Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2050

Kommenttia

25515

  1. Vanha totuushan on, että juuri totuus on se, joka ensimmäisenä tapetaan sodassa. Tämä sota ei tee siitä missään suhteessa poikkeusta.

    Jos Netanjahu on tosiaankin onnistuttu surmaamaan Iranin toimesta, sitä ei haluta julkaista. Netanjahun mahdolliselle kuolemalla pitää keksiä ainakin jokin muu uskottava. Israelille olisi suuri takaisku, jos tietoon välttyisi kuva Iran kyvystä surmata Israelin johtaja samalla tavoin kuin heidän oma johtajansa.

    Eikä tämä olisi ainoa tappio Israelille ja USAlle. Katsoin ohjelman, missä journalisti ja pari asiantuntijaa kertoivat paikan päällä oleviin lähteisiinsä vedoten kertoivat mm. USAn suurehkoista tappioista Kuwaitissa. Haavoittuneita on tämän mukaan hoidettu paitsi Kuwaitin sairaaloissa viety myös Saksaan hoitoon. Kuwaitissa ja muissa USAn tukikohtamaissa ikävien asioiden kuvaaminen on jopa kuoleman rangaistuksen uhalla kielletty. Samanlaisia kieltoja on myös Israelissa. Bahrainissa USAn sotilaita olisi huhujen/tietojen mukaan laitettu hotelliin suojaan, mutta ne ovat tulleet Iranin tiedustelun tietoon ja se olisi onnistunut pommittamaan niitä. Ko. ohjelman haastatellut olivat ehdottamasti sitä mieltä, että USA ja Israel ovat vähätelleet ja piilotelleet tappioitaan. Trumpille se on tietysti elintärkeää oman ja puolueensa suosion varjelemiseksi. Trumpin vävyllä on ilmeisesti myös birneksiä näissä länsipuolella olevissa ölyvaltioissa, jotka ovat nyt uhanalaisia.

    Niin ikään on tullut ilmi, että Israel on jo aloittanut maassaan propagandan, jonka mukaan Turkki on uusi Iran. Israel tavoittelee nyt tosissaan raamatullisia rajojaan ja suurvalta-asemaa Lähi-idässä. Länsiranta ja Jordania ovat seuraavia laajentumiskohteita. Hybris on valtava, kun se pääsee irti.

    Kuten sanottu tämä spekulaatiota ja totuus varmaan selvenee vähitellen ajan kanssa kuten monessa muussakin asiassa. Hölösuita riittää aina, joten kaikkea ei voi tukkia. Videot Netanjahusta eli kuusi sormea, hampaiden määrän vaihtelu puheen aikana ja takin taskun automaattinen kiinnimeneminen kertovat lähinnä siitä, ettei tekoäly vielä kykene tuottamaan ihan täydellistä tulosta varsinkin, kun tarkastuksille jää liian vähän aikaa. Yleisestihän "tiedetään", että tekoälyn virheisiin osaavat kiinnittää parhaiten huomiota 12 - 20 -vuotiaat ja huonoimmin sitä mukaa mitä enemmän ikä kasvaa. Se johtuu siitä, että nuoremmat elävät aktiivisemmin kuin vanhat internet- ja viituaalitodellisuudessa huomauten ikään kuin vaistonvaraisesti tuotoksen mahdollisia mokia.
  2. SDP:n kannatus voi sulaa tai sitten ei. Se on vähän sulaessaankin vahvolla maan suurimmaksi puolueeksi, sillä kannatus ei sula Kokoomuksen laariin, jos ylipäätään sulaa. Itse asiassa demarien kannatuksen sulaminen esim. 20 %:n tuntumaan, voi olla Kokoomukselle kauhukuva.. Sille voisi olla parempi, että demarit erottuvat selvästi.

    Jos demarien kannatus sulaa, se sulaa ennen muuta Vasemmistoliittoon päin. Jos Li Andersson palaisi kotimaan politiikkaan, tämä mahdollisuus olisi hyvin suuri. No, mitä se tarkoittaisi? Se tarkoittaisi sitä, että demarien katse kääntyisi punamultavaihtoehdon puoleen ja silloin hallituspohjana olisi SDP; Kepu, vassarit ja RKP. Kokoomus joutuisi oppositioon. Jos demarit nousee 25 %:n tuntumaan, sitä suuremmaksi kasvaa sinipunan todennäköisyys. Lindtman pelkää ennen muuta Vasemmistoliiton kannatuksen kasvua, koska se on uhka demareille. Kasvu toppaa, kun vasurit tulevat hallitukseen. Sinipunaan he eivät tule, koska se ei käy Kokoomukselle.

    Itse toivon sinipunaa eli kasvupainotteista hallitusta. Jos saamme punamullan, hallituspolitiikan painopiste on veropolitikassa. Sopeutetaan verotuksen kautta niin paljon kuin mahdollista, tai yritetään, mutta siinäkin Kepu ja RKP haraavat vastaan. Kokoomus ja demarit kykenevät helpommin kompromisseihin keskenään LIdtmanin pääministeriyden alla.

    Persut jäävät tietysti oppositioon kannatusromahduksen myötä. Jos persut romahtavat oikein kunnolla, SDP tulee yhä todennäköisemmin saavuttamaan 25 %:n kannatuksen ja menemään siitä ylikin. Se edellyttää persujen romahdusta noin 5 - 7 %:n puolueeksi, mikä on mahdollista, jos kova lama iskee tänä vuonna päälle. Kovan laman todennäköisyys kasvaa, mitä pitemmällä Trumpin hullutus yltää ja kestää. Jos Iranin sota kestää vähintään syyskuulle kuten Pentagonin arvio epäilee, se on todella paha skenaario myös Suomelle. Erittäin huono, katastrofaalinen.
  3. Ei lähtenyt. Iranin tuella Venäjälle ei ole sen kummoisempaa vaikutusta Iranin sotaan kuin Kiinan tai Pohjois-Korean tuellakaan. EI USA ole varmaan aikeissa hyökätä Kiinaan eikä edes Pohjois-Koreaan.

    Sota on Palestiinassa on pitkäkestoinen. Se ei alkanut Gazan sodasta. Iran on tukenut taloudellisesti ja aseellisesti Hamasia, mutta ei se ole oikeuttanut tällaisiin hyökkäyksiin. Yhtä laillahan Qatar on avustanut Hamasia ja ihan Israelin tuella, mutta ei Israel ole aikeissakaan hyökätä USAn liittolaismaata vastaan. USAta ei Iran ei ole uhannut millään tavalla nyt eikä koskaan. Asian on historiallisesti täysin päinvastoin. Vuonna 1953 USA vaihdatti väkivalloin Iranin demokraattisen hallituksen, 1980-luvun alussa USA tuki Saddam Husseinin Irakin hyökkäyksessä Iraniin. USA on aina ollut hyökkäävä osapuoli Iranin suhteen, Iran ei ole ollut sitä koskaan, ellei oteta lukuun panttivankikriisi uskonnollisen vallankumouksen yhteydessä.

    Israel on väittänyt, että sotii Irania vastaan estääkseen sitä kehittämästä ydinasetta. Netanjahu piti vuonna 2012 eli noin 14 vuotta sitten puheen YKssä, missä hän kertoi (=valehteli) Iranin olevan noin kahden viikon päässä ydinaseesta. Nyt on noita viikkoja on kulunut jo pari tuhatta eikä ydinasetta ole. Obaman johdolla solmittiin Iranin kanssa sopimys ydinasevalvonnasta ja se toimi, kun mukana olivat muutkin suurvallat. Trump irtisanoi tuon sopimuksen muitta mutkitta ja niin pääsivät Israelin väitteet ydinaseesta taas valloilleen.Israel pyrki siten estämään toruuden. Valvonta toi sen esille, valvomattomuus antoi taas huhuille ja saduille vallan.

    Jostain ihmeen syystä Yhdysvallat edelleen sekaantuu voimakkaasti Lähi-idän politiikkaan, vaikka sillä itsellään ei ole alueella mitään erityistä uhkaa. Osa alueen valtioista kuten Saudi-Arabia on USAn vahva liittolainen eivätkä saudit halua sotia alueella vaan edistää bisneksiään.
  4. Veropoliittinen sopeutus on tietysti ihan ok. Täytyy tietysti olla avoin sille, mikä on kulloinkin järkevää, kun sopetustoimia tehdään.

    Razmyar on kaiken lisäksi oikeassa siinä, että Suomessa on mahdollisuuksia sopeuttaa veronkorotuksin tavalla, joka parantaa samalla Suomen taloutta. Yhteisöveron alnetaminen lienee järkevä perua. Sen hyödyt näyttävät olevan olemattomat ja sellaisia uudistuksia, joilla ei saavuteta mitään positiivisia tuloksia on syytä perua. Listaamattomien yritysten omistajien osinkoverohelpotusten poistaminen on ilman muuta talouskasvua elvyttävä toimi. Näinhän se on toiminut mm. Ruotsissa. Kun yrityksiä kannustetaan listautumaan, se lisää investointi- ja kasvuhakuisuutta ollen myönteistä taloudelle. Tässä on Suomen ja Ruotsin välillä valtameren kokoinen ero Ruotsin eduksi. Kaikki talousasiantuntijat vaikuttavat Suomessakin olevan tätä mieltä eli poistoon vaan. Kolmas verotuksellinen säästö tulisi suorastaan haitallisten yritysten tukemisen poistamisesta. Yritystuissa on paljon poistettavaa, mutta ei välttämättä nettomääräisesti. On järkevää tukea hyvin kannattavaa yritteliäisyyttä, mutta mitään järkeä ei ole tukea taantuvaa yritystoimintaa.

    Ylipäätään pitäisi päästä eroon kaikenlaisesta kannattamattomuuden ja taantuvuuden tukemisesta. Erilaiset aluetuet ovat typpillisesti sellaisia taloudellisesta näkökulmasta. Taloudellista tukea täytyy tietysti jakaa myös alueellisin perustein, mutta saattohoitomielessä, ei missään tapauksessa elvyttävässä ajatuksessa, jos lopputulos on etukäteen nähtävissä. Tässä mielessä on taloudellisesti epäviisasta alkaa suinpäin tukea itäistä Suomea pelkästään sen vuoksi, että siellä menee nyt niin huonosti, jos nähdään, ettei tuella saada aikaan mitään positiivista kehitystä jatkossakaan. Se on silloin hukkaan heitettyä rahaa. Ihmisiä ja varsinkin nuoria tulee kannustaa liikkumaan työn perässä. Nuoret naiset tämän ovat kyllä jo oppineetkin, nuoret miehet eivät. Siksi meillä alkaa olla kovin meisvoittoisia kuntia, joissa naispuolinen väestö alkaa kaiken lisäksi olla mummoiässä eli ohittanut hedelmällisen vaiheensa.
  5. Ensin USA aiheuttaa täyshullulla sodallaan öljynkuljetuksen estymisen ja sitten hän pyytää muita selvittämään sotkunsa. Hormuzin salmen kulkureitin avaaminen on tietysti kaikkien etu, mutta muiden maiden voi olla hyvin vaarallista lähteä operoimaan sotatilanteessa alueella. On vaarana, että sota vain eskaloituu.

    Trumphan ei vaatinut Nato-maita osallistumaan vain Hormuzin salmen avaamiiseen vaan USA auttamiseen hyökkäyksessä. Muuten Natolle tulee pahoja vaikutuksia. Trump sanoi, että USA auttoi muita liittolaisiaan Ukrainan sodassa, joten nämä ovat velvoitettuja auttamaan USAta nyt.

    Asiahan on kuitenkin niin, että Trump unohtaa kokonaan yhden erittäin olennaisen asian. Nato on puolustusliitto, ei hyökkäysliitto. Ukraina käy puolustussotaa, minkä vuoksi Nato-maiden apu on kansainvälisen oikeuden sallimaa. Yhdysvallat se sijaan käy hyökkäyssotaa eikä Natoa ole perustettu hyökkäämistä varten. Koko sotahan on täysin laiton ja Nato-maiden tulisi pysyä kaukana kaikesta laittomuudesta. Olisi täysin ennenkuulumatonta, jos esim. Suomi osallistuisi tällaiseen hyökkäyssotaan. Vuonna 1941 me olimme osa hyökkäyssotaa ja lopputulos oli karmea. Ei pitäisi toista kertaa hakata päätään Karjalan eikä mihinkään muuhunkaan mäntyyn.

    Veikkaan, että Trump aikoo hajottaa Naton. Sukset ovat menossa ristiin. Trump on aloittamassa kolmatta maailmansotaa, laittamassa kansainvälisen kaupan ja talouden täysin sekaisin ja hajottamassa Naton. Tämä ukko on niin täysi hullu kuin vain voi olla. Hänen voi saada maailmassa paljon enemmän tuhoa aikaan kuin hitler sai aikoinaan. Kaikkien uskovaisten olisi ainakin nyt erittäin hyvä syy ristiä kätensä yhteen ja rukoilla, että päästä jumala meidät tästä hullusta ennen kuin hän ehtii panemaan koko maailman sekaisin. Ja rukoilla, että hoida samalla pari muutakin täyskahelia eli putlerin ja netanjahun. Mistä ihmeestä näitä mielenvikaisia psykopaatteja sikiää. Ja vielä USAn Häkkänen eli hegseth samaan kasaan. Hän suorastaan nauttii sodasta luullen pelaavansa kaiken aikaa jotain sotapeliä näytön äärellä. Mies näyttää olevan samanlainen alholisti kuin Venäjän medveded ja jutut samaa tasoa.
  6. Kysymys ei Israelin kohdalla ole enää pitkiin aikoihin ollut puolustautumisesta. Gazan osalta Israelilla oli oikeus puolustautua, mutta ei oikeutta brutaaliin kansanmurhaan. Israel ei edes pahoittele tuhansien lasten tappamista. Iraniin Israel ja USA ovat hyökänneet vuoden sisällä jo kahdesti kesken Iranin ja USAn neuvottelujen. Hyökkäys on yksiseltteisesti YK:n peruskirjan vastainen.

    Väitteellesi siitä, että Lähi-idässä kaikki haluava tuhota juutalaiset ja Israelin ei pidä paikkaansa. Trumpin osalta voi myönteisenä sanoa, että hän pani alulle ensimmäisellä kaudellaan ns. Aabraham sopimukset, joiden tavoitteena oli sopia rauhansopimuksia Israelin ja arabivaltioiden kesken. Muutama arabivaltio ehtikin jo solmia tällaisen sopimuksen. Nyt USAn ja Israelin siirtyminen väkivallan tielle on tehnyt tyhjäksi tämänkin rauhanprosessin.

    Juutalaisilla saa olla yksi oma valtio, jos juutalaiset sellaisen haluvat. Kaikki eivät selvästikään halua siitä päätellen, että USAssa asuu edelleen yhtä paljon juutalaisia kuin Israelissa. Koko maailman juutalaisista useampi asuu Israelin ulkopuolella. Israel itse vastustaa kahden valtion mallia Palestiinaan, mutta samalla harjoittaa apetheid-politiikkaa Israelissa asuvia palestiinalaisia kohtaan. Heillä on omassa maassaan oleskeluoikeus, mutta ei vapaata liikkumisoikeutta eikä äänestysoikeutta. Mitä demokratiaa sellainen on?

    Juutalaisten valtion perustettiin väärään paikkaan, jos tarkoituksena oli hyvittää juutalaisten kärsimykset toisessa maailmansodassa. Oikea paikka olisi ollut Saksa, mistä osa olisi voitu lohkaista juutalaisten valtioksi ja panna saksalaiset maksamaan sen jälleenrakennus. Alueen valinnassa juutalaisille olisi voitu antaa merkittävää päätösvaltaa. Sen sijaan Israelin valtion perustamisessa Palestiinaan, sijaiskärsijöiksi pantiin alueella asunut arabiväestö, jolla ei ollut osaa eikä arpaa holokaustiin. Päätös tarkoitti siis sitä saksalaisen antisemismin uhreiksi joutuivat juutalaisten lisäksi myös Palestiinan arabit. Menikö oikein?
  7. On aika yhdentekevää luokitellaanko turve uusituvaksi vai. Uusiutumistahti on joka tapauksessa hidas. Mutta turve voidaan luokitella vaikka kaurapuuroksi kuten näin erään kirjoittajan todennee, Olennaista on se, että turve on suosta poiskaavittuna päästölähde, kun taas suossa olevan luonnonolosuhteiden se päästönielu. Päästökaupan vuoksi turpeen käyttö energialähteenä ei ole kannattavaa. Valtio joutuisi runsaalla kädellä tukemaan sitä ja samalla päästökauppamaksut kasvaisivat. Päästökaupasta taas ei pääse eroon muuten kuin eroamalla EUsta.

    Ketjussa on samaistettu turpeen luokittaminen uusituominen ja päästökaupasta luopuminen kepulaiseksi vaatimukseksi. Sitä se ei todellakaan ole. Asiasta on aika vasikään kirjoittanut Kepun kansanedustaja Timo Mettälä. Myös Antti Kurvinen on ottanut asiaan aiemmin kantaa. He eivät kannata turpeen käyttöä energialähteeksi jo senkin vuoksi, että sellaisen vaatiminen on täysin epärealistista. Jos alkaisimme ajaa EUssa turvetta päästökaupan ulkopuolelle, hyvin nopeasti saisimme siitä tukea Puolasta edellyttäen, että samalla poistetaan myös kivihiili päästökaupasta. Ei tätä tulee hyväksymään yksikään EU-maa. Turvekysymys on taas pelkästään persujen idioottimaista populismia, millä se yrittää vastoin realismia houkutella kepulaisia äänestäjiä persujen kannattajiksi. Tästä voivat erityisesti kepulaiset havaita, miten kieroa politiikkaa Purra ajaa. Antti Kurvinen veti herneen nenäänsä nimenomaan tästä Purran kieroilusta. Kepulaista kantaa asiaan siis kannattaa tutkailla haapavetisen kansanedustaja Mettälän kirjoituksista.

    https://www.is.fi/politiikka/art-2000011809446.html
  8. Ei vasemmisto huuda sitä, että pitää ottaa rikkailta ja jakaa vähävaraisille. Vasemmiston vaatimukset kohdistuvat verotukseen. Siinä vaatimuksena on suurempituloisten tulee osallistua yhteiskunnan kustannuksiin suuremmalla määrällä kuin pienituloisten. Yhteiskunnathan eivät toimi jakotalouksina. Taakanjaossa on kyse myös siitä, että pienimpituloisten mahdollisuudet osallistua työnteon kautta kohentuvat. Silloin pientulosista tulee keskitulosia ja he voivat osallistua aikaisempaa suuremmalla osuudella. Näinhän Suomessa on pitkällä aikavälillä käynyt ja sen on suuressa määrin vasemmiston tasa-arvo- ja tulonjakopoltiikan tulosta. Kansakunnan vauraus on kasvanut ja ylenevä säätykierto voimistunut. Lähtötilanteessa Suomessa oli suhteellisen pieni varakkaiden ja hyvätuloisten joukko ja suuri pienituloisten ja köyhälistön ryhmä. Keskiluokkaistuminen on karsinut nimenomaan huonotuloisten osuutta. Hyvinvointivaltion suurimpia saavutuksia on ollut keskiluokan synnyttäminen niin, että siitä on tullut Suomessa suurin yhteiskuntaluokka. Tätä ei olisi viisasta tärvellä vaatimalla paluuta vanhaan suurten tuloerojen yhteiskuntaan.

    Yhteiskunnan toiminnan ei siis tule olla mitään nollasummapeliä. Nollasummapelissä potti ei kasva, mutta toisille jaetaan voittoja ja toisille tappioita. Kasvupelissä taas kaikkien on mahdollista voittaa. Kuvaavan esimerkki tästä on pörssi, joka ei ole nollasummapeli. Historiallisesti koko pörssin markkina-arvo on kasvanut hurjaa vauhtia, vaikka välillä voi tulla takapakkia, sama koskee BKT:ta, mutta nousut ja laskut eivät ole siinä niin rajuja kuin pörssiyrityksillä. Suomessa köyhien nostaminen huono-osaisuudesta keskiluokkaan on tarkoittanut sitä, että taloutemme on kasvanut. Tämä on tapahtunut koulutuspolitiikan avulla. Rikkailta on tosiaan otettu sitä varten paljon enemmän, kun köyhille ei ole ollut, mistä ottaa. Mutta hups vaan - kaikki ovat voittaneet siinä pelissä ja isosti. Koulutuksen avulla suurempi joukko on päässyt leivän kulmaan kiinni ja tulotaso on noussut. Samalla kuitenkin niiden rikkaiden, jotka ovat lystin maksaneet, tulotaso ja varallisuus on kasvanut vieläkin enemmän, kun on tullut kysyntävoimaa ja kasvua lisää. Tämä on ollut erittäin positiivnen kierre. Sitä kutsutaan talouskasvuksi ja sen seurauksena tulevaksi elintason nousuksi. Ilman viisasta tasa-arvo- ja tulonjakopolitiikkaa se olisi jäänyt suurelta osin saavuttamatta. Suomesta ja pohjoismaista on kadonnut sellainen köyhyysongelma, mihin esim. USAssa edelleen törmää. Siellä ihmisiä voi asiua kadulla roskien seassa ja pienissä teltoissa suurissa kaupungeissa. Suomessahan asunnottimia ei näy kuten vielä 1960-luvulla ja vähän myöhemminkin näkyi. Silloin pakkasilla näitä alkoliongelmaisia asunnottomia kuoli öisin siltojen alle.

    Varakkuutta kannattaa siis lisätä väestössä. Silloin niitä rikkaitakin on enemmän, joilta voi edelleen ottaa yhteiskunnan kehittämiseksi. Suomessa verotuloja on hankala kerätä muilta kuin kansalaisilta, jotka ovay työntekijän, yrittäjän ja kuluttajan asemassa veronmaksajina. Näistähän vain ansiotuloverotus on progressiivistä. Muu verotus on pääosin tasaveroa, varsinkin arvonlisävero, joka on merkittävä verotulojen lähde.

    Suoria tulonsiirtojakin tapahtuu sosiaaliturvan, aluetukien, yritystukien ja erilaisten kohdennettujen verohelpotusten kautta. Taloudellisesti ylivoimaisesti merkittävin sosiaaliturvan muoto on vanhuusturvamme eli eläkejärjestelmä. Kun vanhusväestö kasvaa, menot siihen kasvavat. Suomessa näitä menoja ei kierrätetä valtion kautta, mutta ne ovat samalla tavoin kuin verotkin vähentämässä työssäkäyvien kulutusta. Aluetukiin Suomessa on vuosien varrella pantu myös mittavat määrät rahaa. Se on ollut kaikkiaan hyvin epätaloudellinen tapa toimia. Aluetuet ovat vain lisänneet yhteiskunnan kustannuksia eli veronmaksjien verotaakkaa. Maataloustuet voi rinnastaa osin näihin aluetukiin, osin yrittäjätukiin. Joka tapauaksessa ne ovat suoria tulonsiirtoja. Yritystuet voivat olla kokonaistaloudellisesti joko onnistuneita tai epäonnistuneita. Kannattavan yritystoiminnan tukeminen yleensä tuottaa hyvän lopputuleman, kannattamattomuuden pönkittäminen sen sijaan huonon. Monasti yritystuet tapahtuvat kuitenkin välillisesti. Ennen EU-aikaa se tapahtui esim. devalvaatioiden avulla ja EU-aikana keskuspankkien elvytyspolitiikalla ja rahan printtaamisella.

    Tulonsiirtoja tehdessä pitäisi aina miettiä sitä, miten ne vaikuttavat kansantalouteen. Osa tulonjaosta on tietysti aina sellaista, että tuotos on negatiivinen. Näitä voi kutsua inhimillisen yhteiskunnan tuiksi, mikä tarkoittaa, ettei esim. sairaita ja vanhuksia jätetä oman onnensa nojaan. Kaiken kaikkiaan tulonsiirtojen taloudellisia seurauksia paremmin miettimällä voitaisiin saada miljardien etuja vuodessa. Suomessa on vaan epäonneksemme poliittista haluttomuutta pohtia tällaisia asioita. Yleensä järkevät pohdinnat nousevat uusien poliittisten ryhmien myötä (esim. uusi liberaalipuolue).
  9. Yhden osavaltion äänestystulos ei kerro vielä mitään koko maan tilanteesta. Jos Suomessakin järjestettäisiin vaalit esim. Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla tulos näyttäisi täysin erilaiselta kuin koko Suomessa. Esim. demarien kannatus on pohjoisessa ja maaseudulla vähäinen, mutta suurissa eteläisen Suomen kaupungeissa suuri.

    Baden-Wurttenburg on perinteisesti konservatiivinen ja vauras osavaltio Saksassa. Sinulta taisi jäädä huomaamatta se, että Vihreät nousivat nyt vaaleissa osavaltion suurmmaksi puolueeksi ennen kristillisdemokraatteja. Äärioikeistolaisen AfD:n kannatus oli vajaa viidennes (19 %). Vaalien saksalaiset kommentaatorit eivät pidä äärioikeistoa minään nousevana puolueena tässä osavaltiossa, vaan se kerää lähinnä protestiääniä sellaisten äänestäjien keskuudessa, joilta puuttuu mieleinen vaihtoehto vaaleissa. Äärioikeiston kannatus on keskittinyt selvästi entisen Itä-Saksan eli DDR:n alueelle. Baden-Wurttenbergia hallitsevat Vihreät ja Kristillisdemokraatit yhteistyössä. Varmaan näkisit hyvänä Vihreiden kasvun suurimmaksi puolueeksi Suomessakin, kun hehkutat tuota vaaliitulosta.

    Demarien kannatus on koko Saksassa ihan toista luokkaa. He saivat viimeisissä tappiollisissakin vaaleissa 25 %:n kannatuksen, mikä on yhtä paljon kuin SDP:n kannatus Suomessa nyt ja jonkun verran matalampi kuin demarien kannatus Ruotsissa. Ehkä nämä luvut kertovat sinusta merkittävästä kannatuksen hiipumisesta, mutta eivät ne sitä lukujen suuruutta katsoen kyllä siltä vaikuta.

    Saksassa äärioikeisto ei ole päässyt näyttämään, minkälaista duunaripolitiikkaa se harjoittaa. Suomessa laitaoikeisto on sen sijaan hallituksessa ja sen kannatus on kohta lähes puolittunut. Samalla demarien kannatus on syöksynyt ylös. Suomessa nimenomaan duunariäänestäjät vaikuttavat siis pettyneiltä perujen duunarien etuja vähentävään politiikkaan. Tässä mielessä on ollut tietysti hyvä, että he ovat päässeet käytännössä näyttämään osaamistaan. Tulosten perusteella se on ollutkin umpisurkeata.