Se oli siellä piilossa
puhumattomien sanojen joukossa
oma runosielu.
Pompotti sydämen sykkeenä
pakotti kielenkärjessä
kuin tärpätti tippa silmässä.
Tänään annoin sen tulla ulos piilostaan
puhkaista reiän ja käytävän hiljaisuuden kallioon
ja huudan yksinäisyydessä
unohdettujen ajatusten sanoja esiin.
Reilu-peli.
Runoketju 1.4.-26
98
1010
Vastaukset
Runosielun on pakko saada olla vapaa. Muuten se särkyy.
Tuhansiksi sanomattomaksi hetkiksi, kipeiksi kaipauksiksi,
sydämen sivulyönneiksi. otsan rypistyksiksi.
Sanan ollessa vapaa, rento, kevyt
se lentää kuin sudenkorento
lipuu kuin lumme,
avautuu kuin ruusu,
tuoksuu kuin koivu,
antaa iloa kuin hymy.- Anonyymi00001
Huhtikuu on lupaus ja toivo uudesta alusta.
- Anonyymi00002
"Huhtikuu on julmin kuukausi, se siittää
syreenejä kuolleesta maasta, sekoittaa
muiston haluun, herättää
hengettömät juuret
kevään sateeseen.
Talvi piti meidät lämpiminä, se peitti
maan unohduksen lumeen, ruokki
mukuloilla sitä vähää mikä elämästä oli jäljellä."- Anonyymi00013
Julmuus on kaukana keväästä ja huhtikuusta, lokakuuta vois kutsua ehkä julmaksi, tai rankaksi.
- Anonyymi00003
Tässä minä taas tulen, Herra - sinun luoksesi
Ei ollakaan puhuttu pitkään aikaan, mutta olethan sinä tiennyt missä olen menossa.
Vähän arkaillen näin tulen, olen kai oppinut, että tuomitset.
Ei vain kuulu kuumaa kiveä - eikä maa aukene altani.
Olenko sittenkin tervetullut?
Voiko olla että pidät minusta - ihan näin tällaisena.
Läysin laatikon pohjalta runon tunti sitten kun etsin ihan muuta. Ei aavistustakaan mistä olen saanut ja kuka kirjoittanut. Kun nyt joku teistä oli runolla aloittanut, tulin siihen tulokseen että oli kai Jumalan tarkoitus, että jaan tämän löytöni.- Anonyymi00029
Kuulumme kaikki tänne.
- Anonyymi00004
Sanat olivat hukassa
minut oli leikattu
kun piti herätä
sydämeni pysähtyi
muistan kuulleeni huutoa
akuuttiin, akuuttiin ...
tajuntaani ei muuta jäänyt.
Oli minua kyselty
mitään ei kerrottu
- leikattu on mutta ei ole osastolla -
Heräsin tietämättä eilisistä
sanatkin olivat hukassa
kieli liian iso suuhuni
ja kädet eivät totelleet käskyäni
Huoneeni valot sammutettiin
laitoin kädet ristiin ja puhuin Jumalalle.
Olin yksin,
Kysyin, miksi olen tässä
haluaisin elää
äiti tarvitsee minua
ja lapset. . .
Jumalani, rukoilen Sinua
puhuin ajatuksissani
mutta sanoja ei suustani syntynyt
mitään ei kuulunu kuultavaksi
mutta silmistä putoili kyyneliä tyynylle.
Muistan yhä, kun minulla ei ollut sanoja
puhuin Jumalalle, puhumatta,
Hän kuuli ja toi minulle sanat takaisin
ja käsiini voimat niitä muistiin merkitsemään.
Kiitän tänäänkin,
Minulla on armolahja. - Anonyymi00005
Huhtikuun tunnelmaa
Pajut ja leskenlehti
kukkimaan jälleen ehti,
ennen kuin niiden heräävän näin
ja nousevan hangen alta uudelleen ylös päin.
Nietos oli taittanut pajut alleen
mutta sitkeät vartensa nosti ylös jälleen.
Taittelen pajuja, niistä koreja taas punoa aion
Nyt niiden kissa oksilla kotiini koristeita taion.
Leskenlehden kukat jätän varrelle tien
niiden muistona kamerassa kuvan kotiin vien.
Piia - Anonyymi00007
Raihnainen keho taistelee yö yön jälkeen
etsii hyvää asentoa
vaihtaa tyynyä
yrittää löytää käsille oikean asennon
lihaksia särkee
suonenveto iskee kesken unen.
Parantaako särkylääke 'jos syö purkillisen. - Anonyymi00009
Mereltä tuulee,,,,,
kylmä
siinä istun
penkillä ,,,,,,,,,,,,,,,,
kaunista
jää peittää maisemaa
yksi roheka pilkkijä
kaivaa reikää
istuu siinä
tuijottaa
jokin nykkii
olisko kala,
käännän katseen
on kevät
kaunis auinko
huomaan
olen vielä elossa !
kirj: vanhus 2026 v !- Anonyymi00084
Vain siten osaa.
- Anonyymi00010
Runosuoni ei toimi, puuttuu kenties loimi, katselen meren rantaa, kyllä elämä kantaa.
- Anonyymi00011
Taas kuljen kohti rantaa
meri kiehtoo
lumoaa
hentoinen tuuli luo levottomuutta aaltoihin
laineet liplattaa
kuin meren musiiki
lohdun toisi ,
vanhus odottaa
taivaan rataan tähyää
nähdäkseen
purjeet valkoiset
aurinko häikäisee,
laivaa ei näy
vanhus astuu askeleen , toisenki ,
huokaa
lähtöä ei tullutkaan
vielä,
jospa huomenna !
kirj: vanhus 2026 v- Anonyymi00012
Jamppa Tuominen !
Valkoiset purjeet !
https://www.youtube.com/watch?v=XZwheUTgiv0&list=RDXZwheUTgiv0&start_radio=1 - Anonyymi00014
Jospa huomenna, sanot runossasi
kun mietiskelit määränpäätä askelissasi.
Toivot että askel tänään kantaa
ja kävellen käyt katsomassa rantaa.
Nyt tuuli kantaa pienimmänkin huokauksen
ja taivaan isä kuulee heikoimmankin huokauksen.
On moni ikääntynyt väsynyt ja voimaton.
vaan milloinkaan ei ei ole aivan toivoton,
kun ajatus jo täytyy huomisista.
ja ilon löytää oienistäkin kukkasista.
kirj. Aloittaja - Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Jospa huomenna, sanot runossasi
kun mietiskelit määränpäätä askelissasi.
Toivot että askel tänään kantaa
ja kävellen käyt katsomassa rantaa.
Nyt tuuli kantaa pienimmänkin huokauksen
ja taivaan isä kuulee heikoimmankin huokauksen.
On moni ikääntynyt väsynyt ja voimaton.
vaan milloinkaan ei ei ole aivan toivoton,
kun ajatus jo täytyy huomisista.
ja ilon löytää oienistäkin kukkasista.
kirj. Aloittaja... ja taivaan isä kuulee heikoimmankin ----- rukouksen,---- vaihda huokauksen tilalle!
Ajatus, vastasin puhelimeen välillä ja edellisen rivin loppusointu,,, kertautuo samana sanana, Oli vahinko.
- Anonyymi00016
Kun maailma elää kun kello käy !
https://www.youtube.com/watch?v=kidlIqJAF7o&list=RDkidlIqJAF7o&start_radio=1 - Anonyymi00017
Maailma elää, vaikka ei olisi olemassa yhtään kelloa!
Tämä on runoketju, ei juutuuppi! Kiitos jos maltat olla klikkamatta linkkejä tänne.
Kirjoita oma runo, tai jos kopioit, kerrothan kuka on kirjoittaja. - Anonyymi00018
19:12:21
miksi kiukuttelet ?
sori kun tunkeuduin runo kettjuusi,
ei noi linkitukset ole juttuja,
ne on kaunista muisiikia, runoon ja ikäämme liittyen
ei kaikki runjon tekijät halua julkisuutta, mä olen tuntematon runon kirjoittaja kaikki runot on lähtöisin minusta itsestäni, siis tunteistani kokemuksista , näkemyksistä elämässä, ym.
ne kaksi on mun
nimmarilla kirj. vanhus 2026 v
mull on kymmeniä nimimerkkejä, kätän satunnaisesti mitä milloinki,
kovasti anteeksi
en vaivaa ketjuasi tämän enempää,
terv. yksi meitä palstan vanhuksista,
luoja sinuaki sinuatkoon ja ohajtoon oikeaan lppuelämäsi taipaleella,
ja pöytälaatikko runoja löytty satoja kotoa,
jos jälkipolvet kuoltuani haluaa niistä kirjan tehdä
se on heidän asiasnsa,
tai menkköön sitten vaikka roskiin,
se on heidän asiansa sitten,,,,,- Anonyymi00019
Huomasin eilen tuon kiukuttelun ja ohjaamisen.
Tämä suomi24 on näköjään kuolinkamppailussa. Kommenttien määrät vähenee. Keskustelua ei synny luonnollisesti ja sitä tyssäävät nämä isottelijat, jotka tekevät aloituksen, vaativat ja yrittävät rajoittaa osallistumista omilla säännöillään.
Tuosta Kasevan biisistä. Siinä on koskettavat ja hyvinkin ajankohtaiset sanat ja se musiikki.
Vanha biisi ja mietin mitä on aikoinaan sanoittajan mielessä liikkunut.
Viime vuonna olin menossa Kasevan keikalle, mutta tuli este. Yritän tänä vuonna. Toinen bändi, jonka keikalle mielin on Ernos.
- Anonyymi00020
Olisi kohteliasta kertoa mitä linkin takana on!
Tämähän on kuin erään jokivarren tekstit, linkki on, mutta ei tietos mitä ja mistä se kertoo,
Runo on runo, mutta kun se on sävelletty, se onkin o musiikkikappale, jolla on nimi ja säveltäjä.
Sanoitusta ei ole lupa kirjoittaa runona!
Se on jo musiikintuottajan omistuksessa.
Runojen kirjoittajat itse päättävät mitä ja missä julkaisevat.
Runoistani joita on tehty musiikkia, tai jotka on julkaistu joissain muissa julkaisuissa, ei tänne ilmesty tekstiä,
eikä linkkejä niihin.
Kiitos kun ymmärrät perusteet.
Luokaa Musiikkiketju, Tilaa on. - Anonyymi00021
Olin minäkin ihminen
minua kaivattiin
ikävöitiin
ja itkettiin perääni.
Sinä olit ihminen
joka tapoit ihmisen minussa.
Halveksit
inhosit
ja vertasit muihin
kauniimpiin
viisaampiin ja rikkaampiin.
Olivat sinulle rakkaampia
mutt elääkö joku heistä?
Minä elän!
- Sinusta en tiedä - - Anonyymi00022
2026.04.09 klo 10:05:26
runosi kertoo syvästi loukkantuneesta henkilöstä,
oman kokemusken mukaan k a i k k i ihmiset jossaki vaihetta elämää kokee raastavaa vääryyttä ja loukkuksia, niin minäki,,,,
mutta,
syyhän ei ole sinun
vaan syy ja häpeä on sen ihmisen joka on sinua loukannu,,,,
hän hävetköön tahollaan ,
ilmeisesti pyytäis myös sinulta anteeksi
jos tietäisi itse sinua joskus loukanneen,
yleesä terve ihminen selviää näistäki henkisistä loukkauksista
vaikka ehkä ne kaihertaa läpi elämän sielussa
ja aiheuttaa sielun-kipua, ja pahaa mieltä,
niin olen itsekki kokenu paljonki VÄÄRYYTTÄ omassa elämässä
mutta
mun on vaan ollu pakko elää tuskani kanssa ,
ne loukkaukset ja vääryydet edeleenkin haavoittaa sieluani kun muistuu mieleen,
itse olen päätelly niin että maailmassa on paljon vain ajattelemattomia ihmisiä
jotka eivät tajua
kuin pahoin he vahingoittaa lähimmäistään lokkavalla vääryydellään ja käytöksellään,
mutta
LUOJA tietää ja näkee kaiken,
mä olen selvinny vain LUOJAN avulla kaikesta vääryydestä pahasta
mitä olen joutunu kohtaamaan eläni aikana toisten ihmisten taholta,
hartaasti toivon sinullekki luojan siunasta loppu elämäsi taipaleelle,
vain luoja on se johon voi ania turvata,
ja hädässä huutaa apua, hädässä luoja aina auttaa,
" vaikka kulkisin minä pieässä laaksossa,
en minä mitään pelkää
sillä luoja on aina kanssani "
on raamatun sana ja raamatun sana on totta,,,,,
hyvää päivän jatkoa ja parempia päiviä loppuelämääsi,
tv. vanhus 2026 v - Anonyymi00023
Valot sammuneet
ja iltalinjan viimeinenkin asiakas poistunut.
Musta katu huutaa yksinäisyyttä
sadepisaroiden ropinaan,
Mies seisoo apteekin ovi syvennyksessä
hartiat kumaraan painuneina
kasvot täynnä ikävän uurteita,
harmaa huopahattu päässään
hän on entisyyden muisto nykypäivään.
jatkuuko... ? - Anonyymi00024
Tuli tuosta mieleeni Hakaniemen Ympyrätalon Apteekki.
Se palveli yölläkin ja asiointi oli luukun kautta pienessä kopissa.
On aina ollut vaarallista päästää ihmisiä yhden palveluhenkilön kanssa samaan liiketilaam n, vaikka ei olisi lääkkeitäkään.
Alepan myymälä Asematunnelissa oli varastelijoiden paras mesta.
Valvonta hoitivat parhaiten muut asiakkaat!
Runoa en jatka.- Anonyymi00026
Vanha ajat mielessä.
- Anonyymi00025
Aprillipäivän runoketju ihan hieno, ilmassa odotusta kevään.
- Anonyymi00027
Tässähän se on!
Piirun paarun
runolle siirryn
taivaalla on vanha kuu
ja liikkeellä myös yksi muu
kun kuuta kiersi astronautit
siitä varmaan sinä nautit
tiede pelaa taidoillaan
rikas nauttii rahoistaan
köyhällä ei varaa ostaa ruokaa.
edes hyvä mieli tänne suokaa
kun runoilla joku tunnelmaa nostaa
ei pitäisi pilkalla sitäkin kostaa
esimerkki Agricolan antaa sanoja mulle
tässä nyt tänä runonen myös sulle.
Reilu-peli täällä ryömii esiin.
lämmintä mieltä Teille tuleviinkin kesiin. - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Tässähän se on!
Piirun paarun
runolle siirryn
taivaalla on vanha kuu
ja liikkeellä myös yksi muu
kun kuuta kiersi astronautit
siitä varmaan sinä nautit
tiede pelaa taidoillaan
rikas nauttii rahoistaan
köyhällä ei varaa ostaa ruokaa.
edes hyvä mieli tänne suokaa
kun runoilla joku tunnelmaa nostaa
ei pitäisi pilkalla sitäkin kostaa
esimerkki Agricolan antaa sanoja mulle
tässä nyt tänä runonen myös sulle.
Reilu-peli täällä ryömii esiin.
lämmintä mieltä Teille tuleviinkin kesiin.On varaa vaikka olen köyhä kuin kirkonrotta, tämä on aivan totta.
- Anonyymi00030
Anonyymi00028 kirjoitti:
On varaa vaikka olen köyhä kuin kirkonrotta, tämä on aivan totta.
Vainajia on haudattu kirkkojen lattioiden alle. Kirkon rotta ei aina ollut ilmeisesti nälässä, koska kanta on jatkunut.
Ei köyhyys ole häpeä.
Joka elättää itsenä köyhyydessä, ja saavuttaa vanhuuden, on todella taitava taloden hoitaja.
Naapurini, varakas leskimies on usein sanonut etsivänä köyhää naista eläm
nsä vanhuuteen. Syyksi kertonut, että sellainen nainen osaa laittaa vähistäkin eväistä hyvää ruokaa. Hänen vaimovauinajansa tarvitsi taloon köökkipiian ja keittäjän, eikä talossa silti ollut koskaan pöydässä kun suolasilakkaa ja pottuja.
Hän tietää, että naapurin töllissä syödään paremmin. - Anonyymi00033
Anonyymi00030 kirjoitti:
Vainajia on haudattu kirkkojen lattioiden alle. Kirkon rotta ei aina ollut ilmeisesti nälässä, koska kanta on jatkunut.
Ei köyhyys ole häpeä.
Joka elättää itsenä köyhyydessä, ja saavuttaa vanhuuden, on todella taitava taloden hoitaja.
Naapurini, varakas leskimies on usein sanonut etsivänä köyhää naista eläm
nsä vanhuuteen. Syyksi kertonut, että sellainen nainen osaa laittaa vähistäkin eväistä hyvää ruokaa. Hänen vaimovauinajansa tarvitsi taloon köökkipiian ja keittäjän, eikä talossa silti ollut koskaan pöydässä kun suolasilakkaa ja pottuja.
Hän tietää, että naapurin töllissä syödään paremmin.Ei oikeasti köyhiä Suomessa ole.
- Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ei oikeasti köyhiä Suomessa ole.
Miksi sitten on niin paljon valittajia?
Köyhyysrajan alla on monta Suomen kansalaista ja jopa perheitä. Olisikohan aika tutustua sinunkin virallisiin tilastoihin. - Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
Miksi sitten on niin paljon valittajia?
Köyhyysrajan alla on monta Suomen kansalaista ja jopa perheitä. Olisikohan aika tutustua sinunkin virallisiin tilastoihin.Valittajia on, se on totta, ja media nostaa valittajien valitukset esiin, koska ne myyvät, huonot uutiset myy, hyvät ei.
- Anonyymi00039
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ei oikeasti köyhiä Suomessa ole.
Tilastot ovat tietysti aika vaikeasti luettavia ja tulkittavia. Varsinkin, jos ei tunne tilastoja ollenkaan.
- Anonyymi00042
Anonyymi00039 kirjoitti:
Tilastot ovat tietysti aika vaikeasti luettavia ja tulkittavia. Varsinkin, jos ei tunne tilastoja ollenkaan.
Vale , emävale, tilasto.
- Anonyymi00044
Anonyymi00042 kirjoitti:
Vale , emävale, tilasto.
Well, ehkä tuo kertoo sen, mitä niistä ymmärrät.
- Anonyymi00045
Anonyymi00044 kirjoitti:
Well, ehkä tuo kertoo sen, mitä niistä ymmärrät.
Onko tilasto joku elämäntapa uusi
joku tuohonkin asiaan vihaisena huusi!
Tehdään tilastoista turhaa turinaa
kun köyhän mahassa on pelkkää kurinaa. - Anonyymi00048
Anonyymi00045 kirjoitti:
Onko tilasto joku elämäntapa uusi
joku tuohonkin asiaan vihaisena huusi!
Tehdään tilastoista turhaa turinaa
kun köyhän mahassa on pelkkää kurinaa.Tilastoon on pikku pakko vedota, jos joku on niin taukki, ettei tiedä sellaisia olevan olemassa, joilla eläminen ja oleminen on tiukkaa rahallisesti. Tässä(kin) maassa.
- Anonyymi00052
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ei oikeasti köyhiä Suomessa ole.
Määrittele "oikeasti köyhä". Tässä maassa köyhyys on kyllä erilaista kuin esim. Ambomaalla, mutta niin ovat yhteiskunnatkin erilaisia siellä ja täällä.
- Anonyymi00073
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ei oikeasti köyhiä Suomessa ole.
Suomessa on lähes miljoona köyhää.
- Anonyymi00074
Anonyymi00052 kirjoitti:
Määrittele "oikeasti köyhä". Tässä maassa köyhyys on kyllä erilaista kuin esim. Ambomaalla, mutta niin ovat yhteiskunnatkin erilaisia siellä ja täällä.
Ei Afrikan köyhiä ja Suomen köyhiä voi verrata.
- Anonyymi00031
Saarijärven Paavokin peltoa raivas
köyhyys hänen aikakauttaan vaivas
kun palkkatyötä tehdenkään ei köyhyydestä päästä
ja kaikki tahot huutavat: säästä, säästä.
Onko tullut aiks kaikki metsäni kaataa
ja Paavon lailla ne pelloksi raivata, kuokkia, raataa? - Anonyymi00032
Sanoissa soi sieluni laulu
sitä ruokkii seinällä taulu.'
Sävel syntyy sydämen sykkeestä
soinnut taulun enkelin silmistä.
Kahta lasta enkeli yli virran vie
näkyy silta ja pieni hiekka tie.
Ovat siivet enkelin auki, levällään
ja hellästi ohjaa lapsia kädellään.
Siitä kuvasta aihe rukoukseen
sanattomaan huokaukseen
joka lauluna kohoaa kuultavaksi
sävelet nuoteiksi, soitettaviksi.
Ano tämäkin. - Anonyymi00036
Minne menit, Reilu peli?
Olis aika kiva keli
juosta Korpeen katsomaan
kuinka alkaa kukkimaan
mustikka ja puolukka
suolla myöskin juolukka.
Ulkomailta mansikkaa
luumuja ja kirsikkaa
kaupan hyllyyn kannetaan
ostettavaks tarjotaan.
Maltetaanko hetki
tehdään vielä pieniretki
runon tiellä täällä
sadepäiväin säällä.
Uudet tuulet puhaltaa
kuka mukaan uskaltaa? - Anonyymi00037
koe.
Heitetäänkö sivuun jos tunkee mukaan
kun ei muakaan täällä tunne kukaan?
Saapiko olla kaikessa mukana aina,
vaikka ei tykkäysnappia koskaan paina?
Hylkikö tämä joukko, kun en kerro huhua?
Saako täällä tilaa kun on tapana totta puhua?
Syö en suuria annoksia illallisruokia
enkä harrasta makaroonivuokia.
Vähäkuituinen ruoka pilaa ruo'ansulatuksen
ja lopettaa suolessa "jätemaassojen " kuljetuksen!- Anonyymi00038
Puhutan runomitalla
lauletaan puisto raitilla.
- Anonyymi00040
Onko runomitta vettä kupillinen,
tai luumusoppaa koko kauhallinen?
Juuri mittailin, kun keitin aamukahvin
täytin mehulla tuon lasikarahvin,
ja leivälleni pilkoin valkosipulista kynnen.
Tämän heitin tähän ihan ohimennen,- Anonyymi00041
Silmämitalla silmäilin
luumusoppaasi ihailin.
Leipään minä tyydyin
kahvikupposeen hyydyin.
- Anonyymi00046
Kirjoitin hyvin lyhyen runon tuhmasta tytöstä, mutta se poistettiin.
- Anonyymi00047
Yritä uudestaan. T. Tuhma tyttö.
- Anonyymi00049
Anonyymi00047 kirjoitti:
Yritä uudestaan. T. Tuhma tyttö.
Tuhma tyttö tahallaan
makaa aina mahallaan.
Tuota hoki muinoin ukko
mutt' auennut ei aittani lukko,
Nyt olis aitan ovi ihan auki
mutt' ukkolla on paha tauti.
Ei se muista tietä aittani ovelle
ei paina päätänsä minun povelle.
Sillä on mielessä muut metkut
kylillä kulkee, juo kaikki litkut,
En itke moisen ukon perään
kun yksin aitastani taas herään.
Tässä Aamulaulu Aitasta.
- Anonyymi00051
Perjantaina riimit rimmaa, kevät on kuin elon mannaa.
- Anonyymi00053
Sade toi meille vihreän kesän
huomasin koivussa pikkulinnun pesän.
Ei ollut peittynyt pesä lehtiverhoon
ja peipponenkin liittyi laulukerhoon.
Yritin viheltää kuin laulurastas
mutta siihen katolla varis vastas.
Iltalauluksi.Kesän ylistys.
Aurinko ihana meille paistaa,
tänään uskon-työtkin maistaa.
Taivas niin sininen, pilvetön aivan
minäkin unohdan huolet ja vaivat.
Tänään mä kukkia maahan laitan,
pöydälle maljakkoon jonkun taitan.
Tuoksua kesän mä hengitän,
runoratsuani kengitän.
Ratsullain kirmaisen haavemaahan,
mukaani Sinut- sinne saanhan?
Unelmien puistoon, sinne vie tie,
sieltäkö löydän kesäisen tien.?
On ihmisen niin hyvä olla,
mielikuvien kaapu on yllä.
Surut ja huolet- unholaan,
iloinen mieli ja nauretaan.
Näin kuljen kesässä taas kerran,
kuunnellen, katsellen silmätkin suljen.
Tuoksut, lämmön ja lintujen laulun,
nämä kaikki aistin, tunnen
elämästä, kesästä kiitän.
Kirj.13.6.2008
Silloin kaikki oli toisin, oli ilo kirjoitella.- Anonyymi00057
Hil-la kirjoitti:
Kesän ylistys.
Aurinko ihana meille paistaa,
tänään uskon-työtkin maistaa.
Taivas niin sininen, pilvetön aivan
minäkin unohdan huolet ja vaivat.
Tänään mä kukkia maahan laitan,
pöydälle maljakkoon jonkun taitan.
Tuoksua kesän mä hengitän,
runoratsuani kengitän.
Ratsullain kirmaisen haavemaahan,
mukaani Sinut- sinne saanhan?
Unelmien puistoon, sinne vie tie,
sieltäkö löydän kesäisen tien.?
On ihmisen niin hyvä olla,
mielikuvien kaapu on yllä.
Surut ja huolet- unholaan,
iloinen mieli ja nauretaan.
Näin kuljen kesässä taas kerran,
kuunnellen, katsellen silmätkin suljen.
Tuoksut, lämmön ja lintujen laulun,
nämä kaikki aistin, tunnen
elämästä, kesästä kiitän.
Kirj.13.6.2008
Silloin kaikki oli toisin, oli ilo kirjoitella.Tuo pvämäärä sopii ja osuu. Oli hieno kesä ja huumaavaa.
- Anonyymi00054
Ihanan runon iltalauluksi annoit
lintujen laulut uneemme kannoit.
Hyvän tunnelman iltaan loit
levollisen mielen unelle soit.
Ei ole mulla ääntä lauluun
ei sovi runokaan naamatauluun. - Anonyymi00055
Tuo aika toukokuun ja tuoksu koivupuun.
- Anonyymi00056
Kyllä. Koivun ja luonnon tuoksu on huumaavaa sateen jälkeen.
- Anonyymi00058
Anonyymi00056 kirjoitti:
Kyllä. Koivun ja luonnon tuoksu on huumaavaa sateen jälkeen.
Kahvipirtti.
Pieni kotoinen pirtti tää,
nyt jälleen oven auki jättää.
Sisään astukaa ystävät, tutut,
kertokaa meille hauskat jutut.
Jos uutena mukaan tahdot tulla,
on käsi ojossa silloin mulla.
Voi tänne astella kadulta sisään,
pöytään käydä, ei estä mikään.
Kohtapa pirttimme lämpö hohtaa,
ystävän täällä kun aina kohtaa.
Ei yksikseen koskaan kukaan jää,
se mottomme, ystäviks kaikki nää.
Ulkona pakkanen paukkukoon,
tai räntää työntää taivas.
Pirtissä ystävät kokoontuu,
jää kauas huolien häivä.
Ystävät aarretta kalliimmat,,
myös pirtissä tavata saamme.
Joukossa ilot ja surutkin,
ne kaikki yhdessä jaamme.
Tanssimaan joudu jo pappa ja muori,
jalka se nousee, mieli on nuori.
Vaivat pois heitä ja mukaan riennä,
tätäpä riemua kukaan ei kiellä.
Muistoja niiltä ajoilta, kun kirjoittaminen oli iloa. - Anonyymi00059
Anonyymi00058 kirjoitti:
Kahvipirtti.
Pieni kotoinen pirtti tää,
nyt jälleen oven auki jättää.
Sisään astukaa ystävät, tutut,
kertokaa meille hauskat jutut.
Jos uutena mukaan tahdot tulla,
on käsi ojossa silloin mulla.
Voi tänne astella kadulta sisään,
pöytään käydä, ei estä mikään.
Kohtapa pirttimme lämpö hohtaa,
ystävän täällä kun aina kohtaa.
Ei yksikseen koskaan kukaan jää,
se mottomme, ystäviks kaikki nää.
Ulkona pakkanen paukkukoon,
tai räntää työntää taivas.
Pirtissä ystävät kokoontuu,
jää kauas huolien häivä.
Ystävät aarretta kalliimmat,,
myös pirtissä tavata saamme.
Joukossa ilot ja surutkin,
ne kaikki yhdessä jaamme.
Tanssimaan joudu jo pappa ja muori,
jalka se nousee, mieli on nuori.
Vaivat pois heitä ja mukaan riennä,
tätäpä riemua kukaan ei kiellä.
Muistoja niiltä ajoilta, kun kirjoittaminen oli iloa.Kenen runo?
Kirjoittaja jäi mmainitsematta!
Se on sanavapauden yksimmääräys, jos lainaat, kerro. - Anonyymi00060
Anonyymi00059 kirjoitti:
Kenen runo?
Kirjoittaja jäi mmainitsematta!
Se on sanavapauden yksimmääräys, jos lainaat, kerro.Anteeksi, en ollut kirjautunut,
Ei nytkään kirjaus esiin tullut, joten Hil-la on syntipukki. - Anonyymi00061
Anonyymi00060 kirjoitti:
Anteeksi, en ollut kirjautunut,
Ei nytkään kirjaus esiin tullut, joten Hil-la on syntipukki.Niin arvelinkin, siksi halusin tarkentaa ja kysyä.
Kiitos.
- Anonyymi00062
Muistan ylösalaisin käännetyn veneen Kaisaniemen puiston rannassa
ja muistan se kulmakioskin siinä kiviaidan kulmassa
Ravintola Kaisaniemeen menomatkalla poikkesin
silloin 75 vuotta sitten ostamaan ”Malaisliittolaisia pastilleja”
Veneen alla makasi mies,
Soutuveneitä oli siinä Hakaniemen sillan ja Kaisaniemen välisellä rannalla
eikä kaupunki niitä kiektänyt.
Tuo mies, hän huusi minulle sieltä venen alta
piikkikorkokengissäni ja hieniossa juhlapuvussani
menin veneen viereen, kumarruin ja kysyin mikä hätä?
Tuo tapaaminen muutti minun elämänasenteeni vaikka
en koskaan ollut ylenkatsonut heikkoja, köyhiä ja apua tarvitsevia.
Minut on kasvatettu olemaan auttaja,
ei huutamaan apua kun polvessa on rupi.
Kulmakioskia ei ole, tuskin veneitäkään,
mutta tänäkin iltana rukoilen voimia ja armeliaita ihmisiä
huomaamaan kuinka veneen alla makaava jalaton mieskin
voi olla henkisesti kunnossa, sivistynyt ja oppinut ihminen,
vaikka kohtalo on jättänyt hänet muiden avustettavaksi.
Kaikki he eivä löydä edes vanhaa venettä suojaksensa,
Kuolio on kohtalokas, kun elää veneen alla,
lähellä Helsingin rautatieasemaa.
Minulle jäi hänestä hyvä mieli.
Kiitos, että sain tutustua Sinuun.
Huokaan syvään muistoille.- Anonyymi00063
Nälkäiselle ostan ruokaa, palelvalle annan vaikka oman takkini.
Tahaa en anna.
- Anonyymi00064
Sanat ovat ilmaisia
kun opit ne kiinni nappaamaan.
Lapset olivat iloisia
ja alkoivat tyynyjä hakkaamaan.
Äiti toi Aapiset
opetti heitä lukaan Iitä, Aata ja Oota.
Se lopetti hakkaamiset
Pihaportiksi sanoivat oppimansa Hoota.
Sanat tallensi ihan lukkojen taakse, ja
taispa totta tosiaan suurin tallennetila ollakin omassa päässä.! - Anonyymi00065
OLi piilos politiikan alla
omian halua kertoa meille Malla
vaalitja valheet palstalla laukkaa
tyhmä niitä lohdukseen haukkaa.
Syödään vain pottumuusia
tai keitetään tillissä uusia
niistä täyttyy maha ja pää
kuin kiukkuiseha nälkään jää.
Opettajaksi ei ole miusta
leipänä vaikka syön vain ruista
pissat ja dinnerit outoja mulle
taitavat maistua ehkä sulle
sokerinkin täällä joku kieltää
sitä on vaikea minun mieltää
kun sokeria en muutoinkaan syö
on opetuksissa kai suuriin työ
porukka täällä kaikelle nauraa
minun aamupurossan aina on kauraa.
Yöäs valoon, pimeästä.- Anonyymi00066
Aina ruista ranteisiin ja kauraa voimankeruuseen.
- Anonyymi00067
Suviyön salaisuus
salattu rakkaus.
Me olemme lempineet toisiamme
kaikki vuodet.
Paljon on aikaa vietetty sylityksin
en ole vieläkään yksin! - Anonyymi00068
Sinua olen Rakastanut
Sinua olen Kaivannut.
Olethan aina vain minun
sillä minä olen ikuisesti sínun.
En amma kaiken unohtua
ei kaikki saa tuhoutua,
kun viestejä menee silppuriin,
minä talletan tämänkin albummin. - Anonyymi00069
Piirun paarun
piikkikoroissani liikun
katutansseissa paljaon jaloin
lenkkaripuutetta anteeksi anoin.
Korkkareissa katua kuljeskelin
ja vanhoja lavatanseja ajattelin.
Sulla on tyttö kepiät jalat
jok pian mulla akaksi alat
kyseli poika tansien lomassa
ja sitten olimme liitossa somassa. - Anonyymi00070
Kysyin tuntemattomalta, vieraalta onnistuuko, hän totesi enpä tiedä.
Toivotin kuitenkin onnea, anna elämän viedä. - Anonyymi00071
nopiat jalat ja polkan tahti
siinä se koko tanssin mahti
minulle sopii molemmat noista
kaikki eivät ehkä koskaan loista
pollkan rytmi on kiivas ja kuuma
yanssijan valtaa tanssin huuma. - Anonyymi00072
Saa riimit laittaa sanat taittaa, ei se mitään haittaa kesä maittaa.
- Anonyymi00075
Sanoin pahasti.
Hän pani paremmaksi.
Sanoi hyvästi. - Anonyymi00076
Korennon viimeinen ohje
elä päivä kerrallaan, - Anonyymi00077
Ei selviä elämästä hengissä, ainakaan missään jengissä. J.L.
- Anonyymi00081
"Ei elämästä selviä hengissä, eikä ainakaan missään jengissä voi elämästä selvitä hengissä ... ". Juice oli nero; joukoissa tyhmyys tiivistyy.
- Anonyymi00078
Lapsien lailla
huolia vailla,
vesilätäkäista nauti.
Se ei ole paha tauti.
Lapsen mielellä
sokeri kielellä
se makealle maistuu.
Pulla uunisa paistuu.- Anonyymi00085
Punotaan runot esiin, lämpimiin kesiin.
- Anonyymi00079
Ei ole kaikkien elämä mustaa.
Tänne joku aina runoja rustaa!- Anonyymi00080
Sateinen kausi ja viileä sää kai ovat saaneet sanasepot telkkarin ääreen. Mitä sieltä kannattaa katsoa, en vältä jalkapallosta.
- Anonyymi00088
Anonyymi00080 kirjoitti:
Sateinen kausi ja viileä sää kai ovat saaneet sanasepot telkkarin ääreen. Mitä sieltä kannattaa katsoa, en vältä jalkapallosta.
Sanoja esiin pyytää anoja, anotaan anoilta uusia sanoja.
- Anonyymi00082
Tulee sieltä vanhan uusintaa.
Runous on kansan ominaisuus, runonlaulajia on kaikissa roduissa ja kansoissa.
Vainajalle on laulettu runoillen, kerrottu entisestä ja tulevasta,
Lapin jouku on laulua ja sen taitajilla on osansa menneisyyten tapojen säilymisenä nyky yhteiskunnassa,
Onn joku nuorimies joka jokasi kilpailuissa, mutta en muista ja googlella en nyt siitä ala hakemaan.- Anonyymi00083
Olympiavoittaja, painija Pertti Ukkola runoili usein kisoissa.
- Anonyymi00086
Anonyymi00083 kirjoitti:
Olympiavoittaja, painija Pertti Ukkola runoili usein kisoissa.
Tämä ryhmä , tai yksi täällä, runoilee aloituksilla.
Siitä sain aiheen:
Aina on kysymysmerkki perässä.
Se kyselee monessa erässä,
kun ei voi mitään muuta ossaa kuin kysyä,
voisi jo noilla taidoilla hiljaisena pysyä.
On täällä ennekin runoilla puhuttu
eikä silloin naapureista mitään huhuttu,
nyt leviää tiedot perheestä jopa omasta,
ei kyllä ole järkeä saanut oikeasta kopasta.
Järki ja potut ovat sattuneet samaan koppaan
siksi saikin kerättyä liikakiloja omaankroppaan.
Tai voihan se olla myös emäntä laihimmasta päästä
se ei noita omia asioitaankaan julkisuudelta säästä.
Moneksi meitä on täällä ollut ja aina tulee uusia
jotka leipoo, paistaa, kattaaja keittää jopa muusia.
Ruoka se on täälläkin noiden suurisuiden juttu.
mahtaako se nälkä olla kuitenkaan kovin tuttu.
Jokupoikkeaja. - Anonyymi00087
Anonyymi00086 kirjoitti:
Tämä ryhmä , tai yksi täällä, runoilee aloituksilla.
Siitä sain aiheen:
Aina on kysymysmerkki perässä.
Se kyselee monessa erässä,
kun ei voi mitään muuta ossaa kuin kysyä,
voisi jo noilla taidoilla hiljaisena pysyä.
On täällä ennekin runoilla puhuttu
eikä silloin naapureista mitään huhuttu,
nyt leviää tiedot perheestä jopa omasta,
ei kyllä ole järkeä saanut oikeasta kopasta.
Järki ja potut ovat sattuneet samaan koppaan
siksi saikin kerättyä liikakiloja omaankroppaan.
Tai voihan se olla myös emäntä laihimmasta päästä
se ei noita omia asioitaankaan julkisuudelta säästä.
Moneksi meitä on täällä ollut ja aina tulee uusia
jotka leipoo, paistaa, kattaaja keittää jopa muusia.
Ruoka se on täälläkin noiden suurisuiden juttu.
mahtaako se nälkä olla kuitenkaan kovin tuttu.
Jokupoikkeaja.Muuten, voisi täällä kirjoitella runomitassa ueammin, ja useampi.
Taitoja luulisi täälläki riittävän. Olettaisin,
- Anonyymi00089
Juhannus tuli, oli ja nukuin yön yli
ei ollut aamulla vieressä lämmin syli.
Joku muisto vaivasi
pyöri ajatus päässä,
Liekö syy viileässä säässä
kun juhlinta loppui ajoissa
jopa noissa pihan teltoissa. - Anonyymi00090
Koski kuohuu
kukko kiekuu
isäntä nukkuu
emäntä liikkuu
lapsi keinuu
lippu liehuu
Sellaista juhannusta. - Anonyymi00091
Kyllä ossaavat olla innokkaita jokku tuosta kuolemasta.
Sehän on vaan nukkumista pois ajallisesta.
Mittään kummallista siihen ei kai liity,
jos ei ite ala pelekäämään.
Jos sitä ny itelseen miettiin pittääkö kaikki kirijotta muihen lujettavaksi? - Anonyymi00092
Hyttyset hittolaiset
inisivät ilähellä
kävelivät iholla
alkoi nislkaa kutittaa
riivin raavin
ihon rikki
iloa en nauttinut
hyttysiä huiskinut
koko iltalenkin ajan. - Anonyymi00093
Sataa vettä, ei ole itikoita.
- Anonyymi00094
Hinua hinua hakastan
yö laskee päälleni pimeän jonkun
liekö merkki varhaisen dementtian
kun ei muista
mitä tulee laulajien suista
se erottaa vanhukset muista- Anonyymi00095
" ... pimeän seppeleen". Nuku yöllä, uni puhdistaa aivoja, muistat sitten paremmin.
- Anonyymi00096
Anonyymi00095 kirjoitti:
" ... pimeän seppeleen". Nuku yöllä, uni puhdistaa aivoja, muistat sitten paremmin.
Ehkä hän kirjoittikin tuon Sinua ärsyttääkseen?
Osui ja upposi, Voit lopettaa valvontasi, me nukummekin, koska muutoin emme eläisi.
Huvittavaa... oikolukijana valvoo.. hmmm- - Anonyymi00099UUSI
Anonyymi00096 kirjoitti:
Ehkä hän kirjoittikin tuon Sinua ärsyttääkseen?
Osui ja upposi, Voit lopettaa valvontasi, me nukummekin, koska muutoin emme eläisi.
Huvittavaa... oikolukijana valvoo.. hmmm-Mukavaa, että huvitut kirjoittamistani. Kommentoin, kun kommentoin, en oikolue enkä aina ärsyynnykään. Joskus kyllä, kun joku 'onnistuu' ylihyvin.
- Anonyymi00097
Hiiri meni lypsylle. . . vanhan runon lauseesta.
Näimme lapsenlapsen kanssa, kun laitumella makasi päiväunilla muutamia tuttuja lehmiä. pysöhdyimme katsomaan, siinä märehti ilmeisestimhiljattain poikinut lehmä, koska utereista valui maitoa maahan,
Pieni kysyi miksi maitoa valuu, ja koitin selittää, että pian on iltalypsyn aika, ja silloin se utare tyhjenee.
jatkoin matkaani, mutta hön huusi minua katsomaan kuinka hiiri imee tissiä,
En nähnyt mitään, mutta sitten livahti pieni hiiri siinä valuneen maidon tipoissa, kailipais maitoa ja meni kiireesti meiltä piioon , heinä ei ollut lyhyttä kuin leikattu nurmikko ja sinne katosi maidon juoja..
Hiiri oli lypsyllä!- Anonyymi00098UUSI
Kiva tarina. Itse nostin päivällä nurmikkoon lyhentämisen jälkeen jääneen kuivuneen heinätukon. Alkoi kuulua kovaa inisemistä ja pelästyin, että siellä oli linnunpoikasia. Ei ollut, vaan sentin, parin pituisia hiirulaisen lapsia.
Ajattelin, että nämä tulevat syksyllä sisälle, pitäisi lopettaa. Mutku ma en pysty sellaista tekemään, niin heitin heinätukon takaisin niitten päälle. - Anonyymi00100UUSI
Anonyymi00098 kirjoitti:
Kiva tarina. Itse nostin päivällä nurmikkoon lyhentämisen jälkeen jääneen kuivuneen heinätukon. Alkoi kuulua kovaa inisemistä ja pelästyin, että siellä oli linnunpoikasia. Ei ollut, vaan sentin, parin pituisia hiirulaisen lapsia.
Ajattelin, että nämä tulevat syksyllä sisälle, pitäisi lopettaa. Mutku ma en pysty sellaista tekemään, niin heitin heinätukon takaisin niitten päälle.Hiiren lapset kasvavat
pian pahantekoon jo jaksavat
jyrsivät ja sotkevat
taisivat vielä olla sokeat.
No, olisit jättänyt peiton pois,
luonto niiden elämästä päättänyt ois.
Ne kun ovat ruokaa linnuille
maistunut olis niiden ppikasille monille.
Sattuuhan noita. Hiiri ei niin suuri haittaeläin, kuin monissa kupungisssa nykyisin elelee suuria rottalaumoja.
Niiden hävittämien on jo yhteiskunnallekkin ongelma.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531449- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231208- 1401034
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602