Nyt Raamattukurssille

hopihopi!

32

1449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tällainen kyttäysoikeus

      Sähköpostiosoitteen antamista tuntemattomille pitää välttää.
      Miksi kurssi pitää käydä oman sähköpostiosoitteen kautta?

      • Timo Flink

        Syy on aika yksinkertainen. Ennen kuin minulle tuli tehtäväksi huolehtia Raamattuopistosta, edellistä edellinen johtaja tilasi internet-kurssin ulkopuoliselta firmalta ja he toteuttivat sen niin, että automatisoitu vastausten korjaaminen tapahtuu sähköpostilla. Sitten muistaakseni neljässä osassa posti menee myös opistossa työskentelevälle opinto-ohjaajalle, joka voi antaa palautetta. Parhaillaan mietimme kuinka asian voisi hoitaa nykyaikaisemmalla tekniikalla. Nykyisellään kurssia ei voi käydä ilman sähköpostiosoitetta. Sen saa tietää vain tietokone ja opinto-ohjaaja. Tietoja ei luovuteta ulkopuolisille.

        Timo Flink


      • ..............
        Timo Flink kirjoitti:

        Syy on aika yksinkertainen. Ennen kuin minulle tuli tehtäväksi huolehtia Raamattuopistosta, edellistä edellinen johtaja tilasi internet-kurssin ulkopuoliselta firmalta ja he toteuttivat sen niin, että automatisoitu vastausten korjaaminen tapahtuu sähköpostilla. Sitten muistaakseni neljässä osassa posti menee myös opistossa työskentelevälle opinto-ohjaajalle, joka voi antaa palautetta. Parhaillaan mietimme kuinka asian voisi hoitaa nykyaikaisemmalla tekniikalla. Nykyisellään kurssia ei voi käydä ilman sähköpostiosoitetta. Sen saa tietää vain tietokone ja opinto-ohjaaja. Tietoja ei luovuteta ulkopuolisille.

        Timo Flink

        Flink istuu ja selvittää sähköpostiosoitteista ja IP-koodeista, ketkä sivuilla käyvät.


      • kristitty.ihminen

    • VAIN

      HARHAOPPIA OMAKSUMAAN

      • Mikä tulee ihmisestä, joka käy ensin Jarlaun kurssin ja sitten Flinkin kurssin?

        Vastaus: Ellenisti.


      • Jyrki
        uskova_1 kirjoitti:

        Mikä tulee ihmisestä, joka käy ensin Jarlaun kurssin ja sitten Flinkin kurssin?

        Vastaus: Ellenisti.

        Hnestä tulee Valehtelia


      • Timo Flink
        uskova_1 kirjoitti:

        Mikä tulee ihmisestä, joka käy ensin Jarlaun kurssin ja sitten Flinkin kurssin?

        Vastaus: Ellenisti.

        Ihan vain tiedoksi, kurssi ei ole minun, vaan kirkon. Minulla ei sen laatimisessa ole ollut osaa eikä arpaa.

        Timo Flink


      • Palstalla
        Jyrki kirjoitti:

        Hnestä tulee Valehtelia

        "uskova"1 on vetänyt omaa kurssiaan jo pitemmän aikaa1,eli tehnyt kaikkensa eksyyttääkseen.
        Se on hänen elämäntehtävänsä,mutta keneltä saatu?


      • Timo Flink kirjoitti:

        Ihan vain tiedoksi, kurssi ei ole minun, vaan kirkon. Minulla ei sen laatimisessa ole ollut osaa eikä arpaa.

        Timo Flink

        Joku on kääntänyt ruotsiksi oman kertomuksesi, miten sinusta tuli ellenisti.

        Siitä käy ilmi, että "olit aina ollut uskossa" ja sitten aikuisena kiinnostuit ottamaan kaveriesi kanssa selvää lopunajan tapahtumista. 2 vuotta yritit selvittää asiaa. Sitten joku lähetti Ellen Whiten Suuri Taistelu kirjan ja jäit siitä koukkuun "Jag nappade boken och fastnade på kroken." Aloit käydä adventtikirkossa ja vaikka papit yrittivät varoittaa sinua väärästä suuntauksestasi menit adventistien kasteelle ja liityit adventtikirkkoon. Loppu onkin sitten Ellenin ja Suuren Taistelun ylistystä.

        Missään et kerro, että olisit missään vaiheessa tullut uskoon. Vain että olit aina ollut uskossa, mutta eihän aikuinen ihminen pelastu lapsen uskolla.

        Sitten tuo uskonnollinen kiinnostus vain aivoilla "tietää", mitä tulee tapahtumaan lopunaikoina ja tuosta harhaoppisesta Ellenin Suuri Taistelu kirjasta sitten noiden "tietojen" ottaminen.

        Ja nyt jaat samaa muille. Ei mitään hengellistä ymmärrystä eikä hengellistä sanomaa, vaan adventistista ja teologista pään "tietämystä".

        http://www.adventkyrkan.fi/sandebrevet/sb_2_2005.pdf

        Tunnen erään henkilön, joka tuli uskoon, mutta ei halunnut tehdä parannusta huorintekemisestä. Niinpä hän pian luopui uskosta, mutta jäi etsimään uskonnollista kaveripiiriä luullen yhä olevansa uskossa. Hänelle tuli kotiin kutsu tutkimaan Raamatun valossa Danielin kirjaa. Kirkkokuntaa ei mainittu ja sehän on adventistikirkon taktiikka. Niinpä hän epähengellisenä luopiona ihastui kovasti tuosta aivoille sopivasta asioiden käsittelystä ja se oli menoa. Ei ole vieläkään tullut uudelleen uskoon, vaikka tuosta on jo useampi vuosikymmen. Päinvastoin itsekin levittää adventismia.


      • laintaulut
        uskova_1 kirjoitti:

        Joku on kääntänyt ruotsiksi oman kertomuksesi, miten sinusta tuli ellenisti.

        Siitä käy ilmi, että "olit aina ollut uskossa" ja sitten aikuisena kiinnostuit ottamaan kaveriesi kanssa selvää lopunajan tapahtumista. 2 vuotta yritit selvittää asiaa. Sitten joku lähetti Ellen Whiten Suuri Taistelu kirjan ja jäit siitä koukkuun "Jag nappade boken och fastnade på kroken." Aloit käydä adventtikirkossa ja vaikka papit yrittivät varoittaa sinua väärästä suuntauksestasi menit adventistien kasteelle ja liityit adventtikirkkoon. Loppu onkin sitten Ellenin ja Suuren Taistelun ylistystä.

        Missään et kerro, että olisit missään vaiheessa tullut uskoon. Vain että olit aina ollut uskossa, mutta eihän aikuinen ihminen pelastu lapsen uskolla.

        Sitten tuo uskonnollinen kiinnostus vain aivoilla "tietää", mitä tulee tapahtumaan lopunaikoina ja tuosta harhaoppisesta Ellenin Suuri Taistelu kirjasta sitten noiden "tietojen" ottaminen.

        Ja nyt jaat samaa muille. Ei mitään hengellistä ymmärrystä eikä hengellistä sanomaa, vaan adventistista ja teologista pään "tietämystä".

        http://www.adventkyrkan.fi/sandebrevet/sb_2_2005.pdf

        Tunnen erään henkilön, joka tuli uskoon, mutta ei halunnut tehdä parannusta huorintekemisestä. Niinpä hän pian luopui uskosta, mutta jäi etsimään uskonnollista kaveripiiriä luullen yhä olevansa uskossa. Hänelle tuli kotiin kutsu tutkimaan Raamatun valossa Danielin kirjaa. Kirkkokuntaa ei mainittu ja sehän on adventistikirkon taktiikka. Niinpä hän epähengellisenä luopiona ihastui kovasti tuosta aivoille sopivasta asioiden käsittelystä ja se oli menoa. Ei ole vieläkään tullut uudelleen uskoon, vaikka tuosta on jo useampi vuosikymmen. Päinvastoin itsekin levittää adventismia.

        Uskova_1:n tyyli on pettämätön. Kun ei ole mitään sanottavaa, kerrotaan asioita yksityishenkilöistä tai joidenkin toisten uskonelämää arvostellaan. Eli ei ole omassa uskonelämässä kaikki kunnossa. Toisinsanoen yhteys Kristukseen puuttuu. Silloin kun näkee virheitä kaikissa muissa paitsi itsessään, kun itse väittää olevansa oikeassa ja muut väärässä, ollaan lankeemuksessa jo pitkällä. Hengellistä ymmärrystä sinulla ei ole tippaakaan, kaikki mitä jaat on omaa viisauttasi ilman Jumalan Henkeä!


      • laintaulut kirjoitti:

        Uskova_1:n tyyli on pettämätön. Kun ei ole mitään sanottavaa, kerrotaan asioita yksityishenkilöistä tai joidenkin toisten uskonelämää arvostellaan. Eli ei ole omassa uskonelämässä kaikki kunnossa. Toisinsanoen yhteys Kristukseen puuttuu. Silloin kun näkee virheitä kaikissa muissa paitsi itsessään, kun itse väittää olevansa oikeassa ja muut väärässä, ollaan lankeemuksessa jo pitkällä. Hengellistä ymmärrystä sinulla ei ole tippaakaan, kaikki mitä jaat on omaa viisauttasi ilman Jumalan Henkeä!

        Paraskin sanoja! Laintaulut olet ollut tämän palstan täydellisin ellenisti, jolla ei ole ollut mitään yhteyttä Jeesukseen.

        Missä olit nämä syksykuukaudet? Olet nyt palannut levänneenä ja valmiina taas höykkyyttämään meitä kaidalta tieltä ellentielle. Eikö niin?


      • Timo Flink
        uskova_1 kirjoitti:

        Joku on kääntänyt ruotsiksi oman kertomuksesi, miten sinusta tuli ellenisti.

        Siitä käy ilmi, että "olit aina ollut uskossa" ja sitten aikuisena kiinnostuit ottamaan kaveriesi kanssa selvää lopunajan tapahtumista. 2 vuotta yritit selvittää asiaa. Sitten joku lähetti Ellen Whiten Suuri Taistelu kirjan ja jäit siitä koukkuun "Jag nappade boken och fastnade på kroken." Aloit käydä adventtikirkossa ja vaikka papit yrittivät varoittaa sinua väärästä suuntauksestasi menit adventistien kasteelle ja liityit adventtikirkkoon. Loppu onkin sitten Ellenin ja Suuren Taistelun ylistystä.

        Missään et kerro, että olisit missään vaiheessa tullut uskoon. Vain että olit aina ollut uskossa, mutta eihän aikuinen ihminen pelastu lapsen uskolla.

        Sitten tuo uskonnollinen kiinnostus vain aivoilla "tietää", mitä tulee tapahtumaan lopunaikoina ja tuosta harhaoppisesta Ellenin Suuri Taistelu kirjasta sitten noiden "tietojen" ottaminen.

        Ja nyt jaat samaa muille. Ei mitään hengellistä ymmärrystä eikä hengellistä sanomaa, vaan adventistista ja teologista pään "tietämystä".

        http://www.adventkyrkan.fi/sandebrevet/sb_2_2005.pdf

        Tunnen erään henkilön, joka tuli uskoon, mutta ei halunnut tehdä parannusta huorintekemisestä. Niinpä hän pian luopui uskosta, mutta jäi etsimään uskonnollista kaveripiiriä luullen yhä olevansa uskossa. Hänelle tuli kotiin kutsu tutkimaan Raamatun valossa Danielin kirjaa. Kirkkokuntaa ei mainittu ja sehän on adventistikirkon taktiikka. Niinpä hän epähengellisenä luopiona ihastui kovasti tuosta aivoille sopivasta asioiden käsittelystä ja se oli menoa. Ei ole vieläkään tullut uudelleen uskoon, vaikka tuosta on jo useampi vuosikymmen. Päinvastoin itsekin levittää adventismia.

        Kyseinen artikkeli kertoo siitä, miten minusta tuli adventisti. Sitä ennen olin jo tehnyt oman henkilökohtaisen uskonratkaisuni ollessani luterilaisen kirkon jäsen. Minulle on yhdentekevää mitä mieltä sitä olet. Minulle riittää suhteeni Jeesukseen.

        Timo Flink


      • -björn-
        Timo Flink kirjoitti:

        Kyseinen artikkeli kertoo siitä, miten minusta tuli adventisti. Sitä ennen olin jo tehnyt oman henkilökohtaisen uskonratkaisuni ollessani luterilaisen kirkon jäsen. Minulle on yhdentekevää mitä mieltä sitä olet. Minulle riittää suhteeni Jeesukseen.

        Timo Flink

        Jos olet närkästynyt,niin huomaat juuri sen, mistä muutkin närkästyvät.
        Pahinta on sellainen muiden mollaaminen joka on sisäänrakennettuna kirkon oppiin.
        Oikeaoppisuus sisältää aina saman aspektin kuin oli fariseuksilla, ja se uhkaa meitä yksilöinäkin pitäessämme itseämme muita tietävämpinä Pyhinä pitämissämme asioissa.Silloin juuri lankeamme huomaamattamme ylimielisyyteen joka on pahinta hengellistä syntiä ja on kotoisin meistä ihmisistä.
        Ajattele asia vaikka niin, että tuo henkilökohtaisuus oli tarkoitettu sinulle opetukseksi.


      • Timo Flink kirjoitti:

        Kyseinen artikkeli kertoo siitä, miten minusta tuli adventisti. Sitä ennen olin jo tehnyt oman henkilökohtaisen uskonratkaisuni ollessani luterilaisen kirkon jäsen. Minulle on yhdentekevää mitä mieltä sitä olet. Minulle riittää suhteeni Jeesukseen.

        Timo Flink

        Jos tulit luterilaisena uskoon, niin minkä ihmeen takia sitten et tyytynyt siihen tahtiin, jolla Jumala olisi sinulle avannut asioita, vaan piti väkisin pyrkiä "tietäjäksi". Jos olit uskossa, niin tuo pyrkimyskö sokaisi sinut niin, ettet nähnyt miten Raamatun vastainen tuo Ellenin Suuri Taistelu kirja on? Eikö yhtään hälytyskellot soineet?


      • suuri taistelu
        uskova_1 kirjoitti:

        Jos tulit luterilaisena uskoon, niin minkä ihmeen takia sitten et tyytynyt siihen tahtiin, jolla Jumala olisi sinulle avannut asioita, vaan piti väkisin pyrkiä "tietäjäksi". Jos olit uskossa, niin tuo pyrkimyskö sokaisi sinut niin, ettet nähnyt miten Raamatun vastainen tuo Ellenin Suuri Taistelu kirja on? Eikö yhtään hälytyskellot soineet?

        Suuri Taistelu onkin aivan erinomainen kirja sellaiselle joka etsii totuutta. Kiva kun sitä on taas jaettu 50000 kpl Suomen maahan. Toivotaan että seuraava painos tulee pian ja olisi ainakin 100000 kpl. Tällä hetkellä Suomen luetuimpia hengellisiä kirjoja (on varmaan yli 200000 kpl).


      • suuri taistelu kirjoitti:

        Suuri Taistelu onkin aivan erinomainen kirja sellaiselle joka etsii totuutta. Kiva kun sitä on taas jaettu 50000 kpl Suomen maahan. Toivotaan että seuraava painos tulee pian ja olisi ainakin 100000 kpl. Tällä hetkellä Suomen luetuimpia hengellisiä kirjoja (on varmaan yli 200000 kpl).

        Kyllä uskovilla, jopa uskomattomilla pitäisi soida hälytyskellot, kun lukevat Suuri Taistelu kirjaa. Se on läpeensä täynnä jumalatonta eksytystä.

        Joitakin esimerkkejä Suuri Taistelu kirjasta:

        ss. 312-313 väärät laskelmat, joilla Ellen todistaa 22.10.1844 taivaassa tapahtunutta Jeesuksen huoneesta toiseen menemistä ja tutkivan tuomion alkamista.

        s. 598 Ellen kirjoittaa Israelilaisista, joita hän kutsuu Juudan kansaksi: "Kansa, josta Jumalan henki on lopullisesti poistunut, on jatkava uskonnon ulkonaisten muotojen noudattamista; ja se saatanallinen into, minkä pahuuden ruhtinas herättää totuuden vihollisissa, näyttää samanlaiselta kuin into Jumalan puolesta"

        s. 428 White vierittää syyn toisille suljetun oven opista, ikään kuin ei itse olisikaan suuna päänä profetoinut ´suljettua ovea´ ja uhkaillut niitä, jotka eivät suostuneet tätä oppia ottamaan vastaan: "Annettuaan varoituksen tuomion läheisyydestä, he tunsivat työnsä maailman suhteen päättyneen, eikä heillä enää ollut taakkaa syntisten pelastumisesta, samalla kun jumalattomien röyhkeä ja herjaava ivailu näytti lisäksi todistavan, että Jumalan Henki oli vetäytynyt pois hänen armonsa halveksijoista. Kaikki tämä vahvisti heissä sitä käsitystä, että koetusaika oli loppunut eli niin kuin he silloin sen ilmaisivat, "armon ovi oli suljettu"."

        s. 617-618 Herran päivästä Ellen kirjoittaa: "On mahdotonta kuvailla niiden kauhua ja epätoivoa, jotka ovat polkeneet jalkoihinsa Jumalan pyhät vaatimukset. Herra antoi heille lakinsa. He olisivat voineet verrata luonnettaan siihen ja oppia tuntemaan puutteellisuutensa, kun vielä oli aikaa katumukseen ja parannukseen. Mutta voittaakseen maailman suosiota he syrjäyttivät sen määräykset ja opettivat muitakin rikkomaan niitä. He ovat koettaneet pakottaa Jumalan kansaa häpäisemään hänen sapattiaan. Nyt heidän halveksimansa laki tuomitsee heidät. Pelottavan selvästi he näkevät olevansa ilman puolustusta" ja "Jumalan lain viholliset, saarnaajasta aina pienimpään asti heidän joukossaan, saavat uuden käsityksen totuudesta ja velvollisuudesta. Liian myöhään he näkevät, että neljännen käskyn sapatti on elävän Jumalan sinetti. Liian myöhään he näkevät väärän sapatin todellisen luonteen ja sen hiekkaperustuksen, jolle ovat rakentaneet. He huomaavat taistelleensa Jumalaa vastaan. Uskonnon opettajat ovat johtaneet sieluja kadotukseen, selittäessään ohjaavansa niitä paratiisiin porteille"

        ss. 318-319,EGW sanoi Turkin kansakunnan loppuvan elokuun 11. päivänä, vuonna 1840

        s. 402 "Kaikista suurista uskonnollisista liikkeistä apostolien ajasta lähtien ei mikään ole ollut vapaampi inhimillisistä puuttellisuuksista ja Saatanan juonista kuin syksyn 1844 liike. Vielä nytkin, monen vuoden perästä tässä liikkeessä mukana olleet ja totuudessa lujina pysyneet tuntevat tuon siunauksellisen toiminnan pyhän vaikutuksen ja todistavat sen olleen Jumalasta."

        s. 392 Ellen kirjoitti uskontunnustuksia vastaan, mutta silti suositteli omia kirjoituksiaan ja niistä onkin kyhätty adventistien uskontunnustus 27 nyttemmin 28 opinkohtaa "katolisuutta vastustavat evankeliset kirkkokunnat ovat niin sitoneet toistensa kädet ja omat kätensä, ettei heidän keskuudessaan voi tulla saarnaajiksi, ellei hyväksy jotain kirjaa Raamatun ohella... Ei ole mitään luuloteltua siinä väitteessä, että uskontunnustukset alkavat olla Raamatulle yhtä todellisena esteenä kuin Roomakin, vaikka se tapahtuu hienommalla tavalla."

        s. 431 "He näkivät hänen nyt suorittavan pappispalvelustaan Jumalan arkin edessä, esittäen verensä syntisten puolustukseksi."

        s. 420-421 "Pappien palvelus kautta vuoden pyhäkön ensimmäisessä osastossa, sen esiripun sisäpuolella, joka oli ovena ja erotti pyhän esikartanosta, kuvasi sitä palvelustyötä, johon Kristus ryhtyi taivaaseen astuessaan. Jokapäiväisessä palveluksessa papin tehtävänä oli syntiuhrin veren vieminen Jumalan eteen sekä Israelin rukousten mukana ylösnousevan suitsutuksen toimittaminen. Samoin vetosi Kristus Isän edessä vereensä syntisten puolustuksena ja esitti hänelle katuvien uskovaisten rukoukset oman vanhurskautensa suloisen tuoksun yhteydessä. Tällaista oli palvelustyö taivaallisen pyhäkön ensimmäisessä osastossa."

        s. 421 "Kahdeksantoista vuosisataa tämä palvelustyö jatkui pyhäkön ensimmäisessä osastossa. Kristuksen veri, joka puhui katuvien uskovaisten puolesta, takasi heille anteeksiannon ja hyväksymisen Isän luona, mutta heidän syntinsä jäivät vielä taivaan kirjoihin."

        s. 424 "He eivät olleet erehtyneet profeetallisen ajanjakson laskemisessa, vaan 2300 päivän päättyessä esiintyvän tapahtuman tulkinnassa. Tämän erehdyksen tähden he olivat pettyneet, mutta kaikki mitä profeetat olivat ennustaneet ja mitä heillä Raamatun mukaan oli oikeus odottaa, oli täyttynyt." "Kristus oli tullut, ei maan päälle, niin kuin he olivat odottaneet, vaan Jumalan temppelin kaikkein pyhimpään taivaassa, niin kuin vertauskuvissa oli osoitettu."

        s. 423 "Pyhäkköoppi oli se avain, jonka avulla vuonna 1844 koetun pettymyksen salaisuus paljastui. Se toi päivänvaloon täydellisen totuuden järjestelmän, yhtenäisen ja sopusointuisen, näyttäen että Jumalan käsi oli johtanut suurta adventtiliikettä. Samalla se ilmoitti Jumalan kansalle sen velvollisuuden, paljastaessaan sen aseman ja tehtävän."

        s. 481 "Taivaassa oleva pyhäkkö on sen työn keskus, mitä Kristus suorittaa ihmisten hyväksi. Tämä koskee jokaista maan päällä elävää ihmistä. Pyhäkköoppi esittää pelastussuunnitelman, johtaen meidät aina ajan loppuun saakka, ja ilmaisee vanhurskauden ja synnin välisen taistelun onnellisen päätöksen. On mitä tärkeintä, että kaikki tutkivat näitä asioita perusteellisesti, niin että kykenevät antamaan vastauksen jokaiselle, joka kysyy heissä olevan toivon perustusta."

        s. 426 "Häät ovat silloin, kun Kristus ottaa vastaan valtakuntansa. Pyhää kaupunkia, uutta Jerusalemia, joka on valtakunnan pääkaupunki ja edustaja, nimitetään morsiameksi, Karitsan vaimoksi. Sanoihan enkeli Johannekselle: ´Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, karitsan vaimon´. ´Ja hän vei minut hengessä´, Johannes sanoo suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä´. Ilm. 21:9,10. Morsian on siis pyhä kaupunki ja neitsyet, jotka menevät kohtaamaan ylkää, ovat seurakunnan vertauskuva. Ilmestyskirjassa sanotaan Jumalan lasten olevan hääaterialla kutsuvieraina Ilm.19:9. Jos he ovat vieraita, heitä ei voi samalla kertaa esittää morsiamena."

        s. 480 "Jumalan kansan tulee saada selvä käsitys pyhäköstä ja tutkivasta tuomiosta. Kaikki tarvitsevat tietoa suuren ylimmäisen Pappimme asemasta ja työstä. Muuten on mahdoton harjoittaa tälle ajalle välttämätöntä uskoa tai ottaa Jumalan tahdon mukaista asemaa."

        s. 597 "Kun Jeesus jättää pyhäkön, peittää pimeys maan asukkaat. Tuona kauheana aikana vanhurskaiden täytyy elää pyhän Jumalan kasvojen edessä ilman välittäjää. Jumalattomia hillinnyt voima on otettu pois, ja lopullisesti parantumattomiksi jääneet ovat täydellisesti saatanan hallinnassa"

        s. 450 "Nämä totuudet, sellaisina kuin ne esitetään Ilmestykirjan 14. luvussa iankaikkisen evankeliumin yhteydessä, ovat Kristuksen seurakunnan tuntomerkkinä hänen ilmestymisensä aikana." Nämä totuudet pyhäköstä ja lain muuttumattomuudesta eivät kuitenkaan olleet "tervetulleita monille niistä, jotka väittivät olevansa kristittyjä. Neljännen käskyn noudattaminen vaatii uhria, mistä useimmat kieltäytyivät."

        s. 364 "Synnin ihmisellä, jota myös kutsutaan laittomuuden salaisuudeksi, kadotuksen lapseksi ja vastustajaksi, tarkoitetaan paavinvaltaa, joka profeetan ennustuksen mukaan oli säilyttävä valta-asemansa 1260 vuotta. Tämä ajanjakso päättyi vuonna 1798."

        s. 433 "Tuomitsemistyön, joka alkoi 1844, täytyy jatkua, kunnes jokaisen ihmisen asia on ratkaistu, sekä elävien että kuolleiden."

        s. 445 "Mitä muuta sapatin muutos silloin on kuin roomalaisen kirkon vallan merkki - ´pedon merkki´?"

        s. 596 "Kun kolmannen enkelin sanomaa ei enää julisteta, on maan rikollisten asukkaiden armonaika päättynyt. Jumalan kansa on täyttänyt työnsä. Se on sanut ´kevätsateen´, ´virvoituksen Herran kasvoista´ ja on valmistunut edessään olevaa koetuksen hetkeä varten." "Kaikki, jotka ovat osoittautuneet kuuliaisiksi Jumalan käskyille, ovat vastaanottaneet ´elävän Jumalan sinetin´. Silloin Jeesus lopettaa välitystyönsä taivaan pyhäkössä. Hän kohottaa kätensä ja sanoo suurella äänellä:´Se on täytetty´." "Kristus on sovittanut kansansa ja poistanut sen synnit. Hänen alamaistensa luku on täysi."

        s. 487 "Lucifer ei alussa nähnyt, mihin hän oli menossa; hän ei ymmärtänyt tunteidensa todellista luonnetta. Mutta kun hänen tyytymättömyytensä osoitettiin aiheettomaksi, hän tuli vakuuttuneeksi siitä, että hän oli väärässä, että Jumalan vaatimukset olivat oikeat ja että hänen tulisi tämä tunnustaa koko taivaan edessä. Jos hän olisi tämän tehnyt, hän olisi voinut pelastaa itsensä ja paljon enkeleitä."

        s. 478 "Niinkuin pappi, poistaessaan synnit pyhäköstä, pani ne syntikauriin päälle, niin Kristus on siirtävä kaikki synnit saatanalle, synnin alkuunpanijalle ja siihen yllyttäjälle. Syntikauris vietiin erämaahan, ja näin se kantoi Israelin synnit ´autioon seutuun´ 3 Moos. 16:22. Samoin Saatana, syypäänä kaikkiin niihin synteihin, joita hän on Jumalan kansan saattanut tekemään, on oleva tuhat vuotta sidottuna maan päälle, joka silloin on oleva autiona ja asumattomana, ja lopuksi hän on kärsivä synnin täydellisen rangaistuksen siinä tulessa, joka on hävittävä kaikki jumalattomat. Siten suuri pelastussunnitelma toteutuu synnin tullessa lopullisesti hävitetyksi ja kaikkien niiden tullessa pelastetuiksi, jotka ovat olleet valmiit hylkäämään pahan."

        s. 422 "Kun Kristus pappispalveluksensa lopussa oman verensä ansiolla poistaa kansansa synnit taivaallisesta pyhäköstä, hän asettaa ne saatanan päälle, jonka tuomiota toimeenpantaessa täytyy kärsiä lopullinen rangaistus."

        s. 533 "Myös oppi tietoisuudesta kuolemassa nojautuu siihen peruserheeseen, että ihminen on luonnostaan kuolematon. Niin kuin iankaikkisen piinan oppi, on tämäkin oppi ristiriidassa Raamatun opetusten, järjen ja inhimillisten tunteittemme kanssa. Kansanomaisen uskon mukaan pelastetut taivaassa tuntevat kaikki maailman tapahtumat ja aivan erityisesti tänne maan päälle jättämiensä ystävien elämän. Mutta kuinka ihmisten huolien tunteminen ja rakkaiden ystävien syntien, surujen, pettymysten ja ahdistusten näkeminen voisi olla vainajien onnen lähteenä? Kuinka paljon voivat taivaan autuudesta nauttia ne, jotka liitelevät maan päällä elävien ystäviensä yllä? Ja miten järkyttävä onkaan sellainen usko, että katumattoman sielu joutuu helvetin tuleen, heti kun henki on lähtenyt ruumiista! Mihin tuskan syvyyksiin täytyykään niiden vaipua, jotka näkevät ystäviensä kuolevan valmistumattomina, joutuakseen iäisyyteen, missä on vain kärsimystä ja syntiä! Monet ovat tulleet mielisairaiksi tämän pöyristyttävän ajatuksen vaivaamina."

        s. 384 "..epäraamatullinen toivo ajallisesta tuhatvuotisesta valtakunnasta hyljättiin..."

        s. 433 "Kristus oli avannut oven kaikkein pyhimpään ryhtyessään siellä suorittamaan palvelusta. Tästä taivaallisen pyhäkön avoimesta ovesta loisti valo, ja neljännen käskyn nähtiin kuuluvan pyhäkön arkissa olevaan lakiin".


        s. 424-425 "Niiden, jotka elävät maan päällä, kun Kristuksen välittäjätoimi taivaan pyhäkössä päättyy, täytyy seisoa pyhän Jumalan kasvojen edessä ilman välittäjää. Heidän vaatteidensa täytyy olla tahrattomat, heidän luonteidensa täytyy olla vihmontaverellä synnistä puhdistetut. Jumalan armon ja omien uutterien ponnistustensa kautta heidän on täytynyt päästä voittajiksi taistelussa pahaa vastaan"

        s. 575 "Kahden suuren erheen avulla, sielun kuolemattomuuden ja sunnuntain pyhyyden, saatana kietoo ihmiset petoksiinsa. Edellinen laskee spiritualismin perustuksen ja jälkimmäinen muodostaa Roomaan yhdistävän myötätunnon siteen."

        s. 322 "Ja niinkuin ihmiset Nooan aikana nauraen ivasivat vanhurskauden saarnaajan ennustuksia, niin myös Millerin aikana monet, vieläpä Jumalan Lapsiksi tunnustautuvat, pilkkasivat varoitussanomaa."

        s. 427 "Tämä luonteentutkiminen on taivaallisen pyhäkön viimeinen työ, tutkiva tuomio, joka ratkaisee, ketkä ovat valmistuneet Jumalan valtakuntaan."

        s. 479 "Tuomiolle määrättynä aikana - 2300 päivän päättyessä vuonna 1844 - alkoi tutkimus ja syntien poispyyhkiminen. Kaikkien, jotka joskus ovat tunnustaneet Kristuksen nimeä, täytyy läpikäydä tarkka tutkimus. Sekä elävät että kuolleet tuomitaan ´sen perusteella, mitä kirjoihin on kirjoitettu, tekojensa mukaan´. Niitä syntejä, joita ei ole kaduttu eikä hyljätty, ei anneta anteeksi eikä poisteta kirjoista, vaan ne tulevat todistamaan syntistä vastaan Jumalan päivänä."

        s. 425 "Samalla kun tutkiva tuomio on käynnissä taivaassa ja katuvien uskovaisten synnit poistetaan pyhäköstä, on erikoinen puhdistustyö ja synnin hylkääminen tapahtuva Jumalan kansan keskuudessa maan päällä. "

        s. 433 "Tuomitsemistyön, joka alkoi 1844, täytyy jatkua, kunnes jokaisen ihmisen asia on ratkaistu, sekä elävien että kuolleiden."

        s.482 "Vakavia ovat sovitustyön päättymiseen liittyvät tapahtumat. Tärkeät edut ovat siinä kysymyksessä. Tuomitseminen on nyt parhaillaan käynnissä taivaan pyhäkössä. Tämä työ on kestänyt jo monta vuotta. Pian - kukaan ei tiedä, kuinka pian - se tapahtuu elossa oleviin nähden. Suuren Jumalan läsnäollessa tarkastetaan meidän elämämme."

        Siinäpä oli joitankin otteita. Miten "erinomainen lähetyskirja"!

        Tietysti saattaa olla, että tuo nyt levitetty kirja on jokin lyhennys, josta paljastavimmat paikat on siistitty, jotta se saataisiin näyttämään kristillisemmältä. Tämähän sopisi kuvaan. Lainaukseni on otettu 692 sivuisesta adventistien silloisen kirjapainon Kirjatoimen 1981 painoksesta.


      • Timo Flink
        uskova_1 kirjoitti:

        Kyllä uskovilla, jopa uskomattomilla pitäisi soida hälytyskellot, kun lukevat Suuri Taistelu kirjaa. Se on läpeensä täynnä jumalatonta eksytystä.

        Joitakin esimerkkejä Suuri Taistelu kirjasta:

        ss. 312-313 väärät laskelmat, joilla Ellen todistaa 22.10.1844 taivaassa tapahtunutta Jeesuksen huoneesta toiseen menemistä ja tutkivan tuomion alkamista.

        s. 598 Ellen kirjoittaa Israelilaisista, joita hän kutsuu Juudan kansaksi: "Kansa, josta Jumalan henki on lopullisesti poistunut, on jatkava uskonnon ulkonaisten muotojen noudattamista; ja se saatanallinen into, minkä pahuuden ruhtinas herättää totuuden vihollisissa, näyttää samanlaiselta kuin into Jumalan puolesta"

        s. 428 White vierittää syyn toisille suljetun oven opista, ikään kuin ei itse olisikaan suuna päänä profetoinut ´suljettua ovea´ ja uhkaillut niitä, jotka eivät suostuneet tätä oppia ottamaan vastaan: "Annettuaan varoituksen tuomion läheisyydestä, he tunsivat työnsä maailman suhteen päättyneen, eikä heillä enää ollut taakkaa syntisten pelastumisesta, samalla kun jumalattomien röyhkeä ja herjaava ivailu näytti lisäksi todistavan, että Jumalan Henki oli vetäytynyt pois hänen armonsa halveksijoista. Kaikki tämä vahvisti heissä sitä käsitystä, että koetusaika oli loppunut eli niin kuin he silloin sen ilmaisivat, "armon ovi oli suljettu"."

        s. 617-618 Herran päivästä Ellen kirjoittaa: "On mahdotonta kuvailla niiden kauhua ja epätoivoa, jotka ovat polkeneet jalkoihinsa Jumalan pyhät vaatimukset. Herra antoi heille lakinsa. He olisivat voineet verrata luonnettaan siihen ja oppia tuntemaan puutteellisuutensa, kun vielä oli aikaa katumukseen ja parannukseen. Mutta voittaakseen maailman suosiota he syrjäyttivät sen määräykset ja opettivat muitakin rikkomaan niitä. He ovat koettaneet pakottaa Jumalan kansaa häpäisemään hänen sapattiaan. Nyt heidän halveksimansa laki tuomitsee heidät. Pelottavan selvästi he näkevät olevansa ilman puolustusta" ja "Jumalan lain viholliset, saarnaajasta aina pienimpään asti heidän joukossaan, saavat uuden käsityksen totuudesta ja velvollisuudesta. Liian myöhään he näkevät, että neljännen käskyn sapatti on elävän Jumalan sinetti. Liian myöhään he näkevät väärän sapatin todellisen luonteen ja sen hiekkaperustuksen, jolle ovat rakentaneet. He huomaavat taistelleensa Jumalaa vastaan. Uskonnon opettajat ovat johtaneet sieluja kadotukseen, selittäessään ohjaavansa niitä paratiisiin porteille"

        ss. 318-319,EGW sanoi Turkin kansakunnan loppuvan elokuun 11. päivänä, vuonna 1840

        s. 402 "Kaikista suurista uskonnollisista liikkeistä apostolien ajasta lähtien ei mikään ole ollut vapaampi inhimillisistä puuttellisuuksista ja Saatanan juonista kuin syksyn 1844 liike. Vielä nytkin, monen vuoden perästä tässä liikkeessä mukana olleet ja totuudessa lujina pysyneet tuntevat tuon siunauksellisen toiminnan pyhän vaikutuksen ja todistavat sen olleen Jumalasta."

        s. 392 Ellen kirjoitti uskontunnustuksia vastaan, mutta silti suositteli omia kirjoituksiaan ja niistä onkin kyhätty adventistien uskontunnustus 27 nyttemmin 28 opinkohtaa "katolisuutta vastustavat evankeliset kirkkokunnat ovat niin sitoneet toistensa kädet ja omat kätensä, ettei heidän keskuudessaan voi tulla saarnaajiksi, ellei hyväksy jotain kirjaa Raamatun ohella... Ei ole mitään luuloteltua siinä väitteessä, että uskontunnustukset alkavat olla Raamatulle yhtä todellisena esteenä kuin Roomakin, vaikka se tapahtuu hienommalla tavalla."

        s. 431 "He näkivät hänen nyt suorittavan pappispalvelustaan Jumalan arkin edessä, esittäen verensä syntisten puolustukseksi."

        s. 420-421 "Pappien palvelus kautta vuoden pyhäkön ensimmäisessä osastossa, sen esiripun sisäpuolella, joka oli ovena ja erotti pyhän esikartanosta, kuvasi sitä palvelustyötä, johon Kristus ryhtyi taivaaseen astuessaan. Jokapäiväisessä palveluksessa papin tehtävänä oli syntiuhrin veren vieminen Jumalan eteen sekä Israelin rukousten mukana ylösnousevan suitsutuksen toimittaminen. Samoin vetosi Kristus Isän edessä vereensä syntisten puolustuksena ja esitti hänelle katuvien uskovaisten rukoukset oman vanhurskautensa suloisen tuoksun yhteydessä. Tällaista oli palvelustyö taivaallisen pyhäkön ensimmäisessä osastossa."

        s. 421 "Kahdeksantoista vuosisataa tämä palvelustyö jatkui pyhäkön ensimmäisessä osastossa. Kristuksen veri, joka puhui katuvien uskovaisten puolesta, takasi heille anteeksiannon ja hyväksymisen Isän luona, mutta heidän syntinsä jäivät vielä taivaan kirjoihin."

        s. 424 "He eivät olleet erehtyneet profeetallisen ajanjakson laskemisessa, vaan 2300 päivän päättyessä esiintyvän tapahtuman tulkinnassa. Tämän erehdyksen tähden he olivat pettyneet, mutta kaikki mitä profeetat olivat ennustaneet ja mitä heillä Raamatun mukaan oli oikeus odottaa, oli täyttynyt." "Kristus oli tullut, ei maan päälle, niin kuin he olivat odottaneet, vaan Jumalan temppelin kaikkein pyhimpään taivaassa, niin kuin vertauskuvissa oli osoitettu."

        s. 423 "Pyhäkköoppi oli se avain, jonka avulla vuonna 1844 koetun pettymyksen salaisuus paljastui. Se toi päivänvaloon täydellisen totuuden järjestelmän, yhtenäisen ja sopusointuisen, näyttäen että Jumalan käsi oli johtanut suurta adventtiliikettä. Samalla se ilmoitti Jumalan kansalle sen velvollisuuden, paljastaessaan sen aseman ja tehtävän."

        s. 481 "Taivaassa oleva pyhäkkö on sen työn keskus, mitä Kristus suorittaa ihmisten hyväksi. Tämä koskee jokaista maan päällä elävää ihmistä. Pyhäkköoppi esittää pelastussuunnitelman, johtaen meidät aina ajan loppuun saakka, ja ilmaisee vanhurskauden ja synnin välisen taistelun onnellisen päätöksen. On mitä tärkeintä, että kaikki tutkivat näitä asioita perusteellisesti, niin että kykenevät antamaan vastauksen jokaiselle, joka kysyy heissä olevan toivon perustusta."

        s. 426 "Häät ovat silloin, kun Kristus ottaa vastaan valtakuntansa. Pyhää kaupunkia, uutta Jerusalemia, joka on valtakunnan pääkaupunki ja edustaja, nimitetään morsiameksi, Karitsan vaimoksi. Sanoihan enkeli Johannekselle: ´Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, karitsan vaimon´. ´Ja hän vei minut hengessä´, Johannes sanoo suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä´. Ilm. 21:9,10. Morsian on siis pyhä kaupunki ja neitsyet, jotka menevät kohtaamaan ylkää, ovat seurakunnan vertauskuva. Ilmestyskirjassa sanotaan Jumalan lasten olevan hääaterialla kutsuvieraina Ilm.19:9. Jos he ovat vieraita, heitä ei voi samalla kertaa esittää morsiamena."

        s. 480 "Jumalan kansan tulee saada selvä käsitys pyhäköstä ja tutkivasta tuomiosta. Kaikki tarvitsevat tietoa suuren ylimmäisen Pappimme asemasta ja työstä. Muuten on mahdoton harjoittaa tälle ajalle välttämätöntä uskoa tai ottaa Jumalan tahdon mukaista asemaa."

        s. 597 "Kun Jeesus jättää pyhäkön, peittää pimeys maan asukkaat. Tuona kauheana aikana vanhurskaiden täytyy elää pyhän Jumalan kasvojen edessä ilman välittäjää. Jumalattomia hillinnyt voima on otettu pois, ja lopullisesti parantumattomiksi jääneet ovat täydellisesti saatanan hallinnassa"

        s. 450 "Nämä totuudet, sellaisina kuin ne esitetään Ilmestykirjan 14. luvussa iankaikkisen evankeliumin yhteydessä, ovat Kristuksen seurakunnan tuntomerkkinä hänen ilmestymisensä aikana." Nämä totuudet pyhäköstä ja lain muuttumattomuudesta eivät kuitenkaan olleet "tervetulleita monille niistä, jotka väittivät olevansa kristittyjä. Neljännen käskyn noudattaminen vaatii uhria, mistä useimmat kieltäytyivät."

        s. 364 "Synnin ihmisellä, jota myös kutsutaan laittomuuden salaisuudeksi, kadotuksen lapseksi ja vastustajaksi, tarkoitetaan paavinvaltaa, joka profeetan ennustuksen mukaan oli säilyttävä valta-asemansa 1260 vuotta. Tämä ajanjakso päättyi vuonna 1798."

        s. 433 "Tuomitsemistyön, joka alkoi 1844, täytyy jatkua, kunnes jokaisen ihmisen asia on ratkaistu, sekä elävien että kuolleiden."

        s. 445 "Mitä muuta sapatin muutos silloin on kuin roomalaisen kirkon vallan merkki - ´pedon merkki´?"

        s. 596 "Kun kolmannen enkelin sanomaa ei enää julisteta, on maan rikollisten asukkaiden armonaika päättynyt. Jumalan kansa on täyttänyt työnsä. Se on sanut ´kevätsateen´, ´virvoituksen Herran kasvoista´ ja on valmistunut edessään olevaa koetuksen hetkeä varten." "Kaikki, jotka ovat osoittautuneet kuuliaisiksi Jumalan käskyille, ovat vastaanottaneet ´elävän Jumalan sinetin´. Silloin Jeesus lopettaa välitystyönsä taivaan pyhäkössä. Hän kohottaa kätensä ja sanoo suurella äänellä:´Se on täytetty´." "Kristus on sovittanut kansansa ja poistanut sen synnit. Hänen alamaistensa luku on täysi."

        s. 487 "Lucifer ei alussa nähnyt, mihin hän oli menossa; hän ei ymmärtänyt tunteidensa todellista luonnetta. Mutta kun hänen tyytymättömyytensä osoitettiin aiheettomaksi, hän tuli vakuuttuneeksi siitä, että hän oli väärässä, että Jumalan vaatimukset olivat oikeat ja että hänen tulisi tämä tunnustaa koko taivaan edessä. Jos hän olisi tämän tehnyt, hän olisi voinut pelastaa itsensä ja paljon enkeleitä."

        s. 478 "Niinkuin pappi, poistaessaan synnit pyhäköstä, pani ne syntikauriin päälle, niin Kristus on siirtävä kaikki synnit saatanalle, synnin alkuunpanijalle ja siihen yllyttäjälle. Syntikauris vietiin erämaahan, ja näin se kantoi Israelin synnit ´autioon seutuun´ 3 Moos. 16:22. Samoin Saatana, syypäänä kaikkiin niihin synteihin, joita hän on Jumalan kansan saattanut tekemään, on oleva tuhat vuotta sidottuna maan päälle, joka silloin on oleva autiona ja asumattomana, ja lopuksi hän on kärsivä synnin täydellisen rangaistuksen siinä tulessa, joka on hävittävä kaikki jumalattomat. Siten suuri pelastussunnitelma toteutuu synnin tullessa lopullisesti hävitetyksi ja kaikkien niiden tullessa pelastetuiksi, jotka ovat olleet valmiit hylkäämään pahan."

        s. 422 "Kun Kristus pappispalveluksensa lopussa oman verensä ansiolla poistaa kansansa synnit taivaallisesta pyhäköstä, hän asettaa ne saatanan päälle, jonka tuomiota toimeenpantaessa täytyy kärsiä lopullinen rangaistus."

        s. 533 "Myös oppi tietoisuudesta kuolemassa nojautuu siihen peruserheeseen, että ihminen on luonnostaan kuolematon. Niin kuin iankaikkisen piinan oppi, on tämäkin oppi ristiriidassa Raamatun opetusten, järjen ja inhimillisten tunteittemme kanssa. Kansanomaisen uskon mukaan pelastetut taivaassa tuntevat kaikki maailman tapahtumat ja aivan erityisesti tänne maan päälle jättämiensä ystävien elämän. Mutta kuinka ihmisten huolien tunteminen ja rakkaiden ystävien syntien, surujen, pettymysten ja ahdistusten näkeminen voisi olla vainajien onnen lähteenä? Kuinka paljon voivat taivaan autuudesta nauttia ne, jotka liitelevät maan päällä elävien ystäviensä yllä? Ja miten järkyttävä onkaan sellainen usko, että katumattoman sielu joutuu helvetin tuleen, heti kun henki on lähtenyt ruumiista! Mihin tuskan syvyyksiin täytyykään niiden vaipua, jotka näkevät ystäviensä kuolevan valmistumattomina, joutuakseen iäisyyteen, missä on vain kärsimystä ja syntiä! Monet ovat tulleet mielisairaiksi tämän pöyristyttävän ajatuksen vaivaamina."

        s. 384 "..epäraamatullinen toivo ajallisesta tuhatvuotisesta valtakunnasta hyljättiin..."

        s. 433 "Kristus oli avannut oven kaikkein pyhimpään ryhtyessään siellä suorittamaan palvelusta. Tästä taivaallisen pyhäkön avoimesta ovesta loisti valo, ja neljännen käskyn nähtiin kuuluvan pyhäkön arkissa olevaan lakiin".


        s. 424-425 "Niiden, jotka elävät maan päällä, kun Kristuksen välittäjätoimi taivaan pyhäkössä päättyy, täytyy seisoa pyhän Jumalan kasvojen edessä ilman välittäjää. Heidän vaatteidensa täytyy olla tahrattomat, heidän luonteidensa täytyy olla vihmontaverellä synnistä puhdistetut. Jumalan armon ja omien uutterien ponnistustensa kautta heidän on täytynyt päästä voittajiksi taistelussa pahaa vastaan"

        s. 575 "Kahden suuren erheen avulla, sielun kuolemattomuuden ja sunnuntain pyhyyden, saatana kietoo ihmiset petoksiinsa. Edellinen laskee spiritualismin perustuksen ja jälkimmäinen muodostaa Roomaan yhdistävän myötätunnon siteen."

        s. 322 "Ja niinkuin ihmiset Nooan aikana nauraen ivasivat vanhurskauden saarnaajan ennustuksia, niin myös Millerin aikana monet, vieläpä Jumalan Lapsiksi tunnustautuvat, pilkkasivat varoitussanomaa."

        s. 427 "Tämä luonteentutkiminen on taivaallisen pyhäkön viimeinen työ, tutkiva tuomio, joka ratkaisee, ketkä ovat valmistuneet Jumalan valtakuntaan."

        s. 479 "Tuomiolle määrättynä aikana - 2300 päivän päättyessä vuonna 1844 - alkoi tutkimus ja syntien poispyyhkiminen. Kaikkien, jotka joskus ovat tunnustaneet Kristuksen nimeä, täytyy läpikäydä tarkka tutkimus. Sekä elävät että kuolleet tuomitaan ´sen perusteella, mitä kirjoihin on kirjoitettu, tekojensa mukaan´. Niitä syntejä, joita ei ole kaduttu eikä hyljätty, ei anneta anteeksi eikä poisteta kirjoista, vaan ne tulevat todistamaan syntistä vastaan Jumalan päivänä."

        s. 425 "Samalla kun tutkiva tuomio on käynnissä taivaassa ja katuvien uskovaisten synnit poistetaan pyhäköstä, on erikoinen puhdistustyö ja synnin hylkääminen tapahtuva Jumalan kansan keskuudessa maan päällä. "

        s. 433 "Tuomitsemistyön, joka alkoi 1844, täytyy jatkua, kunnes jokaisen ihmisen asia on ratkaistu, sekä elävien että kuolleiden."

        s.482 "Vakavia ovat sovitustyön päättymiseen liittyvät tapahtumat. Tärkeät edut ovat siinä kysymyksessä. Tuomitseminen on nyt parhaillaan käynnissä taivaan pyhäkössä. Tämä työ on kestänyt jo monta vuotta. Pian - kukaan ei tiedä, kuinka pian - se tapahtuu elossa oleviin nähden. Suuren Jumalan läsnäollessa tarkastetaan meidän elämämme."

        Siinäpä oli joitankin otteita. Miten "erinomainen lähetyskirja"!

        Tietysti saattaa olla, että tuo nyt levitetty kirja on jokin lyhennys, josta paljastavimmat paikat on siistitty, jotta se saataisiin näyttämään kristillisemmältä. Tämähän sopisi kuvaan. Lainaukseni on otettu 692 sivuisesta adventistien silloisen kirjapainon Kirjatoimen 1981 painoksesta.

        Kirjoitit ==>ss. 318-319,EGW sanoi Turkin kansakunnan loppuvan elokuun 11. päivänä, vuonna 1840


      • #333
        uskova_1 kirjoitti:

        Kyllä uskovilla, jopa uskomattomilla pitäisi soida hälytyskellot, kun lukevat Suuri Taistelu kirjaa. Se on läpeensä täynnä jumalatonta eksytystä.

        Joitakin esimerkkejä Suuri Taistelu kirjasta:

        ss. 312-313 väärät laskelmat, joilla Ellen todistaa 22.10.1844 taivaassa tapahtunutta Jeesuksen huoneesta toiseen menemistä ja tutkivan tuomion alkamista.

        s. 598 Ellen kirjoittaa Israelilaisista, joita hän kutsuu Juudan kansaksi: "Kansa, josta Jumalan henki on lopullisesti poistunut, on jatkava uskonnon ulkonaisten muotojen noudattamista; ja se saatanallinen into, minkä pahuuden ruhtinas herättää totuuden vihollisissa, näyttää samanlaiselta kuin into Jumalan puolesta"

        s. 428 White vierittää syyn toisille suljetun oven opista, ikään kuin ei itse olisikaan suuna päänä profetoinut ´suljettua ovea´ ja uhkaillut niitä, jotka eivät suostuneet tätä oppia ottamaan vastaan: "Annettuaan varoituksen tuomion läheisyydestä, he tunsivat työnsä maailman suhteen päättyneen, eikä heillä enää ollut taakkaa syntisten pelastumisesta, samalla kun jumalattomien röyhkeä ja herjaava ivailu näytti lisäksi todistavan, että Jumalan Henki oli vetäytynyt pois hänen armonsa halveksijoista. Kaikki tämä vahvisti heissä sitä käsitystä, että koetusaika oli loppunut eli niin kuin he silloin sen ilmaisivat, "armon ovi oli suljettu"."

        s. 617-618 Herran päivästä Ellen kirjoittaa: "On mahdotonta kuvailla niiden kauhua ja epätoivoa, jotka ovat polkeneet jalkoihinsa Jumalan pyhät vaatimukset. Herra antoi heille lakinsa. He olisivat voineet verrata luonnettaan siihen ja oppia tuntemaan puutteellisuutensa, kun vielä oli aikaa katumukseen ja parannukseen. Mutta voittaakseen maailman suosiota he syrjäyttivät sen määräykset ja opettivat muitakin rikkomaan niitä. He ovat koettaneet pakottaa Jumalan kansaa häpäisemään hänen sapattiaan. Nyt heidän halveksimansa laki tuomitsee heidät. Pelottavan selvästi he näkevät olevansa ilman puolustusta" ja "Jumalan lain viholliset, saarnaajasta aina pienimpään asti heidän joukossaan, saavat uuden käsityksen totuudesta ja velvollisuudesta. Liian myöhään he näkevät, että neljännen käskyn sapatti on elävän Jumalan sinetti. Liian myöhään he näkevät väärän sapatin todellisen luonteen ja sen hiekkaperustuksen, jolle ovat rakentaneet. He huomaavat taistelleensa Jumalaa vastaan. Uskonnon opettajat ovat johtaneet sieluja kadotukseen, selittäessään ohjaavansa niitä paratiisiin porteille"

        ss. 318-319,EGW sanoi Turkin kansakunnan loppuvan elokuun 11. päivänä, vuonna 1840

        s. 402 "Kaikista suurista uskonnollisista liikkeistä apostolien ajasta lähtien ei mikään ole ollut vapaampi inhimillisistä puuttellisuuksista ja Saatanan juonista kuin syksyn 1844 liike. Vielä nytkin, monen vuoden perästä tässä liikkeessä mukana olleet ja totuudessa lujina pysyneet tuntevat tuon siunauksellisen toiminnan pyhän vaikutuksen ja todistavat sen olleen Jumalasta."

        s. 392 Ellen kirjoitti uskontunnustuksia vastaan, mutta silti suositteli omia kirjoituksiaan ja niistä onkin kyhätty adventistien uskontunnustus 27 nyttemmin 28 opinkohtaa "katolisuutta vastustavat evankeliset kirkkokunnat ovat niin sitoneet toistensa kädet ja omat kätensä, ettei heidän keskuudessaan voi tulla saarnaajiksi, ellei hyväksy jotain kirjaa Raamatun ohella... Ei ole mitään luuloteltua siinä väitteessä, että uskontunnustukset alkavat olla Raamatulle yhtä todellisena esteenä kuin Roomakin, vaikka se tapahtuu hienommalla tavalla."

        s. 431 "He näkivät hänen nyt suorittavan pappispalvelustaan Jumalan arkin edessä, esittäen verensä syntisten puolustukseksi."

        s. 420-421 "Pappien palvelus kautta vuoden pyhäkön ensimmäisessä osastossa, sen esiripun sisäpuolella, joka oli ovena ja erotti pyhän esikartanosta, kuvasi sitä palvelustyötä, johon Kristus ryhtyi taivaaseen astuessaan. Jokapäiväisessä palveluksessa papin tehtävänä oli syntiuhrin veren vieminen Jumalan eteen sekä Israelin rukousten mukana ylösnousevan suitsutuksen toimittaminen. Samoin vetosi Kristus Isän edessä vereensä syntisten puolustuksena ja esitti hänelle katuvien uskovaisten rukoukset oman vanhurskautensa suloisen tuoksun yhteydessä. Tällaista oli palvelustyö taivaallisen pyhäkön ensimmäisessä osastossa."

        s. 421 "Kahdeksantoista vuosisataa tämä palvelustyö jatkui pyhäkön ensimmäisessä osastossa. Kristuksen veri, joka puhui katuvien uskovaisten puolesta, takasi heille anteeksiannon ja hyväksymisen Isän luona, mutta heidän syntinsä jäivät vielä taivaan kirjoihin."

        s. 424 "He eivät olleet erehtyneet profeetallisen ajanjakson laskemisessa, vaan 2300 päivän päättyessä esiintyvän tapahtuman tulkinnassa. Tämän erehdyksen tähden he olivat pettyneet, mutta kaikki mitä profeetat olivat ennustaneet ja mitä heillä Raamatun mukaan oli oikeus odottaa, oli täyttynyt." "Kristus oli tullut, ei maan päälle, niin kuin he olivat odottaneet, vaan Jumalan temppelin kaikkein pyhimpään taivaassa, niin kuin vertauskuvissa oli osoitettu."

        s. 423 "Pyhäkköoppi oli se avain, jonka avulla vuonna 1844 koetun pettymyksen salaisuus paljastui. Se toi päivänvaloon täydellisen totuuden järjestelmän, yhtenäisen ja sopusointuisen, näyttäen että Jumalan käsi oli johtanut suurta adventtiliikettä. Samalla se ilmoitti Jumalan kansalle sen velvollisuuden, paljastaessaan sen aseman ja tehtävän."

        s. 481 "Taivaassa oleva pyhäkkö on sen työn keskus, mitä Kristus suorittaa ihmisten hyväksi. Tämä koskee jokaista maan päällä elävää ihmistä. Pyhäkköoppi esittää pelastussuunnitelman, johtaen meidät aina ajan loppuun saakka, ja ilmaisee vanhurskauden ja synnin välisen taistelun onnellisen päätöksen. On mitä tärkeintä, että kaikki tutkivat näitä asioita perusteellisesti, niin että kykenevät antamaan vastauksen jokaiselle, joka kysyy heissä olevan toivon perustusta."

        s. 426 "Häät ovat silloin, kun Kristus ottaa vastaan valtakuntansa. Pyhää kaupunkia, uutta Jerusalemia, joka on valtakunnan pääkaupunki ja edustaja, nimitetään morsiameksi, Karitsan vaimoksi. Sanoihan enkeli Johannekselle: ´Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, karitsan vaimon´. ´Ja hän vei minut hengessä´, Johannes sanoo suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä´. Ilm. 21:9,10. Morsian on siis pyhä kaupunki ja neitsyet, jotka menevät kohtaamaan ylkää, ovat seurakunnan vertauskuva. Ilmestyskirjassa sanotaan Jumalan lasten olevan hääaterialla kutsuvieraina Ilm.19:9. Jos he ovat vieraita, heitä ei voi samalla kertaa esittää morsiamena."

        s. 480 "Jumalan kansan tulee saada selvä käsitys pyhäköstä ja tutkivasta tuomiosta. Kaikki tarvitsevat tietoa suuren ylimmäisen Pappimme asemasta ja työstä. Muuten on mahdoton harjoittaa tälle ajalle välttämätöntä uskoa tai ottaa Jumalan tahdon mukaista asemaa."

        s. 597 "Kun Jeesus jättää pyhäkön, peittää pimeys maan asukkaat. Tuona kauheana aikana vanhurskaiden täytyy elää pyhän Jumalan kasvojen edessä ilman välittäjää. Jumalattomia hillinnyt voima on otettu pois, ja lopullisesti parantumattomiksi jääneet ovat täydellisesti saatanan hallinnassa"

        s. 450 "Nämä totuudet, sellaisina kuin ne esitetään Ilmestykirjan 14. luvussa iankaikkisen evankeliumin yhteydessä, ovat Kristuksen seurakunnan tuntomerkkinä hänen ilmestymisensä aikana." Nämä totuudet pyhäköstä ja lain muuttumattomuudesta eivät kuitenkaan olleet "tervetulleita monille niistä, jotka väittivät olevansa kristittyjä. Neljännen käskyn noudattaminen vaatii uhria, mistä useimmat kieltäytyivät."

        s. 364 "Synnin ihmisellä, jota myös kutsutaan laittomuuden salaisuudeksi, kadotuksen lapseksi ja vastustajaksi, tarkoitetaan paavinvaltaa, joka profeetan ennustuksen mukaan oli säilyttävä valta-asemansa 1260 vuotta. Tämä ajanjakso päättyi vuonna 1798."

        s. 433 "Tuomitsemistyön, joka alkoi 1844, täytyy jatkua, kunnes jokaisen ihmisen asia on ratkaistu, sekä elävien että kuolleiden."

        s. 445 "Mitä muuta sapatin muutos silloin on kuin roomalaisen kirkon vallan merkki - ´pedon merkki´?"

        s. 596 "Kun kolmannen enkelin sanomaa ei enää julisteta, on maan rikollisten asukkaiden armonaika päättynyt. Jumalan kansa on täyttänyt työnsä. Se on sanut ´kevätsateen´, ´virvoituksen Herran kasvoista´ ja on valmistunut edessään olevaa koetuksen hetkeä varten." "Kaikki, jotka ovat osoittautuneet kuuliaisiksi Jumalan käskyille, ovat vastaanottaneet ´elävän Jumalan sinetin´. Silloin Jeesus lopettaa välitystyönsä taivaan pyhäkössä. Hän kohottaa kätensä ja sanoo suurella äänellä:´Se on täytetty´." "Kristus on sovittanut kansansa ja poistanut sen synnit. Hänen alamaistensa luku on täysi."

        s. 487 "Lucifer ei alussa nähnyt, mihin hän oli menossa; hän ei ymmärtänyt tunteidensa todellista luonnetta. Mutta kun hänen tyytymättömyytensä osoitettiin aiheettomaksi, hän tuli vakuuttuneeksi siitä, että hän oli väärässä, että Jumalan vaatimukset olivat oikeat ja että hänen tulisi tämä tunnustaa koko taivaan edessä. Jos hän olisi tämän tehnyt, hän olisi voinut pelastaa itsensä ja paljon enkeleitä."

        s. 478 "Niinkuin pappi, poistaessaan synnit pyhäköstä, pani ne syntikauriin päälle, niin Kristus on siirtävä kaikki synnit saatanalle, synnin alkuunpanijalle ja siihen yllyttäjälle. Syntikauris vietiin erämaahan, ja näin se kantoi Israelin synnit ´autioon seutuun´ 3 Moos. 16:22. Samoin Saatana, syypäänä kaikkiin niihin synteihin, joita hän on Jumalan kansan saattanut tekemään, on oleva tuhat vuotta sidottuna maan päälle, joka silloin on oleva autiona ja asumattomana, ja lopuksi hän on kärsivä synnin täydellisen rangaistuksen siinä tulessa, joka on hävittävä kaikki jumalattomat. Siten suuri pelastussunnitelma toteutuu synnin tullessa lopullisesti hävitetyksi ja kaikkien niiden tullessa pelastetuiksi, jotka ovat olleet valmiit hylkäämään pahan."

        s. 422 "Kun Kristus pappispalveluksensa lopussa oman verensä ansiolla poistaa kansansa synnit taivaallisesta pyhäköstä, hän asettaa ne saatanan päälle, jonka tuomiota toimeenpantaessa täytyy kärsiä lopullinen rangaistus."

        s. 533 "Myös oppi tietoisuudesta kuolemassa nojautuu siihen peruserheeseen, että ihminen on luonnostaan kuolematon. Niin kuin iankaikkisen piinan oppi, on tämäkin oppi ristiriidassa Raamatun opetusten, järjen ja inhimillisten tunteittemme kanssa. Kansanomaisen uskon mukaan pelastetut taivaassa tuntevat kaikki maailman tapahtumat ja aivan erityisesti tänne maan päälle jättämiensä ystävien elämän. Mutta kuinka ihmisten huolien tunteminen ja rakkaiden ystävien syntien, surujen, pettymysten ja ahdistusten näkeminen voisi olla vainajien onnen lähteenä? Kuinka paljon voivat taivaan autuudesta nauttia ne, jotka liitelevät maan päällä elävien ystäviensä yllä? Ja miten järkyttävä onkaan sellainen usko, että katumattoman sielu joutuu helvetin tuleen, heti kun henki on lähtenyt ruumiista! Mihin tuskan syvyyksiin täytyykään niiden vaipua, jotka näkevät ystäviensä kuolevan valmistumattomina, joutuakseen iäisyyteen, missä on vain kärsimystä ja syntiä! Monet ovat tulleet mielisairaiksi tämän pöyristyttävän ajatuksen vaivaamina."

        s. 384 "..epäraamatullinen toivo ajallisesta tuhatvuotisesta valtakunnasta hyljättiin..."

        s. 433 "Kristus oli avannut oven kaikkein pyhimpään ryhtyessään siellä suorittamaan palvelusta. Tästä taivaallisen pyhäkön avoimesta ovesta loisti valo, ja neljännen käskyn nähtiin kuuluvan pyhäkön arkissa olevaan lakiin".


        s. 424-425 "Niiden, jotka elävät maan päällä, kun Kristuksen välittäjätoimi taivaan pyhäkössä päättyy, täytyy seisoa pyhän Jumalan kasvojen edessä ilman välittäjää. Heidän vaatteidensa täytyy olla tahrattomat, heidän luonteidensa täytyy olla vihmontaverellä synnistä puhdistetut. Jumalan armon ja omien uutterien ponnistustensa kautta heidän on täytynyt päästä voittajiksi taistelussa pahaa vastaan"

        s. 575 "Kahden suuren erheen avulla, sielun kuolemattomuuden ja sunnuntain pyhyyden, saatana kietoo ihmiset petoksiinsa. Edellinen laskee spiritualismin perustuksen ja jälkimmäinen muodostaa Roomaan yhdistävän myötätunnon siteen."

        s. 322 "Ja niinkuin ihmiset Nooan aikana nauraen ivasivat vanhurskauden saarnaajan ennustuksia, niin myös Millerin aikana monet, vieläpä Jumalan Lapsiksi tunnustautuvat, pilkkasivat varoitussanomaa."

        s. 427 "Tämä luonteentutkiminen on taivaallisen pyhäkön viimeinen työ, tutkiva tuomio, joka ratkaisee, ketkä ovat valmistuneet Jumalan valtakuntaan."

        s. 479 "Tuomiolle määrättynä aikana - 2300 päivän päättyessä vuonna 1844 - alkoi tutkimus ja syntien poispyyhkiminen. Kaikkien, jotka joskus ovat tunnustaneet Kristuksen nimeä, täytyy läpikäydä tarkka tutkimus. Sekä elävät että kuolleet tuomitaan ´sen perusteella, mitä kirjoihin on kirjoitettu, tekojensa mukaan´. Niitä syntejä, joita ei ole kaduttu eikä hyljätty, ei anneta anteeksi eikä poisteta kirjoista, vaan ne tulevat todistamaan syntistä vastaan Jumalan päivänä."

        s. 425 "Samalla kun tutkiva tuomio on käynnissä taivaassa ja katuvien uskovaisten synnit poistetaan pyhäköstä, on erikoinen puhdistustyö ja synnin hylkääminen tapahtuva Jumalan kansan keskuudessa maan päällä. "

        s. 433 "Tuomitsemistyön, joka alkoi 1844, täytyy jatkua, kunnes jokaisen ihmisen asia on ratkaistu, sekä elävien että kuolleiden."

        s.482 "Vakavia ovat sovitustyön päättymiseen liittyvät tapahtumat. Tärkeät edut ovat siinä kysymyksessä. Tuomitseminen on nyt parhaillaan käynnissä taivaan pyhäkössä. Tämä työ on kestänyt jo monta vuotta. Pian - kukaan ei tiedä, kuinka pian - se tapahtuu elossa oleviin nähden. Suuren Jumalan läsnäollessa tarkastetaan meidän elämämme."

        Siinäpä oli joitankin otteita. Miten "erinomainen lähetyskirja"!

        Tietysti saattaa olla, että tuo nyt levitetty kirja on jokin lyhennys, josta paljastavimmat paikat on siistitty, jotta se saataisiin näyttämään kristillisemmältä. Tämähän sopisi kuvaan. Lainaukseni on otettu 692 sivuisesta adventistien silloisen kirjapainon Kirjatoimen 1981 painoksesta.

        Siinäpä on mainio/erinomainen lähetyskirja! -- Suosittelen!

        Mutta ”TIETÄMÄTTÖMÄT ja VAKAANTUMATTOMAT vääntävät KIEROON niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen." (2.Piet.3:16)


      • vai kuis on?
        #333 kirjoitti:

        Siinäpä on mainio/erinomainen lähetyskirja! -- Suosittelen!

        Mutta ”TIETÄMÄTTÖMÄT ja VAKAANTUMATTOMAT vääntävät KIEROON niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen." (2.Piet.3:16)

        Tuon saman lisäyksen voi laittaa vaikka Terroristin käsikirjaan eikä sekään sillä muuttuisi oikeaksi.
        Eivätkä terroristit muutu hurskaiksi sillä, että he joutuvat vainottaviksi uskonsa vuoksi!


      • ihan niin vaan
        vai kuis on? kirjoitti:

        Tuon saman lisäyksen voi laittaa vaikka Terroristin käsikirjaan eikä sekään sillä muuttuisi oikeaksi.
        Eivätkä terroristit muutu hurskaiksi sillä, että he joutuvat vainottaviksi uskonsa vuoksi!

        kyllä Raamatusta, niinkuin Suuresta taistelustakin, voi vääntää kieroon omaksi ja toisten kadotukseksi, kuten eräät tälläkin palstalla tekevät.


      • vai kuis on?
        ihan niin vaan kirjoitti:

        kyllä Raamatusta, niinkuin Suuresta taistelustakin, voi vääntää kieroon omaksi ja toisten kadotukseksi, kuten eräät tälläkin palstalla tekevät.

        Eikös sentään Raamattu ja "suuri taistelu" ole valovuosien päässä toisistaan?
        "suuri taistelu":n hylkääminen on enemmän kuin suotavaa ja Raamatun Sana kunniaan.
        Vai kuis on?


      • Timo Flink kirjoitti:

        Kirjoitit ==>ss. 318-319,EGW sanoi Turkin kansakunnan loppuvan elokuun 11. päivänä, vuonna 1840

        Olen tätä nyt aikani ihmetellyt enkä näe puolustelussasi mitään muuta mieltä kuin pestä Elleniä puhtaaksi.

        Osmanien valtakuntahan perustettiin 1281 ja hajosi 29.10.1923, josta jatkui Turkin tasavaltana.

        Krimin sotakin oli vasta 1850-luvulla.

        No kirjoitetaanpas nyt tähän koko Ellenin teksti:
        ”Vuonna 1840 herätti suurta mielenkiintoa erään toisen ennustuksen merkillinen täyttyminen. Kaksi vuotta aikaisemmin Josiah Litch, eräs Kristuksen toista tulemista julistavista saarnaajista, julkaisi Ilmestyskirjan yhdeksännen luvun selityksen, jossa hän ennusti Turkin vallan luhistumisen. Hänen laskelmiensa mukaan tämä valtakunta kokisi romahduksen elokuussa 1840. Muutamia päiviä ennen ennustuksen toteutumista hän kirjotti: ”Jos myönnämme, että ensimmäinen ajanjakso, 150 vuotta, täyttyi tarkalleen juuri sen edellä, kun Diakoses nousi valtaistuimelle turkkilaisten suostumuksella, ja että toinen jakso, 391 vuotta 15 päivää, alkoi ensimmäisen jakson päättyessä, ulottuu toinen jakso elokuun 11. p:ään 1840; ja voimme odottaa ottomaanisen vallan Konstantinopolissa silloin murtuvan. Minä uskon, että niin tulee tapahtumaan.”
        Juuri ilmoitettuna aikana Turkki hyväksyi lähettiläittensä kautta Euroopan liittoutuneiden valtain suojeluksen ja alistui täten kristillisten kansain valvontaan. Tämä tapahtuma toteutti ennustuksen tarkalleen. Kun tämä tuli tunnetuksi, tulivat suuret joukot vakuuttuneiksi siitä, että Millerin ja hänen kumppaniensa omaksuma ennustusten selitystapa oli oikea, ja adventtiliike sai ihmeellisen vauhdin. Milleriin liittyi oppineita ja korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa olevia miehiä sekä julistamaan suullisesti että julkaisemaan painettuina hänen mielipiteitään, ja vuodesta 1840 vuoteen 1844 työ laajeni nopeasti.” (Suuri Taistelu, s. 318-319)

        Litchin oma kirjoitus Ellen White säätiön sivuilta: "Allowing the first period, 150 years, to have been exactly fulfilled before Deacozes ascended the throne by permission of the Turks, and that the 391 years, fifteen days, commenced at the close of the first period, it will end on the 11th of August, 1840, when the Ottoman power in Constantinople may be expected to be broken. And this, I believe, will be found to be the case."--Josiah Litch, in Signs of the Times, and Expositor of Prophecy, Aug. 1, 1840. “ http://www.egwtext.whiteestate.org/gc/gc18.html Eli tämän mukaan hän sanoi, 11.8.1840 Turkin odotetaan hajoavan. No hajosiko? Ei hajonnut.

        Päinvastoin tuolloin Eurooppa tuli pelastamaan Turkin nahkan Venäjältä, jonka kanssa oli jouduttu tekemään jo aikaisemmin protektoraattisopimus. Jos turkki ”hajosi/romahti”, niin se tapahtui Venäjän kanssa 1833 eikä suinkaan 11.8.1840.

        Jos Ellen olisi halunnut käsitellä tuota Litchin ennustusta totuudellisesti, niin hän olisi sanonut, että tuommoinenkin toteutumaton ennustus on historiassamme. Mutta ei, Ellen selitteli sitä oikeaksi ja todisteli vaan sillä omia, Millerin ja muiden oman joukkonsa antamaa väärien profetioiden rypästä oikeaksi. Ja nyt sinä jatkat perinnettä ja selittelet kaikkia ryppäitä oikeiksi.


      • Timo Flink
        uskova_1 kirjoitti:

        Olen tätä nyt aikani ihmetellyt enkä näe puolustelussasi mitään muuta mieltä kuin pestä Elleniä puhtaaksi.

        Osmanien valtakuntahan perustettiin 1281 ja hajosi 29.10.1923, josta jatkui Turkin tasavaltana.

        Krimin sotakin oli vasta 1850-luvulla.

        No kirjoitetaanpas nyt tähän koko Ellenin teksti:
        ”Vuonna 1840 herätti suurta mielenkiintoa erään toisen ennustuksen merkillinen täyttyminen. Kaksi vuotta aikaisemmin Josiah Litch, eräs Kristuksen toista tulemista julistavista saarnaajista, julkaisi Ilmestyskirjan yhdeksännen luvun selityksen, jossa hän ennusti Turkin vallan luhistumisen. Hänen laskelmiensa mukaan tämä valtakunta kokisi romahduksen elokuussa 1840. Muutamia päiviä ennen ennustuksen toteutumista hän kirjotti: ”Jos myönnämme, että ensimmäinen ajanjakso, 150 vuotta, täyttyi tarkalleen juuri sen edellä, kun Diakoses nousi valtaistuimelle turkkilaisten suostumuksella, ja että toinen jakso, 391 vuotta 15 päivää, alkoi ensimmäisen jakson päättyessä, ulottuu toinen jakso elokuun 11. p:ään 1840; ja voimme odottaa ottomaanisen vallan Konstantinopolissa silloin murtuvan. Minä uskon, että niin tulee tapahtumaan.”
        Juuri ilmoitettuna aikana Turkki hyväksyi lähettiläittensä kautta Euroopan liittoutuneiden valtain suojeluksen ja alistui täten kristillisten kansain valvontaan. Tämä tapahtuma toteutti ennustuksen tarkalleen. Kun tämä tuli tunnetuksi, tulivat suuret joukot vakuuttuneiksi siitä, että Millerin ja hänen kumppaniensa omaksuma ennustusten selitystapa oli oikea, ja adventtiliike sai ihmeellisen vauhdin. Milleriin liittyi oppineita ja korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa olevia miehiä sekä julistamaan suullisesti että julkaisemaan painettuina hänen mielipiteitään, ja vuodesta 1840 vuoteen 1844 työ laajeni nopeasti.” (Suuri Taistelu, s. 318-319)

        Litchin oma kirjoitus Ellen White säätiön sivuilta: "Allowing the first period, 150 years, to have been exactly fulfilled before Deacozes ascended the throne by permission of the Turks, and that the 391 years, fifteen days, commenced at the close of the first period, it will end on the 11th of August, 1840, when the Ottoman power in Constantinople may be expected to be broken. And this, I believe, will be found to be the case."--Josiah Litch, in Signs of the Times, and Expositor of Prophecy, Aug. 1, 1840. “ http://www.egwtext.whiteestate.org/gc/gc18.html Eli tämän mukaan hän sanoi, 11.8.1840 Turkin odotetaan hajoavan. No hajosiko? Ei hajonnut.

        Päinvastoin tuolloin Eurooppa tuli pelastamaan Turkin nahkan Venäjältä, jonka kanssa oli jouduttu tekemään jo aikaisemmin protektoraattisopimus. Jos turkki ”hajosi/romahti”, niin se tapahtui Venäjän kanssa 1833 eikä suinkaan 11.8.1840.

        Jos Ellen olisi halunnut käsitellä tuota Litchin ennustusta totuudellisesti, niin hän olisi sanonut, että tuommoinenkin toteutumaton ennustus on historiassamme. Mutta ei, Ellen selitteli sitä oikeaksi ja todisteli vaan sillä omia, Millerin ja muiden oman joukkonsa antamaa väärien profetioiden rypästä oikeaksi. Ja nyt sinä jatkat perinnettä ja selittelet kaikkia ryppäitä oikeiksi.

        kirjoitit aikaisemmin

        ==>ss. 318-319,EGW sanoi Turkin kansakunnan loppuvan elokuun 11. päivänä, vuonna 1840


      • Timo Flink kirjoitti:

        kirjoitit aikaisemmin

        ==>ss. 318-319,EGW sanoi Turkin kansakunnan loppuvan elokuun 11. päivänä, vuonna 1840

        Jaa meinaat, että Oton valta murtu ja Maanit jatko olemistaan.


      • Timo Flink kirjoitti:

        kirjoitit aikaisemmin

        ==>ss. 318-319,EGW sanoi Turkin kansakunnan loppuvan elokuun 11. päivänä, vuonna 1840

        Sanot: ”Mikäs tässä nyt on ongelma? ”

        Mikä tässä nyt ei olisi ongelma? Ongelma on siinä, että pidät väärän enemmän kuin profeetan Ellenin kirjoituksia oikeina ja yrität selitellä niitä oikeiksi. Lopunajan pasuunat eivät ole vielä soineet ja kun soivat seuraukset ovat massiiviset ja koko maailmaa koskettavat. Ensin Ellen ja nyt sinä myötäilette noita Litchin väitteitä, että nuo sangen vähämerkityksiset tapahtumat Turkissa olisivat olleet muka 5. ja 6. pasuuna.

        Milleristit siis odottivat Jeesusta tulevaksi 1843 jne. laskettuina päivinä. He etsimällä etsivät merkkejä lopunajan etenemisestä. Kaikenlaisi paikallisia tähtisateita ja muita pikkutapahtumia oli muka lopunajan merkkeinä. Niinpä vuonna 1838 Litch julkaisi ideansa Ilmestyskirjan 5. ja 6. pasuunasta. Luetaanpas nyt vähän adventistien omilta sivuilta historiaa tälle omituiselle ”profetialle” :

        At the time when many people were expecting Jesus to come in 1843 or 1844, the theologians and Bible students had explanations for how the Moslem Turks had fulfilled the prophecies of the fifth and sixth trumpets. In 1838, Josiah Litch, an associate of William Miller, discovered something interesting on the topic and published his ideas. Under the fifth trumpet is a period of "five months." Under the sixth, is the "year, and month, and day, and hour." (Rev. 9:10, 15). To understand the context, we note that the 2300 day prophecy pointing from just after the time of Daniel to 1844 was calculated by taking the word "day" as a symbol of a year of literal time Rev. 13:5a. In other words, the time span is 2300 literal years He, as others, saw two periods of Turkish influence, one under the fifth trumpet and on under the sixth. Five months of scorpion torment (9:10) would be 150 years at 30 days per month. the year, month, day, and hour would be 360 30 1 1/24. An hour is 1/24 of a day so in years, it would be 360/24 or 15 literal days. The total is 391 years and 15 days. Now let's read what Litch wrote: "Allowing the first period, 150 years, to have been exactly fulfilled before Deacozes ascended the throne by permission of the Turks [who were Moslems], and that the 391 years, fifteen days, commenced at the close of the first period, it will end on the 11th of August, 1840, when the Ottoman power in Constantinople may be expected to be broken. And this, I believe, will be found to be the case." (Josiah Litch, Signs of the Times, and Expositor of Prophecy, Aug. 1, 1840.)
        History
        Litch made a very bold prediction! Let's look at history to see what happened.
        According to Gibbons in The Decline and Fall of the Roman Empire, the Ottoman Turk assaults on Constantinople began when they invaded the territory of Nicomedia on July 27, 1299. The city was the capitol of Greece and of the Eastern Roman Empire. The Turks were unsuccessful, however, and continued to be for many years. This effort against the city may be considered as the time of the 150 years of torment. They finally succeeded under Mohammed II in 1451, and the city, now Istanbul, has been an important Moslem center ever since. We have a problem, however. A little math will show us that 1453 is well beyond the 150 year target. We were looking for July 27, 1449.
        While the city was still in Christian Greek hands at that time, the power was not. Several provinces of Greece had fallen. Then on July 27, the Greek emperor died and was to be succeeded by his brother Constantine XIII. But in order to take the throne, Constantine got permission from Amurath, the Ottoman sultan then in charge. The Turks were clearly in control of Constantinople.
        Litch took the 1449 date as the beginning of the 391 years, 15 days which would end on August 11, 1840. He figured that the loss of power would be demonstrated in a way similar to how the assumption of it had been shown at the beginning of that long period of time. So what happened?
        During the previous year, the pshaw of Egypt, who was theoretically a vassal of the Ottoman Empire, resumed his fight for independence and soundly defeated the Turkish sultan taking practically his whole fleet of ships home with him! The pshaw was preparing to become the next owner of Constantinople. Several significant Christian nations of Europe (England, Austria, Prussia, and Russia) were watching and did not want to see Egypt gain that much power. On July 15, 1840 they held a council and got Turkey to agree to abide by the decision they would make. On August 11 the treaty was signed restricting the pshaw to Syria and Egypt and making him give back the ships. The Turks became a protectorate of the coalition. Control was now in the hands of the Christian nations, and time of the Ottoman power was past. Its significant political relationship to Christianity had lasted exactly 391 years and 15 days!
        Others have come up with different dates, but the grand picture is clear, and I believe the details Litch discovered are, too.
        http://www.bibleexplained.com/revelation/r-seg09-10/r09m-Islam.htm

        Eikös ala jo itseäsikin naurattamaan noin lapselliset selitykset. Täh? Vaivattiinko tuolloin maapallon ihmisiä niin kauhealla tavalla, että he huusivat haluavansa kuolla? Ei. Käytiinkö kauheata massiivista maailmansotaa syvyyden enkelin johdolla? Ei. Kuoliko tuolloin kolmasosa maailman ihmisistä? Ei.

        Koko Ellenin merkittävänä pitämä laskelmarypäs ja minimaaliset historian käänteet Turkissa nyt sitten muka olivat jo toteen käyneet viides ja kuudes pasuuna. No sanomattakin on selvää, että pasuunat eivät tuolloin soineet, kun eivät ole vieläkään soineet. (Ilm. 9: 1-)


    • kutvonen m

      Raamattukurssi nimitys on harhaanjohtava.
      Isäni aikoinaan tilasi tuolta Raamattukurssin.
      Kun hän laittoi vastausia niikuin uskoi luterilaisittain, niin vastauksia merkittiin vääriksi.
      Niistä kohdista jotka olivat "väärin" tuli liselvitystä jota isä ei voinut hyväksyä oikeaksi vastaukseksi Raamatun lukemansa perusteella.
      Isäni jätti kurssin kesken kun ei viitsinyt alkaa kursia käydessä riitelemään "opettajan" kanssa.

      • #333

        "Raamattukurssi nimitys on harhaanjohtava.
        Isäni aikoinaan tilasi tuolta Raamattukurssin.
        Kun hän laittoi vastauksia niin kuin uskoi luterilaisittain, niin vastauksia merkittiin vääriksi.
        Niistä kohdista jotka olivat "väärin" tuli lisäselvitystä jota isä ei voinut hyväksyä oikeaksi vastaukseksi Raamatun lukemansa perusteella.

        --- Isäni jätti kurssin kesken kun ei viitsinyt alkaa kursia käydessä riitelemään "opettajan" kanssa."
        __________________________

        Uskoisin, että siitä ei olisi ollut mitään haittaa, jos me riitelemme rakkauden hengessä asiallisesti, niin asiat selviävät. Mutta oliko hänellä edes tarkoituskaan oppia totuutta, -- vai oliko niin, että hän vain halusi testata ns. "oikeassa olemistaan", ja se sitten otti hänellä luonnolle (suomalaisuuttammeko?), kun ei asia niin ollutkaan niin kuin hän oli kuvitellut?!

        Näin se on ystävät hyvät, monen hyvin alkanut uskontie katkeaa johonkin tuon tapaiseen ylpeyteen meissä, kun sen sijaan pitäisi antaa tilaa Jumalan puhua meille Sanansa kautta, ja jatkaa kulkua/kurssia eteenpäin miettien ja rukoillen valoa noihin meille vielä epäselviin kohtiin/asioihin.


      • kutvonen m
        #333 kirjoitti:

        "Raamattukurssi nimitys on harhaanjohtava.
        Isäni aikoinaan tilasi tuolta Raamattukurssin.
        Kun hän laittoi vastauksia niin kuin uskoi luterilaisittain, niin vastauksia merkittiin vääriksi.
        Niistä kohdista jotka olivat "väärin" tuli lisäselvitystä jota isä ei voinut hyväksyä oikeaksi vastaukseksi Raamatun lukemansa perusteella.

        --- Isäni jätti kurssin kesken kun ei viitsinyt alkaa kursia käydessä riitelemään "opettajan" kanssa."
        __________________________

        Uskoisin, että siitä ei olisi ollut mitään haittaa, jos me riitelemme rakkauden hengessä asiallisesti, niin asiat selviävät. Mutta oliko hänellä edes tarkoituskaan oppia totuutta, -- vai oliko niin, että hän vain halusi testata ns. "oikeassa olemistaan", ja se sitten otti hänellä luonnolle (suomalaisuuttammeko?), kun ei asia niin ollutkaan niin kuin hän oli kuvitellut?!

        Näin se on ystävät hyvät, monen hyvin alkanut uskontie katkeaa johonkin tuon tapaiseen ylpeyteen meissä, kun sen sijaan pitäisi antaa tilaa Jumalan puhua meille Sanansa kautta, ja jatkaa kulkua/kurssia eteenpäin miettien ja rukoillen valoa noihin meille vielä epäselviin kohtiin/asioihin.

        Tietenkin isä oli myös tyypillinen suomalainen.
        Toisaalta hän olisi halunnut oppia jotain uutta.
        Kurssi kuitenkin näytti hänestä sellaiselta, että se halusi kyseenalaistaa jotain entisestä uskomisesta.
        Sellaisen vuoksi hän ei ollut kuitenkaan kurssiin ilmoittautunut.


      • -björn-
        #333 kirjoitti:

        "Raamattukurssi nimitys on harhaanjohtava.
        Isäni aikoinaan tilasi tuolta Raamattukurssin.
        Kun hän laittoi vastauksia niin kuin uskoi luterilaisittain, niin vastauksia merkittiin vääriksi.
        Niistä kohdista jotka olivat "väärin" tuli lisäselvitystä jota isä ei voinut hyväksyä oikeaksi vastaukseksi Raamatun lukemansa perusteella.

        --- Isäni jätti kurssin kesken kun ei viitsinyt alkaa kursia käydessä riitelemään "opettajan" kanssa."
        __________________________

        Uskoisin, että siitä ei olisi ollut mitään haittaa, jos me riitelemme rakkauden hengessä asiallisesti, niin asiat selviävät. Mutta oliko hänellä edes tarkoituskaan oppia totuutta, -- vai oliko niin, että hän vain halusi testata ns. "oikeassa olemistaan", ja se sitten otti hänellä luonnolle (suomalaisuuttammeko?), kun ei asia niin ollutkaan niin kuin hän oli kuvitellut?!

        Näin se on ystävät hyvät, monen hyvin alkanut uskontie katkeaa johonkin tuon tapaiseen ylpeyteen meissä, kun sen sijaan pitäisi antaa tilaa Jumalan puhua meille Sanansa kautta, ja jatkaa kulkua/kurssia eteenpäin miettien ja rukoillen valoa noihin meille vielä epäselviin kohtiin/asioihin.

        Jeesuksen ja apostolien opetuksen mukaan uskon kautta ihminen kasvaa riippumattomaksi muiden opetuksesta.
        Näin tapahtui apostoleille itselleen ja saman he opettivat tapahtuvaksi uskovaisille.


    • toivonlinnassa

      Tätäkö mainostit?

      • catolilaisilta

        kurssinsa. Tämä on fakta, facta, fatima.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

      – Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      158
      22785
    2. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

      Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      246
      3002
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

      Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      29
      2561
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

      Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      91
      2511
    5. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

      Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      15
      2393
    6. Mitä muuttaisit

      Kaivatussasi?
      Ikävä
      101
      1618
    7. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

      Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      182
      1562
    8. Särkynyt sydän

      Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      18
      1391
    9. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

      Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      22
      1367
    10. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      241
      1330
    Aihe