Vapaa kuvaus

Ei ny niin kauhiasti purista. 'kaikkehen tottuu, paitsi puukkoohin selijäs ja siihenkin tottuu jos makaa vattallansa' Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

501

Kommenttia

16171

1. Kuhan testasin montako minuuttia minun kommentista sinun kysymykseesi menee. Normisuoritus.
  2. Juuri näin.
  3. ja siitä on ehkä jotain opittu. Joka puolella maailmassa sitä samaa nykyäänkin esiintyy.

Mun mielestä pohjanmaa on nykyisin niin rauhallinen ja turvallinen paikka elää, ettei oo tosikaan, siis verrattuna vaikka pelkästään muuhun Suomeen, saati sitten maailmaan. Mua ei huvita lähtee täältä enää mihinkään.

>Väkivallan ja rikollisuuden sosiohistoriallinen tausta

Väkivallan ja rikollisuuden aste oli Etelä-Pohjanmaalla 1800-luvun puolivälistä alkaen muuhun Suomeen verrattuna aivan omaa luokkaansa. Runsaan väkivallan esiintymiseen on etsitty monia syitä, mm. Pentti Virrankoski (1965, 182–190) esittää syiksi puukon käytön yleistymisen ja hillittömän viinankäytön, joka laittoi päät liian kovalle koetukselle. Kustaa Vilkuna (1949, 131–135) pitää maakunnassa vietettyjä rahahäitä viinatarjoiluineen syypäänä korkeille tappotilastoille, sillä häät eivät olleet pohjalaiset häät, ellei niissä edes yhtä miestä tapettu tai pahasti puukotettu. Viina ja puukko näyttävätkin olleen lähes erottamaton pari. Juovuspäissä käytiin verisimmät tappelut; häätapot kuuluivatkin "parhaisiin urotöihin". Mutta väkivallan ja rikollisuuden poikkeuksellisen rajuun esiintymiseen Etelä-Pohjanmaalla täytyy olla muitakin, lähinnä yhteiskunnallisia syitä. Miksi pohjalainen joi viinaa, räyhäsi sekä harjoitti ilkivaltaa ja miksi väkivallan ilmiö syntyi juuri 1800-luvulla ja juuri Etelä-Pohjanmaalla?

Heikki Ylikangas on puukkojunkkaritutkimuksessaan selvittänyt niitä kulttuurisia erikoispiirteitä, joita Etelä-Pohjanmaalla esiintyi yhdessä rikollisuuden kanssa. Tarkastellessaan rikoksentekijöiden ikäjakaumaa ja taustayhteyksiä Ylikangas toteaa rikosten olleen nuorten miesten ja nimenomaan alemman sosiaaliluokan edustajien vapaa-ajan harrastus. Yhtenä merkittävimpänä rikollisuutta säätelevänä tekijänä voidaankin pitää alenevaa säätykiertoa ja sitä kautta taloudellisen tilanteen muuttumista. (Ylikangas 1976, 253–269.) Suurten perhekokojen vuoksi osa nuorista joutui hankkimaan elantonsa muualta kuin kotitilalta päätyen yleensä muille tiloille palkollisiksi ja näin heidän yhteiskunnallinen statuksensa laski. Lisäksi tervanpolton väheneminen, joka oli ennen tarjonnut runsaasti työtä ja sivuelinkeinon maakunnassa, kärjisti varallisuuserot äärimmilleen. Kun vielä yhteiskuntajärjestelmä korosti itsenäistä yritteliäisyyttä ja henkilökohtaisia pätevyydennäyttöjä, oli epäonnistuminen sosiaalisessa arvoasteikon nousussa omiaan nostattamaan protestihenkeä (Ylikangas 1976, 255). Protestin ilmaisemisen ainoana keinona pidettiin normeista piittaamatonta käytöstä, jolloin ansioita ja kerskailun aineksia rakennettiin rikosten avulla.

http://www.elore.fi/arkisto/1_02/haa102.html
  4. Kuinkas tässä nyt taas näin kävikään. ;D

>mun mielestä kohtuuttomassa palvomisessa ei ole mitään järkeä

Joo, samaa mieltä. Jossain kohtaa menee raja ja se pitää itse tiedostaa. En ole kylläkään sen tarkemmin miettinyt, että missä menee kohtuullisen ja kohtuuttoman palvomisen raja. Kyllä sen rajan ylityksen sitte ainakin tietää, kun se toinen on sieltä jalustalta tipahtanut.

>Harva mies arvostelee halventavasti muiden miesten vartaloita oli ne kuinka plösöjä tahansa, saati sitten miehen älykkyyttä tai taitoja?

Siksi koska (hetero)miehet eivät kehu toisiaan kuin poikkeustapauksissa, niin miehet eivät myöskään halveksu, tai hauku toisiaan kuin poikkeustapauksissa.

Joten, koska naisia kehutaan niin, niin oletaan sitten ottavan ne haukutkin vastaan. Ehkä naisten pitäis olla vähemmän miesten kehujen kipeitä? Tai, miesten pitäis vähemmän kehua naisia ilman sisältöä?

Tai sitte miesten pitäis kehua toisiaan enemmän? Mut, sitte miehet kyl haukkuiskin toisiaan enemmän, kuten akat konsanaan.

Emmä tiedä, mut kuvittelisin niin, että mitä vähemmän kehutaan, ni sitä vähemmän myös haukutaan? Tai, näkeehän sen tääl palstallakin jo pienemmässä mittakaavassa. Ku meet jotakuta kehumaan, ni ei mene montaa sekuntia, kun joku toinen käy sen kehutun persoonan haukkumassa. Tasapainoa, eli tasa-arvoa.