Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kts777
profiilit
kts777
kts777
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
866
Kommenttia
12083
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sinäkin käsität minut väärin. Minut on lapsena kastettu ja liitetty ev.lut. seurakuntaan. Se on ihan hyvä asia mutta pelastuksen sain vasta uudestisyntymisessä. Siinä tuli se pelastava kaste Jumalalta, joka ei ole ihmikäsillä annettu.
En tarvitse mitään toista ulkoista kasteriittiä, koska en ole vaihtamassa kirkkoani mihinkään toiseen. Lapsikasteeni riittää. Jo silloin minut liitettiin kirkkoon ja aion myös pysyn siellä!
08.10.2007 20:45
Uuden Liiton näkökulmasta katsottuna siellä pusikossa piileskeli enkeli.
Eikä se muuta tuon lainaamasi kohdan perusjuonta mihinkään suuntaan.
08.10.2007 20:40
Nyt on mennyt jo melkein kaksi tuntia ilman israeljuttuja!
:oO
Onkohan tästä kohta alettava ryhtymään teeveeseiskan tukijaksi....
08.10.2007 20:36
"Yksikään ihminen ei uudestisynny kasteessa koska niin ei Raamattu opeta. "
Jos tarkoitat ulkoista vesikastetta, niin en ole eri mieltä, vaan juuri tätä asiaa olen koko ajan kuula punaisena tässä tolkuttanut. Olipa se vauva- tai aikuiskaste, se ei pelasta.
"Jumalan sanan kautta ihminen uudestisyntyy uskottuaan Jeesukseen Kristukseen"
Täysin samaa mieltä
"ja sitä sitten seuraa vesikaste. "
Ei, vaan se juuri ON vesikaste.
08.10.2007 20:32
Jos pakana kääntyi juutalaiseksi, hänet piti kastaa ja ikään kuin "puhdistaa" pakanuudestaan. Johannes oli ensimmäinen, joka oivalsi julistaa, että myös juutalaisten tulee tehdä parannus. Sen ulkoiseksi merkiksi hän kastoi ihmisiä. Jeesus otti Johanneksen kasteen merkkinä siitä, että hän hyväksyi Johanneksen juutalaisiin kohdistuvan kritiikin ja pyrki tuomaan esiin sen, että kaikki ovat syntisiä ja tarvitsevat parannusta.
08.10.2007 20:29
...eikö mene perille. Se kaste ON JUURI siinä kääntymyksessä. Se kaste, joka pelastaa on VANHURSKAUTUS ja uudestisyntyminen.
Yhtä vähän kuin kauristen ja lampaitten veri voi syntejä ottaa pois, yhtä vähän siihen pystyy jokin ulkoinen kasteriitti. Se on vain esikuva uudestisyntymisen pesosta kuten nuo eläinuhritkin olivat.
Tiituksen kirje:
3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
http://www.kolumbus.fi/kmalmirae/Loveland1/LL109 - Kaste.htm
08.10.2007 20:26
Kuuliasisuuden askel on OTETTU JO!
Uudestisyntyminen vedestä eli kaste on jo tapahtunut:
Johanneksen evankeliumi:
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Ei tähän ole enää mitään lisättävää paitsi pyhityselämä.
08.10.2007 20:22
Jeesus Nasaretilaisen ja hänen opetuslastensa kanta oli myöskin se, että "Ihmisen Poika" on yksi persoona:
Matteus:
16:13 Kun Jeesus tuli Filippuksen Kesarean tienoille, kysyi hän opetuslapsiltaan sanoen: "Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?"
16:14 Niin he sanoivat: "Muutamat Johannes Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas Jeremiaan tahi jonkun muun profeetoista."
16:15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
16:16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika."
08.10.2007 20:17
Jälleensyntymisoppia ei poistettu Raamatusta, vaan sen opettaminen kiellettiin Konstantinopolin kirkolliskokouksessa 500-luvulla.
Onhan sitä siellä edelleenkin:
Matteus:
16:13 Kun Jeesus tuli Filippuksen Kesarean tienoille, kysyi hän opetuslapsiltaan sanoen: "Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?"
16:14 Niin he sanoivat: "Muutamat Johannes Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas Jeremiaan tahi jonkun muun profeetoista."
Johanneksen evankeliumi:
9:2 Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?"
Matteus:
11:13 Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
11:14 ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva.
11:15 Jolla on korvat, se kuulkoon.
08.10.2007 20:15
Vanhassa Liitossa ihmisen tuli ennenkaikkea TAISTELLA pahaa vastaan sekä itsensä sisällä että ulkopuolella. Hänen tuli VALLOITTAA Luvattu Maa sekä ulkoisesti että sielullisesti. Hänen tuli hävittää juurineen pahuus sekä ulkoisesta Luvatusta Maasta että omasta sielustaan. Vanhan Liiton kulkija oli kuin sotilas, jonka piti olla aina valmis taistelemaan. Hän ei saanut välittää mitään omista kärsimyksistään. Hänen piti taistella ja tappaa kaikki se mikä oli pahaa ja huonoa. Siten hän pääsi eteenpäin ja tuli suureksi henkiseksi olennoksi. Tämä on erittäin tärkeä piirre. Vanhan Liiton pyrkijän tuli aina taistella, tappaa ja VASTUSTAA PAHAA.
Jeesuksen Kristuksen Uudella Liitolla on sen sijaan täysin toiseÞnlainen näkökulma elämään. Jeesuksen koko vuorisaarnan henki on uudistava ja vanhaahävittävä: "Te olette kuulleet sanotuksi: "Silmä silmästä ja hammas hampaasta, MUTTA minä sanon teille: ÄLKÄÄ TEHKÖ PAHALLE VASTARINTAA; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin". (Matt. 5:38-39).
Ja lisäksi Jeesus opettaa jopa että: Te olette kuulleet sanotuksi;Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi, MUTTA minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat. (Matt. 5: 43-44)
Tavallisista jokapäiväisistä, lihan mukaan elävistä ihmisistä tämä tälläinen tuntuu järjettömältä. Mitä järkeä on antaa pahojen mellastaa maailmassa? Mutta toisaalta taas, jos aina laitamme pahan pahaa vastaan, niin koska se loppuu? Tietenkään me kristitytkään emme heti kykene tuohon Hengen elämän äärimmäisyyteen, mutta meidän täytyy siihen aina vilpittömästi pyrkiä. Mikäli paha kostetaan pahalla, syntyy vain uutta pahaa. Uusi Liitto kukistaa pahan olemalla nousematta sitä vastaan sekä fyysisessä että henkisessä mielessä.
Fyysisten hyökkäysten edessä kristitty ei kosta pahaa muuta kuin hyvällä ja rukoilee vihollistensa puolesta. Sielullisten hyökkäysten edessä kristitty ei myöskään pyri tukahduttamaan himojaan taistelemalla niitä vastaan Vanhan Liiton patriarkkojen tavoin, vaan keskittyy himojen vastavoimiin täyttyen Pyhällä Hengellä ja rakkauden voimalla. Näin hän torjuu pahan itsestään nousematta mitenkään sitä vastaan.
Nämä olivat Vanhan ja Uuden Liiton peruserot.
08.10.2007 20:10
Jätät pois olennaisen osan tuosta jakeesta:
Mk 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Eli siis kastamattomuus ei ole lippu kadotukseen, vaan uskon puute.
Vanhassa Bibliassa tuo koko kohta on muutenkin paremmin:
"Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan."
Minuthan ON KASTETTU. Jeesuksen kristuksen verellä uskon kautta.
08.10.2007 20:02
Olen hyvä ystävä monen luterilaisen ja helluntailaisen kanssa, eikä kasteesta ole koskaan tarvinnut tapella. Keskustelemme olennaisemmista asioista.
08.10.2007 19:47
Kysehän on vain initiaatioriitistä. Kun liitytään johonkin seurakuntaan vauvana tai aikuisena.
Se vesikaste, joka pelastaa, sitä ei anna pappi, lukkari, talonpoika eikä kuppari, vaan Jeesus Kristus ja Pyhä Henki.
08.10.2007 19:46
Tuo Apostolien tekojen seitsemäs luku on muutenkin teologisesti varsin mielenkiintoinen:
7:30 Ja kun neljäkymmentä vuotta oli kulunut, ilmestyi hänelle Siinain vuoren erämaassa ENKELI palavan orjantappurapensaan liekissä.
7:35 Tämän Mooseksen, jonka he kielsivät sanoen: 'Kuka sinut on asettanut päämieheksi ja tuomariksi?', hänet Jumala lähetti päämieheksi ja lunastajaksi sen ENKELIN kautta, joka hänelle orjantappurapensaassa oli ilmestynyt.
7:36 Hän johdatti heidät sieltä pois, tehden ihmeitä ja tunnustekoja Egyptin maassa ja Punaisessa meressä ja erämaassa neljänäkymmenenä vuotena.
7:37 Tämä on se Mooses, joka sanoi israelilaisille: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Jumala on teille herättävä teidän veljienne joukosta.'
7:38 Hän on se, joka seurakunnassa, erämaassa, oli ENKELIN kanssa, joka puhui hänelle Siinain vuorella, ja oli myös isiemme kanssa; ja hän sai eläviä sanoja meille annettaviksi.
7:53 te, jotka ENKELIEN toimen kautta saitte lain, mutta ette sitä pitäneet."
08.10.2007 19:31
Minä en tiedä mikä "raamattu" sinulla sitten on mutta MINUN Raamatussani se olento on nimenomaan ENKELI:
Apostolien Teot:
7:35 Tämän Mooseksen, jonka he kielsivät sanoen: 'Kuka sinut on asettanut päämieheksi ja tuomariksi?', hänet Jumala lähetti päämieheksi ja lunastajaksi sen ENKELIN kautta, joka hänelle orjantappurapensaassa oli ilmestynyt.
08.10.2007 19:16
Hyvältä näyttää.
08.10.2007 19:13
Itse näen asian niin, että tuo Danielin kirjan "Vanhaikäinen" eli "Päivien vanha", "Ancient One" on Kabbalan elämänpuun ylin sefiroth eli Kether "kruunu". Hän on myös "Ehjee" eli "Minä Olen", se korkea enkeliolento, joka puhui palavasta pensaasta Moosekselle. Hän on myös Melkisedek eli vanhan liiton ylipappi, vanhan liiton edustaja.
"Ihmisen Poika" tai "Ihmisen Pojan muotoinen" on Adam Kadmon eli "Taivaallinen Ihminen". Hän edustaa koko tuota elämänpuuta eli kymmentä sefirothia, ei vain yhtä. Hän on Uuden Liiton edustaja ja Uuden Liiton ylipappi, taivaallinen ihminen, ihmisen juurikuva, jonka kuvan mukaan kaikki ihmiset on luotu. Hän on myös Messias.
08.10.2007 19:06
Tuo "Vanhaikäinen" eli "Päivien vanha", "Ancient One" on Kabbalan elämänpuun ylin sefiroth eli Kether "kruunu". Hän on myös "Ehjee" eli "Minä Olen", se korkea enkeliolento, joka puhui palavasta pensaasta Moosekselle. Hän on myös Melkisedek eli vanhan liiton ylipappi, vanhan liiton edustaja.
"Ihmisen Poika" tai "Ihmisen Pojan muotoinen" on Adam Kadmon eli "Taivaallinen Ihminen". Hän edustaa koko tuota elämänpuuta eli kymmentä sefirothia, ei vain yhtä. Hän on Uuden Liiton edustaja ja Uuden Liiton ylipappi, taivaallinen ihminen, ihmisen juurikuva, jonka kuvan mukaan kaikki ihmiset on luotu. Hän on myös Messias.
08.10.2007 19:00
"niitä, joka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen palaamista takisin nimenomaan ruumilliseti."
Höh!
Suurin osa juutalaistakaan ei odota "messiastaan" muuta kuin kuvainnollisesti sellaisena lempeänä aikakautena tai silleen...
07.10.2007 23:30
07.10.2007 23:21
583 / 605