Miksi kristityn kanssa uskon asioista kriittiseen sävyyn keskusteleminen on kuin seinälle puhumista? Varsinkin kun keskustellaan netin keskustelupalstoilla, on tämä ilmiö kovin tuttu.
Olen nähnyt monta keskustelua menevän jotakuinkin näin:
1. Joku esittää kysymyksen, joka on kohdistettu uskoville kristityille, joka käsittelee esimerkiksi kristinuskon mielekkyyttä tai uskoa ylipäätänsä.
2. Kristitty uskova vastaa kysymykseen monesti sanomalla, että Raamattu on totta, kristinusko on totta, Jeesus on todellinen jne. ilman minkäänlaisia perusteluja asiaan.
3. Uskontokriittinen keskustelija pyytää asiaan perusteluja.
4. Uskova siteeraa jotain kohtaa Raamatusta.
Mitä helvettiä se Raamattu muka todistaa? Yhtä hyvin minä voin painattaa kirjan, jossa sanotaan, että Sarvipää kävi eilen minun luonani ja sanoi, että palvomalla häntä pelastut.
Olen yrittänyt saada selville ihmisten uskon perusteita, mutta se on lienee turhaa, kun aina vain tulee niitä Raamattulainauksia, ilman että edes selitettäisiin mitään sen tarkemmin.
Ovatko uskovaiset vain aivopestyjä ja menevät omiensa mukana välittämättä sen kummemmin asian järjellisyydestä? Ovatko uskovaiset vain typeryksiä, jotka eivät osaa perustella asioitaan mitenkään?
Kuin seinälle puhuisi
53
496
Vastaukset
- seinä-vastaus
Mites kun puhut epäuskoiselle.
Tuntuuko silloinkin kuin seinälle puhuisi,
vai tuntuuko, että saat sieltä sellaisia vastauksia joita toivoitkin saavasi?
Kertomuksesi perusteella oet saanut vastauksia uskovilta.
Seinä , tai oikeimmin muuri on sinussa, kun torppaat saamasi vastaukset.
Rukoile vilpittömasti viisautta ja ymmärrystä, niin tulet huomamaan jotakin.
Kokeile."Mites kun puhut epäuskoiselle.
Tuntuuko silloinkin kuin seinälle puhuisi,"
Ei yleensä. Näillä niinkutsutuilla epäuskoisilla on hyvin monesti järkevät perustelut omaan epäuskoisuuteensa.
"Kertomuksesi perusteella oet saanut vastauksia uskovilta."
Kyllä, perustelemattomia, typeriä raamattusitaatteja yleensä. Ne eivät ole koskaan vastanneet minun esittämiini kysymyksiin, vaan ovat lähinnä pelkkää huuhaata.
"Seinä , tai oikeimmin muuri on sinussa, kun torppaat saamasi vastaukset."
Vika onkin minussa? Kukaan uskova ei yleensä halua selventää tai perustella vastauksiaan minulle tarvittavan hyvin, onko sekin minun vikani?
"Rukoile vilpittömasti viisautta ja ymmärrystä, niin tulet huomamaan jotakin."
En rukoile.
"Kokeile. "
En kokeile.
- vanha ja vakaa
Aivopesu ja pelko sen perustelemattomuuden saa aikaan. On tehty tutkimus jonka perusteella ateisitit ovat uskovaisia älykkäämpiä.
Raamattuhan nyt on itämainen tuhannen ja yhden yön satukirja jonka valheet on tuotu väkisin miekan voimalla meille suomalaisillekkin. Esi-isiemme oma usko on samalla poljettu lokaan.- metsä vastaa
Sitten ihmetellään, miksi uskovat ovat nihkeitä keskustelemaan asioista.
- en ymmärrä
Aivopesu ja pelko sen perustelemattomuuden saa aikaan. On tehty tutkimus jonka perusteella ateisitit ovat uskovaisia älykkäämpiä.
Miksi sitten erilaisia professoreja, luokanopettajia ja muita on tullut uskoon jos sinä koneellasi lihova henkilö luulet olevasi viisaampi vain koska olet ateisti? - valehtelet siis
Raamattuhan nyt on itämainen tuhannen ja yhden yön satukirja jonka valheet on tuotu väkisin miekan voimalla meille suomalaisillekkin. Esi-isiemme oma usko on samalla poljettu lokaan.
Vastaus: EI pidä paikkaansa, minä itse asiassa olen lukenut kaikki tuhannen ja yhden yön tarinat jo lapsena eikä se ole mikään viisas kirja, Raamatulla ei ole mitään tekemistä satujen kanssa! - vanha ja vakaa
en ymmärrä kirjoitti:
Aivopesu ja pelko sen perustelemattomuuden saa aikaan. On tehty tutkimus jonka perusteella ateisitit ovat uskovaisia älykkäämpiä.
Miksi sitten erilaisia professoreja, luokanopettajia ja muita on tullut uskoon jos sinä koneellasi lihova henkilö luulet olevasi viisaampi vain koska olet ateisti?en minä ole viisas mutta en niin tyhmä että antaisin uskonnon kusettaa itseäni.
Tiedätkö mitä Albert Einstein sanoi uskonnoista?
Olen inkarnaattori. - vanha ja vakaa
valehtelet siis kirjoitti:
Raamattuhan nyt on itämainen tuhannen ja yhden yön satukirja jonka valheet on tuotu väkisin miekan voimalla meille suomalaisillekkin. Esi-isiemme oma usko on samalla poljettu lokaan.
Vastaus: EI pidä paikkaansa, minä itse asiassa olen lukenut kaikki tuhannen ja yhden yön tarinat jo lapsena eikä se ole mikään viisas kirja, Raamatulla ei ole mitään tekemistä satujen kanssa!mitä viisautta raamatussa on jota ei olisi muualla kirjoitettu?
- seinä vastaa
Raamattu on täynnä pelkkiä satuja ja taruja, kuvitteellisia henkilöitä ja kertomuksia.
Seuraavia henkilöitä ei ole koskaan ollut olemassa:
Aabraham
Jaakob eli Israel (Jaakobin jälkeläisiä eli Israelin kansaa ei ole olemassa)
Mooses
Daavid
Jeesus
apostolit
Jeesus-niminen mies ei ole koskaan elänyt, kuollut ristillä ja noussut ylös kuolleista. Apostoleita ei ole ollut olemassakaan. Joku on keksinyt sadun, että joku Jeesus kuolisi ristillä ja nousisi ylös, mutta sellaista ei ole tapahtunut eikä näitä henkilöitä ole ollut olemassa.
Uuden testamentin kirjeetkin ovat fiktiota: eivät ne ole todellisia kirjeitä vaan jonkun keksimän sadun jatko-osia. Tämä tuntematon kirjoittaja on keksinyt kirjeenvaihdon, jossa kerrotaan jonkun muka Jeesus-nimisen miehen synnittömästä elämästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta, mutta todellisuudessa kukaan ei ole nähnyt Jeesusta elävänä, kuolleena tai ylösnousseena, koska kyse on pelkästä fiktiosta.
Tiede on todistanut jo aikoja sitten, että koko Raamattu on pelkkää satua.- Ovara puussa
Siis mikä tiede näin on todistanut? Saisinko linkin tuohon tutkimukseen?
- linkki löytöihin
Ovara puussa kirjoitti:
Siis mikä tiede näin on todistanut? Saisinko linkin tuohon tutkimukseen?
On löydetty arkelogian löytöjä joka liittyvät Raamattuun:
http://www.netikka.net/mpeltonen/arkeologia2.htm - on löydetty!
linkki löytöihin kirjoitti:
On löydetty arkelogian löytöjä joka liittyvät Raamattuun:
http://www.netikka.net/mpeltonen/arkeologia2.htm"Raamattu on täynnä paikannimiä, henkilönimiä ja sotakuvauksia. Onko kyseessä todellisen vai fiktiivisen historian kuvaus?
Ensin on sanottava, että useimmat Raamatussa mainitut paikkakunnat on kaivauksissa löydetty ja niissä on ollut asutusta Raamatun kuvaamana aikana (esim. Aharonin kirjassa The Land of the Bible on viittauksia yli 2000 paikannimeen ja kirjassa on yli 1200 raamatunkohtaviitettä). Useat Raamatun kertomat sodat on dokumentoitavissa kaivauskerrostumien perusteella (esim. Hasorin tuho 1200-luvulla eKr., Lakisin taistelu vuonna 701 eKr., Jerusalemin hävitys 586 eKr. jne.). Jopa joidenkin Raamatun henkilöiden nimet on löydetty piirtokirjoituksista (esim. Mesa Moabin kuningas, Ahab Israelin kuningas, useat Assyrian hallitsijat, kuningas Hiskia, jopa Bileam Beorin poika, Baaruk Nerian poika ja viisi muuta Jeremian aikalaista sinettileimoista sekä uusimpana vähän kiisteltykin Daavidin nimilöytö Danin stelassa; Uuden testamentin henkilöistä on löydetty mm. Pontius Pilatuksen ja Kaifaan nimet). - arkeologiaa
on löydetty! kirjoitti:
"Raamattu on täynnä paikannimiä, henkilönimiä ja sotakuvauksia. Onko kyseessä todellisen vai fiktiivisen historian kuvaus?
Ensin on sanottava, että useimmat Raamatussa mainitut paikkakunnat on kaivauksissa löydetty ja niissä on ollut asutusta Raamatun kuvaamana aikana (esim. Aharonin kirjassa The Land of the Bible on viittauksia yli 2000 paikannimeen ja kirjassa on yli 1200 raamatunkohtaviitettä). Useat Raamatun kertomat sodat on dokumentoitavissa kaivauskerrostumien perusteella (esim. Hasorin tuho 1200-luvulla eKr., Lakisin taistelu vuonna 701 eKr., Jerusalemin hävitys 586 eKr. jne.). Jopa joidenkin Raamatun henkilöiden nimet on löydetty piirtokirjoituksista (esim. Mesa Moabin kuningas, Ahab Israelin kuningas, useat Assyrian hallitsijat, kuningas Hiskia, jopa Bileam Beorin poika, Baaruk Nerian poika ja viisi muuta Jeremian aikalaista sinettileimoista sekä uusimpana vähän kiisteltykin Daavidin nimilöytö Danin stelassa; Uuden testamentin henkilöistä on löydetty mm. Pontius Pilatuksen ja Kaifaan nimet).Tutkijoiden enemmistö myöntää, että evankeliumien kirjoittajien on täytynyt olla niiden tapahtumien aikaan ja kyseisissä paikoissa eläneitä ihmisiä, koska he tiesivät niin yksityiskohtaisen tarkasti kaiken: paikkakuntien nimet, vesistöt, kukkulat, kasvillisuuden, henkilöiden nimet ja arvonimet, rakennukset, paikalliset tavat, käytössä olleet raha- ja mittayksiköt sekä monet muut seikat, jotka arkeologia on nyttemmin vahvistanut. Kuten esim. sen, että hautojen suulla oli usein raskas kivi ja että sinne sisään päästäkseen joutui kumartumaan.
Uuden testamentin ajan arkeologisista löydöistä voistaisiin mainita mm. Nabluksessa oleva Syykarin kaivo, Pietarin kodin rauniot Kapernaumissa, Kesareasta löydetty kivipaasi, johon on hakattu Pontius Pilatuksen nimi, Betesdan lammikko, Nasaretin kylä sekä ylipappi Kaifaan maalliset jäännökset. Muita huomattavia löytöjä ovat Aleppon koodeksi ja raamatulliseen viitekehykseen liittyvät muinaisen Eblan arkistot.
Kristinusko erottuu muista maailman uskonnoista juuri historiallisen luonteensa vuoksi. Kaikki Kreikan, Rooman Egyptin, Intian, Persian ja yleensä itämaiden uskonnot perustuivat ajattelulle ja mietiskelylle eivätkä yrittäneetkään luoda itselleen historiallista perustaa.
http://www.netikka.net/mpeltonen/arkeologia2.htm - Ovara puussa
linkki löytöihin kirjoitti:
On löydetty arkelogian löytöjä joka liittyvät Raamattuun:
http://www.netikka.net/mpeltonen/arkeologia2.htmKyselin linkkiä tutkimukseen, joka todistaisi Raamatun olevan satua. Sellaista en vielä saanut. Enkä varmaan saakaan.
- Naulan kantaan!
Uskovaiset eivät kestä minkäänlaista kritiikkiä uskonnostaan vaikka se olisi kuinka aiheellista.
Tämä johtuu siitä että heidän uskonsa lähde pyhä kirja nimeltään raamattu on ristiriidassa itsensä kanssa.
Kyllähän mikä tahansa asia saadaan näyttämään kauniilta kun poimitaan vain ne kohdat jotka sopivat omiin tarkoitusperiin, mutta kohdat jotka puhuvat omia tarkoitusperiä vastaan laikaistaan tylysti maton alle.
Esimerkkinä edellämainitusta: Uskovaiset saarnaavat kuinka heidän vakavasti sairas läheisensä parantui esirukousten avulla. Entäpä sitten ne kerrat kun "rukouksiin ei vastatakaan"? Esimerkiksi kun viaton pikkulapsi kuolee syöpään! Tällöin ovat uskovaiset hiljaa tai rupeavat puhumaan ympäripyöreitä: Se oli Jumalan tahto jne...
Ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset koska eihän kukaan täysijärkinen ihminen perusta elämäänsä esim. satukirjaan kolmesta iloisesta rosvosta Kardemumman yössä.- seinääkö tässä?
Joitakin esimerkkejä:
Pilatuksen vaimo.
Matteuksen evankeliumissa kerrotaan, että Pontius Pilatuksella oli vaimo mukanaan Juudeassa. Tämä yksityiskohta aiheutti paljon polemiikkia, kunnes saatiin selville, että se heijastaa historiallista todellisuutta. Vähän ennen Jeesuksen aikoja roomalaiset virkamiehet olivat saaneet luvan viedä myös perheensä virkapaikkoihinsa maakuntiin, kun se sitä ennen oli kiellettyä.
Kyproksen käskynhaltija.
Apt. 13: luvussa kerrotaan Kyproksen käskynhaltijasta (proconsul) Sergius Pauluksesta. Ja arvostelijat hykertelivät käsiään vahingoniloisina, sillä Rooman Kyproksen edustajana hänellä olisi säännönmukaisesti ollut oikeus arvonimeen "propraetor". Sitten löytyi Pafos-saaren länsiosasta roomalaisaikainen kaiverrus, jossa juuri Sergius Paulukseen liitetään maininta "proconsul".
Tessalonikan hallitusmiehet.
Apostolien teot käyttää Tessalonikan hallitusmiehistä nimitystä "polytarchos", jota ei tunnettu mistään muualta. Sitä pidettiinkin täysin keksittynä kunnes viime aikoina (ennen vuotta 1980) suoritetuissa kaivauksissa on löydetty lähes parikymmentä kaiverrusta, joissa Tessalonikan hallitusmiehiä kutsutaan juuri tuolla nimellä.
Muita yksityiskohtia.
Apostolien teot tietävät senkin, että Efesossa kulttimenoja ja näytöksiä johtavia lainoppineita kutsuttiin nimellä "asiarchos" ja että saman kaupungin päällikköä, joka myös toimi yleisenä notaarina, kutsuttiin "kansleriksi", että Claudius Lysias oli päällikkönä ("kohortin tribuuni") Felixin aikaisessa Jerusalemissa ja että monimutkaisten hallinnollisten järjestelyjen jälkeen Akaian maakunnasta vsta 44 Jkr. lähtien tuli "prokonsulimaakunta", jota siis hallitsi käskynhaltija, "proconsul" ... ja että hänen nimensä Paavalin sinne saapuessa oli Gallion. Historiantutkimus ja arkeologia ovat säännöllisesti todenneet nämä tiedot paikkansapitäviksi.
Betesdan lammikko ja pylväskäytävä.
"Ja Jerusalemissa on Lammasportin luona lammikko, jonka nimi hebreankielellä on Betesda, ja sen reunalla on viisi pylväskäytavää" (Joh.5)
On mahdotonta pitää lukua kaikista niistä mytologisista tulkinnoista, joihin nämä sanat ovat antaneet virikkeen. Joka tapauksessa allas viisine pylväikköineen oli ehdottomasti vertauskuvallinen ilmaisu: Israelin viisi heimoa, Vanhan Testamentin viisi ensimmäistä kirjaa, juutalaisen kabbalan numero 5, joka merkitsi ihmissielun kykyjä, Jahven käden viisi sormea, Taivaan Kaupungin viisi porttia... Tässa muutamia mytologien esittämistä arvailuista, joiden avulla evankeliumien sanoma yritettiin yhdistää itämaisiin uskontoihin ja menoihin. Hämmästys olikin suuri, kun Lammasportiksi tunnistetun Jerusalemin muinaisen portin vierestä paljastui kaivauksissa suuri allas. Siinä oli tosiaankin viisi pylväskäytävää. Saksalaisten mytologien mahtavista tieteellisistä teoksista Betesdan lammikko siirtyi Jerusalemin turistikarttoihin.
Nasaret ja Pilatus
Entä sitten Nasaret-niminen paikkakunta Galileassa? Sitä ei mainita kertaakaan Vanhassa Testamentissa eikä edes sen vanhoissa tulkinnoissa. Niinpä Jeesuksesta käytetty nimitys "Nasaretilainen" sai mytologien mielikuvituksen laukkaamaan. Kyseessä täytyi olla vertauskuvallinen ilmaus.
Vuonna 1962 Avi Jonahin johtama israelilainien arkeologiryhmä suoritti kaivauksia Cesarea Marittimassa, roomalaisten maaherrojen kesäpalatsissa. Sen raunioista he löysivät harmaan marmorilaatan, jossa oli hebreankielistä kirjoitusta. Sen on todettu olevan vähintään 300-luvulta eKr., ja siihen on kaiverrettu juuri Nasaretin nimi.
Kaikki Nasaretia koskevat mytologiset tulkinnat joutuivat kertaheitolla roskakoriin.. .vaikkakin kaikki 'tieteilijät' eivät näytä saaneen siitä tietoa. Vielä v. 1974 julkaistussa Jeesuksen elämäkerrassa (M.Craveri) väitetään, ettei Nasaretin olemassaolosta ole mitään tietoa. Niinpä Jeesuksesta Käytetty nimitys viittaisikin arameankieliseen sanaan "nazira" (naimattomuuslupauksen tehnyt), tai ehkä se viittasi syyrialaiseen sanaan "nasaya", "jumalan suojelema". Tai ehkä sen pohjana oli sana netser", "vesa"....
Jerusalemin arkeologisessa museossa on toinenkin samoista raunioista löydetty opettavainen kivenpala. Se löydettiin v. 1961 ja siinä esiintyy Pontius Pilatuksen nimi ja siitä ilmenee myös hänen virka-asemansa (praefectus). ( Jeesus Nasaretilaisen arvoitus)
- seinä vastaa
Naulan kantaan!
Aabraham, Jaakob jälkeläisineen ja Israelin kansa, Mooses, Daavid, Jeesus ja apostolit ovat yhtä lailla satua kuin kolme iloista rosvoa Kardemumman yössä!
On ihan yhtä järjetöntä väittää, että joulupukki on luonut kaiken kuin Raamatun Jumala!
Jeesuksen elämä, kuolema ja ylösnousemus ovat yhtä todellisia kuin Peppi Pitkätossun seikkailut!
Naulan kantaan!- seinä vastaa
Piti vielä sanomani, että kukaan täysijärkinen ihminen ei väitä Jumalan luoneen kaikkea, mitä on olemassa, tai että Raamatun henkilöt olisivat todella eläneitä historian henkilöitä, tai että Jeesus on todellinen historian henkilö - elänyt, kuollut ja noussut ylös - tai että jotkut todelliset henkilöt (apostolit) olisivat nähneet sen kaiken ja kirjoittaneet toisilleen ja seurakunnille kirjeitä tapahtumien johdosta. Täyttä fiktiota koko Raamattu ja vain täysijärkinen ateisti uskaltaa sanoa tämän totuuden näin suoraan! On nimittäin yhtä järkevää perustaa elämänsä satuun kolmesta iloisesta rosvosta Kardemumman yössä kuin Raamatun fiktiivisiin kertomuksiin ja jokainen Raamattuun uskova on yhtä idiootti kuin sellainen ihminen, joka perustaa elämänsä kolmeen iloiseen rosvoon Kardemumman yössä tai muuhun yleisesti tunnettuun satuun tai tarukokoelmaan.
- Jep!
Tartu torveen rumpuun tule luokseni huvikumpuun!
- sitä arkeologiaa!
Arkeologit ovat viime aikoina suorittaneet tutkimuksia mm. tarunomaisen Saban ja muinaisen Persian pääkaupungin, Persepoliksen alueilla. Sabasta on saatu selville, että siellä todella on ollut kuningatar, jopa useampia. Sabalaisen vallanperimyskäytännön mukaan kuninkaan puoliso tai tytär peri vallan, ellei sopivaa miespuolista perillistä ollut.
Tutkijat pitävät myös täysin uskottavana Raamatussa mainittua Saban kuningattaren vierailua Salomon luo. Heidän mielestään kyseessä oli alueen tuolloisen poliittisen tilanteen kannalta hyvin ymmärrettävä valtiovierailu, jonka tarkoituksena oli solmia ystävällismieliset kauppa- ja valtiosuhteet mahtavaan Israelin valtakuntaan. Saba itse oli rikastunut suitsukkeella, jota saatiin ainoastaan sen alueella kasvavista puista, ja oli pelättävissä, että tämä kultaakin kalliimpi hajuste houkuttelisi hyökkääjiä. Vahva liittolainen oli siksi maalle suureksi eduksi. Tutkijoiden mukaan on myös täysin mahdollista, että huhut Salomon loistosta ja viisaudesta myötävaikuttivat kyseiseen valtiovierailuun.
Persepoliksen raunioista löytyneet nuolenpäätekstit puolestaan kertoivat persialaisten hallitsijoiden olleen sivistyneitä ja suvaitsevaisia, eikä suinkaan sellaisia julmia barbaarereja, joiksi antiikin kreikkalaiset heidät kuvailivat. Tämä sopii hyvin yhteen sen kanssa, mitä VT:n Esterin kirja kertoo kuningas Ahasveroksen suhtautumisesta Persiassa oleviin juutalaisiin pakkosiirtolaisiin. Esterin kirjassa Ahasveros kuvataan ankaraksi mutta oikeudenmukaiseksi hallitsijaksi.
- No mie
Ehkäpä vika onkin siinä ette saa Jumalalta pyytämättä tarvittavaa ymmärrystä, käänny ensin Hänen puoleensa ja esitä kysymyksesi ensin Jumalalle, mutta rukouksessa, jollet osaa itse niin rukoiluta jotain rukousryhmää puolestasi.
Viisaudella emme saa uskoa lahjaksi Jumalalta, vaan pyytämällä sitä Häneltä.
Hän vaikuttaa sitten sen että saat ymmärrystä Raamatun vertauksiin eikä sinun enää tarvitse kiukuta täällä jos vastaukset eivät sinulle kelpaa. Etsivä löytää ja kysyvä ei tieltä eksy.- vastasi kysymykseen
Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
1Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.3.html - kai ymmärsit?
vastasi kysymykseen kirjoitti:
Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
1Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.3.htmlTämä äskeinen kirjoitus Raamatusta oli mielestäni hyvä vastaus sinulle.
- tässä vielä jatkoa
kai ymmärsit? kirjoitti:
Tämä äskeinen kirjoitus Raamatusta oli mielestäni hyvä vastaus sinulle.
Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
32. Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan.
33. Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.
34. Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
35. Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
36. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä." - teksti liian pitkä
tässä vielä jatkoa kirjoitti:
Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
32. Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan.
33. Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.
34. Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
35. Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
36. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."Jari Sarasvuo kertoi mietteitään kirkko ja kaupunki lehden julkaisussa 22.07.2013 (nettiversio) siitä mitä kristinuskon peruskäsitteet merkitsevät hänelle. Artikkelin nimenä oli Pelastus on matka viisauteen. Jarin ajatukset ovat sen verran kaukana Raamatun totuuden sanasta, sen tähden on hyvä käydä läpi Raamatun sanan valossa mitkä ovat Raamatullisen uskon peruskäsitteitä.
Jari Sarasvuo puhuu uskonnollisuudesta, ehkä ymmärtämättä sitä mistä hän puhui. Kun Raamattu puhuu ja opettaa uskosta Jumalaan Herran Jeesuksen kautta, niin Raamattu ei käytä siitä sanoja uskonto ja uskonnollisuus. Raamatun opetuksen mukaan uskonto ja uskonnollisuus edustavat aina oppeja ja uskomuksia, jotka ovat vastoin Jumalan sanan (Raamatun) opetusta.
Raamatun sanan opetuksen mukaan kaikki uskonnot edustavat epäjumalan palvelusta sekä valheellisia käsityksiä ja uskomuksia, jotka ovat vastoin Jumalan sanan (Raamattu) totuutta.
Raamattu nimenomaan kehottaa Raamattuun uskovia ihmisiä pysymään pois uskonnosta sekä uskonnon teoista ja toimista, koska ne edustavat valheellisia käsityksiä ja oppeja Jumalasta.
1 Kor 2:
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
Raamatullinen hengellisyys on sellaista, jossa ihminen uskoo käytännön tekojen kautta Raamatun sanan totuuteen. Raamattuun uskova hengellinen ihminen uskoo myös Jumalan sanan olevan totta, eikä pyri muuttamaan sen sanomaa ja opetuksia. Raamatullinen hengellisyys ei ole taikauskoa, vaan Jumalan tahdon mukaista elämää.
Raamattu kuvaa millaisia ominaisuuksia on lopunajan (viimeisten päivien) uskonnollisilla ihmisillä, jotka tuovat esille omaa jumalisuuden tyhjää ulkokuortansa (uskonnollisuus). Nämä ihmiset kieltävät Raamatun totuuden sekä Jumalan todellisen voiman ja sen sijaan puhuvat valheita vastoin Raamatun totuutta. Lopunajan uskonnolliset ihmiset ovat itserakkaita, rahanahneita, ylpeitä, rakkaudettomia, Raamatun totuuden vihamiehiä, he rakastavat synnin himoja enemmän kuin Jumalaa jne. Raamatun sana profetoi jo noin 2000 vuotta sitten, että lopunaikana ihmiset esiintyvät "hurskaina" sekä "Jumalaan uskovina", mutta se ei ole todellista uskoa, vaan uskonnollisen valheen mukaista uskottelua. Tämän tähden monet ihmiset esiintyvät nykyään uskonnollisina ihmisinä luullen olotilansa olevan pelastukseen vievä sekä totuudenmukainen, vaikka valhe ja synti on sokaissut ja eksyttänyt heidät.
Ateisti ei usko Raamatun Jumalaan eikä Raamatun sanan totuuteen. Sarasvuo toi esille, että uskonto, uskonnollisuus ja uskonnolliset sanat (käsitteet) saavat aikaan ateisteille allergisia oireita. Jumalaton ihminen ymmärtää kirkkojen edustavan uskonnollisuutta, jota he luulevat Raamatun uskoksi. Katolisen kirkon historia on täynnä veritöitä sekä tekoja, jotka edustavat äärimmäistä pahuutta. Luterilaisen kirkon historiasta löytyy myös verityöt ja pahuuden tekojen tekeminen. Kirkkojen useat (ei kaikki) teot ja opetukset todistavat sen, että kyseessä on uskonto ja uskonnollisuus, ei Raamatullinen usko.
Jatkuu linkissä:
http://www.kotipetripaavola.com/jarisarasvuopelastus.html - selittääkö tämä?
teksti liian pitkä kirjoitti:
Jari Sarasvuo kertoi mietteitään kirkko ja kaupunki lehden julkaisussa 22.07.2013 (nettiversio) siitä mitä kristinuskon peruskäsitteet merkitsevät hänelle. Artikkelin nimenä oli Pelastus on matka viisauteen. Jarin ajatukset ovat sen verran kaukana Raamatun totuuden sanasta, sen tähden on hyvä käydä läpi Raamatun sanan valossa mitkä ovat Raamatullisen uskon peruskäsitteitä.
Jari Sarasvuo puhuu uskonnollisuudesta, ehkä ymmärtämättä sitä mistä hän puhui. Kun Raamattu puhuu ja opettaa uskosta Jumalaan Herran Jeesuksen kautta, niin Raamattu ei käytä siitä sanoja uskonto ja uskonnollisuus. Raamatun opetuksen mukaan uskonto ja uskonnollisuus edustavat aina oppeja ja uskomuksia, jotka ovat vastoin Jumalan sanan (Raamatun) opetusta.
Raamatun sanan opetuksen mukaan kaikki uskonnot edustavat epäjumalan palvelusta sekä valheellisia käsityksiä ja uskomuksia, jotka ovat vastoin Jumalan sanan (Raamattu) totuutta.
Raamattu nimenomaan kehottaa Raamattuun uskovia ihmisiä pysymään pois uskonnosta sekä uskonnon teoista ja toimista, koska ne edustavat valheellisia käsityksiä ja oppeja Jumalasta.
1 Kor 2:
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
Raamatullinen hengellisyys on sellaista, jossa ihminen uskoo käytännön tekojen kautta Raamatun sanan totuuteen. Raamattuun uskova hengellinen ihminen uskoo myös Jumalan sanan olevan totta, eikä pyri muuttamaan sen sanomaa ja opetuksia. Raamatullinen hengellisyys ei ole taikauskoa, vaan Jumalan tahdon mukaista elämää.
Raamattu kuvaa millaisia ominaisuuksia on lopunajan (viimeisten päivien) uskonnollisilla ihmisillä, jotka tuovat esille omaa jumalisuuden tyhjää ulkokuortansa (uskonnollisuus). Nämä ihmiset kieltävät Raamatun totuuden sekä Jumalan todellisen voiman ja sen sijaan puhuvat valheita vastoin Raamatun totuutta. Lopunajan uskonnolliset ihmiset ovat itserakkaita, rahanahneita, ylpeitä, rakkaudettomia, Raamatun totuuden vihamiehiä, he rakastavat synnin himoja enemmän kuin Jumalaa jne. Raamatun sana profetoi jo noin 2000 vuotta sitten, että lopunaikana ihmiset esiintyvät "hurskaina" sekä "Jumalaan uskovina", mutta se ei ole todellista uskoa, vaan uskonnollisen valheen mukaista uskottelua. Tämän tähden monet ihmiset esiintyvät nykyään uskonnollisina ihmisinä luullen olotilansa olevan pelastukseen vievä sekä totuudenmukainen, vaikka valhe ja synti on sokaissut ja eksyttänyt heidät.
Ateisti ei usko Raamatun Jumalaan eikä Raamatun sanan totuuteen. Sarasvuo toi esille, että uskonto, uskonnollisuus ja uskonnolliset sanat (käsitteet) saavat aikaan ateisteille allergisia oireita. Jumalaton ihminen ymmärtää kirkkojen edustavan uskonnollisuutta, jota he luulevat Raamatun uskoksi. Katolisen kirkon historia on täynnä veritöitä sekä tekoja, jotka edustavat äärimmäistä pahuutta. Luterilaisen kirkon historiasta löytyy myös verityöt ja pahuuden tekojen tekeminen. Kirkkojen useat (ei kaikki) teot ja opetukset todistavat sen, että kyseessä on uskonto ja uskonnollisuus, ei Raamatullinen usko.
Jatkuu linkissä:
http://www.kotipetripaavola.com/jarisarasvuopelastus.htmlRoom 2:4 Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
Parannusta ei voi tehdä ihmisen viisaudella ja voimalla, eikä ihmisen tekojen kautta. Aidon ja todellisen parannuksen (synnin hylkääminen ja Jumalan tahdon mukaan eläminen) voi tehdä ainoastaan Pyhän Hengen voiman kautta. Raamatulliset parannuksen tekemisen hedelmät eivät siis ole ihmisestä itsestään nousevia tekoja, vaan Jumalasta, joka Raamatun sanan ja Pyhän Hengen kautta auttaa uskovaa ihmistä hylkäämään syntiä ja elämään Jumalan tahdon mukaisesti. Raamattu puhuu uskon teoista
Luterilaisuuden (varsinkin nykyisen liberaalisen siiven edustajien, eli Raamatun totuutta vastustavien) eräs ongelma on väärä armon opetus, joka sallii melkein kaikenlaisen synnin harjoittamisen. Se riittää kun on kastettu sylivauvana tai myöhemmällä iällä kirkkoon. Katolisen kirkon eräs ongelma on väärä opetus tekojen korostamisesta, joka on johtanut uskonnollisten tekojen suorittamiseen ilman pelastavaa uskoa Herraan Jeesukseen. - ei itse aina voi
selittääkö tämä? kirjoitti:
Room 2:4 Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
Parannusta ei voi tehdä ihmisen viisaudella ja voimalla, eikä ihmisen tekojen kautta. Aidon ja todellisen parannuksen (synnin hylkääminen ja Jumalan tahdon mukaan eläminen) voi tehdä ainoastaan Pyhän Hengen voiman kautta. Raamatulliset parannuksen tekemisen hedelmät eivät siis ole ihmisestä itsestään nousevia tekoja, vaan Jumalasta, joka Raamatun sanan ja Pyhän Hengen kautta auttaa uskovaa ihmistä hylkäämään syntiä ja elämään Jumalan tahdon mukaisesti. Raamattu puhuu uskon teoista
Luterilaisuuden (varsinkin nykyisen liberaalisen siiven edustajien, eli Raamatun totuutta vastustavien) eräs ongelma on väärä armon opetus, joka sallii melkein kaikenlaisen synnin harjoittamisen. Se riittää kun on kastettu sylivauvana tai myöhemmällä iällä kirkkoon. Katolisen kirkon eräs ongelma on väärä opetus tekojen korostamisesta, joka on johtanut uskonnollisten tekojen suorittamiseen ilman pelastavaa uskoa Herraan Jeesukseen.2 Tess 1:
11 ¶ Sitä varten me aina rukoilemmekin teidän puolestanne, että meidän Jumalamme katsoisi teidät kutsumisensa arvoisiksi ja voimallisesti saattaisi täydelliseksi kaiken teidän halunne hyvään ja teidän uskonne teot,
12 että meidän Herramme Jeesuksen nimi teissä kirkastuisi ja te hänessä, meidän Jumalamme ja Herran Jeesuksen Kristuksen armon mukaan.
Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
Raamattu opettaa Jumalan muuttavan ihmisen siten, että Hän ensin puhuu ja opettaa ihmisen ajatusmaailmaan (mieli), jonka jälkeen Hän antaa uskovalle voiman käytännössä elää Jumalan tahdon mukaan. Raamatullinen muuttuminen parannuksen tekemisen kautta tapahtuu ensin ajatusmaailman muuttumisen kautta, jonka jälkeen uskova kykenee tekemään uskon tekoja, joita Pyhä Henki vaikuttaa hänen sydämessään. - tiedoksesi vain
ei itse aina voi kirjoitti:
2 Tess 1:
11 ¶ Sitä varten me aina rukoilemmekin teidän puolestanne, että meidän Jumalamme katsoisi teidät kutsumisensa arvoisiksi ja voimallisesti saattaisi täydelliseksi kaiken teidän halunne hyvään ja teidän uskonne teot,
12 että meidän Herramme Jeesuksen nimi teissä kirkastuisi ja te hänessä, meidän Jumalamme ja Herran Jeesuksen Kristuksen armon mukaan.
Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
Raamattu opettaa Jumalan muuttavan ihmisen siten, että Hän ensin puhuu ja opettaa ihmisen ajatusmaailmaan (mieli), jonka jälkeen Hän antaa uskovalle voiman käytännössä elää Jumalan tahdon mukaan. Raamatullinen muuttuminen parannuksen tekemisen kautta tapahtuu ensin ajatusmaailman muuttumisen kautta, jonka jälkeen uskova kykenee tekemään uskon tekoja, joita Pyhä Henki vaikuttaa hänen sydämessään.Yksi uskon teko on että kiittää Jeesusta.
- tiesitkö tämän?
tiedoksesi vain kirjoitti:
Yksi uskon teko on että kiittää Jeesusta.
Raamattu opettaa Pyhän Hengen saamisesta vain yhdessä merkityksessä. Raamattu ei opeta, että Pyhän Hengen voi saada kahdella eri tavalla. Pyhä Henki vaikuttaa uskovassa kuitenkin usealla eri tavalla.
Raamatun opetuksen mukaan Jumala antaa Pyhän Hengen sellaisen ihmisen sydämeen, joka on Jumalan armosta tehnyt parannuksen ja uskonut Herraan Jeesukseen. Jumala antaa uskoon tulleelle Pyhän Hengen sinetiksi lunastuksen päivään saakka. - tietoa lissää
tiesitkö tämän? kirjoitti:
Raamattu opettaa Pyhän Hengen saamisesta vain yhdessä merkityksessä. Raamattu ei opeta, että Pyhän Hengen voi saada kahdella eri tavalla. Pyhä Henki vaikuttaa uskovassa kuitenkin usealla eri tavalla.
Raamatun opetuksen mukaan Jumala antaa Pyhän Hengen sellaisen ihmisen sydämeen, joka on Jumalan armosta tehnyt parannuksen ja uskonut Herraan Jeesukseen. Jumala antaa uskoon tulleelle Pyhän Hengen sinetiksi lunastuksen päivään saakka.Pyhällä Hengellä täyttyminen on eri asia kuin Pyhän Hengen saaminen. Pyhällä Hengellä täyttyminen voi myös tapahtua Pyhän Hengen saamisen yhteydessä. Pyhällä Hengellä täyttyminen voi tapahtua monta kertaa, mutta Pyhän Hengen kaste tapahtuu vain kerran.
Pyhällä Hengellä täyttymisen merkityksiä on useita. Pyhällä Hengellä täyttymisessä voidaan saada armolahjoja sekä voimaa ja rohkeutta johonkin tilanteeseen.
UT:n teksti käyttää kreikankielen sanoja pletho ja pleroo kuvatessaan Pyhällä Hengellä täyttymistä. Seuraavaksi käyn läpi muutamia kohtia joista näkyy kuinka usealla erilaisella tavalla Raamattu käyttää Pyhällä Hengellä täyttymisen käsitettä.
Helluntaipäivä. Helluntaipäivänä vuodatettiin Pyhä Henki ja uskovat saivat Pyhän Hengen sydämeensä asumaan ja samalla heidät täytettiin Pyhällä Hengellä, jonka kautta he saivat kielilläpuhumisen armolahjan.
Apt 2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi (pletho) ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
Puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti. Opetuslapset apostolien teoissa luvussa neljä olivat jo täyttyneet Pyhällä Hengellä aikaisemmin, eli helluntaipäivänä. Heitä uhkailtiin ja siksi he pyysivät Jumalalta rohkeutta puhua Jumalan sanaa. Jumala vastasi heille täyttämällä heidät Pyhällä Hengellä, jonka vaikutuksesta he puhuivat rohkeasti Jumalan sanaa. Pyhällä Hengellä voi siis täyttyä monta kertaa. Apostolien tekojen luvussa neljä Pyhällä Hengellä täyttyminen antoi rohkeuden julistaa evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
Apt 4:
27 Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa,
28 tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi.
29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi;
30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi (pletho) ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.
Olla täynnä Pyhää Henkeä. Pyhällä Hengellä täyttymisessä on myös sellainen merkitys, jossa uskova on Jumalan armosta täynnä Pyhän Hengen vaikutusta, kuten esimerkiksi Pietari, joka oli täynnä Pyhää Henkeä Jerusalemissa hallitusmiesten, vanhimpien ja kirjanoppineiden edessä, julistaen heille evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
Kun Pietari oli täynnä Pyhää Henkeä, niin hän julisti väkevästi pelastuksen evankeliumia Messias, Herrasta Jeesuksesta.
Apt 4:
5 ¶ Seuraavana päivänä heidän hallitusmiehensä ja vanhimpansa ja kirjanoppineensa kokoontuivat Jerusalemissa,
6 niin myös ylimmäinen pappi Hannas ja Kaifas ja Johannes ja Aleksander sekä kaikki, jotka olivat ylimmäispapillista sukua.
7 Ja he asettivat heidät eteensä ja kysyivät: "Millä voimalla tai kenen nimeen te tämän teitte?"
8 Silloin Pietari, Pyhää Henkeä täynnä (pletho), sanoi heille: "Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat!
9 Jos meitä tänään kuulustellaan sairaalle miehelle tehdystä hyvästä työstä ja siitä, kenen kautta hän on parantunut,
10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
11 Hän on ‘se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut’.
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
Eri asiaa: Alkoholi aiheuttaa sen että ihminen käyttäytyy niin että siitä seuraa usein irstautta ja pahoja tekoja.
"Miksi kristityn kanssa uskon asioista kriittiseen sävyyn keskusteleminen on kuin seinälle puhumista?"
Miksi haluat keskustella kriittiseen sävyyn?
"Olen yrittänyt saada selville ihmisten uskon perusteita, mutta se on lienee turhaa, kun aina vain tulee niitä Raamattulainauksia, ilman että edes selitettäisiin mitään sen tarkemmin."
Nyt saat selityksen lainaukselle:
Jeesus: "Jos joku tahtoo tehdä hänen (Jumalan) tahtonsa, hän tulee tietämään, onko tämä oppi Jumalasta vai puhunko minä omiani." Joh 7:17
= Uskon perusteiden selville saaminen edellyttää itsensä likoon laittamista, Jumalan tahdon toteuttamista omassa elämässä. Mikäli tätä ei tahdo, uskonasioiden arviointi ei ole sen luonteen edellyttämällä pohjalla."Miksi haluat keskustella kriittiseen sävyyn?"
Koska suhtaudun kyseisiin asioihin kriittisesti.
"Uskon perusteiden selville saaminen edellyttää itsensä likoon laittamista, Jumalan tahdon toteuttamista omassa elämässä. Mikäli tätä ei tahdo, uskonasioiden arviointi ei ole sen luonteen edellyttämällä pohjalla. "
En puhunut itsestäni vaan uskovien uskon perusteista. Se ei liene edellytä minulta minkäänlaista "itsensä likoon laittamista".- Kaifaan luut
Iltalehti, 01.04.1992
Kalliohaudan salaisuus on järkyttänyt tutkijat Jerusalemissa. Rutiinilöydöksi oletetusta kalliohaudasta löytyivät koskemattomina Jeesuksen tuomiosanat lausuneen ylipappi Kaifaan luut. Tutkijoita järkyttänyt hautalöytö tehtiin jo kaksi vuotta sitten, vuoden 1990 joulukuun lopulla, mutta se on salattu aina näihin päiviin saakka.
Hautalöytö sijaitsee Jerusalemin eteläpuolella sinne istutetun Rauhan Metsän alueella. Hauta löytyi, kun maanrakennustöitä tehnyt kaivinkone rouhaisi vahingossa haudan katon auki Tohtori Tzvi Greenhut Jerusalemin arkeologisesta virastosta kutsuttiin rutiinomaisesti paikalle. Greenhut totesi seisovansa Herodeksen ajalle tyypillisessä kalliohaudassa, joka muodostui keskus- kammiosta ja neljästä leivinuunimaisesta syvänteestä.
Herodeksen ajan käytännön mukaan vainaja kiedottiin ensin käärinliinoihin ja asetettiin tasaiselle alustalIe kalliohaudassa. Kun ruumis oli maannut haudassa ehkä noin vuoden ja mädäntynyt, niin omaiset keräsivät luut ns. luuarkkuihin, jotka työnnettiin syvennyksiin. Greenhut löysi haudasta useita rikkoutuneita luuarkkuja eli ossuareja ja yhdestä syvänteestä yl- lättäen kaksi täysin ehjää ossuaria. Toisen arkun kannen alta paljastuivat noin 60-vuotiaan miehen luut ja arkun kylkeen oli raaputettu nimi: Joosef Bar Kaifas.
Mutta Greenhut ei tiennyt vielä seisovansa historian virstanpylväällä. Nimi oli kirjoitettu arameaksi. Kaifaan salaisuus näki päivänvalon vasta, kun muinaismuseoviraston epigrafian asiantuntija Ronny Reich oli analysoinut raaputukset. Vaikka Jerusalemissa löydetään jatkuvasti hautoja maanrakennustöiden yhteydessä, niin Kaifaan hautaan verrattavaa hautaläytöä ei ole aiemmin tehty - ylipäätään kenenkään Uuden testamentin mainitseman ihmisen hautaa ei ole löydetty puhumattakaan siitä, että haudan sisältä olisi löydetty koskemattomat luut. Niinpä Kaifaan hauta lisää merkittävällä tavalla Uuden testamentin historiallista arvoa.
Mutta löydöksen harvinaisuus ei järkyttänyt Greenhutia tai muita tutkijoita lähestulkoonkaan niin paljon kuin löydön kohde. Kysymys on Kaifaasta - Jumalan tappajasta - jonka luita monet mieluummin sylkisivät kuin kaivaisivat esiin. Yksi haudan tutkijoista, hebrealaisen yliopiston professori David Flusser, totesikin, että Kaifasta ei löydetty, jotta häntä kiitettäisiin, vaan jotta hänet haudattaisiin - lopullisesti. Luut onkin jo haudattu uudelleen Oljymäen rinteeseen arkeologiselle hautausmaalle muiden jäänteiden sekaan.
http://www.netikka.net/mpeltonen/kaifas.htm k1li kirjoitti:
"Miksi haluat keskustella kriittiseen sävyyn?"
Koska suhtaudun kyseisiin asioihin kriittisesti.
"Uskon perusteiden selville saaminen edellyttää itsensä likoon laittamista, Jumalan tahdon toteuttamista omassa elämässä. Mikäli tätä ei tahdo, uskonasioiden arviointi ei ole sen luonteen edellyttämällä pohjalla. "
En puhunut itsestäni vaan uskovien uskon perusteista. Se ei liene edellytä minulta minkäänlaista "itsensä likoon laittamista"."En puhunut itsestäni vaan uskovien uskon perusteista. Se ei liene edellytä minulta minkäänlaista "itsensä likoon laittamista"."
Haluat siis säilyttää kriittisen ulkopuolisen tarkkailijan roolin. Silloin et voi käsittää uskovien uskon perusteita (paitsi jos Jumala puuttuu elämääsi). Edellä lainaamani Jeesuksen sanathan (Joh 17:7) korostavat nimenomaan sitä, että häneen uskomisen perusteet löytyvät kunkin omasta elämästä silloin, kun sitä aletaan elää Jumalaa etsivällä mielellä. Tämä on linjassa Raamatun muun sanoman kanssa, sillä samoin kuin Jumala, myös usko on salaisuus, joka aukeaa vain tavalla, jonka Jumala on määritellyt.
Toki uskoa voi toisinkin arvoida, mutta silloin arvioija sivuuttaa kyseisen aihepiirin erityisluonteen eikä löydä sitä, mikä on oleellista. Eihän kaunokirjallisuuttakaan arvioida matematiikan avulla.EJKR kirjoitti:
"En puhunut itsestäni vaan uskovien uskon perusteista. Se ei liene edellytä minulta minkäänlaista "itsensä likoon laittamista"."
Haluat siis säilyttää kriittisen ulkopuolisen tarkkailijan roolin. Silloin et voi käsittää uskovien uskon perusteita (paitsi jos Jumala puuttuu elämääsi). Edellä lainaamani Jeesuksen sanathan (Joh 17:7) korostavat nimenomaan sitä, että häneen uskomisen perusteet löytyvät kunkin omasta elämästä silloin, kun sitä aletaan elää Jumalaa etsivällä mielellä. Tämä on linjassa Raamatun muun sanoman kanssa, sillä samoin kuin Jumala, myös usko on salaisuus, joka aukeaa vain tavalla, jonka Jumala on määritellyt.
Toki uskoa voi toisinkin arvoida, mutta silloin arvioija sivuuttaa kyseisen aihepiirin erityisluonteen eikä löydä sitä, mikä on oleellista. Eihän kaunokirjallisuuttakaan arvioida matematiikan avulla.Eli tässä se taas tuli. Skeptikon on turha ruveta keskustelemaan kristityn kanssa uskosta, koska skeptikko ei ole kykeneväinen ymmärtämään asioita, koska skeptikolla ei ole jotain yliluonnollista Jumalan asettamaa "käsitystä" asiasta. Herra Jumala ja Jeesus sentään!
k1li kirjoitti:
Eli tässä se taas tuli. Skeptikon on turha ruveta keskustelemaan kristityn kanssa uskosta, koska skeptikko ei ole kykeneväinen ymmärtämään asioita, koska skeptikolla ei ole jotain yliluonnollista Jumalan asettamaa "käsitystä" asiasta. Herra Jumala ja Jeesus sentään!
"Skeptikon on turha ruveta keskustelemaan kristityn kanssa uskosta"
Ei toki. Tämähän menee aivan sujuvasti.
"skeptikko ei ole kykeneväinen ymmärtämään asioita, koska skeptikolla ei ole jotain yliluonnollista Jumalan asettamaa "käsitystä"
En ole esittänyt tällaista. Olen esittänyt Joh 17:7 avulla, että kyseinen aihepiiri avautuu kenelle tahansa, joka oivaltaa, että se vaatii tietyn lähestymistavan. Mitään yliluonnollisesti hankittua Jumalallista "käsitystä" ei siis tarvita. Riittää, että ymmärtää, että tähän aiheeseen paneutumisella on omat ehtonsa aivan kuten matematiikkaan paneutumisella on omat ehtonsa.EJKR kirjoitti:
"Skeptikon on turha ruveta keskustelemaan kristityn kanssa uskosta"
Ei toki. Tämähän menee aivan sujuvasti.
"skeptikko ei ole kykeneväinen ymmärtämään asioita, koska skeptikolla ei ole jotain yliluonnollista Jumalan asettamaa "käsitystä"
En ole esittänyt tällaista. Olen esittänyt Joh 17:7 avulla, että kyseinen aihepiiri avautuu kenelle tahansa, joka oivaltaa, että se vaatii tietyn lähestymistavan. Mitään yliluonnollisesti hankittua Jumalallista "käsitystä" ei siis tarvita. Riittää, että ymmärtää, että tähän aiheeseen paneutumisella on omat ehtonsa aivan kuten matematiikkaan paneutumisella on omat ehtonsa."En ole esittänyt tällaista."
Oletpas.
"Silloin et voi käsittää uskovien uskon perusteita (paitsi jos Jumala puuttuu elämääsi)"
Jumalan puuttuminen elämääni on tähän asti ollut mielestäni kovinkin yliluonnollinen asia.
Samoin tämä seuraava lainaus viittaa yliluonnollisuuksiin:
"sillä samoin kuin Jumala, myös usko on salaisuus, joka aukeaa vain tavalla, jonka Jumala on määritellyt."k1li kirjoitti:
"En ole esittänyt tällaista."
Oletpas.
"Silloin et voi käsittää uskovien uskon perusteita (paitsi jos Jumala puuttuu elämääsi)"
Jumalan puuttuminen elämääni on tähän asti ollut mielestäni kovinkin yliluonnollinen asia.
Samoin tämä seuraava lainaus viittaa yliluonnollisuuksiin:
"sillä samoin kuin Jumala, myös usko on salaisuus, joka aukeaa vain tavalla, jonka Jumala on määritellyt."Olet kokenut, että väitän että "skeptikko ei ole kykeneväinen ymmärtämään asioita, koska skeptikolla ei ole jotain yliluonnollista Jumalan asettamaa "käsitystä"
Pahoittelen, jos olen asettanut sanani niin, että vastoin tarkoitustani olet näin kokenut. Palaan siis lähtökohtaan; Jeesus sanoi:
"Jos joku tahtoo"
Jokainen voi siis tahtoa tai olla tahtomatta. On siis täysi vapaus valita eikä kukaan moiti siitä tahtooko vai onko tahtomatta. Jos tahtoo, löytää eri asioita verrattuna siihen, että ei tahdo.
- vanha ja vakaa
kaikki uskonnot ovat turhia, riittä kun tottelet kultaista sääntöä.
Kerron sen teille jos kiinnostaa.- Nooan arkki
Raamatun mukaan vesien laskettua arkki pysähtyi Araratin vuorille (1 Moos. 8:4) Ararat on laajahko vuoristoalue joka ulottuu nykyisen Turkin alueelta läntiseen Irakiin ja osaksi Venäjänkin puolelle. Monet tutkijat ovat vakuuttuneita siitä, että arkin raunioituneet jäännökset ovat edelleen Araratin vuorilla, sen Turkin puoleisella alueella. Siellä nähtävän muodostelman pituus on 150 metriä, eli sama kuin Raamatun arkille ilmoittama.
Yläkuvassa Araratilla oleva muodostelma, jota monet pitävät Nooan arkin jäänteinä. Alakuvassa harmaa osa näyttää arkin nykyiset kivettyneet jäännökset ja vaaleanruskea oletetun puuttuvan osan.
Ron Wyatt tekee nettisivullaan seuraavan listauksen Araratilla olevan muodostuman pääkohdista:
Se on muodoltaan alus, jossa on terävä keula ja pyöreä perä.
Sen pituus on tarkalleen Raamatun kertoma, 300 egyptiläistä kyynärää
Sen sijaintipaikka itäisessä Turkissa Araratin vuoristossa vastaa Raamatun kertomusta
Se sisältää kivettynyttä puuta, mikä on todettu laboratoriotutkimuksissa
Sisältää korkealaatuisia metalliseoksia, joita on analysoitu eri laboratorioissa. Rakenteista on löytynyt myös alumiinia ja titaania, mitkä ovat ihmistekoisia metalleja.
Sivujen kohtisuorat kylkipuut ovat verrattavissa laivan runkoa tukeviin rakenteisiin. Säännölliset pituus- ja poikkisuuntaiset rakenteet toimivat alusta tukevina ja koossapitävinä.
Paikan lähistöllä 6500 jalan (1981 metr.) korkeudella sijaitseva muinainen kylä vastaa historioitsija Josefuksen mainintaa arkin jäännöksistä: "Paikalliset asukkaat voivat nähdä ne vielä nykyäänkin."
Arkeologian tri Bill Shea löysi vajaan 20 metrin päässä arkista muinaisen ruukunsirpaleen, johon oli kaiverrettu kuvat linnusta, kalasta ja vasarakätisestä miehestä, jonka päähineessä oli nimi "Nooa". Nämä yksityiskohdat on muinoin tehty paikallisten asukkaiden toimesta mainostamaan vierailijoille arkkia. Arkki kiinnosti turisteja muinoin kuten nykyäänkin.
Turkin hallitus on erottanut paikan erityiseksi Nooan Arkin Kansallispuistoksi ja pitää sitä kansallisena aarteena. Virallisia tiedotteita siihen liittyvistä tutkimuksista on julkaistu turkkilaisissa sanomalehdissä laajalti vuonna 1987.
. Paikan tärkeyden korostamiseksi on hallituksen toimesta perustettu erityinen Vierailijoiden Keskus.
Paikkaa ympäröivästä Kazanin kylästä on 15 mailin säteellä löydetty lukuisia jättimäisiä ankkurikiviä, joita on ollut ripustettuna arkin peräosaan pitämään sitä paikallaan.
Arkki sijaitsee Cesnakidag - (tai Cudi Dagi) vuorella, joka on käännetty "Tuomiopäivän" vuoreksi.
Tri Salih Bayraktutan Ataturk- yliopistosta on todennut: "Se on ihmistekoinen rakennelma, ja varmasti Nooan arkki." (Common Sense) . Samassa artikkelissa todetaan myös, että "Tämä paikka on lähellä Al Judi -vuorta, mikä Koraanin mukaan on arkin pysähtymispaikka."
Kaikuluotaukset ovat osoittaneet säännöllisiä puurakenteita muodostuman sisäpuolella ja tuoneet esiin kölipuut, väliseinät, eläinten kammiot, porrasjärjestelmät, ovet, kaksi suurta tynnyriä sekä avoimet keskialueet ilmavirtauksen parantamiseksi kullakin kolmella tasolla.
http://www.netikka.net/mpeltonen/nooan_arkki.htm
- =====
Seinassä voi olla kuuntelulaite, joten vastaa diplomaattisesti kiemurrellen.
- tiedoksesi
Anestesiahoitaja Ron Wyatt oli Cherokee-intiaanina vertaansa vailla oleva arkeologinen jäljittäjä ja löytäjä. Kaikki jotka hänet tunsivat läheisesti, pitivät häntä tinkimättömän rehellisenä eikä häntä päästy syyttämään mielikuvituksenkaan puutteesta. Vaikka hän kuoli ennenaikaisesti syöpään elokuun 4:ntenä 1999, niin hänen mittava raamatunarkeologinen elämäntyönsä on ratkaisevan tärkeä hengellisen moraalin säilymiselle ihmiskunnassa, joka haluaisi tuudittautua luuloteltuun apinasta periytymiseensä suhteessaan Luojaansa. Marxilainen yhteiskuntateoria, freudilainen sielutiede, darwinistinen kehitysoppi, ateismi, einsteinilainen alkuräjähdysteoria, kapitalismi tai vaikka vain muut vanhat uskonnolliset kirjoitukset olivat näet riistäneet jo juutalaisiltakin heidän luottamuksen oman Raamatunsa historialliseen todenperäisyyteen.
Kenen tahansa tosiuskovaisen olisi luullut ottavan tiedot Ron Wyattin hämmästyttävistä löydöistä tyydytyksellä ja terveellä uteliaisuudella vastaan, mutta epäuskoista tiedemaailmaa nöyristelevät protestanttiset arkeologit ja teologit nousivat kovaan vastustukseen. Wyatt murehdutettiin täysin kohtuuttomalla tieteen nimissä kulkevalla kritiikillä. Koska kukaan ei voi olla kaikessa erehtymätön, niin metsää ei vain osata nähdä puilta. Kristityt käyttäytyvät nyt itse yhtä huonosti kuin epäuskoiset juutalaiset oppineet aikanaan, kun Jeesus heitä nuhteli: "Voi teitä, te lainoppineet, kun te olette vieneet tiedon avaimen! Itse te ette ole menneet sisälle ja sisälle meneviä te olette estäneet." (Luuk. 11:52)
http://fkf.net/RonWyatt/main.html
http://fkf.net/RonWyatt/main.html - näet kuka setä
tiedoksesi kirjoitti:
Anestesiahoitaja Ron Wyatt oli Cherokee-intiaanina vertaansa vailla oleva arkeologinen jäljittäjä ja löytäjä. Kaikki jotka hänet tunsivat läheisesti, pitivät häntä tinkimättömän rehellisenä eikä häntä päästy syyttämään mielikuvituksenkaan puutteesta. Vaikka hän kuoli ennenaikaisesti syöpään elokuun 4:ntenä 1999, niin hänen mittava raamatunarkeologinen elämäntyönsä on ratkaisevan tärkeä hengellisen moraalin säilymiselle ihmiskunnassa, joka haluaisi tuudittautua luuloteltuun apinasta periytymiseensä suhteessaan Luojaansa. Marxilainen yhteiskuntateoria, freudilainen sielutiede, darwinistinen kehitysoppi, ateismi, einsteinilainen alkuräjähdysteoria, kapitalismi tai vaikka vain muut vanhat uskonnolliset kirjoitukset olivat näet riistäneet jo juutalaisiltakin heidän luottamuksen oman Raamatunsa historialliseen todenperäisyyteen.
Kenen tahansa tosiuskovaisen olisi luullut ottavan tiedot Ron Wyattin hämmästyttävistä löydöistä tyydytyksellä ja terveellä uteliaisuudella vastaan, mutta epäuskoista tiedemaailmaa nöyristelevät protestanttiset arkeologit ja teologit nousivat kovaan vastustukseen. Wyatt murehdutettiin täysin kohtuuttomalla tieteen nimissä kulkevalla kritiikillä. Koska kukaan ei voi olla kaikessa erehtymätön, niin metsää ei vain osata nähdä puilta. Kristityt käyttäytyvät nyt itse yhtä huonosti kuin epäuskoiset juutalaiset oppineet aikanaan, kun Jeesus heitä nuhteli: "Voi teitä, te lainoppineet, kun te olette vieneet tiedon avaimen! Itse te ette ole menneet sisälle ja sisälle meneviä te olette estäneet." (Luuk. 11:52)
http://fkf.net/RonWyatt/main.html
http://fkf.net/RonWyatt/main.htmlMites se nyt ilman professorin valokuvaa olisi niin kivaa?
http://fkf.net/RonWyatt/ylitys/Haas1.jpg
- vanha ja vakaa
esimerkiksi juutalaisten Egyptissäolosta ei ole mitän arkelogista näyttöä.
- minäkö... lapiolla?
PItäisikö minun mennä sinne kaivamaan lapiolla maata ja löytää sinulle sieltä todisteet? Minun Jumalaltani ei ainakaan vielä tähän asti ole tullut sellaista käskyä. Lue ensin mitä Raamattu sanoo, ja jos et usko niin pyydä sitä uskoa sieltä Jumalalta! Koska ei ihmiset sitä voi antaa mutta Jumala voi.
Tosin olen kyllä kuullut jostain arkeologisesta löydöstä joka todistaa sen pitävän paikkansa mutta mistä kummasta löydän sen nyt? Raha se on, ja vanha! - katsoppas vain!
minäkö... lapiolla? kirjoitti:
PItäisikö minun mennä sinne kaivamaan lapiolla maata ja löytää sinulle sieltä todisteet? Minun Jumalaltani ei ainakaan vielä tähän asti ole tullut sellaista käskyä. Lue ensin mitä Raamattu sanoo, ja jos et usko niin pyydä sitä uskoa sieltä Jumalalta! Koska ei ihmiset sitä voi antaa mutta Jumala voi.
Tosin olen kyllä kuullut jostain arkeologisesta löydöstä joka todistaa sen pitävän paikkansa mutta mistä kummasta löydän sen nyt? Raha se on, ja vanha!Hetkinen, löysin siitä jotain
Joosef Egyptissä (1Moos. 39-50)
Egyptiläisen Al Ahram lehden mukaan arkeologit ovat löytäneet ikivanhoja egyptiläisiä rahoja, joissa mainitaan nimi “Joosef” sekä hänen egyptiläinen nimensä “Saba Sabani”. Yhdessä kolikossa on Joosefin nimen lisäksi lehmän kuva. Tämä sopii hyvin, sillä Raamattu kertoo Joosefin pelastaneen egyptiläiset nälänhädästä sekä näin tulleen Egyptin “valtionvaltionvarain ministeriksi”. Eräät tutkijat pitävät Imhotepia Joosefina, koska häntä kuvaavat piirteet sopivat erittäin hyvin Raamatun Joosefille ja hän eli juuri kyseisen seitsemän vuoden nälänhädän aikana.
http://ennustuksia.com/arkeologiaa/ - kannattaa katsoa
katsoppas vain! kirjoitti:
Hetkinen, löysin siitä jotain
Joosef Egyptissä (1Moos. 39-50)
Egyptiläisen Al Ahram lehden mukaan arkeologit ovat löytäneet ikivanhoja egyptiläisiä rahoja, joissa mainitaan nimi “Joosef” sekä hänen egyptiläinen nimensä “Saba Sabani”. Yhdessä kolikossa on Joosefin nimen lisäksi lehmän kuva. Tämä sopii hyvin, sillä Raamattu kertoo Joosefin pelastaneen egyptiläiset nälänhädästä sekä näin tulleen Egyptin “valtionvaltionvarain ministeriksi”. Eräät tutkijat pitävät Imhotepia Joosefina, koska häntä kuvaavat piirteet sopivat erittäin hyvin Raamatun Joosefille ja hän eli juuri kyseisen seitsemän vuoden nälänhädän aikana.
http://ennustuksia.com/arkeologiaa/Muuta siltä samalta sivulta:
Siinain vuori (2Moos. 19:2)
Siinain vuori, jossa Mooses kohtasi Jumalan ensin palavana pensaana (2Moos.3:1) sekä myöhemmin sai 10 käskyn taulut, sijaitsee (Saudi-) Arabiassa (Gal. 4:25) ja tunnetaan tänä päivänä nimellä Jabal al-Lawz. Alue on aidattu ja sieltä on löydetty alttari, piirroksia mitä ei ole muuaalle Saudi-Arabiassa tavata sekä merkillinen suuri haljennut kivi, joka näyttää siltä kuin vesi olisi tullut sen keskeltä (2Moos.17:6). Yksi merkittävin näistä piirroksista on muinainen kuva Menorasta, joka on aina ollut juutalaisen kansan symboli tähän päivään saakka.
Jeriko ja Joosuan aika (Joos. 6:1-27)
Tässä kaupungissa on tehty useita kaivauksia. Egyptistä löydettiin v. 1887 ns. Amarna-kirjeet, joissa puhutaan habiruista (vrt. hebrealaiset) ja todennäköisesti Kanaanin maan valtaamisesta. Arvostelijat 1800-luvulla päättelivät, että Joosuan kirja ja Tuomarien kirja olisivat kirjoitettu paljon myöhäisemmällä ajankohdalla kuin mitä Raamattu antaa olettaa, koska näissä kirjoissa puhutaan raudasta. 1800-luvulla uskottiin yleisesti, ettei rauta olisi ollut tunnettu ennen 1200-luvulta eKr. Mutta 1922 Howard Carter löysi Tutankhamonin haudasta rautaesineitä, jotka osoittivat raudan olleen käytössä jo 14. vuosisadalla eKr. Varhaisin Raamatun ulkopuolinen asiakirja, jossa Israel mainittiin on ns. ‘Israel-kivi’ farao Meremptan ajalta 1200-l:lta. Merempta hallitsi aikana, jota Raamatussa kutsutaan tuomarien ajaksi, jolloin Merempta teki ‘Israel-kivessä’ mainitun sotaretken Palestiinaan.
Siilon kaupunki (1Sam.1:1-8:22)
Siilossa suoritetut kaivaukset osoittavat kaupungin joutuneen filistealaisten käsiin n. 1050 eKr. ja se hävitettiin, niin kuin Raamattu kertoo (vrt. Jer.7:10-15). - nämä löytyi
kannattaa katsoa kirjoitti:
Muuta siltä samalta sivulta:
Siinain vuori (2Moos. 19:2)
Siinain vuori, jossa Mooses kohtasi Jumalan ensin palavana pensaana (2Moos.3:1) sekä myöhemmin sai 10 käskyn taulut, sijaitsee (Saudi-) Arabiassa (Gal. 4:25) ja tunnetaan tänä päivänä nimellä Jabal al-Lawz. Alue on aidattu ja sieltä on löydetty alttari, piirroksia mitä ei ole muuaalle Saudi-Arabiassa tavata sekä merkillinen suuri haljennut kivi, joka näyttää siltä kuin vesi olisi tullut sen keskeltä (2Moos.17:6). Yksi merkittävin näistä piirroksista on muinainen kuva Menorasta, joka on aina ollut juutalaisen kansan symboli tähän päivään saakka.
Jeriko ja Joosuan aika (Joos. 6:1-27)
Tässä kaupungissa on tehty useita kaivauksia. Egyptistä löydettiin v. 1887 ns. Amarna-kirjeet, joissa puhutaan habiruista (vrt. hebrealaiset) ja todennäköisesti Kanaanin maan valtaamisesta. Arvostelijat 1800-luvulla päättelivät, että Joosuan kirja ja Tuomarien kirja olisivat kirjoitettu paljon myöhäisemmällä ajankohdalla kuin mitä Raamattu antaa olettaa, koska näissä kirjoissa puhutaan raudasta. 1800-luvulla uskottiin yleisesti, ettei rauta olisi ollut tunnettu ennen 1200-luvulta eKr. Mutta 1922 Howard Carter löysi Tutankhamonin haudasta rautaesineitä, jotka osoittivat raudan olleen käytössä jo 14. vuosisadalla eKr. Varhaisin Raamatun ulkopuolinen asiakirja, jossa Israel mainittiin on ns. ‘Israel-kivi’ farao Meremptan ajalta 1200-l:lta. Merempta hallitsi aikana, jota Raamatussa kutsutaan tuomarien ajaksi, jolloin Merempta teki ‘Israel-kivessä’ mainitun sotaretken Palestiinaan.
Siilon kaupunki (1Sam.1:1-8:22)
Siilossa suoritetut kaivaukset osoittavat kaupungin joutuneen filistealaisten käsiin n. 1050 eKr. ja se hävitettiin, niin kuin Raamattu kertoo (vrt. Jer.7:10-15).Muuta:
Simson (Tuom. 13:24)
Tel Beit Shemeshin arkeologisilta kaivauksilta on löydetty pieni kivinen sinetti, jonka arvioidaan olevan ensimmäinen arkeologinen todiste Raamatun Simsonista. Sinetti on läpimitaltaan 1.5 senttimetriä, ja siinä on kuva ihmishahmosta suuren eläimen (Leijonan) vierellä. Sinetti löydettiin arkeologisten kaivausten yhteydessä kerrostumasta, joka ajoittuu 1000-luvulle eKr. Tämä ajanjakso oli Juudean kuningaskuntaa edeltävä ns. Tuomarien aika, jolloin myös Simsonin uskotaan eläneen.
Kuningas Saul (1Sam. 9:1-31:13)
Gilgalissa, Jerusalemin lähellä, sijaitsi Saulin palatsilinnoitus. Paikan löysi 1800-luvulla Edward Robinson. Siellä tehdyt kaivaukset antoivat lisätietoja Saulin hallituskaudesta.
Kuningas Daavid (1Sam. 1:1-24:25)
Daavidin valloittama jebusinialaisten (2Sam. 5:6-8) kaupunki on tutkimusten mukaan sijainnut Jerusalemista kaakkoon. Prof. Avraham Diranin johtama arkeologiryhmä löysi viime vuonna Raamatun ulkopuolisen viittauksen kuningas Daavidista. Danin kaupungin sijaitipaikalta löytyi kivenpala, johon oli kaiverrettu kirjoitusta. Kivenpala on ehkä muistomerkistä, joka on pystytetty syyrialaisten voitettua Israelin 800-l:lla eKr. Kirjoituksessa mainitaan Daavidin huone eli Daavidin dynastia, joka tarkoittaa Juudan kuningaskuntaa. (Salomonin Davidin pojan kuoleman jälkeen Daavidin kuningaskunta jakaantui kahteen osaan, Juudaan ja Israeliin.) Syyrian kuningas Benhadad valtasi Raamatun kirjoituksen mukaan Danin kaupungin 885 eKr. Tätä tukevat tekstifragmentit, joista voi päätellä, että Juuda ja Israel olivat kirjoitushetkellä Syyrian vihollisia. Daavidin on väitetty olevan myöhempien vuosisatojen kehittämä myytti, ei historiallisesti olemassaoleva henkilö. Tämä löydös kuitenkin todistaa Daavidin historiallisuuden puolesta.
http://ennustuksia.com/arkeologiaa/ Juutalaisiahan oli ennen aikaan Egyptissä pilvin pimein, ja siitä on jopa kirjallista näyttöä.
Voidaan tosin lisäksi pohtia, oliko Egyptissä aikoinaan israelilaisia heimoja.
- 14+6
AP: "Ovatko uskovaiset vain aivopestyjä ja menevät omiensa mukana välittämättä sen kummemmin asian järjellisyydestä? Ovatko uskovaiset vain typeryksiä, jotka eivät osaa perustella asioitaan mitenkään?"
Ei kumpaakaan. Lue: https://fi.wikipedia.org/wiki/Jargon - Me, myself and I
Väitellä ja vähätellä sinä keskustelun aloittaja haluat. Uskovat taas eivät halua, joten keskusteluyhteyttä ei synny. Kasva aikuiseksi niin elämäsi helpottuu.
- fdgfjghkjlkjökjlö
Minä voisin hyvinkin keskustella, mutta eteeni ei ole tullut henkilöä joka haluaisi keskustella noin. Sellainen vänkääminen ja valmiiksi vain asenne, että haluaa päteä omalla tietämyksellä on väsyttävät enkä sellaista jaksa. Jos oikeasti haluaisi keskutella ja ymmärtää toisenlaista näkökulmaa niin se olisi ihan ok.
Usko on kuitenkin henkilökohtainen joten selittäessään miksi uskoo joutuu kertomaan elämäntarinaansa ja sitä ei taas täällä palstoilla oikein viitsi.
Pelkillä siteerauksilla voi vain puhua ylimalkaisesti, mutta uskoon tulo on kuitenkin syvempi prosessi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131960Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161831504Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain1421262Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt931243Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381168- 84898
Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu44810Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks13787Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.138783Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas123763