Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Itse asiassa niissä puhutaan eri asioista. Kylväjävertaus puhuu nimenomaan Jumalan sanan avautumisesta ja uskoon tulosta ja sen vahvistumisesta. Heprealaiskirjeen painopiste on luopumisessa.

Asiaa auttaa ymmärtämään tämä:
    "Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt." Matt 11:28-30
    Tässä on kaksi kutsua, 'tulkaa minun luokseni' ja 'ottakaa minun ikeeni ja oppikaa'.
    1. Se, joka tulee Jeesuksen luo, tulee uskoon. Uskoontulon jälkeen on tärkeä tutustua Raamattuun, jotta tietäisi, mihin on oikein ryhtynyt. Aloittajan kysymys on tyypillinen vasta uskoon tulleen ja uskon perusteita selvittävän ihmisen kysymys.
    2. Ikeen ottaminen ja oppiminen on sitten jo paljon tietoisemmin Kristuksen seuraamiseen johtava ja aikaa vievä prosessi, johon suuri osa kristityistä ei koskaan ryhdy. Kyse on laaja-alaisesta Kristukseen kasvamisesta.

Kylväjävertauksessa puhutaan lähinnä asioista, jotka liittyvät 'tulkaa minun luokseni' kutsun oikein kuulemiseen ja ymmärtämiseen.
    Heprealaiskirjeessä taas puhutaan ihmisistä, jotka ovat jo aikaa sitten tulleet Jeesuksen luo ja jotka ovat jo pitkään kasvaneet hänen tuntemisessaan, saaneet hengellistä vastuuta seurakunnassa ja oppineet ymmärtämään, mitä on hänen ikeensä ottaminen.
  2. "Selkein johtopäätös näin uskontoja sivusta seuraavana on, että jotkut uskonnot ovat samasta jumalasta lähtöisin tai peräti kaikki."

Ajattelin aikaisemmin itse samansuuntaisesti. Puhuin yleisesti lähimmäisenrakkauden puolesta, mutta en halunnut leimautua mihinkään institutionalisoituneeseen poppooseen. Ehkä olisin rakennellut käsityksiäni edelleen samaan suuntaan, mikäli se Jumala, joka on luonut kaikki maat kansat, ei olisi vienyt minua ovelle, josta kulkeminen avasi valtavan vapauden selvittää tuota vyyhteä. En siis kuulu niihin kristittyihin, jotka eivät noteeraa eri uskomusten ja uskonnollisuuksien yhtäläisyyksiä ja erilaisuuksia. Päinvastoin. Niiden äärellä olen viettänyt vuoden jos toisenkin. Mutta niistä puhuminen se vasta monisyinen juttu onkin.