Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. No tarkennetaan:
    todisteita, joita jokainen lukutaitoinen ja Raamattua lukemaan viitsivä voi löytää.
  2. Itse asiassa niissä puhutaan eri asioista. Kylväjävertaus puhuu nimenomaan Jumalan sanan avautumisesta ja uskoon tulosta ja sen vahvistumisesta. Heprealaiskirjeen painopiste on luopumisessa.

Asiaa auttaa ymmärtämään tämä:
    "Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt." Matt 11:28-30
    Tässä on kaksi kutsua, 'tulkaa minun luokseni' ja 'ottakaa minun ikeeni ja oppikaa'.
    1. Se, joka tulee Jeesuksen luo, tulee uskoon. Uskoontulon jälkeen on tärkeä tutustua Raamattuun, jotta tietäisi, mihin on oikein ryhtynyt. Aloittajan kysymys on tyypillinen vasta uskoon tulleen ja uskon perusteita selvittävän ihmisen kysymys.
    2. Ikeen ottaminen ja oppiminen on sitten jo paljon tietoisemmin Kristuksen seuraamiseen johtava ja aikaa vievä prosessi, johon suuri osa kristityistä ei koskaan ryhdy. Kyse on laaja-alaisesta Kristukseen kasvamisesta.

Kylväjävertauksessa puhutaan lähinnä asioista, jotka liittyvät 'tulkaa minun luokseni' kutsun oikein kuulemiseen ja ymmärtämiseen.
    Heprealaiskirjeessä taas puhutaan ihmisistä, jotka ovat jo aikaa sitten tulleet Jeesuksen luo ja jotka ovat jo pitkään kasvaneet hänen tuntemisessaan, saaneet hengellistä vastuuta seurakunnassa ja oppineet ymmärtämään, mitä on hänen ikeensä ottaminen.
  3. "Mitenkä hän muka on kätketty?"

Hän ei ole kätketty, mutta Herruus on. Vai väitätkö, että enemmistö kristityistä käyttäytyisi Kristuksen kärsivällisyydellä, lempeydellä ja rakkaudella ja todistaisi siten, että he pitävät Kristusta oikeasti Herranaan?

"Suurin uskonto maailmassa"
    Totta. Siinä juuri Raamatun ennustukset toteutuvat paremmin kuin minkään muun uskonnon. Valitettavasti suuruus on pääasiassa sosiaalista perinnettä ym soopaa, kuten fundamentalistista lakiuskoa, evoluutio- keskustelun vastustamista jne

"Sanomasi perusteella muiden kansojen jumal ilmoitukset on päteviä, eli kristittyjen täytyy ne tunnustaa"
    Ulkopuoliseksi olet aika innokas määräilemään mitä kristittyjen tulisi tehdä.

"Sinäkään tuskin kehtaat väittää, ettet olisi muslimi, hindu tai mikä lie, jos olisit niiden vaikutusalueelle syntynyt ja väittäisit uskoasi ja jumalaasi ainoaksi oikeaksi."

Se mitä kukin omaksuu kasvuympäristöstään on eri asia, mihin sitten aikuisena kriittisen tarkastelun perusteella päätyy. Itse olen käynyt tätä "mikä on oikeasti totta" prosessia vuosikymmenet ja voin sanoa, että liityn siihen Jeesukseen, joka ilmoitetaan Raamatussa, mutta en minkään suuntaiseen kristilliseen instituutioon.

Muualla kasvaneena voisin kuvitella olevani kyseisen uskontoperinteen voimakas kritisoija, jollen peräti vastustaja, aivan kuten täälläkin suhtaudun kristilliseen manipulatiiviseen perinteeseen hyvin nihkeästi.