Vapaa kuvaus

Iso kuva on Gumbölen kartanosta, jota käytetään Espoon kaupunginjohtajan asuntona tai edustustilana.

Pidän privaatit keskustelut ja kirjeenvaihdot vaitiolon piirissä, joten en myöskään aio pitää mitään ystäväluetteloa, joka sotisi osaltaan tuota periaatetta vastaan. (paitsi törkeitä uhkauksia ja tappouhkauksia en todellakaan lupaa pitää salassa - joten niitä ei enää kannata ladella)

Linkit: http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/miten-voit-pelastua.html, http://www.finbible.fi/head/raam1_uusi.htm, http://uskonasioita.blogspot.com/, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/01/how-can-person-be-saved.html, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/05/lopunajan-tapahtumat.html,

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Sähköposti: [email protected]

Hakusanat: pelastus, Usko, Jeesus

Aloituksia

420

Kommenttia

6874

  1. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000020731693
    Timo Flink
    Kirjoittanut: uskova_1 25.10.2006 klo 16.52
    Poista oma viesti

    Voi sinua, kun jatkat tuota pahuuttasi ja yrität järkyttää ihmisten uskoa Raamatun sanaan tehdessäsi kaikkesi vakuuttaaksesi ihmiset väärän profeettasi Ellen Whiten uskottavuudesta.

    Jo Sananlaskuissa (30:5) Jumala on ilmoittanut sinua vastaan, että ”Jokainen Jumalan sana on taattu; hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat.”

    Apostolit ja heidän oppilaansa kirjoittivat itse tai sanelivat kirjoituksensa kirjurille. Nämä valittiin Uuteen Testamenttiin. Pääosin ne oli kirjoitettu vuosien 40-60 jKr välillä ja Ilmestyskirja 90-luvulla. Kaikki Uuden Testamentin kirjat on siis kirjoitettu ensimmäisellä vuosisadalla. Jo Raamatussa noita kirjoituksia kutsuttiin Uuden liiton testamentiksi: ”Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä; sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.” (Heb 9:16-17), vastaavasti kuin Vanhan liiton testamentistakin: ”Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.” (Gal 3:15-17).

    Apostolit itse kanonisoivat toistensa kirjoitukset ja vakuuttivat ne oikeiksi:

    ”Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani. Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.” (Gal 2:1-2).

    Ja niinpä apostoli Pietari vahvistaakin Paavalin kirjoitukset tosiksi: ” ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen. (2 Piet 3:15-16)

    Paavali kirjoitti: ”Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat, vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme” (1 Kor 2:6-7)

    Johannes kirjoitti viimeisessä kirjoituksessaan: ” Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.” (Ilm 22:18-19)

    Paavali kirjoittaa Uuden testamentin kirjoituksista, että ne perustuvat Jeesukseen ” apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,” (Ef 2:20), samoin Pietari ” sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.” (2 Piet 1:21), samoin Johannes ”Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin” (Joh 10:35), samoin Timoteus ” Jokainen kirjoitus (grafé viittaa koko tuon aikaiseen Raamattuun), joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut. (2 Tim 3:16-17)

    Myös Justinos Marttyyri, joka eli jo sataluvulla, rinnasti Uuden ja Vanhan testamentin toisiinsa ja piti niitä yhtä luotettavina ja niin myös Barnabas kirjeessään n. vuodelta 75 jKr.

    jatkuu...
  2. Sanainspiraatiosta (tuo termi, joka keksittiin ilman muuta kautta aikojen kristityille selvänä ollutta käytäntöä kuvaamaan) kertoo myös se, että Pyhä Henki piti huolen siitä, että profeetta kirjoitti tai saneli sanatarkasti Jumalalta saamansa eikä sekoittanut siihen omaa ymmärrystään tai ymmärtämättömyyttään (Joos 24:26, Joh 10:35, 1 Piet 1:10-12, 2 Piet 1:21).

    Jeesus sanoi niinkin tarkasti, että laista ei katoa pieninkään piirto ennen viimeistä tuomiota (Matt 5:18) ja tottahan nyt evankeliumi oli ainakin sen arvoinen kuin laki, joten ei siitäkään mitään piirtoa katoa. Sanainspiraatiota!

    Voikin sanoa, että sanainspiraatio on oppi, jonka mukana vanhurskauttamisoppi ja kaikki muut kristilliseen uskoon kuuluvat opit joko seisovat tai kaatuvat!

    Mitään horjumatonta perustusta ei ole sellaisella ihmisellä, olkoot maallikko tai virassa, joka ei usko Raamatun sanan olevan Jumalan sanelemaa ja tarkasti jälkipolville varjelemaa ja säilyttämää. Vrt. Ef 2:20. Raamatun sanaan täysin uskova voi sanoa puhuessaan ”näin sanoo Herra” ja tällöin hänen sanoissaan on voima ja Jumala lupaa, etteivät nuo Hänen sanansa palaa tyhjinä ”niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.” (Jes 55:11)

    Mitä sitten on sanottava ajatusinspiraatiosta, joka voi liukua kuinka kauas tahansa Jumalan sanasta, kun kerran Jeesuksen sanat, jotka Hän on puhunut Raamatussa ovat henki ja elämä? No sitä, että liberaaliteologien ja adventistien ym. ihmismuunnokset siitä hyödytä mitään ”Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.” (Joh 6:63), vaan päinvastoin haittaavat ” tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.” (2 Piet 3:16)

    Tässä sinulle syy, miksi sinä et ymmärrä Raamatun sanaa, vaan vääntelet sitä ja horjutat sen autenttisuutta: ”Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.” ja ”Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta." (Joh 8:43, 47)
  3. Noinhan se on, että Mooses ja muut Vanhan ja Uuden Testamentin ilmoitusprofeetat kirjoittivat sitä, mitä Jumala heidän kirjoitettavakseen pisti. Eli Raamatun imoitus luomiskertomuksesta ja kaikesta muustakin on totta.

    Raamatun luotettavuudesta olen täällä joskus aiemmin vääntänyt kättä adventistipappi Flinkin kanssa, joka ei usko Raamattuun kirjaimellisesti, vaan jättää Ellen Whiten eksytyksille lopullisen sananvallan. Mutta kaikki kirjoitukseni haihtuivat taivaan tuliin Timo Flinkin poistaessa aina omat kirjoituksensa. Pistän tähän yhden vastaukseni:

    http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000020771119
    Timo Flink FLINK
    Kirjoittanut: uskova_1 27.10.2006 klo 00.38
    Poista oma viesti

    On totta, etten ole tehnyt Raamatun synnystä väitöskirjaa, mutta Jeesus on tehnyt enemmän kuin väitöskirjan siitä. Kumpaa nyt on sitten pitää uskoa Jeesusta vai sinua.

    Jeesus itse uskoi sanainspiraatioon (kts. aikaisempi kirjoitukseni tuon sanan keksimisestä, sillä käytäntöhän oli sanainspiraation mukainen ollut koko ajan, myös Jeesuksella). Hän vetosi kerta toisensa jälkeen kirjaimellisesti kirjoitettuihin Vanhan Testamentin sanoihin. Nuo sanat myös toteutuivat sananmukaisesti viimeistä piirtoa myöten eikä mitään sinnepäin (ajatusinspiraatiosi) esim. Matt 11:10; 26:24,31, Mark 9:12-13, 14:21,27, Luuk 18:31-33; 21:22; 22:37, 24:44, samoin Jumalasuhteesta kirjoitetut kohdat Jeesus otti sananmukaisesti eikä mitään sinnepäin (ajatusinspiraatiosi) esim. Matt 4:4; 7,10; 19:17-19, Mark 7:6-7 ja moraalilain suhteen Matt 21:13.

    Jeesus myös määräsi, että tuleva silloin vielä kirjoittamaton Uusi Testamentti olisi Hänen sanaansa, jossa oli pysyttävä. Hänen eläessään opetuslapsien oli Hänessä pysyäkseen pysyttävä Hänen sanassaan Joh 8:31-32. Jeesus myös käski tulevien ihmisien pysyä sanassaan, joka näiden opetuslapsien kautta tuli heille kirjoitettuna sanana ”Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka HEIDÄN SANANSA kautta uskovat minuun” (Joh 17:20) eikä vain opetuslasten, vaan myös ”apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus” (Ef 2:20) eli koko tulevan Uuden Testamentin.

    Lähetyskäsky opetuslapsille ja tuleville polville olisi järjetön, jos ei pysyttäisi sanassa (Matt 28:19-20, Mark 16:15-16). Miksi Jeesus olisi noin höpöjä määrännyt, että ”opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää” ja ”saarnatkaa evankeliumia kaikille”, jos nuo Hänen jo puhumansa ja Hänen evankeliumien ja epistoloiden kirjoittajien kautta lähitulevaisuudessa puhumansa sanat eivät olisi sanatarkkoja ja joita Hän ei säilyttäisi sanatarkkoina. Miksi Jeesus olisi käskenyt ”pitää” mitä tahansa kirjoituksia, jotka jo alun perin olisivat ihmisistä lähtöisin ja jotka sitten vain enenevässä määrin muuttuisivat ihmisistä lähtöisin oleviksi eikä Hänestä (tuommoista eksytystähän sinä ajat läpi tehdäksesi muistakin ihmisistä yhtä epäuskoisia ja eksyneitä kuin itse olet).

    Jeesus tiesi sanelevansa ilmoitusprofeetoilleen tulevat Uuden Testamentin kirjat: ”Mutta tämän minä olen puhunut teille, että, kun se aika tulee, te muistaisitte minun sen teille sanoneen. Tätä minä en ole sanonut teille alusta, koska minä olin teidän kanssanne.” (Joh 16:4), ”Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.” (Joh 16:14). Jeesus myös tiesi varjelevansa ne muuttumattomina niin, että niiden Sanan kautta voi pelastua ja elää uskonelämäänsä juuri niin kuin Hän tarkoitti sen elettäväksi ja luopumuksen estämiseksi kuolemaansa saakka (Filip 3:11-14, 1 Tim 1:18-19, 6:12-14, 2 Tim 1:18-19, 6:12-14, 2 Tim 4:7-8, Ilm 2:11, 20:14).

    jatkuu....
  4. Vai on adventismin harhaoppia arvosteleva antisemitisti!

    Kyllä teillä on kieroontunut ajattelutapa. Tuo käsityksesihän perustuu Ellen Whiten demoninäyissä saamaan korvausteologiaan, jossa juutalaiset on Jumala lopullisesti hylännyt eikä Jerusalemiakaan tulla rakentamaan ja adventistit ovat uusi Israel.

    "Pian me kuulimme Jumalan äänen kuin vetten pauhinan, joka antoi meille Jeesuksen tulemisen päivän ja tunnin. Elävät pyhät, 144.000 määrältään, tunsivat ja ymmärsivät äänen, mutta pahat ajattelivat sen olevan ukkosta ja maanjäristystä. Kun Jumala puhui ajasta, hän vuodatti Pyhää Henkeä meidän päällemme ja meidän kasvomme alkoivat kirkastua ja loistaa Jumalan loistoa, niinkuin Mooses loisti tullessaan alas Siinain vuorelta. 144.000 olivat kaikki sinetöityjä ja täydellisen yhtenäisiä. Heidän otsissaan oli kirjoitettuna Jumala, Uusi Jerusalem, ja loistava tähti sisältäen Jeesuksen uuden nimen. Syntiset olivat raivoissaan meidän onnellisesta pyhästä tilastamme, ja ryntäsivät väkivaltaisesti kimppuumme työntämään meitä vankilaan, jolloin me ojensimme kätemme Herran nimessä ja he kaatuivat avuttomina maahan. Silloin Saatanan synagooga tiesi, että Jumala oli rakastanut meitä, jotka pesimme toistemme jalat ja tervehdimme veljiä pyhällä suudelmalla ja he palvoivat jalkojemme juuressa." (Ellen White, EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhite.org osa Experience & Views )

    "Kansa, josta Jumalan henki on lopullisesti poistunut, on jatkava uskonnon ulkonaisten muotojen noudattamista; ja se saatanallinen into, minkä pahuuden ruhtinas herättää totuuden vihollisissa, näyttää samanlaiselta kuin into Jumalan
    puolesta." (Ellen White, Suuri Taistelu, s. 598) jne. jne. aina saatana näytti näyissä Ellenille tuollaista valhetta.

    Tuolta voit lukea, miten asiat on:
    http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/4003020/21097952
  5. Mitä valehtelmista siinä on, että lainaan Ellen Whiten omia kirjoituksia?

    Mutta sanopa nyt, mikä oli Ellen Whiten valhe:

    1. hän laittoi etikkapulloon selvää viinaa hämätäkseen muita ja joi sitä ja alkoholisoitui niin, että tuli nuo hirveät vieroitusoireet, kun lopetti.

    2. hänen käyttämänsä etikka oli alkoholipitoista (jonka hän valheellisesti pimitti kirjoituksistaan) ja hänelle tuli siihen himo. Ja siinä himossaan hän yltyi juomaan sitä enemmän ja enemmän vuosikausiksi ja alkoholisoitui niin, että tuli nuo hirveät vieroitusoireet, kun lopetti.

    3. hän valehteli vieroitusoireensa ja olikin käyttänyt tavallista etikkaa.

    Sinä kun tuota valehtelu-sanaa viljelet päivät pitkät, niin esitäpä nyt arviosi, mikä oli Ellen Whiten valhe 1, 2 vai 3 ?
  6. Näin kirjoitit silloin:

    "reunaehto
    Kirjoittanut: Timo Flink 26.10.2006 klo 14.59

    Kirkko on asettanut reunaehdot: 28 opinkohtaa. Eivät ne ole minun asettamiani ehtoja. Arvioin ihmisten uskon sen perusteella mitä he itse sanovat siitä, mitä uskovat tai eivät. Jos henkilö sanoo uskovansa vain 13 opinkohtaa, niin hän ei ole adventistikristitty, enkä ymmärrä miksi sellainen henkilö haluaisi olla tämän seurakunnan jäsen. Olen niiden vuosien aikana, jona olen seurakuntaan kuulunut, huomannut, että juuri tuollaiset ihmiset aiheuttavat kaikkein eniten sekaannusta ja riitaa seurakunnissa. HE EIVÄT USKO, MITÄ SEURAKUNTA EDUSTAA JA NAPISEVAT SITÄ VASTAAN. SELLAISET TULEE SEURAKUNTAKÄSIKIRJAN MUKAAN LAITTAA SEURAKUNTAKURIN ALAISEKSI. Jatkuva opillisten asioiden mitätöiminen on käsikirjan mukaan syy seurakunnasta erottamiseen. Suomessa ollaan aivan liian vapaamielisiä tässä asiassa. Täällä sallitaan montaa kertaa sellaista, mitä muualla maailmassa missään kirkkokunnassa ei sallita ilman seuraamuksia.

    Timo Flink"

    "nimiadventistille
    Kirjoittanut: Timo Flink 26.10.2006 klo 21.07

    Edustan kansainvälistä linjausta. Kaikki 28 opinkohtaa ovat tärkeitä. HENKILÖ, JOKA HYLKÄÄ NIISTÄ VAIKKA VAIN OSANKIN, EI OLE ADVENTISTI, koska ne 28 määrittelevät mitä on olla sp-adventisti. Enkä tarkoita vivahde-eroja (joita meillä kaikilla on), vaan suoranaista opinkohdan/-tien hylkäämistä. Yksikään 28 opinkohdasta (niiden perusajatus) ei ole kuriositeetti. Ne ovat assertioita. Tämä on pääkonferenssin kanta.

    Olin mukana viime kesänä pääkonferenssin raamattuinstituutin järjestämässä koulutuksessa (The Second International Bible Conference of Seventh-day Adventist Theologians), jossa hyväksyttiin julkilausuma:
    ----
    Tuo ei ole mahdollista, jos ihmiset sooloilevat mitä haluavat. MINÄ EN OLE VALMIS MYYMÄÄN TOTUUTTA "VÄLITTÄVÄMMÄN TEOLOGIAN" alttarilla.

    Timo Flink"
  7. "Käännös toiseen näkymään. Kaupungin kaduilla on kerääntyneenä joukko polkupyöräkilpailuun. Jotkut, jotka muodostavat tämän joukon, tunnustavat tuntevansa Jumalan ja hänen lähettämänsä Jeesuksen Kristuksen. Mutta kuka katsellessaan jännittävää näkymää, ajattelisi, että nuo osallistujat ovat sävyisän ja nöyrän Jeesuksen seuraajia. Kuka ajattelisi, että he pitävät aikaansa ja fyysisiä voimiaan Jumalan lahjoina, säilytettävinä hänen palvelemiseensa? Ottivatko nuo kilpaan osallistujat aikaa ajatella, että kuolema voi olla seurausta villistä kilpailusta? Rukoilivatko he ennen alkua suojelusta huolehtivilta enkeleiltä? Jumala ei tule kirkastetuksi kokoontumissa, joissa hän on näin unohtunut, mutta hän, joka pelaa peliä ihmissielujen elämästä, on hyvin iloinen nähdessään tämän maailman asioiden imevän nuorten huomion." (Ellen Whiten kirjoituksen lainaus on lehdestä: Youth Instructor, 4.2.1897)

    "Polkupyörävillityksen esitykset ovat on rikos Jumalaa vastaan. Hänen vihansa on syttynyt niitä vastaan, jotka tekevät tuommoisia asioita. Sillä tällaisissa mielihyvissä mieli tulee huumaantuneeksi, aivan samoin kuin viinan juomisesta. Ovi on avattu vulgaareille mielleyhtymille. Ajatukset, joiden sallitaan kulkea matalissa uomissa, pian turmelevat kaikki ihmisten kyvyt. Kuten vanha Israel, huveja rakastavat syövät ja juovat ja nousevat leikkimään. On iloa ja mässäilyä, hilpeyttä ja vahingoniloa. Kaikessa tässä nuoriso ottaa mallia heidän käsiinsä opiskeltaviksi annetuista kirjoittajien kirjoista. Suurin paha kaikista on pysyvä vaikutus, mikä näillä asioilla on luonteeseen. " (Ellen Whiten kirjoituksen lainaus PH154 58,1)

    "Ette ostaisi polkupyöriä, joita ilman voitte olla, mutta saisitte Jumalan siunauksen harjoitellessanne fyysisiä voimianne halvemmalla tavalla. Sen sijaan, että investoitte sata dollaria polkupyörään, voisitte harkita hyvin asiaa, jottei se olisi niiden sielujen hinnalla, joiden tähden Kristus kuoli ja joista hän on tehnyt teidät vastuullisiksi. Lukekaa Jesaja 58 ja katsokaa, mikä on varma lääke huonoon terveyteen. Saatana saa aikaan monta laitetta imemään varat, mitkä pitäisi uhrata Jumalalle näinä aikoina …” Review 21.8.1894. (PH084 23,2)

    and preparing a people, through denying him in practice, to be ensnared by the deceptions of these last days."
    Letter 23c, July 20, 1894 (3SM 387)

    "Yöaikaan olin unessa tai näyssä, joka paljasti joitakin asioita Battle Creekissä. Oppaani sanoi, ”Seuraa minua" olin suoraan Battle Creekissä; kadut olivat vilkkaina meidän oman joukkomme ihmisten ajamista polkupyöristä. Paikalla oli todistajia taivaasta katselemassa kansamme heittäytymistä himojensa vallassa itsekkäisiin nautintoihin ja käyttäen niitä rahoja tällä tavalla, jotka pitäisi sijoittaa ulkomaan lähetykseen levittämään kaupungeissa mainosjulisteita totuudesta. Todistaja taivaasta sanoi, "minä käännän kasvoni teidän miellyttävästä kuvastanne ja itsekkäistä käytännöistänne, jotka vääristelevät Jeesuksen Kristuksen uskontoa ja valmistelevat ihmiset kieltämällä hänet käytännössä, kietoutumaan näiden viimeisten päivien petoksien pauloihin." Kirje 23 c, 20.7.1894 (3SM 387) http://www.lightministries.com/webdoc69.htm
  8. Ei vaan Ellen Whiten "profetoiminen" nimenomaan oli sitä syntiä, minkä johdosta Jumala Raamatussa käskee kivittää ihmisen:

    "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen, ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: ´Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä´, niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne. Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa. Mutta se profeetta tai unennäkijä surmattakoon, sillä hän on julistanut luopumusta Herrasta, teidän Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptin maasta ja vapahti sinut orjuuden pesästä, ja on tahtonut vietellä sinut siltä tieltä, jota Herra, sinun Jumalasi, käski sinun vaeltaa. Poista paha keskuudestasi. Jos sinun veljesi, sinun äitisi poika, tai sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo, joka on sylissäsi, tai ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa houkuttelisi sinua ja sanoisi: ´Käykäämme palvelemaan muita jumalia´, joita et sinä tunne eivätkä sinun isäsi tunteneet - niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne, lähellä sinua tai kaukana sinusta, maan äärestä toiseen - niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa, vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansa käsi. Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. (5. Moos. 13:1-10).
  9. Etkö itse ole kuullut, että uskova, siis uudestisyntynyt kristitty, on sapatin levossa Jeesuksessa koko ajan - päivistä tai kellonajoista riippumatta.

    Ellensapatti, tuo 1800-luvulla väärän profeetan Ellen Whiten kautta syötetty eksytysuutuus taas ei kuulu kristityille.

    Etkö lukenut blogikirjoitustani? Tässä siitä ote:

    Se sapatti, mitä adventistit pitävät, ei ole vanhan liiton sapatti, koska he eivät ole kääntyneet juutalaisiksi ja ympärileikkauttaneet itseään, heillä ei ole leeviläisiä pappeja, ei temppeliä eikä uhritoimituksia. Se sapatti, mitä he viettävät, ei myöskään ole uuden liiton sapatti Jeesuksessa. Vanhan liiton sapatin vietto oli varjoa tulevasta Messiaasta. Messias eli Jeesus tuli jo, ja nyt niillä, jotka tulevat uskoon ja pysyvät uskossa, on sapatin lepo Jeesuksessa joka päivä täällä maan päällä ja vielä täydellisempänä taivaassa. Jeesus on sapatin Herra, miksi vetää päivä herrakseen. (Matt 12:8, Luuk 6:5)

    Adventistien sapatin vietto ei ole vain lain alle menemistä, vaan pahempaa, eli väärän profeetan Ellen Whiten väärien säännösten alle menemistä, joista yksi on sapatti. Ellen White määräsi sapatinvieton Herralta tulleena pakkona ja laukoi kerta toisensa jälkeen Herran nimissä uhkauksia niille, jotka eivät pidä sapattia.

    Ellenin mukaan lauantaisapatin rikkominen on kadottava synti, mutta Uuden Testamentin kadottavissa syntilistoissa lauantaisapatin viettämättömyyttä ei ole mainittu kertaakaan eikä sen viettämättömyyttä ylipäätään mainita ristin jälkeen kertaakaan syntinä.

    http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/adventistien-sapatti-ei-ole.html