Vapaa kuvaus

Kotisivut

http://www.santavuori.com

Tietokirjailija, psykologi, filosofi. Fil.kand Helsingin YliopistoHelsingistä, ja Porissa, Reposaaressa puolet elämää.

s. 1946

Edelleen tuossa lukee, että käyttäjä ei ole kirjoittanut yhtään viestiä, vaikka muuten profiili on vihdoin korjaantunut.

Aloituksia

283

Kommenttia

5267

1. Vika on siinä, miten fundamentalistit lukevat Raamattua. Siellä ei lue, että maa on litteä. Se on vaan väärä, kirjaimellinen tulkinta kirjoituksista.

Eikä että universumi olisi luotu, vaan maapallon asiat.

Eikä kaikki ollut veden alla vedenpaisumuksessa.

Eikä "kaikki" ollut luotu, vaan kaikki mikä luotu on on luotu.

Jne.

Tiede taas ei nykyään tunnusta Jumalaa, luomista eikä henkimaailmaa, koska niitä on vaikea tutkia.

Muttei mahdotonta. Tehdään teorioita ja testataan niitä. Sitä tiede on. Rohkeasti vaan olettamaan luominen tieteessä niin saadaan paremmat teoriat.

Ja alkupamaukset paikallisia tähtitieteessä. BB romukoppaan. Ei mitään tyhjästä syntymistä kuin katolisilla ja BBssä.

Kyllä nuijalla on töitä!
  2. Uskovaisten väliset kiistat eivät kuulu tähän. Vain se, miten Jumala näyttäytyy kosmologiassa, luomisessa jne. Ja voidaan kosmologiasta puhua myös täysin agnostisesti, puhumatta luomisesta mitään.

Mutta väkisin siinä on kaksi linjaa, että universumilla ei ole tietoista päällikköä eikä luomista ole. Tai sitten, että on.

Samoin on kysymys uskovan teologian sisällä siitä, onko universumi ikuinen vai tyhjästä luotu. Toinen mahdollisuushan on uskossakin, että vain universumin maailmat, kuten maapallo, on luotu, eikä suinkaan koko universumia, kaikkeutta, varsinkaan tyhjästä.

Tyhjästä luominen ja alkupamaus kaikkeudelle ovat samaa käsitesekaannusta ja loogista mahdottomuutta. Ainakin se on rationaalisesti huonompi vaihtoehto kuin ikuisuus.

Kaikkeus ikuinen, osauniversumit alkaneet. Siinä on järkeä enemmän kuin katolisessa teologiassa ja alkupamausteoriassa. Silloin alkupamauksista tulee paikallisia. Se on minun linja ja keksintö. Sama kuin multiversumiteorioissa, mutta tässä "kuplat" eivät ole erillisiä, vaan sekoittuvat toisiinsa. Eli on yhteistä myös Steady State teorioiden ja syklisten teorioiden kanssa.

Täällä monet ovat vakuuttuneita, että minä en ole mikään. Mistä sen tietää, vaikka olenkin? Olen tehnyt asiasta filosofiaa 1986 lähtien. Kai se alkaa jossakin näkyä. Enkä ole yksin. Tätä keskustelua olen siis käynyt 40 vuotta. Ja peruskoulutus on filosofiasta ja tieteestä.

Kotisivut on, josta ajatukseni voi lukea. Filosofille se riittää. Olen julkaissut kirjani ja artikkelini.
  3. Kaikki riippuu Kiinasta. Kiina voi nyt hyökätä Taiwaniin.

Silloin koko asetelma muuttuu, ja EU alkaa sotia Ukrainan puolella, liittyy Ukrainan sotaan Ukrainan rintamalla, estää Venäjän tuen Kiinalle. USA puolustaa Taiwania ja irtautuu Lähi-Idässä. Rajasotia nämä vaan ovat, missä on Venäjän ja Kiinan rajat? Venäjä on imperialistinen, Kiina ei nyt ole, sen mielestä vaan Taiwan kuuluu Kiinan alueeseen, ja se yrittää ottaa sen silloin kuin mahdollista.