksi se menee! Parasta vain uskoa yksinkertaisesti Raamatun ilmoitus kasteesta ja ottaa se vastaan uskovalla sydämellä Jumalan asettamana armovälikappaleena autuutemme perustan oikeaan käsittämiseen .
        Mitä sitten tulee tuohon usein täälläkin kommentoituun Raamatun lauseeseen "Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi", niin tästäkin näemme, että elävä usko Kristukseen asetetaan kasteen edelle ja jatko, joka usein tietoisesti tahdotaan unohtaa, selventää asiaa autuutemme kohdalta, kun sanotaan, että "mutta joka ei usko, se kadotetaan". Tässä kadotustuomiossa ei puhuta kasteesta yhtään mitään; meitä ,kuten muitakaan ei suinkaan kadota kasteen puute, vaan epäusko!!!
        Myös Etiopian kuningattaren kamaripalvelijan tapaus ja hänen keskustelunsa opetuslapsi Filippuksen kanssa osoittaa oikean marssijärjestyksen; Kamaripalvelija luki hebrealaisia profeettatekstejä (kärsivästä Herran palvelijasta) , mutta ei sitä ymmärtänyt. Filippuksen täytyi selittää ja kirksataa profeetan kirjoitusten tarkoitusta ja hengellistä sisältöä; so. kirkastaa Kristusta, Jumalan Poikaa ja Hänenen kauttansa valmistettua ihmiskunnan pelastusta. Kamaripalvelija kuuli myös Filippukselta Vapahtajan asettamasta kastekäskystä ja näkee lähistöllä vesistön ja kysyy Filippukselta: "Tässä on vettä, mikä estää meitä kastamasta häntä?". Niin, mikä oli esteenä? Filippus sanoo tälle ihmiselle:"Jos sinä sydämestäsi uskot sen (mitä Filippus oli hänelle saarnannut ja selttänyt )" johon kamaripalvelija antaa myöntävän vastauksen. Silloin Filippus saattoi kastaa hänet ja kamaripalvelija palasi iloiten kotiinsa! Näemme siis, että usko kulkee kasteen edellä ja näin on asia myös muidenkin sakramenttien kanssa. Niinhän opettaa myös Martti Luther, ettei sakramentti meitä vanhurskauta, vaan sakramentin usko! Ja hän sanoo myös HPE:stä ja sen nauttimisesta ja asetussanojen merkityksestä näin:"Nämä sanat, teidän edestänne annettu ja vuodatettu, vaativat aivan uskovaista sydäntä.

• Uskovainen kastettu kirjoitti:

Mistäs tiedät tyhmeliini, että juuri sinun kantasi kastekysymyksessä on juuri se ainoa oikea ymmärrys asiasta? Onhan Raamattua tutkineet ja lukeneen tuhannet ja tuhannet meitä ennen eläneet saaneet siitä hyvinkin perusteltuja ja toisistaan eriäviä näkökantoja kasteesta ja sen merkityksestä; vertaa nyt esim. kirkkoisien Tertulliaanuksen, Krysostomoksen ja Augustiinuksen esittämiä kastekäsityksiä, niin näet, että jo silloin kristinuskon ensi vuosisatoina esiintyi eri käsityksiä ja ymmärryksiä kasteen olemuksesta ja sen merkityksestä. Juuri siitä syystähän Luther Leipzigin väittelyssä katolisen Johan Eckin kanssa sakramenteista, hylkäsi kaikki kirkkoisät, joihin katolinen jumaluusoppiu lujasti nojasi; Luther hyväksyi hengellisten taisteluiden ja oppikysymysten ratkaisuun tunnetun periaatteensa: "Takaisin Raamattuun"!
        Ja onhan kastekysynys aiheuttanut suurta skismaa myös lestadiolaisen herätysliikkeenkin piirissä ( vrt. 1960-luvun sakramenttiriidat esim. vanhoillislestadiolaisuuden keskuudessa ja siitä seuranneet hajaannukset ja irtiotot ).
        Oma kokemukseni on, että mitä enemmän tutkii kasteesta esitettyjä teorioita ja kirjoitettuja mielipiteitä, sen sekavammaksi se menee! Parasta vain uskoa yksinkertaisesti Raamatun ilmoitus kasteesta ja ottaa se vastaan uskovalla sydämellä Jumalan asettamana armovälikappaleena autuutemme perustan oikeaan käsittämiseen .
        Mitä sitten tulee tuohon usein täälläkin kommentoituun Raamatun lauseeseen "Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi", niin tästäkin näemme, että elävä usko Kristukseen asetetaan kasteen edelle ja jatko, joka usein tietoisesti tahdotaan unohtaa, selventää asiaa autuutemme kohdalta, kun sanotaan, että "mutta joka ei usko, se kadotetaan". Tässä kadotustuomiossa ei puhuta kasteesta yhtään mitään; meitä ,kuten muitakaan ei suinkaan kadota kasteen puute, vaan epäusko!!!
        Myös Etiopian kuningattaren kamaripalvelijan tapaus ja hänen keskustelunsa opetuslapsi Filippuksen kanssa osoittaa oikean marssijärjestyksen; Kamaripalvelija luki hebrealaisia profeettatekstejä (kärsivästä Herran palvelijasta) , mutta ei sitä ymmärtänyt. Filippuksen täytyi selittää ja kirksataa profeetan kirjoitusten tarkoitusta ja hengellistä sisältöä; so. kirkastaa Kristusta, Jumalan Poikaa ja Hänenen kauttansa valmistettua ihmiskunnan pelastusta. Kamaripalvelija kuuli myös Filippukselta Vapahtajan asettamasta kastekäskystä ja näkee lähistöllä vesistön ja kysyy Filippukselta: "Tässä on vettä, mikä estää meitä kastamasta häntä?". Niin, mikä oli esteenä? Filippus sanoo tälle ihmiselle:"Jos sinä sydämestäsi uskot sen (mitä Filippus oli hänelle saarnannut ja selttänyt )" johon kamaripalvelija antaa myöntävän vastauksen. Silloin Filippus saattoi kastaa hänet ja kamaripalvelija palasi iloiten kotiinsa! Näemme siis, että usko kulkee kasteen edellä ja näin on asia myös muidenkin sakramenttien kanssa. Niinhän opettaa myös Martti Luther, ettei sakramentti meitä vanhurskauta, vaan sakramentin usko! Ja hän sanoo myös HPE:stä ja sen nauttimisesta ja asetussanojen merkityksestä näin:"Nämä sanat, teidän edestänne annettu ja vuodatettu, vaativat aivan uskovaista sydäntä.

"Uskovainen kastettu" kirjoitti pitkät pätkät ei-luterilaista oppia, jota väitti muka Raamatulliseksi.

Jos olet esikoislestadiolainen, kehottaisin sinua vakavasti tutkimaan Lutheria, joka on edelleen virallisesti oppi-isämme.

Jos olet vapaista suunnista, saat minun puolestani olla hurmahenki. En väittele hurmahenkien kanssa.

Motiivini on kirkastaa Kristusta esikoislestadiolaisille ja totuutta etsiville - sillä ymmärryksellä, joka minulle on annettu. Olen erityisesti huolissani omassa liikkeessäni vallitsevasta oppien sekavasta sopasta.

Kysyit mistäkö tiedän että minun kantani kastekysymyksessä on oikea?
        1. Tuon esille Lutherin ja luterilaisten Tunnustuskirjojen kirjoittajien näkemyksiä. Lue esimerkiksi Iso Katekismus ja sen kasteopetus.
        2. Lutherin oppi ei ole tekojen oppi. Sinäkin puhut uskosta, mutta todellisuudessa tarkoitat tekoja. Tyypillistä vapaiden suuntien selitystä, jota tälläkin foorumilla aggressiivisesti tuputetaan ei-lestadiolaisten toimesta.

Mitä esittämiisi perusteluihin Filippuksen hoviherrasta tulee, saanen huomauttaa että seuraava jae ei kuulu kaikkiin kreikankielisiin käsikirjoituksiin, vaan saattaa olla jälkikäteen lisätty:

Apt 8:37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."

Epäluotettavuuden/kiistanalaisuuden vuoksi yllämainittua jaetta ei ole -38 käännöksessä kuin alaviitteenä. Vuoden 1992 väännökseen tämä uudestikastajien mielellään siteeraama ja väärin soveltama kohta on otettu jälleen mukaan.

Oli niin tai näin, Raamattu ei missään kohdassa edellytä PELASTETUN USKOA ennen kastetta.

Raamatussa on kahdenlaista uskoa. Heräys (kaipaus Jumalan puoleen) ja uskonvarmuus.

Hoviherrankin tapauksessa, hoviherralla oli ensin heräys eli PELASTAVA USKO. Vasta kasteessa pelastava usko muuttui pelastetun uskoksi - eli uskonvarmuudeksi. Tämä on kiistämätön tosiasia.

Usko, sana ja sakramentit eivät riitele keskenään. Usko tukeutuu sanaan ja sakramentteihin.

• Kastuva Uskottu
        tyhmelin kirjoitti:

"Uskovainen kastettu" kirjoitti pitkät pätkät ei-luterilaista oppia, jota väitti muka Raamatulliseksi.

Jos olet esikoislestadiolainen, kehottaisin sinua vakavasti tutkimaan Lutheria, joka on edelleen virallisesti oppi-isämme.

Jos olet vapaista suunnista, saat minun puolestani olla hurmahenki. En väittele hurmahenkien kanssa.

Motiivini on kirkastaa Kristusta esikoislestadiolaisille ja totuutta etsiville - sillä ymmärryksellä, joka minulle on annettu. Olen erityisesti huolissani omassa liikkeessäni vallitsevasta oppien sekavasta sopasta.

Kysyit mistäkö tiedän että minun kantani kastekysymyksessä on oikea?
        1. Tuon esille Lutherin ja luterilaisten Tunnustuskirjojen kirjoittajien näkemyksiä. Lue esimerkiksi Iso Katekismus ja sen kasteopetus.
        2. Lutherin oppi ei ole tekojen oppi. Sinäkin puhut uskosta, mutta todellisuudessa tarkoitat tekoja. Tyypillistä vapaiden suuntien selitystä, jota tälläkin foorumilla aggressiivisesti tuputetaan ei-lestadiolaisten toimesta.

Mitä esittämiisi perusteluihin Filippuksen hoviherrasta tulee, saanen huomauttaa että seuraava jae ei kuulu kaikkiin kreikankielisiin käsikirjoituksiin, vaan saattaa olla jälkikäteen lisätty:

Apt 8:37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."

Epäluotettavuuden/kiistanalaisuuden vuoksi yllämainittua jaetta ei ole -38 käännöksessä kuin alaviitteenä. Vuoden 1992 väännökseen tämä uudestikastajien mielellään siteeraama ja väärin soveltama kohta on otettu jälleen mukaan.

Oli niin tai näin, Raamattu ei missään kohdassa edellytä PELASTETUN USKOA ennen kastetta.

Raamatussa on kahdenlaista uskoa. Heräys (kaipaus Jumalan puoleen) ja uskonvarmuus.

Hoviherrankin tapauksessa, hoviherralla oli ensin heräys eli PELASTAVA USKO. Vasta kasteessa pelastava usko muuttui pelastetun uskoksi - eli uskonvarmuudeksi. Tämä on kiistämätön tosiasia.

Usko, sana ja sakramentit eivät riitele keskenään. Usko tukeutuu sanaan ja sakramentteihin.

Voi ajatuksen yksinkertaisuutta! Heräys = Pelastava usko ! En ole moista ähellystä ennen kuullut yhdelläkään lestadiolaispalstalla! Tuo möhläys paljastaa, ettet sinä ole alkuunkaan jyvällä autuuden opista ja siitä armonjärjestyksestä, jonka itse Herra Jeesus on seurattavaksi antanut. Samalla paljastit, ettet ole ainakaan esikoislestadiolainen ja siis täysin pihalla Lars Levi Laestadiuksen opinkäsityksistä, joita esikoislestadiolaisuus vielä ainoana lestadiolaissuuntana seuraa! Ehkä olet niitä armonvarkaita, jotka ovat menneet suoraan kirkastuksen vuorelta ylösnousemuksen kedolle ohi ahtaan portin ja kaidan tien, kuten Laestadius eräistä mainitsee!

Ei aihetta enenpään.

• Kastuva Uskottu kirjoitti:

Voi ajatuksen yksinkertaisuutta! Heräys = Pelastava usko ! En ole moista ähellystä ennen kuullut yhdelläkään lestadiolaispalstalla! Tuo möhläys paljastaa, ettet sinä ole alkuunkaan jyvällä autuuden opista ja siitä armonjärjestyksestä, jonka itse Herra Jeesus on seurattavaksi antanut. Samalla paljastit, ettet ole ainakaan esikoislestadiolainen ja siis täysin pihalla Lars Levi Laestadiuksen opinkäsityksistä, joita esikoislestadiolaisuus vielä ainoana lestadiolaissuuntana seuraa! Ehkä olet niitä armonvarkaita, jotka ovat menneet suoraan kirkastuksen vuorelta ylösnousemuksen kedolle ohi ahtaan portin ja kaidan tien, kuten Laestadius eräistä mainitsee!

Ei aihetta enenpään.

"kastuva uskottu". Olen esikoislestadiolainen jo ties monessako polvessa. Hyvin todennäköisesti useammassa kuin sinä - vaikka tällä ei olekaan mitään merkitystä asian kanssa.

Tiedän muuten varsin tarkkaan mikä on Laestadiuksen opinkäsitys.

Perustan uskonkäsitykseni Raamattuun ja Lutherin opetuksiin, sekä LLL:n opetuksiin silloin kun ne pitäytyvät edellisiin.

Pelastava usko on seuraavanlainen usko:

Ap. t. 2:21 Ja pitää tapahtuman, että jokainen, joka avuksi huutaa Herran nimeä, se tulee autuaaksi.

Ap. t. 22:16 Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.

Pelastetun usko on sama kuin 100% uskonvarmuus. Se on eri asia kuin pelastava usko (ikävöivä usko), johon esim. körtit ennen vanhaan pysähtyivät.

Kehotan sinua tutustumaan paremmin Lutherin oppiin ja Raamattuun. Älä jää isiesi esiymmärryksen alle.

• Leiff.
        kuuntelia pk kirjoitti:

arvoisa tyhmelin . en väitä ja tee kastetta tyhjäksi mutta tällä "tällä" taistelukentällä on asianhalventamista. toki vapaus sananvapuden lain mukaan on mahdollista. osalta lopetan ja toivon amon jumalta siunattua syksyä.

"kuuntelija pk "

Sanon sanat omastamielsestä TYHMELIN on yhtä vanha kristittykuin minäkin
        Eli taata oli syntynyt 1845 , ja hän oli Tehnyt parannuksen n,1873 -4 . Ja Hänen
        poika s. 1884 , ja teki parannuksen , myös hän poikansa s. noin 1902 teki pa-
        rannukset ja hänestä tehtiin saarnaaja . ja hänen poikansa on Tymelin . luulen .

• Leiff. kirjoitti:

"kuuntelija pk "

Sanon sanat omastamielsestä TYHMELIN on yhtä vanha kristittykuin minäkin
        Eli taata oli syntynyt 1845 , ja hän oli Tehnyt parannuksen n,1873 -4 . Ja Hänen
        poika s. 1884 , ja teki parannuksen , myös hän poikansa s. noin 1902 teki pa-
        rannukset ja hänestä tehtiin saarnaaja . ja hänen poikansa on Tymelin . luulen .

Luulo ei ole tiedon väärtti, sanottiin ennen..

• Yksi suurimmista Jeesuksen ylimmäispapillisen rukouksen toteutumisesteistä on kysmys kasteesta. Siltä pohjalta, jos lähtisimme ajattelemaan, voisi jotain rakentavaa syntyä.

Niin kauan, kun pilkallisesti puhutaan puoleen tai toiseen yehdään erittäin pahaa syntiä itse Jeesusta vastaan. Hän on maksanut ihan saman hinnan jokaisesta, siitä on lähdettävä. Minun pelastukseni ja sinun pelastuksesi on armosta Kristuksen ristin tähden.

Olen sitä mieltä, että molempiin kastemuotoihin löytyy raamatusta ainakin heiveröinen peruste. Kaikenkaikkiaan myös alkuseurakunnan toiminta tällä alalla on olosuhteista riippuva. Jos joku haluaa noudattaa tarkasti sitä, jota apostolit noudattivat niin emme voi sanoa vääräksi. Emme myöskään sitä, että tämä siunaus tarkoittaa teitä ja teidän lapsianne ja ketä ikinä Jumala kutsuu.

• se siitä

Jos joku on pilkkaa niin se on sitä kun lisätään Jumalan Sanaan omia sepustuksia joita ei yksikään Apostoli sinne koskaan hyväksyisi, eikä heidän aikana tullut kysymykseen sellainen hapate että vauvoista aletaan tekemään väksin ensin p..run omia ja sitten Jumalan omia ihmismuminoilla ja vesitipoilla.

Jos ei se ole pilkkaa niin sitten pilkkaa ei olekkaan.

• matka kadotukseen
        se siitä kirjoitti:

Jos joku on pilkkaa niin se on sitä kun lisätään Jumalan Sanaan omia sepustuksia joita ei yksikään Apostoli sinne koskaan hyväksyisi, eikä heidän aikana tullut kysymykseen sellainen hapate että vauvoista aletaan tekemään väksin ensin p..run omia ja sitten Jumalan omia ihmismuminoilla ja vesitipoilla.

Jos ei se ole pilkkaa niin sitten pilkkaa ei olekkaan.

Kamalaa puhetta Jeesuksen asettamista pyhistä Sakramenteista. Lapset on aina kastettu alkukirkosta asti. Ei kukaan kristitty jätä lapsiaan saatanalle jättämällä hreidät ilman Krisytuksen vanhurskauden pukua.

Kun elosi ilta tulee, niin joudut toeamaan, se siitä.

Paluuta ei ole, tämä oli sinun valintasi

• teu,

"vihne"
        Olen samaa mieltä , minun ja sinun pelastukseksi on Armosta Kristus lunastanut.

Kaiken kaikkiaan myös alkuseurakunta on toiminnallaan olosuhteista riippuvainen
        Jos joku haluaa tarkasti noudattaa sitä , jota apostolit noudattivat , sitä emme voi
        vääräksi sanoa , emmekä myös sitä, että tämä' siunaus tarkoittaa teitä ja teidän
        Lapsianne sekä ketä ikinä JUMALA kutsuu .

Täälä voimme tunnustaa kaikki kasteen antamat edut itsellemme , kukaan väittäjä
        edi voi tehdä sitä millään tavalla kysyynalaiseksi , Rukoilkaamme, että sellaiset

voisivat saada Jumalan /Jeesuksen kautta avun , niin että me kaikki uskovat
        ja asioista tietävät saisimme Jumalan varjelun ja suojelun alkaen heti ..

• h ö h
        teu, kirjoitti:

"vihne"
        Olen samaa mieltä , minun ja sinun pelastukseksi on Armosta Kristus lunastanut.

Kaiken kaikkiaan myös alkuseurakunta on toiminnallaan olosuhteista riippuvainen
        Jos joku haluaa tarkasti noudattaa sitä , jota apostolit noudattivat , sitä emme voi
        vääräksi sanoa , emmekä myös sitä, että tämä' siunaus tarkoittaa teitä ja teidän
        Lapsianne sekä ketä ikinä JUMALA kutsuu .

Täälä voimme tunnustaa kaikki kasteen antamat edut itsellemme , kukaan väittäjä
        edi voi tehdä sitä millään tavalla kysyynalaiseksi , Rukoilkaamme, että sellaiset

voisivat saada Jumalan /Jeesuksen kautta avun , niin että me kaikki uskovat
        ja asioista tietävät saisimme Jumalan varjelun ja suojelun alkaen heti ..

mitä ihmettä sinä oikein pajatat !!??

..kasteen antamat edut....?? missä Raamattu puhuu kasteen antamista eduista voi hyvänen aika tätä sopotuksen määrää !

Onko sulla teu mitään tervettä raitista Jumalan linjaa noissa jutuissasi kun kaikki tuntuu perustuvan johonkin epämääräiseen isien harhaisiin kuvitelmiin ei paljoa puutu ettei riihitontut ja haltijatkin ole mukana näissä tunneperäisissä saduissa.

..Lutteri satuilee ...mitä kaste meille antaa..jutuissaan niitä näitä mutta Raamattu ei sellaisia satuja tunne.

• tee parannus
        h ö h kirjoitti:

mitä ihmettä sinä oikein pajatat !!??

..kasteen antamat edut....?? missä Raamattu puhuu kasteen antamista eduista voi hyvänen aika tätä sopotuksen määrää !

Onko sulla teu mitään tervettä raitista Jumalan linjaa noissa jutuissasi kun kaikki tuntuu perustuvan johonkin epämääräiseen isien harhaisiin kuvitelmiin ei paljoa puutu ettei riihitontut ja haltijatkin ole mukana näissä tunneperäisissä saduissa.

..Lutteri satuilee ...mitä kaste meille antaa..jutuissaan niitä näitä mutta Raamattu ei sellaisia satuja tunne.

höh höh ja röh.

Mitä sinä hengellinen sika täällä röhkit voudesta toiseen. Ainakin 20 kertaa on paikat Pyhä Kasteen asettamisesta ja sen tuottamasta vanhurskaudesta kirjoitettu tänne. Osta silmänvoidetta että saisit näkösi.

Ap. t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä
        ***) ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

Mark. 16:16 ***) Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
        mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Ap. t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille:
        ***) "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ap. t. 2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu
        ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

• nöf nöf
        tee parannus kirjoitti:

höh höh ja röh.

Mitä sinä hengellinen sika täällä röhkit voudesta toiseen. Ainakin 20 kertaa on paikat Pyhä Kasteen asettamisesta ja sen tuottamasta vanhurskaudesta kirjoitettu tänne. Osta silmänvoidetta että saisit näkösi.

Ap. t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä
        ***) ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

Mark. 16:16 ***) Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
        mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Ap. t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille:
        ***) "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ap. t. 2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu
        ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Kerroppas nyt miten nuo Raamatun kohdat liittyvät vauvojen kastamiseen !?

En ole ollut täällä " vuodesta toiseen" enkä ole sika, vaikka sinun uskosi niin määritteleekin.

• Jeesus on Herra
        nöf nöf kirjoitti:

Kerroppas nyt miten nuo Raamatun kohdat liittyvät vauvojen kastamiseen !?

En ole ollut täällä " vuodesta toiseen" enkä ole sika, vaikka sinun uskosi niin määritteleekin.

Älä röhki vaan lue!!

Ap. t. 2:39 Sillä teille ...

Nämä röhkijät eivät ole koskaan kertoneet missä Jeesus kieltäsi lapsen kastamista. Eivät ole, kun sellaista kieltoa ei ole Raamatussa.

Seuraavaksi he röhkivän että ei voi kastaa kun laposella ei ole ymmärrystä eikä sen vuoksi myöskään uskoa! Tähän Jeesus vastaa heille:
        Matt. 18:2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
        Matt. 18:3 ja sanoi: ...

• Harhat harhauttaa
        Jeesus on Herra kirjoitti:

Älä röhki vaan lue!!

Ap. t. 2:39 Sillä teille ...

Nämä röhkijät eivät ole koskaan kertoneet missä Jeesus kieltäsi lapsen kastamista. Eivät ole, kun sellaista kieltoa ei ole Raamatussa.

Seuraavaksi he röhkivän että ei voi kastaa kun laposella ei ole ymmärrystä eikä sen vuoksi myöskään uskoa! Tähän Jeesus vastaa heille:
        Matt. 18:2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
        Matt. 18:3 ja sanoi: ...

Hrhaopeissa ihminen astetaan seurakuntaansa ja omaan uskoonsa, siis omiin kykyihsä, tienaamaan itse autuutensa..

Kristinuskossa ihminen Kastetaan Jeesukseen Kristukseen.
        - Jeesuksen kärsimiseen.
        - Jeesuksen kuolemaan
        - Jeesuksen kuolleista ylösnousemiseen

• Parvekkeen reunalta

No, noi seurathan olivat jo ja hyvät olivatkin: seurakansaa oli tuvan täydeltä ja kaikki tuli ruokituksi ja toivottavasti myös ravituiksi; sekä lihan että hengen puolesta. Siellä oli myös joukossa muutamia hellareita joitakin " makupaloja noukkimassa ", kuten pöntöstä kuulimme sanottavan. No saivat ainakin napansa täyteen yhteisestä ateriaannista. Hyvä niinkin. Ei meidän kristillisyys siitä vararikkoa tee, jos joku ulkopuolinenkin käy siellä vaikka vain täyttämässä vatsaansa; onhan meidän käsketty tehdä kaikille hyvää (ruokaa ). Mutta erityisesti niille, jotka meidän kanssamme uskossa ovat yhtä!
      Mitä sitten pidettyihin puheisiin tulee, niin hyviä olivat kaikkikin. Mutta bestis oli ilman sarvia ja hampaita se maanantaipäivän päiväsaarna Reska-veljeltä Savonmaalta. Kylläpä oli suoraa julistusta ajankohtaisista aiheista; asia tuki selväksi selkokielelläniin, ettei kenenkään tarvitse tietämättömyydessä vaeltaa kohti iankaikkisuutta. Suorat sanat tehoavat kansaan parhaite, vaikka pari sivullista naisihmistä kuulijoiden joukosta kovasti saarnan aikana supattelivat ja väliin vähän nauraa tirskuttivat. Mutta ei totuus siitä mihinkään muutu eikä pala pilkan liekissäkään!
      Kiitos Reino ja jatka samaan malliin myös uunna vuonna Tampereella.

• 5+7#

Valitettavasti en häntä kuullut, mutta toivottavasti yhtä voimakkaasti julisti kuuliaisuutta ainoastaan Jumalalle, niinkuin Parviainekin Julisti, eikä perustanut uskoa joihinkin ulkonaisiin asioihin, koska jos me lähtisimme niitä täyttämään, niin silloin olisi täytettävä koko laki.

• teu,

"pavekkeen reunalta "

Saan kirjoituksestasi vaikutelman että vain , pienessä vihassa sanottu asia meni
        perille ,kuulija ja kuulija tekee selvää nyt asiasta , minä kuulin koko saarnan enkä
        mitenkään erikseen hehkuttaisi , niinkuin jo sanoin siinä oli pieni viha päällä ..

On aina sanottu että , vain Rakkaudella voitetaan sieluja jos niitä ylensä voitetaan
        Aikaisemmat saarnat ,Ruusula , Purtanen , ym. oli aivan sata varmasti oikeampia
        Mutta Ruotsi /Suomi on tehnyt sellaiseksi saarnat että mikään eri ole mitään ennen
        kuin Re, H,kaltainen tulee ja koskettaa teidän pumppuanne , jonka olette myynyt kenties kenerlle. oli ´myös hieno ja hyvä Saarna Ra.H. mitä siittgä sanotte. .

Aivan ei meidän kristillisyys kaadu jos tulee ulkopulisia kuulijoita , Niinhän me
        toivommekin että heitä löytyisi , vaikka enemmän . niin lavealta kuin kutsu on
        kuulunut kaikki on tervetulleita.

KaikkiaanSaarnaajaan ei pidä isommin antaa kiitoksia , koska saarnaajakin on ihminen . Toinen saarnaaja laittaa kiitoset heti Taivaan isälle ,minne ne kuuluu
        aivan kunnian kanssa , Ei kenenkään pidä sitä kiitosta kauan makustella ettei
        käy niin että me alamme vielä sättimään toisia ja vain kiittämään toisia ..
        Vaikkei Eerik Liuksiala ollut saarnaaja , tämän asian hoiti aina kotiin ..

• teu,
        5+7# kirjoitti:

Valitettavasti en häntä kuullut, mutta toivottavasti yhtä voimakkaasti julisti kuuliaisuutta ainoastaan Jumalalle, niinkuin Parviainekin Julisti, eikä perustanut uskoa joihinkin ulkonaisiin asioihin, koska jos me lähtisimme niitä täyttämään, niin silloin olisi täytettävä koko laki.

" 5 7# "

Oikein sanot sinä "AVG" joka on Kanadalinen Sähkö merkki " # "
        oikein ja kohdalleen ( minustakin parviainen oli vaisumpi kuin normaalisti "
        Johtukoon mistä tahansa .
        Ei asettanut kuoroa synniksi , niin kuin ei se olekkaan .
        Ei puhunut naisten hiusten värjäyksisitä ?
        Sen sijaan puhui monista muista asioista , jotka on jääneet vähemmälle .
        Tiedän että moni odotti ,että näistä olisi mainittu , mutta nehän on vain
        ihmismietteitä ,,Ei ne ole Jumalan määrityksiä .noin..

• a v g
        teu, kirjoitti:

" 5 7# "

Oikein sanot sinä "AVG" joka on Kanadalinen Sähkö merkki " # "
        oikein ja kohdalleen ( minustakin parviainen oli vaisumpi kuin normaalisti "
        Johtukoon mistä tahansa .
        Ei asettanut kuoroa synniksi , niin kuin ei se olekkaan .
        Ei puhunut naisten hiusten värjäyksisitä ?
        Sen sijaan puhui monista muista asioista , jotka on jääneet vähemmälle .
        Tiedän että moni odotti ,että näistä olisi mainittu , mutta nehän on vain
        ihmismietteitä ,,Ei ne ole Jumalan määrityksiä .noin..

vai kanadilainen sähkömerkki !??

hoohoijaa...missä sinä teu olet oikein elosi elänyt !

• siinäpä se :-)))
        a v g kirjoitti:

vai kanadilainen sähkömerkki !??

hoohoijaa...missä sinä teu olet oikein elosi elänyt !

a v g kirjoitti 2.10.2013 klo 10:10

:-))))) ka niin monasti sitä saapi ihmetellä mistä teu "tietonsa" ammentaa.

Ehkä han tarkoitti AEG

AEG

AEG oli saksalainen sähkölaitteita ja kodinkoneita valmistanut yhtiö. Se oli perustettu 1883 ja aloitti kaupallistamalla eräitä Thomas Edisonin keksintöjä, joiden oikeudet taitava saksalainen liikemies Emi Rathenau oli ostanut.

• tämmöstä näin
        siinäpä se :-))) kirjoitti:

a v g kirjoitti 2.10.2013 klo 10:10

:-))))) ka niin monasti sitä saapi ihmetellä mistä teu "tietonsa" ammentaa.

Ehkä han tarkoitti AEG

AEG

AEG oli saksalainen sähkölaitteita ja kodinkoneita valmistanut yhtiö. Se oli perustettu 1883 ja aloitti kaupallistamalla eräitä Thomas Edisonin keksintöjä, joiden oikeudet taitava saksalainen liikemies Emi Rathenau oli ostanut.

avg kirjaimista tulee mieleen average

suomenkielelle käännettynä:
        - haaveri
        - haveri
        - haverivahinko
        - keskiarvo
        - keskiarvoinen
        - keskiluku
        - keskiarvoinen
        - keskiluku
        - keskimäärin
        - keskimäärä
        - keskimääräinen
        - keskitaso
        - keskitasoinen

• 5+7#

Parvekkeen reunalta
        "Siellä oli myös joukossa muutamia hellareita joitakin " makupaloja noukkimassa ", kuten pöntöstä kuulimme sanottavan".

Olen tuosta sanomisesta aika yllättynyt. Noinko meidän pitäisi kohdella seurakunnan ulkopuolelta tulevia ja vielä pöntöstä mainita? Jos minä olisin joku noista ulkopuolisista ja vielä lukisin tätä palstaa, niin olisin hyvin loukkaantunut ja syystäkin. Ensin toivotetaan kaikki tervetulleeksi ja heti perään aletaan tikulla kääntelemään, jos joku kuitenkin sattuisi tulemaa paikalle. Tässä voisi olla keskustelun paikka.

• muuttis
        5+7# kirjoitti:

5 7#
        2.10.2013 01:16
        En kuullut Parviaisen saarnaa, sinä annoit siitä hyvän todistuksen ja se oli ilo kuulla (lukea).

• Mitä Henki seurakunnalle sanoo? Jos henki sanoo paljon asioita ulkopuolisten synneistä, niin ainakin se on Paavalin opetusta vieroksuvaa. Paavali saarnasi ja kirjoitti kaikki kirjeensä kristillisille seurakunnille ja sanoi: Ulkopuolöiset tuomitsee Jumala.

• teu,

Muuten hyvä veto ,, mutta millä sitten suolataan jos suola tulee mauttomaksi
        ei se sontaan eikä ruokaan ole sovelias.
        Vai tarkoititko että ei saa tulla ketään kuulemaan ,eritoten saarnoja taikka
        miten ulkopulinen olisi muuten asiopista saanut selvää , parannukseen asti.
        Huomasitko että siellä' mainittiin Helluntailaisii monikossa , Mistä kirjoittaja
        olisi voinut tietää , ellei jo kysynyt tiedustle ,häneltä.
        Kyllä minä voin sanoa vanhat tutut sanat UT, älkää menkö helluntailaisiin
        kuulemuksiin ,siellä ei mitään uutta voi kuulla ,,ja ne laulaa sieilä että
        Tuulise purjeita pullistaa ja kaanaaseenkäy matka .
        Mutta nyt ,he oli tulleet Esik. jolloin on oltava kohtelias ja tarjottava hyvää ,
        että heille jää sellainen ajatus päähän ,tänne tulemme toistekin.
        Jonka jälkeen voikin alkaa suosittelemaan parannusta , Rakkaudella,,

• siinä ovenvartija
        teu, kirjoitti:

Muuten hyvä veto ,, mutta millä sitten suolataan jos suola tulee mauttomaksi
        ei se sontaan eikä ruokaan ole sovelias.
        Vai tarkoititko että ei saa tulla ketään kuulemaan ,eritoten saarnoja taikka
        miten ulkopulinen olisi muuten asiopista saanut selvää , parannukseen asti.
        Huomasitko että siellä' mainittiin Helluntailaisii monikossa , Mistä kirjoittaja
        olisi voinut tietää , ellei jo kysynyt tiedustle ,häneltä.
        Kyllä minä voin sanoa vanhat tutut sanat UT, älkää menkö helluntailaisiin
        kuulemuksiin ,siellä ei mitään uutta voi kuulla ,,ja ne laulaa sieilä että
        Tuulise purjeita pullistaa ja kaanaaseenkäy matka .
        Mutta nyt ,he oli tulleet Esik. jolloin on oltava kohtelias ja tarjottava hyvää ,
        että heille jää sellainen ajatus päähän ,tänne tulemme toistekin.
        Jonka jälkeen voikin alkaa suosittelemaan parannusta , Rakkaudella,,

Taidatkin teu olla varsinainen fariseusten päämies, alkaa pikkuhiljaa selvitä !

• teu,
        siinä ovenvartija kirjoitti:

Taidatkin teu olla varsinainen fariseusten päämies, alkaa pikkuhiljaa selvitä !

" sinä ovenvartija "

Suosittelen , että luet ensin , vielä uudelleen viestini ,,
        muuten hyvä veto . ja Parvekkeen reunalta jonka
        kirjoitin toiseen tarkoitukseen , tarkoitan sitä että
        olet saanut kovin ihmeellisen mielipiteen .

kerropa nyt kuitenkin miksi ei Kaikki, milipineeni voisi
        olla kuin ,ne olen esiin tuonut , haluisin kuitenkin saada
        Oletko unhottanut miksi Miksi Johannes näkee Uuden
        taivaan ja uuden maan,ynnä uuden Jerusalemin , jossa
        JUMALA asuu niinen jotka ovat voittaneet ; Muut joutuvat
        toiseen kuolemaan , Joh. ilm. 21:1-8.

• 1. Joh. 4:2

Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;

Tuo on Raamatusta Jumalan Sanaa! Jos helluntailainen tunnustaa tuon tunnustuksen, niin onko meillä ohi raamatun sanan oikeus vaatia vielä jotakin?

Kaunaisuus helluntaiherätystä kohtaan on syntynyt sen herätyksen syntymekanismissa. Narvalaiset kutsuivat Barratin Helsinkiin ja näin Herran tuli kosketti muutamassa vuodessa koko maata. Lestadiolaisuus oli keskimääräisesti menettänyt ensirakkautensa viime vuosisadan ensimmäisellä puolikkaalla.

• muuttis

Olen pohtinut tuota samaa asiaa, mistä vihne kirjoitti. Tahdon pitää helluntalaisia sisarina ja veljinä erilaisista tavoista ja käsityksistä huolimatta. Ei Jumala ole antanut kirvestä käteen yhdellekkään kristitylle, vaan Jumalan on tuomiovalta vielä tässäkin ajassa.

Kaikkiin ihmisiin tulee suhtautua kohteliaasti ja kristittyihin aivan erityisesti.

Hengellinen viha, halveksunta ja hengellinen ylpeys, josta nämä ovat oireita, saavat uskovat eri leireihin ja vihollinen iloitsee.

Mitä yhdelläkään uskovalla on itse ansaittua? Ei yhtään mitään, vaan se mitä on, on Jumalan lahjaa. En sillä sano, että itse olisin tässä onnistunut, mutta kurkotan sitä kohti.

"1. Joh. 4:2

Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;"

• muuttis
        muuttis kirjoitti:

Olen pohtinut tuota samaa asiaa, mistä vihne kirjoitti. Tahdon pitää helluntalaisia sisarina ja veljinä erilaisista tavoista ja käsityksistä huolimatta. Ei Jumala ole antanut kirvestä käteen yhdellekkään kristitylle, vaan Jumalan on tuomiovalta vielä tässäkin ajassa.

Kaikkiin ihmisiin tulee suhtautua kohteliaasti ja kristittyihin aivan erityisesti.

Hengellinen viha, halveksunta ja hengellinen ylpeys, josta nämä ovat oireita, saavat uskovat eri leireihin ja vihollinen iloitsee.

Mitä yhdelläkään uskovalla on itse ansaittua? Ei yhtään mitään, vaan se mitä on, on Jumalan lahjaa. En sillä sano, että itse olisin tässä onnistunut, mutta kurkotan sitä kohti.

"1. Joh. 4:2

Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;"

Kaste väärin ymmärrettynä.

Kasteen vaikutus koskee koko elämäämme, ei vain uudestisyntymistä kasteessa tai kasteen armoliittoon palaamista. Jos opetettaisiin, että lapsena suoritettu kaste riittää pelastukseen, vaikka ihminen sitten luopuisi kasteen liitostaan eläen epäuskon tilassa, niin silloin opetettaisiin taikauskoa.

Silloin kasteesta tehtäisiin taikakalu tai loitsu, joka toimisi automaation tai joidenkin mysteeriuskontojen imitaattorien tavoin tehden muka kohteestaan lopullisesti kuolemattoman.

Kasteessa kastettavan osaksi tuleva osallisuus Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen merkitsee sitä, että siitä alkava uusi elämä on uskon kilvoitusta. Synnille kuolleen tulee elää sen jälkeen vanhurskaudelle.
        Tästä on mielestäni osaksi kysymys meidänkin kristikansamme keskuudessa. Uskon kilvoitus eli jokapäiväinen uskolla kastaminen on unohtunut ja uuspakanuus on saanut sijaa kansankirkkoomme kuuluvien joukossa.

Ne, jotka ovat kilvoitelleet kasteensa jälkeen jokapäiväisessä katumuksessa ja uskossa Kristukseen tai jotka ovat palanneet tuhlaajapojan tavoin epäuskon tieltä kasteen armoliittoon ja siinä jälleen uskossa kilvoittelevat, ne saavat omistaa nämä ilmestyskirjan sanat: "Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osalliseksi ensimäisestä ylösnousemuksesta, heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa" (Ilm. 20:6)

Risto Blom Kallein jalokivi, s 80

" Hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät" (Tit. 3:5)

Kaste ja opetus kuuluvat yhteen. Opetusta tarvitsemme koko elämämme ajan, iästä riippumatta.

Kaste on käsittämättömän suuri lahja. Sen merkitys on vasta viime aikoina avautunut itselleni, ikäänkuin kirkastunut. Mikään muu kuin epäusko ei voi rikkoa tuota liittoa ja senkin jälkeen on mahdollisuus siihen palata jos ihminen saa katumisen armon. Kiitos Jumalalle kasteen lahjasta!

• muuttis kirjoitti:

Kasteen vaikutus koskee koko elämäämme, ei vain uudestisyntymistä kasteessa tai kasteen armoliittoon palaamista. Jos opetettaisiin, että lapsena suoritettu kaste riittää pelastukseen, vaikka ihminen sitten luopuisi kasteen liitostaan eläen epäuskon tilassa, niin silloin opetettaisiin taikauskoa.

Silloin kasteesta tehtäisiin taikakalu tai loitsu, joka toimisi automaation tai joidenkin mysteeriuskontojen imitaattorien tavoin tehden muka kohteestaan lopullisesti kuolemattoman.

Kasteessa kastettavan osaksi tuleva osallisuus Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen merkitsee sitä, että siitä alkava uusi elämä on uskon kilvoitusta. Synnille kuolleen tulee elää sen jälkeen vanhurskaudelle.
        Tästä on mielestäni osaksi kysymys meidänkin kristikansamme keskuudessa. Uskon kilvoitus eli jokapäiväinen uskolla kastaminen on unohtunut ja uuspakanuus on saanut sijaa kansankirkkoomme kuuluvien joukossa.

Ne, jotka ovat kilvoitelleet kasteensa jälkeen jokapäiväisessä katumuksessa ja uskossa Kristukseen tai jotka ovat palanneet tuhlaajapojan tavoin epäuskon tieltä kasteen armoliittoon ja siinä jälleen uskossa kilvoittelevat, ne saavat omistaa nämä ilmestyskirjan sanat: "Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osalliseksi ensimäisestä ylösnousemuksesta, heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa" (Ilm. 20:6)

" Hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät" (Tit. 3:5)

Kaste ja opetus kuuluvat yhteen. Opetusta tarvitsemme koko elämämme ajan, iästä riippumatta.

Kaste on käsittämättömän suuri lahja. Sen merkitys on vasta viime aikoina avautunut itselleni, ikäänkuin kirkastunut. Mikään muu kuin epäusko ei voi rikkoa tuota liittoa ja senkin jälkeen on mahdollisuus siihen palata jos ihminen saa katumisen armon. Kiitos Jumalalle kasteen lahjasta!

Juuri näin kuten muuttis kirjoitti. Kaste on enemmän kuin tuhat lottovoittoa. Se on pääsylippu taivaaseen. Ei kannata unohtaa tai kiistää tätä kuponkia!
        Onneksi tämä voittokuponki on peruuttamattomattomasti kiinnitetty otsiimme.

Mikään muu kuin epäusko (uskon puute) ei voi rikkoa tuota liittoa. Millään synnillä ei ole mitään valtaa murtaa kasteen liittoa, jonka Jumala on meille lahjoittanut.

Kuolemansynti Pyhää Henkeäkin vastaan selittyy samalla. Pyhä Henki vaikuttaa kasteessa uskon. Jos sitä halveksii, niin se on tosivakava synti koska samalla tulee halveksineeksi Pyhää Henkeä.

Kunpa kaikki tajuaisivat että heillä on jo kasteen voittopalkinto, ei tarvitsisi niin kovin yrittää parastaan koko ajan.

• nuha tuli
        tyhmelin kirjoitti:

Juuri näin kuten muuttis kirjoitti. Kaste on enemmän kuin tuhat lottovoittoa. Se on pääsylippu taivaaseen. Ei kannata unohtaa tai kiistää tätä kuponkia!
        Onneksi tämä voittokuponki on peruuttamattomattomasti kiinnitetty otsiimme.

Mikään muu kuin epäusko (uskon puute) ei voi rikkoa tuota liittoa. Millään synnillä ei ole mitään valtaa murtaa kasteen liittoa, jonka Jumala on meille lahjoittanut.

Kuolemansynti Pyhää Henkeäkin vastaan selittyy samalla. Pyhä Henki vaikuttaa kasteessa uskon. Jos sitä halveksii, niin se on tosivakava synti koska samalla tulee halveksineeksi Pyhää Henkeä.

Kunpa kaikki tajuaisivat että heillä on jo kasteen voittopalkinto, ei tarvitsisi niin kovin yrittää parastaan koko ajan.

Älä hyvä ihminen puhu tuollaista roskaa !!

Tässä mailmassa ei ole ainuttakaan ihmistä jolle vauvana tehty kaste olisi vaikuttanut mitään muuta kuin kaiken muunkin mitä Sana ilmoittaa, eriasteisia vääristymiä !

Eikä tule ikinä vaikuttamaan. Jos on pihauskaan Jumalan Henkeä oman liivin sisällä, asian tajuaa jo kilometrien päästä.

Se on ihan sama kuin kastaisitte kottaraispöntön, siihen vauvaan nähden.

• kuuntelija pk
        muuttis kirjoitti:

mitätulee blommin kirjaan paistaa jotenkin katkeruus ja oma hyvyys ja viisaus. oon lukenu kirjan

• muuttis
        kuuntelija pk kirjoitti:

mitätulee blommin kirjaan paistaa jotenkin katkeruus ja oma hyvyys ja viisaus. oon lukenu kirjan

kuuntelija pk

"mitätulee blommin kirjaan paistaa jotenkin katkeruus ja oma hyvyys ja viisaus. oon lukenu kirjan "

Kiistän väitteesi, se taitaa nousta asian tuntemattomuudesta, olet uskonut panettelijoita.

RB ei ole ollenkaan katkeroitunut. Eikä omahyväinen Ei sinne päinkään. Tässä uudessa kirjassa ei mainitakaan esikoisuutta, vaan siinä on kristinoppi selkokielellä.

Edellinen hänen kirjoittamansa julkaisu Jumalan lapseksi puolestaan käsitteli essujen saarnoja. Kaikki oli totuudenmukaisesti ylös kirjoitettu, eikä siitäkään löytynyt pahansuopuutta, katkeruutta tms. Siitä tehtiin wanhimpien myötävaikutuksella kielletty kirja, vaikka olisi ollut tarpeen jokaisen lukea se.

Jos seurakunnassa on kahden sorttista opetusta, se aiheuttaa hämminkiä kuulijoissa. Niinpä jossain saarnaajien kokouksessa olikin sovittu, ettei kasteesta puhuttaisi saarnoissa mitään. Minulla on koneella saarna, jossa tämä tulee esille.

• kuuntelija pk
        muuttis kirjoitti:

kuuntelija pk

"mitätulee blommin kirjaan paistaa jotenkin katkeruus ja oma hyvyys ja viisaus. oon lukenu kirjan "

Kiistän väitteesi, se taitaa nousta asian tuntemattomuudesta, olet uskonut panettelijoita.

RB ei ole ollenkaan katkeroitunut. Eikä omahyväinen Ei sinne päinkään. Tässä uudessa kirjassa ei mainitakaan esikoisuutta, vaan siinä on kristinoppi selkokielellä.

Edellinen hänen kirjoittamansa julkaisu Jumalan lapseksi puolestaan käsitteli essujen saarnoja. Kaikki oli totuudenmukaisesti ylös kirjoitettu, eikä siitäkään löytynyt pahansuopuutta, katkeruutta tms. Siitä tehtiin wanhimpien myötävaikutuksella kielletty kirja, vaikka olisi ollut tarpeen jokaisen lukea se.

Jos seurakunnassa on kahden sorttista opetusta, se aiheuttaa hämminkiä kuulijoissa. Niinpä jossain saarnaajien kokouksessa olikin sovittu, ettei kasteesta puhuttaisi saarnoissa mitään. Minulla on koneella saarna, jossa tämä tulee esille.

hei.muuttis olen lukenut sen aiemman kirjan myös.. mutta mielestäni kasteen poista ei voi kieltää saarnaamasta jos pyhähenki ilmoittaa.

• 5+7#
        kuuntelija pk kirjoitti:

hei.muuttis olen lukenut sen aiemman kirjan myös.. mutta mielestäni kasteen poista ei voi kieltää saarnaamasta jos pyhähenki ilmoittaa.

Kuuntelija pk, voisitko tarkentaa tarkoitustasi?

• muuttis
        kuuntelija pk kirjoitti:

Tuo saarnaaja, joka mainitusta päätöksestä kertoi piti sen vääränä. Ja väärähän se onkin. Kyllähän muutamia kertoja kaste on mainittu viime vuosina saarnoissa sanoen: -Pidämme kasteen pyhänä ja kalliina.

Ihmisillä on taipumus neuvoa saarnaajia siitä, miten ja mistä tulisi puhua. Tiedän tämän siitäkin, kun eräs Helsingin saarnaaja pyysi kristittyjä olemaan neuvomatta saarna-aiheista ja pyysi etteivät myöskään kiittelisi heitä, koska hekin ovat vain heikkoja ihmisiä.

• 15+19

Olen joskus tällä palstalla kertonutkin, miten yli 40 vuotta sitten muutama helluntaialainen koulutoverini tuli seuroihin. Siellä julistettiin varmasti, että ainoastaan tässä kristillisyydessä jne. jne.

Nämä helluntalaisnuoret sitten kyselivät seurojen jälkeen, että mitä mahtoi puhuja tarkoittaa tuolla julistuksellaan? Johon sanoin hyvin itsetietoisesti ja vuoremvarmasti, että juuri sitä mitä hän sanoi - että "vain tässä kristillisyydessä".

Sitten kyselimme eräältä tunnetulta saarnamieheltä me lestadiolaisnuoret, että mitenkäs tämä nyt on - kun nuo olivat kysyneet, että pääsikö heidän rakastettu saarnaajansa taivaaseen sitten ollenkaan meidän mielestämme? Me näes emme tietenkään häntä sinne päästäneet, koska hän oli hellari eikä lestadiolainen.

Tuo puhuja sitten ei kuitenkaan antanut meille lupaa heittää tuntematonta ihmistä helvettiin, mikä oli tietenkin aivan oikein.

Mutta meille jäi kummallinen tunne tästä episodista. Mitenkäs tämä nyt on?

Mutta nyt on vuosia kulunut ja elämä ehkä jotakin opettanut enkä menisi enää kenellekään sanomaan yhtään mitään - en milloinkaan tuolla tavalla, että "vain tässä kristillisyydessä" ja "vain me"!

Mutta tässä kertomassani tapauksessa paljastui ns. virallinen ja epävirallinen käsitys selvästi. Ja niin se taitaa olla nykyäänkin - mihin se olisi muuttunut.

Tänä päivänä uskon kuten Raamattu opettaa. Kristuksen kirkon rajoja emme me ihmiset määrittele. Pääasia on se, että Hän itse ne näkee ja tietää ja Hän itse meidät kerran tuomitsee ja arvioi.

• Olen kuullut lapsuudesta asti vainme-opetusta. Sitten olen kuullut jo lapsena, että joukossa on muutamia rakentumattomia, jotka uskoivat joidenkin muidenkin pelastuvan. Ajatus oli siis se, että uskossa kasvamisen myötä opitaan sulkemaan arkin ovet, vaikka se on Jumalan tehtävä.

Minulle kävi sitten ihan toisin päin. Joku tietysti ajattelee, että kasvoin pois polvihousuistani ja viisastuin liiaksi. Kuitenkin puolustan rohkeasti ajatusta, joka minulle annettiin Kelton parakkikirkossa, kun Uudenheräyksen pastori julisti Jumalan sanaa.

Silloin sain henkeeni sellaisen varmuuden, että täällä maailmassa on lukematon määrä Herran palvelijoita, jotka kylvävät itävää siementä tahoillaan. Se oli valtavan riemun aihe, että maailman joka kolkalla on mahdollisuus pelastua, vaikka ei saisi koskaan tietää missä kaitaistentie ta tapparakatu on.

• muuttis

vihne
        2.10.2013 11:57

Aamen!

Minulla on ollut pitkä tie tuohon ymmärrykseen. Olen useammilta sananpalvelijoilta kysynyt heidän ajatuksiaan tästä ja osa on ollut vankkumattomasti "vainmepelastumme" uskossa, mutta moni on sanonut vain Jumalan tuntevan seurakuntansa rajat ja tyytyvänsä siihen.

Tämä on samalla tavalla mielipiteitä jakava asia kuin uudestisyntyminenkin esikoisuudessa. Mutta ymmärrys lisääntyy kun ikää ja koettelemuksia tulee. Monien kohdalla se on kristallisoitunut vasta kuolin vuoteella. Jeesus, vain Jeesus on Herra, ja siinä on elämämme, kuolema ja voittomme.

• KaikkiaNimiäSuurempi
        muuttis kirjoitti:

vihne
        2.10.2013 11:57

Aamen!

Minulla on ollut pitkä tie tuohon ymmärrykseen. Olen useammilta sananpalvelijoilta kysynyt heidän ajatuksiaan tästä ja osa on ollut vankkumattomasti "vainmepelastumme" uskossa, mutta moni on sanonut vain Jumalan tuntevan seurakuntansa rajat ja tyytyvänsä siihen.

Tämä on samalla tavalla mielipiteitä jakava asia kuin uudestisyntyminenkin esikoisuudessa. Mutta ymmärrys lisääntyy kun ikää ja koettelemuksia tulee. Monien kohdalla se on kristallisoitunut vasta kuolin vuoteella. Jeesus, vain Jeesus on Herra, ja siinä on elämämme, kuolema ja voittomme.

Samahan se on helluntaiseurakunnassa kun meilläkin.
        - Syntiset heikot ihmiset tulkitsemassa Raamattua isiensä perinteistä käsin.

Nämä herätysliikkeet eivät ole taivaasta tippuneet, vaan niillä on kaikilla omat vuosisataiset isiltä periytyneet perinteet takanaan.

MItä sitten JUmalan valtakunnan jäsenyyteen ja perintöoikeuteen siellä tulee, sen määrittelee se onko henkilöllä Kristuksen vanhurskaus, onko hänet siis pesty puhtaaksi synneristään Jeesuksen verellä. Kenellä näin on käynyt hän on totisesti puhdas pyhä ja vanhurskas, vaikka hänen geneettinen kehonsa on kaikkea muuta kuin pyhä puhdas ja vanhurskas.

Autuus siis perustuu KOKONAAN, uskolla omistettuun Kristuksen tekoon (Jeesuksen uhraamaan uhriin). Jumalan (lupauksen) liittoon, johon hänet on uskossa Kastettu Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. MIkäli Kastettu menettää uskonsa, niin siitä huolimatta hänen kasteensa pysyy voimassa.
        Kristus on uskollinen lupauksessaan. Jos ihminen epäuskossa luopuu lupauksesta, ja kuolee siinä tilassa, niin ei hänen Kasteensa Kristukseen häntä pelasta. Pelastukseen tarvitaan usko ja Kaste. Kuitenkin niin, että jos Kasteen puuttuminen ei johdu kasteen halveksimisesta vaan jostakin muusta syytä, (esim. lapsen kuolema ennen Kastetta), niin ei hänen kastamattomuutensa häntä kadota jos/kun hänellä on elävä usko Kristukseen.

Mikään laisuus ei siis ole Jumalan valtakunnan rajana. Vaan:

Room. 10:6-13

Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin:

"Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.

Mutta mitä se sanoo?

"Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.

***) Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."

Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.

***) Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

• Kerran pelastettu=aina pelastettu on harhaoppia.
      2. Kor. 6:1

Jumalan työtovereina me vetoamme teihin: ottakaa Jumalan armo vastaan niin, ettei se jää turhaksi!

20 Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa

Hepr. 12:3

Ajatelkaa häntä, joka kesti syntisten ankaran vastustuksen, jotta ette menettäisi rohkeuttanne ja antaisi periksi.

Hes. 18:24

"Mutta jos vanhurskas luopuu vanhurskaudestaan ja tekee sellaista mikä on väärin, samoja iljettäviä tekoja joita jumalaton tekee -- jos hän tekee niin, saako hän elää? Sitä hyvää, minkä hän on tehnyt, ei lasketa hänen hyväkseen. Hän on luopunut Jumalasta ja syyllistynyt synnintekoon, ja siksi hän kuolee.

• pettäjiä matkallaan

Vihneelle tiedoksi:

Hesekiel sanoi noin 700 vuotta ennen Messiaan lihaksituloa aivan oikein, ei ole yhtäkään sellaista ihmistä joka ei olisi langennut syntiin, ja näin ollen tullut tuomituksi kuolemaan. Joka ei tätä tiedosta omassa kehossaan hän on hengellisesti kuollut ihminen.

Uskonnollinen hän toki voi olla, onhan jokaisessa ihmisessä hengellinen puoli. Usein onkin, aivan valtavasti ziisusta savukoneiden savun keskeltä siehottava ihminen. Ihmislihaa voimaannutetaan tunteita voimakkaasti stimuloimalla. Rahaa tulee, ja se on hauskaa rikastua, - ihmisten hyväuskoisuudella.
        Risti ei kelpaa, ja ristiltä maahan vuotava vuotava, ryypättävä Jeesuksen veri kammottaa. Eikä Jeesuksen ruumiin syömisestä tule mitään tulee oksennus ja äkkilähtö paikalta. Sanalla tavalla, kun Jeesuksenkin puhuessa kansalle tehtävästään. Osa lähti oksennustaa pidätellen paikalta, eikä taakseen katsonut.

Tässä vihneen esille ottamassa Raamatun paikassa onkin elävänä nyt edessämme syy, miksi Kristus syntyi tähän maailmaan.

Hän tuli meitä syntisiä pelastamaan. Ei ollut muuta mahdollisuutta, viattoman oli kuoltava, jotta Jumalan viha jonka me kaikki olemme päällemme vetäneet synneillämme, tuli sovitetuksi. Joka syntiä tekee sen on kuoltava, tämä on Jumalan sana, ja tämä on tumio kaikille niille joille Jumalan armo ja anteeksiantamus Jeesuksessa Kristuksessa ei kelpaa lahjaksi ilman omia ansioita..

• muuttis

Vaikka tuossa on VT: sta Hesekielin sanomaa, se pitää yhä paikkansa, sillä jos ihminen luopuu USKOSTA, hän hukkuu.

Mutta samoin kuin VT:n aikana, niin nytkin katuva saa anteeksi syntiuhrin takia. Syntiongelma on ratkaistu, se ei voi erottaa ihmistä Jumalasta JOS hän uskoo. Ja anteeksiantamusta kristitty tarvitsee joka päivä elämänsä loppuun asti.

• muuttis
        muuttis kirjoitti:

Vaikka tuossa on VT: sta Hesekielin sanomaa, se pitää yhä paikkansa, sillä jos ihminen luopuu USKOSTA, hän hukkuu.

Mutta samoin kuin VT:n aikana, niin nytkin katuva saa anteeksi syntiuhrin takia. Syntiongelma on ratkaistu, se ei voi erottaa ihmistä Jumalasta JOS hän uskoo. Ja anteeksiantamusta kristitty tarvitsee joka päivä elämänsä loppuun asti.

Eli tuo "kerran pelastettu, aina pelastettu" on siinä mielessä harhaoppia, jos sitä ei ole sidottu elävään uskoon.

• kirkonvaarit myrkkyä
        muuttis kirjoitti:

Eli tuo "kerran pelastettu, aina pelastettu" on siinä mielessä harhaoppia, jos sitä ei ole sidottu elävään uskoon.

Uskosta luopuva hukkuu.

Tietääkseni tapaus on tapahtunut Turuus, vaikka sen kertoja ei olllut tukkulaisii.

Kaksi es.lest. heppua lähti seurojen ajaksi kaljalle. Toinen heistä totesi toiselle, että nyt meiltä lähti usko. Toinen oli eri miltä. Tämä joka oli sitä mieltä että usko lähti, meni maailmaan. Toinen jäi Jeesusta seuraamaan.

Kuinkahan moni on luopunut uskostaan sen tähden, että uskovat ovat häntä siihen kehoittaneet? Syyksi kehoitukseen jättää Jeesus paremmille ihmisille,
        on kelvannut asusteet, kaljatuoppi taikka muut vastaavat syyt.

• teu,
        kirkonvaarit myrkkyä kirjoitti:

Uskosta luopuva hukkuu.

Tietääkseni tapaus on tapahtunut Turuus, vaikka sen kertoja ei olllut tukkulaisii.

Kaksi es.lest. heppua lähti seurojen ajaksi kaljalle. Toinen heistä totesi toiselle, että nyt meiltä lähti usko. Toinen oli eri miltä. Tämä joka oli sitä mieltä että usko lähti, meni maailmaan. Toinen jäi Jeesusta seuraamaan.

Kuinkahan moni on luopunut uskostaan sen tähden, että uskovat ovat häntä siihen kehoittaneet? Syyksi kehoitukseen jättää Jeesus paremmille ihmisille,
        on kelvannut asusteet, kaljatuoppi taikka muut vastaavat syyt.

kristillisyys " Kirkon vartijan myrkkyä "

Voihan sen sanoa että Uskosta luopuva hukkuu , mutta takoitatko sitä
        että sinä olet oikeassa , ja muut ei sillä Paavali sanoi synnin tekijän
        kohdalle että , Paljon viiniä tekee irstaan menon ,,ei hänkään sanonut
        että yksi pieni malja oli si iso synti , että sen perästrä pitäisi jättää koko
        kristillisyys , niinkuin nykyinen ohje tuntuu olevan .

Vaan siinä on muistettava että synti on korjattavissa , eli kun joku lankeaa
        syntiin ,se voidaan ,katua ja anoa anteeksi , jolloin ihminen on saamassa
        anteeksi ,kaiken sellaisen synntiin joutumiset , mitkä on luvattu anteeksi
        JEESUKSEN taholta . Ja Hän lupsi kaiken muun anteeksi paitsi , pilkkaa
        Pyhää Hengeä kohti. . uskotko ..

• teu,
        pettäjiä matkallaan kirjoitti:

Vihneelle tiedoksi:

Hesekiel sanoi noin 700 vuotta ennen Messiaan lihaksituloa aivan oikein, ei ole yhtäkään sellaista ihmistä joka ei olisi langennut syntiin, ja näin ollen tullut tuomituksi kuolemaan. Joka ei tätä tiedosta omassa kehossaan hän on hengellisesti kuollut ihminen.

Uskonnollinen hän toki voi olla, onhan jokaisessa ihmisessä hengellinen puoli. Usein onkin, aivan valtavasti ziisusta savukoneiden savun keskeltä siehottava ihminen. Ihmislihaa voimaannutetaan tunteita voimakkaasti stimuloimalla. Rahaa tulee, ja se on hauskaa rikastua, - ihmisten hyväuskoisuudella.
        Risti ei kelpaa, ja ristiltä maahan vuotava vuotava, ryypättävä Jeesuksen veri kammottaa. Eikä Jeesuksen ruumiin syömisestä tule mitään tulee oksennus ja äkkilähtö paikalta. Sanalla tavalla, kun Jeesuksenkin puhuessa kansalle tehtävästään. Osa lähti oksennustaa pidätellen paikalta, eikä taakseen katsonut.

Tässä vihneen esille ottamassa Raamatun paikassa onkin elävänä nyt edessämme syy, miksi Kristus syntyi tähän maailmaan.

Hän tuli meitä syntisiä pelastamaan. Ei ollut muuta mahdollisuutta, viattoman oli kuoltava, jotta Jumalan viha jonka me kaikki olemme päällemme vetäneet synneillämme, tuli sovitetuksi. Joka syntiä tekee sen on kuoltava, tämä on Jumalan sana, ja tämä on tumio kaikille niille joille Jumalan armo ja anteeksiantamus Jeesuksessa Kristuksessa ei kelpaa lahjaksi ilman omia ansioita..

""sulle pettäjä.""

Hesekiel oli syntynyt 622. eKr. ja hän alkoi ,ja hän oli 30 vuoden vanha
        kun hän alkoi nähdä JUMALAN näkyjä, eli 592 eKr.
        Hesekiel oli joutunut pakkosiitolaisuutyeen 597 eKr. hän asui Juutalaisten
        Pakkosiirtolaisten kanssa KEBAR-Joen (Baabelin- Nippurin kaupunkrja yhdistävän kanavan varrella .

Hesekiel oli pappi Aaronin jälkeläinen , ja hänet oli viety Baabeliin yhdessä kuninkas
        Joojakinin kanssa . Heidän kummankin 5 vuosi tämä vuosi oli 592 .
        Hesekiel ilmoittaa kirjassaan useita kertoja , vuodet ,kuukaudet ja päivät joina hän sai Herralta ilmoituksia , Jerusalemin valloituksesta , 586. eKr. hän sai tiedon sieltä paenneelta mieheltä Hes. 33:21.

• Ei siinä ollut Jeesuksen tulon syytä. Siinä sanottiin: Jos vanhurskas luopuu vanhurskaudestaan..

Ei Hän tullut siksi, että me saisimme luopua välillä, jos siltä tuntuu. Uusi luomus Kristuksessa pitäisi merkitä jotakin.

• muuttis

Toden totta, Kristus merkitsee kaikkea, elämää ja kuolemaa.
        En varmaan ihan kohdalleen ymmärtänyt vihneen viestiä 2.10.2013 15:25

• varottava oppi

Vihneellä on usko lihansa pyhittymiseen. Se on vahvaa harhaoppiaja vaatii vahvan itsensä tuntemattomuuden. Onko ihme jos oma peritty umpimätä genetiikka yriytetään kieltää pois.

Yhdenkään ihmisen vanhuskaus tämän maan päällä ei ole koskaan mitään muuta kuin Kristukselta lahjaksi saatua. Siitä voi luopua, kun lankeaa epäuskoon.
        Se oli vanhassa liitossa ja on uudessa liitossa. Kristukselta lahjaksi saatua.

Mitään muuta vanhurskautta (joka Jumalalle kelpaa) ei ole eikä tule.
        Onhan se ollevinaan jotakin kun kunnianperkelekin jotakin saa Kristuksen lahjasta omistaa, sitähän syntiilangennut aina kärkkyy, Jumalan kunniaa ja korkeampaa semaa toisten kristittyjen simissä. Tällaisi pyrkyreitä kavahtakaa.
        Joka ei kaikesta omastaan tyhjäksi suostu, se ei Kristusta vielä tunne. Kunnian perkele seisoo ovella vahtina.

• jörö jukkanen

saarnasiko joku oikein hurmokseen,,----------------?

• Kerran vielä pojat. Esimerkki: Lestadius saarnasi, että missä vanhanaatamin häntä heiluu hampaiden välissä, siinä ei ole oikeaa sotaa syntiä vastaan.

Näyttää siltä, että evankeelisista muutamilla on evankeliumi kokonaan hukassa ja liha riehuu vapaana. Nimiottäin minä en hyväksy KADOTTAVAAperisyntiä, enkä sitä, että ihminen on uudestisyntynyt kasteessa tietämättään.

Koska sen hedelmä näyttää siltä, että Paavalin tarkoittanma lihan ristiinnaulitseminen on kokonaan hukassa eli ihminen tunnustaa silloin koko ajan epäöuskostaan.

• Joh 16: 12. Minulla on vielä paljo sanomista, mutta ette voi nyt kantaa.
        13. Vaan kuin se tulee, totuuden Henki, hän johdattaa teitä kaikkeen totuuteen; sillä ei hän puhu itsestänsä, vaan mitä hän kuulee, sitä hän puhuu, ja tulevaisia hän teille ilmoittaa.

P. Paavalin Epistola Roomalaisille 8

1. Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka Jesuksessa Kristuksessa ovat, ja ei vaella lihan, vaan hengen jälkeen

12. Niin emme nyt ole, rakkaat veljet, velkapäät lihalle, lihan jälkeen elämään.
        13. Sillä jos te lihan jälkeen elätte, niin teidän pitää kuoleman; mutta jos te lihan työt hengen kautta kuoletatte, niin te saatte elää.

Gal 5: 16. Mutta minä sanon: vaeltakaat Hengessä, niin ette lihan himoa täytä;
        24. Mutta jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa, himoin ja haluin kanssa.

Room 6: 18. Ja että te olette vapahdetut synnistä, niin te olette vanhurskauden palvelioiksi tulleet.
        19. Minä puhun ihmisten tavalla, teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuutta ja vääryyttä palvelemaan vääryyteen, niin antakaat nyt jäsenenne vanhurskautta palvelemaan pyhitykseen.
        20. Sillä koska te olitte synnin palveliat, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
        21. Mitä hedelmää siis teidän silloin niistä oli, joita te nyt häpeätte? Sillä niiden loppu on kuolema.
        22. Mutte että te nyt olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelioiksi tulleet, niin teillä on teidän hedelmänne pyhyyteen, mutta lopuksi ijankaikkinen elämä.
        23. Sillä kuolema on synnin palkka, mutta ijankaikkinen elämä on Jumalan lahja Jesuksessa

• No jopa on tiukasa
        vihne kirjoitti:

Joh 16: 12. Minulla on vielä paljo sanomista, mutta ette voi nyt kantaa.
        13. Vaan kuin se tulee, totuuden Henki, hän johdattaa teitä kaikkeen totuuteen; sillä ei hän puhu itsestänsä, vaan mitä hän kuulee, sitä hän puhuu, ja tulevaisia hän teille ilmoittaa.

1. Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka Jesuksessa Kristuksessa ovat, ja ei vaella lihan, vaan hengen jälkeen

12. Niin emme nyt ole, rakkaat veljet, velkapäät lihalle, lihan jälkeen elämään.
        13. Sillä jos te lihan jälkeen elätte, niin teidän pitää kuoleman; mutta jos te lihan työt hengen kautta kuoletatte, niin te saatte elää.

24. Mutta jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa, himoin ja haluin kanssa.

Room 6: 18. Ja että te olette vapahdetut synnistä, niin te olette vanhurskauden palvelioiksi tulleet.
        19. Minä puhun ihmisten tavalla, teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuutta ja vääryyttä palvelemaan vääryyteen, niin antakaat nyt jäsenenne vanhurskautta palvelemaan pyhitykseen.
        20. Sillä koska te olitte synnin palveliat, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
        21. Mitä hedelmää siis teidän silloin niistä oli, joita te nyt häpeätte? Sillä niiden loppu on kuolema.
        22. Mutte että te nyt olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelioiksi tulleet, niin teillä on teidän hedelmänne pyhyyteen, mutta lopuksi ijankaikkinen elämä.
        23. Sillä kuolema on synnin palkka, mutta ijankaikkinen elämä on Jumalan lahja Jesuksessa

Kyseiset jakeet, eikä mikään sana tai lause Raamatussa sulje pois totuutta, että vain uskon kautta Kristuksessa Jeesuksessa, ihminen ON vanhurskas.

Synneistä vapautettuja ovat ainoastaan ne, joilla on usko Kristukseen.
        Kukaan muu ei ole synnistä vapautettu.

Ei tiedä millainen Jeesus sellaisella hepulla on, joka luulee Jeesuksen olevan synnin palvelija ja synnissä elävä palvelijoillaan syntejä teettävä roisto.

Totisesti on sanottava: Jos Jeesus Kristus ei sinua vanhurskaaksi tee, uskon kautta häneen, niin totisesti sitä ei tee omavanhurskauskaan. Kyllä on aikoihin eletty näiden muutamien kanssa.

Kyllä me tiedämme omanvanhurskauden rengit, ihailla täytyy sitä työmäärää millä he autuuttaan yrittävät ansaita. Harmi on että vain lapset perivät. Ahkerakaan renki ei perilliseksi työllään tule.

Tekeekö omenapuu omenia, näyttääkseen ympäristölleen omeniensa kautta että on omenapuu.

Ei tee!! Omenapuu tekee omenia koska se on omenapuu. Ja omenapuut eivät omenistaan huutele. Ei myöskään kunnian Jumalalle antava kristitty huutele netissä tekemisistään. Kyllä sitä kautta paljastuu salattu motiivi, kun henkilö alkaa kantamaan esiin tekemisiään ja erinomaisuuttaan korottamaan itseään
        ja tekemisiään.

Sellainen on ihhottavaa. SE on tekopyhyyttä.

Emmehän me ole kristittyjä, kantaaksemme hedelmää itsellemme!!

Kristityt kantavat hedelmää Jumalalle, kiittävät ja kunnioittavat Jumalaa
        kaikesta hyvästä mitä ovat häneltä saaneet lahjaksi.

Jätetään se toisille, jos he ovat Jumalan rakkaudesta jotakin saaneet meidän kauttamme, he iloiutsevat siitä. Kiitos siitä Jeesuksen.

• teu,
        vihne kirjoitti:

Joh 16: 12. Minulla on vielä paljo sanomista, mutta ette voi nyt kantaa.

"vihne"

Joh. 16:12-13. Sanalliseti merkitsee avuksi kutsuttua . Sana on käännetty (Lohduttajaksi , Auttajaksi , Puolustajaksi ) Jeesus sanoo Häntä Myös toiseksi puolustajaksi. Joka on hänen opetuslastenmsa tykönä , Koska Hän itse on ensimmäinen PUOLUSTAJA ISÄN TYKÖNÄ.

PYHÄ HENKEÄ tarkoittava EKEIMANOS = HÄN ,TUO , ON NÄISSÄ KOHDISSA
        samoin maskuliinen . . Pyhä' Henki on PERSOONA eikä persoonaton voima. Jeesus sanoo näissä kohdissa Hänestö viisi asiaa:
        1. Jeesus /Jumala on lähettävä opetuslapsiin Pyhän Hengen .
        2. Pyhä Henki näyttää ihmisille, eriasioita,
        ...a) Lain avuilla synnin , vaikuttaen synnintunnon Omantunnon herätyksessä .
        ...b).Hän näyttää ja kirkastaa että vanhurskauttamin Tapahtuu Jeesuksen pois-
        ...... poismenemisen , so. Hänen ristinkuolemisen , ja ylösnousemisen oikealle ..
        ...c. Hän näyttää että maailman ruhtinas saa ta na on tuomittu .
        3. Jeesus on Pyhässä Hengessä tuleva seurakuntaansa , ollen siin'ä läsnä sen
        ... Päänä' , Armonvaltakuntansa kuninkaana .
        4. Pyhä Henki todistaaJeesuksesta ja kirkastaa Häntä sanan kauta , tehden sen
        ... sydämissä vaikuttavaksi . Hän antraa uskoville voiman todistaa Jeesukseta .
        5. Henki oli ilmoittava apostoleille ja heodän kauttaan seurakunnalle asioita , joista Jeesus ei voinut vilä puhua heille. Koska he eivät olleet vielä valmiita niitä käsittämään . Erityisesti Hän oli ilmoittava tulevia so. lopunajan asioita. Sekä johtava heidät kaikkeen totuuteen . Pyhä Henki on Apostolien kautyta antanut Seurakunnalle ."krta kaikkisesti ". (Juud. 3: ) ja riittävästi kaikkea, mitä se Uuden liiton kautena ednnen Kristuksen toista tulemista tarvitsee..

• peitattua vehnää

vihneellä on aina totuuden siemen vakkasessa.

• oppiakin olisi

Ei ole luomisen alusta kuultu eikä nähty kenenkään uudestisyntyneen tietämättään, tämän nyt sanoo jo esikoululaisen ymmärrys.

Eikä mitään perisynnin kadottavaa kuormaa ole olemassakaan.

On vain ja ainoastaan langenneen lihan taipumus pahaan ja Jumalan pakenemiseen alusta asti, se on jokaisen osa.

Jokainen maksaa hinnan OMISTA syntitekemisistään. Tämä on evankeliumia ja Kritillistä oppia jolle löytyy Raamatun ehtymätön tuki.

Perisyntitautiin ei vauvojen kasteet eikä muminat rituaaleineen auta, ne kuuluvat kalevalaan sellaiset imenot. Eivät Kristinuskoon.

UUdessa liitossa ei ole ainuttakaan kirjettä vauvoille sen eempää kuin saarnaakaan. He ovat vapaat siihen asti että alkavat ymmärtää hyvän ja pahan eli tulevat vastuulliseen ikään.

Juutalaisesta miehenpuolesta tuli 13 vuotiaana ns. lain poika, ja siihen ikään piti melkein ulkoa osata laki ja kirjoitukset.

Mitä tämän päivän luterilainen 13 vuotias tietää Jumalan suunnitelmasta ?

No ei juuri yhtään mitään. sellainen on tämä kristikansa kasteineen ja ripityksineen.

• rääpäleellä on otsaa

Hyvin on piru sinut peitannut,
        ei syntiä
        ei parannusta
        ei katumusta
        ei nöyryyttä
        ei alamaisuutta uskoville
        ei seurakuntaa
        ei Sakramentteja
        Jumalan sana vesitetty.
        jne jne

Sinulla on kuule veli sellainen epäuskon taakka harteillasi nyt että pohjaan
        menet ellet käänny parannukseen ja ota evankeliumia vastaan.

• näin on
        rääpäleellä on otsaa kirjoitti:

Hyvin on piru sinut peitannut,
        ei syntiä
        ei parannusta
        ei katumusta
        ei nöyryyttä
        ei alamaisuutta uskoville
        ei seurakuntaa
        ei Sakramentteja
        Jumalan sana vesitetty.
        jne jne

Sinulla on kuule veli sellainen epäuskon taakka harteillasi nyt että pohjaan
        menet ellet käänny parannukseen ja ota evankeliumia vastaan.

Ei kyllä vihneellä on terve evankeliumi !

• Rääpäleellä otsaa
        näin on kirjoitti:

Ei kyllä vihneellä on terve evankeliumi !

näin on 3.10.2013 10:02

Lue tarkemmin. Ei tässä vihneestä puhuta, vaan sinusta (eri nimimerkeillä).

• Asioissa olisi mahdollisuus mennä vielä tarkemmin, mutta en haluaisi provosoida ketään sanomaan sellaista, mitä joutuisi jälkeenpäin katumaan. Näyttää siltä, että olemme nyt sillä rajalla, jota ei saa ylittää.

• Jeesus on tie

vihne 3.10.2013 10:42

Kyllä näitä tarkkuuksia on ollut. Kaikissa on sama vika, ne hylkäävät Kristuksen ja rakentavat sadoilla eri konsteilla ihmisen omaa vanhurskautta.

Kuten olen sanonut, ei Jumalan lapset ole syntyneet ylhäältä kantaakseen hedelmää itselleen, vaan Jumalalle.

Ero on vain siinä, kummalle puolelle rattaita juhta on valjastettu. Tuollaiset väitteet ja vihjeet että usko Kristukseen johtaisi ihmisen synnintekijäksi, on
        niin irvokkaita, ettei kenenkään uskovan luulisi sellaisa puhuvan. Kyllä omavanhurskaus piru osaa vietellä ihmisiä ja pettää, niin etteivät he huomaa lainkaan mitä tekevät.

Mikään ei ole ihmiselle niin houkuttelevaa kuin maine viisaus kiitos ja kunnia toisilta ihmisiltä.

Kyllä piru tämän ihmisen himon ja pyrkimykset tietää, siksi on lähes mahdotonta julistaa syntisille totuutta: "Sinäkin olet kuolemaan tuomittu rikollinen, Jeesuksen murhaaja. Laske siis päiväsi oikein, tunnusta tämä syntisi
        ja mene Jeesuksen eteen polvillesi rukoilemaan armahdusta.

Ei, ei mene perille. HIrveä mussutus ja pilkka alkaa, tekopyhät torjuvat totuuden pois itsestään. ON moknelaisia muotoja jeesustella, mutta ne ovat ainoastaan ylepyden fasadi, joka estää heitä kohtaamasta totuutta, ja katsomasta tappamaansa Jeesusta silmiin. Vasta siinä särkyy sydän, kun katsoo murheissaan veristä ruhjottua miestä, jonka on juuri tappanut. Ei kuulu tuomiota häneltä, vaan kuuluvat ihanat sanat, sinun vuoksesi minä suostuin tähän, että sinä saisit elää. Minä otin sinun syntisi, ota sinä nyt vastaan minun vanhurskauteni. Jos näin onnellisesti käy, että saa ottaa lahjan uskossa vastaan, niin sitä ei tarevitse katua, eikä syntejään tarvitse enää pulustella eikä piilotella, ne on KAIKKI pois pyyhitty, Jeesuksen nimessä ja veressä.

Hallelujaa kiitos Jeesus! Kunnia Jumalalle!

Ihminen ken lienet, ojenna tyhjät kätesi kohti Jeesusta ja ota lahja vastaan, ei tarvitse koskaan katua.

• hl22222

Onks tietoo syyssseuroista? onko päätetty mikonpäivänä?

• at mulk

On nyt balanssoitunut olo kun on molemmissa rinnuksissa täältä saatuja arvokkaita nimityksiä !

laitan tuohon sytämen päälle tuon viimesen prenikan,komea on ja nimikin kiiltää hienosti iltapäivän syysauringon kilossa " Rääpäle".

Tällaisia saa vain todellisilta kristuslaisilta jotka seuraavat mestariaan niin opissa kuin sen toteuttamisessakin.

Kumartaa ja hivelee prenikoita.

• älä petä itseäsi

Jeesuksen seuraajat eivät kulje täällä pilkkaamassa Jeesusta ja hänen omikseen Jeesuksen verellä lunastettuja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2418
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      216
      2046
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1523
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      177
      1347
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1258
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1056
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      66
      991
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      917
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      894
    10. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      31
      885
    Aihe