Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

212

Kommenttia

12429

1. Joku röyhkeä lahkolainen kirjoittaa: "ihminen pelastuu armosta, ei siihen vettä tarvita". Sanoisin pahoja sanoja, jos en olisi uskovainen mies.

Puhumme kasteen armosta, jonka Jumala on asettanut ja säätänyt. Sana antaa mitä lupaakin kasteessa.
  2. Ei ole meidän tehtävämme määrätä millä "välineillä" pelastus tarjotaan ja annetaan meille ihmisille. Jeesuksen työ ristiltä ei tule meidän omaksemme kalvinismin opettamalla tavalla, vaan Jumalan säätämän ja asettaman "välineen" myötä. Pyhä kaste on tällainen voimallinen "väline", jossa Pyhä Henki voimallisesti vaikuttaa sanansa ja lupauksensa kautta. Onko sitten jotakin muitakin "välineitä"? On tietysti sana ja ehtoollinen. Kaste on kuitenkin uudestisyntymisen paikka ja nämä molemmat tulee pääsääntöisesti uudessa liitossa olla ja niistä opettaa oikein.

Jos puuttuu kaste, puuttuu jotakin, se että ei ole syntynyt vedestä ja hengestä.

Isokatekismus: Sanomme silloin näin: "Olen kuitenkin kastettu, ja jos minut kerran on kastettu, minulle on myös luvattu, että minä pelastun, että sieluni ja RUUMIINI saavat iankaikkisen elämän." Juuri sen vuoksi kasteessa tehdään nämä kaksi: ruumis valellaan, koska se ei voi ottaa vastaan muuta kuin veden, ja samalla lausutaan sana, jotta myös sielu saisi, mihin tarttua. Mutta koska vesi ja sana yhdessä ovat yksi kaste, niin täytyy myös RUUMIIN ja sielun yhdessä pelastua JA ELÄÄ IANKAIKKISRESTI. Sielu pelastuu sanan tähden, johon se uskoo, ruumis taas siksi, että se on yhdistynyt sieluun ja ottaa kasteen vastaan sillä tavoin kuin ruumille on mahdollista. Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan PYHIKSI ja autuaiksi. Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla."
  3. Kuinka Jeesus olisi voitu kastaa omaan kuolemaansa, kun hän eli lihassa maanpäällä? Meidät on kastettu uudessa liitossa Jeesuksen kuolemaan osalliseksi. Niin meidät haudataan yhdessä hänen kanssaan kasteessa ja herätetään myös eloon.

Sana antaa mitä lupaakin kasteessa.