Vapaa kuvaus

Kotisivut http://www.santavuori.com

Tietokirjailija, psykologi, filosofi. Fil.kand Helsingin Yliopisto

Helsingistä, ja Porissa, Reposaaressa puolet elämää


Kumma kun eivät saa tätä profiilia toimimaan. Edelleen en saa toimimaan poista kaikki, näytä kaikki. Ym vikoja.

s. 1946

Aloituksia

281

Kommenttia

5195

  1. Ihmiset ovat jo hylänneet avioliiton. Se on huono asia eikä hyvä. Kristittyjen marssi asiassa on jokainen laillinen hetero hääjuhla. Kyllä niitäkin on satoja tuhansia, en ole tutkinut missä ajassa sata kymmenentuhatta ylittyy.
  2. Matti Luoma oli hyvä ystäväni, ja nimenomaan tosiaan toi intialaista filosofiaa Suomeen. Hänen ateisminsakin alkoi rakoilla sen takia. Hän sanoi minun Jumala- todistukseni olevan vain vanha ontologinen ja kosmologisen todistuksen yhdistelmä, ja siis kumottu. Mutta siinä on evoluutioteoria mukana, ja tieteen filosofia ja todennäköisyysarviot. Tähän hän ei ehtinyt vastata. En minäkään mitään todistusta silti aukottomana pidä. Todistelu löytyy kirjoistani ja artikkeleista kotisivuilla http://santavuori.com

    Esa Saarinen kävi luennoimassa Porissa, ja sanoin hänelle väliajalla, että eikö hän voisi harkita joskus ottavansa kantaa kosmologiaan. Hän lupasi harkita asiaa. Hänen kirjansa filosofian historiasta on todella hyvä kirja!

    Jumala- todistus ja elämä ja kulttuurit muualla liittyvät tieteen filosofiaan sillä tavoin, että jos olemassa olevasta tiedosta voidaan jo pätevästi ja tieteellisesti päätellä jokin asia, niin silloin se on tietoa. Tiedetään jo tarpeeksi, että voidaan päätellä muuallakin olevan elämää ja kulttuureja.

    Eikö korkeimman kulttuurin johtaja silloin jo täyttäisi Jumalan määritelmän? Mehän emme tiedä kuinka korkea kulttuuri se Korkein on, emmekä onko se ikuisesti jo ollut, vai evoluutiossa kehittynyt vai molempia, jolloin kulttuurissa voi olla paljon ihmisen kannalta yliluonnolliselta näyttävää.

    Mitään mahdotonta Jumalassa ei voi olla, jolloin kaikkivaltius, hyvyys ja kaikkitietävyys ovat sellaisia, etteivät ne kuitenkaan ole ristiriidassa toistensa kanssa.
  3. Vihreä liike on nyt se politiikka joka osaa tehdä nämä molemmat asiat oikealla tavalla, kun Vihreät on kasvanut yleispuolueeksi.

    Kansainvälisessä politiikassa on vielä hiomista. Muuten menee oikein, mutta Israelvastaisuus on väärin ja lastentauti. Siitä pitää päästä. Puolueen pitää pystyä pitämään sisällään nekin, jotka ovat Israelin puolella, ja ne jotka suhtautuvat nyreästi sateenkaariasioihin. Yksiviivaisuus näissä asioissa on jo kostautunut, ja on saatu vihollisia joistakin ystävistä.