Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

866

Kommenttia

12083

1. Helluntaiherätyksessä on useita sellaisia sanoisinko "Grand Old Maneja" jotka nousevat huimasti itse herätysliikkeelle ominaisen tason yläpuolelle. Mainitsisin myös Osmo Haaviston, Valtter Luodon ja Veikko Pekin, jotka eivät epäröi asettua herätysliikkeen valtavirtaakaan vastaan, jos näkevät, että ajattelu on jossakin suhteessa urautunut kuolleeseen uomaan.
  2. Tsori vaan...;o)
  3. On se niin hauska :oD
  4. Johanneksen evankeliumi:
    3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Mikäli ihminen tulee Pyhän Hengen vaikutuksesta ns. herätyksen tilaan, hän tuntee katumusta entisestä elämästään, pahoista teoistaan ja ajatuksistaan ja tunnustaa lopulta syntisyytensä suullisesti Jumalalle (tai toiselle kristitylle). Tätä kutsutaan ripittäytymiseksi.

Seuraava vaihe on synninpäästö tai "parannus", jossa joko pappi tai vastaava ripin vastaanottaja tai vaikka itse Jumala julistaa asianomaisen synnit anteeksi Jeesuksen nimessä.

Tätä seuraa "uudestisyntyminen vedestä" eli vanhurskauttaminen. Kyse ei ole ulkoisesta vesikasteesta, joka on vain tämän psykologisen tapahtuman ulkoinen kuva. Kyse on siitä, että saatuaan Jumalalta anteeksi, henkilö antaa myös itse vastavuoroisesti anteeksi muille ihmisille ja pysyy tässä anteeksiantamuksen tilassa:

Matteus:
    6:14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
    6:15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

Efesolaiskirje:
    4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,

Tällöin henkilö on varsinaisesti Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä vanhurskautettu "Pistos", eli "uskollinen" tai kuten usein sanotaan "uskovainen". Henkilö saa itselleen ns. "Pyhän Hengen sinetin":

Efesolaiskirje:
    1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Jeesuksen vertaus armottomasta palvelijasta (Matt:18:23-35) kertoo siitä, kuinka henkilö oli edennyt tuohon synninpäästön vaiheeseen mutta ei vastavuoroisesti itse antanut anteeksi omalle velalliselleen eli ei antanut Jumalan "kastaa" itseään puhdistavassa elämän vedessä, siinä Jeesuksen Kristuksen veressä joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.

Uudestisyntymistä vedestä seuraa sitten uudestisyntyminen hengestä, joka on pitkä prosessi. Siinä ihminen Sanan ja rukouksen avulla "pyhittyy", saavuttaa mahdollisesti armolahjoja ja yksinkertaisesti kasvaa Kristuksessa kohti Pyhän Hengen täyteyttä.

Pyhän Hengen täyteyden saavuttaneet seurakuntalaiset kuuluivat ns. "vanhimmistoon" ja heitä kutsuttiin arvonimellä "Teleios" (Täydellinen):

1.Korinttolaiskirje:
    2:6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten (teleios) seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,

2. Korinttolaiskirje:
    13:9 Sillä me iloitsemme, kun me olemme heikot, mutta te olette voimalliset; sitä me rukoilemmekin, että te täydellisiksi (teleios) tulisitte.
    13:11 Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi (teleios), ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.

Filippiläiskirje:
    3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä (teleios), tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
  5. :oD