Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kaiarasola
profiilit
kaiarasola
kaiarasola
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
21
Kommenttia
1511
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ette+ilmeisesti+vieläkään+tajunneet+koko+jutun+pointtia.+Te+olette+esittäneet+erilaisia+väitteitä+historiasta+ja+viimeksi+vedenpaisumuksesta,+mutta+kun+teitä+pyytää+väitteenne+todistamaan,+yritätte+aina+(kunnon+trollin+tavoin)+harhauttaa+keskustelun+johonkin+muuhun+aina,+kun+teillä+ei+ole+mitään+todistetta+väitteittenne+tueksi.+Minä+en+ole+sanonut+mitään+todistettavaa+vedenpaisumuksesta,+mutta+jos+joskus+jossakin+jotakin+siitä+sanon,++silloin+todistusvastuu+siirtyy+minulle.+
Olen+yleensä+kohtuullisen+tarkka+(virheitäkin+tulee)+sen+kanssa+etten+puhu+historiallisena+faktana+edes+vedenpaisumuksesta+sellaista,+mikä+ei+ole+todistettavissa.+Yleensä+tyydynkin+puhumaan+kertomuksen+opetuksista+tai+teologisesta+merkityksestä+tai+sen+erilaisista+tulkinnoista,+joita+on+monenlaisia.+
Mutta,+olette+selvästi+unohtaneet+sen,+että+uskonasioiden+kohdalla+uskovien+on+lupa+myös+uskoa.+Onneksi+useimmilla+kristityillä+on+joihinkin+pointteihinsa+joku+todiste+tai+looginen+peruste+-+niinhän+useimmilla+ateisteillakin+on,+paitsi+teillä,+joilla+väitteiden+todisteista+tai+perusteista+ei+ole+hajuakaan,+vaikka+kovin+kaikkitietävinä+esiinnyttekin.+:)
Jos+ongelmananne+on+Jahven+kuviteltu+Julmuus,+miksi+sitten+ette+yritä+todistaa+sitä+jollakin+konkreettisella+asialla.+
Eläinuhrit?+Teiltä+on+ilmeisesti+koko+uhrijärjestelmän+käytännöllinen+merkitys+täysin+hukassa?+Uhrit+poistivat+karjan+parista+kaikki(?)+ylimääräiset+ja+lauman+hyvinvointia+uhkaavat+urokset+ja+tarjosivat+hyvän+järjestelmän+teurastaa+lihaa+kansalle+ruuaksi.+Järjestelmän+mahdolliset+hengelliset+opetukset+ovat+sitten+eri+juttu,+josta+ei+voi+ei+tarvitsekaan+mitään+kenellekään+todistaa.
04.01.2019 12:49
Etteköhän+te+itse+ole+omat+jalkanne+ampuneet+järjettömyyksiä+kirjoittamalla,+minun+ei+tarvitse+sitä+tehdä.+
Te+kirjoitatte+vedenpaisumuksesta,+joten,+jos+teillä+on+siitä+jotakin+sanottavaa,+käykää+todistamaan+se.+Te+teitte+väitteen+vedenpaisumuksesta+kuolleiden+määrästä,+käykää+todistamaan,+minunhan+ei+tarvitse+teidän+väitteitänne+todistaa.+Totean+vain,+että+kai+niitä+yli+kymmenen+ihmistä+oli,+mutta+en+tiedä+-+ja+taisin+heti+alkuun+todeta,+ettei+koko+asiasta+voi+mitään+todistaa.+Todistustaakka+on+teillä,+ei+minulla.+Minun+todistustaakkani+rajoittuu+siihen,+mitä+faktana+väitän.
03.01.2019 11:35
Vastauksenne+puhuvat+itse+puolestaan.+Ensin+väitätte+kristityjen+tappavan+kaikki...+kun+sitten+eivät+tappaneetkaan,+niin+Jahve+tappaa+kaikki.+Mutta+trollauskin+käy+tylsäksi,+kun+mielikuvituksenne+ei+riitä+keksimään+mitään+uutta.+Vedenpaisumus+on+tietenkin+hyvä+yritys,+mutta+esihistoriallisena+tapahtumana+se+ei+kelpaa,+koska+ette+voi+siitä+mitään+todistaa.+
Minä+voin+aivan+yhtä+loogisesti+väitää,+että+teidän+historiaannne+kuuluu+muiden+asteroidien+lisäksi+ateistinen+tappaja-asteroidi,+jonka+suurimmillaan+300+kilometriin+ulottuva+Chixchulubin+kraateri+Yukatanissa+meksikossa+on+todisteena+ja+joka+tappoi+lähes+kaiken+elämän,+dinosaurukset+aikanakin.+Ja+olihan+niitä+suuria+törmäyksiä+puolitusinaa+muitakin.+Jos+Krakataon+pikku+pamaus+vastasi+pariakymmentätuhatta+Hiroshimaa...+montakohan+tuo+asteroidi+vastasi?+Pahempaa+jälkeä+kuin+pikku+tulvasta?
Muuten+todisteiksi+ja+argumenteiksi+tietenkin+hyväksytään+vain+sellaista,+mihin+itse+uskotte+tai+mistä+te+voitte+jotakin+todistaa...+mutta+kun+ette+usko+mitään,+ette+pysty+kovin+kummoisia+asioita+todistamaankaan.+mot
02.01.2019 23:55
Viimeiset+vastaukset+tavuviiva+trollillemme+osoittavat+hänen+luopuneen+itse+aiheestaan+(mikä+tietenkin+oli+tiedossa+alusta+pitäen).+Eli+väitteet+miljardeista+uskonnon+surmaameista+ja+kaikkien+sotien+uskonnollisesta+luonteesta.+Väitteethän+ovat+niin+poskettomia,+että+sellaisia+voi+esittää+vain+joku+pahasti+häiriintynyt+tai+palstan+tylsyyteen+väsynyt+trolli.+Häiriintyneitä+ei+tietenkään+saa+kiusata,+ettei+sairaus+mene+pahemmaksi,+mutta+kun+minäkin+olen+palstaan+niin+kyllästynyt,+etten+jaksa+juuri+ketjuja+availla,+ajattelin+katsoa,+montako+kierrosta+veljiemme+(tai+veljemme?)+trollaus+jatkuu+uusilla+väitteillä.+Olisi+tietty+omatkin+viestit+viedä+överiksi+niin+olisi+ollut+trollin+trollausta??
Jos+vielä+tuota+keskustelua+haluatte+jatkaa,+niin+voisitte+alkaa+vaikka+siitä,+miten+talvisodan+syttyminen+määritellään+uskonnosta+ja+erityisesti+adventismista+johtuneeksi?
Mutta+kerrottakoon+se+kaikkien+iloksi+tai+suruksi,+että+omaan+epäilevään+kantaani+historiankirjoituksesta+päädyin,+kun+luin+alkuperäisiä+tekstejä+ja+kaikkien+tuttujen+kirjojen+perustuksena+oleva+ydinväittämä+osoittautui+huuhaaksi.+Sen+jälkeen+vastaavia+havaintoja+on+ollut+useita.+Onneksi+viime+vuosina+on+kirjoitettu+paljon+hyvääkin+adventistista+historiaa.+Kehitys+kehittyy.
Jeesuksen+toimet+1844+jätän+vastaamatta,+koska+kuuluvat+johonkin+eri+keskusteluun+ja+koska+olen+aiheesta+täällä+enemmän+kuin+riittävästi+joskus+kirjoittanut.
02.01.2019 10:43
Nimimerkki+pastorinluulo+väittää+pastorien+tietävän+kaikki+paremmin...+Yleensä+tietävätkin,+paitsi+historian+ja+joidenkin+teologisten+opetusten+osalta.+Olen+jo+kauan+sitten+lakannut+luottamasta+adventistiseen+historiaan...+Adventtikirkko+on+valitettavasti+onnistunut+tulkitsemaan+yleistä+historiaa+väärin+liian+monta+kertaa...+ja+adventtikirkon+oma+historia+on+sekin+todellisuudessa+aivan+toisenlainen+kuin+ihmiset+kirkon+julkaisemien+kirjojen+perusteella+olettavat,+mikä+on+tehnyt+minust+kroonisesti+epäluuloisen.+
Mutta+sen+tunnustan,+että+luulen+tietäväni+paremmin+kaikissa+niissä+tapauksissa,+joissa+opetan+toisin+kuin+useimmat+muut+kirkossani.
01.01.2019 19:00
Korkeasti+oppinut+historioitsijatrollimme+on+oikeassa.+En+voi+olla+varma+mistään,+mikä+liittyy+historiaan,+koska+jos+olisin,+en+enää+voisi+oppia+mitään+uutta...+En+ole+ylipäätään+normaalisti+varma+mistään+muustakaan+-+lienee+agnostikkogeenisen+ex+opettajan+asenneongelma.+
Mutta+luulisin,+oman+ongelmani+olevan+pienempi+kuin+opponenttini.+Eihän+koko+maailmassa+liene+ollut+kuin+200+miljoonaa+asukasta,+kun+Rooman+kirkon+valtakausi+alkoi...+mutta+ehkä+ne+tappoivat+kaikki+ihmiset+(itsensäkin???)+muutamaan+kertaan,+niin+kyllähän+siitä+miljardiin+voitaisiin+päästä...
01.01.2019 18:50
Ehkä+tässä+pitäisi+yksi+näkökulma+vielä+lisätä.+Toteat,+että+yli+kymmenen+miljoonan+luvut+Stalinin+tappamien+jäljiltä,+on+aivan+väärä.+Varmaan+onkin.+Laskutapoja+on+erilaisia+-+joku+laskee+teloitetut,+toinen+lisää+vankileirien+olosuhteiden+vuoksi+kuolleet,+joku+laskee+sotien+siviili+ja+sotilasuhrit+mukaan,+joku+myös+huonon+asioidenhoidon+aiheuttaman+nälänhädän+tappamat...+Nyt+kuitenkin+kommunistiajan+arkistot+on+avattu+ja+tutkittavissa.+Arvioita+voidaan+tehdä+siitä+kuinka+tarkkoja+väestölaskujen+tiedot+eri+vuosilta+ovat+-+ja+tulos+tämänkin+jälkeen+on+miljoonia.+Ja+hyväksyn+sen,+että+mainitsemani+11+miljoonaa+oli+vanhan+liiton+tietoa.
Mutta+jos+suurimmat+näistä+luvuista+ovat+tarkemman+tutkimuksen+valossa+osoittautuneet+mutuksi+ja+oikea+kuolleiden+määrä+on+pienempi,+joudut,+mikäli+uudenpaan+tutkimukseen+uskot,+myös+hyväksymään+sen,+että+uudempi+tutkimus+on+pakottanut+uusiin+arvioihin+koskien+kaikkia+kristinuskon+piirissä+kuolleita.+Tämä+lähtee+jo+Rooman+vainoista+-+niissä+kuoli+paljon+vähemmän+kuin+alunperin+luultiin...+katolisen+kirkon+toimesta+surmattiin+vähemmän++ja+protestanttien+omissa+kampanjoissa+kuolleiden+määrä+oli+myös+pienempi.+En+ole+enää+pariin+vuosikymmeneen+uskonut+vanhoihin+juttuihin+katolisuuden+surmaamista+50+miljoonasta+ihmisestä...++Puhutaan+muutamasta+sadasta+tuhannesta,+niin+ollaan+lähempänä+totuutta+-+koska+sodat+vaativat+jokainen+oman+analyysinsa+ja+useimmat+niistä+soditti+muista+kuin+"kristillisistä"+syistä.
Toisin+sanoen+-+kun+näin+innolla+puhdistat+ateistien+historiaa+(mikä+on+loistojuttu)+joudut+myös+toteamaan,+että+samalla+menetelmällä+väitteet+kristinuskon+surmaamista+"miljardeista"+osoittautuvat+saduiksi.
Tasapuolisuutta,+please!
01.01.2019 17:07
Totta+kai+kaikki+historian+sodista+tai+vaikka+luonnonmullistuksista+tehdyt+arviot+ovat+arvioita.+Kuitenkin+ne+arviot,+jotka+päätyvät+oppikirjoihin+tai+tietosanakirjoihin+ovat+vertaisarvioituja+ja+niitä+korvataan+ja+monet+niistä+perustuvat+todellisiin+laskuihin+-+joita+tietenkin+aina+voi+tarkentaa.+
Mutta+väite+siitä,+että+kristityt+ovat+2000+vuotta+aiheuttaneet+suurempaa+terroria+eivät+perustu+kuin+mielikuvitukseen.+Annapa+nyt+joku+hyvä+tietosanakirja-+tai+tieteellisen+julkaisun+artikkeli+tai+jonkun+hyvän+historiakirjan+sitaatti+siitä,+että+esittämäsi+huuhaa+olisi+totta.+Et+siihen+pysty.+
Tietenkin+voit+luoda+omaa+historiaa,+jossa+jokainen+sellaisen+maan+sota,+josta+joku+kristitty+löytyy+-+on+kristittyjen+terroria,+niin+tuleehan+siitä+suuri+summa+ruumiita.+Mutta+yritä+sitten+saada+joku+puoleeton+vaikka+maallistunut+ateistihistorioitsija+allekirjoittamaan+väitteesi,+että+kaikki+tämä+tappaminen+on+kristillisyydestä+johtuvaa.+Sinut+nauretaan+ulos.+
Ateistinen+historiantulkinta+(ainakin+exadventistiharrastelijoiden+tuottamana)+alkaa+vaikuttaa+paljon+lahkolaisemmalta+kuin+kristittyjen.
01.01.2019 16:29
No+niin,+here+we+go+again.+:)
Otetaan+lähteeksi+ihan+tavallinen+historia,+tällä+kertaa+Wikipedia,+kun+en+jaksa+kävellä+kirjahyllylle+asti.+(Ja+tiedän,+ettei+Wikipedia+ole+maailman+luotettavin+–+mutta+tulos+ei+ole+oleellisesti+erilainen+kuin+vähän+suuremmalla+vaivalla+vaikka+Encyclopedia+Britannicasta+tai+JSTORin+laatuartikkeleista+saatava+tulos.)+
1.+Vallankumousvaiheessa+1917+–+1921+papisto+suurelta+osalta+tuki+tsaaria+ja+vallankumousta+kannattajat+vastustivat.+Noin+330+piispaa+ja+pappia+kuoli+vuoteen+1921+mennessä+ja+579+luostaria+lopetettiin.+Monin+paikoin+munkkien+ja+nunnien+joukkosurmia.+Kommunistit+dokumenteissaan+väittivät+surmanneensa+niitä,+jotka+taistelivat+asein+heitä+vastaan,+mutta+surmattujen+joukossa+voidaan+todistaa+olleen+suuren+määrän+aseettomia+pappeja+ja+munkkeja.
2.+Vuonna+1921+tehtiin+päätös,+joka+oli+kohtuullisen+myötämielin+ortodoksista+kirkkoa+kohtaan.+Elokuun+täysistunnossa+päätöstä+tarkennettiin+määrittelemällä+se+koskemaan+vain+vilpittömästi+kommunismia+kannattavia+ortodokseja+ja+uudelleen+todettiin+tavoitteeksi+kouluttaa+kansa+ateismiin.+Puolueen+linja+koventui+ja+Trotski+määräsi+metropoliitta+Tikhonin+surmattavaksi.+Lenin+kuitenkin+kielsi+tämän+arvioituaan+vastareaktion+niin+suureksi,+ettei+surmasta+olisi+hyötyä.+Vuosi+1922+oli+katovuosi+ja+puolue+alkoi+nopeasti+havitella+kirkon+rikkauksista+ratkaisua+nälänhätään.+Kirkon+”ylimääräinen”+omaisuus+oli+määrätty+kansallistettavaksi+jo+helmikuussa+1922,+mutta+kirkolle+piti+jättää+riittävästi,+että+pystyivät+edelleen+pitämään+jumalanpalveluksia.+Tuona+vuonna+kirkon+omaisuuden+ryöstämisen+myötä+pappien+surmaaminen+alkoi+yhden+arkkipiispan+ja+yhden+piispan+surmalla.+Ensimmäisen+viiden+vuoden+aikana+arveltiin+surmatun+28+piispaa+ja+1215+pappia.+Wikipedian+mukaan+surmattujen+pappien+kokonaismäärä+vuoteen+1931+mennessä+oli+95.000+(aiempi+muistissani+ollut+lähteeni+sanoi+70.000).+Ortodoksisten+seurakuntien+määrä+vuosien+1927+ja+1940+välisenä+aikana+väheni+29.584stä+alle+viidensadan.+
Vuoteen+1937+mennessä+Stalin+oli+asettanut+uskonnon+täydellisen+eliminoinnin+puolueen+tavoitteeksi.+Kirkon+dokumenteista+käy+ilmi,+että+vuosien+1937+ja+1938+puhdistuksissa+vangittiin+168.300+ortodoksista+pappia,+joista+yli+100.000+ammuttiin.+Terroritaktiikka+oli+sikäli+onnistunut,+että+uskonto+oli+ajettu+maan+alle+ja+koko+Neuvostoliitossa+oli+vain+hyvän+harvoja+säännöllisiä+julkisia+jumalanpalveluksia.+Kansa+ja+osa+puoleestakin+alkoi+kuitenkin+tähän+lahtaamiseen+väsyä.+
Kun+toinen+maailmansota+alkoi,+Neuvostoliitto+miehitti+osan+Puolaa+ja+Suomea.+Uskontolakeja+ei+kuitenkaan+miehitetyillä+alueilla+juuri+toteutettu.+Kun+Hitler+aloitti+hyökkäyksensä+Venäjälle+ja+avautti+kirkot+uudelleen+käyttöön+1941,+Stalin+muutti+uskontotaktiikkansa+ja+hyöndynsi+kansan+ortodoksiaa+kohtaan+tuntemaan+sympatiaa+ja+elvytti+isänmaallista+henkeä+ortodoksisuuden+avulla.+Kirkot+saivat+toimia+julkisesti,+valittiin+uusia+piispoja+ja+pappeja.+Maanalainen+ortodoksisuus+sai+tulla+julkiseksi+jne.+Maasta+paenneet+eivät+kuitenkaan+saaneet+lupaa+palata.+
Tämä+ei+kuitenkaan+merkinnyt+vainon+lopullista+loppua.+Paikoin+(esim.+Riiassa)+vainot+olivat+hetkittäin+ankaria,+joitakin+vankilaan+joutuneita+ortodoksijohtajia+vapautettiin+mutta+vangittiin+uudelleen+pakkotyöhön+jne.+Vastaava+puuskittainen+vaino+jatkui+Stalinin+jälkeen.
01.01.2019 14:54
Taidamme+käyttää+sanakirjaa+ja+sanoja+vähän+eri+merkityksessä.
<"tarkoitus+huijata+ihmisiä+taivaspaikalla"
Se+on+fakta.+Niin+lahkot+toimivat+korostaen+sitä,+että+pelastus+on+varmemmalla+pohjalla,+kun+lahkon+jäsen+on+valmis+lahjoittamaan+omaisuuttaan+lahkon+valtaapitäville.>
Tiedän+kyllä+muualta+kuin+omasta+kirkostani+tai+Suomesta+tapauksia,+joissa+on+pyydetty+rahaa+taivaspaikan+varmistamiseksi+-+enemmän+kristinuskon+ulkopuolelta+kuin+sisältä.+Mutta+esim.+Suomen+adventtikirkossa+ei+vuosikymmeniin+ole+ollut+ketään,+jolla+olisi+ollut+kunnon+vanhanajan+taitoa+pyytää+rahaa+hyviin+hankkeisiin...++Kaukaa+historiasta+tiedän+kyllä+yksittäistapauksia,+joissa+joka+pastori+on+ilolla+ottanut+jotakin+itselleen,+mutta+en+usko+minkään+kirkon+keräävän+varoja+"valtaapitäville".+Kritiikkisi+on+poikkeuksen+yleistämistä.
<"vain+ja+ainoastaan+mammonan+perässä"
Se+on+fakta+ja+koskee+kaikkia+jenkkilahkoja+ja+myös+osin+meidän+valtion+kirkkoammekin.>
<"himossa+vaeltava+yhteisö"
Faktaa.+Mammonan+himossa+vaeltavat+lahkon+valtaapitävät.>
Ihmisten+himoista+on+tietenkin+vaikea+päätellä+mitään+-+jotkut+pystyvät+himonsa+hyvin+peittelemään.+Mutta+katselin+juuri+autoja,+joilla+eri+kirkkojen+edustajia+johonkin+tilaisuuteen+tuli.+Adventtikirkon+pastorit+ikälopuilla+romuilla...+muutaman+muun+kirkon+pastorit+uudenkarheilla+hybrideillä.+Jos+niitä+himoja+jollakulla+on+-+eivät+selvästi+ole+tässä+piirissä+onnistuneet+niitä+toteuttamaan.+:)
<"kunnioitettavien+arvojen+kanssa+ei+mitään+tekemistä"
Faktaa.+Lahko+on+valmis+viemään+ahneudessaan+vaikka+vanhuksen+viimeisenkin+rovon.
Se+on+adventtikirkon+piirissäkin+niin+moneen+kertaan+nähty+tosiasia.>
Jos+mainoksia+katselet,+aika+monet+järjestöt+näyttävät+haluavan+mummojen+viimeisiä+rahoja+-+on+luonnonsuojelujärjestöjä,+muita+kuin+kristillisiä+aatteellisia+yhteisöjä,+jotka+ilmoittavat+antavansa+neuvontaa+testamenttien+laatimiseen.+Toisten+neuvoista+en+tiedä,+mutta+itse+olen+(ja+oppilatani+olen+neuvonut)++1.+olemaan+ehdottamatta+testamentteja+kenellekään,+ellei+henkilö+itse+asiasta+kysy,+2.+kehottanut+odottamaan,+mikäli+ihmisillä+on+omaisia,+3.+pitämään+huolta+siitä,+etteivät+anna+pois+sellaista,+mitä+saattavat+tarvita.+
Kun+viimeksi+(eikä+tällaista+usein+tapahdu)+yksi+vaari,+joka+oli+jo+testamentannut+mökkinsä+kirkolle+(ei+läheisiä+omaisia),+sanoi+antavansa+mökin+lahjakirjalla+kirkolle,+kun+ei+jaksa+enää+tehdä+lumitöitä,+ja+muuttavansa+vuokralle,+oli+kommenttini,+älä+ihmeessä,+pidä+mökkisi+tai+jos+myyt,+laita+rahat+tilillesi,+koska+sinulla+on+vain+pieni+eläke+ja+vuokrat+ovat+korkeita+ja+jos+tulee+sairautta+tai+muuta+sellaista,+et+selviä+kuluista+ilman,+että+sinulla+on+jotakin+takataskussa...+Eli+näin+meillä.+
+
Kummallista,+etten+kymmeneen+vuoteen+muista+kuulleeni+ainoatakaan+kunnon+rahavetoomusta+oman+kirkkoni+piirissä.+Ei+oikein+sovi+sanoihin+"vain+ja+ainoastaan"+-+kyllä+täällä+paljon+muutakin++-+ja+paljon+hauskempia+asioita+kuin+raha.
01.01.2019 12:13
"...historian+tiedot+heikommissa+kantimissa..."+Heikkoahan+tämä+on,+kun+mielestäni+inkvisition+surmaamat+125.000+ja+ristiretkien+surmaamat+runsaat+miljoona+on+vähemmän+kuin+Stalinin+11+miljoonaa+(plus+9+miljoonaa+nälkään)+tai+punakhmerien+puolitoistamiljoonaa...+
Kirjastoissa+on+muuten+ihan+hyviä+historiakirjoja+ja+niin+hauskoja+kuin+salaliittoteoriat+ovatkin,+sieltä+löytyy+myös+asiatietoa,+joka+osoittaa,+ettei+lähi-idän+kriisit+ole+pitkiin+aikoihin+olleet+pienessäkään+määrin+kristittyjen+sotaa+muslimeja+vastaan.+Lähi-idässä+on+nimittäin+jotakin,+joka+on+ihan+hyvä+sotien+syy,+koska+se+kiinnostaa+yhtä+lailla+ateisteja,+maallistuneita,+kristittyjä+kuin+muiden+uskontojen+kannattajia:+öljyä.
31.12.2018 19:33
En+tiedä,+ketä+totuus+on+kirpaissut,+mutta+saanen+pyytää,+mikä+seuraavista+esittämistäsi+väitteistä+on+"se+fakta."
"tarkoitus+huijata+ihmisiä+taivaspaikalla"
"vain+ja+ainoastaan+mammonan+perässä"
"himossa+vaeltava+yhteisö"
"kunnioitettavien+arvojen+kanssa+ei+mitään+tekemistä"
"Kristilliset+väkivallanteot+Jeesuksen+nimessä+ovat+kauheuksissaan+olleet+ylivoimaisesti+pahimpia+inkvisition+ja+muun+paskan+muodossa.+Mikään+muu+väkivalta+historian+saatossa+ei+pääse+lähelekään+uskontojen+harjoittamia+väkivallan+tekoja."
vaiko
"Uskonnot+ovat+aina+pyrkineet+alistamaan+ja+nöyryyttämään.
Uskonnot+ovat+yhteiskuntiemme+mädännäisyyden+lähde+nro+1.+"
Helpottaisi+kannanottoa,+kun+tähän+kaikkeen+on+turha+energiaa+tuhlata.+:)
31.12.2018 19:18
Kun+tieto,+faktat+ja+logiikka+loppuvat,+herja+alkaa.+
Tämäntapaiset+kommentit+ovat+kaiketi+luettavissa+tunnustuksena,+ettet+kommentoiduista+asioista+pysty+sanomaan+mitään!?
31.12.2018 09:12
Hups,+ei+kai+uudenvuodenjuhlinta+alkanut+jo+aamusta.+Siis+"miljardeja"+kristillisyys+tappanut???
Voisit+avata+tätä+viisautta+vähän+vaikka+kertomalla+keitä+siinä+ensimmäisessä+miljardissa+menehtyi+ja+missä+ne+kristityt+riehuivat...
Ja+"kristityt+pyrkivät+tukahduttamaan+islamilaisen+maailman..."+Siis+USAn+tekemiset+menevät+kristinuskon+piikkiin?+USAn+perustuslaki+on+muuten+uskontoneutraali,+kun+esim.+Venäjän+perustuslaki+mainitsee+Ortodoksisen+kirkon+erityisen+merkityksen...++
Samalla+logiikalla+mikä+tahansa+Suomen+eduskunnan+määräämä+vero+on+kristittyjen+harrastamaa+riistoa,+vaikka+todellinen+aktiivikristittyjen+määrä+kansanedustajista+on+pieni.
31.12.2018 09:08
Hyvät+ystävät...+kertohaana+ensin+ateismille+määritelmä.+Viimeksi,+kun+asian+tarkastin,+ateismi+oli+Jumalauskon+puuttuminen+tai+kieltäminen.
Kun+kommunistinen+maa+kieltää+uskonnon+ja+Jumalan+perustuslaissaan,+se+on+edelleen+yksi+ateismin+muoto,+samalla+tavalla+kun+uskonnoista+on+monta+versiota+kristillisyyden+sisällä+ja+siihen+vielä+muut+uskonnot+päälle.+Nämä+eri+uskonnot+eroavat+toisistaan+kuin+yö+ja+päivä,+ettekä+ole+edes+alkaneet+vielä+todistaa+sitä,+että+ne+kaikki+edustaisivat+jollakin+tavalla+riistoa+ja+alistamista.
Minä+olen+kuitenkin+jo+selvästi+onnistunut+herättämääm+sen+verran+mielenkiintoanne,+että+piti+oikein+moninkertaisesti+yrittää+väittää+tätä+soopaa,+ettei+kommunismi+ollut+ateismia...+ja+vielä+suurempaa+soopaa,+että+se+teki+hyvää+yhteistyötä+ortodoksisen+kirkon+kanssa...+Kyllä,+ei+Stalin+tapattanut+kuin+noin+70000+pappia,+erinomaista+ateismia.
Lisäksi+mukana+oli+myös+ei+kommunistisia+ateistivaltiota+-+Ranska+hirmuhallinnon+aikaan+ja+Meksiko,+joissa+henki,+varsinkaan+kristittyjen+henki+ei+paljon+painanut.
Minä+olen+tietenkin+helpommassa+asemassa+omien+väitteitteni+kanssa...+ateististen+valtioiden+ankeus+(yleensä+erityisesti+jossakin+niiden+historian+vaiheessa)+on+helppo+historiasta+todistaa.+En+ole+väittänytkään+kaikkien+ateistien+olevan+riistäjiä,+vain+niiden+jotka+ovat+tehneet+valtiostaan+ateistisen.+Mutta+te+olette+aika+heikoilla+omien+väitteittenne+kanssa,+kun+sanotte+kaiken+uskonnon+perustuvan+riistoon.+Yhtään+esimerkkiä,+että+vielä+ole+pystyneet+antamaan.+Olette+tainneet+valita+todistettavaksenne+asian,+jota+ei+voi+todistaa,+mutta+yrittäkää+edes,+niin+voin+vastata+antamalla+vähän+lisäesimerkkejä+ateistisista+valtioista.+:)
31.12.2018 00:24
Tampereen+pastori+onkin+jäänyt+eläkkeelle!?+Minä+olen+kuvitellut+hänen+vain+provoilevan.
Nimimerkeille+paha-uskonto+ja+tätä+on+totuus+ehdottaisin+jäitä+hattuun.+Jos+uskonnon+vastakonta+on+ateismi,+niin+ihan+vakavissani+suosittelen+tutustumista+valtioihin,+joissa+ateismi+kirjattiin+perustuslakiin.+Niiden+jokaisen+vaiheisiin+mahtuu+ruunsaasti+riistoa,+väkivaltaa,+alistamista+ja+riistoa.+Ateismi+onkin+hedelmänsä+osoittanut+järjestäytyessään+ja+jos+haluatte,+voin+etsiä+muutaman+maukkaan+esimerkin+ateismin+autuudesta+vallankumousajan+Ranskasta+tai+Meksikosta,+tai+yhtä+lailla+Neuvostoliitosta,+Kiinasta,+Mongoliasta,+Kamputseasta,+Vietnamista,+Albaniasta,+Itä-Saksasta+ja+vaikka+Pohjois-Koreasta.
30.12.2018 19:51
Tämähän+on+yksi+pieni+pykälä+adventtikirkon+keskustoimiston+750+sivuisessa+sääntökokoelmassa.+Sen+olemassaolosta+eivät+tiedä+edes+pastorit.+Muutenkaan+asiaa+ei+ole+otettu+kauhean+vakavasti.+Onhan+kirkon+laitoksissa+Suomessakin+(Toivonlinnan+kesäparantolassa+ja+Nurmikodissa)+ollut+ainakin+kalaa+tarjolla+ja+kirkon+nyttäreille+joku+saattaa+(kylläkin+harvoin)+tuoda+muuta+kuin+kasvisruokaa+eikä+se+useimpia+adventisteja+haittaa.+Ehkä+Kaliforniassa+jäsenten+enemmistö+on+kasvissyöjiä,+mutta+monin+paikoin+maailmalla+se+on+poikkeus.+Valitettavasti,+koska+monipuolinen+kasvisruoka+on+terveellistä+ja+vielä+hyväksi+planeetallekin.+:)
13.11.2018 11:01
Maailman+adventisteista+vähemmistö+on+kasvissyöjiä.+Useimmat+adventistit+luulevat+kirkon+kasvisruokasuositusten+tulevan+Ellen+Whitelta,+ja+on+totta,+että+EGW+nuorena+kirjoitti+varsin+ankarasti+lihan+syönnistä+-+ehkä+kirjoitti+itselleen,+koska+vielä+itse+söi+lihaa.+Siihen+aikaan+paljon+matkustavan+henkilön+ei+ollut+kovin+helppo+olla+kasvissyöjä.+Hän+oli+itse+seitsemänkymppinen+ryhtyessään+kasvissyöjäksi+(ja+viimeisenä+motivaationa+olivat+roomalaiskatolisen+naisen+hartaat+vetoomukset+kasvisruuan+ja+eläintensuojelun+puolesta).+Ryhdyttyään+itse+kasvissyöjäksi+(ei+vegaaniksi)+hänen+liharuokaan+liittyvät+suosituksensa+tai+kommenttinsa+muuttuivat+paljon+pehmeämmämmiksi.+
Se,+mitä+useimmat+adventistit+eivät+tiedä,+on+että+kasvisruuan+kirkon+laitoksiin+ajoi+JH+Kellogg+1890+-luvulla.+Kellogg+oli+puhunut+kasvisruuasta+tässä+vaiheessa+jo+liki+30+vuotta+ja+yrittänyt+pakottaa+kirkkoa+suosimaan+kasvisruokaa.+Viimeinen+adventtikirkon+piirissä+tapahtunut+laajempi+karismaattinen+herätys+osuu+1890+-luvun+alkupuoliskolle.+Vahvojen+uskonkokemusten+lisäksi+sairaita+parani,+mutta+valitettavasti+parantajat+saivat+kaksi+Kelloggin+potilasta+luopumaan+lääkityksestään/hoidostaan+(ja+toinen+näytti+tulleen+terveeksi),+mikä+johti+kahden+nuoren+kuolemaan.+Kellogg+onnistui+saaman+kasvisruuan+osaksi+kirkon+toimipisteitä+koskevia+sääntöjä.+EGW+oli+tässä+vaiheessa+Australiassa+ja+palatessaan+hän+oli+itsekin+vaihtanut+kasvisruokaan.+Hän+ei+kuitenkaan+koskaan+ajanut+kasvisruokaa+kirkon+sääntöihin+tai+laitoksiin.
Onneksi,+vaikka+kasvisruoka+on+ilmeisen+terveellistä,+mikä+heijastuu+myös+adventistien+korkeaan+eliniänodotukseen,+useimmat+adventistit+ymmärtävät,+ettei+Jumalan+valtakunta+ole+syömistä+tai+juomista+vaan+vanhurskautta,+iloa+ja+rauhaa+Pyhässä+Hengessä.
12.11.2018 19:24
Hyvät+veljet,+ehdottaisin+että+opettelette+tekemään+eron+sen+välillä,+miten+historiallisesti+alkuperäinen+joku+dokumentti+on+ja+sen,+miten+arvokas+se+historiallisesti+tai+uskonnollisesti+on.+Kuolleenmeren+kirjakääröt+ovat+merkittäviä+mutta+tuskin+kenenkään+täällä+kirjoittelevan+usko+niistä+suuremmin+riippuu.+:)+
Kai
24.10.2018 23:11
Mielenkiintoista,+että+kun+johtaviin+lääketieteellisiin+julkaisuihin+kuuluva+Lancet+kertoo+laajasta+alkoholiin+liittyvästä+tutkimuksesta+(liki+600.000+henkilöä)+siitä+kertominen,+kun+kertoja+on+adventisti,+muuttaa+koko+jutun+lahkolaisten+valheeksi.+Hyvät+veljet,+maailmankuvaanne+vaivaa+aika+vahva+putkinäkö.
Tästä+yllättävästä+tuloksestahan+on+ollut+uutisia+monissa+muissakin+lähteissä.+Ettekö+te+lue+mitään+muuta+kuin+tätä+palstaa?+On+totta,+että+Välimeren+seuduilla+käytetään+alkoholia+ja+eletään+varsin+hyvin+ja+pitkään,+mutta+siellä+elämäntavoissa+on+myös+muita+myönteisiä+tekijöitä.+Ja+jos+oikein+sitä+Lancetin+juttua+tulkitsin,+vaikka+siinä+kohtuullisenkin+käytön+kohdalla+pidettiin+syntyneitä+haittoja+saavutettuja+etuja+suuremmiksi,+siinä+taidettiin+myös+todeta,+etteivät+pienet+alkoholimäärät+(<+100g+/+viikko)+ole+merkityksellisiä.+
Jossakin+keskustelussa+veli+v.aari+totesi+fanaattisuuden+olevan+haitallista.+Olen+aivan+samaa+mieltä.++Pidän+adventistien+fanaattisuutta+surkeana+ja+aina+silloin+tällöin+täällä+näkyvää+adventistien+vastustajien+fanaattisuutta+lapsellisena.
Kai
28.08.2018 11:33
4 / 76