Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2050

Kommenttia

25514

  1. Tuossa selvityksessä on perustavaa laatua oleva virhe. Suomeen ei tule työperäistä maahanmuuttoa Lähi-idästä. Työperäinen maahanmuutto tarkoittaa sitä, että maahan saapuvalla ulkomaalaisella on työpaikka valmiina, joka oikeuttaa oleskeluluvan saamiseen. Oleskelulupa raukeaa, jos maahantullut joutuu työttömäksi 3 kuukautta pitemmäksi aikaa. Tämän ajan EK haluaa pidentää 8 kk:een. Työperäisten maahanmuuttajien työttömyys on ensimmäisinä vuosina vähäisempi kun kantasuomalaisten ja pysyy vähintään samana 10 vuoden seurantajakson aikana.

    Somalit ja irakilaiset ovat tulleet Suomeen humanitaarisen maahanmuuton kautta. Näiden työllisyys on heikompaa kuin kantasuomalaisten, vaikka kohenee vuosien myötä.

    Tuon Heritage-säätion väki on äärikristillistä ja konservatiivista. Heidän tuotiksiaan ovat mm. Project 25 ja Esther Project, jotka ovat Maga-liikkeen politiikan johtolankoja, vaikka Trump on pyrkinyt ajottain kiistämän tämän.

    Suomeen tulevan työperäisen maahanmuuton päälähtömaat sijaitsevat Kaakkois-Aasiassa. Näistä maista tulevat ihmiset tunnetaan ahkerina ja yritteläinä ja he tuntuvat sopeutuvan varsin hyvin kaikenlaisiin olosuhteisiin eivätkä aiheuta sosiaalisia ongelmia sen enempää kuin kantasuomalaisetkaan. Suomessa on paljon aasialaistaustaisia ravintola-ala yrittäjiä ja aasiaalaitaustaisiin työntekijöihin törmää esim. sairaaloissa. Omat kokemukseni heistä ovat erittäin positiiviset.
  2. USA on nykyajan imperiumi, mutta USA on toimiinut kuitenkin suhteellisen asiallisesti liittolaisina pitämiään valtioita kohtaan. Tämä on perua kommunismin leviämisen torjumisesta toisen maailmansodan jälkeen. Se muodostui pakkomielteeksi USAssa ja piti sisällään vainoharhaisiakin piirteitä.

    Trumpin aikana taphtui se radiaali muutos, että USA etääntyi liittolaisistaan. Nykyisin Trump solvaa jo ihan avoimesti eurooppalaisia liittolaisiaan Unkaria lukuunottamatta. Muutos koskee myös aasialaisia liittolaisia, muttei ehkä yhtä paljon kuin läntistä liberaaliarvoja ja demokratiaa korostavia länsieurooppalaisia.

    Toinen selvä muutos Trumpin kaudella on lähentyminen Venäjään. Se on myös toisen maailmansodan jälkeen hyvin poikkeuksellista. USAn ja Venäjän suhteet kohentuovat väliaikaisesti presidentti Reaganin loppukaudella ja Clintonin kaudella. Tämä ei johtunut USAsta vaan NL/Venäjästä. Gorbachov aloitti NL:n hajoamiseen johtaneen politiikan ja Jeltsin oli sataan vuoteen länsimielisin johtaja itänaapurissamme. Eleteltiin toiveita, että Venäjä integroituu länteen. Sitten Jeltsin mokasi ja valitsi putlerin seuraajakseen. Clinton varoitteli asiasta ystäväänsä Jeltsiniä, mutta moka oli ehditty tehdä, vaikka Jeltsin sitä mitä ilmeisemmin myöhemmin katui. Tosin saattaa olla niin, että Venäjä olisi joka tapauksessa liukunut maan turvallisuuspalvelun otteeseen.

    Kolmas muutos on se, että USassa ei ole maailmansodan loppumisen jälkeen valittu täyshullua presidentiksi. Nixonia pidettiin ehkä puolihulluna ja Bush nuorempaa muuten vaan hölmönä, mutta Trump on täyshulluudessaan jotain todella erilaista, arvaamatonta ja supervaarallisista. Trumpin oireet vaikuttavat Alzheimerin taudilta, missä potilas muuttuu muistamattomuuden lisäksi aggressiiviseksi. Nythän Trump ilakoi avoimesti jo ihmisten eli kanssa-amerikkalaisten kuolemalla ja uhkailee hoitaa Iranin jälkeen maansa demokraatit.
  3. Minä voin kertoa, koska omistan reilusti yli tuon rajan omaisuutta. Tietysti osa on asuntovarallisuudessa. Minulla on sen lisäksi "harrastuksena" omaisuuden kartuttaminen. Pidän oikein tilastoa vuosittain siitä, kuinka paljon olen onnistunut lisäämään omistuspääomaani. Päivittäisistä meonoistani pyrin selviämään eläketuloilla, mutta niistäkin vaan jää aina säästöön. Sitten pitää vuosittain keksiä menokohteitam jotka liittyvät usein taloni ja kesämökkini kunnossapitoon ja varusteluun. Ostaisin varmaan purjeveneen, jos osaisin purjehtia ja ikää olisi vähemmän. Se on ollut totetumaton haaveeni, mutta olen ollut kyllä purjehtimassa kaverieni veneillä. Siinä näkee maailmaa vähän eri kantilta kuin pelkästään maalta katsottuna.

    Mutta tähän harrastukseeni ole onnistunut keräämään sievoisen summan. Pääomaa ja tuottoa en ole tarvinnut, joten lapsille ja lasten lapsille tästä lienee sitten joskus iloa. Tämä harrastus on siitä hieno, että tuotan sillä myös ihan kivasti verovaroja yhteiseksi hyväksi. Voitoista noin joka kolmas euro sujahtaa verottajalle. Välillä maksan näistä paljon enemmän veroja kuin eläketuloistani. Parhaina vuosina on mennyt veroa suunnilleen yhtä paljon veroja kuin mitä saan eläkettä vuodessa. Se ei minua harmita, koska pääoma kasvaa vauhdikkaasti. Jos tulee tunnelman pilaajia kuten vuonna 2020 korona, vuonna 2022 putler ja nyt vuonna 2026 patatyhmä trumppi. Trumpin vuoksi piti myydä paljon pois, mikä tarkoittaa kovahkoa veomätkyä ensi vuonna, mutta sekin tulee kyllä hoidettua. Itse en suhtaudu tämän tapaiseen varakkuuteen negatiivisesti, koska se Suomessa sijoitettuna tuottaa rahaa yhteiseen pottiin.

    Olen varmaan jonkun sortin pöljä, kun teen rahaa jälkeläisteni ja yhteisen hyvän eteen, mutta jotenkin se nostaa itsetuntoa, kun vuoden vaihteessa aina katson edellisen vuoden saavutuksia. Tappiota en muistaakseni ole ainakaan viimeisen 25 vuoden aikana tehnyt kuin yhtenä vuonna ja se liittyi Talvivaaraan, kun haksahdin ostamaan sitä liikaa. Nokian kanssa myös jossain vaiheessa töppäsin. Mutta pääosin on menty 0 - 50 %:n voittohaarukassa per vuosi. Noita 40 - 50 %:n nousuja on tullut Nvidian takia. Se on ollut ajoissa tehty superlöytö. Samoihin aikoihin toinen oli Supermicro Computer ja nyt viime vuodet Micron. Pari muutakin aihiota on ja niihin uskon aika paljon. Ja edelleen tietysti Nvidia sekä esim. Broadcom, Nebius ja Credo sekä vanha paatti Microsoft. Mahdollisia ovat Palantir ja Tesla, mutta rajusti ylihinnoiteltuja, joihin en sen vuoksi kajoa. Eli henkilökohtaisesti en tee juuri mitään omaisuudellani. Se on kuitenkin minun ja läheisteni turva eikä taloudellisessa epävarmuudessa tarvitse elää. Kun olen työläisperheen lapsi, en ole tottunut prameaan elämään ja kulutukseen. Sen verran prameaan kuiitenkiin etten ihan kyykkyviineihin enää taivu. Minun tavallani suuria eläkkeitä ei tavitse panna leikkuriin, kun tuotan koko ajan yhteiskunnalle ja uskon, että yhteiskunta hyötyy sillä tavoin enemmän.
  4. Tuo Alfa-tv:n Israel-studio on vasetenmielisin tv-ohjelma, jota Suomessa esitetään. Se on erittäin yksipuolinen propaganda ohjelma. Ohjelman juontaja sanoi kerran ohjelmassa, miksi ohjelmaan ei valita mukaan myös sellaisia asiantuntijoita, jotka ovat tiedetysti eri mieltä ohjelman linjan kanssa. Ohjelman ns. asiantuntijathan tukevat aina toinen tosiaan ikään kuin vasta-argumenttien esittäminen olisi kokonaan kiellettyä. Juontaja kertoi, että nämä toisinajattelevat saavat ihan riittävästi tilaa Ylen ohjelmilla. Varmaan saavatkin ja Ylellä on tapana valikoida keskusteluohjelmiin eriäviä käsityksiä omaavia ihmisiä. Israel-stuidossa ei sen sijaan ole sallittua kyseenalaistaa Israelin politiikkaa millään tavalla. Aina, siis ihan aina kaikki käännetään muiden syyksi, Israel on aina puhdas pulmunen, jonka kaikki yrittävät tuhota. Samanlainen ilmapiiri ja totuuden esityt näkyy nykyisin Venäjällä. Virallisen totuuden ulkopuolella ei ole totuutta, pelkästään pahantahtoista vääristelevää uutisointia.

    Tuon ohjelman tekijät lähtevät kaiketi siitä, että Israelilla on täysi oikeus joskun vähintään pari tuhatta vuotta sitten ennustettuun luvattuun alueeseen Niililtä ja Eufrat-joelle. Siihen saa pyrkiä tuhomalla kaiken alleen, koska se sattuu heidän mielestään olevan jonkun jumalan tahto. He vaan pikkasen avittavat sen tahdon toteutumisessa. Israel-studio ei kerro vain ohjelman aiheesta, se kertoo myös puolen valinnasta ilman mitään pidäkkeitä.
  5. 1. Miksi se perimmäinen perusta sitten on valikoitunut eri ihmisryhmien keskuudessa ainakin jossain määrin toisistaan poikkeaviksi? Miksi siis pitäisi uskoa nimenomaan johonkin tiettyyn jumalaan. Tuskin kukaan uskovainen ajattelee, että uskonnon voi vain valita suuresta joukosta ja sitten vaihtaa sen toiseen uskontoon, jos se tuntuukin jostain syystä paremmalta. Ateistista voi siis puolestaan tuntua hölmöltä uskoa mihinkään uskontoon, kun niiden tietopohja tuntuu äärimmäisen hataralta ja edellyttää nimenomaan uskoa. Miksi pitää uskoa? Miksi jumalat eivät lyö selviä korttejaan pöytään vaan antavat ihmisten arvuutella. Uskontojen ratiot tuntuvat ihmismielen rationaalisissa kerroksissa hyvin omituisilta. Miksi jumalat eivät siis poista sitä yleistä, joka sanoo: "uskon kun näen".

    2. Tähän on jossain määrin vaikea uskoa historiallisena totuutena. Voi olla, että nykyiisessä valitusajan jälkeisessä maailmassa, missä tietoa maailmankaikkeudesta on lisääntynyt hurjasti, ihmiset erottavat uskonnon fysiikasta yms. Tätä voi myös kutsua maallistumiseksi ja tapauskovaisuudeksi. Mutta edelleen mennään joissain asioissa törmäyskurssille ainakin tietoperustaisten ihmisten ja tosiuskovaisten välillä. Esim. evoluutio on uskovaisille edelleen hankala asia ja sen vaihtoehdoksi esitetään kreationismi, mistä ei ole olemassa mitään luonnontieteellistä näyttöä. Toinen esimerkki Raamatun ennustusten ottaminen politiikan perustaksi. Tämä näkyy edelleen parhaillaan Lähi-idässä. USA suurlähettiläs Jerusalemissa julistaa avoimesti, että Israelilla on oikeus raamatullisiin rajoihinsa Niilitä Eufrat-joelle, koska ennustettu ja siinä luvattu on. Äärimmillään uskovaisten maallisuuden hyväksyntä voi olla täysin irrationaalista. Fundamentalisti-uskovainen pitää sitä syntinä. Esim. lestadiolaiset näkevät kaikenlaisen puuhastelun pyhäpäivinä syntinä, mutta eivät ole näkevinäkään mitään syntia silloin, kun on kyse työskenlystä suuressa tehtaassa, jonka on pakko toimia yötä päivää oli pyhä tai arki. Ja sitten on kaikenlaisia kynnyskysymyksiä kuten homoseksuaalisuus. Sitä tiedetään esiintyvän myös luonnossa muiden eläimien parissa mutta silti sitä pidetään uskonnoissa luonnottamana ja syntinä.

    3. Uskontojen yhteisellä aluperällä voi olla vaikutusta siihen, että samankaltaiset uskonnot tulevat hyväkstyiksimmiksi kuin kauempana omasta uskonnosta olevat. Itse olen pitänyt uskonnoista kaikkein rationaalisimpana tähän mennessä uskoa siihen, että aurinko on jumala. Sen rationaalisuus perustuu tietenkin auringon elämää ylläpitävää voimaan. Jos tämä jumala päättäisi sammuttaa lamppunsa, kaikki elävä sen vaikutuspiirissä paleltuisi kuoliaanksi lähes absloluuttisen nollapisteen lämmössä.

    Minulle henkilökohtaisesti tärkein kysymys on se, mikä on koko uskonnon järki. Miksi jumalat järjestävät tällaisia hiekkalaatikkoleikkejään, jos he ovat kaikkivoipaisia. Miksi tarvitaan joki ikuisen elämän esivaihe, ajallisesti rajattu elämä ja mihin tarvitaan loputon määrä uusia ihmisiä syntymän myllystä? Ei mene minun järkeeni. Siksi on vaikea nähdä elämällä ja kaikella mitään rationaalista tarkoitusta. Se vaikuttaa vain ohikiitävältä hetkeltä täysin tarkoituksettomassa maailmankaikkeudessa. Maailma ei ole ketään eikä mitään varten. Se vaan on ilman, että kykenemme ehkä koskaan ymmärtämään miksi. Eli koko miksi-kysymys voi olla tarpeeton.
  6. Tulos ei ole mitenkään yllättävä. Kyse ei ole kuitenkaan siitä, että vasemmistolaisuus aiheuttaisi häpeää. Päinvastoin vasemmistolaisuus on reaktiota siihen. Sitä voi siis pitää pikemminkin lääkkeenä kuin syynä.

    Vasemmistolaisuuden pohjalla on eniten suhteellinen huono-osaisuus. Vasemmistoa siis kannattavat ne, jotka kuuluvat väestön keskimääräistä huonommin ansaitseviin ja vähemmän varakkaisiin. Tämä huono-osaisuus aiheuttaa epäonnistumisen ja huonommuuden tunteita. Vain vasemmistopuolueet ajavat näille ihmisille suoraan parannuksia. Se on vasemmistopuolueiden perusagenda. Oikeistopuolueiila on tälle joukolla tarjottavana vain välillinen kohennusohjelma. Se on lupaus siitä, että jos talous saadaan parempaan kuntoon, murusia tippuun myös köyhien saatavaksi. Siinä vaan odottavan aika tuppaa olemaan pitkä.

    Oikeiston tarjoama lupaus ei oikein vakuuta historiatietojen perusteella, ellei sitä tueta esim. vahvalla ay-toiminnalla ja vasemmistolaisen politiikan paineella sekä järjestelmätason ratkaisuilla. Suomessa ja pohjoismaissa tällaisia elementtejä on ollut ja järjestelmätason ratkaisua kutsutaan hyvinvointivaltiomalliksi.

    Seuraavassa Iltalehden julkaisemassa jutussa näkyy puolestaan osuva kuva siitä, miten käy, kun järjestelmätason malli puuttuu ja ay-toiminta on heikkoa. Tämä kertoo kapitalismin kultamaan USAn kehityksestä. Siellä 10 % väestöstä vastaa noin puolesta kaikesta kulutukseta ja 80 %:n kulutusosuus on ollut lähes vapaassa pudotuksessa 1990-luvulta tähän päivään. Tuloerojen kasvu on siis ollut aika valtava. Selitystä voi hakea tietysti siitä, että rikkaimmat ovat vaurastuneet tosi paljon, jolloin on mahdollista, että myös köyhempien elintaso on kasvanut. Tämä pitää osittain paikkansa, mutta se on edellyttänyt esim. kahden työn tekemistä päivittäin. Köyhyys on silti aivan eri tavalla läsnä amerikkalaisessa yhteiskunnassa kuin meillä.

    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3f5d0c78-54a0-42f4-8989-c55c353b3dea