Vapaa kuvaus

Aloituksia

5

Kommenttia

444

1. Trikki,+jonka+merkit+ovat+syvänpunaiset+ja+musta+osuus+kiiltävän+sinimusta.+Mahonkisoopeli+on+myös+kaunis,+siis+kunnolla+varjostunut+soopeli,+jonka+feomelaniini+on+kauniin+punaista.+(Koirien+värit+muodostuvat+kahdesta+pigmentistä,+joista+feomelaniini+on+kellertävää/punaista+ja+eumelaniinista,+joka+on+mustaa,+jos+joku+laimennosgeeni+ei+haalista+sitä+suklaaksi,+siniseksi+tai+liilaksi.)Merlekin+voi+olla+nätti,+jos+se+on+muuten+kuin+mainitsemani+trikki,+mutta+se+musta+on+tietysti+merleytynyt.+Pidän+eniten+melko+suurista+merlelaikuista,+vähintään+kämmenenkokoisista,+mutta+monessa+rodussa+tykätään+pienistä+ja+pyöreistä+länteistä.
  2. Joku+kyseli+hinnoista.+Itse+maksoin+lonkka-+ja+kyynärkuvista+vuonna+2011+130+€,+mutta+kyseessä+oli+edullinen+klinikka.+Katsoin+piruuttani+asuinpaikkakuntani+eläinlääkäriasemia+ja+luustokuvauksiin+saisi+näemmä+näillä+heittää+pari-kolmesataa+(hinnat+alkaen+200+€,+kasvaa+painon+mukaan+eikä+laskukaavaa+ole+ilmoitettu).++Päälle+tulee+vielä+kennelliiton+lausuntomaksu,+joka+on+joitain+kymppejä.+Silmätutkimus+90+€.+Henkilölle,+jolla+ei+ole+kasvattajanimeä+(maksaa+n.+200+€?+++kurssiin+kulunut+aika),+yhden+pennun+rekisteröinti+maksaa+70+€.+Kennelnimelliselle+rekisteröinti+on+edullisempi.+Pennun+täytyy+olla+sirutettu+rekisteröintiä+varten.+Siruttaja+pyytänee+pikagoogletuksen+mukaan+n.+30+€/pentu.+Sirutuksen+voi+hoitaa+myös+eläinlääkärillä.+Collienpentu+voidaan+myydä+myös+silmäpeilattuna,+jolloin+tiedetään,+onko+sillä+jo+pentuna+näkyviä+muutoksia+silmissä.+Collieilta+voidaan+myös+tutkia+DNA-testillä+joitain+silmäsairauksia,+alttius+tietyille+lääkeaineille+(rodulle+tyypillinen+ivermektiiniyliherkkyys)+sekä+riski+sairastua+DM-selkäsairauteen+(en+muista+tuon+nimeä+aukikirjoitettuna).+DNA-testeihin+voi+myös+upottaa+muutaman+satasen,+jos+haluaa.+DNA-testin+etu+on,+että+sen+voisi+ottaa+myös+myytäviltä+pennuilta,+koska+ikä+ei+vaikuta+testiin.Collie+on+palveluskoirarotu,+jonka+luonteisiin+pitäisi+kiinnittää+huomiota.+Valitettavan+harva+kuitenkin+harrastaa+mitään,+kasvattajistakin.+Luonnetesti,+johon+koiraa+ei+tarvitse+mitenkään+kouluttaa,+maksaa+n.+40+€.+MH-kuvaus+on+kalliimpi.++Kisakoiran+hintaa+ei+kannata+edes+laskea,+koska+siinä+puuhassa+kokeiden+hinta+on+pienin+kulu.+Isoin+arvo+on+koiran+kouluttamiseen+uhratussa+ajassa+ja+vaivassa,+vaikka+kyllä+se+treenaaminen+maksaa+rahaakin.+Muita+pentueen+eläinlääkärikuluja+on+pentutarkastus.+Tarkan+astutusajankohdan+valitsemiseksi+on+voitu+käyttää+progesteronimääritystä+ja+tiineys+todeta+muutamaa+viikkoa+myöhemmin+ultraäänellä.+Kasvattajan+kannattaa+varautua+myös+yllätyksiin,+kuten+siihen,+että+narttu+joudutaan+leikkaamaan+tai+pentue+saa+ripulin.+Tiine+ja+sittemmin+imettävä+narttu+ja+sen+pentue+pitää+myös+ruokkia+hyvin.+Ruokakuluja+en+osaa+arvioida,+koska+en+ole+koskaan+kasvattanut+pentuetta.+Siihen+varmaan+menee+myös+muutama+satanen.+Pentue+voi+kuluttaa+myös+kaikenlaista+pikkusälää,+pissa-alustoja,+pentulaatikon+hankinta,+vilttejä,+leluja,+pentupakkauksia,+puruluita...+Ja+tietysti+kuljetuskustannukset+kaikkiin+eläinlääkärin+tarkastuksiin+yms.Astutusmaksu+on+kai+parisataa+++10-15+%+pennun+hinnasta.+Kasvattaja+voi+haluta+pennun+hinnassa+takaisin+myös+pentueen+hoitamiseen+kuluneesta+ajasta+ja+vaivasta.+Itse+en+arvosta+näyttelyitä+juurikaan,+joten+en+tykkää,+että+hintaa+nostetaan+kaiken+maailman+näyttelyreissujen+mukaan+laskemisella.+Ja+tottakai+hyvä+kasvattaja+toivoo,+että+pennut+tutkittaisiin+luuston+osalta.+Luustoviat+eivät+periydy+suoraviivaisesti+ja+vikojen+välttämiseksi+vaadittaisiin+mahdollisimman+monen+koiran+tutkimista+rodusta,+erityisesti+jalostukseen+käytettävien+yksilöiden+lähisuvusta.+Kasvattajalla+ei+kuitenkaan+ole+mitään+keinoa+varmistaa,+että+kerran+myyty+pentu+tutkittaisiin+aikuisena.+Myyty+pentu+kun+on+jo+jonkun+muun+omaisuutta.+Jos+hintaa+laskee+tutkimusten+verran,+voi+olla,+ettei+pentua+kuitenkaan+koskaan+kuvata+ja+ostaja+sai+sen+halvemmalla.+Tai+voisi+pyytää+pennusta+parisataa+pantiksi,+joka+palautetaan+kuvaustulosten+saavuttua.+Silloin+pennun+hinta+kuitenkin+näyttää+taas+korkeammalta.Ei+minulta+kasvattaja+kysellyt+paljoakaan,+kun+collieta+otin.+Kertoilin+tosin+itse+jo+valmiiksi+paljon,+koska+tiesin,+millaista+koiraa+hain+ja+mitä+tietoja+kasvattaja+mahdollisesti+voi+kodilta+haluta.+Hän+oli+säästellyt+tätä+yhtä+pentua+harrastajalle,+ja+kun+muut+kyselijät+olivat+pelkän+lenkkikaverin+toivossa,+pentu+myytiin+sitten+minulle.+Olen+kisannut+koiran+kanssa+tokossa,+mutta+lonkkavika+haittaa+harrastuksia+ja+se+on+nykyään+lähinnä+seurakoirana.+Olen+käyttänyt+näyttelyssä+pari+kertaa.Jos+kasvattaja+haluaisi+pennun+käyvän+kerran+näyttelyssä,+niin+miksi+se+on+niin+vaikea+juttu?+Yksi+päivä+koiran+elämästä.+Koiraa+ei+tarvi+kouluttaa+mitenkään,+kunhan+nyt+ei+pure+tuomaria,+vaikka+ravaaminen+omistajan+rinnalla+ja+paikallaan+seisominen+onkin+avuksi.+Tätä+rotua+ei+tarvi+edes+trimmata,+vaikka+koira+kannattaa+ehkä+pestä+ja+harjata+ja+siistiä+tassukarvat+(kasvattaja+voi+auttaa+tässä).+Tiedän+erirotuisen+tapauksen,+jossa+haluttiin+pentu+nopeasti+ilman+"tyhmiä"+kysymyksiä+kasvattajan+suunnasta.+Eikä+ostaja+itsekään+juuri+kysellyt.+Pentu+oli+rekattu+ja+maksoi+kyllä+sen+mukaisestikin,+mutta+en+usko,+että+sen+"tuotantoon"+on+mennyt+kauheasti+rahaa,+kun+pentuja+on+teetetty+minimivaatimuksilla.+Ei+sellaista+toimintaa+pidä+tukea.+Tuo+koira+on+todennäköisesti+lonkkavikainen,+mutta+niin+on+minunkin...Olen+kyllä+sitä+mieltä,+että+rotukoirien+hinnat+ovat+karanneet+käsistä.+Toisaalta+myös+eläinlääkärien+hinnat+ovat+nousseet+ihan+hirveiksi.+Mutta+eihän+jalostuskoiran+pitäisi+siellä+käydäkään+kuin+rokotuksilla+ja+pakollisilla+tarkastuksilla.
  3. Mulla+on+ollut+muutama+russeli+hoidossa,+koska+tuttuni+kasvattaa+niitä.+Mulla+hoidossa+olleet+ovat+olleet+ihan+tavallisia+pirteitä+pikkukoiria,+ei+mitään+hirviöitä+eikä+kukaan+ole+juuri+haukkunutkaan.+Ei+ne+pyöri+hyrränä+tai+räksytä+taukoamatta.+Mutta+heti+kun+jotain+tapahtuu,+on+russeli+varmasti+mukana!Mutta+russeli+ei+silti+ole+mikään+sohvaperunan+seurakoira.+Tuttuni+kasvateista+kaksi+on+tietääkseni+vaihtanut+kotia,+koska+alkuperäisillä+omistajilla+iski+ajanpuute+tms.+Toinen+oli+kuulemma+kehittänyt+jotain+ongelmiakin,+mutta+en+mä+huomannut+mitään,+kun+se+täällä+oli+muutaman+päivän.+Kerrostalon+portaat+sille+piti+opettaa.+Yksi+mulla+hoidossa+ollut+russeli+on+perheessä,+jolle+olisi+ehkä+sopinut+paremmin+joku+sporttimallinen+seurakoirarotuinen+tai+rauhalllisenpuoleinen+isompi+koira,+koska+ihailevat+aina+mun+pehkocollieta,+joka+taas+on+kuin+hidastettu+elokuva+aktiivisten+rotujen+rinnalla.+Se+hoitokoira+on+kova+vetämään+remmissä,+mutta+ei+se+tiettävästi+muuten+häiriköi.Ja+laumassa+nuo+räköttää.+Tuttuni+koirat+pitävät+aika+mekkalan,+kun+sinne+menee.+Mulla+hoidossa+olleet+ovat+ehkä+vähän+puhisseet+lehdenjakajalle,+mutta+muuten+ollut+hiljaista.+Oma+koirani+ei+hauku+sisällä.+Mun+hoidokit+ovat+olleet+yhtä+lukuun+ottamatta+uroksia,+joten+varmuuden+vuoksi+lenkillä+ei+ole+tervehditty+uroksia+ollenkaan.+Pienikin+kipinä+voi+antaa+terrierille+syyn+tappeluun.+Narttujen+kanssa+olen+antanut+seurustella,+jos+ei+ole+juoksua.Ja+yhtä+lukuunottamatta+kaikki+tapaamani+russelit+ovat+olleet+ihmisrakkaita+ja+rakastavat+rapsutuksia.+Tuttuni+harrastaa+russelien+kanssa+verijälkeä+ja+rallitokoa.+Aiemmin+ohjelmassa+oli+myös+agility+ja+toko.+Yksi+kasvatti+harrasti+koiratanssia.+Russeli+olisi+varmaan+oiva+kaveri+myös+nosework-nimiseen+uuteen+lajiin.+Kotona+koiran+voi+opettaa+etsimään+vaikka+erilaisia+mausteita.+Temppuvinkkejä+voi+saada+etsimällä+Youtubesta+Just+Jesse-russelin+videokoosteita.
  4. Porukoitten+koira+teki+tuota.+Se+on+todella+herkkä+ja+kekkasi,+että+luoksetulosta+seuraa+joskus+jotain+kamalaa,+kuten+tylsääkin+tylsempi+sisälle+joutuminen,+joten+ei+kannata+tulla+luo+tai+sisälle+ainakaan.+Siinä+oli+maantie+vieressä+ja+siitäkös+alkoivat+ihmiset+hauskasti+hyppiä+ja+juoksennella,+kun+sinne+juoksi.Ihan+ekana,+koira+ei+saa+enää+ikinä+päästä+toistamaan+tuota+leikkiä.+Se+palkkautuu+siitä+joka+kerta+ja+luoksetulon+mahdollisuus+kutistuu.+Koira+ulkoilee+siis+vain+hihnassa+tai+pitkässä+liinassa,+kunnes+koulutus+alkaa+puremaan.+Vapaus+pitää+ansaita.+Te+ihmiset+ette+myöskään+saa+lähteä+mukaan+leikkiin+jahtaamalla+koiraa.+Ei+sitä+huvita+leikkiä+littaa,+jos+ei+muut+lähde+siihen+mukaan.+Jos+porukoiden+piha+olisi+aidattu+eikä+takapihalla+olisi+myyränkoloja+kaiveltavaksi,+niin+olisin+jättänyt+koiran+yksin+pihalle+aina+sen+alkaessa+temppuilemaan.+Se+on+niin+seurallinen,+että+olisi+tullut+äkkiä+tosi+yksinäistä+ja+tylsää+siellä.Ja+kun+mökiltä+lähtöä+suunnitellaan,+niin+tietyt+koirat+meidän+laumasta+hihnoitetaan+hyvissä+ajoin+tai+tuodaan+remmissä+mökistä+ulos,+koska+muuten+niitä+ei+saa+kiinni+ja+autoon.+Koiran+voi+laittaa+tienaamaan+ruokansa+luoksetuloilla+eli+se+saa+päivän+ruoka-annoksensa+tultuaan+luo.+Liinaa+voi+käyttää+varmistuksena.+Luoksetuloa+treenataan.+Älä+ota+koiraa+aina+kiinni,+kun+kutsut+sen+luo+vaan+palkka+ja+uudelleen+vapaus.+Tai+koiran+voi+ottaa+kiinni+ja+sitten+heti+vapauttaa+taas.+Vapauden+arvon+lasku.+Porukoitten+koira+ei+juuri+saanut+olla+vapaana+pihalla,+koska+se+lakkasi+tottelemasta,+joten+vapaudesta+kotipihalla+oli+tullut+sille+arvokas+resurssi.+Mä+annoin+koiran+olla+irti+komentamatta+sitä+yhtään+puuhaillessani+pihalla+(se+pyörii+aina+jaloissa+tai+kaivelee+myyriä+takapihalla,+joten+se+on+turvassa).+Kun+se+sai+olla+vapaana+sydämensä+kyllyydestä,+ei+se+vapaanaolo+ollutkaan+enää+yhtä+ihmeellistä.+Sitten+aloin+pätkiä+vapaanaoloa+luoksetuloilla,+joista+se+sai+palkan+ja+vapauden.+En+tietenkään+voinut+laskea+koiraa+ulos+ilman+hihnaa+vain+pikaisesti+pissille,+koska+siitä+olisi+seurannut+jahtaamista+ja+huijausta+taas.Esineiden+rosvoilu+voi+olla+huomion+kerjuuta.+Jos+jätitte+lapasen+koiran+ulottuville+ja+se+sen+vie+ja+rikkoo,+niin+voi+voi.+Sinne+meni.+Arvokkaat+ja+tärkeät+tavarat+pois+koiran+ulottuvilta+ja+muu+varastelu+jätetään+huomioimatta.+Voi+kokeilla+sitä,+että+nappaa+ite+jonkun+koiran+lelun+ja+alkaa+leikkiä+sillä+yksin.+Koira+saattaa+uteliaisuuttaan+tulla+mukaan+siihen+leikkiin+ja+unohtaa+kielletyn+esineen.+Kaikkea+esineiden+tuomista+ihmiselle+kannattaa+vahvistaa+ja+esineitä+vaihtaa+herkkuihin+ja+leluihin.+Yksi+tapa+on+yllä+ehdotettu+jo.+Opeta+koiralle+uusi+superhauska+leikki+nimeltä+pään+pujotus+pantaan.+Toisaalta,+jos+koira+pakoilee+uloslähtöä,+se+voi+yhdistää+rutiiniin+jotakin+epämiellyttävää+ja+siksi+rupeaa+tyhmyyksiin.+Rutiinin+rikkominen+ja+kokoaminen+uudelleen+voisi+auttaa.+Mä+rupesin+palkkaamaan+koiran+herkulla+aina,+kun+mentiin+ulko-ovesta+sisään,+vaikka+oltaisiin+vain+remmilenkiltä+tultu.+Saatoin+syöttää+namia+jo+kuistin+portailla.+Tein+siis+ovesta+kulkemisesta+mukavan+asian,+jolloin+koira+alkoi+odottaa+sitä.+Tän+koiran+omistajat+harrastivat+sitä,+että+koiraa+maaniteltiin+ruokakuppi+kädessä,+sitä+harhautettiin+houkuttelemalla+se+autoon+tai+lähtemään+lenkille+ja+vaikka+mitä,+mutta+mä+pelkäsin,+että+nuo+johtavat+sirkustemppukierteeseen,+jossa+se+ei+lopulta+anna+kiinni+mitenkään+vaikka+käsilläsi+seisoisit+lihapulla+varpaissa.+Mulle+koira+antaakin++nykyään+aina+kiinni,+myös+kotipihassa.
  5. Ei+tarvitse+olla+kennelliiton+jäsen.Ei+tarvitse+käydä+kursseja,+mutta+kannattaa+kuitenkin+totuttaa+koira+siihen,+että+vieraat+tutkivat+sen+ruumiin+kauttaaltaan+ja+katsoo+hampaat.+Lisäksi+sen+pitäisi+osata+seistä+paikallaan+ja+juosta+nätisti+ravia+hihnassa.+Monilla+paikkakunnilla+järjestetään+näyttelyharjoituksia.Ikärajoja+en+muista,+mutta+ne+löytyvät+kennelliiton+sivuilta.+Näyttelymaksut+voivat+olla+edullisemmat,+kun+ilmoittautuu+hyvissä+ajoin+ennen+näyttelyä,+mutta+kalliit+ne+ovat+kuitenkin.+Isot+hallinäyttelyt+lienevät+ilmoittautumismaksuiltaan+kalleimmat.+Mä+taisin+maksaa+Tampere+KV:en+viime+vuonna+ensimmäisessä+ilmoittautumisjaksossa+jotain+30+-+40+€.+Muita+kuluja+tulee+kulkemisesta,+syömisestä,+koiran+laittamisesta,+jos+sen+turkki+vaatii+kunnostusta,+ja+sen+sellaisesta.Koiran+täytyy+olla-+rekisteröity+joko+kennelliittoon+tai+hyväksyttyyn+ulkomaiseen+rotukoirarekisteriin+puhdasrotuisena+(eli+kennelliitolla+FI+(normirekisteri),+ER+(joku+erityisrekisteri,+tapaa+roduissa,+joissa+risteytyksiä+tai+rotuunottoja)+tai+EJ+(ei+jalostukseen))-+koira+on+sirutettu,+no,+rekisteröity+rotukoira+on+tätä+nykyä+jokseenkin+aina+sirutettu-+rokotettu+sääntöjen+mukaan+(rokotustodistukset+esitettävä)-+ei+ole+typistetty-+on+terve+(ei+loisia+tai+tartuntatauteja+++karanteeni+2+vko+paranemisen+jälkeen+jos+talossa+on+jollain+koiralla+esiintynyt+tartunta)-+uroksella+on+pallit-+koiraa+ei+ole+lääkitty+doping-listan+lääkkeillä+tiettynä+aikana+ennen+näyttelyä
  6. Television+Lassie+on+tosiaan+rodultaan+pitkäkarvainen+collie+tai+suomalaisittain+skotlanninpaimenkoira+ja+semmoisen+säkäkorkeus+on+n.+55-60+cm+ja+paino+20-30+kg.+Suomalainen+rotumääritelmä+tunnustaa+kolme+väriä:+soopelin+(kullanruskea,+Lassien+väri),+kolmivärisen+(tricolor,+musta+kellertävion+ja+valkoisin+merkein)+ja+merlen+(kuten+kolmivärinen,+mutta+mustat+alueet+laikuttuneet+harmaalla).+Kaikilla+on+rotutyypilliset+valkoiset+merkit.+Collieita+löytyy+myös+lyhytkarvaisena.Pienempi+samannäköinen+rotu+on+shetlanninlammaskoira,+tuttavallisemmin+sheltti.+Samat+värit+kuin+collieilla+ja+lisäksi+mustavalkoinen+ja+ns.+bimerle,+jolla+ei+ole+keltaisia+tan-merkkejä.+Sheltit+ovat+kalliimpia,+parissa+näkemässäni+ilmoituksessa+pennun+hinnaksi+on+ilmoitettu+1300€!+Shelttien+koko+vaihtelee,+keskimääräistä+kokoa+en+tiedä.+Huonolla+tuurilla+se+kasvaa+yhtä+isoksi+kuin+collie.+Collie+lie+shelttiä+hieman+rauhallisempi,+oma+pällieni+on+kotona+patalaiska.+Lonkkavialla+tosin+voi+olla+osuutta+siihen+asiaan+:(+Kumpikin+ovat+paimenina+seurallisia,+miellyttämisenhaluisia+ja+todennäköisesti+myös+pehmeitä+eli+muistavat+melko+herkästi+kokemansa+ikävyydet.+Riistaviettiä+ei+pitäisi+olla+kovinkaan,+joten+helppoja+irtipidettäviä.+Puutteina+arkuus+ja+heikkohermoisuus,+luonteisiin+pitää+pentua+etsiessä+kiinnittää+huomiota.+Vaativat+hyvän+peruskasvatuksen+ja+sosiaalistamisen+ja+aikuisena+runsaasti+ulkoilua+ja+mielellään+myös+jotain+aktivointia+tai+harrastelua,+mutta+eivät+ole+kuitenkaan+mitään+vaikeita+koiria.+Shelteistä+minulla+ei+tosin+ole+mielikuvaa+kummempaa+kokemusta,+yksi+collie+löytyy+itseltä.
  7. Ei.
  8. 1.+Sisäsiisteys2.+Sosiaalistaminen+(käynnit+eri+paikoissa,+erilaisten+ihmisten+ja+eläinten+tapaaminen,+erilaisiin+ympäristöihin+ja+alustoihin+tutustuminen+jne.)3.+Ei+saa+purra+ihmisiä,+pure+mieluummin+lelua+(paimenkoirien+pennut+voi+olla+oikeita+piraijoja,+vaikkakin+collieitten+pitäisi+olla+helpoimmasta+päästä)4.+Luoksetulo5.+Hihnassa+kävely6.+Luopuminen/toiminnan+keskeyttäminen7.+Leikittäminen1.-5.+ja+7.+kuuluivat+mun+collikkani+päiväohjelmaan+siinä+pikkupentuvaiheessa.+Sisäsiisteyskasvatus+ja+sosiaalistaminen+kyllä+veivät+sen+verran+aikaa+perinpohjaisesti+toteutettuina,+etten+paljon+uhrannut+ajatuksia+sen+kummemmalle+tottelevaisuuskoulutukselle+saati+tempuille+vielä+siinä+vaiheessa.+1-6+ovat+jokaisen+kotikoirankin+perustaitoja,+7+taas+valmistautumista+harrastuskoiran+uralle.+Saatoin+mä+kyllä+ottaa+jotain+istumista+aika+pian+pennun+kotiutumisen+jälkeen,+ja+sitten+namitin+edessä+istumisesta,+koska+olin+kuullut,+että+pieni+pentu+oppii+sen+helpommin+kuin+isompi+ja+halusin+koiran+oppivan+sen+kunnolla+BH-koetta+varten.Viisikuisena+pentuni+alkoi+olla+sen+kokoinen,+että+aloin+sitä+tosissani+kouluttaa+harrastuskoiraksi.+Olisi+sen+nuorempanakin+voinut+alkaa,+mutta+mä+en+tykkää+räpeltää+kumarassa,+joten+odotin,+että+pentu+kasvaa+hieman.+Kun+pentuni+tuli+kotiin,+se+itki+ensimmäisenä+iltana+nukkumaan+mennessä+sydäntäsärkevästi.+Mä+en+raaskinnut+jättää+pikkuista+pentua+yksin+lattialle,+mutta+en+sänkyynkään+sitä+halunnut,+niin+nukuin+sitten+patjalla+lattialla+ekan+viikon+pennun+kaverina.+Sitten+oli+mun+koti+jo+sen+verran+tuttu,+että+siellä+oli+turvallinen+olo+eikä+tarvinnut+enää+ikävöidä+suojelijaa.Mun+collie+oli+kyllä+helpoin+pentu+ikinä,+sille+ei+olisi+varmaan+tarvinnut+puoliakaan+niistä+asioista+opettaa,+jotka+sitten+opetin.+Enkä+muista+kieltäneeni+sitä+pentuna+mistään+muusta+kuin+siitä+puremisesta+ja+ruumiinosilla+leikkimisestä,+kun+äityi+vähän+villiksi.+Senkin+käytöksen+ohjasin+kohdistumaan+leluun,+leikki+on+kivaa+ja+hyödyllistä+koiran+koulutuksessa.Olikos+se+Mujusen+kirja+vai+kenen,+nimeltään+Pennun+polku+puolivuotiaaksi,+jota+on+kehuttu.
  9. Kyllä+mäkin+heittäisin+collieni+työ/koulupäivän+ajaksi+mielelläni+ulkotarhaan,+jos+voisin.+Paras+mahdollisuus+olisi+tosin+sellainen,+että+koira+voisi+itse+kulkea+sisään+taloon+ja+ulos+tarhaan+oman+tahtonsa+mukaan.+Sitten+sillä+olisi+kiva+olla+kuiva+ja+sateensuojassa+oleva+tarkkailu/lepopaikka.+Collieni+tykkää+katsella+maailman+menoa+ja+varmaan+tykkäisi+katsella+pikkulintuja+ja+muita+hipsijöitä.+Mutta+collien+täytyy+tuntea+olonsa+turvalliseksi+tarhassa,+muuten+se+ei+viihdy+siellä.Jos+collieltani+kysyttäisiin,+asuisin+sen+kanssa+ulkona.+Kokonaan+ulkokoiraksi+collie+ei+sovi.+Sen+turkki+on+jalostettu+näyttävyyden+toivossa+liian+pitkäksi+ja+pehmeäksi,+joten+se+kerää+kuraa+ja+risuja+ja+ulkotarhassa+Suomen+ilmastossa+siitä+tulisi+likainen+takkumatto.+Sadetta+collie+kestää+kyllä+lenkeillä+kohtuullisesti.+Valitettavasti+collien+turkki+on+jalostettu+hoidettavaksi.+Alkuperäinen+työkoira+parisataa+vuotta+sitten+ei+tarvinnut+kummoista+turkinhoitoa.+Tämä+on+unohdettu+näyttelykoiran+toivossa+ja+nykyisten+mukavuuksien+äärellä,+mikä+on+sääli.+Ei+collien+nykyinenkään+turkki+ihan+älyttömiä+kuitenkaan+onneksi+vaadi.+Harjataan+silloin+tällöin,+ettei+takkua,+karvanlähtöaikaan+vähän+enemmän.+Näyttelyihin+siistitään+tassukarvat.+Ja+mikä+vielä+tärkeämpää,+collie+on+ihmisen+koira.+Se+on+todella+seurallinen!+Se+ei+olisi+yksin+hetkeäkään,+jos+se+saisi+valita.+Oma+collieni+ei+pidä+uimisesta,+joten+se+ei+olisi+sille+hyvä+harrastus.+Kyllä+se+hellepäivänä+hakee+keppiä+järvestä,+kun+vähän+maanittelee,+mutta+vesipeto+se+ei+ole.+Noutajista+tai+saksanpaimenkoirista+löytänee+helpommin+uimarin.