Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Aikanaan+kaipasin+todisteita+siitä,+että+evankeliumien+käsittämättömät+asiat+voisivat+olla+totta.+Käsiini+osui+tuolloin+kirja+(nimeä+en+enää+muista),+jonka+pohjalta+ymmärsin,+että+tekstien+historiallista+luotettavuutta+voidaan+arvioida+myös+kirjoitusten+psykologista+johdonmukaisuutta+tarkastelemalla.+Ihmiset+nimittäin+mielellään+näkevät+sekä+itsensä+että+erityisesti+arvostamansa+ihmiset+vaaleanpunaisten+silmälasien+läpi+ts.+korostuneen+positiivisessa+valossa.+Varsinkin+kun+joku+halutaan+nostaa+jumalalliseen+asemaan,+totuudellisuus+helposti+unohtuu.+Ihminenhän+odottaa+tiedostamattaan,+että+jumalallinen+täydellisyys+on+niin+ilmeistä,+että+sen+edessä+kaikki+inhimillinen+kalpenee.+Syntyy+kansanliike,+joka+pyrkii+piilottamaan+seikat,+jotka+voisivat+himmentää+liikkeen+kärkihahmojen+luotettavuuden+ja+uskottavuuden+sädekehää.Raamatun+kuvaukset+eivät+mene+tähän+tapaan.+Jeesusta+lukuun+ottamatta+oikeastaan+kaikki+keskeiset+toimijat+tekevät+jossain+vaiheessa+raskaita+virheitä,+eivätkä+kirjoittajat+tätä+piilota.+Mooses+jakelee+kiivastuksissaan+oikeutta+omavaltaisesti+(2.+Moos+2:11-15),+Daavid+ottaa+itselleen+toisen+miehen+vaimon+tapattamalla+ensin+tämän+miehen+(2.+Sam+11),+Pietari+kieltää+Jeesuksen+(Matt+26:33-35,+69-75),+Paavali+vainoaa+seurakuntaa+(Apt+8:1-3).Mikä+selittää,+että+Pietarin+kardinaalimunausta+tai+Paavalin+"epäilyttävää"+menneisyyttä+ei+piiloteta?+Ilmeisin+selitys+on,+että+Raamatun+tekstien+laatijat+eivät+voi+sommitella+omia+tarinoitaan.+He+joutuvat+kirjoittamaan+sen+mitä+tapahtui,+koska+ympärillä+on+niin+paljon+suullisesti+välittynyttä+yhdenmukaista+tietoa+(joka+on+omaksuttu+kymmeniltä+-+sadoilta+silminnäkijöiltä),+että+keksityt+tai+sievistellyt+tekstit+eivät+mene+läpi.Jeesuksen+seuraajat+joutuivat+niin+poikkeuksellisen+pysäyttävien+tapahtumien+vangeiksi,+että+useimmat+heistä+olisivat+pitäneet+häpeällisenä+ruveta+muuntelemaan+totuutta+omaksi+hyödykseen.+Tämä+näkyy+niin+evankeliumien+kuin+Paavalin+kirjeidenkin+tekstistä.+Paavali+ei+suin+surminkaan+uskaltanut+astua+varsinaisten+apostolien+toiminta-alueelle+eli+Jeesuksen+elämän,+ristinkuoleman+ja+ylösnousemuksen+todistajuuteen.+Paavali+piti+omantunnontarkasti+kiinni,+että+hän+pitäytyi+vain+siihen+tarkasti+rajattuun+pakanoiden+evankelistan+tehtävään,+joka+hänelle+oli+henkilökohtaisesti+näyssä+annettu.+Hän+ymmärsi,+että+vain+siten+hän+voi+varmistaa,+että+hän+pysyy+mukana+projektissa.Myös+se,+että+ihmisten+on+vaikea+sijoittaa+evankeliumien+kuvaamia+asioita+omaan+käsitemaailmaansa,+välittyy+teksteistä+mm+siten,+että+nekään+ihmiset,+jotka+olivat+paljon+Jeesuksen+seurassa,+eivät+tahtoneet+päästä+selville+hänestä.+Ihmeet+toki+hämmästyttivät,+mutta+muuten+Jeesusta+oli+mitä+ilmeisimmin+helppo+pitää+tavallisena+ihmisenä,+joka+vain+puhui+hieman+erikoisesti.+Esimerkkinä+hänen+keskustelunsa+Filippoksen+kanssa+juuri+ennen+ristiinnaulitsemista:"Filippos+sanoi+hänelle:+"Herra,+näytä+meille+Isä,+niin+me+tyydymme+siihen."+Jeesus+vastasi:+"Näin+kauan+aikaa+olen+ollut+teidän+kanssanne,+etkä+sinä+tunne+minua,+Filippos!+Joka+on+nähnyt+minut,+on+nähnyt+Isän.+Kuinka+sinä+voit+sanoa:+'Näytä+meille+Isä'?"+Joh+14:8-9Tulee+vaikutelma,+että+kaikkien+niiden,+jotka+tapasivat+Jeesuksen,+oli+aika+mahdotonta+uskoa+Jeesuksen+jumalallisuuteen.+Ja+kuitenkin+tämä+hänen+olemuksensa+erityislaatuisuus+oli+juuri+se+oleellinen+seikka,+jonka+Jeesus+toivoi+kirkastuvan+seuraajilleen.+Se,+että+asian+oivaltaminen+tuotti+vaikeutta,+oli+selvästi+Jeesuksella+tiedossa.+Silti,+vaikka+hän+rohkaisee+uskomaan,+hän+ei+kehota+uskomaan+sokeasti+vaan+kannustaa+kutakin+etsimään+omalle+uskolle+riittävät+perusteet:"Uskokaa+minua,+että+minä+olen+Isässä+ja+Isä+on+minussa.+Jos+ette+muuten+usko,+uskokaa+edes+tekojeni+tähden."+Joh+14:11Tässä+vaiheessa+alan+vähitellen+vetäytyä+tästä+keskustelusta.+Kiitän+kaikkia+kommentoineita,+erityisesti+Quo.Vadista+ja+herrens_tiggarea,+mutta+myös+aloittajaa+"Totuususkovapauttaa"+ja+"iloasuuminussa"+nimimerkkejä+inspiroivasta+seurasta.+Huomenna+lähden+matkalle.+Palaan+ensi+viikolla.+Harkitsen+silloin+uutta+aloitusta+uskon+tiimoilta.
  2. Paavali+toistaa+seurakunnille+evankeliumin+ydinasioita+eli+ristinkuolemaa+ja+ylösnousemusta+sen+tähden,+että+vain+tämän+heidän+puolestaan+tehdyn+sovituksen+nojalla+nuo+vasta+uskoon+tulleet+ihmiset+voivat+vähitellen+omaksua+uuden+Jumalan+lapsen+identiteetin+ja+sen+mukaisen+uudenlaisen+toimintamallin.+Heidän+oli+toistuvasti+harjoiteltava+oppiakseen+näkemään+itsensä+kokonaan+uudesta+näkökulmasta.Ei+Paavali+kiellä+Jeesuksen+ihmeitä+(tapahtuihan+niitä+Paavalin+omassa+toiminnassakin,+vaikkei+hän+niitä+korostakaan;+Room+15:17-19,+2+Kor+12:12).+Hän+vain+jättää+tietoisesti+vetoamatta+niihin.+Jeesus+itsekin+kielsi+toistuvasti+niitä,+jotka+hän+oli+parantanut,+kertomasta+ihmeistä.+Hän+ei+ollut+ensisijaisesti+ihmeidentekijä+vaan+suhtautumis-+ja+toimintamalleissaan+esikuvallinen+ihminen+(=synnitön+Jumalan+poika),+joka+suostui+ottamaan+ihmisten+synnit+kantaakseen."Kompastuskivestä"+Paavali+puhuu+sen+tähden,+että+pelkästään+ihmeisiin+tuijottamalla+juutalaiset+eivät+voineet+päästä+perille+Jeesuksen+todellisesta+merkityksestä.+Ihmeet+eivät+saaneet+heitä+hylkäämään+vanhaa+kaavamaista+uskoaan.+He+näkivät+ihmeidentekijä+Jeesuksessa+korkeintaan+yhden+profeetan+Israelin+pitkässä+profeettaluettelossa.+Myös+tänä+päivänä+löytyy+paljon+ihmeiden+perässä+juoksijoita,+joita+ei+juuri+evankeliumin+ydinsanoma+kiinnosta.Kyllä+apostolien+tekojen+kirjoittaja+mainitsee+Paavalin+julistaneen+evankeliumia:+Apt+14:14-15Raamatun+kirjojen+laatimisjärjestys+on+toki+kiinnostava+aihe.+Se+on+myös+hankala+tutkittava,+sillä+arvioinnissa+on+otettava+huomioon+tuolloin+vallinnut+vahva+suullisen+tiedonvälityksen+kulttuuri:"Painakaa+siis+nämä+minun+sanani+mieleenne+ja+sydämeenne.+Sitokaa+ne+merkiksi+käteenne,+ja+olkoot+ne+nauhassa+otsallanne.+Opettakaa+ne+myös+lapsillenne:+puhukaa+niistä+kotona+istuessanne,+tiellä+kulkiessanne,+makuulla+ollessanne+ja+ylös+noustessanne."+5+Moos+11:18-19
  3. Jos+sijoittaisin+uskoni+Jumalaan+asteikolle+0-100,+toivon,+että+voisin+sijoittaa+sen+mahdollisimman+lähelle+sataa.+Koko+mittaamisen+ajatus+tuntuu+kuitenkin+vieraalta,+sillä+kyse+ei+ole+minulle+yhdentekevästä+asiasta,+jota+voisi+mitata+kuin+etäisyyksiä+tai+lämpötiloja.+Kyse+on+vuorovaikutussuhteesta+-+rakkaussuhteesta.+Jos+olen+avioliitossa,+olen+sitä+sataprosenttisesti.+Jos+olen+puolisydämisesti,+asetan+itseni+vaaravyöhykkeeseen,+että+puolisydämisyyteni+heijastuu+tapaan,+jolla+kohtelen+puolisoani,+ja+tuottaa+ajan+mittaan+juopaa+välillemme.+Vastaavasti+kokosydäminen,+avoin+läsnäolo+lisää+keskinäistä+luottamusta+ja+tuntemusta.+Haluan+siis+kiihkeästi+olla+100%:sti+läsnä.+Rakkaus+tavoittelee+aina+absoluuttista.Olen+lukinnut+muut+vaihtoehdot+pois.+Näin+ei+kuitenkaan+ole+aina+ollut.+Itse+asiassa+kun+Jumala+teki+(vuosien+etsinnän+ja+tutkimisen+jälkeen)+minun+subjektiivisessa+todellisuudessani+tiettäväksi,+että+hän+on+minun+vapahtajani,+jouduin+hankalaan+tilanteeseen,+sillä+maailmankuvassani+tieteelliset,+uskonnolliset,+filosofiset+ja+henkiset+opit+olivat+tuolloin+melko+samalla+viivalla.+En+ollut+suinkaan+valmis+tunnustamaan+näitä+institutionalisoituneiden+uskonsuuntausten+oppeja.+Pulmaksi+muodostui,+että+minulla+oli+kokemus,+mutta+ei+sanoja,+jolla+kertoa+siitä.+Vasta+n+6v+intensiivisen+tutkimisen+ja+selvittelyn+jälkeen+olin+tilanteessa,+jossa+minun+oli+mahdollista+sitoutua+Kristukseen+(ei+kuppikuntiin)+julkisesti.Sen+jälkeen+olen+tietoisesti+valinnut+rakentaa+suhdetta+Jumalaan+-+siis+kerätä+luotettavaa+tietoa+tavasta+elää+hänen+lähellään+ja+vahvistua+siten+uskossa/tiedossa.+Tämä+oli+varsinkin+alkuun+jatkuvaa+kompastelua.+Ajan+mittaan+ympäristöstä+omaksutut+käsitykset+Jumalan+tien+kulkemisesta+ovatkin+sitten+kääntyneet+päälaelleen.+Ja+tämä+siitä+huolimatta,+että+jo+alussa+tiedostin+erittäin+selvästi,+että+se+inhimillisen+tiedon+avulla+hallitseminen,+johon+olin+työssäni+tottunut,+ei+ollut+yhteismitallista+Jumalan+näkökulman+ja+toimintatapojen+kanssa.+Objektiivisena+tieteilijänä+Jumala+ei+minua+tavoittanut,+mutta+subjektiivisena+ja+tarvitsevana+ihmisenä+hän+löysi+minut.+"Taivasten+valtakunta+on+lasten+kaltaisten".+Tasapuolista.
  4. Kiitos+kutkuttavista+kysymyksistä.+Toivottavasti+osaan+vastata+edes+jotenkin+ymmärrettävästi.Ensinnäkään+uskoni+ei+ole+uskottelua.+Usko+ei+ole+myöskään+tunne.+Se+on+vakuuttuneisuutta+asian+todenperäisyydestä.+Kyse+on+pitkälti+vuorovaikutuksesta.+Esimerkkisi+kahden+ihmisen+rakkaudesta+on+oivallinen.Sovellan+ajatusta+tähän+meidän+väliseen+vuorovaikutukseemme+siten,+että+otan+rakkauden+sijasta+tarkastelun+kohteeksi+aitouden,+luotettavuuden+ja+vilpittömyyden.+Keskustelumme+on+edennyt+mielestäni+tavalla,+joka+todistaa,+että+olemme+kumpikin+havainneet+vastapuolella+sellaista+aitoutta,+luotettavuutta+ja+vilpittömyyttä,+että+uskallamme+edetä+keskustelussa+tavallista+pidemmälle.+Emme+pelkästään+toivo,+että+vastapuoli+on+"verraton"+keskustelukumppani,+vaan+meillä+on+omakohtaisia+havaintoja,+joiden+nojalla+käsityksemme+vastapuolesta+alkaa+hiljalleen+tarkentua.+Meille+muotoutuu+omien+havaintojemme+perusteella+siis+jokin+käsitys,+"usko"+siitä+todellisuudesta,+jonka+kanssa+olemme+tekemisissä.+Kyse+ei+siis+ole+vain+uskomuksesta+vaan+kerätyn+tiedon+yhteenvedosta.Tämä+subjektiivisen+arviointitodellisuuden+olemassaolo+ja+vapaus+on+ihmiselle+ensiarvoisen+tärkeä,+etten+sanoisi+pyhä.+Ainakin+itselleni+se+on+ollut+niin+tärkeä,+että+siedän+huonosti+niitä,+jotka+syöttävät+kristinuskoa+pakkopullana,+jota+ei+saa+itse+puntaroida.Kristinuskon+todisteet+ovat+ennen+kaikkea+vuorovaikutteisia.+Eli+siinä+määrin+kuin+toimintani+heijastaa+samaa+mielenlaatua+kuin+Jeesuksella,+olen+todiste+hänestä.+Mutta+älä+luule,+että+yritän+olla+jotenkin+pyhä+tai+jotain.+Paremminkin+kyse+on+läpinäkyvyydestä.+Monestihan+kristityt+yrittävät+hirveästi.+Minulla+se+vaihe+taitaa+olla+jo+aika+lailla+takanapäin.
  5. Kiitos+kysymyksistä.Muita+keinoja:+Korkeampi+yliopistollinen+loppututkinto,+muiden+uskontojen+ja+filosofioiden+tutkiminen,+työskentely+käytännönläheisessä+auttamis/palveluammatissa,+hyvän+tekemisen+harjoitteleminen,+fyysiseen+maailmaan+ja+ihmisen+sisäiseen-+ja+vuorovaikutusmaailmaan+kohdistuvan+tutkimuksen+seuraaminen,+tieteenfilosofian+tuntemus,+Raamatun+tunteminen+ja+sen+tulkintojen+kriittinen+tutkiminen,+ikä+ja+kokemus.+(Näiden+osalta+voin+sanoa+kuin+Paavali;+pidän+niitä+roskana+Kristuksen+tuntemisen+rinnalla)Kysyt:+Miksi+oletat+juuri+tämän+Raamatun+olevan+totta?Vastaan:+En+oleta+mitään.+Keskustelu+yleisellä+tasolla+Raamatun+luotettavuudesta/+epäluotettavuudesta+on+hyödytöntä.+Se+on+tyypillistä+nykyajan+ajattelua,+joka+perustuu+perustelemattomaan+olettamukseen,+että+kaikki+on+otettavissa+haltuun+loogis-objektiivisella+tieteellisellä+ajattelulla.Et+lukenut+tekstiäni+tarkasti.+En+kirjoittanut:+uskon+Raamattuun.+Kirjoitin:+uskon+siihen+Jeesukseen,+joka+puhuu+ja+toimii+Raamatussa.+Jos+haluat+keskustella+hänen+Raamatussa+kuvatuista+puheistaan+ja+toiminnastaan,+ollaan+alueella,+jossa+voin+yrittää+esittää+perusteluja+uskolleni.
  6. Lainaus:+"Agnostisena+ateistina+kun+katselee+uskovien+uskomuksia+niin+tuntuu,+että+teillä+on+kaikilla+vähän+omanlainen,+itsemuokkaama+usko+ja+yhtenäistä+vastausta+ei+aina+saa+edes+helpoista+kysymyksistä.+Kun+vaikka+kysyy+mihin+uskot+ja+miksi?+"Raamatussa+puhuvaan+ja+toimivaan+Jeesukseen+uskovana+kristittynä+olen+ihmetellyt+hyvin+samankaltaisia+asioita.+Varsinaista+keskustelua+on+vaikea+käydä,+toisten+kuunteleminen+ei+onnistu.Se,+että+selviä+vastauksia+on+vaikea+saada,+johtuu+monesti+esim.+siitä,+että+vastaaja+ei+ole+selvittänyt+asioita+itselleen+kunnolla,+mutta+voi+johtua+myös+siitä,+että+kysyjä+ei+halua+kuulla+vastapuolta+vaan+ottaa+totuuden+haltuunsa.+Tämä+totuuden+hallinnointitarve+asuu+muodossa+tai+toisessa+jokaisessa+ihmisessä.On+oleellista+erottaa+subjektiivinen+ja+objektiivinen+todellisuus.+Kun+ihminen+pyrkii+ottamaan+totuuden+haltuunsa,+hän+yleensä+sekoittaa+omat+subjektiiviset+tiedostamattomat+tarpeensa+ja+esioivalluksensa+objektiiviseen+todellisuuteen.+Hän+luulee+voivansa+olla+totuuden+haltija.Tästä+johtuen+kristityn+tai+hindun+oikeammassa+olemisen+kysyminen+on+lähinnä+kompa,+jolla+pyritään+osoittamaan+heikon+ihmisen+tarrautuminen+johonkin+itselleen+tärkeään+epäjohdonmukaisuudeksi,+jollaiseen+objektiivisuuden+ja+logiikan+varassa+elävä+ihminen+ei+halua+sortua.Totuus+todellisuuden+perimmäisestä+luonteesta+ei+ole+kenenkään+hallussa,+ei+kristityn,+ei+hindun,+ei+ateistin,+ei+tieteen.+Todellisuus+on+sitä+mitä+se+on+riippumatta+siitä+mitä+mieltä+minä+siitä+olen.Aluksi+jo+vastasinkin,+mihin+uskon.+Jatkokysymykseesi+"miksi"+vastaan:+koska+hänen+puheensa+ja+tekonsa+ovat+vakuuttaneet+minut.Ai+niin,+se+viimeinen+kysymyksesi:+Ei+lapsuuden+usko+riitä+eikä+oikeuta+tällaisten+näkemysten+esittämiseen.
  7. Kirjoitit: "Raamatun mukaan meillä on vain yksi Jumala,"

Raamattu toki ilmoittaa, että Jumala on yksi. Pelkän ykkösen kautta on kuitenkin aika vaikea tavoittaa Jumalaa. Toki voi rakentaa alttarin, jolle pystytetään no 1, mutta siinäkin vaanii se eksytysriski, että alttarille päätyykin katolisten isien roomalainen ykkönen :)
    Sanat ja numerot ovat loppujen lopuksi symboleja, eivät asia sinänsä. Raamattu puhuu Jumalasta, jota emme voi ottaa haltuumme. Kristuskin on edelleen salaisuus, vaikka evankeliumi onkin julkinen. Joudumme tyytymään siihen, että näiden sanallisten symbolien takana on Jumala, joka ei suostu meidän määritelmiimme. Voimme vain joko tunnustaa tai olla tunnustamatta, että Jumala todella puhuu Raamatun kautta ihmiskunnalle ja sen yksittäisille jäsenille.

Tietomme Jumalasta on täysin sen varassa, mitä hän on nähnyt hyväksi ilmoittaa itsestään. Yksikään tieto hänestä ei ole meidän omin voimin hankkimaamme. Raamatussa hän ilmoittaa itsestään eri puolia vähä vähältä.
    Aluksi Jumala ilmoittaa olevansa Luoja (1Ms 1:1). Seuraavaksi hän paljastaa olevansa HERRA. Abrahamille hän ilmestyi ensin Jumalana, joka esittää kutsun ja antaa lupaukset. Myöhemmin Abraham kuuli Melkisedekiltä, että Jumala on Korkein, taivaan ja maan hallitsija. Sitten Jumala ilmoitti hänelle olevansa Jumala, kaikkivaltias. Raamattu kutsuu häntä myös nimillä:
    Abrahamin, Isakin ja Jaakobin Jumala
    Israelin Jumala
    Jehovah-tsidkenu: Jumala meidän vanhurskautemme
    Jehovah-m'kaddesh: Jumala joka pyhittää
    Jehovah-shalom: Jumala on rauha
    Jehovah-shammah: Jumala on läsnä
    Jehovah-rophe: Jumala parantaa
    Jehovah-jireh: Jumalan huolenpito näkyy
    Jehovah-rohi: Jumala minun paimeneni
    Jehovah-nissi: Jehova minun lippuni
    Immanuel: Jumala meidän kanssamme= Jeesus Kristus

Nämä ovat siis kaikki sanallisia ilmoituksia hänestä. Kun Jeesus tuli maan päälle, Sana tuli lihaksi. Pyhä Henki sanoo hänestä Apostoli Johanneksen kautta: Elämä ilmestyi; ja apostoli Paavalin kautta: Hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti.

Ilmoitus, että Jumala on yksi, löytyy ajalta, jolloin Jumala ylläpiti suhdetta kansaansa lakijärjestelmän kautta. Toisin sanoen sen tosiasian korostaminen, että "Jumala on yksi", on ominaista lakiuskonnollisuudelle. Raamatun alkupuolella ja UT:n puolella tämä näkökulma ei korostu, vaikka se onkin implisiittisesti läsnä.
    Aina kun yhteisössä jokin näkökulma Jumalan olemuksesta korostuu yli muiden, kyseessä on pyrkimys ottaa Jumala haltuun, tehdä hänestä omien himojemme mukainen lakiuskonnon keulakuva. (Esim: Parantajajumalan/ ihmejumalan/ sääntöjumalan/ tai henkijumalan palvojat jne) Silloin sivuutetaan se tosiasia, että me tiedämme Jumalasta vain vähän ja että mitä todennäköisimmin hän tulee ilmoittamaan vielä asioita, joita emme pysty kuvittelemaankaan. Me emme ole Jumalan lahjoittaman ilmoituksen ja elämän hallitsijoita vaan sen vastaanottajia.