Vapaa kuvaus

Iso kuva on Gumbölen kartanosta, jota käytetään Espoon kaupunginjohtajan asuntona tai edustustilana.

Pidän privaatit keskustelut ja kirjeenvaihdot vaitiolon piirissä, joten en myöskään aio pitää mitään ystäväluetteloa, joka sotisi osaltaan tuota periaatetta vastaan. (paitsi törkeitä uhkauksia ja tappouhkauksia en todellakaan lupaa pitää salassa - joten niitä ei enää kannata ladella)

Linkit: http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/miten-voit-pelastua.html, http://www.finbible.fi/head/raam1_uusi.htm, http://uskonasioita.blogspot.com/, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/01/how-can-person-be-saved.html, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/05/lopunajan-tapahtumat.html,

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Sähköposti: [email protected]

Hakusanat: pelastus, Usko, Jeesus

Aloituksia

420

Kommenttia

6874

1. Joku on kääntänyt ruotsiksi oman kertomuksesi, miten sinusta tuli ellenisti.

Siitä käy ilmi, että "olit aina ollut uskossa" ja sitten aikuisena kiinnostuit ottamaan kaveriesi kanssa selvää lopunajan tapahtumista. 2 vuotta yritit selvittää asiaa. Sitten joku lähetti Ellen Whiten Suuri Taistelu kirjan ja jäit siitä koukkuun "Jag nappade boken och fastnade på kroken." Aloit käydä adventtikirkossa ja vaikka papit yrittivät varoittaa sinua väärästä suuntauksestasi menit adventistien kasteelle ja liityit adventtikirkkoon. Loppu onkin sitten Ellenin ja Suuren Taistelun ylistystä.

Missään et kerro, että olisit missään vaiheessa tullut uskoon. Vain että olit aina ollut uskossa, mutta eihän aikuinen ihminen pelastu lapsen uskolla.

Sitten tuo uskonnollinen kiinnostus vain aivoilla "tietää", mitä tulee tapahtumaan lopunaikoina ja tuosta harhaoppisesta Ellenin Suuri Taistelu kirjasta sitten noiden "tietojen" ottaminen.

Ja nyt jaat samaa muille. Ei mitään hengellistä ymmärrystä eikä hengellistä sanomaa, vaan adventistista ja teologista pään "tietämystä".

http://www.adventkyrkan.fi/sandebrevet/sb_2_2005.pdf

Tunnen erään henkilön, joka tuli uskoon, mutta ei halunnut tehdä parannusta huorintekemisestä. Niinpä hän pian luopui uskosta, mutta jäi etsimään uskonnollista kaveripiiriä luullen yhä olevansa uskossa. Hänelle tuli kotiin kutsu tutkimaan Raamatun valossa Danielin kirjaa. Kirkkokuntaa ei mainittu ja sehän on adventistikirkon taktiikka. Niinpä hän epähengellisenä luopiona ihastui kovasti tuosta aivoille sopivasta asioiden käsittelystä ja se oli menoa. Ei ole vieläkään tullut uudelleen uskoon, vaikka tuosta on jo useampi vuosikymmen. Päinvastoin itsekin levittää adventismia.
  2. Ensin Ellen kopioi toisilta, mutta väitti saaneensa Jumalalta näyssä.

Sitten joku huomautti, että hän on jostain kopioinut, hän kiisti sen.

Jos Ellen ei olisi tiennyt tekevänsä väärin, miksi hän ensin piilotteli ja sitten kiisti?

"Nämä kirjat sisältävät selvää, suoraa totuutta, jota ei voi muuttaa ja niitä pitäisi todella pitää arvossa. Niiden sisältämät neuvot eivät ole ihmistuotantoa." (Ellen White, Kirje H-339, joulukuu 26, 1904/Hawley)

Miten niin ei ihmistuotantoa. Toisilta kopsattua tekstiä, omien apulaisten työstäminä.

"Sisar Marian Davisille uskottiin tehtäväksi Desire of Ages-kirjan (=Aikakausien Toivo) valmistaminen... hän keräsi aineistonsa kaikista mahdollisista lähteistä... Hän oli kovin huolestunut sopivan materiaalin löytämisestä ensimmäiseen lukuun (ja totta puhuen muihinkin kappaleisiin) ja minä tein kaikkeni auttaakseni häntä ja minulla on hyvä syy uskoa, että hän myös pyysi professori Prescottilta säännöllisesti samanlaista apua." Näin kirjoitti H. Camden Lacy LeRoy Froomille 11. elokuuta 1945. (Hawley)

Tämmöistäkin selittelyä löytyy matkan varrelta:

Willie White, Ellenin poika, selitteli 1984 Adventist Review-lehdessä: "Työnsä varhaisina vuosina Äidille (huom. isolla) luvattiin viisaus valita toisten kirjoista, joka teki hänelle mahdolliseksi erottaa totuuden helmet virheellisestä roskasta. Me kaikki olemme nähneet tämän täyttyvän ja kuitenkin, kun hän kertoi minulle tästä, hän varoitti minua kertomasta tästä kenellekään." (Hawley)

Kirjoitin jo laista, joka oli USA:ssa voimassa ennen Ellenin syntymää. Mutta vaikka mitään lakia ei olisi ollutkaan, niin Ellen sekä seuraajansa väittävät olevansa raamatullisia ja mitä Raamattu sanookaan:

"Katso, sentähden minä käyn niiden profeettain kimppuun, sanoo Herra, jotka varastavat minun sanani toinen toiseltansa. Katso, minä käyn niiden profeettain kimppuun, sanoo Herra, jotka ottavat sanansa omalta kieleltään, mutta sanovat: ´Se on Herran sana´. Katso, minä käyn niiden kimppuun, jotka ennustavat valheunia, sanoo Herra, ja kertovat niitä ja eksyttävät minun kansaani valheillansa ja kerskumisellansa, vaikka minä en ole heitä lähettänyt enkä käskenyt ja vaikka heistä ei ole mitään hyötyä tälle kansalle, sanoo Herra." (Jer. 23:30-32)

Sanopas nyt Timo Flink eikö Raamattukaan ollut Ellenin aikana voimassa?
  3. Voi tuota hirveätä energian määrää, jota kulutat lukemalla adventistiteologien adventistipapeille keksimiä sepustuksia, miten pitää Elleniä, Ellenin tekemisiä ja oppeja puolustaa.

Monet kirjoituksesi ovat kuin suoria suomennoksia Bible Research:n sivuilta.

Sehän on adventistien Pääkonferenssin alainen instituutti, jossa on erikoistuttu tutkimaan, miten pysyttäytyä Ellenin opeissa ja miten tukkia suut kristityiltä kaikissa mahdollisissa tilanteissa ja saada heidät näkemään adventismi normaalina kristillisenä uskontona ja jopa liittymään siihen. Ja tätä sitten opetetaan adventistipapeille. Kun noita sivuja lukee, niin helposti tulee tunne, että tässäpä on kaikki selitetty niin perusteellisesti, että kaiken täytyy olla oikein. Siksipä en voi suositella noiden sivujen lukemista kenellekään, joka ei vaella vahvasti Jeesuksen askelissa, niin vahva tuo eksyttävä henki noilla sivuilla on.

Kaikkein vähiten sinun pitäisi tutkia tuollaisia ja vastaavia sivuja, kun olet jo eksytetty.

Mitäs jos menisit ensi vuoden alkupuolella pidettäville uskoontulleiden ex-adventistien päiville USA:n. Siinä voisi olla sinulle silmät aukaiseva vaihtoehto. Kuulla pitkän linjan adventistiteologien puheita, jotka ovat tulleet uskoon ja tulleet näkemään totuuden Ellenistä ja adventistimista. He ovat elantonsa uhallakin hyljänneet Ellenin ja väärä opit ja lähteneet seuraamaan Jeesusta, jonka jälkeen heidät on erotettu tai he ovat itse ymmärtäneet karttaa pahaa ja lähteneet.

On jotenkin niin surkeaa, kun yrität kaikki väärät selittää oikeiksi milloin sanoja pyörittelemällä, milloin mihinkin ihmiseen vetoamalla.

En minä halua sinulle pahaa. Ei sinun tarvitse minua pelätä. Haluaisin, että tulisit uskoon ja pääsisit eksytyksestä.

Nyt siis tuorein väitteesi on, että kun Ellen sanoi "minä näin", hän ei nähnytkään näkyä, vaan vain "ymmärsi" kertomansa. Ellen siis putosi lattialle, oli siinä hengittämättä pitkiä aikoja ja kun kohtaus oli ohi, sanoi "minä näin". Olivatko kohtaukset sinun mielestäsi tavallisia epilepsia tms. kohtauksia ja Ellen sitten vain toipuessaan niistä yhtäkkiä alkoi kertomaan vallan erillisistä "ymmärryksistään"? Näinkö se menee sinun mielessäsi?
  4. Totta on, että joka päivä siunaan Israelia, sillä Jumala on sanonut Raamatussa, että se joka siunaa Israelia, sitä Jumala siunaa
    ja joka kiroaa Israelia, sitä Jumala kiroaa.

Jumala ei ole koskaan hylännyt omaisuuskansaansa, jonka kanssa Hän on tehnyt
    liiton. Kautta aikojen on ollut vääriä profeettoja ja harhaoppeja, jotka
    väittävät, että Jumala on hylännyt israelilaiset ja nyt heidän oma ryhmänsä on
    saanut israelille kuuluvat Jumalan lupaukset. Tätä kutsutaan korvausteologiaksi
    eikä se missään tapauksessa ole kristillinen oppi.

Israelilaiset ovat Jumalan omaisuuskansa ja muut ovat pakanoita. Uuden liiton
    aikana uskoon tulleet pakanat ovat pakanakristittyjä ja uskoon tulleet
    juutalaiset ovat messiaanisia juutalaisia. Molemmat pelastuvat taivaaseen, jos
    pysyvät uskossa eivätkä luovu.

Vanhassa testamentissa on paljon ennustuksia Messiaasta eli Jeesuksesta (5 Moos
    18:15) ja liiton vaihtumisesta vanhasta uuteen (Jer 31:31-33, Jesaja 42:6).
    Jeesus, Johannes Kastaja ja monet muut viittasivat vanhan testamentin
    ennustuksiin. Juutalaisille kansana eivät kelvanneet ennustukset eikä se, että
    kaikki kävi toteen Jeesuksen aikana. Kaikki he hylkäsivät Jeesuksen, Messiaan ja
    sekin oli vanhassa testamentissa ennustettu (Jes 53:3). Jeesuksen noustua
    kuolleista alkoi kuitenkin juutalaisia tulla uskoon, mutta ei koko kansa.

Koska Israel kansana hylkäsi etsikkoaikansa, laittoi Jumala heidän silmilleen
    peitteen, etteivät he näe totuutta Jeesuksesta: "Mutta heidän mielensä
    paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia
    luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa. Vielä
    tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä; mutta
    kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois." (2 Kor. 3:14-16).

Jo Vanhassa testamentissa ennustettiin, että Israel hajotetaan kansojen sekaan: "Ihmislapsi, kun Israelin heimo asui maassansa, he saastuttivat sen vaelluksellaan ja teoillaan. Niinkuin kuukautistilan saastaisuus oli minun
    edessäni heidän vaelluksensa. Niin minä vuodatin kiivauteni heidän ylitsensä
    veren tähden, jota he olivat vuodattaneet maassa, ja heidän kivijumalainsa
    tähden, joilla he olivat sen saastuttaneet. Ja minä hajotin heidät pakanakansojen sekaan, ja heidät siroteltiin muihin maihin, vaelluksensa ja tekojensa mukaan minä heidät tuomitsin." (Hes. 36:17-19)

Olemme eläneet pakanoiden etsikkoaikaa siitä lähtien, kun israel kansana hylkäsi
    evankeliumin. Niinpä evankeliumi on levinnyt pakanoiden keskuudessa ja heilläkin
    on ollut mahdollisuus tulla uskoon. Elämme yhä tätä pakanoiden mahdollisuuden
    aikaa. Mutta eivätpä pakanatkaan ole ”kansana” ottaneet Jeesusta vastaan, vaan
    heistäkin vain harvat ovat tulleet uskoon ja pysyneet uskossa eli eivät ole
    olleet sen häävimpi ”kansa” kuin israelkaan. Mutta kun tempaus tapahtuu eli kun
    Jeesus tulee takaisin hakemaan uskovat ihmiset taivaaseen, tänne jäävät
    ei-israelilaiset eivät enää voi tulla uskoon. Mutta kun ”pakanoiden täysi luku
    on sisälle tullut” (Room 11:25) niin Israelin kaupunkeja käydään läpi seitsemän
    vuotta ja he siis saavat uuden etsikkoajan (2 Kor 3:16) ja he tunnustavat, että
    Jeesus on Messias. 144000 joukko israelilaisia jää sitten hallitsemaan maan
    päälle tuhatvuotista valtakuntaa. Kaikki uskossa kuolleet tai temmatut uskovat,
    olkootpa mitä kansaa tahansa, ovat tämän ajan taivaassa. Kaikki ei-uskossa
    kuolleet, olkootpa mitä kansaa tahansa, ovat tuonelassa odottamassa viimeistä
    tuomiotaan, jolloin heidät tuomitaan loppumattomaan iankaikkiseen helvettiin.

Jumala puhuu israelin kansasta viikunapuuna ja lupaa (Hes 36:24) "Minä otan
    teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät
    omaan maahanne." Israelin hajotushan tapahtui v. 70 jKr eli siihen kuivettui
    viikunapuu. Koska viikunapuu sitten heräsi eloon? No tietenkin vuonna 1948, kun
    Israelin valtio perustettiin. Roomalaiskirje 11:ssa kerrotaan, ettei Jumala ole
    lopullisesti hylännyt juutalaisia, vaan oksastaa heidät takaisin. Siinä
    sanotaan, että israelilaiset ovat jalon öljypuun oksia ja pakanat ovat
    metsäöljypuun oksia. Pakanat uskoon tullessaan liitetään jaloon öljypuuhun
    vastoin luontoa. Mutta ”kuinka paljon ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat
    oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa”! Jakeessa 18 kielletään pakanauskovia
    ylpeilemästä messiaanisten juutalaisten rinnalla.

Lopunaikana Jumala tuo israelilaiset Israeliin ja he saavat uuden etsikkoajan.
    Hes 36:26-27 "Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan
    teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille
    lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te
    vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."
    Israelilaisille tulee lopunaikana herätys ja he ovat ne ilmestyskirjan 144.000,
    he ovat ne viikunapuun syyshedelmät.

Ilmestyskirjakin (7:4-11) puhuu juuri näistä lopunajan juutalaisista: "Ja minä
    kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentäneljä tuhatta merkittyä
    kaikista Israelin lasten sukukunnista" sitten vielä varmistukseksi luetellaan
    nämä sukukunnat: Juuda, Ruuben, Gaad, Asser, Naftal, Manasse, Simeon, Leevi,
    Isaskar, Sebulon, Joosef, Benjamin ja kustakin näistä, ja vain näistä, 12000.
    Tämä on niin selkeää puhetta, että sitä ei voi mitenkään muuttaa miksikään
    muuksi joukoksi. "Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei
    kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja
    kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina
    pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään, ja he huusivat
    suurella äänellä sanoen: ´Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka
    valtaistuimella istuu, ja Karitsalta´." Nämä ovat kaikki muut uskovat.

Mutta lopun ajat ovat alkaneet Israelin valtion perustamisesta vuonna 1948 ja
    Jeesus tulee hakemaan omansa saman sukupolven aikana (Matt 24:32-34). Hetkeä
    jolloin Jeesus tulee, ei tiedä kukaan muu kuin Jumala. Jeesus sanoo (Luukas
    21:29-32) "Ja hän puhui heille vertauksen: ´Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia
    puita, kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne
    ymmärrätte, että kesä jo on lähellä. Samoin te myös, kun näette tämän
    tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä. Totisesti minä sanon
    teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu."

Ellen G. Whitehan oli myös korvausteologi. Hän kirjoittaa kirjassaan Suuri
    Taistelu (s. 598) israelilaisista, joita hän kutsuu Juudan kansaksi "Kansa,
    josta Jumalan henki on lopullisesti poistunut, on jatkava uskonnon ulkonaisten
    muotojen noudattamista; ja se saatanallinen into, minkä pahuuden ruhtinas
    herättää totuuden vihollisissa, näyttää samanlaiselta kuin into Jumalan
    puolesta." Monissa muissa kirjoituksissaan hän viittaa itseensä ja
    adventisteihin 144.000 joukkona. Hän myös nyppii israelilaisille tarkoitettuja
    liiton käskyjä ja käskee adventisteja noudattamaan niitä ja nyppii
    israelilaisille tarkoitettuja lupauksia ja lupailee niitä itselleen ja
    adventisteille. Jumala ei tuollaista hyvällä katsele.
  5. Sanoit: "Ellen Whiten kirjallisuus ei ole yli 80% plagiointia. Väitteesi on hölynpölyä. Tutkimus on osoittanut, että Ellen White kopioi kirjoissaan muiden tekstejä..."

Nyt sanot: "Ellen White ei varastanut toisten tekstejä"

Kun ihminen ottaa toisten kirjoittajien tekstit ilmoittamatta lähdettä ja myy sitten näitä kirjoituksia omina kirjoituksinaan, niin eikö sitä muka voi sanoa varastamiseksi?

Viitteitä alkoi ilmestyä Ellenin kirjoihin sitten vasta, kun nousi meteli hänen toisilta kopioimistaan teksteistä.

Ellen kirjoitti "Minä näin näyssä/Jumala näytti minulle" jne. kappaleen alkuun ja sitten perään tuli toisilta ihmisiltä kopsattua tekstiä. Miten voit seurata tuollaista naista ja puolustella hänen tekemiään syntejä loputtomiin?

Sanot: "Silloin sai lainata toisen tekstiä omaan tarkoitukseen merkitsemättä viitettä"

Miten niin omaan käyttöön, Ellenhän pisti kaikki kirjoituksensa myyntiin, niin adventistilehdissä kuin kirjansakin.

Ja yhä jankkaat, ettei muka ollut laitonta, vaikka Amerikassa oli lait sitä vastaan jo 1790 lähtien:

Copyright Act of 1790
    The Copyright Act of 1790 was the first Federal copyright act to be instituted in the United States, though most of the states had passed various legislation securing copyrights in the years immediately following the Revolutionary War. The stated object of the act was the "encouragement of learning," and it achieved this by securing authors the "sole right and liberty of printing, reprinting, publishing and vending" the copies of their "maps, charts, and books" for a term of 14 years, with the right to renew for one additional 14 year term should the copyright holder still be alive.
    This act applied exclusively to citizens of the United States. Non-citizens and material printed outside the United States could not be granted any copyright protection until the International Copyright Act of 1891.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_Act_of_1790