Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. "Hurskastelu+on+helppoa,+kun+istuu+nojatuolissa+chattailemassa."Missä+kohtaa+väitin+pystyväni+itse+yhtään+mihinkään?+Ja+mistä+tiedät,+miten+helppoa+tai+vaikeaa+minulla+on?Aloittaja+kirjoitti+yleisellä+tasolla+ja+minä+vastasin+samalla+tasolla.+Kristittynä+kuitenkin+pyrin+siihen,+että+tekstini+ei+vähentäisi+kenenkään+uskoa+Jumalan+mahdollisuuksiin+vaan+toivon+mukaan+lisäisi+sitä.+Mielestäni+uskon+kasvaminen+on+enemmän+kiinni+uskovien+välisestä+viestinnästä+kuin+omista+ponnisteluista.+En+usko+itsensä+hurskaaksi+kasvattamiseen."Tämä+on+se+voitto,+joka+on+voittanut+maailman:+MEIDÄN+uskomme."+1.+Joh.+5:4
  2. Tervehdys,+herrens_tiggare!Lainaus:+"Näin+ollen+päättelen,+että+kuuliaisuus+Jumalalle+on+yhtä+tyhjän+kanssa,+ja+ne,+jotka+pitävät+korkeassa+arvossa+kuuliaisuutta+Jumalalle,+eivät+varmaankaan+ole+täysin+ymmärtäneet+ihmisen+perinpohjaista+turmeltuneisuutta+ja+pahuutta."Väitteesi,+että+kuka+tahansa+voi+tehdä+millaisia+pahuuksia+tahansa+pitää+minunkin+mielestäni+periaatteellisella+tasolla+paikkansa.+Jumalan+valtakunnassa+mitään+ihmisistä+yleisesti+lausuttua+periaatteellista+totuutta+ei+kuitenkaan+voida+noin+vain+soveltaa+kehenkään+yksittäiseen+ihmiseen.+Jokainen+ihminen+on+Jumalan+suunnitelmissa+erikoistapaus,+jonka+mahdollisuudet+toimia+suuntaan+tai+toiseen+riippuu+Jumalan+armoituksesta.+Jos+väitetään,+että+kuka+tahansa+nainen+olisi+ollut+yhtä+lailla+sovelias+Jeesuksen+äidiksi,+tätä+aika+harva+allekirjoittaa.+Tai+että+Aabrahamin,+Daavidin+tai+Mooseksen+tehtävään+olisi+voitu+valita+kuka+tahansa+-+sitäkin+moni+epäilisi.+Valinta+oli+Jumalan+jo+ennen+aikojen+alkua,+joten+hän+johti+asiat+niin+(antoi+rakkaudellisen,+uskolle+kuuliaisen+ympäristön),+että+nämä+ihmiset+sopivat+näihin+tarkoituksiin.Ihmisluonnon+syntisyys+on+ilmeinen+asia,+mutta+sen+kehittyminen+suuntaan+tai+toiseen+riippuu+Jumalan+armoituksesta+-+tai+kirouksesta,+kuten+psalmi+109:6-20+kuvaa.Uskon+kuuliaisuudella+on+siis+merkitystä,+mutta+ei+siinä+mielessä,+että+jumalisesti+elämällä+torjuisimme+nuo+kauheudet,+joihin+periaatteessa+olemme+kykeneviä.+Jos+kuuliaisuus+nähdään+tavoitteellisena+toimintana,+se+kumpuaa+jostain+muualta+kuin+rakkaudesta+Jumalaan."Olkaa+siis+täydellisiä,+niin+kuin+teidän+taivaallinen+Isänne+on+täydellinen."++Matt+5:48
  3. Lainaus:+"Epätoivo+on+aito+umpikuja:+mitään+ulospääsyä+ei+kerta+kaikkiaan+näytä+olevan.+Verrataan+tätä+9/11-iskun+uhrien+tilanteeseen:+kuollako+liekkeihin+vai+hypätäkö+ikkunasta+ja+kuolla?"Tämä+on+hyvä+esimerkki.+Tilanne+oli+konkreettinen+ja+nopea+kuolema+väistämätön.+Kenellekään+ei+tule+mieleen+epäillä,+etteikö+kyse+olisi+aidosta+epätoivosta.+Itsemurhaajilla+on+aika+harvoin+kyse+näin+konkreettisesta+ja+ristiriidattomasta+tilanteesta.+Sairauden+loppuvaiheissa+toki+tilanne+voi+näin+olla,+mutta+käsittääkseni+valtaosa+itsemurhan+yrittäjistä+on+elämän+turhauttamia.+Tänä+päivänä+löytyy+paljon+niitä,+jotka+(toisin+kuin+sinä)+luulevat,+että+elämä+on+annettu+nautittavaksi+ja+elämän+on+tarkoitus+olla+miellyttävää+ja+mukavaa.+Kun+sitten+tällaiseen+(tai+johonkin+muuhun+vinoutuneeseen)+ajattelutapaan+ehdollistunut+ihminen+törmää+vaikeuksiin,+hän+altistuu+väärän+maailmankuvan+tuottamaan+itsemurhariskiin.Samalla+tavalla+meidän+itse+kunkin+pään+sisäinen+maailmamme+voi+olla+ehdollistunut+joihinkin+tiettyihin+asioihin+ilman,+että+nuo+asiat+olisivat+oikeasti+elämälle+välttämättömiä.+Ei+ole+harvinaista,+että+ihminen+huijaa+itseään+luulemaan,+että+juuri+hänen+näkemyksensä+elämästä+on+todellista+elämää.Jeesuksen+seuraaminen+ei+ole+helppoa.+Apostolit+olivat+sitoutuneet+Jeesuksen+agendaan+siinä+määrin,+että+Jeesuksen+kuoltua+Pietarikin+olisi+vallan+hyvin+voinut+ottaa+itsensä+hengiltä.+Hän+ei+sitä+kuitenkaan+tehnyt,+vaikka+inhimillisesti+katsoen+hän+oli+menettänyt+kasvonsa+täydellisesti.+Hän+jaksoi,+koska+porukka+ei+häntä+hylännyt+ja+ennen+kaikkea+koska+Jeesus+oli+jo+etukäteen+valmistanut+häntä:"Simon,+Simon!+Saatana+on+tavoitellut+teitä+valtaansa+seuloakseen+teitä+niin+kuin+viljaa.+Mutta+minä+olen+rukoillut+puolestasi,+ettei+uskosi+raukeaisi+tyhjiin.+Ja+kun+olet+palannut+takaisin,+vahvista+veljiäsi."++Luuk+22:31-32Varsin+lähellä+saattaa+olla+tämä+aika:+"Silloin+on+oleva+suuri+ahdistus,+jonka+kaltaista+ei+ole+ollut+maailman+alusta+tähän+asti+eikä+tule+koskaan+olemaan.+Ellei+niitä+päiviä+lyhennettäisi,+yksikään+ihminen+ei+pelastuisi.+Mutta+valittujen+tähden+ne+päivät+lyhennetään."+Matt+24:21-22Siksi+meidänkään+ei+tule+menettää+toivoamme,+sillä+meillä+on+etuoikeus+rohkaista+toisiamme+ja+pitää+huolta+maahan+painetuista,+murheellisista+ja+heikoista,+jotta+vihollinen+ei+pääsisi+meistä+voitolle.
  4. Tuon+Raamatunlainauksen+yhteydessä+on+turha+taittaa+peistä+luterilaisten,+katolisten+tai+muidenkaan+kirkkokuntien+puolesta+tai+vastaan.Tekstissä+on+kyse+ennen+kaikkea+siitä,+että+mikä+tahansa+Raamatun+Jumalan+kansan+osa+(juutalaiset,+katoliset,+luterilaiset,+helluntailaiset+jne)+voi+palata+Jumalansa+luo.+Sanathan+on+suunnattu+nimenomaan+niille,+jotka+samaistuvat+Raamatun+Jumalan+kansaan:+Jos+sinä+kuulet+(et+kuule)+Herran+SINUN+Jumalasi+ääntä...Lisään+tähän+tekstin+jatkon,+joka+on+mielestäni+sen+tärkein+osa:"Kun+kaikki+tämä+kohtaa+sinua,+siunaus+niin+kuin+kirouskin,+jotka+minä+olen+asettanut+sinun+eteesi,+niin+silloin+sinä+menet+itseesi+kaikkien+kansojen+keskellä,+joiden+luo+Herra,+sinun+Jumalasi,+on+sinut+karkottanut.+Sinä+palaat+Herran,+sinun+Jumalasi,+luo,+ja+sinä+itse+ja+sinun+lapsesi+olette+koko+sydämestänne+ja+koko+sielustanne+hänelle+kuuliaisia+kaikessa,+niin+kuin+minä+tänä+päivänä+sinua+käsken.+Silloin+Herra,+SINUN+Jumalasi,+KÄÄNTÄÄ+SINUN+KOHTALOSI+ja+armahtaa+sinua."+5+Moos+30:1-3
  5. Tarinani+on+pitkä+ja+monivaiheinen.+Se+on+malliesimerkki+siitä,+että+Jumalan+työ+tapahtuu+jokaisessa+eri+tavoin.+Minulla+oli+kyllä+lapsen+usko,+mutta+rippileiri+meni+mitäänsanomattomasti+ja+sen+vetäjien+teeskennelty+heikkous+ärsytti.+Parhaan+ystävän+(=parikymppinen+teol.+opiskelija)+uskoontulo+rytinällä+hämmensi.+Hänen+kauttaan+sain+kokemusta+herätyskokouksista,+joissa+saarnattiin+tulisesti+syntien+parannusta.+Se+lähinnä+kummastutti+ja+ärsytti+ja+sai+minut+päättelemään,+että+Jumala+ei+ole+antanut+meille+järkeä+sitä+varten,+että+heittäisimme+sen+roskiin.Ihmisten+auttamiseen+keskittyvän+työuran+ja+parisuhteen+haasteet+saivat+minut+tutkimaan+erilaisia+henkisiä+oppeja+ja+lukemaan+Raamattua,+joka+ei+siinä+vaiheessa+avautunut.Vähitellen+työn+haasteet+saivat+minut+vakuuttumaan,+että+loppujen+lopuksi+kaikesta+puurtamisesta+jää+käteen+vain+se,+että+olenko+oikeasti+välittänyt+näistä+ihmisistä+vai+ainoastaan+toteuttanut+jotain+kaavamaista+toimintamallia.+Käytännön+kautta+siis+aloin+ymmärtää,+että+lähimmäisen+rakastaminen+on+oleellista.+Niinpä+sitten+eräässä+ei-hengellisesssä+tilanteessa+laukaisin+suustani,+että+en+löydä+elämästä+mitään+muuta+elämisen+arvoista+kuin+sen+rakkauden+etsiminen,+joka+on+ilmoitettu+Raamatussa.+Vaikka+en+ollut+tekevinäni+mitään+uskonratkaisua,+tuon+tilanteen+jälkeen+elämäni+muuttui.+Olin+yhtäkkiä+kaiken+olevaisen+kanssa+sopusoinnussa+ja+ymmärsin,+että+muutoksen+takana+oli+koko+maailman+luoja.+Silti+minulla+on+ollut+hyvin+pitkä+tie+ymmärtää+ja+tunnustaa,+että+kaiken+tuon+takana+oli+juuri+se+Jumala,+joka+sovitti+Jeesuksen+kautta+meidät+kaikki+itsensä+kanssa.+Siinä+sitä+järjenkäyttöä+on+saanut+(ja+saa+edelleen)+harrastaa+enemmän+kuin+mihinkään+muuhun+koko+elämässä.