Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

212

Kommenttia

12429

1. Kasteko papin teko?
    Se mitä kaste tarjoaa, ei voi kukaan ihminen tehdä. Pastori voi Jumaaln käskystä ja asetuksesta toimittaa kasteen, mutta sen sisältö on kokonaan Jumalan teko, sana ja asetus. Sanoohaan Raamattu:
    Room.6:3. "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?" Jeesusko ei ole siis kuollut pienokaisten puolesta? Siunaaminen ei ole mikään korvike, eikä sillä pääse taivaaseen. Näinhän tämä kasteen lupaus tuossa kertoo.

Vieläpä sanotaan:Gal.3: 27. "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." Ratkaisukristityt voivat kyllä olla viemästä lapsia kasteessa Vapahtajan luo, mutta älkää estäkö meitä viemästä.
  2. Siis synnintuntoiset ihmiset ottivat kasteen, apostoli saarnasi näille ihmisille: "ottakoon kukin kaste, jotta teidän syntinne annetaan anteeksi, niin saatte Pyhän Hengen". Tietysti tuli myös ottaa sanoma vastaan. Kyllä tämä on uskoontulevien kaste.

Siitähän kol.2:12, puhuu:
    12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

weha: "Teille kaste on lakia ja alhaalta. Kun taas meille kaste on evankeliumia ja ylhäältä. Kohta puhuu siitä kuinka hengellisesti kuollut herää kasteessa
    eloon ja JUmala antaa kasteessa myös uskon. Eli kaste on armonväline"

Pinja Erkkilä, kyllä ihmisen taskut on tyhjät, nimittäin ei meillä ole mitään annettavaa Jumalalle. Ihminen on myös kasteessa saavana osapuolena ja Jumala on antavan osapuolena. On surullista nähdä kuinka perisyntioppi on ns. pyhityskristillisyydessä hukassa. Helluntailainen antaa elämänsä Jeesukselle. Kansanlähetysläiset tekee uskon ratkaisun. Laki ja evankeliumi sekoitetaan kohtalokkaalla tavalla, kun ei ole Raamatusta ymmärretty, että ihminen on läpeensä kyyn myrkyttämä. Jeesus on tehnyt puolestani ratkaisun ristillä.

Olen usein ennenkin sanonut, en minäkään ole sitä omaa ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä koskaan tekemäänkään, sillä ratkaisun teko on perkeleestä. Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa. Kuinka hengellisesti kuollut ihminen, voisi tehdä hengellisen ratkaisun? Se on mahdollista vain omavanhurskaalle ratkaisukristitylle.

Room.3:10. niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
    11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"

"olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

Job.14:4. "Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään."

Joh.3:6. "Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki."

2.Kor.3: 5. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
    6. joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi."
  3. Se on tietysti Kristus kaste, joka on toimitettu kolmiyhteisen Jumalan nimeen, ei siis nimiin. Siitähän täällä on runsaasti puhuttu, että se on pikemminkin uskoontulevien kaste, kuin uskovien kaste. Se on määrältään yksi ja hengelliseen yhteyteen kuuluu vain yksi kaste. Kaste ei ole ihmisen suoritus, vaan Jumalan lahja. Se on Jumalan puolelta liittona aina voimassa, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. Joitain Raamatun kohtia asiasta:

Matt.28:19. "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
    20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Apt.2:38. Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
    39. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Kol.2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."

On uskottava ja tarkattava Raamattua:
    1.Piet.3:21. "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus"

weha: Kaste pelastaa. Tämä on Raamatun omaa sanaa!!! Kaste ei poista syntiä, mutta antaa anteeksi, niin ettei sitä enään lueta (apt.22:16). Se on liittona Jumalan puolelta aina voimassa. Kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Tämän kaiken uudestikastajat kieltää!!!

Ef.4:3. Ahkeroitkaat myös pitämään hengen yhteyttä rauhan siteen kautta:
    4. Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin tekin olette teidän kutsumisessanne yhdenkaltaiseen toivoon kutsutut,
    5. Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste,

Huomionarvoista, että tämän kaiken lakiusko kieltää, tekemällä uskosta ja sen vastaanottamisesta oman teon sanomalla: "Ei vauva osaa uskoa".
    Me sanomme, usko on yksin Jumalan teko, joka sen armon kautta ja yksin armosta antaa:
    Gal.3:27. "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."