Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tonza1379
profiilit
tonza1379
tonza1379
Vapaa kuvaus
Aloituksia
254
Kommenttia
5626
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kyse onkin täydellisestä keskustelukulttuurin puuttumisesta. Miksi minä en saisi keskustella tuttujen todistajien kanssa vartiotorniseuran opeista jos ne minua hiertävät? Miksi vartiotorniseura kieltää minun kanssa keskustelun? Ei mikään taho teilaa tällä tavalla puolueetonta oppiensa tarkastelua jos ei sillä todellakin ole salattavaa ja luurankoja kaapissa. Se on varsin yksinkertaista ja täysin maalaisjärjellä ymmärrettävä asia.
29.09.2006 12:29
>>Ajattelehan esimerkiksi sellaisia WWW-sivuja, joita sanovat omikseen jotkut Jehovan todistajiksi itseään väittävät. He pyytävät sinua sivuilleen lukemaan kokemuksia, joita he ovat saaneet toisilta todistajiksi itseään väittäviltä. Sinua kehotetaan esittämään ajatuksiasi ja mielipiteitäsi Seuran kirjallisuudesta.>Jotkut ehdottavat esityksiä, joita voi käyttää kenttäpalveluksessa. Näillä sivuilla ihmiset voivat olla yhteydessä toisiinsa IRC-keskustelukanavien kautta, jolloin he voivat viestiä suoraan toistensa kanssa aivan kuin he keskustelisivat puhelimitse.>Jotkin WWW-sivut ovat selvästi luopiopropagandan kanavia, vaikka niillä saatetaan väittää aivan toista ja vaikka niitä ylläpitävät luopiot voivat esittää yksityiskohtaisia selityksiä sen vakuudeksi, että he todella ovat Jehovan todistajia. He voivat jopa vaatia todistamaan, että sinä olet Jehovan todistaja.>Jotkut ovat julkaisseet Internetissä joidenkin julkaisujemme aineiston ja liittäneet mukaan kaikki raamatunkohdat ja viitteet kokonaisuudessaan ja jopa tarjonneet kopioita konventtiaineistosta lahjoitusperiaatteella. Onpa kyseessä voiton tavoittelu tai ei, Jehovan todistajien julkaisujen kopioiminen ja levittäminen elektronisesti on tekijänoikeuslakien vastaista. Vaikka jotkut saattavat pitää tätä palveluksena veljille, se ei ole hyväksyttävää vaan se on lopetettava." (km9/02 Älä tavoittele "arvottomia")
28.09.2006 18:13
Sinulla on mielipiteesi, minulla omani. Totuus ei liiku suntaan tai toiseen teikäläisen tarinoinnista huolimatta.
Ja tästä aiheesta ei sitten varmaan kannata tämän avauksen alla enää keskustella, sen verran offtopicia, että joku saa kohta tärinäkohtauksen...
Jos tuntuu siltä, että et voi olla jakamatta tätä robotti-ideologiaasi minulle niin sähköpostiin pitäisi mahtua kyllä tekstiä.
28.09.2006 14:57
Minut oli ohjelmoitu jehovantodistajaksi, käytin omia aivojani ja valitsin toisen tien. Työelämässä minulle oli kaavailtu selvä ura jota kohti tavoitella, käytin aivojani ja valitsin toisen tien. Jos nyt yhtään olisit meikäläisestä perillä niin et lähtisi heittelemään seuraavanlaisia olettamuksia:
"Sinä et vaan ymmärrä sitä, koska sinä et ajattele muuta kuin mitä sinut on ohjelmoitu ajattelemaan ja himoitsemaan ja tavoittelemaan."
28.09.2006 11:55
>>Ja mitä siinä on pahaa, että näytetään asioista MYÖS hyvä puoli?
Ei edelleenkään mitään. Siispä tässä sinulle kolikon molemmat puolet:
Vartiotorniseuran viralliset sivut eli ns. "hyvä uutinen":
http://www.watchtower.org/languages/finnish/index.html
Asiallisesti vartiotorniseuraa ja sen oppeja käsittelevä sivu, eli ns. "huono uutinen":
http://www.geocities.com/valaisija/index.html?20061
28.09.2006 07:41
Menee nyt kyllä pahemman kerran offtopiciksi, mutta:
Niin piti kysymäni, että jos tällainen yhteiskunnan sääntöjen noudattaminen ja normaaliin työelämään sulautuminen on mielestäsi robottimasta toimintaa niin mikä sitten ei ole? Ja miten itse olet välttänyt sen?
28.09.2006 07:29
Saanen nyt tähän väliin huomauttaa, että keskustelet kahden eri "robotin" kanssa.
27.09.2006 22:15
>>Mutta se ei muuta suomalaisten kansasairautta, kademieltä, miksikään.
Ehkä olen hiukan jäävi puolustelemaan tätä kateusproplematiikkaa kun en itse sellaista koe sairastavani. Minulla on rivarimme kärryrivin vanhin auto ja halvimmat terassikalusteet. Kilpavarusteluissa ei kiinnosta alkaa kilpasille. Kel onni on, se onnen kätkeköön; sopii hyvin minunkin toimintaperiaatteisiin. Mutta kai tuo kateus valtaa jollakin tavalla alaa meissä finskeissä kuitenkin... Mene ja tiedä kun olen ilmeisesti sen verran pumpulissa saanut elellä että ei ole varsinaisia kokemuksia aiheesta.
>>Haluaisin tutustua Jehovan Todistajiin. Ehkä käsitykseni heistä sitten muuttuu, ehkä ei . Mutta en asiaa tuntematta mene ketään tuomitsemaan. En edes Jehovan Todistajia, koska en heitä tunne.
Siitä vain paikalliselle valtakunnan salille suorat pöksyt päällä ja vastaanotto on mitä mairein. Kukaan ei estä. Jehovantodistajia et mene tuomitsemaan, mutta kaikki suomalaiset ihan tuosta noin vain? Sitä paitsi etkös juuri itse syyllisty tuohon samaan asioista vain negatiiviset puolet näkemiseen kun suomalaiset saivat taholtasi täyslaidallisen?
>>Oletko nyt tyytyväinen?
Olen, kohta alkaa CSI. Pienet on huvit..
>>Pitäisikö se aina olla katkeran vähemmistön narinaa mistä meidän tulisi muodostaa mielipiteeme asiasta kuin asiasta täällä Suomessa?
Olen kyllä yrittänyt selittää, että molemmin puolinen asioiden tarkastelu olisi mitä mainioin lähtökohta. Asia kuin asia.
>>Sitäpaitsi: sekin on jo ennalta päätetty mitä sinulle annetaan pohdittavaksi. Olet pelkkä ohjelmoitu robotti tässä koneistossa.
Enkö saa päättää itse mitä minua sattuisi huvittamaan pohtia?
27.09.2006 20:44
>>Suomalaisuudella tässä nimenomaan on vain ja ainoastaan tekemistä. Suomessa ei osata olla muuta kuin kateellisia ja etsiä muista vikoja.
Vartiotorni ja traktaattiseura eli jehovantodistajuus on aika laajalle levinnyt uskonto jos sitä mitataan toimipisteiden avulla. Entisten todistajien reaktiot ovat globaalisti yllättävän yhteneväiset, mitä tulee vartiotorniseuran valheellisuuteen ja pintakiillotuksen näkymisen tärkeyteen. Erikoistumisesi suomalaiseen perisyntiin kateuteen ei tässä kohtaa selitä kritiikkiä. Josko sinulta puuttuu sellainen pieni ominaisuus kuin henkilökohtainen kokemus jehovantodistajuudesta?
>>Ole ystävällinen, tiuku, ja siirry katsomaan Kari Mokon dokumenttejä. Ne ovat sinulle mieleen. Pelkkää negatiivista sonnan tongintaa.
Kyllä asioiden pohtiminen on minulle enemmän mieleen kuin yksisilmäinen ote niiden tarkasteluun. Ota nyt huomioon, että monet vuodet jehovantodistajana ajattelin vartiotorniseurasta pelkkää hyvää. Nyt on tullut toisenlaisen katsantakannan vuoro, ihan tasapuolisuuden nimissä.
>>Minusta kaikista uskonnoista tulisi tehdä tuon Jehova dokkarin tyyppisiä -toki pitempiä ja perusteellisempia- esittelydokumentteja.
Mikä siinä kritiikissä niin pelottaa? Pitäisihän vartiotorniseuran viljelemän uskonnon se kestää, kutsuvathan he sitä nimenomaan "totuudeksi".
>>Suomalaiset ovat umpimielisiä selän takana p**aa puhujia kaikki tyynni.
Tarinat uudelta mantereelta ovat vallan toiset. Kun puhutaan suomalaisen ja amerikkalaisen perusluotettavuuden eroavaisuuksista.
27.09.2006 20:16
>>Jt-rivit eivät nimittäin harvene opillisista syistä käytännöllisesti katsoen lainkaan. Erottamissyiden ylivoimainen ykkönen on moraalittomuus
Nythän on totta puhuen niin, että sinulla ei ole faktatietoa tai tilastoja esittää, joten puhut silkkaa potaskaa.
Erottamisperusteena moraalittomuus onkin sitten jo mielenkiintoinen kokonaisuus. Moraalittomuudestahan ei eroteta seurakunnan jäsentä jos vain osoittaa katumusta, tai edes näyttelee katuvansa. Herääkin kysymys, että miksi ihmisiä sitten erotetaan niin paljon sanojesi mukaan moraalittomuudesta jos katumusta näyttelemälläkin pääseen niin sanotusti pälkähästä, jos asian haluaa niin nähdä.
Jotain on tapahtunut jehovantodistajan "sydämen tilassa" (lue: vartiotorniseuran totuuden todellisessa ymmärtämisessä) jos katumusta leipätyökseen näyttelevän osa ei henkilöä kiinnosta teatterissa nimeltä jehovantodistajat. Moraalittomuus on helpoin tie ulos järjestöstä.
Olisikin silti mukava nähdä erottamisperusteista totuudenmukaista tilastoa, ettei jäisi aina mutu-tuntuman varaan.
Väitteet siitä, että todistajien rivit eivät opillisista syistä muka harvenisi juuri ollenkaan ovat kuitenkin ilman tilastojakin turhia. Itse tiedän sen verran kuitenkin ihmisiä, jotka ovat juuri opillisten mahdottomuuksien takia lafkan jättäneet, että on helppo hymähdellä tällaisille väitteille.
>>Opillisia syitä alkaa sitten tietysti erottamisen jälkeen tulla, sellainenhan se ihmismieli katkeruudessaan on.
No tokihan niitä alkaa tulla kun saa asioita puolueettomasti tutkia. Eikö kellot soita millään muotoa? Nyt nimittäin pitäisi...
Katkeruudesta sen verran, että tokihan sitä katkeroituu hieman kun huomaa, että onkin ollut kusetettavana kaikki ne vuodet. Mutta katkeruus ei ole se sana tai tunne joka tulee mieleen kun puhutaan uskonnosta/firmasta joka tunnetaan nimellä vartiotorni ja traktaattiseura. Se sana on surullisuus. Surku se on kerta kaikkiaan kuinka ihmisiä viilataan linssiin noinkin häikäilemättömästi ja vielä jumalallisin syin.
>>Miksi ette ottaisi selvää ihan niistä lähimmistä Jehovan todistajista omalla paikkakunnallanne ennen kuin alatte syyttä suotta haukkumaan. Eivät ne kuulkaa niin kovin kauheita ihmisiä ole!
Ymmärsin, että kirjoituksesi koski entisiä jehovantodistajia tai luopioita? Eivätköhän he tiedä paremmin kuin kukaan mistä puhuvat.
>>"Jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari riistäjä,
Kas kun ainoa suosittu syy erotusperusteelle on näistä luetelluista se kuuluisa siveettömyys. Noita muita esiintyy seurakunnissa yhä enenevissä määrin, mutta antaapi esiintyä. Tämä on linja.
27.09.2006 19:29
Suomalaisuudella ei tässä ole mitään tekemistä. Saman reaktion olisi dokumentti saanut muissakin maissa.
Kyse on siitä, että asiaa tarkasteltiin yksisilmäisesti ja näytettiin vain kiillotettu kuva jehovantodistajuudesta. Oikeuden nimissä olisi ollut reilua kertoa myöskin vartiotorniseuran varjopuolista. Siitä on kyse.
>>Nytkin tämän Jehovan todistajien dokumentin olisi pitänyt olla arvosteleva ja haukkua Jehovan todistajia.
Kuten nyt ehkä ymmärrät, väitteesi ei pidä paikkaansa. Kohtuus kaikessa ja pullo päivässä. Vai sopisiko paremmin, että tasapuolisuus kunniaan?
27.09.2006 19:07
>>Mitä mietteitä ohjelma herätti?
Tässä nyt päällimmäiset:
Olihan tuo täynnä tarkoituksellista propagandaa, joka voidaan tulkita suoranaiseksi valehteluksi.
Aikaisemmin esille tulikin jo tuo äidin tyttärien muka vapaavalintaisuus siinä, että ryhtyäkkö todistajaksi vai ei. Onhan se toisaalta vapaa valintaista. Eihän kenenkään ole pakko hengittääkään jos ei halua...
Ovillakin käydään kyllä siinä toivossa, että joku joskus kääntyisi jehovantodistajaksi. Ei sen takia että saataisiin pelkästään keskustella ihmisten kanssa raamatusta. Sitähän voi tehdä vaikka täällä netissä. Ai niin, mutta sehän on kiellettyä. Netissä joku voi tarkistaa väittämiä ja kysellä epämukavia.
Kirjantutkistelustakin olivat keksineet näyttää kovin vapaamuotoisen oloisen pätkän. Ihan niin kuin päätarkoituksena olisi jutella niitä näitä raamatun äärellä. Ohjelma on tarkka ja sitä noudatetaan. Ja sen ohjelman on mahduttava tunnin sisään.
Musiikkivalinnat olivat välillä erittäinkin hämmentäviä. Tosin nehän oli joku muu valinnut kuin esimerkiksi herra Leinonen, mutta todella kaukaa haettuja pätkiä. Tosin siinä voi mennä pullakahveet väärään kurkkuun jollain konservatiivisemmalla todistajalla kun herää kohtaukseen, jossa rouvat asematunnelissa harjoittelevat lehtitelineen virkaa. Kunnon hoppia oli.
26.09.2006 20:58
>>Lantti kirstuun kilahtaa ja sielu taivaaseen vilahtaa. Onko tuo nykyajan anekauppaa?
Niin no, keskiverto jehovantodistaja lahjoittaa vuodessa moninkertaisen määrän [Turusen kirjaan nähden] noita lantteja, joilla heidän sielunsa paratiisiin luvataan. Eivät tietenkään pelkästään lanttien tähden, vaan joutuvat sieluparat vielä uurastamaan monin tavoin, että saavat vartiotorniseuran hyväksynnän.
Tuskin Turunen ketään pelastukseen vie, mutta eipä totta totisesti sitä tee vartiotorniseurakaan.
24.09.2006 21:02
>>Meinaan, jotta kyllä se on niin rentouttavaa lukea t-i-u-k-u nimimerkin positiivisia uutisia päevästä toisee.
Älä nyt katkeruuteesi pakahdu sentään.
>>Juu ja erityisesti olen iloinen siitä, että hän ei lietso vihaa mitään kansanryhmiä vastaan. Kertoo vain ja ainoastaan totuuden.
Samma här.
Olisikin epätavallisen mukavaa jos asioista voitaisiin keskustella niiden oikeilla nimillä. Ja mikä vielä miellyttävämpää, niiden asioiden keksijöiden kanssa. Nooh, mitäs sitä turhia kun ei uskalla niin ei uskalla. Sellaiset on vartiotorniseuran säännöt ja niillä mennään.
>>Olen nauttinut todellisesta mielenrauhasta sen jälkeen kun aloin keskustella hänen kanssaaan näillä sivuilla ja sen ulkopuolella.
"Näillä sivuilla" voisin ehkä jotenkin ymmärtää (vaikka senkin hyvin hämärästi), mutta että näiden sivujen ulkopuolellakin... in your dreams.
Kirjoituksestasi huokuu mitä suurin katkeruus. Ei tosin minua kohtaan vaan tuntemaasi totuutta kohtaan.
>>Osa on löytänyt ikuisen rakkaansa, parta vasten partaa jne.
Katkeruus paljastaa itsensä ennen pitkään, sinä jo aijemmin.
24.09.2006 20:28
Turha dramatisointi on sanalla sanoen turhaa. Jokainen joka on todistajana lapsuutensa elänyt ymmärtää mistä on kyse. Ja se joka ei ymmärrä on vieläkin vartiotorniseuran pauloissa. Sääli.
Voimia silti jatkoon.
24.09.2006 20:18
>>Syytät Jehovan todistajia jostakin toimintatavasta ja sitten teet itse samalla tavalla.
Tarkoittanee kokonaisuudessaan?
24.09.2006 18:20
>>Vartiotorni seura pallottelee puheilla sikinsokin.
Tässä kohtaa luvataan synntäreiden vietto, että ottakaahan takas kaikki menettäneet pippalot!
Tuntuu olevan sama taktiikka kautta linjan. Verikysymyksenkin saa nykyään itse ratkaista, ainakin teoriassa.
Taitaa kuitenkin olla niin, että tällaiset teoreettiset vapaudet valita itse on annettu ainoastaan helpottaakseen vartiotorniseuran pujottelua eri valtioiden lainsäädäntöjen välillä. Ulkopuolisen silmin todistaja saa toimia omantuntonsa mukaan, mutta totuus taitaa olla kuitenkin toinen.
En ole esim. kuullut että jossakin seurakunnassa puolet lapsiperheistä viettäisivät syntymäpäiviä ja puolet ei. Kukaan ei vietä ja sillä sipuli.
24.09.2006 12:19
>>Kyllä täysjärkinen aikuinen tajuaa lopettaa kaikki lapsellisuudet ilman minkään uskonlahkon ohjeita.
Syntymänsä muistaminen tai muiden syntymisen muistaminen ei mielestäni mene lapsellisuuslaatikkoon. Toki synttärit menettävät hohtoaan ja juhlinnan luonne muuttuu kun ikää tulee. Mutta kysehän oli, kuten avauksessani sen esille toin, että tuosta tekaistusta kiellosta kärsivät eniten lapset. Ja vieläpä turhaan.
23.09.2006 17:03
>>On melko turhaa spekuloida näitä asioita pelkästään suomenkielisen raamatun varassa!
Kyllä sillä täytyy pystyä spekuloimaan. Vaikka minä olen sitä mieltä, että tästä ei edes tarvitse spekuloida. Mahdollinen jumala ei taatusti ota itseensä jos luomisen tuloksensa haluavat juhlistaa olemassa oloaan ja syntymäänsä muistamalla sitä aina kerran vuodessa. Raamattukaan ei tuo esille missään kohtaa, että syntymäpäivien vietto olisi tuomittavaa.
Kielto on vartiotorniseuran omintakeinen oppi jossa jälleen mennään yli sen mitä on kirjoitettu.
23.09.2006 16:59
>>J.T.:t eivät saa palkkaa julistuksestaan, ohjelmistaan. Pasi Turunen hokasi tän, ja sai hyvin palkattua työtä patmoksen leivissä..on palkkasaarnaaja..hyvin hämmentynyt sellainen.
Parjaavista kirjoistakin aika hyvät liksat!
Todista sinä tiuku se vääräksi, jos pystyt??
Kyllä saarnaaja palkkansa ansaitsee. Vartiotorniseuralla kun on niin kova halu pitää kaikki mammona itsellään niin ei sen tähden ropoakaan anna puhujilleen. Paitsi jos sattuu olemaan joku isompi puhuja niin jonkinlaista korvausta kai nauttivat matkakorvauksien muodossa. Eli käytännössä saavat ei yhtään mitään.
>>Parjaavista kirjoistakin aika hyvät liksat!
Todista sinä tiuku se vääräksi, jos pystyt??
No kukahan se kirjojaan täysin maksutta tekisi? (Ei edes vartiotorniseura) Vaikeaahan tuo olisi itsensä edes elättää jos kaiken aikaa talkoolla hommia painaa. Sinäkin varmasti saat korvauksen työstäsi, jos työssä olet?
Mutta kuten jo sinulle joku vastasi niin urakkahommina taisi kirjansa tehdä.
Vaikka P.T ei enää kai tuon kirjansa myynnistä proviisiota saakaan niin mietihän vaikka saisikin. Suomeksi tehty kirja, joka käsittelee jehovantodistajuutta. Jehovantodistajia on tuo kokoajan vähenevät 18 000 ja he eivät kirjaa saa ostaa. Markkinarako koskee ainoastaan luopioita ja muita uskovia, jotka ovat kiinnostuneita jehovantodistajuudesta. Minkälaiset bisnesmarkkinat luulet olevan tuollaiseen puuhasteluun? Aivan, kyllä siitä varmasti leivän saa, mutta tuskimpa sentään sillä kukaan rikastunut ole?
23.09.2006 13:00
234 / 282