a.juzka
Olen tavallinen höpöttäjä. Ei oteta elämää vakavasti, hauskaa sen olla pitää!
Sähköpostiosoite: [email protected]
Linkit: http://www.liis.lv/majtur/darbmac/raksti.htm
Kotimaa: ---
Koulutus: ---
Ammatti: Muu
Siviilisääty: ---
Lapset: ---
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia48 aloitusta · 4262 kommenttia
- Meille tulee munia kanalasta suoraan isoja kennollisia niitä on pääasiallisesti säilytetty siellä. Siis sellaisia liian isoja tai liian pieniä jotka ei kauppaan kelpaa...
- Niin kesällä saadaan hyvää suomalaista perusruokaa. Kesäkaalikin on niin valtavan hyvää.
Äitini oli kirjoittanut lapsuuden sota-ajan muistoja ja se löydettiin jäämistöstä. Tehtiin kirja. Kovaa ja raakaa oli ennen ollut lasten kesät maalla, katovuodet ja sota-aikainen säännöstely. Kolmeksi päiväksi ja yöksi oli viety noin kymmenvuotiaat suolle hilloja keräämään vain vähän leipää mukanaan. Jotenkin tuntuu, että ei noita ulkolaisia herkkuja halua enää edes syödä, tollaiset banaanit ja muut, yök...
Meillä on kylmäkellarissa komero ja aion alkaa käyttämään vihannes ja juurikas viljelijää. Kaalta, lanttua, kesärurpitsaa, sipulia ja punajuurta menee nykyään paljon kun olemme siirtyneet terveellisempään ruokavalioon, tehdään laatikoita ja kasvisnyyttejä.
Työn touhussa mekin viihdytään, siihen on äiti jo lapsena opettanut. Aina löytyy työtä ja tekemistä, mutta joku elokuva katsotaan dvd.ltä joskus, telkkarista tulee harvoin. Kahden kissan hoitajana käydään myös kun kissojen emäntä on loma-matkalla.
Oletpas sinä reipas kun jo hereillä seitsemältä. - hih hih aina kannattaa yrittää. Mies tossa höpisi tällaista, kun luin ton sille. "viiskymppisen ämmän kannattaa vaan kaataa vettä ja istua siihen niin sit kostuu. heh heh..."
Ja ei ole ottanut oikeesti ku pari kaljaa ja tuollaisia jo höpisee... - No tuo äskeinen linkki ei vissiin aukene yritän näin. Aika pitkä on. Löysin noita sellaisesta ku Suomen kansan vanhat runot.
Nouse lempi liehumahan - - kun ma taitan aikavastan, lempivastan liehautan, justihin juhanus-yönä 5 pienen pietarin välillä. Ihvelläkö sun ihosi, tervalleko tienohosi, kun ei noua nuoret miehet eikä sulhaset suvaitse? 10 Kukas täss' on Hiien kutta tahi Lemmon riivoama, joka painoi neien lemmen tikan tielle, tien ohe'en, tikan pienehen pesähän? 15 Minä nostan neien lemmen tikan tiestä, tien ohesta, tikan pienestä pesästä, kujoilla kuhahumalan, veräjillä vierymähän. - Mene varmuuden vuoksi saunaan ja lue lemmennosto loitsut. Yhden tavan tiedän ja se on semmoinen että nainen istuu saunan kynnyksellä toinen jalka saunan sisäpuolella toinen ulkopuolella hajareisin alasti. Harjaa hiuksia ja lähettää tuuleen irronneita hiuksiaan. Ja loitsuu " Nouse lempi leiskahdellen..."
Tässä linkkiä lemmennosto loitsuihin ja tapoihin.
http://dbgw.finlit.fi/skvr/hakutulos.php - Kaikki rakentaminen on kivaa, minäkin asustelen usein miehen mukana mökkityömailla, se ku on sellainen saaristolaistimpuri...
Siitä villiviinistä vielä, et mä en uskaltaisi laittaa mitään sellaista terassille tai muuhun vilpolaan, kun ajattelen et jos tulee sit ne itikat. Eikö ne tykkää justsa kaikesta varjosta? Nin riippuu varmaan missäpäin se mökki on.
Sen kansallispuvun olen tehnyt itse se on keskisuomen puku. Päädyin siihen kun se oli minusta kaunis ja kotipaikkakuntani on aika keskellä suomea...Nyt tekis mieli alkaa tekemään joku karjalainen puku. Tarkoitan ylempää rajan takaa. Siis Uhtuan seutua, sitä oikeaa Kalevalaa, ku sieltä on esi-isät...Tilasin karjalaisten ja venäläisten kansallispuku kirjat yhdestä atikvariaatista, tais olla Vanhoja aarteita niminen, mut ne ei ole vielä tulleet. Toivottavasti olis selkeet ohjeet johonkin järkevään pukuun... - Joo on hyvää tekstiä. Mut siis auttaako sua kukaan? Ei se kirjoittaminen varmaan olekaan se vaikein, ennemminkin syöminen ja pukeminen ja vessassa käynti. Onneks on kesä ja ei tarvi vaatteita niin paljoa...
Minulla oli kerran jalka murtunut ja kerran varvas. - No, voi ei. Murtuma sattuu niin paljon. Ja muuten kumpi käsi? Jos on se mitä käytät yleensä enemmän niin kuka sua auttelee?
- Teillä on varmaan kiva juhannus. Minustakin on mukava olla tän ikäinen, mikä tää ikä sit onkaan, sanovat et joku kolmas ikä...tiedä häntä. Ainakin on mukva viettää seesteistä juhannusta. Meilläkin on kalaa ja uusia perunoita, grillataan kasvisnyyttejä ja sit vesimelonia.
Tässä iässä on justsa kivaa se kun on aikaa toisilleen ja rauha puuhastella kaikkea kivaa yhdessä. Ompas sulla pitkä kesäloma, oikein kateeksi käy. Mulla on kolme viikkoa vielä heinäkuussa. - jep, ja miehellä on sit enemmän aikaa minulle...
- Kiva, laita sit ristelykuvia tonne sivullesi niin saadaan katsella. Onko sulla jo toinen jalka tuolla kuuskymppisissä? Huomasin vaan ku kävin sivustollasi.
Mun mies täytti justsa loman aikana kuusikymmentä. Ostin sille lahjaksi robottipölyimurin. Heh heh lahjaa siinä on mullekin. Neato merkkisen tilasin, testivoittaja Tekniikan Maailmassa, ja maksoi vain viissataa. Toivottavasti hän on sit ahkera ja huolellinen, ettei sille tarvitse antaa selkään...heh heh. Se palvelija tulee kotiin ensi viikolla. Pitäisköhän hänelle pitää oikein kunnon tervetuliais juhlat, et se tuntee olevansa tervetullut.... hmmm...jos hakis sitä varten mansikkaisen pullon Fresitaa... - Noin kahdeksan tuntia nukun. Ja aina kun pääni pistän tyynyyn hyvin tulee uni ei tarvii pyöriskellä. Usein haluaisin valvoa ja tehdä käsitöitä tai katsoa televisioa, mutta kun ei voi. Uni tulee aina noin kymmeneltä. Aikainen herätys yleensä jo ennen kuutta tekee sen, että myös viikonloppuisin vaikka ois vapaa-päivä olen virkkuna ja innolla puuhastelemassa jo ennen kuutta.
Joskus tulee päivällä mieli nukkua, mutta mihinkään päiväuniin ei ole mahdollisuutta. Joskus jos aion mennä illalla ulos juhlimaan niin pakko ottaa päivätirsat, muuten ilta jää tosi lyhkäseksi.
Iltaisin tekisin niin mielelläni käsitöitä, mutta ei ole oikein aikaa, kun käyn töissä ja hoidan lapsenlasta, koululaista, usein iltaisin. Käsityötarvikkeiden kuljettaminen mukana ei ole oikein järkevää, usein kuitenkin ompelen jotain sen koululaisen valvonnan lomassa. Lapsenlapsen hoitoa jaksan siksi kun en ajattele, että auttelen jotakuta, vaan että hoidan kuin omaani.
Kello on usein kymmenen kun olen vasta omassa kotonani illalla, pyöreitä on päivät heh heh...mutta eipä ole unettomuuttakaan... - Kaunis laulu ja mulla tulee se suomen viimevuotinen kappale kyllä kovin mieleen. Lapsuusmuistoja kait se idea on.
Jokata pauksessa alankomaat ja intiaanit ei oikein kauheesti sovi yhteen, vaikka on niillä siirtomaita kait amerikoissa ollutkin. Jotenkin tuntuu hieman kornilta jos aikuinen, ei intiaani, esittää intiaania ja ikäänkuin matkii toisten kansallispukuja....Intiaanit on oma rotu ja tuntuu yhtä hölmöltä kun jos valkoinen esittäis mustaa tai esim. japanilaista... - Vitsi vitsi, kyllä minäkin niistä tykkään.
- Onnellisia laulajia en ole nähnyt, aina ne on niin teko iloisia, että pahaa tekee katsoa niiden hymyksi kutsuttuja irvistyksiä. Ja useinmiten laulun sanat ovat ristiriidassa heidän kasvojen ilmeisiinsä. Tai sitten, ehkä sinä osaat tulkita sitä onnellisuutta paremmin kun mä.
Noi venäjän mummot on maskeerattu vanhuksiksi, kannattaisi mennä katsomaan kun ne riisuu rooliasunsa ja laittaa tekarit suuhunsa. Alta paljastuu varmaan simpsakat nelikymppiset näyttelijät, heh heh. Aina ne ovat osanneet sen propakandan ja hujareita koko maailman sivu, kaikki tyynni. hih hih... - Ok. Mutta kyllä saisi laulajalla olla muutakin yllänsä kuin korsetti.
- Täältä satumaasta mä nää ehdokkaat löysin ja kuuntelin jokaisen. No, pakko myöntää, muutamaa ei jaksanut kuin hieman aloittaa...
http://satumaa.yle.fi/euroviisut/edustajat-2012 - Ai, onko disko humppa tuollaista. En tiedä mitä diskoissa soitetaan, itse kun en ole käynyt diskossa kahteenkymmeneen vuoteen...heh heh...
Mistä kappaleesta sinä pedit eniten? - Kuljen pyöräillen töissä aina kun mahdollista. Matka on n. kahdeksan kilometria mennen ja toinen kahdeksan takas.
Ostin akkukäyttöisen hybridin, kun löytyi haarakatkos sydämestä ja mäet kävi raskaaksi. Se haarakatkos on onneksi löytänyt oikean reittinsä ja kunto on kohentunut. Sydän tykkää sopivasti rasituksesta joten toi on mulle sopivin kuntomuoto uimisen lisäksi. Niin ja mun työnikin sisältää sopivasti liikuntaa ja myös muutaman kolometrin pitusia pyöräretkiä teen ihan työnikin puitteissa noin pari kertaa viikossa. - Joo ihania ovat. Katselin ja kuuntelin youtubelta kaikki heidän videonsa mitä löysin ja niin liikahti minunkin sisällä. Ihan itkua pukkasi minullakin, vaikka harvoin niin tapahtuu.
Udmurtti on meidän sukulaiskieli ja jossain lauluissa oli ihan samaa kuin meidän omassa... tuu tuu tupakkarulla, mistä tiesit tänne tulla...nopeammalla tahdilla. Ja jotenkin tuli niin ikävä jonnekin... kotiin...
Mun esi-isät on tullu Uhtualta ja googlasin sitä uhtuan seutua ja vienankarjalan kansallispukuja. Niin paljon alkoi tehdä mieli sellaista käsin kirjottua kansallispuvun puseroa jossa on punaiset olkapäät ja käsivarsissa punaista ristipistokirjailua ja punaista liivihametta. Täytyy jatkaa salapoliisina, että jos alkais tekemään sellaisen puvun itsellekin. Rajan takaisen pohjois karjalan kansallispuvuista on niin kovin vähän tietoa. Heh heh mummojen tyyli alkoi kiehtomaan...