Missä kohdin Luther vääristi kristinuskon sanomaa?

fda

Vai oliko hänellä syvällinen ja aito ymmärrys uskosta johon kristitty voi luottaa tänäkin päivänä?

31

236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luther, paitsi tietysti osoitti kristillistämrakkauttaan juutalaisia kohtaan, teki myös oman tulkintansa paimentolaisten satukirjasta.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_and_antisemitism

Lutherin kuvitteli puhdistavansa uskon, mutta ei kyennyt näkemään mielikuvitusjumalansa olemattomuutta ja kyvyttömyyttä. Tuo antisemitismin häpeätahra osoittaa selvästi, että uskonharhassaan ihminen voi tehdä ihan mitä vain, eikä olemattomalla jumalalla ole kykyä hänen oikaisemiseensa tai pysäyttämiseensä.

• Talmudinrakkaus

Luther osoitti saman verran rakkautta juutalaisille kuin mitä juutalaiset, jotka uskovat vielä tänäpäivänä, että heistä jokainen tulee saamaan 2800 orjaa heti kun messias palaa, osoittivat ei-juutalaisille. Tässä on erään oppineen hasidijuutalaisen "antisiionistin" mietteitä asiasta kun häneltä kysyttiin Talmudiin liittyen:
        https://youtu.be/M60FUPVtq9k?t=14m39s

Toinen video jolla Israelin juutalaisilta kysytään kuinka moni heistä uskoo saavansa orjia tulevaisuudessa:
        https://www.youtube.com/watch?v=0Ji_Y7YEbKY

Juutalaisten pyhät kirjat Talmud ja Raamattu lupaavat Jumalan valitsemalle "valitulle kansalle" herruuden kaikkialla maailmassa ja kaikkien ei-juutalaisten alistuvan heidän orjikseen, tästä on juutalaisten pyhissä kirjoituksissa lukuisia kohtia:
        http://josministries.prophpbb.com/topic7609.html

“Nations shall serve you and kingdoms shall bow down to you.” – Genesis 27:29

“For the nation or kingdom that will not serve you will perish; it will be utterly ruined.” – Isaiah 60:12

“For thou art an holy people unto the LORD thy God: the LORD thy God hath chosen thee to be a special people unto himself, above all people that are upon the face of the earth.” – Deuteronomy 7:6

“And I will shake all nations, and the desire of all nations shall come: and I will fill this house with glory, saith the LORD of hosts. The silver is mine, and the gold is mine, saith the LORD of hosts.” – Haggai 2:7-8

“Kings will be your foster fathers, and their queens your nursing mothers. They will bow down before you with their faces to the ground; they will lick the dust at your feet.” – Isaiah 49:23

• fda

Oletko sitä mieltä, että Lutherin ajatus juutalaisten omaisuuden takavarikoimisesta, synagogien ja talmudien poltosta, vapauden riistämisestä ja orjatyöhön laittamisesta olivat oikein mitoitettu vastaus juutalaisten uskonnollisiin ajatuksiin?

• Käsitykseni

Luterilainen kirkko opettaa väärin kasteesta, ehtoollisesta ja Mariasta. Vaikka Luther opetti monissa kohdin hyvin, vainosi hän juutalaisia ja joitakin kristittyjä.

• fda

Kyllä se Kouvolan kokoisen kaupungin verran verta vuodatettiin Lutherin laskuun melkein samantien. Siksi en ymmärrä miten kyseinen henkilö on niin arvostettu että kutsutaan kirkkoa sillä nimellä.

• järeämielipiteeni

Jumalan lähettämä teologinen nero, jota tuossa tilanteessa tarvittiin. Se on todellinen sääli, että hänet on sitten ymmärretty väärin ja monet lahkot alkoivat muodostua.

Siihen aikaan syntyi jo eräs uudestikastajien väkivaltainen lahko, joka yritti ottaa vallan maan päällä, eli tehdä Jumalan valtakunnan maan päälle.

Ei Luther tarkoittanut Raamatun lukua ilman mitään kontekstia tai yhteyttä vanhaan kristikuntaan ja apostoliseen perintöön. Toisille lahkoille sitten itse Raamatun luvusta, ja mitä he vain sieltä päähänsä saivat, itsetarkoitukseksi.

• järeämielipiteeni

korjaan: sieltä päähänsä saivat, tuli itsetarkoitukseksi

• ettäsilleen

Minä olen sitä mieltä, että yhdelläkään uskonpuhdistajalla tai kirkkokunnalla ei ole hallussaan koko totuutta. Mutta kaikilla on totuutta riittävästi, jotta evankeliumin sanoma tulee eläväksi.

Raamattu ei ole koskaan johtanut ketään harhaan, mutta ihmisen egoistiset kuvitelmat johtavat joskus kiertoteille. Ongelmahan lähtee usein siitä, että joku kokee saavansa Jumalalta jonkun ainutlaatuisen ja uuden ilmoituksen. Tai sitten kuvitellaan että oma tulkinta on ainoa ja oikea ja muiden suorastaan eksytystä.

Nöyrä ihminen tutkii asioita, myös muiden saamia ilmoituksia. Nöyrä ihminen ei kuvittele, että vain hän kuulee Pyhän Hengen ääntä.

Jesaja 40: 3 vanha käännös toteaa, että Jumala on tehnyt tiensä sen verran yksinkertaiseksi, ettei siltä eksy hullutkaan. Uusi käännös sanoo, ettei siltä eksy tyhmäkään. Minulle riittää tämä.

• Iloasuuminussa
        ettäsilleen kirjoitti:

Minä olen sitä mieltä, että yhdelläkään uskonpuhdistajalla tai kirkkokunnalla ei ole hallussaan koko totuutta. Mutta kaikilla on totuutta riittävästi, jotta evankeliumin sanoma tulee eläväksi.

Raamattu ei ole koskaan johtanut ketään harhaan, mutta ihmisen egoistiset kuvitelmat johtavat joskus kiertoteille. Ongelmahan lähtee usein siitä, että joku kokee saavansa Jumalalta jonkun ainutlaatuisen ja uuden ilmoituksen. Tai sitten kuvitellaan että oma tulkinta on ainoa ja oikea ja muiden suorastaan eksytystä.

Nöyrä ihminen tutkii asioita, myös muiden saamia ilmoituksia. Nöyrä ihminen ei kuvittele, että vain hän kuulee Pyhän Hengen ääntä.

Jesaja 40: 3 vanha käännös toteaa, että Jumala on tehnyt tiensä sen verran yksinkertaiseksi, ettei siltä eksy hullutkaan. Uusi käännös sanoo, ettei siltä eksy tyhmäkään. Minulle riittää tämä.

Taidat olla oikeassa.

Kunpa saisi aina sen verran viisautta, että tietäisi, mistä kannattaa pysyä erossa. Upeaa olisi, jos vielä pikkuisen siitäkin viisastuisi, että osaisi edistää hyvää.

• ettäsilleen kirjoitti:

Te molemmat nimimerkit "ettäsilleen" ja "iloasuuminussa" taidatte kuulua niiden onnellisten porukkaan, joista Jeesus sanoi:
        "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta." Matt 5:3

• Iloasuuminussa
        EJKR kirjoitti:

Te molemmat nimimerkit "ettäsilleen" ja "iloasuuminussa" taidatte kuulua niiden onnellisten porukkaan, joista Jeesus sanoi:
        "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta." Matt 5:3

Niin olen ollut ymmärtävinäni, että meikeläisen hengenlahjoilla jää raketti ja muut sofistkoituneet jutskat rakentamatta, mutta taivasten valtakuntaan jos pääsen, niin lähden tarvittaessa vaikka näiltä sijoiltani. Jeesukselle kelpaan tällaisena ja Hänellä on aina töitä, johon kelpaan, kun taas tässä maailmassa... O well... Mutta sitä päivää odotellessa, käyn mielenkiintoisia keskusteluja mielenkiintoisten persoonien kanssa ja ehkä välillä opin jotain, jotten kuole tyhmänä. 😇

• proRaamattu

Lutterin uskonpuhdistus oli vain osittainen. Hän puhdisti katolilaisuudesta vain lähinnä anekaupat. Oppi armosta meni liian pitkälle. Luterilaisuus on itse asiassa katolilaisuuden lahko.

Oikea kristinuskon oppi on messiaaninen juutalaisuus, johon kuuluu uskovien kaste. Tätä oppia Raamattu opettaa Uuden liiton oppina.

Luterilaisuus on lähempänä katolaisuutta kuin messiaanista juutalaisuutta.

• luepanetunnarit

Oletko lukenut Tunnustuskirjoja tai mitään Lutherin teoksia. Ei siinä armo liian pitkälle mene, kyllä siellä tuimaa puhetta oli. Eiköhän tämä liian pitkälle mennyt armo ole nykyajan kehitelmiä. Sen lisäksi pitää katsoa sitä aikaa, mitä vasten se on. Katolinen kirkko uhkaili ihmisiä helvetillä ja evankeliumi oli täysin piilossa ja peitossa.

• proRaamattu
        luepanetunnarit kirjoitti:

Oletko lukenut Tunnustuskirjoja tai mitään Lutherin teoksia. Ei siinä armo liian pitkälle mene, kyllä siellä tuimaa puhetta oli. Eiköhän tämä liian pitkälle mennyt armo ole nykyajan kehitelmiä. Sen lisäksi pitää katsoa sitä aikaa, mitä vasten se on. Katolinen kirkko uhkaili ihmisiä helvetillä ja evankeliumi oli täysin piilossa ja peitossa.

Lutter poisti Raamatusta Jaakobin kirjeen ja laittoi sen kirjan liitteeksi. Miksi ihmeessä? Se on samalla tavalla Jumalan Sanaa.

Lainaus: https://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakobin_kirje

"Uskonpuhdistuksen aikana jotkut teologit, erityisesti Martti Luther, väittivät, että kirje on liian puuttellinen ollakseen osa Uuden testamentin kaanonia. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että kirje opettaa, ettei usko yksin ole tarpeeksi pelastukseen. Luther katsoi tämän olevan ristiriidassa hänen opettamansa sola fide (yksin uskosta) -periaatteen kanssa. Tämän pohjalta Luther kutsui Jaakobin kirjettä tunnetusti "olkiseksi epistolaksi", joka ei opeta evankeliumia selkeästi ja oikein. Nykyään useimmat kristilliset kirkot lukevat Jaakobin kirjeen Uuden testamentin kaanoniin kuuluvaksi."

Armo menee Lutterilla ja nykyajan papeilla överiksi. He opettavat niin, että ihmisen teoilla ei olisi mitään merkitystä. Usko Jeesuksen olemassa oloon riittäisi. Tällaisen väärinkäsityksen saa helposti Lutherin ja nykyajan luterilaisten pappien puheista.

Näitä Raamatun kohtia ei juuri koskaan kuule luterilaisten pappien opettavana. Näissä sanotaan, ettei lakia vastaan rikkovat pelastu ja se, että usko on osoitettava teoilla.

Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Jaak 2:14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? 15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, 16 niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat. 17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.

18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani. 19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. 20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön? 21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? 22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi. 23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä. 24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. 25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. 26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

• IsänTahto

> Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

Joh. 6:40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja USKOO häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Ef. 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut USKON kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-ette TEKOJEN kautta, ettei kukaan kerskaisi.

• proRaamattu
        IsänTahto kirjoitti:

> Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

Joh. 6:40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja USKOO häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Ef. 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut USKON kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-ette TEKOJEN kautta, ettei kukaan kerskaisi.

Otat irti asiayhteydesä Raamatun jakeita ja luulet niiden kumoavan Jeesuksen sanoja. Voi sinua. Teet vähän kuin Lutter, että haluat laittaa oman käsityksi vastaiset Raamatun jakeet pois. Taivaan Isän tahto on, että noudatat lakia. Siis näin on. Jeesus opetti niin ja sanoi, ettet pääse Taivaaseen jos et noudata paremmin Jumalan tahtoa, kuin mitä papi tekevät:

Mt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

Hepr 5: 8 Vaikka hän oli Poika, hän joutui kärsimyksistä oppimaan, mitä on kuuliaisuus. 9 Kun hän oli saavuttanut täydellisyyden, hänestä tuli iankaikkisen pelastuksen tuoja, kaikkien niiden pelastaja, jotka ovat hänelle kuuliaisia.

• IsänTahto

On hyvä pyrkiä noudattamaan lakia, mutta kukaan (paitsi Jeesus) ei sitä pysty tekemään täydellisesti. Sehän oli niin, että joka rikkoo lakia yhdessä kohti, on syyllinen kaikissa kohdissa. Tämä taas johtaa Kristuksen ja armon luokse. Kristus täytti lain puolestamme ja me saamme vanhurskauden vain ja ainoastaan uskomalla Hänen sovitustyöhönsä. Tekoihin perustuva pelastusoppi on katolisuutta.

1. Kor. 1:30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi

• IsänTahto

Mieti tätäkin:

19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
        20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
        21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
        28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
        29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
        30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
        31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

• fda

Luther halusi poistaa useampiakin kirjoja raamatusta. Esim. Pietarin toinen kirje oli selkeä väärennös ja kyseenalaistettu heti alusta asti.

• proRaamattu
        IsänTahto kirjoitti:

Mieti tätäkin:

19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
        20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
        21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
        28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
        29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
        30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
        31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

Jakeessa 31 sanotaan, että Paavali tarkoittaa kaikella tällä sitä, ettei lakia ole kumottu. Kun Paavali puhui lain alla olevista, niin hän tarkoitti juutalaisia ilman Messiasta. Jae 31 selventää asiaa niin, ettei Paavali kumoa lakia, vaan vaatii sen nuodattamaista.

• IsänTahto

Mihin sinä oikein pyrit?

• alfa123om2222

Daniel 11:

33 Kansan oikeat opettajat neuvovat monia, mutta kauan heitä sorretaan miekalla ja tulella, vankeudella ja ryöstöllä. 34 Keskellä sortoa he saavat apua, mutta vain vähän, ja monet liittyvät heihin petollisesti. 35 Oikeista opettajista jotkut lankeavat, ja niin heidät kaikki seulotaan, sulatetaan ja puhdistetaan lopun ajaksi, sillä vielä on aikaa määrähetkeen.

kauan sorretaan eli 1000 vuotta

1000 - 1250 miekalla
      1250 - 1500 tulella

keskellä sortoa 1500 VÄHÄINEN APU = LUTHER

1500 - 1750 vankeudella
      1750 - 2000 ryöstöllä

Eli vähän saivat oikeat apua inkvisitiota vastaan. Auttajiin monet (keskiluokka) liittyvät petollisesti. Lankeaa jotkut oikeista myös.

Luther ei voinut sille mitään, että porvaristo oli jo Magna Chartan allekirjoittanut ja järjesti Vallankumouksen, Liittojen purun sekä Hitlerin pettäen uskonpuhdistuksen.

• LutherinJälkeen

Kaikki erehtyvät jossain.

Lutherista en sanoisi ensimmäiseksi, että hän vääristi Raamatun sanoman. Ennemminkin niin, että hän ei oikaissut läheskään kaikkia katolisen kirkon aiheuttamia vääristymiä.

Joten jos joillekin Lutherin määrittelemät asiat ja opit ovat korkein auktoriteetti Raamatun jälkeen, niin luultavasti hän ei ota vastaan niitä opetuksia, joiden kautta Jumala on "puhdistanut uskoa" Lutherin jälkeen.

• LutherinJälkeen

Mutta sen vielä lisään, että oman aikansa vääristymiin verrattuna Luther on ollut kaikkien aikojen suurimpia uskonpuhdistajia.

Uskonpuhdistajillekin voi käydä silti niin kuin kävi Israelin (tarkoitan pohjoista valtakuntaa) uskonpuhdistuksissa: Luovuttiin tietynlaisesta epäjumalanpalveluksesta mutta ei kuitenkaan luovuttu synneistä, joihin Jerobeam oli kansan johdattanut. Eli nähdään räikeimmät epäkohdat mutta ollaan niin totuttu joihinkin "pienempiin" vikoihin, että ei osata puuttua niihin.

Tosin voi olla, että jos Luther olisi mennyt uskonpuhdistuksessaan pidemmälle, niin hänellä ei olisi ollut enää maallisia puolustajia, ja kokonaisia valtakuntia koskettanut uskonpuhdistus olisi jäänyt toteutumatta.

• Luther oli se ilmestyskirjan enkeli, joka saarnasi iankaikkista evankeliumia, kaikille kansoille. Hän käänsi mm. Raamatun kansankielelle, paavinkirkon pimityksestä, ettei ollut laiska mies.

Juutalaisiin hän suhtautui evankeliumin vihollisina, ja toivoi heidän kääntyvän.

• fda

Lutherin sanoja hänen kirjastaan:

"Jos minun pitäisi kastaa juutalainen, veisin hänet Elben sillalle, sitoisin kiven hänen kaulaansa ja työntäisin hänet jokeen sanoen: 'Kastan sinut Aabrahamin nimeen".

https://www.netikka.net/mpeltonen/luther.htm

Ei hän heitä olisi halunnut käännyttää kun vaihtoi ajatuksensa rotuvihaksi.

• uskonsotaa
        fda kirjoitti:

Lutherin sanoja hänen kirjastaan:

"Jos minun pitäisi kastaa juutalainen, veisin hänet Elben sillalle, sitoisin kiven hänen kaulaansa ja työntäisin hänet jokeen sanoen: 'Kastan sinut Aabrahamin nimeen".

https://www.netikka.net/mpeltonen/luther.htm

Ei hän heitä olisi halunnut käännyttää kun vaihtoi ajatuksensa rotuvihaksi.

Luther kävi keskusteluja juutalaisten rabbien kanssa. Kävi ilmi, ettei kumpikaan osapuoli luopuisi näkemyksistään. Varmaan Luther tunnisti rabbien ajattelussa paljon samaa, minkä hän entisenä augustiinolais-sääntökunnan jäsenenä omaksunut uskonkappaleikseen. Rabbiininen juutalaisuus oli ja on jatkanut ikivanhaa kulttia, joka periytyy Babyloniasta ja samoin tekee katolinen kirkko, kuten myös sen piskuinen tytär luterilainen kirkko. Joten, näiden keskustelujen rabbien kautta Luther todennäköisesti tunnisti oman kultillisen uskonluonteensa, muttei kyennyt olemaan sen kanssa sinut ja alkoi vihaamaan sitä tahoa, joka oli toiminut kultin välittäjänä. Vihan siemenestä kasvoi vihaa, pyhää viileää ja harrasta vihaa, joka vaati "harmonian" ja oikeaoppisuuden palauttamista väkivallan keinoin.

• 3-sammakkoa

Luther ei ollut se keskitaivaalla lentävä enkeli, jolla on iankaikkinen evankeliumi julistettavana kaikille kansoille, kielille, kansanheimoille ja suvuille. (Ilm 14:6-8) Luther julisti väärennettyä evankeliumia, jossa Jeesus on korotettu isän vertaiseksi Jumalaksi ja riistetty isältä kunnia poikansa pelastamisesta kuolemalta ja maailman luomisesta. Luther piti kiinni katolisista harhaopeista: usko kolmiyhteiseen jumalaan, ikuiseen piinahelvettiin ja sakramentteihin.

Luther oli kristittyjen vainooja ja massamurhaaja, sillä hän käski tappaa eri tavalla Jeesukseen ja Jumalaan uskovat baptistit ja antitrinitaarit.

http://www.inri.fi/kaste/luther.htm
        http://www.inri.fi/jumala/index.htm#uutta
        http://www.inri.fi/oppi/helvetti.htm

Keskitaivaalla lentävä enkeli julistaa apostolien tuntemaa evankeliumia, jossa jeesus kristus kuvataan vanhurskaana miehenä, jonka Jumala on herättänyt ylös kuolleista ja Jumalaksi sekä kaiken luojaksi sanotaan vain isää Jumalaa, ei poikaa tai pyhää henkeä yhdessä isän kanssa. (Apt 4:24-31; 17:22-31; Ilm 4:8-11; 14:6-8)

• Silmäpari

Vain Raamatun Jeesukseen luottamalla ja häntä seuraamalla voi pelastua. Pelastusta ei voi taata minkään seurakunnan jäsenyydellä eikä keneenkään Raamatunselityksen auktoriteettiin ripustautumalla.

• 3-sammakkoa

Luther oli katolinen pappi ja jäi katolisen harhaopin valtaan, niin että uskoi kolmiyhteiseen jumalaan, sakramentteihin ja ikuiseen piinahelvettiin, jotka ovat pakanuudesta juutalaisen farisealaisuuden kautta kristikuntaan tullutta taikauskoa, eivät Jumalan ilmoittama totuus. Luther vainosi eri tavalla Jeesukseen ja Jumalaan uskovia kristittyjä (anabaptisteja ja antitrinitaareja), niin että käski tappaa heidät.

Luther oli kristittyjen vainooja ja massamurhaaja.

http://www.inri.fi/kaste/luther.htm

• fda

Näistä kristittyjen vainoistahan luterilainen kirkko pyysi parisen vuotta sitten anteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      136
      5761
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      175
      3404
    3. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      28
      2607
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      464
      2503
    5. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      201
      2295
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      181
      1852
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      125
      1437
    8. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      36
      1222
    9. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      50
      1103
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      1026
    Aihe