Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

212

Kommenttia

12429

1. Kiitos "Luther säätiö" nimimerkille, rakentavasta ja asiallisesta kysymyksestä. Kyllä nämä poikkeavat jokseenki Vanhoillislestadiolaisesta näkemyksestä ja ovat ihan Raamatullisluterilaista näkemystä.

Miettimään sai mm. se, että laitoin television ja siitä suljetaan Jumalan valtakunnan ulkopuolelle. Eihän siinä auta kuin alata miettimään, että miksi näin on? Onko tämä sitten, että teoilla pelastuu, kun laittaa television pois? On mukava katsoa vaikkapa Englannin liigaa televisiosta. Jos kaikki mukava ja viaton on syntiä, saa sitten olla. Monilla puhujilla taitaa olla tunnolla suurempaakin syntiä. Mistäs tietää? Olen lukenut tarkkaan Lutherin opetuksen Raamatusta tästä.

Ihan kirkon Jumalan palveluksissa olen käynyt, eli "Luther säätiön" Jumalan palveluksissa.
  2. raamattu tunti on eksyksissä järkeisuskollaan, ratkaisukristillisyydellään, eli omalla vanhurskaudellaan. Sanomasi ei ole armonevankeliumia, vaan lakiuskoa, joka tulee tosin lähelle, yksin armosta pelastumista, mutta on sitäkin vaarallisempaa ja eksyttävämpää.

Kasteessa on Kristuksen vanhurskaus tarjolla, uskolla vastaanotettavaksi (Gal.3:27). Molemmat näistä ovat silkkaa armoa. Kaste=Kristus, antaa uskonkin:
    Kol.2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista". ..
    "13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset"

Tarkoin on huomattava, että kol.2:12 sanoo, että kasteessa hengellisesti kuollut herää eloon ja kaste antaa uskonkin. Sana antaa mitä lupaa kasteessa.

Apostolinen uskontunnustus sanoo, että me uskomme ruumiin ylösnousemisen ja yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi. Tämän kaiken tietysti villihenget kieltää. Näin selvästi sanoo Raamattu tästä:
    Apt.22:16. "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä".

On oikein siis uskoa, että kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3).
    Itseasiassa, kun meidät on siis kastettu ja me uskomme, niin emme ole hurmahenkiä, vaan olemme saaneet näkyvän merkin lohduksemme ja vahvistukseksemme, että tiedämme mistä ja keneltä olemme hengen saaneet.

Jeesuksen kristintyön tarjoaminen kasteessa, koskee myös pieniä lapsia. Siunaaminen ei ole mikään korvike, eikä sillä pääse taivaaseen. Sanat kasteesta kuuluvat näin:
    Joh.3:5. "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan". Näin on siis kysymys armorikkaasta elämänvedestä, kuten uskonpuhdistaja opettaa. On valtavaa Jumalan pilkkaa ottaa uusi kaste.

"Nuo hurmahenget ovat niin päästään sekaisin, että erottavat toisistaan uskon ja sen asian, mihin usko kohdistuu ja mihin se on sidottu, vaikka tuo asia onkin ulkonainen. Pitäähän sen pakostakin olla ulkonainen, jotta se voitaisiin aistein havaita ja käsittää sekä viedä niiden välityksellä sydämeen. Onhan näet koko evankeliumikin ulkonaista, suullista saarnaa. Sanalla sanoen: kaiken sen, minkä Jumala meissä tekee ja vaikuttaa, sen hän tahtoo vaikuttaa tällaista ulkonaista järjestystä käyttäen. Uskon on siis suunnattava katseensa sinne, missä ja mihin suuntaan Jumala puhuu, jopa siihen suuntaan, minkä välityksellä hän puhuu, ja tartuttava siihen sanaan. Meillä on siis tässä sanat: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Mitä ne sitten tarkoittaisivat, elleivät ne puhuisi juuri kasteesta, siitä vedestä, joka sisältyy Jumalan asetukseen? Siksi tästä seuraa johtopäätös: joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen."
  3. Olette aivan oikeassa siinä, että varsinaisesti Jeesus ei kastanut ketään:
    Joh.4:1.Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes -
    2. tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.

Oli myös niin, ettei kristillistä uudenliiton kastetta ollut vielä olemassakaan. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus antoi käskyn kastaa kaikkia kansoja:
    Matt.28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen uudenliiton kaste kaikille kansoille:
    Apt.19:Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia
    2. ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat.
    3. "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
    4. Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen."
    5. Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen"

Jeesus ei ollut näet Johanneksen kasteen aikaan tehnyt kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan perustusta kasteelle:
    Room.6:3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?... 5. Sillä jos me ynnä hänen kanssansa olemme istutetut yhdenkaltaiseen kuolemaan, niin me myös tulemme yhdenkaltaiseksi ylösnousemisessa,
  4. Uudelleen kastajat ymmärtävät uskon, ihmisen omana tekona ja ratkaisuna. Sensijaan kristillisyydessä/oikeassa uskossa on aina ymmärretty usko yksin Jumalan tekona ja lahjana, hengellisesti kuolleelle ihmiselle.
    Vanhassa testamentissa pienet poikalapset kastettiin osalliseksi Jumalan tekemään liittoon. Tytöt ja naiset tulivat osalliseksi poikien ympärileikkauksen perusteella tästä liitosta:
    1.Moos.17:10. "Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi.
    11. Leikkauttakaa pois esinahkanne. Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän".

Kuulkas siis järkeisuskovat uudestikastajat, mitäpäs jos nuo poikalapset eivät aikuisena olisi halunneet tulla ympärileikatuksi. Ympärileikkaamaton oli osaton pelastuksesta:

1.Moos.17:13. "siis jokainen talossasi syntynyt tai rahalla ostamasi orja. Näin te kannatte ruumiissanne merkkiä siitä, että minun tekemäni liitto on ikuinen.
    14. Mutta jokainen ympärileikkaamaton poistettakoon kansansa parista. Hän on rikkonut liiton."

Uudessa liitossa myös, Jeesus opettaa, että vauvoja vietiin Jeesuksen luokse ja he ottavat omakseen Jumalan valtakunnan. Tämä sama tapahtuu myös kasteessa, jossa pienokaiset viedään Vapahtajan luokse.

"He toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia (kai ta brefee)."
    (Luuk. 18:15).
    Luukkaan "pienistä lapsista" käyttämä sana brefos on äskensyntynyt
    lapsi, vauva. Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä. Luukkaan
    maininnasta, että Jeesus siunasi myös pieniä lapsia, käy ilmi, että
    kysymyksessä olivat lapset sylivauvoista jonkin verran isompiin asti,
    siis kaikki lapsenmieliset.
  5. Kesitas ei tiedä Raamatun oppia tuostakaan, etkä varmaan edes piittaakkaan? Saat vaan kelata päässäsi mukavia juttujasi.

Tuossa apt.2.luvussa on kysymys Joelin päivistä, joka oli ennustettu jo vanhassaliitossa, helluntaista. Tässä apostolit puhuivat eri kielin, siis jo olemassa olevia kieliä, jotka Pyhä Henki käänsi eri kansallisuuksille. Sitä tarvittiin, koska evankeliumi kuului nyt kaikille kansoille. Ei siis ollut kysymys kielistä, jota kukaan ei ymmärrä, sillä Niitä puhutaan ja kuullaan pakanauskoissa-

Tämän vahvistaa apostoli sanomalla, ettei maailmassa oli yhtään kieltä, joka ei olisi ymmärrettävissä.
    1.Kor.14:10. "Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä"

Hieman ennemmin apostoli sanookin: "8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? 9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen".
  6. No joo, Tv 7 riittää yrittäjiä joka lähtöön, on kaikenlaista mennaria ja hengellistä shov`ta.
    Se, mitä puhutaan esille otetussa Raamatussa parannuksesta ja kasteesta syntien ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi, on ihan Raamatun oma opetus.
    "Jeesuksen kuolo ja kasteeni kallis, niissä mä kurja olen taivaaseen valmis".

Meirän on otettava vakavasti tuo Raamatun opetus vääristä profeetoista. Se näe sopii hyvin uudelleen kastajiin ja kaikkiin ihmeiden havittelioihin, Vaikkakin Kesitas laittaa siihen omia järkeisuskon ajatuksiaan. Panen sen lopun edelleen tähän:
    Matt.7.22. Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'
    23. Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'

Matt.24:24. "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin".

Kun puhumme kohdasta Joh.3:5, pikaisesti siitä mainitsen jotakin.

Joh.3:5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan".

Raamatun todistus kasteen vedestä osoittaa, että ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä. Näin myös Raamatun lisäksi opettaa uskonpuhdistaja, että kirkon perimätieto tämän sanan "vesi" kasteen vedeksi. Kaiken lisäksi jokainen halukas voi lukea mitä uskonpuhdistaja opettaa tästä isossa katekismuksessa. Lyhyesti tähän siitä ote.

Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista. Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa. Se antaa niin ylenpalttisen runsaasti, että heikko luonto sitä ajatellessaan alkaa väkisinkin epäillä, voiko tämä olla totta. Mietihän itse, mitä tapahtuisi, jos olisi olemassa niin taitava lääkäri, että hän pystyisi estämään ihmisiä kuolemasta, tai vaikka he kuolisivatkin, saisi heidät kuoleman jälkeen elämään ikuisesti? Hänelle sataisi maailmasta rahaa niin paksuin kinoksin, ettei rikkaiden tungokselta kukaan muu pääsisi hänen luokseen. Mutta kasteessa tuodaan ilmaiseksi jokaisen oven eteen aarre ja lääke, joka nielee kuoleman ja säilyttää elossa kaikki ihmiset. Tällaisessa arvossa meidän on pidettävä kastetta ja käytettävä sitä hyväksemme, jotta synnin ja huonon omantunnon painaessa saisimme kasteen voimaksemme ja lohduksemme.

Sanomme silloin näin: "Olen kuitenkin kastettu, ja jos minut kerran on kastettu, minulle on myös luvattu, että minä pelastun, että sieluni ja ruumiini saavat iankaikkisen elämän." Juuri sen vuoksi kasteessa tehdään nämä kaksi: ruumis valellaan, koska se ei voi ottaa vastaan muuta kuin veden, ja samalla lausutaan sana, jotta myös sielu saisi, mihin tarttua. Mutta koska vesi ja sana yhdessä ovat yksi kaste, niin täytyy myös ruumiin ja sielun yhdessä pelastua ja elää iankaikkisesti. Sielu pelastuu sanan tähden, johon se uskoo, ruumis taas siksi, että se on yhdistynyt sieluun ja ottaa kasteen vastaan sillä tavoin kuin ruumille on mahdollista. Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi. Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla.
  7. Kesitakselle, edelleen tuosta tyypillisestä uudestikastajien lukemisesta, joka jättää selvätkin kohdat kasteesta pois. Kesitaksen lainaamassa kohdassa, nimittäin selvästi sanotaan näin:

apt.2:38. Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
    39. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

weha: Tässä kohden selvästi, kaste on pikemminkin uskoontulevien kaste, kuin jo uskovien kaste. Ihmiset nimittäin kyselivät apostolilta synnintuntoisina, mitä heidän tulisi tehdä?
    Tähän apostoli Pietari selvästi vastaa, ihan Raamatussa, jonka kohdan uudestikastajat jättävät yleisesti pois. "Kääntykää ja ottakaa Jeesukseen Kaste, niin saatte syntinne anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan". Siis sana antaa mitä lupaa, myös pyhässä kasteessa. Sinä Kesitas käyt tässä hengenheimolaisinesi, siis selkeää Raamatun sanaa vastaan.

Ennenkaikkea kasteen evankeliumi tässä jatkuu, että se kuuluu lapsillekkin:
    39. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Uudestikastajat väittävät, ettei tämä koskisikaan pieniä lapsia. Jeesushan kutsui myös ns. lasten evankeliumeissa pienia lapsia, ihan vauvoja luokseen. Näitä vanhemmat silloin jo veivät Jeesuksen luokse. Varmasti siis kasteen lupaus tarkoittaa myös ihan pieniä lapsia. Jos uudestikastajien mukaan, lapsi kelpaa taivaaseen kuoltuaan, niin kuinka paljon ennemmin silloin kelpaa kasteessa Vapahtajan luokse? Tarkempi paikka taivas on.

No lapsi on tietysti lapsi, ilman ikärajoitusta. Uudestikastajat tarjoavat ihan itse keksimiään selityksiä turhentaakseen selvän sanan.
    He väittävät, ettei Pietari tarkoittanut silloin eläneitä lapsia, vaan tulevia sukupolvia.
    Jo JooeIin ennustus että pelastuminen "nurjasta
    sukukunnasta" edellyttävät Pietarin tarkoittaneen silloin eläneitä lapsia. Tietenkään
    tulevia sukupolvia ei ole suljettu pois.
    Pietari käyttää tässä lapsista sanaa tekna. Sen perusmerkitys on lapsi. Sitä voidaan
    käyttää myös tulevista polvista. Esimerkiksi Jeesuksen ajan juutalaiset olivat
    Aabrahamin lapsia (tekna). Mutta on hyvä huomata, että koskaan sillä ei ole sellaista rajoitettua merkitystä,
    kuten uudestikastajat esittävät. He käsittävät sen tarkoittavan vain varttuneita
    lapsia, joko nyt tai myöhemmin eläviä. Huom! Tulevat polvet eivät ole kuitenkaan koskaan
    ilman pieniä lapsia. Pietarin ei olisi myöskään tarvinnut puhua erikseen vanhemmille
    varttuneitten lasten kastamisesta; hehän saattoivat itse tulla kasteelle!