Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Kiitos samoin!

Kohtaaminen on vaikeaa, mutta paradoksaalisesti kyllä olen monesti kokenut, että mielenterveydeltään järkkyneiden kanssa kontaktit voivat joskus olla helpompia, kuin "terveiden" kanssa. Heiltä kun nuo kuvitelmat omasta vahvuudesta ja kaikkitietävyydestä ja -kykenevyydestä ovat murentuneet. Näillä "terveillä" taas on mitä erilaisimpia vahvoja rooleja ja mielipiteitä, joiden taakse oma persoona kätketään.

Emmehän me voi oikeasti toisiamme kohdata muuten kuin arkoina ja heikkoina, sillä sitenhän Herrakin meitä lähestyy.

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän saattaa oikeuden voittoon. Ja hänen nimeensä pakanat panevat toivonsa." Matt 12:20-21
  2. Arvostan avaustasi, joka on sovitteleva ja keskusteleva. Vastaukseni kysymykseesi:

Raamatun oikeaan tulkintaan on yksi pitkä ja kaita tie: Pyhän Hengen johdatuksen oppiminen Jeesusta seuraamalla:

"tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta." 2 Piet 1:20-21

Koska jokainen uskova kulkee uskontien eri kohdissa, Raamatun sana aukeaa heistä kullekin hiukan eri tavoin. Ainoa tapa säilyttää yhteys ihmisten välillä, jotka eivät löydä yhteistä tulkintaa Raamattuun, on alamaisuus Jumalalle:

"Niin kehotan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niin kuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii, kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä." Ef 4:1-3

"Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valehdelko totuutta vastaan. Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta. Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno. Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele." Jaak 3:13-17

Hengen johdatuksessa elämisessä vaikeinta on epävarmuuden ja keskeneräisyyden sietäminen:

"Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." Joh 3:8

Lopullinen, tasapainoinen Raamatun tulkinta meille paljastuu vasta perillä Jumalan luona.

Asenteesi on rakentava, mutta lausut myös näin:
    >Kristinuskossa uskon näkökulma on periaatteessa kumottavissa tai vahvistettavissa tieteen menetelmin.<
    Tieteen menetelmin tutkitaan nykyään mitä tahansa, sillä tiedehän otaksuu, että mikään ei ole sen ulottumattomissa. Koska tätä otaksumaa (=uskomus) ei voida osoittaa oikeaksi, kristillisen uskon kannalta on aivan yhdentekevää mitä tieteelliset tutkimukset väittävät uskon näkökulmasta.
  3. Ennen kuin vastaan, minulla on pieni toive. Haluaisin nimittäin keskustella omana itsenäni ilman, että minun odotetaan vastaavaan kaikesta, mitä kristinuskon nimissä maailmalla on tapahtunut ja tapahtuu. Esitän siis vain omat näkemykseni nojautuen Raamattuun ja siihen valoon, jota minulle on annettu.

Kristinusko ei perustu ajatuksiin vaan rakkaussuhteeseen Jumalaan Jeesuksen Kristuksen kautta. Rakkaus ei ole synnytettävissä loogisella ajattelulla eikä profeetallisilla perusteluilla. Eivät opetuslapset sen tähden uskoneet, että he olisivat kriittisen tarkkailun lopputuloksena päätyneet pitämään Jeesusta messiaana – ei – he uskoivat siihen mitä näkivät ja kokivat. Ja he rakastuivat näkemäänsä todellisuuteen. Ja toisaalta juuri se, että Jeesus oli niin 'tavallinen' ihminen, teki uskomisen heille myös vaikeaksi:

”Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme." Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'? Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.” Joh 14:6-11

Tämä keskustelu käytiin vähän ennen ristiinnaulitsemista, jolloin opetuslapset olivat olleet 3v Jeesuksen seurassa. Silti Filippus näkee Jeesuksessa vain tavallisen ihmisen. Eikä Jeesus pakota häntä/heitä näkemään Jumalaa itsessään vaan kehottaa katsomaan hänen tekojaan, jotta usko vahvistuisi.

Ei siis ihme, että juutalaisista useimmat eivät halunneet uskoa. Sehän olisi edellyttänyt heittäytymistä rakkaussuhteeseen, jossa todellisuuden hallitseminen oppijärjestelmällä olisi käynyt mahdottomaksi. Jeesuksen toiminnasta näkyy, ettei hän ollut oppijärjestelmän orja. Siksi hänet tapettiinkin.

Myös vanhan testamentin ydin on rakkaussuhde, eivät lain ja profetioiden kirjaimellisuudet:

”Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.” 5 Moos 13:3

”Herra, sinun Jumalasi, ympärileikkaa sinun sydämesi ja sinun jälkeläistesi sydämet, niin että rakastat Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi, että eläisit.” 5 Moos 30:6
  4. Aapeli-X, olet oikeassa siinä, että ihmiset, jotka yrittävät osoittaa Raamatua oikeaksi todistelemalla sitä intelligent desing-tyylin, ovat ryhtyneet epätoivoiseen yritykseen. Tieteen käyttö Raamatun todisteluun on vastoin kirjan henkeä:

"Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä." Hepr 11:3

Otsikointisi antaa ymmärtää, että tieto maailman fysikaalisesta olemuksesta on yhtä kuin totuus. Tieto on tietoa, ei totuutta. Totuus on sana, johon sisältyvät aina myös ihmismielen ajatukset, tunteet ja asenteet, jotka näkyvät hänen toiminnassaan:

"Minä olen tie, totuus ja elämä." Joh 14:6

Raamattu on hengellinen kirja, ei luonnontieteellinen. Raamattua ei siis näin voida osoittaa epäluotettavaksi, vaikka sen tieteelliset perusteluyritykset voidaankin.

”Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.” Matt 5:18-20