Runoketju 1.4.-26

Anonyymi-ap

Se oli siellä piilossa
puhumattomien sanojen joukossa
oma runosielu.
Pompotti sydämen sykkeenä
pakotti kielenkärjessä
kuin tärpätti tippa silmässä.

Tänään annoin sen tulla ulos piilostaan
puhkaista reiän ja käytävän hiljaisuuden kallioon
ja huudan yksinäisyydessä
unohdettujen ajatusten sanoja esiin.

Reilu-peli.

98

1010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Runosielun on pakko saada olla vapaa. Muuten se särkyy.
      Tuhansiksi sanomattomaksi hetkiksi, kipeiksi kaipauksiksi,
      sydämen sivulyönneiksi. otsan rypistyksiksi.
      Sanan ollessa vapaa, rento, kevyt
      se lentää kuin sudenkorento

      lipuu kuin lumme,
      avautuu kuin ruusu,
      tuoksuu kuin koivu,
      antaa iloa kuin hymy.

    • Anonyymi00001

      Huhtikuu on lupaus ja toivo uudesta alusta.

    • Anonyymi00002

      "Huhtikuu on julmin kuukausi, se siittää

      syreenejä kuolleesta maasta, sekoittaa

      muiston haluun, herättää

      hengettömät juuret

      kevään sateeseen.

      Talvi piti meidät lämpiminä, se peitti

      maan unohduksen lumeen, ruokki

      mukuloilla sitä vähää mikä elämästä oli jäljellä."

      • Anonyymi00013

        Julmuus on kaukana keväästä ja huhtikuusta, lokakuuta vois kutsua ehkä julmaksi, tai rankaksi.


    • Anonyymi00003

      Tässä minä taas tulen, Herra - sinun luoksesi
      Ei ollakaan puhuttu pitkään aikaan, mutta olethan sinä tiennyt missä olen menossa.
      Vähän arkaillen näin tulen, olen kai oppinut, että tuomitset.
      Ei vain kuulu kuumaa kiveä - eikä maa aukene altani.
      Olenko sittenkin tervetullut?
      Voiko olla että pidät minusta - ihan näin tällaisena.

      Läysin laatikon pohjalta runon tunti sitten kun etsin ihan muuta. Ei aavistustakaan mistä olen saanut ja kuka kirjoittanut. Kun nyt joku teistä oli runolla aloittanut, tulin siihen tulokseen että oli kai Jumalan tarkoitus, että jaan tämän löytöni.

      • Anonyymi00029

        Kuulumme kaikki tänne.


    • Anonyymi00004

      Sanat olivat hukassa
      minut oli leikattu
      kun piti herätä
      sydämeni pysähtyi

      muistan kuulleeni huutoa
      akuuttiin, akuuttiin ...
      tajuntaani ei muuta jäänyt.

      Oli minua kyselty
      mitään ei kerrottu
      - leikattu on mutta ei ole osastolla -

      Heräsin tietämättä eilisistä
      sanatkin olivat hukassa
      kieli liian iso suuhuni
      ja kädet eivät totelleet käskyäni

      Huoneeni valot sammutettiin
      laitoin kädet ristiin ja puhuin Jumalalle.
      Olin yksin,

      Kysyin, miksi olen tässä
      haluaisin elää
      äiti tarvitsee minua
      ja lapset. . .
      Jumalani, rukoilen Sinua
      puhuin ajatuksissani
      mutta sanoja ei suustani syntynyt

      mitään ei kuulunu kuultavaksi
      mutta silmistä putoili kyyneliä tyynylle.

      Muistan yhä, kun minulla ei ollut sanoja
      puhuin Jumalalle, puhumatta,
      Hän kuuli ja toi minulle sanat takaisin
      ja käsiini voimat niitä muistiin merkitsemään.

      Kiitän tänäänkin,
      Minulla on armolahja.

    • Anonyymi00005

      Huhtikuun tunnelmaa

      Pajut ja leskenlehti
      kukkimaan jälleen ehti,
      ennen kuin niiden heräävän näin
      ja nousevan hangen alta uudelleen ylös päin.

      Nietos oli taittanut pajut alleen
      mutta sitkeät vartensa nosti ylös jälleen.
      Taittelen pajuja, niistä koreja taas punoa aion
      Nyt niiden kissa oksilla kotiini koristeita taion.

      Leskenlehden kukat jätän varrelle tien
      niiden muistona kamerassa kuvan kotiin vien.

      Piia

    • Anonyymi00007

      Raihnainen keho taistelee yö yön jälkeen
      etsii hyvää asentoa
      vaihtaa tyynyä
      yrittää löytää käsille oikean asennon
      lihaksia särkee
      suonenveto iskee kesken unen.

      Parantaako särkylääke 'jos syö purkillisen.

    • Anonyymi00009

      Mereltä tuulee,,,,,
      kylmä

      siinä istun
      penkillä ,,,,,,,,,,,,,,,,

      kaunista

      jää peittää maisemaa

      yksi roheka pilkkijä
      kaivaa reikää
      istuu siinä
      tuijottaa
      jokin nykkii

      olisko kala,

      käännän katseen

      on kevät
      kaunis auinko

      huomaan
      olen vielä elossa !

      kirj: vanhus 2026 v !

      • Anonyymi00084

        Vain siten osaa.


    • Anonyymi00010

      Runosuoni ei toimi, puuttuu kenties loimi, katselen meren rantaa, kyllä elämä kantaa.

    • Anonyymi00011

      Taas kuljen kohti rantaa
      meri kiehtoo
      lumoaa

      hentoinen tuuli luo levottomuutta aaltoihin
      laineet liplattaa
      kuin meren musiiki
      lohdun toisi ,

      vanhus odottaa

      taivaan rataan tähyää
      nähdäkseen
      purjeet valkoiset

      aurinko häikäisee,
      laivaa ei näy

      vanhus astuu askeleen , toisenki ,
      huokaa
      lähtöä ei tullutkaan

      vielä,

      jospa huomenna !

      kirj: vanhus 2026 v

      • Anonyymi00012

      • Anonyymi00014

        Jospa huomenna, sanot runossasi
        kun mietiskelit määränpäätä askelissasi.

        Toivot että askel tänään kantaa
        ja kävellen käyt katsomassa rantaa.
        Nyt tuuli kantaa pienimmänkin huokauksen
        ja taivaan isä kuulee heikoimmankin huokauksen.
        On moni ikääntynyt väsynyt ja voimaton.
        vaan milloinkaan ei ei ole aivan toivoton,
        kun ajatus jo täytyy huomisista.
        ja ilon löytää oienistäkin kukkasista.

        kirj. Aloittaja


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Jospa huomenna, sanot runossasi
        kun mietiskelit määränpäätä askelissasi.

        Toivot että askel tänään kantaa
        ja kävellen käyt katsomassa rantaa.
        Nyt tuuli kantaa pienimmänkin huokauksen
        ja taivaan isä kuulee heikoimmankin huokauksen.
        On moni ikääntynyt väsynyt ja voimaton.
        vaan milloinkaan ei ei ole aivan toivoton,
        kun ajatus jo täytyy huomisista.
        ja ilon löytää oienistäkin kukkasista.

        kirj. Aloittaja

        ... ja taivaan isä kuulee heikoimmankin ----- rukouksen,---- vaihda huokauksen tilalle!
        Ajatus, vastasin puhelimeen välillä ja edellisen rivin loppusointu,,, kertautuo samana sanana, Oli vahinko.


    • Anonyymi00016
    • Anonyymi00017

      Maailma elää, vaikka ei olisi olemassa yhtään kelloa!

      Tämä on runoketju, ei juutuuppi! Kiitos jos maltat olla klikkamatta linkkejä tänne.

      Kirjoita oma runo, tai jos kopioit, kerrothan kuka on kirjoittaja.

    • Anonyymi00018

      19:12:21

      miksi kiukuttelet ?
      sori kun tunkeuduin runo kettjuusi,

      ei noi linkitukset ole juttuja,
      ne on kaunista muisiikia, runoon ja ikäämme liittyen

      ei kaikki runjon tekijät halua julkisuutta, mä olen tuntematon runon kirjoittaja kaikki runot on lähtöisin minusta itsestäni, siis tunteistani kokemuksista , näkemyksistä elämässä, ym.
      ne kaksi on mun
      nimmarilla kirj. vanhus 2026 v

      mull on kymmeniä nimimerkkejä, kätän satunnaisesti mitä milloinki,
      kovasti anteeksi
      en vaivaa ketjuasi tämän enempää,

      terv. yksi meitä palstan vanhuksista,

      luoja sinuaki sinuatkoon ja ohajtoon oikeaan lppuelämäsi taipaleella,

      ja pöytälaatikko runoja löytty satoja kotoa,
      jos jälkipolvet kuoltuani haluaa niistä kirjan tehdä
      se on heidän asiasnsa,
      tai menkköön sitten vaikka roskiin,
      se on heidän asiansa sitten,,,,,

      • Anonyymi00019

        Huomasin eilen tuon kiukuttelun ja ohjaamisen.
        Tämä suomi24 on näköjään kuolinkamppailussa. Kommenttien määrät vähenee. Keskustelua ei synny luonnollisesti ja sitä tyssäävät nämä isottelijat, jotka tekevät aloituksen, vaativat ja yrittävät rajoittaa osallistumista omilla säännöillään.

        Tuosta Kasevan biisistä. Siinä on koskettavat ja hyvinkin ajankohtaiset sanat ja se musiikki.
        Vanha biisi ja mietin mitä on aikoinaan sanoittajan mielessä liikkunut.

        Viime vuonna olin menossa Kasevan keikalle, mutta tuli este. Yritän tänä vuonna. Toinen bändi, jonka keikalle mielin on Ernos.


    • Anonyymi00020

      Olisi kohteliasta kertoa mitä linkin takana on!

      Tämähän on kuin erään jokivarren tekstit, linkki on, mutta ei tietos mitä ja mistä se kertoo,

      Runo on runo, mutta kun se on sävelletty, se onkin o musiikkikappale, jolla on nimi ja säveltäjä.

      Sanoitusta ei ole lupa kirjoittaa runona!
      Se on jo musiikintuottajan omistuksessa.

      Runojen kirjoittajat itse päättävät mitä ja missä julkaisevat.

      Runoistani joita on tehty musiikkia, tai jotka on julkaistu joissain muissa julkaisuissa, ei tänne ilmesty tekstiä,
      eikä linkkejä niihin.

      Kiitos kun ymmärrät perusteet.
      Luokaa Musiikkiketju, Tilaa on.

    • Anonyymi00021

      Olin minäkin ihminen
      minua kaivattiin
      ikävöitiin
      ja itkettiin perääni.

      Sinä olit ihminen
      joka tapoit ihmisen minussa.
      Halveksit
      inhosit
      ja vertasit muihin
      kauniimpiin
      viisaampiin ja rikkaampiin.

      Olivat sinulle rakkaampia
      mutt elääkö joku heistä?

      Minä elän!
      - Sinusta en tiedä -

    • Anonyymi00022

      2026.04.09 klo 10:05:26

      runosi kertoo syvästi loukkantuneesta henkilöstä,

      oman kokemusken mukaan k a i k k i ihmiset jossaki vaihetta elämää kokee raastavaa vääryyttä ja loukkuksia, niin minäki,,,,

      mutta,
      syyhän ei ole sinun
      vaan syy ja häpeä on sen ihmisen joka on sinua loukannu,,,,
      hän hävetköön tahollaan ,
      ilmeisesti pyytäis myös sinulta anteeksi
      jos tietäisi itse sinua joskus loukanneen,

      yleesä terve ihminen selviää näistäki henkisistä loukkauksista
      vaikka ehkä ne kaihertaa läpi elämän sielussa
      ja aiheuttaa sielun-kipua, ja pahaa mieltä,

      niin olen itsekki kokenu paljonki VÄÄRYYTTÄ omassa elämässä

      mutta
      mun on vaan ollu pakko elää tuskani kanssa ,
      ne loukkaukset ja vääryydet edeleenkin haavoittaa sieluani kun muistuu mieleen,

      itse olen päätelly niin että maailmassa on paljon vain ajattelemattomia ihmisiä
      jotka eivät tajua
      kuin pahoin he vahingoittaa lähimmäistään lokkavalla vääryydellään ja käytöksellään,

      mutta
      LUOJA tietää ja näkee kaiken,
      mä olen selvinny vain LUOJAN avulla kaikesta vääryydestä pahasta
      mitä olen joutunu kohtaamaan eläni aikana toisten ihmisten taholta,

      hartaasti toivon sinullekki luojan siunasta loppu elämäsi taipaleelle,
      vain luoja on se johon voi ania turvata,
      ja hädässä huutaa apua, hädässä luoja aina auttaa,

      " vaikka kulkisin minä pieässä laaksossa,
      en minä mitään pelkää
      sillä luoja on aina kanssani "

      on raamatun sana ja raamatun sana on totta,,,,,


      hyvää päivän jatkoa ja parempia päiviä loppuelämääsi,

      tv. vanhus 2026 v

    • Anonyymi00023

      Valot sammuneet
      ja iltalinjan viimeinenkin asiakas poistunut.
      Musta katu huutaa yksinäisyyttä
      sadepisaroiden ropinaan,

      Mies seisoo apteekin ovi syvennyksessä
      hartiat kumaraan painuneina
      kasvot täynnä ikävän uurteita,
      harmaa huopahattu päässään
      hän on entisyyden muisto nykypäivään.

      jatkuuko... ?

    • Anonyymi00024

      Tuli tuosta mieleeni Hakaniemen Ympyrätalon Apteekki.
      Se palveli yölläkin ja asiointi oli luukun kautta pienessä kopissa.
      On aina ollut vaarallista päästää ihmisiä yhden palveluhenkilön kanssa samaan liiketilaam n, vaikka ei olisi lääkkeitäkään.
      Alepan myymälä Asematunnelissa oli varastelijoiden paras mesta.
      Valvonta hoitivat parhaiten muut asiakkaat!
      Runoa en jatka.

      • Anonyymi00026

        Vanha ajat mielessä.


    • Anonyymi00025

      Aprillipäivän runoketju ihan hieno, ilmassa odotusta kevään.

      • Anonyymi00027

        Tässähän se on!

        Piirun paarun
        runolle siirryn
        taivaalla on vanha kuu
        ja liikkeellä myös yksi muu
        kun kuuta kiersi astronautit
        siitä varmaan sinä nautit
        tiede pelaa taidoillaan
        rikas nauttii rahoistaan
        köyhällä ei varaa ostaa ruokaa.
        edes hyvä mieli tänne suokaa
        kun runoilla joku tunnelmaa nostaa
        ei pitäisi pilkalla sitäkin kostaa
        esimerkki Agricolan antaa sanoja mulle
        tässä nyt tänä runonen myös sulle.

        Reilu-peli täällä ryömii esiin.
        lämmintä mieltä Teille tuleviinkin kesiin.


      • Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Tässähän se on!

        Piirun paarun
        runolle siirryn
        taivaalla on vanha kuu
        ja liikkeellä myös yksi muu
        kun kuuta kiersi astronautit
        siitä varmaan sinä nautit
        tiede pelaa taidoillaan
        rikas nauttii rahoistaan
        köyhällä ei varaa ostaa ruokaa.
        edes hyvä mieli tänne suokaa
        kun runoilla joku tunnelmaa nostaa
        ei pitäisi pilkalla sitäkin kostaa
        esimerkki Agricolan antaa sanoja mulle
        tässä nyt tänä runonen myös sulle.

        Reilu-peli täällä ryömii esiin.
        lämmintä mieltä Teille tuleviinkin kesiin.

        On varaa vaikka olen köyhä kuin kirkonrotta, tämä on aivan totta.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

        On varaa vaikka olen köyhä kuin kirkonrotta, tämä on aivan totta.

        Vainajia on haudattu kirkkojen lattioiden alle. Kirkon rotta ei aina ollut ilmeisesti nälässä, koska kanta on jatkunut.

        Ei köyhyys ole häpeä.
        Joka elättää itsenä köyhyydessä, ja saavuttaa vanhuuden, on todella taitava taloden hoitaja.
        Naapurini, varakas leskimies on usein sanonut etsivänä köyhää naista eläm
        nsä vanhuuteen. Syyksi kertonut, että sellainen nainen osaa laittaa vähistäkin eväistä hyvää ruokaa. Hänen vaimovauinajansa tarvitsi taloon köökkipiian ja keittäjän, eikä talossa silti ollut koskaan pöydässä kun suolasilakkaa ja pottuja.
        Hän tietää, että naapurin töllissä syödään paremmin.


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Vainajia on haudattu kirkkojen lattioiden alle. Kirkon rotta ei aina ollut ilmeisesti nälässä, koska kanta on jatkunut.

        Ei köyhyys ole häpeä.
        Joka elättää itsenä köyhyydessä, ja saavuttaa vanhuuden, on todella taitava taloden hoitaja.
        Naapurini, varakas leskimies on usein sanonut etsivänä köyhää naista eläm
        nsä vanhuuteen. Syyksi kertonut, että sellainen nainen osaa laittaa vähistäkin eväistä hyvää ruokaa. Hänen vaimovauinajansa tarvitsi taloon köökkipiian ja keittäjän, eikä talossa silti ollut koskaan pöydässä kun suolasilakkaa ja pottuja.
        Hän tietää, että naapurin töllissä syödään paremmin.

        Ei oikeasti köyhiä Suomessa ole.


      • Anonyymi00034
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Ei oikeasti köyhiä Suomessa ole.

        Miksi sitten on niin paljon valittajia?

        Köyhyysrajan alla on monta Suomen kansalaista ja jopa perheitä. Olisikohan aika tutustua sinunkin virallisiin tilastoihin.


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Miksi sitten on niin paljon valittajia?

        Köyhyysrajan alla on monta Suomen kansalaista ja jopa perheitä. Olisikohan aika tutustua sinunkin virallisiin tilastoihin.

        Valittajia on, se on totta, ja media nostaa valittajien valitukset esiin, koska ne myyvät, huonot uutiset myy, hyvät ei.


      • Anonyymi00039
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Ei oikeasti köyhiä Suomessa ole.

        Tilastot ovat tietysti aika vaikeasti luettavia ja tulkittavia. Varsinkin, jos ei tunne tilastoja ollenkaan.


      • Anonyymi00042
        Anonyymi00039 kirjoitti:

        Tilastot ovat tietysti aika vaikeasti luettavia ja tulkittavia. Varsinkin, jos ei tunne tilastoja ollenkaan.

        Vale , emävale, tilasto.


      • Anonyymi00044
        Anonyymi00042 kirjoitti:

        Vale , emävale, tilasto.

        Well, ehkä tuo kertoo sen, mitä niistä ymmärrät.


      • Anonyymi00045
        Anonyymi00044 kirjoitti:

        Well, ehkä tuo kertoo sen, mitä niistä ymmärrät.

        Onko tilasto joku elämäntapa uusi
        joku tuohonkin asiaan vihaisena huusi!

        Tehdään tilastoista turhaa turinaa
        kun köyhän mahassa on pelkkää kurinaa.


      • Anonyymi00048
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        Onko tilasto joku elämäntapa uusi
        joku tuohonkin asiaan vihaisena huusi!

        Tehdään tilastoista turhaa turinaa
        kun köyhän mahassa on pelkkää kurinaa.

        Tilastoon on pikku pakko vedota, jos joku on niin taukki, ettei tiedä sellaisia olevan olemassa, joilla eläminen ja oleminen on tiukkaa rahallisesti. Tässä(kin) maassa.


      • Anonyymi00052
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Ei oikeasti köyhiä Suomessa ole.

        Määrittele "oikeasti köyhä". Tässä maassa köyhyys on kyllä erilaista kuin esim. Ambomaalla, mutta niin ovat yhteiskunnatkin erilaisia siellä ja täällä.


      • Anonyymi00073
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Ei oikeasti köyhiä Suomessa ole.

        Suomessa on lähes miljoona köyhää.


      • Anonyymi00074
        Anonyymi00052 kirjoitti:

        Määrittele "oikeasti köyhä". Tässä maassa köyhyys on kyllä erilaista kuin esim. Ambomaalla, mutta niin ovat yhteiskunnatkin erilaisia siellä ja täällä.

        Ei Afrikan köyhiä ja Suomen köyhiä voi verrata.


    • Anonyymi00031

      Saarijärven Paavokin peltoa raivas
      köyhyys hänen aikakauttaan vaivas
      kun palkkatyötä tehdenkään ei köyhyydestä päästä
      ja kaikki tahot huutavat: säästä, säästä.
      Onko tullut aiks kaikki metsäni kaataa
      ja Paavon lailla ne pelloksi raivata, kuokkia, raataa?

    • Anonyymi00032

      Sanoissa soi sieluni laulu
      sitä ruokkii seinällä taulu.'
      Sävel syntyy sydämen sykkeestä
      soinnut taulun enkelin silmistä.
      Kahta lasta enkeli yli virran vie
      näkyy silta ja pieni hiekka tie.
      Ovat siivet enkelin auki, levällään
      ja hellästi ohjaa lapsia kädellään.

      Siitä kuvasta aihe rukoukseen
      sanattomaan huokaukseen
      joka lauluna kohoaa kuultavaksi
      sävelet nuoteiksi, soitettaviksi.

      Ano tämäkin.

    • Anonyymi00036

      Minne menit, Reilu peli?
      Olis aika kiva keli
      juosta Korpeen katsomaan
      kuinka alkaa kukkimaan
      mustikka ja puolukka
      suolla myöskin juolukka.

      Ulkomailta mansikkaa
      luumuja ja kirsikkaa
      kaupan hyllyyn kannetaan
      ostettavaks tarjotaan.
      Maltetaanko hetki
      tehdään vielä pieniretki
      runon tiellä täällä
      sadepäiväin säällä.

      Uudet tuulet puhaltaa
      kuka mukaan uskaltaa?

    • Anonyymi00037

      koe.
      Heitetäänkö sivuun jos tunkee mukaan
      kun ei muakaan täällä tunne kukaan?

      Saapiko olla kaikessa mukana aina,
      vaikka ei tykkäysnappia koskaan paina?

      Hylkikö tämä joukko, kun en kerro huhua?
      Saako täällä tilaa kun on tapana totta puhua?

      Syö en suuria annoksia illallisruokia
      enkä harrasta makaroonivuokia.

      Vähäkuituinen ruoka pilaa ruo'ansulatuksen
      ja lopettaa suolessa "jätemaassojen " kuljetuksen!

      • Anonyymi00038

        Puhutan runomitalla
        lauletaan puisto raitilla.


    • Anonyymi00040

      Onko runomitta vettä kupillinen,
      tai luumusoppaa koko kauhallinen?
      Juuri mittailin, kun keitin aamukahvin
      täytin mehulla tuon lasikarahvin,
      ja leivälleni pilkoin valkosipulista kynnen.
      Tämän heitin tähän ihan ohimennen,

      • Anonyymi00041

        Silmämitalla silmäilin
        luumusoppaasi ihailin.
        Leipään minä tyydyin
        kahvikupposeen hyydyin.


    • Anonyymi00046

      Kirjoitin hyvin lyhyen runon tuhmasta tytöstä, mutta se poistettiin.

      • Anonyymi00047

        Yritä uudestaan. T. Tuhma tyttö.


      • Anonyymi00049
        Anonyymi00047 kirjoitti:

        Yritä uudestaan. T. Tuhma tyttö.

        Tuhma tyttö tahallaan
        makaa aina mahallaan.

        Tuota hoki muinoin ukko
        mutt' auennut ei aittani lukko,

        Nyt olis aitan ovi ihan auki
        mutt' ukkolla on paha tauti.

        Ei se muista tietä aittani ovelle
        ei paina päätänsä minun povelle.

        Sillä on mielessä muut metkut
        kylillä kulkee, juo kaikki litkut,

        En itke moisen ukon perään
        kun yksin aitastani taas herään.


        Tässä Aamulaulu Aitasta.


    • Anonyymi00051

      Perjantaina riimit rimmaa, kevät on kuin elon mannaa.

    • Anonyymi00053

      Sade toi meille vihreän kesän
      huomasin koivussa pikkulinnun pesän.

      Ei ollut peittynyt pesä lehtiverhoon
      ja peipponenkin liittyi laulukerhoon.

      Yritin viheltää kuin laulurastas
      mutta siihen katolla varis vastas.

      Iltalauluksi.

      • Kesän ylistys.

        Aurinko ihana meille paistaa,
        tänään uskon-työtkin maistaa.
        Taivas niin sininen, pilvetön aivan
        minäkin unohdan huolet ja vaivat.

        Tänään mä kukkia maahan laitan,
        pöydälle maljakkoon jonkun taitan.
        Tuoksua kesän mä hengitän,
        runoratsuani kengitän.

        Ratsullain kirmaisen haavemaahan,
        mukaani Sinut- sinne saanhan?
        Unelmien puistoon, sinne vie tie,
        sieltäkö löydän kesäisen tien.?

        On ihmisen niin hyvä olla,
        mielikuvien kaapu on yllä.
        Surut ja huolet- unholaan,
        iloinen mieli ja nauretaan.

        Näin kuljen kesässä taas kerran,
        kuunnellen, katsellen silmätkin suljen.
        Tuoksut, lämmön ja lintujen laulun,
        nämä kaikki aistin, tunnen
        elämästä, kesästä kiitän.

        Kirj.13.6.2008
        Silloin kaikki oli toisin, oli ilo kirjoitella.


      • Anonyymi00057
        Hil-la kirjoitti:

        Kesän ylistys.

        Aurinko ihana meille paistaa,
        tänään uskon-työtkin maistaa.
        Taivas niin sininen, pilvetön aivan
        minäkin unohdan huolet ja vaivat.

        Tänään mä kukkia maahan laitan,
        pöydälle maljakkoon jonkun taitan.
        Tuoksua kesän mä hengitän,
        runoratsuani kengitän.

        Ratsullain kirmaisen haavemaahan,
        mukaani Sinut- sinne saanhan?
        Unelmien puistoon, sinne vie tie,
        sieltäkö löydän kesäisen tien.?

        On ihmisen niin hyvä olla,
        mielikuvien kaapu on yllä.
        Surut ja huolet- unholaan,
        iloinen mieli ja nauretaan.

        Näin kuljen kesässä taas kerran,
        kuunnellen, katsellen silmätkin suljen.
        Tuoksut, lämmön ja lintujen laulun,
        nämä kaikki aistin, tunnen
        elämästä, kesästä kiitän.

        Kirj.13.6.2008
        Silloin kaikki oli toisin, oli ilo kirjoitella.

        Tuo pvämäärä sopii ja osuu. Oli hieno kesä ja huumaavaa.


    • Anonyymi00054

      Ihanan runon iltalauluksi annoit
      lintujen laulut uneemme kannoit.

      Hyvän tunnelman iltaan loit
      levollisen mielen unelle soit.

      Ei ole mulla ääntä lauluun
      ei sovi runokaan naamatauluun.

    • Anonyymi00055

      Tuo aika toukokuun ja tuoksu koivupuun.

      • Anonyymi00056

        Kyllä. Koivun ja luonnon tuoksu on huumaavaa sateen jälkeen.


      • Anonyymi00058
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Kyllä. Koivun ja luonnon tuoksu on huumaavaa sateen jälkeen.

        Kahvipirtti.

        Pieni kotoinen pirtti tää,
        nyt jälleen oven auki jättää.
        Sisään astukaa ystävät, tutut,
        kertokaa meille hauskat jutut.

        Jos uutena mukaan tahdot tulla,
        on käsi ojossa silloin mulla.
        Voi tänne astella kadulta sisään,
        pöytään käydä, ei estä mikään.

        Kohtapa pirttimme lämpö hohtaa,
        ystävän täällä kun aina kohtaa.
        Ei yksikseen koskaan kukaan jää,
        se mottomme, ystäviks kaikki nää.

        Ulkona pakkanen paukkukoon,
        tai räntää työntää taivas.
        Pirtissä ystävät kokoontuu,
        jää kauas huolien häivä.

        Ystävät aarretta kalliimmat,,
        myös pirtissä tavata saamme.
        Joukossa ilot ja surutkin,
        ne kaikki yhdessä jaamme.

        Tanssimaan joudu jo pappa ja muori,
        jalka se nousee, mieli on nuori.
        Vaivat pois heitä ja mukaan riennä,
        tätäpä riemua kukaan ei kiellä.

        Muistoja niiltä ajoilta, kun kirjoittaminen oli iloa.


      • Anonyymi00059
        Anonyymi00058 kirjoitti:

        Kahvipirtti.

        Pieni kotoinen pirtti tää,
        nyt jälleen oven auki jättää.
        Sisään astukaa ystävät, tutut,
        kertokaa meille hauskat jutut.

        Jos uutena mukaan tahdot tulla,
        on käsi ojossa silloin mulla.
        Voi tänne astella kadulta sisään,
        pöytään käydä, ei estä mikään.

        Kohtapa pirttimme lämpö hohtaa,
        ystävän täällä kun aina kohtaa.
        Ei yksikseen koskaan kukaan jää,
        se mottomme, ystäviks kaikki nää.

        Ulkona pakkanen paukkukoon,
        tai räntää työntää taivas.
        Pirtissä ystävät kokoontuu,
        jää kauas huolien häivä.

        Ystävät aarretta kalliimmat,,
        myös pirtissä tavata saamme.
        Joukossa ilot ja surutkin,
        ne kaikki yhdessä jaamme.

        Tanssimaan joudu jo pappa ja muori,
        jalka se nousee, mieli on nuori.
        Vaivat pois heitä ja mukaan riennä,
        tätäpä riemua kukaan ei kiellä.

        Muistoja niiltä ajoilta, kun kirjoittaminen oli iloa.

        Kenen runo?

        Kirjoittaja jäi mmainitsematta!
        Se on sanavapauden yksimmääräys, jos lainaat, kerro.


      • Anonyymi00060
        Anonyymi00059 kirjoitti:

        Kenen runo?

        Kirjoittaja jäi mmainitsematta!
        Se on sanavapauden yksimmääräys, jos lainaat, kerro.

        Anteeksi, en ollut kirjautunut,
        Ei nytkään kirjaus esiin tullut, joten Hil-la on syntipukki.


      • Anonyymi00061
        Anonyymi00060 kirjoitti:

        Anteeksi, en ollut kirjautunut,
        Ei nytkään kirjaus esiin tullut, joten Hil-la on syntipukki.

        Niin arvelinkin, siksi halusin tarkentaa ja kysyä.
        Kiitos.


    • Anonyymi00062

      Muistan ylösalaisin käännetyn veneen Kaisaniemen puiston rannassa
      ja muistan se kulmakioskin siinä kiviaidan kulmassa
      Ravintola Kaisaniemeen menomatkalla poikkesin
      silloin 75 vuotta sitten ostamaan ”Malaisliittolaisia pastilleja”

      Veneen alla makasi mies,
      Soutuveneitä oli siinä Hakaniemen sillan ja Kaisaniemen välisellä rannalla
      eikä kaupunki niitä kiektänyt.
      Tuo mies, hän huusi minulle sieltä venen alta
      piikkikorkokengissäni ja hieniossa juhlapuvussani
      menin veneen viereen, kumarruin ja kysyin mikä hätä?

      Tuo tapaaminen muutti minun elämänasenteeni vaikka
      en koskaan ollut ylenkatsonut heikkoja, köyhiä ja apua tarvitsevia.
      Minut on kasvatettu olemaan auttaja,
      ei huutamaan apua kun polvessa on rupi.

      Kulmakioskia ei ole, tuskin veneitäkään,
      mutta tänäkin iltana rukoilen voimia ja armeliaita ihmisiä
      huomaamaan kuinka veneen alla makaava jalaton mieskin
      voi olla henkisesti kunnossa, sivistynyt ja oppinut ihminen,
      vaikka kohtalo on jättänyt hänet muiden avustettavaksi.

      Kaikki he eivä löydä edes vanhaa venettä suojaksensa,

      Kuolio on kohtalokas, kun elää veneen alla,
      lähellä Helsingin rautatieasemaa.

      Minulle jäi hänestä hyvä mieli.

      Kiitos, että sain tutustua Sinuun.
      Huokaan syvään muistoille.

      • Anonyymi00063

        Nälkäiselle ostan ruokaa, palelvalle annan vaikka oman takkini.
        Tahaa en anna.


    • Anonyymi00064

      Sanat ovat ilmaisia
      kun opit ne kiinni nappaamaan.
      Lapset olivat iloisia
      ja alkoivat tyynyjä hakkaamaan.
      Äiti toi Aapiset
      opetti heitä lukaan Iitä, Aata ja Oota.
      Se lopetti hakkaamiset
      Pihaportiksi sanoivat oppimansa Hoota.

      Sanat tallensi ihan lukkojen taakse, ja
      taispa totta tosiaan suurin tallennetila ollakin omassa päässä.!

    • Anonyymi00065

      OLi piilos politiikan alla
      omian halua kertoa meille Malla
      vaalitja valheet palstalla laukkaa
      tyhmä niitä lohdukseen haukkaa.
      Syödään vain pottumuusia
      tai keitetään tillissä uusia
      niistä täyttyy maha ja pää
      kuin kiukkuiseha nälkään jää.

      Opettajaksi ei ole miusta
      leipänä vaikka syön vain ruista
      pissat ja dinnerit outoja mulle
      taitavat maistua ehkä sulle
      sokerinkin täällä joku kieltää
      sitä on vaikea minun mieltää
      kun sokeria en muutoinkaan syö
      on opetuksissa kai suuriin työ
      porukka täällä kaikelle nauraa
      minun aamupurossan aina on kauraa.

      Yöäs valoon, pimeästä.

      • Anonyymi00066

        Aina ruista ranteisiin ja kauraa voimankeruuseen.


    • Anonyymi00067

      Suviyön salaisuus
      salattu rakkaus.
      Me olemme lempineet toisiamme
      kaikki vuodet.

      Paljon on aikaa vietetty sylityksin
      en ole vieläkään yksin!

    • Anonyymi00068

      Sinua olen Rakastanut
      Sinua olen Kaivannut.

      Olethan aina vain minun
      sillä minä olen ikuisesti sínun.

      En amma kaiken unohtua
      ei kaikki saa tuhoutua,

      kun viestejä menee silppuriin,
      minä talletan tämänkin albummin.

    • Anonyymi00069

      Piirun paarun
      piikkikoroissani liikun
      katutansseissa paljaon jaloin
      lenkkaripuutetta anteeksi anoin.

      Korkkareissa katua kuljeskelin
      ja vanhoja lavatanseja ajattelin.

      Sulla on tyttö kepiät jalat
      jok pian mulla akaksi alat
      kyseli poika tansien lomassa
      ja sitten olimme liitossa somassa.

    • Anonyymi00070

      Kysyin tuntemattomalta, vieraalta onnistuuko, hän totesi enpä tiedä.
      Toivotin kuitenkin onnea, anna elämän viedä.

    • Anonyymi00071

      nopiat jalat ja polkan tahti
      siinä se koko tanssin mahti
      minulle sopii molemmat noista
      kaikki eivät ehkä koskaan loista
      pollkan rytmi on kiivas ja kuuma
      yanssijan valtaa tanssin huuma.

    • Anonyymi00072

      Saa riimit laittaa sanat taittaa, ei se mitään haittaa kesä maittaa.

    • Anonyymi00075

      Sanoin pahasti.
      Hän pani paremmaksi.
      Sanoi hyvästi.

    • Anonyymi00076

      Korennon viimeinen ohje
      elä päivä kerrallaan,

    • Anonyymi00077

      Ei selviä elämästä hengissä, ainakaan missään jengissä. J.L.

      • Anonyymi00081

        "Ei elämästä selviä hengissä, eikä ainakaan missään jengissä voi elämästä selvitä hengissä ... ". Juice oli nero; joukoissa tyhmyys tiivistyy.


    • Anonyymi00078

      Lapsien lailla
      huolia vailla,
      vesilätäkäista nauti.
      Se ei ole paha tauti.
      Lapsen mielellä
      sokeri kielellä
      se makealle maistuu.
      Pulla uunisa paistuu.

      • Anonyymi00085

        Punotaan runot esiin, lämpimiin kesiin.


    • Anonyymi00079

      Ei ole kaikkien elämä mustaa.
      Tänne joku aina runoja rustaa!

      • Anonyymi00080

        Sateinen kausi ja viileä sää kai ovat saaneet sanasepot telkkarin ääreen. Mitä sieltä kannattaa katsoa, en vältä jalkapallosta.


      • Anonyymi00088
        Anonyymi00080 kirjoitti:

        Sateinen kausi ja viileä sää kai ovat saaneet sanasepot telkkarin ääreen. Mitä sieltä kannattaa katsoa, en vältä jalkapallosta.

        Sanoja esiin pyytää anoja, anotaan anoilta uusia sanoja.


    • Anonyymi00082

      Tulee sieltä vanhan uusintaa.
      Runous on kansan ominaisuus, runonlaulajia on kaikissa roduissa ja kansoissa.
      Vainajalle on laulettu runoillen, kerrottu entisestä ja tulevasta,

      Lapin jouku on laulua ja sen taitajilla on osansa menneisyyten tapojen säilymisenä nyky yhteiskunnassa,
      Onn joku nuorimies joka jokasi kilpailuissa, mutta en muista ja googlella en nyt siitä ala hakemaan.

      • Anonyymi00083

        Olympiavoittaja, painija Pertti Ukkola runoili usein kisoissa.


      • Anonyymi00086
        Anonyymi00083 kirjoitti:

        Olympiavoittaja, painija Pertti Ukkola runoili usein kisoissa.

        Tämä ryhmä , tai yksi täällä, runoilee aloituksilla.
        Siitä sain aiheen:

        Aina on kysymysmerkki perässä.
        Se kyselee monessa erässä,
        kun ei voi mitään muuta ossaa kuin kysyä,
        voisi jo noilla taidoilla hiljaisena pysyä.

        On täällä ennekin runoilla puhuttu
        eikä silloin naapureista mitään huhuttu,
        nyt leviää tiedot perheestä jopa omasta,
        ei kyllä ole järkeä saanut oikeasta kopasta.

        Järki ja potut ovat sattuneet samaan koppaan
        siksi saikin kerättyä liikakiloja omaankroppaan.
        Tai voihan se olla myös emäntä laihimmasta päästä
        se ei noita omia asioitaankaan julkisuudelta säästä.

        Moneksi meitä on täällä ollut ja aina tulee uusia
        jotka leipoo, paistaa, kattaaja keittää jopa muusia.
        Ruoka se on täälläkin noiden suurisuiden juttu.
        mahtaako se nälkä olla kuitenkaan kovin tuttu.

        Jokupoikkeaja.


      • Anonyymi00087
        Anonyymi00086 kirjoitti:

        Tämä ryhmä , tai yksi täällä, runoilee aloituksilla.
        Siitä sain aiheen:

        Aina on kysymysmerkki perässä.
        Se kyselee monessa erässä,
        kun ei voi mitään muuta ossaa kuin kysyä,
        voisi jo noilla taidoilla hiljaisena pysyä.

        On täällä ennekin runoilla puhuttu
        eikä silloin naapureista mitään huhuttu,
        nyt leviää tiedot perheestä jopa omasta,
        ei kyllä ole järkeä saanut oikeasta kopasta.

        Järki ja potut ovat sattuneet samaan koppaan
        siksi saikin kerättyä liikakiloja omaankroppaan.
        Tai voihan se olla myös emäntä laihimmasta päästä
        se ei noita omia asioitaankaan julkisuudelta säästä.

        Moneksi meitä on täällä ollut ja aina tulee uusia
        jotka leipoo, paistaa, kattaaja keittää jopa muusia.
        Ruoka se on täälläkin noiden suurisuiden juttu.
        mahtaako se nälkä olla kuitenkaan kovin tuttu.

        Jokupoikkeaja.

        Muuten, voisi täällä kirjoitella runomitassa ueammin, ja useampi.
        Taitoja luulisi täälläki riittävän. Olettaisin,


    • Anonyymi00089

      Juhannus tuli, oli ja nukuin yön yli
      ei ollut aamulla vieressä lämmin syli.
      Joku muisto vaivasi
      pyöri ajatus päässä,
      Liekö syy viileässä säässä
      kun juhlinta loppui ajoissa
      jopa noissa pihan teltoissa.

    • Anonyymi00090

      Koski kuohuu
      kukko kiekuu
      isäntä nukkuu
      emäntä liikkuu
      lapsi keinuu
      lippu liehuu

      Sellaista juhannusta.

    • Anonyymi00091

      Kyllä ossaavat olla innokkaita jokku tuosta kuolemasta.
      Sehän on vaan nukkumista pois ajallisesta.
      Mittään kummallista siihen ei kai liity,
      jos ei ite ala pelekäämään.

      Jos sitä ny itelseen miettiin pittääkö kaikki kirijotta muihen lujettavaksi?

    • Anonyymi00092

      Hyttyset hittolaiset
      inisivät ilähellä
      kävelivät iholla
      alkoi nislkaa kutittaa
      riivin raavin
      ihon rikki
      iloa en nauttinut
      hyttysiä huiskinut
      koko iltalenkin ajan.

    • Anonyymi00093

      Sataa vettä, ei ole itikoita.

    • Anonyymi00094

      Hinua hinua hakastan
      yö laskee päälleni pimeän jonkun
      liekö merkki varhaisen dementtian
      kun ei muista
      mitä tulee laulajien suista
      se erottaa vanhukset muista

      • Anonyymi00095

        " ... pimeän seppeleen". Nuku yöllä, uni puhdistaa aivoja, muistat sitten paremmin.


      • Anonyymi00096
        Anonyymi00095 kirjoitti:

        " ... pimeän seppeleen". Nuku yöllä, uni puhdistaa aivoja, muistat sitten paremmin.

        Ehkä hän kirjoittikin tuon Sinua ärsyttääkseen?
        Osui ja upposi, Voit lopettaa valvontasi, me nukummekin, koska muutoin emme eläisi.

        Huvittavaa... oikolukijana valvoo.. hmmm-


      • Anonyymi00099
        UUSI
        Anonyymi00096 kirjoitti:

        Ehkä hän kirjoittikin tuon Sinua ärsyttääkseen?
        Osui ja upposi, Voit lopettaa valvontasi, me nukummekin, koska muutoin emme eläisi.

        Huvittavaa... oikolukijana valvoo.. hmmm-

        Mukavaa, että huvitut kirjoittamistani. Kommentoin, kun kommentoin, en oikolue enkä aina ärsyynnykään. Joskus kyllä, kun joku 'onnistuu' ylihyvin.


    • Anonyymi00097

      Hiiri meni lypsylle. . . vanhan runon lauseesta.

      Näimme lapsenlapsen kanssa, kun laitumella makasi päiväunilla muutamia tuttuja lehmiä. pysöhdyimme katsomaan, siinä märehti ilmeisestimhiljattain poikinut lehmä, koska utereista valui maitoa maahan,
      Pieni kysyi miksi maitoa valuu, ja koitin selittää, että pian on iltalypsyn aika, ja silloin se utare tyhjenee.
      jatkoin matkaani, mutta hön huusi minua katsomaan kuinka hiiri imee tissiä,

      En nähnyt mitään, mutta sitten livahti pieni hiiri siinä valuneen maidon tipoissa, kailipais maitoa ja meni kiireesti meiltä piioon , heinä ei ollut lyhyttä kuin leikattu nurmikko ja sinne katosi maidon juoja..
      Hiiri oli lypsyllä!

      • Anonyymi00098
        UUSI

        Kiva tarina. Itse nostin päivällä nurmikkoon lyhentämisen jälkeen jääneen kuivuneen heinätukon. Alkoi kuulua kovaa inisemistä ja pelästyin, että siellä oli linnunpoikasia. Ei ollut, vaan sentin, parin pituisia hiirulaisen lapsia.

        Ajattelin, että nämä tulevat syksyllä sisälle, pitäisi lopettaa. Mutku ma en pysty sellaista tekemään, niin heitin heinätukon takaisin niitten päälle.


      • Anonyymi00100
        UUSI
        Anonyymi00098 kirjoitti:

        Kiva tarina. Itse nostin päivällä nurmikkoon lyhentämisen jälkeen jääneen kuivuneen heinätukon. Alkoi kuulua kovaa inisemistä ja pelästyin, että siellä oli linnunpoikasia. Ei ollut, vaan sentin, parin pituisia hiirulaisen lapsia.

        Ajattelin, että nämä tulevat syksyllä sisälle, pitäisi lopettaa. Mutku ma en pysty sellaista tekemään, niin heitin heinätukon takaisin niitten päälle.

        Hiiren lapset kasvavat
        pian pahantekoon jo jaksavat
        jyrsivät ja sotkevat
        taisivat vielä olla sokeat.

        No, olisit jättänyt peiton pois,
        luonto niiden elämästä päättänyt ois.
        Ne kun ovat ruokaa linnuille
        maistunut olis niiden ppikasille monille.

        Sattuuhan noita. Hiiri ei niin suuri haittaeläin, kuin monissa kupungisssa nykyisin elelee suuria rottalaumoja.
        Niiden hävittämien on jo yhteiskunnallekkin ongelma.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe