Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2050

Kommenttia

25526

1. Kyllä ministeri voi olla jäävi, vaikka tehtäisiin jotakin yritysrypästä koskevia päätöksiä. Olennaista jääviyskysymyksissä on tarkastella sitä, voiko päätöksellä olla vaikutusta päätöksentekijän omaan taloudelliseen etuun ja onko tuo etu niin merkittävä, että se estää asianomaista osallistumasta päätöksentekoon.
  2. En ole mistään katkera enkä kitkerä. Kirjoitan maataloustuista pelkästään valistusmielessä. Kansalaistenhan on hyvä tietää asioista totuus. Miksi ihmeessä totuutta pitäisi peitellä? Jos tuet tosiasiassa ohjautuvat suuryrityksille ja ökyrikkaille, niin miksi tämä pitäisi salata.

Minusta pitää tuoda esiin myös se, miten MTK ja Kepu perustelevat tuen tarvetta ja tutkia sitten sitä vasten, ketkä todellisuudessa saavat eniten tukia.

En käsitä lainkaan sitä, millä perusteella nimeät minut tuotanto- ja yritysterroristiksi. Minähän olen useasti yrittänyt muita täällä saada ymmärtämään, että maatalouden tulisi toimia nimenomaan normaalilta yrityspohjalta.

Sokeriuudistuksen katastrofaalisista vaikutuksista puhui MTK. Kysy heiltä, miksi sen pitäisi olla joku katastrofi. Minä kerroin eilisen ohjelman perusteella vain se, etteivät viljelijöiden ja MTK:n puheet taida aivan vastakaan toisiaan.

Rationaalisessa maailmassa tuotetaan sitä, mistä maksetaan eniten. Tätä periaatetta olen koko ajan pitänyt asiassa johtolankana. Pitäisi tuottaa sitä, mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan eniten eikä sitä, mistä saa eniten poliittiseen päätöksentekoon perustuvia tukia. Jälkimmäinen malli on sovjet-malli eikä toiminut.

Olen kyllä ymmärtänyt asian niin, että monet vilejlijät ovat kritisoineet pinta-alaperusteisia tukia enkä minä, joka asetan koko tukemisen mielekkyyden kyseenalaiseksi. Ehkä näiden viljelijöiden näkemys on sitten jotain sortologiikkaa. He sortavat sillä tavoin esim. Björn Wahlroosia.
  3. Näinhän meillä on perusteltu myös sukkahousujen, lapasten, myssyjen ja huopatossujen oman tehdasvalmistuksenkin tärkeyttä.