Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
weha
profiilit
weha
weha
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
212
Kommenttia
12428
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ehtoollisellakin Kaitsija sano, että se on tarkoitettu Raamatullista ja luterilaista oppia tunnustaville. Eihän ehtoolliselle mennyt edes Vanhoillislestadiolaiset sukulaiseni. Tämä oli mielenkiintoinen ja oikea asia.
21.06.2014 06:55
Sekaoppi on syntiä ja mitäpä sellaista haluaisi kuulla (loorum, laarum). Tuon sanoo jo silkka maalaisjärkikin. Näin myös Raamattu opettaa asiasta:
Room.16:17 Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa. 18 Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet. [Fil. 3:18,19; 2. Piet. 2:3]
21.06.2014 06:46
Mia Toivola sanoo, että Tarvitaan uskovien kaste.
weha: Tarvitaan uskon heräämistä, jotta voidaan uskon kautta, ottaa vastaan kasteen armo. Tämän uskon Jumala yksin vaikuttaa. Kasteessa on voima antaa myös usko, kuten kohta kertoo:
"ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista" (Kol.2:12).
weha: "Kasteessa hengellisessä mielessä otetaan(annetaan anteeksi) synti pois. Kasteessa hengellisesti kuollut herää. Kasteessa Jumala vaikuttaa uskon ja kasteessa Jumala herättää hengellisesti kuolleen".
21.06.2014 06:38
Kiitos kysymästä. Vaimoni oli neitsyt, eikä porttolasta. Hän voi hyvin ja on kasteen Kristukseen saanut. Kukapa sitä ei ottaisi, kun tietää ja uskoo, että siinä saa kaiken sen hyvän minkä Jeesus ristillä teki? Sitähän seurakunnan kaitsija kävi meillä kotona opettamassa. Siitä oli merkkinä, valkoinen hame, joka puetaan kasteen hetkellä siksi, että tiedetään mitä kaste antaa ja merkitsee. Helluntailaiset sukulaiset "kauhistuivat" vanhaan kastekaavaan, joka kertoo kasteen merkityksen. Menivät puhuttelemaan pappia, mutta pappi sanoi, ettei tässä väärin toimittu ja vetosi tähän kohtaan Raamatusta:
apt.2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Kohta tulikin yllätyksenä näille helluntailaisille ja närkästyivät ja olivat toki lopulta vaiti.
21.06.2014 06:28
Olisi hyvä kysyä, onko mielen ja tahdon uudistus uudestisyntyminen? Uskonpuhdistaja opettaa kasteesta näin:
...Sanomme silloin näin: "Olen kuitenkin kastettu, ja jos minut kerran on kastettu, minulle on myös luvattu, että minä pelastun, että sieluni ja RUUMIINI saavat iankaikkisen elämän." Juuri sen vuoksi kasteessa tehdään nämä kaksi: ruumis valellaan, koska se ei voi ottaa vastaan muuta kuin veden, ja samalla lausutaan sana, jotta myös sielu saisi, mihin tarttua. Mutta koska vesi ja sana yhdessä ovat yksi kaste, niin täytyy myös RUUMIIN ja sielun yhdessä pelastua JA ELÄÄ IANKAIKKISRESTI. Sielu pelastuu sanan tähden, johon se uskoo, ruumis taas siksi, että se on yhdistynyt sieluun ja ottaa kasteen vastaan sillä tavoin kuin ruumille on mahdollista. Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan PYHIKSI ja autuaiksi. Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla."
21.06.2014 05:59
Niin on hyvä kun Jumala puhuu tänäänkin selkeästi , puheiden, opetusten ja laulujen todistusten kautta. Jumalan sana ja sakramentit synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat eivät yllä samaan.
On toki myös paljon hyviä Pyhän Hengen antamia lahjoja, kuten antamisen lahja, palvelemisen lahja, jotkut ovat saaneet lahjan puhua monia eri maailman kieliä, joku saattaa profetoida asioita seurakunnan parhaaksi, Mutta ei yli sen mitä kirjoitettu on.
21.06.2014 05:48
Ihmetyttää tuollainen epärehlinen Raamatun tulkinta. Olen kyllä tottunut siihen uudesti kastajien taholta ja vakuuttunut selvästi siitä, että se on väärää hengellisyyttä. Kasteen merkitys on selviö. Kasteessa luvataan synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja. Sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Pietari sanoi kasteen lupauksen kuuluvan heidän lapsilleen myös. Kohdassa käytetään sanaa tekna, joka ei rajoita kastetta vain tuohon sukupolveen. Mia on kasteen halveksija, eikä usko Raamattua, kuten kaikki uudestikastajat.
>JO haiseva Lasadus on hyvä esimerkki siitä, kuinka hän herää Jeesuksen sanojen voimasta. Jeesus sanoi: "Lasadus tule ulos", ja näin kävi. Lasaduksen osuus oli okli heräämiseen tasan 0%. Ihan samoin hengellisesti kuollut ihminen, ei voi itse itseään herättää eloon
Joh.1:13. "jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."
21.06.2014 05:34
Ap. t. 16:31
Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".
Mia Toivola kirjoittaa, ettei kastetta tarvita pelastukseen. Lue jatkokin kasteen tärkeydestä:
"Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta."
Saman kysymyksen ihmiset esittivät apostoli Pietarille:
apt.2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
weha: Kasteessa luvattiin synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja. Näin kasteen lupaus kuului heidän lapsille myös.
20.06.2014 20:17
Aloittajalle siitä, millä Jeesuksen ansio tarjotaan meille ihmisille:
Jumalan armo tarjotaan meille ihmisille vain sanan ja sakramenttien kautta. Mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä. Uudessa liitossa, pelastukseen kuuluu usko ja kaste evankeliumiin/Kristukseen. Tästä Jeesus puhui jo ns. lasten evankeliumeissa:
Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
Raamatussa ei ole kuin kaksi erikoistapausta, joissa Pyhä Henki syntyi ennen kastetta. Edeltävä sana ei vie kasteen merkityksestä ja voimasta mitään pois. Kasteesta käytetään voimakasta (aoristi, kertakaikkista uudestisyntymistä, siksi kaste onkin yksi kaste). Sen sijaan sana on jatkuvasti uudistavaa (perfekti). Luther: "Parannus on siis vain kasteeseen takaisin palaamista, sen uudestaan etsimistä ja harjoittamista, mikä jo ennen oli aloitettu, mutta josta sitten luovuttiin." (Kristinoppi)
20.06.2014 18:52
Hyvät kasteen halveksijat, ristinryövärin aikana kun ei ollut kristillistä uudenliiton kastetta, kaikille kansoille olemassakaan. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen, Jeesus sääti uudenliiton kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19). Ennen sitä, Jeesus ei ollut tehnyt kuolemallaan perustusta kasteelle (Room.6:3). Johanneksen kaste kuului vain juutalaisille (apt.13:24). Johanneksen kasteen tilalle tuli uudenliiton kaste (Apt.19:1-6). Ainoastaan kasteessa, lihasta syntynyt ihminen syntyy vedestä ja Hengestä (Joh.3:5-6).
Eri kielen lahja, on aivan eri asia kuin helluntailaisten opettama soopa ja siansaksa, jota kukaan ei ymmärrä. Paavalikin puhui erikielillä, mutta ei soopaa tai siansaksaa, vaan eri kieliä, siis olemassa olevaa kieltä.
1.Kor.14:18 "Minä kiitän minun Jumalaani, että minä taidan usiammalla kielellä puhua kuin te kaikki."
Paavali pitää myös profeteeraamisen, eli opettamisen lahjaa tärkeimpänä lahjana:
apt.14:
29 Mutta prophetat puhukaan itse toisena, eli itse kolmantena, ja ne muut tuomitkaan. weha:(muut opettajat arvostelee)
30 Ja jos jollekulle tykönä istuvalle ilmoitus tapahtuu, niin olkaan ensimäinen ääneti.
31 Sillä kyllä te kaikki propheteerata taidatte, yksi toisenne perään, että kaikki oppisivat ja tulisivat neuvotuksi.
32 Ja prophetain henget ovat prophetaille alamaiset.
20.06.2014 18:34
Laitan vielä lestadiolaiselle huomion, että kaste on merkitykseltään uskon tulevien kaste. Saul, sai kasteen syntien anteeksisaamiseksi. Se oli siis todellista eikä vertauskuvallista. Ei tullut viivytellä tarpeettomasti. Lähetystilanteessa, toki aikuisen tulee ottaa sana vastaan ja kastaa evankeliumiin osalliseksi. Kasteella on voima antaa Raamatussa olevien ja antamieni kohtieni mukaan, myös usko. Kaste ja usko tulee molemmat olla pelastukseen. Vain kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä (Joh.3:5).
20.06.2014 14:28
Muistutan uudelleen kastajille vielä, että vauvan siunaaminen ei ole kasteen korvike, eikä siunaamalla pääse taivaaseen, vaan kasteessa on tuo lupaus pelastuksesta. Kasteessa Jeesus ottaa lapsen syliinsä ja antaa heille Taivaan valtakunnan. Sitähän Jeesuksen luokse meneminen aina tarkoittaa.
20.06.2014 14:21
Edellä, oli kohtia iloiselle pabtistille, kuinka kaste pelastaa. Jeesus on näet pelastuksen hankkija ja kaste tuon pelastuksen välittäjä.
Se kysymys, että tarvitseeko lapsi Jeesuksen hankkiman pelastuksen, eli kasteen on Raamatussa selvä asia.
Room.5:12 "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-"
Room.3:10 "niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan"
Ef.2:3 "olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin"
"Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun" (ps.51:7).
Automaatti pelastus ei ole mahdollinen, vaan puhumme kasteen armosta, jonka vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3). Pelastus on siis yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman lain töitä. Usko tarvitsee kohteen, eli kasteen Jeesuksen armoon, jonka kaste välittää (Gal.3:27).
"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."
20.06.2014 14:14
Uudesti kastajille vielä, että vaikka olisitte kuinka iloisia, oppinne on väärä. Nimittäin Jeesuksen ansio ristiltä ei tule meidän syntisten ihmisten osaksi automaattisesti, vaan tarjotaan meille jotakin kanavaa pitkin. Kaste on tällainen voimallinen ja tehoisa välinen, jolla Kristuksen armo tarjotaan, siis sanan ja sakramenttien kautta ja uskolla omistetaan.
Laitoin tuon kohdan Joh.3:5-6, jonka mukaan lihasta syntyneen ihmisen tulee syntyä kasteen kautta uudestaan- Näin kohdasta opettaa Raamatun lisäksi, alkukirkko, varhaiset kirkkoisät, kirkon perimätieto, Lutheri ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjat.
Oikein sanoo ihan apostolinen uskontunnustus: "uskomme apostolisen kirkon, ruumiin ylösnousemuksen, yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi"
apt.22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
20.06.2014 13:53
Se, että kaikki suomalaiset eivät pelastu, ei ole kasteen vika, vaan epäuskon. Epäuskolla on hylätty kasteen armo(Room.6:3). Jumala on uskollinen liittolainen ja hengen luoma yhteys on Raamatun mukaan yksi kaste.
Raamatun sanoo näin:
1.Piet.3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
weha: Kaste pelastaa: Tämä on Raamatun sanaa!!!. Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, ettei syntiä enää lueta (apt.22:16). Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan luona. Kasteen merkitys ja perustus on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.
20.06.2014 13:41
Siis, uudesti kastajat kieltävät pienten lasten uskon, koska heidän mukaansa, vauva ei osaa uskoa, ei tehdä ratkaisua ja seurata Jeesusta.
Raamatun ja uskonpuhdistuksen mukaan, pelastus on yksin armosta, siis se on kokonaan Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa. Siis pelastus on kokonaan armoa.
Uudesti kastaja nimitys johtuu uudesta kasteesta ja lapsikasteen hylkäämisestä. Uudesti kastajat opettavat uskovien kastetta, kun Raamattu ja uskonpuhdistus taas opettaa, että kaste on merkitykseltään pikemminkin uskoon tulevien kaste:
Apt.2:
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
"ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista" (kol.2:12).
Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
20.06.2014 13:35
Melperi 1 pienestä joukosta, lopunaikana:
"Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk.18:8).
20.06.2014 13:25
Aivan, täytyy opettaa koko totuutta, eikä helluntailaisia harhoja yhtään.
20.06.2014 13:15
Raamattu ei opeta, että voidaan opettaa millä tavalla vaan. Vaan sanoo näin:
Room.16:17 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä.
18 Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet.
Matt.28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
20.06.2014 13:07
1.Kor. 14:2
"2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä."
weha: "tämä ei olekaan väärähengellisten kieltä, siis helluntailaisten kieltä. Se ei ole soopaa tai siansaksaa, vaan eri kieltä":
1.kor.14:8 Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
9 Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
10 Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
11 Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
20.06.2014 13:02
100 / 622